Iklan Leaderboard

Isnin, 30 Jun 2014

25 Henti lahirkan anak dan pancut mani luar G-SPORT

Sebelum itu, ini bukan artikel lucah. Biasa kalau keluar berita di TV atau surat khabar pasal orang susah dan miskin di bandar atau di kampung2, mesti salah seorang ibu atau bapa tidak sihat dan mempunyai anak yang ramai. Walau negara kita nampak kaya, hakikatnya masih ramai lagi orang yang miskin dan dhaif. Bulan2 puasa ni aku mau fikir lebih positif, mungkin jabatan kebajikan, pusat zakat dan baitulmal memang ada menjalankan tugas mereka dengan bersungguh2 namun terlepas pandang beberapa orang. Mungkin keluarga yang susah ini juga tidak tahu bagaimana nak dapatkan bantuan. Mungkin jiran2 mereka juga tidak sedar akan kewujudan mereka yang susah. Kita bersangka baik.


Ahad, 29 Jun 2014

13 Gerakan Keganasan (Terrorism) Yang Berhasil

Sejarah keganasan yang direkodkan bermula pada tahun pertama masihi lagi. Di mana orang-orang yahudi menentang pendudukan Rom di Judea. Satu lagi contoh adalah kumpulan Hashashin di Parsi pada kurun ke 11 masihi. Perkataan assassin berasal dari kumpulan ini. Sejarah awal keganasan hanya melibatkan pembunuhan pembesar atau ahli politik sebagai satu bentuk protes.


11 Ibadah puasa, bulan ramadhan dan kita

Ibadah puasa berbeza dengan ibadah wajib yang lain seperti solat dan haji. Solat dan haji adalah ibadah yang rukunnya bersandarkan kepada perbuatan dan kelakuan yang khusus, seperti dalam ibadah solat ada perbuatan mengangkat takbir, membaca surah Al-Fatihah, rukuk, sujud, tahiyat dan lain2 yang setiap satunya mempunyai bacaan2 yang tertentu. Ibadah haji pula rukunnya seperti wuquf, tawaf, saie dan sebagainya. Sekiranya salah satu perbuatan yang wajib bagi ibadah tersebut tidak dilakukan, maka ibadah itu tidak akan sah dan terbatal.



Sabtu, 28 Jun 2014

15 Kenapa Malaysia perlu ada ramai Menteri?

Seorang setiausaha sulit kanan menteri inbox saya memberikan alasan mengapa negara kita perlu mempunyai yang ramai. Pandangan beliau menarik.

Katanya, sebagai penulis saya “perlu membezakan peranan dan tugas menteri di Malaysia dengan negara lain." Di AS misalnya, menteri tidak perlu pergi kenduri, bersalin, bencana, sakit, mati.

Di Malaysia ini, kata sahabat saya itu, 50% beban menteri adalah untuk menyelesaikan masalah di atas. Tanya beliau: “Mengapalah sukar bagi rakyat Malaysia untuk memahami beban dan tugas menteri ini?”

Saya boleh menerima alasan sahabat saya itu, masuk juga akalnya biarpun sipi. Bagaimana pula dengan rakan sekalian?



Jumaat, 27 Jun 2014

16 Pemulihan infrastruktur rosak yang sangat lembab

Pertama sekali, mari kita lihat salah satu negara yang paling maju di dunia iaitu Jepun. Pada 11 Mac 2011, telah berlaku gempa bumi di dasar laut yang menyebabkan tsunami besar melanda negara Jepun yang telah menyebabkan begitu banyak kehilangan nyawa, kerosakan harta benda, tempat tinggal, infrastruktur, kebocoran loji nuklear serta melumpuhkan beberapa bandar dan kawasan yang terjejas teruk. Peristiwa tsunami tersebut boleh disifatkan antara bencana alam yang terdahsyat di dunia. Namun tahukah anda, dalam tempoh hanya setahun, anda pasti terkejut melihat perubahan ini.



Khamis, 26 Jun 2014

90 Ramai Melayu sanggup menjadi hamba hiburan

Kecoh apabila peserta yang menghadiri uji bakat rancangan realiti Akademi Fantasia 2014 (AF2014) di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) di sini, semalam bertelingkah sama sendiri merebut borang dihadkan kepada 500 orang terawal.

Kejadian berlaku apabila borang itu habis dan ia menimbulkan rasa tidak puas hati beberapa peserta yang mahu mencuba nasib menyertai rancangan terbitan stesen Astro Ria itu.

31 Antara kemewahan, pembaziran, penajaan dan tabung

Bekas menteri Tan Sri Zainuddin Maidin meluahkan rasa terkejut dan kekecewaannya terhadap pujian pengarang kanan Utusan Malaysia yang memuji cara pakaian pemimpin Umno dalam sebuah majlis kelmarin.

Cara berpakaian seperti persalinan kepahlawanan Melayu yang dipuji Zaini Hassan itu, menurut Zainuddin, menimbulkan persepsi Umno semakin jauh daripada rakyat biasa ringkas hidupnya.

Ini, tambahnya lagi, apabila harga songket pembesar negara termasuk pemimpin Umno berharga mahal antara RM5,000 hingga RM30,000.



Rabu, 25 Jun 2014

13 Apa boleh dibuat untuk membantu golongan susah?

Zainab diarahkan oleh editornya untuk untuk mengupas dan melaporkan berita penganiyaan kanak-kanak OKU yang berlaku baru-baru ini. Ditinggalkan kelaparan dan tanpa diurus mencetus satu fenomena di negara ini. Teruk juga ibunya dikutuk dan dicaci.

Di atas dasar tanggungjawab kewartawanan, dia pergi untuk melakukan siasatan. Sumber utama baginya adalah ibu kepada kanak-kanak tersebut.


35 Anak istimewa itu anugerah bukan suatu bebanan

Bila aku baca mengenai kes adik Muhammad Firdaus Dullah, remaja OKU yang ditinggalkan di dalam sebuah bilik di sebuah rumah sehingga kurus kering yang ditemui dengan bajunya yang sudah hampir reput dan telah lama dibiarkan tanpa makan dan minum yang mana bilik yang didiaminya penuh dengan najis dan bau yang kurang menyenangkan, aku menjadi amat sedih dan sebak, ini kerana aku juga memiliki seorang anak yang dilahirkan kurang sempurna.



Selasa, 24 Jun 2014

19 Plagiat hasil usaha orang lain tanpa rasa bersalah

Bagi yang dah lama follow Buasir Otak ni, pasti tahu macam mana kami menulis sebuah artikel. Boleh kata kebanyakan artikel yang ada di sini ditulis dengan menggunakan kepala hotak kami sendiri yang dipinjamkan Tuhan kepada kami. Kalau ada tulisan atau petikan yang diambil dari tempat lain, hatta petikan berita sekalipun, pasti kami akan sertakan sekali link dari mana sumber yang diambil dan bagi kredit kepada penulis asal.

Ini kerana kami amat menghargai dan menghormati usaha penulis dalam menghasilkan artikel dan berita tersebut. Bukan mudah sebenarnya untuk memerah kepala otak mencari idea dan meluangkan masa untuk menaip artikel walau kadang2 hanya dibaca oleh beberapa orang sahaja.



Isnin, 23 Jun 2014

22 Kekecewaan Hafiz Yang Berkelainan Upaya

Hafiz tidak pernah merungut tentang keaadan dirinya. Takdir tuhan diterimanya. Dilahirkan berbeza tidak semestinya menjadi satu penghalang untuk dia berjaya.

Dia menjadikan Prof Datuk Dr. Ismail Mohd Salleh sebagai idolanya. Tak perlu pergi jauh untuk mencari idola. Walaupun berlainan upaya, Prof terkenal sebagai pakar ekonomi. Ini menjadi inspirasi kepada Hafiz untuk mendakap kejayaan.


9 Kes menyayat hati kanak2 mangsa curi organ

Info: Van tu dapat ditahan di sempadan, pihak berkuasa telah menjumpai kanak2 yg separuh sedar, tapi dalam keadaan yang sungguh menyayat hati.

Apa salah kanak2 ini? Tergamak dan berhati binatang sungguh manusia yang melakukannya. Semoga ibu bapa diluar sana dapat mengingatkan anak2 supaya jangan main jauh dari ibu bapa. Tolong cakna juga setiap langkah anak2 anda sebelum terlambat.



Ahad, 22 Jun 2014

14 Kami Menyiarkan Hanya Yang Terbaik Kepada Anda

Demi bahan cerita terbaik, wartawan dan jurukamera sanggup berbuat apa saja termasuklah hilang sifat keperimanusiaan untuk 30 saat. Janji dapat bahan berita terbaik yang mana dapat buat penonton or pembaca or sesiapa saja manusia yang mempunyai perasaan belas ehsan berasa sedih dan hiba setelah membaca or melihat gambar tersebut.



15 Mak Leha Belajar ICT

Di hari pertama Mak Leha masuk ke Pusat Jalur Lebar Komuniti di kampungnya, dia terasa janggal. Namun semangatnya diperkuatkan. Dia ingin belajar. Itu yang utama.

Pada mulanya, warga emas sepertinya diajar membuka laman web kerajaan. Segala tunjuk ajar diberikan Penyelia IT pusat tersebut. Mak Leha kagum bagaimana semua informasi dapat diperolehi di hujung jari. Namun Mak Leha masih dahagakan ilmu. Dia mahu belajar lebih lagi.

Mak Leha belajar tentang apa itu komputer. Dari skrin, papan kekunci, tetikus, unit pemprosesan dan sebagainya. Sepanjang hidupnya, lebih kurang 60 tahun, ini kali pertama Mak Leha mengakui yang ilmu dan pengalamannya cetek.


Sabtu, 21 Jun 2014

22 Untung Setinggan dan Rugi Tuan Tanah

Topik ini aku buat khas sempena isu Kg Chubadak Tambahan dan isu sama yang telah berlaku dan lama berlaku. Apa yang aku nak ceritakan berlaku sendiri pada keluarga aku @ arwah atuk aku. Ramai merasakan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Tuan tanah tiada perasaan kemanusiaan atau belas ehsan kepada warga setinggan yang dirobohkan rumah mereka. Tapi tak ramai yang tau cerita sebaliknya. Terus menerus menyalahkan PBT dan Tuan Tanah. So cerita nih tidak kena mengena dengan Kg Chubadak Tambahan or mana-mana kes serupa dengannya.



Jumaat, 20 Jun 2014

26 Di mana hilangnya pembela agama dan bani melayu?

Hari ini genap seminggu beberapa rumah2 penduduk Kampung Chubadak Tambahan yang rata2nya orang adalah orang Melayu dirobohkan lagi oleh DBKL demi memberi laluan untuk pembangunan kepada DBKL, Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan dan pemaju Sentul Murni Sdn Bhd. Aku masih terfikir apakah nasib mereka hari ini setelah seminggu mereka kehilangan tempat tinggal. Sejarah mengenai Kampung Chubadak ini boleh di baca di wiki ini.



Khamis, 19 Jun 2014

36 Siapa Raja di Savana Ini?

Hari ini merupakan hari penentuan. Savana ini akan mempunyai raja yang baru. Singa yang lebih kuat akan memerintah savana ini.

Di satu pihak, Gelespe, singa yang mahu memertahankan haknya. Walaupun sebenarnya raja perlu dipilih, namun populariti keluarga mereka menyebabkan takhta itu diturunkan secara turun menurun. Bagi Gelespe, dialah yang patut menggantikan bapanya.



18 Logik artis wanita Malaysia di media sosial

Logik artis wanita Malaysia di media sosial...


Rabu, 18 Jun 2014

68 Sebab kenapa aku menyesal belajar sains komputer

10 tahun dalam dunia IT, aku akhirnya pasrah dan menyerah kalah. Aku masih ingat ketika aku mula-mula mengenal apa itu Pascal, C++, Visual Basic, PHP, database, network, Linux, semuanya indah. Setelah tamat ijazah, aku melangkah ke industri ICT tanah air dengan semangat yang berkobar-kobar, nak ikut jejak langkah Bill Gates, Linus Torvalds, Tim Berners-Lee dan Kevin Mitnick.



Selasa, 17 Jun 2014

28 Disebalik Sebuah Facebook Status

16 Jun, 9:23 am.

Perasaan Deraman berbaur marah dan sedih. Anak lelakinya,Faizul terlantar di katil wad kecemasan sejak dari malam tadi. Dunia patut tahu apa yang terjadi kepada anaknya.

Deraman mengambil gambar anaknya yang sedang koma itu. Beberapa gambar diambil bagi mendapatkan gambar yang terbaik untuk menunjukkan keadaan anaknya itu. Setelah berpuas hati, dia membuka aplikasi Facebook di telefon pintarnya.


29 Dilema seorang isteri syak suami ada skandal

Assalammualaikum.

Hai, saya Aida dari Miri, Sarawak. Saya dah berumahtangga selama 5 tahun. Kami saling cinta menyintai, namun sebagai seorang isteri, six sense tu memang kuat, saya nak share sikit je my experience. Usia kami berbeza 11 tahun, dia begitu penyayang dan baik, namun saya kurang yakin kerana dia mempunyai ramai rakan yang hobinya berskandal dengan perempuan lain. Saya kurang pasti tapi sebagai isteri, saya dapat rasakan yang suami saya mempunyai skandal.


Isnin, 16 Jun 2014

34 Jangan ikut budaya dan sikap orang Jepun

Satu masalah orang2 Jepun ni adalah mereka terlalu mementingkan kualiti, menjaga mutu perkhidmatan pelanggan dan rajin tak bertempat. Budaya mereka ni nampak macam bagus, tapi sebenarnya tak sesuai dengan budaya kita sebagai orang Malaysia ni. Kita sudah ada budaya dan identiti kita sendiri, buat apa mahu ikut2 cara mereka.



Ahad, 15 Jun 2014

8 Kubur itu masing-masing

Ameera sangat marah. Gambar di Instagram dicemuh pengikutnya. Gambar yang diambil bersama rakan-rakannya di sebuah club terkenal di Kuala Lumpur baru diposnya pagi tadi.

Bukan apa pun! Setakat nampak lurah sikit dan berlatar belakangkan botol-botol arak. Bukannya dia berbogel. Bukannya dia tengah pegang arak itu ( Tapi kalau unit forensik membuat ujian, pasti jumpa cap jarinya di salah satu cawan arak tersebut ).


14 Acara menjamah coklat secara berjemaah

“Kami  tidak takut dikecam. Malah sanggup berdepan dengan mana-mana individu sekalipun.” Itulah pengakuan berani yang disuarakan Presiden Aktivis Siber Malaysia (ASM), Md Faisal Ahmad yang mempertahankan imej JAKIM susulan isu coklat Cadbury yang didakwa sebelum ini ada DNA babi.

Katanya pengguna harus mempercayai sepenuhnya keputusan status halal yang dikeluarkan JAKIM selaku pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan sijil halal.



Jumaat, 13 Jun 2014

20 Anak2 muda Melayu hisap puting di parti liar

Kita semua perlu menerima hakikat bahawa para belia dan generasi anak2 muda seperti inilah yang bakal menjadi pemimpin dan mencorakkan generasi2 yang akan. Aku yakin kebanyakannya adalah anak2 Melayu kita yang di kad pengenalan masing2 dicatatkan dengan agama Islam.



Khamis, 12 Jun 2014

17 Beza perdebatan parlimen kita dengan negara lain

"Nasib baik kau jadi cikgu, kalau tak mesti kau dah jadi perompak". Ungkapan2 seperti ini jarang kita dapat dengar di tempat2 awam seperti kedai makan, stesen bas, pusat membeli-belah dan pusat karaoke, namun ajaibnya, kita boleh mendengarnya di sesi persidangan parlimen di Malaysia.



Selasa, 10 Jun 2014

32 Kehebatan IPTA bukan sekadar dodol dan donut

Dulu bina logo universiti menggunakan donut, kini bina logo universiti menggunakan dodol untuk menempah rekod Malaysia Book of Records (MBR). Ini menunjukkan yang pelajar2 universiti kita sangat rajin dan berbakat dalam teknologi penghasilan makanan. Harap lepas ni pihak universiti tempatan memperbanyakkan lagi aktiviti pecah rekod seperti ini dengan menggunakan kuih karipap, cekodok, nasi lemak, durian crepe, cupcake, coklat Cadbury dan pelbagai lagi jenis makanan.



Isnin, 9 Jun 2014

44 Melayu mundur kerana melayu

Sebagai seorang Melayu, pasti anda akan ada rasa sakit hati dengan nukilan sajak berikut. Walau ia tak menggambarkan keseluruhan orang Melayu, tapi realitinya ia memang kena pada majoriti sikap dan sifat orang Melayu. Mahu mengubah persepsi buruk orang Melayu tersebut? Mari kita sama2 jayakannya dengan mulakan dengan diri sendiri dan ahli keluarga dulu.


Sabtu, 7 Jun 2014

21 Pimpin tangan daku ke syurga

Tinggal 2 bulan lebih je lagi. Sekejap je masa berlalu. Sedar-sedar dah makin hampir. Yang peliknya setakat ni aku tak ada rasa nervous langsung lagi. Haha.


Well bercakap pasal kahwin ni, ada la a few kawan-kawan datang jumpa dan tanya pasal story kami. Ada yang cakap untunglah sebab mudah je dapat kahwin. Tak ada masalah. Hehe. Alhamdulillah  dah nak sampai jugak waktu tu..cuma aku rasa aku patut share sedikit sebanyak tentang pengalaman aku sendiri dalam menuju ke arah perkahwinan ni. Just sebagai panduan dan pedoman buat mereka yang lain, mana yang baik korang ikutlah. Mana yang tak bagus tu jangan pandai-pandai tiru ye!


Jumaat, 6 Jun 2014

18 Diagram Venn bagi hubungan sesama manusia

Perhubungan antara manusia adalah sesuatu yang unik. Mempelajari dan mengenalpasti sifat dan sikap manusia dalam sesebuah hubungan adalah sesuatu yang menarik untuk dikaji dan didalami agar kita menjadi insan yang lebih memahami personaliti manusia dan menghargai perhubungan sesama manusia. Hubungan sesama manusia boleh terbentuk dalam pelbagai ragam seperti hubungan di kalangan orang yang asing, kenalan baru, rakan, sahabat, suami isteri, keluarga dan lain2.



Khamis, 5 Jun 2014

24 Menghina pemimpin tidak akan mengubah apa2

Sewaktu kemangkatan Sultan Perak minggu lepas, terdapat beberapa individu dalam laman media sosial yang didapati telah menghina institusi beraja dengan mengeluarkan kata2 kesat. Namun ini bukan kali pertama kes institusi beraja dihina di laman sosial, sebelum ini pun dah pernah berlaku dan telah diambil tindakan.



Rabu, 4 Jun 2014

15 Perokok lebih diutamakan berbanding bukan perokok

Keadaan dan budaya sekarang dalam negara kita adalah "Semua tempat dibenarkan untuk merokok kecuali tempat yang dilarang". Kerajaan seharusnya perlu menjadikan "Semua tempat adalah kawasan larangan merokok kecuali tempat yang dibenarkan", barulah hak orang yang tidak merokok lebih diutamakan. Ini tidak, hak orang yang merokok pula yang lebih diangkat kerana mereka boleh merokok di mana2 sahaja yang mereka mahu selagi ia bukan kawasan larangan.



Selasa, 3 Jun 2014

36 Fenomena kesanggupan beratur panjang di Malaysia

Di luar negara, fenomena beratur panjang, tidur dan menunggu seawal tengah pagi adalah perkara biasa terutama pada hari pertama gajet elektronik dan permainan video seperti iPhone, Xbox, Sony Playstation dan sebagainya dipasarkan. Tahukah anda, hanya di Malaysia, ramai orang sanggup tidur, beratur panjang di kaki lima dan menunggu dari tengah pagi semata2 untuk membeli tudung?



Isnin, 2 Jun 2014

25 Kronologi kisah coklat yang pada mulanya ada babi

Berikut adalah kronologi mengenai kisah coklat Cadbury yang diuji mengandungi DNA babi pada mulanya yang akhirnya kini tiada pula DNA babi dan halal dimakan.



Ahad, 1 Jun 2014

18 Isu gaduh, dera, bunuh, jatuh, rogol dan moral

Saban minggu lepas kita dikejutkan dengan pelbagai kejadian yang mengejutkan. Bergaduh di sekolah, dera dan pukul sampai mati, culik dan dibunuh dengan kepala dipenggal, jatuh dari tempat tinggi, dirogol beramai2, melepak dan berpeleseran, tukar jantina. Bayangkan jika mereka2 ini adalah salah seorang daripada ahli keluarga kita.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...