Iklan Leaderboard

Jumaat, 25 Julai 2014

23 Kenangan Ramadhan, Raya dan Aku

Zaman aku berpuasa dan beraya masa kecik-kecik dulu best gila. Aku ingat lagi, masa tu bila balik kampung rumah atuk, aku akan berjumpa dengan sepupu2 yang lebih kurang sebaya dengan aku.



50 Tips menyemak keadaan trafik jalan dan lebuhraya

Setiap kali tiba musim perayaan, lebuhraya2 utama ke utara, selatan dan pantai timur pasti akan mengalami kesesakan lalulintas menyebabkan kita pening waktu apa yang terbaik untuk bertolak dari rumah agar jalan kurang sesak. Waktu pagi selepas subuh? Jam 12 tengah malam? Tengahari waktu matahari betul2 atas kepala? Di sini aku kongsikan tips2 cara untuk mengetahui keadaan trafik jalanraya2 serta lebuhraya2 utama di Malaysia dengan sangat mudah agar anda boleh merancang perjalanan anda. Anda juga boleh melihat keadaan trafik pada hari2 biasa untuk memudahkan anda pergi dan pulang dari kerja.



Khamis, 24 Julai 2014

34 Krisis Jantina Seekor Ketupat Palas

Salam ceria Ramadhan buat readersku yang sempoi sekalian, harap anda semua sedang sihat-sihat saja di sana~ ^^ Topik yang ingin dikupas kali ini ialah berkenaan sejenis makanan tradisi orang Melayu sempena berhari Raya, iaitu ketupat pulut daun palas, yang biasanya dimakan bersama rendang ayam atau daging, atau apa-apa jenis serunding. Makanan tradisi ini sangat popular di bahagian utara Semenanjung Malaysia. Orang Perlis dan Kedah, kalau tak tau apa benda ketupat pulut ni, takyah ngaku hang orang Perlis atau Kedah... ;p


108 Keburukan budaya memberi duit raya kepada kanak2

Budaya memberi duit raya sudah sebati dalam perayaan Hari Raya Aidilfitri yang diamalkan di Malaysia. Apa yang lebih menarik, budaya ini hanya berlaku di negara kita dan beberapa negara jiran. Adakah negara-negara Islam yang lain tidak tahu menyambut Hari Raya dengan cara yang betul?



Rabu, 23 Julai 2014

49 Baca ayat Al-Quran kepada orang yang masih hidup

Apabila kita mendengar khabar ada orang Islam meninggal dunia, kebiasaannya sudah menjadi amalan kita dengan menyebut "Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un" dan kemudiannya sedekahkan bacaan Al-Fatihah kepada si mati. Namun tahukah kita, yang sedekahkan bacaan surah Al-Fatihah kepada si mati tidak termasuk dalam amalan Nabi kita dan para sahabat? Dan kenapa biasanya kita membaca ayat Al-Quran hanya kepada si mati dan bukan kepada si hidup?



81 Penjenayah dan mangsa dinilai berdasarkan kaum

Seorang pemuda X melihat seorang wanita tua Y sedang berjalan di tepi jalanraya sambil membimbit beg tangan. Dengan nafsu yang membuak2, pemuda X tersebut memecut motor EX5nya ke arah wanita tua Y tersebut lantas meragut beg tangan wanita itu. Akibat sentapan yang kuat, wanita itu terjatuh tergolek di atas jalanraya dan mukanya terhantuk di atas jalanraya dan terus pengsan. Darah mengalir dari kepala dan hidung wanita tersebut. Mujur lori di belakang wanita itu sempat menekan brek. Kepala wanita itu hanya beberapa inci sahaja daripada tayar lori tersebut.



Selasa, 22 Julai 2014

79 Ramai orang stress dan bosan dalam kehidupan

Aku selalu perhatikan, ramai juga orang kita yang hidup dalam keadaan stress2 dalam menjalani kehidupan seharian. Pagi2 keluar rumah tengok muka2 jiran, muka kelam kabut nak hantar anak pergi sekolah, pergi kerja jalan sesak, tengok kiri kanan dalam kereta semua muka tertekan, ada yang marah2 dan membebel seorang diri. Sampai kat pondok tol tengok awek jurutol tu muka kelat je. Bila bayar duit tol kat dia, dia langsung tak pandang kita, apatah lagi nak senyum atau ucap terima kasih.



Isnin, 21 Julai 2014

30 Selfie itu sakit mental, troll itu sakit jiwa

Di zaman Internet moden ini ada 2 trend yang telah dikaitkan dengan masalah mental dan jiwa, satu adalah Selfie yang kebiasaannya dilakukan oleh wanita muda yang mahukan perhatian orang lain, dan satu lagi adalah Troll atau agen pemecah belah masyarakat biasanya dilakukan oleh orang lelaki muda atau dewasa yang tiada kehidupan yang suka melihat orang lain tertekan dan bergaduh sama sendiri.



Ahad, 20 Julai 2014

43 Geng mata sepet pakai baju bercorak ayat Al-Quran

Gambar wanita cina pakai baju Ayat Al Quran (Surah Al Fatihah) di Pasaraya Hero, Taman Dagang, Ampang tersebar. Menerusi laman sosial, orang ramai mengecam tindakan wanita berkenaan kerana memakai baju dengan corak tertera ayat Al Quran. Tindakan itu juga seolah menghina kesucian agama Islam. Dalam foto tersebut, dapat dilihat seorang lelaki menegur wanita berkenaan kerana memakai baju tertera ayat Al Quran. Nampaknya sekali lagi geng mata sepet ni dengan beraninya mencabar orang Melayu dan kesucian agama Islam. Adakah mereka ini mahu peristiwa 13 Mei berulang kembali?



10 Ah soh mengamuk lepas kantoi mencuri di pasaraya

Berlaku kejadian seorang auntie Cina yang dikatakan mengamuk dan meroyan di pasaraya Giant Pelangi Leisure Mall, Johor Bahru setelah kantoi mencuri. Dahlah memekik2 kat tengah2 alam, siap pukul2 lagi pekerja kat situ. Identiti pelaku tidak dapat dipastikan, malah tidak tahu sama ada ah soh itu orang Cina dari Malaysia atau Singapura.



Sabtu, 19 Julai 2014

36 MH17: Ramai yang menuding jari ke arah yang salah

Seorang lelaki sedang memandu kereta bersama keluarganya di sebuah jalanraya untuk pulang ke kampung halaman. Tiba di suatu jalan terdapat sebuah flyover atau jejambat bertingkat yang sedang dalam pembinaan. Jalan di bawah flyover yang sedang dibina itu tiada tertulis "Dilarang masuk" atau sebarang halangan yang tidak membenarkan pengguna menggunakan jalan tersebut. Hanya terdapat papan tanda "Hati-hati" dan had kelajuan 60 km/h. Sedang lelaki itu memandu keretanya di jalan itu, tiba2 flyover yang sedang dalam pembinaan itu runtuh dan menghempap keretanya. Lelaki itu dan seluruh ahli keluarganya mati serta merta di tempat kejadian.



Jumaat, 18 Julai 2014

11 Sudah cukupkah bekalanku untuk bertemu denganMu?

Hari ni Aila rasa sedih sangat. Sedih sangat dengan pelbagai peristiwa yang melanda negara kita dan umat Islam hari ini. Dengah tragedi MH17 yang sangat tragik, MH370 yang masih hilang, umat Islam di Gaza yang terus dibedil oleh tentera Israel. Kadang2 Aila terfikir, kalau Aila yang dipilih untuk berada di tempat mereka, adakah Aila sempat bertaubat sebelum Aila kembali menemui Yang Maha Esa? Adakah bekalan dan amalan yang Aila sediakan di dunia diterima Tuhan dan sudah cukup untuk melayakkan Aila diterima masuk ke syurgaNya? Sukar untuk Aila menahan air mata setiap kali teringatkan perkara ini.



31 Tragedi MH17: Satu lagi titik hitam buat Malaysia

Kes kehilangan MH370 masih belum selesai, bala baru menimpa negara kita dan MAS di mana pesawat MH17 dipercayai telah ditembak jatuh oleh peluru berpandu BUK darat ke udara di ruang udara perkampungan Grabovo, Donetsk, Ukraine, berhampiran sempadan Russia. Ketika kejadian, pesawat MH17 yang dalam perjalanan dari Amsterdam, Belanda ke Kuala Lumpur itu membawa 280 penumpang dan 15 kru. Semua penumpang dan kru dipercayai terbunuh dalam tragedi itu.



Khamis, 17 Julai 2014

39 Melayu kalau berniaga tolong jangan macam tahi

Hari ini terasa hendak berbuka puasa di restoran melayu. Seawal 6 petang selepas baru pulang dari pejabat aku dah pergi ke kedainya untuk reserved meja dan order makanan. Masa tu memang takde orang dan meja pun masih banyak yang available. Setelah selesai aku balik rumah sekejap untuk mandi dan bersiap2. Kemudian jam 7 petang aku keluar dari rumah dan tiba di restoran jam 7.15 petang.



22 Aktiviti kemanusiaan jarang dipandang masyarakat

Siswazah berusia 24 tahun dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Mastura Mohd Rashid menerima Anugerah Kemanusiaan Muhammad Ali daripada Kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur atas usaha beliau memberi makan dan membantu mereka yang kurang bernasib baik.


Rabu, 16 Julai 2014

88 Awek hilang pedoman bila kereta mahal kena gesel

Video gelagat seorang perempuan yang mengamuk kerana keretanya dilanggar seorang lelaki berumur menjadi trending di media sosial hari ini. Kejadian dikatakan dirakam di Kuantan bila kelihatan seorang perempuan mengamuk selepas keretanya dilanggar dari belakang. Tindakannya yang mengamuk di tengah-tengah jalan raya mengundang komen negatif pengguna media sosial.



Selasa, 15 Julai 2014

51 Kenapa Israel tidak menyerang Malaysia?

KENAPA ISRAEL TAK MENYERANG MALAYSIA SEDANGKAN MALAYSIA NEGARA ISLAM?

Ada yang tanya kepada Yahudi, kamu benci Malaysia kerana penduduknya kebanyakannya Islam tetapi mengapa kau tidak memerangi Malaysia? Kenapa kau perangi Gaza? Kemudian dia menjawab kerana rakyat Malaysia permulaan lagi sudah kalah. Aku baru mendirikan McD dan Starbucks sebagai eksperimen ternyata ramai rakyat Malaysia menyukai buatanku lalu untuk apa aku perangi mereka yang lemah itu. Aku perangi Gaza kerana mereka kuat dan tidak mudah terpedaya. Tak dinafikan, ianya fakta. #copy



Isnin, 14 Julai 2014

14 Warga Malaysia nak urus sampah sendiri pun gagal

Sempena perlawanan akhir Piala Dunia 2014 pasukan Germany menentang Argentina pagi buta tadi, ramai orang tidak ketinggalan untuk menyaksikannya beramai2 melalui skrin gergasi di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur bersama2 dengan Perdana Menteri kita DS Najib Razak dan juga Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin. Memang happening sangat!



11 Sorakan di Piala Dunia ketika Gaza dihujani bom

Ketika aku baru hendak bersahur pagi ini, aku dikejutkan dengan sorakan jiran2 sebelah yang menonton World Cup. Hati aku betul2 sedih dan kecewa dengan mereka. Kenapa kau boleh ketawa sedangkan saudaramu di Palestin sedang bersedih. Kenapa kau boleh gembira sedangkan saudara di Syria sedang menangis? Bolehkah kamu bersukaria ketika saudara seagama kamu sedang berdukacita anaknya dibom dan dibunuh dalam detik yang sama?



26 Peniaga makanan melayu tolong jangan jual sampah

Aku dah lah jenis malas nak memasak. Bukannya tak reti memasak, cuma malas. So sumber utama makanan aku untuk berbuka puasa sudah tentulah bazar ramadhan. Nasi beriyani, murtabak daging, ayam percik, tepung pelita, air kathira, antara juadah2 yang membuatkan aku tak sabar2 nak menunggu azam Maghrib.



Sabtu, 12 Julai 2014

18 Kisah konflik keluarga Ahmad dan Yitzhak

Pada suatu ketika dahulu, ada sebuah rumah agam lama yang sangat besar yang didiami oleh Ahmad dan kaum kerabatnya sejak berkurun lamanya dengan aman dan sentosa. Suatu hari, datang seorang lelaki yang bernama Yitzhak ke rumah Ahmad. Yitzhak, seorang pengembara tanpa rumah berkata kepada Ahmad yang rumah tersebut sebenarnya adalah milik nenek moyangnya yang beribu2 tahun dulu dan dia mahu mengambilnya kembali.



Khamis, 10 Julai 2014

52 Orang gelandangan bukan baru muncul dari langit

Orang politik, oh orang politik. Bila dah jadi isu hangat baru sibuk ambil kesempatan nak turun padang berjumpa dengan orang2 gelandangan dan pengemis kota. Orang2 miskin yang terpaksa mengemis dan gelandangan ni bukannya susah sangat nak jumpa pun, pergi je kat tengah bandaraya, bawah jambatan, kaki lima, jejantas, pasar2. Kalau betul2 prihatin boleh je jenguk bila2, tak perlu tunggu sampai ia jadi isu besar barulah masing2 nak tunjuk betapa prihatinnya mereka.



Rabu, 9 Julai 2014

29 Iklan raya nostalgia Atuk yang sangat sedih

Setiap kali bila bulan puasa je mesti keluar banyak iklan hari raya yang sedih dan touching. Walaupun hari raya lambat lagi, tapi Aila nak kongsikan iklan hari raya Nissan yang sangat touching ni... T_T



Selasa, 8 Julai 2014

19 Plagiat, ciplak dan cetak rompak sudah jadi budaya

BUKAN mahu menyalahkan mana-mana pihak, tetapi siapa tidak marah dan terkilan bila hasil kerja sendiri dirompak dan diguna sewenang-wenangnya oleh pihak yang tidak bertangungjawab.

Itulah luahan hati seorang jurugambar, Nixon Lim yang mendakwa gambar beliau telah diguna pakai dalam laman sesawang Universiti Sains Malaysia (USM) sejak tujuh bulan lalu tanpa kebenaran atau persetujuan hitam putih antara dua pihak.



14 Usaha macai yang tidak dihargai pemimpin

Selepas panglima bazaar Ramadhan bersusah payah memperjuangkan kesucian bazaar Ramadhan pada minggu lepas, nampaknya usaha mereka hanya sia2 setelah Ketua Pemuda UMNO Kluang, Datuk Khairul Anwar Rahmat menyelar tindakan panglima2 ini yang menghalau Ahli Parlimen Kluang dari DAP itu kerana tiada surat kebenaran untuk memberi derma buah kurma, malah beliau turut menjemput Ahli Parlimen Kluang Liew Chin Tong untuk sama-sama melawat bazar Ramadan di Bandar Kluang dan bersama2 mengedar buah kurma dan bubur lambuk kepada pengunjung. Kasihan para panglima, kejayaan mereka menghalau cina cauvanis langsung tidak dihargai.



Isnin, 7 Julai 2014

24 Kejayaan anak kelahiran Malaysia Boleh!

Seorang anak kelahiran Malaysia yang berketurunan mamak Pulau Pinang daripada seorang penjual jalanan telah berjaya membuka restoran di ibu pejabat Twitter di San Francisco, US. Malah lebih membanggakan lagi, seorang anak kepada ibu Melayu kelahiran Malaysia telah berjaya mengalahkan pemain no. 1 dunia dalam kejohanan Wimbledon!

Siapa kata orang Malaysia tidak hebat?
Siapa kata orang Melayu tidak hebat?
Malaysia Boleh!



Ahad, 6 Julai 2014

18 Ke arah mewujudkan pengemis dan gelandangan sifar

Pemberi dan peminta sedekah bakal berdepan hukuman seperti denda apabila undang-undang berkaitan kegiatan mengemis di ibu negara diperketat, kata Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Beliau berkata langkah itu akan dilaksana di beberapa tempat tumpuan bagi mengurangkan budaya meminta sedekah yang mencemar imej ibu negara.


Jumaat, 4 Julai 2014

25 Mana lebih sakit, ditipu Melayu atau Cina?

Pernah aku berbual dengan seorang kawan (atau kenalan) yang benar2 ultra melayu yang juga seorang penyokong kuat UMNO (atau boleh aku cakap macai). Dekat wall Facebook dia penuh dengan status dan link2 pasal politik, malah kadang2 benda yang fitnah dan tak betul pasal pembangkang pun dia main share je. Boleh kata setiap hari kalau tak cakap pasal politik memang tak sah.



Khamis, 3 Julai 2014

16 Apa hukum merakam gambar sendiri atau Selfie?

"Sebelum apa-apa kita 'selfie' dulu", itu antara dialog yang sering didengar dan menjadi kebiasaan peminat 'selfie', fenomena baharu yang menjadi trend masa kini masyarakat, khususnya kalangan Gen Y dan Gen Z.

Hanya dengan menggunakan telefon pintar atau kamera web yang dilengkapi aplikasi Internet, pengguna boleh 'selfie' dan terus memuat naik gambar ke laman sosial seperti Instagram, Facebook dan Twitter.

'Selfie' merujuk kepada perbuatan mengambil gambar sendiri menggunakan telefon pintar untuk dimuat naik ke laman sosial.



51 Pejuang Melayu pertahan kesucian pasar Ramadhan

Nampaknya sekali lagi para pejuang Melayu dan Islam telah berjaya menyekat kemaraan Cina DAP daripada terus mencemar kesucian pasar Ramadhan. Mereka ini nama sahaja wakil rakyat, tapi takkan tak tahu mereka tak boleh masuk ke bazaar Ramadhan sesuka hati tanpa bawa surat kebenaran? Pulak tu kalau sekadar nak beli murtabak tu takpe lagi, ini siap nak bagi sumbangan kurma, agak2lah. Tahniah kepada para pejuang Melayu terutama abang baju biru dan merah tu kerana telah berjaya mempertahankan ketuanan bangsa Melayu dan kedaulatan Islam daripada terus dipijak Cina cauvanis.



Rabu, 2 Julai 2014

18 Minda masyarakat yang semakin reput dan korup

Sebuah terowong bawah tanah yang dalam pembinaan runtuh apabila tanah ditapak pembinaan itu mendap di simpang empat Jalan Imbi. Jurucakap Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur berkata akibat kejadian pada pukul 10.30 pagi itu, laluan di Jalan Imbi terjerlus sepanjang 19 meter tetapi tiada kemalangan jiwa dilaporkan.



24 Punca ranking universiti tempatan semakin menurun

Kejatuhan Malaysia dalam ranking universiti awam global berterusan, kali ini dalam Times Higher Education Asia University 2014 yang dikeluarkan hari ini di mana tiada universiti tempatan masuk dalam senarai 100 terbaik.

Lima universiti yang masuk dalam senarai 10 universiti Asia terbaik adalah – Jepun, Singapura, Hong Kong, Korea Selatan dan China. India meningkat kedudukannya apabila 10 daripada institusinya masuk dalam senarai 100 terbaik berbanding hanya tiga tahun lalu.


Selasa, 1 Julai 2014

90 Cabaran peniaga Cina halang produk Melayu berjaya

Mungkin aku duduk dalam gua, atau aku tak pernah rasa nak tukar syarikat telco line handphone aku kerana setakat ini perkhidmatannya tak pernah mendatangkan masalah pada aku, so disebabkan itu aku tak pernah tahu pasal kewujudan syarikat telco Altel ini. Aku tahu pun baru2 ni je bila cerita kisah benar cabaran cina halang produk melayu berjaya yang dikongsikan di fanpage Boikot Barangan Cina Dap ORI menjadi viral.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...