Iklan Leaderboard

Jumaat, 29 April 2016

0 Segmen Maharaja Lawak Mega 2016 - Minggu 14

[TONTON VIDEO LIVE STREAMING DAN BACA ULASAN] Setelah 13 minggu bertarung, Maharaja Lawak Mega 2016 akhirnya sudah sampai ke penghujungnya. Malam ini adalah malam AKHIR atau FINAL bagi Maharaja Lawak Mega 2016. Dengan tema Muzikal Komedi dan Bebas, aku berharap agar semua peserta finalis dapat memberikan sebuah persembahan yang hebat dan mantap sesuai dengan pentas final MLM2016. Antara Bocey, Joras, Lol dan Puteh, siapakah yang bakal muncul Juara MLM2016 ini? Siapa pun dinobatkan sebagai juara, semuanya pun memang layak untuk berada di pentas final dan menjadi juara berdasarkan persembahan mereka sebelum-sebelum ini.



4 Dilema seorang muslim ditentang muslim yang lain

Adalah menyedihkan tatkala seorang muslim cuba menegur dan menasihati akan kesilapan seorang muslim yang lain dengan baik dan sopan, datanglah rakan dan pengikut muslim yang ditegur itu beramai-ramai demi mempertahankan hal yang salah itu...


Khamis, 28 April 2016

7 Kawan dilupakan kerana beza pangkat dan darjat

Kawan...
Ingatkah kau waktu dulu-dulu...
Waktu aku masih lagi kau anggap kawan?



Rabu, 27 April 2016

7 Respon terhadap teguran di dunia realiti dan maya

Nasihat dan teguran itu adalah suatu yang biasa dalam masyarakat kita. Apabila seseorang ternampak sesuatu yang tidak elok serta melanggar nilai-nilai moral, kemanusiaan, adab, etika dan agama berlaku di depan mereka, pasti mereka akan menegur, dan bentuk teguran itu pula ada pelbagai cara seperti nasihat yang baik, lemah lembut, sopan santun, kasar, marah, provokasi, sindiran, sarkastik, menghukum dan sebagainya.

Namun tidak kira apa jua bentuk teguran pasti akan mendapat respon daripada orang yang ditegur atau masyarakat sekeliling. Berikut adalah perbezaan dalam respon tipikal masyarakat terhadap teguran dan nasihat antara dunia sebenar dan juga dunia maya terutama di media sosial.



Selasa, 26 April 2016

16 Ramai guru sudah bosan dan tak seronok mengajar

Beberapa hari lepas keluar di sebuah suratkhabar tempatan laporan tentang cikgu mengeluh kerana dibebani pelbagai tugas di sekolah selain daripada tugas hakiki mereka iaitu mengajar dan mendidik, sehingga ramai yang sudah tak seronok mengajar yang antaranya cikgu terpaksa keluar duit sendiri beli alat mengajar dalam kelas. Disebabkan rutin itu ada cikgu yang bosan menyebabkan mereka tidak mengajar dengan bersungguh-suungguh dan ala kadar, ada juga yang berniaga secara part-time malah tidak kurang juga yang sanggup berhenti awal untuk menceburi bidang perniagaan secara sepenuh masa.

Maka apakah sebenarnya punca ramai guru sudah tidak seronok mengajar? Antara sebab musababnya ialah:



Isnin, 25 April 2016

17 Trend membukukan kompilasi status media sosial

Penyanyi Hafiz Hamidun teruk dikritik netizen selepas buku pertamanya berjudul ‘Cerita Hati’ berada di pasaran sejak Februari lalu.

Buku tersebut diterbitkan bertujuan untuk berkongsi kata-kata positif yang merangkumi beberapa topik seperti kekeluargaan, kehidupan dan hubungan cinta kepada masyarakat.

Namun lain pula jadinya apabila netizen mula mempertikaikan buku tersebut dan menganggap penyanyi ini mengambil jalan mudah dengan hanya mengumpulkan status yang pernah dikongsi olehnya menerusi laman Facebook dan Twitter menjadi sebuah buku.

Malah dia juga dilabel sebagai syok sendiri kerana buku itu dipenuhi dengan foto-foto 'selfie'.



Sabtu, 23 April 2016

3 Ingatan buat semua Penulis Dunia

Entah mengapa akhir-akhir ini, engkau semakin lupa dan alpa...
Tulisan demi tulisan, coretan demi coretan, perkongsian demi perkongsian yang aku baca...
Bukan lagi membuat aku dan mereka bahagia, tetapi hanya luka dan air mata...

Ingatlah wahai semua penulis dunia...

Yang menulis atau melukis, di atas kertas mahupun di skrin kaca yang bercahaya, sesungguhnya lidah dan mata pena itu lebih tajam daripada mata pedang. Maka berhati-hatilah dengan setiap tutur kata dan nukilan itu, kerana ia hadir dengan tanggungjawab... tanggungjawab kepada pembaca yakni manusia yang lain, yang mana ia boleh mempengaruhi dan membentuk pemikiran mereka, mengikut apa yang engkau tuliskan.



Jumaat, 22 April 2016

0 Segmen Maharaja Lawak Mega 2016 - Minggu 13

[TONTON VIDEO LIVE STREAMING DAN BACA ULASAN] Maharaja Lawak Mega 2016 sudah hampir melabuhkan tirainya. Malam ini malam ke-13 yang juga merupakan malam separuh akhir bagi MLM2016. Tinggal 5 peserta akan bersaing malam ini untuk menempah tempat ke pertandingan akhir minggu depan iaitu Bocey, Lol, Puteh, Rayza dan Joras dengan tema Trend Terkini dan Pantun. Antara mereka berlima siapakah yang bakal ke pentas akhir seterusnya menjadi juara MLM2016?



8 Mencari Jalan Bahagia

Benar...

Kita seringkali tertanya-tanya, "Di manakah kebahagiaan kita?"

Sedangkan diri seringkali diasak derita dan air mata...

Ada manusia punya segala, namun masih mencari bahagia...
Ada juga manusia yang tidak punya apa, tetapi mereka cukup bahagia...



Khamis, 21 April 2016

7 Dua jenis kawan ketika kita membuat kesilapan

Sering kali, apabila kita melakukan satu kesalahan, kita akan didatangi oleh dua orang jenis kawan:

Kawan yang pertama, akan tegur kita. Nasihati kita supaya berubah. Mengingatkan kita akan kesan-kesan buruk perbuatan kita itu.

Dan kawan yang kedua pula, akan back up kesalahan kita. Dia prefer kita teruskan sahaja, dan akan terus sokong kita walau apa sahaja kita lakukan (baik atau buruk).

Dalam situasi begini, sememangnya kita akan rasa kawan yang pertama ni tak memahami kita. Dia tak pandai jaga hati kita. Dan dia tak layak untuk digelar sebagai kawan sebenar.

Dan kita akan rasa kawan yang kedua inilah kawan terbaik, yang sentiasa berada di sisi kita, yang sentiasa memberikan sokongan, dan menyuruh kita mengabaikan segala teguran daripada kawan yang pertama.



Rabu, 20 April 2016

11 Pertimbangan kontradik sifat hipokrasi manusia

Kali ini aku nak cerita. Cerita tentang hipokrasi. Ya, hipokrasi manusia, terutama di media sosial. Kisah ini adalah berdasarkan pengalaman dan pemerhatian aku di FB.

Manusia di FB, penuh dengan topeng, kepalsuan dan kepura-puraan. Hari ini dia cakap lain di sini, esok-esok dia akan cakap lain pula di sana.

Kontradik.

Sangat kontradik dengan apa yang mereka pernah cakap, hanya kerana mahu diterima atau merasa kebersamaan dalam sesebuah komuniti dan kelompok manusia.

Dalam dunia media sosial, apa beberapa perkara yang akan buat kau senang popular. Ia adalah sarcasm, kutuk orang, troll, pembodohan diri, kontroversi, melucah dan lawak kotor. Jika kau ada semua pakej ini, lagilah mudah untuk kau naik.



Selasa, 19 April 2016

11 Dilema seorang jurutera wanita muda

Aku nak berkongsi sedikit pengalaman aku sebagai seorang jurutera perempuan. Sebelum korang fikir aku nak bermegah, trust me, tak ada apa pun aku nak megah dengan pekerjaan dunia yang sementara ni. Aku cuma menulis untuk meluahkan apa yang aku rasa selama hampir 4 tahun berkhidmat sebagai seorang jurutera di dunia yang didominasi lelaki.

Empat tahun adalah angka yang kecil dalam mana-mana industri. Tapi di usia mentah ni, dengan pengalaman yang tak seberapa, rezeki aku dapat kerja di syarikat pembinaan yang agak besar di Malaysia. Dalam masa tiga tahun aku naik pangkat sebagai Senior Engineer yang biasanya kalau di syarikat aku, memerlukan pengalaman 5 tahun sebelum ditawarkan kedudukan sebegitu.


Isnin, 18 April 2016

6 Hubung kait kejadian gempa bumi Jepun dan Ecuador

Beberapa hari yang lalu berlaku beberapa gempa bumi besar di 2 buah negara yang berlainan. 2 kali gempa bumi dengan kekuatan 6 dan 7.3 magnitud skala richter telah melanda selatan Jepun, manakala gempa bumi sekuat 7.8 magnitud skala richter melanda negara Ecuador. Ramai yang maut, ramai yang kehilangan harta benda dan tempat tinggal dalam sekelip mata. Di bawah adalah gambar-gambar selepas berlakunya bencana gempa bumi ini.



5 Hijrah manusia betapa hidayah itu milik Tuhan

Viral di media sosial seorang bekas transgender "lelaki kepada perempuan" dikenali sebagai Safiey Ilias yang juga merupakan seorang jutawan muda yang terkenal telah berhijrah untuk kembali semula kepada fitrah yang asal iaitu menjadi seorang lelaki. Beliau mengambil keputusan untuk menjalani pembedahan bagi membuang implan payudaranya seperti yang beliau kongsikan sendiri di akaun Facebook miliknya. Malah kisahnya penghijrahan beliau ini juga dikongsikan oleh seorang pendakwah iaitu Ali Russia, anda boleh baca sendiri kisahnya di akaun Facebooknya.



Ahad, 17 April 2016

12 Sikap dan mentaliti buruk barah dalam masyarakat

Saya dah bertahun baca blog awak. Pada saya blog Buasir Otak adalah 1 blog yang mampu mengubah perangai rakyat Malaysia. Macam-macam isu awak dah kupas.

Sebenarnya sudah lama saya nak hantar luahan tentang sikap rakyat yang sangat bangang dan menyusahkan. Saya mempunyai 2 orang anak dan kerap keluar tanpa suami untuk beberapa urusan harian. Selalunya yang buat saya bengang ialah masalah parking, tidak beratur dalam barisan, potong queue dan lain2 lagi.

Tapi hari ini betol-betol buat saya naik angin. Pagi tadi saya bawa anak yg berusia 3 tahun naik LRT dari stesen Asia Jaya. Anak saya dah lama teringin nak naik LRT. Akhirnya hari ini saya luangkan masa berdua dengannya.

Ketika masuk tiada kerusi kosong. Dan orang bodoh yang selfish ni terus membodohkan diri. Bayangkan sambil tangan sebelah pegang anak, tangan lagi satu memegang palang dan memastikan beg tidak terjatuh. Saya dan anak hampir tersungkur tadi..



Sabtu, 16 April 2016

4 Lokasi pengiklanan yang sangat ideal dan strategik

Iklan...

Kini terdapat pelbagai cara untuk mengiklankan produk dan perkhidmatan mereka. Yang biasa kita lihat adalah iklan berbentuk audio seperti di radio dan pasaraya serta iklan berbentuk visual seperti iklan bergerak di kaca TV, Youtube dan juga iklan statik seperti iklan di banner blog, FBads, brochure, flyer, papan tanda dan sebagainya.

Namun untuk mengiklankan sesuatu ia biasanya datang dengan kos, dan kos iklan biasanya tidaklah begitu murah, biasanya bergantung kepada durasi dan tempoh iklan serta saiz iklan. Makin lama durasi iklan makin tinggilah kosnya. Makin besar saiz iklan maka makin besarlah bayarannya.



Jumaat, 15 April 2016

0 Segmen Maharaja Lawak Mega 2016 - Minggu 12

[TONTON VIDEO LIVE STREAMING DAN BACA ULASAN] Maharaja Lawa Mega 2016 minggu ke-12 pada malam ini dengan tema Radio dan Artis Jemputan merupakan minggu Suku Akhir. Ini bermakna kita ada 2 minggu lagi iaitu minggu Separuh Akhir dan Akhir. Bermakna juga MLM2016 adalah MLM paling lama bersiaran iaitu sebanyak 14 minggu. Kali ini cuma tinggal 5 peserta sahaja lagi. Jika malam ini dan minggu depan setiapnya ada 1 penyingkiran, ini bermakna hanya 3 peserta sahaja yang akan ke final yang mungkin tidak akan terjadi, so malam ini atau minggu depan salah satunya mungkin tidak akan ada penyingkiran.



7 Hubungan sumbang mahram tak mustahil akan diiktiraf

Kim, seorang wanita berumur 51, bertemu semula dengan anak kandungnya Ben yang kini berumur 32 tahun kira-kira 2 tahun lepas. Kim menyerahkan Ben kepada keluarga angkat sejak lahir dan tidak pernah lagi mendengar khabar berita anaknya itu.

Kini, Ben tinggalkan isterinya untuk bercinta dengan ibunya, melakukan hubungan kelamin, merancang untuk berkahwin, mahu mempunyai anak bersama, namun tidak mengakui yang hubungan mereka itu adalah sumbang mahram atau incest, sebaliknya Genetic Sexual Attraction (GSA) iaitu tarikan seksual di antara ahli keluarga terdekat.

Oh ya, ini kisah sebenar yang berlaku di US seperti yang dilaporkan dalam akhbar ini.


Khamis, 14 April 2016

13 Kerana hadiah ciput habis riuh satu negara

Kecoh isu tentang hadiah pemenang bagi kategori bawah 15 tahun (lelaki dan perempuan) bagi pertandingan berbasikal Junior Cycling Malaysia (2015) yang jumlahnya sangat ciput, seciput RM10, dan juga botol air. Bukan sekadar itu, gambar pemenang yang menerima mock cheque atau cek replika gergasi yang disampaikan oleh Menteri Belia dan Sukan, YB Khairy Jamaluddin juga telah viral di media sosial malah dijadikan bahan jenaka dan troll. Turut dikait dan menjadi sindiran oleh netizen adalah isu seleweng RM100 juta oleh pegawai KBS.



Rabu, 13 April 2016

12 Ellen Baker mangsa terbaru kelucahan kaum lelaki

Tiba-tiba seorang watak anime iaitu Miss Ellen Baker menjadi terkenal di Internet seluruh dunia terutama di kalangan otaku dan peminat anime Jepun, dan watak tersebut sebenarnya bukanlah dari mana-mana anime atau manga pun, sebaliknya watak cikgu Bahasa Inggeris di dalam sebuah buku teks Bahasa Inggeris kanak-kanak di Jepun yang bertajuk New Horizon.



Selasa, 12 April 2016

4 Persekitaran tempat kerja sihat VS tidak sihat

Adakah sekarang ini anda bekerja dalam suasana dan persekitaran yang sihat? Adakah pejabat anda mempunyai pencahayaan yang baik, dekorasi yang menyakitkan mata, warna dinding yang menjengkelkan, rakan sekerja yang tak suka bagi kerjasama, bos yang suka marah anda depan orang lain dan sebagainya?

Persekitaran kerja berkait rapat dan boleh mempengaruhi moral, motivasi dan semangat bekerja kakitangan. Persekitaran kerja yang bagus dapat meningkatkan produktiviti dan semangat bekerja, manakala persekitaran kerja yang teruk boleh menurunkan motivasi dan semangat untuk bekerja.



Isnin, 11 April 2016

16 Apabila pendakwah terkemuka datang ke Malaysia

Siapa yang tak kenal Dr. Zakir Naik, seorang penceramah dan pendakwah Islam tersohor yang berasal dari negara India. Beliau pernah hadir ke Malaysia pada tahun 2012 untuk memberi ceramah. Beliau terkenal kerana isi kandungan ceramahnya menggunakan konsep perbandingan agama dalam menjawab segala persoalan. Beliau bukan sahaja merujuk kepada Al-Quran dan hadis, malah akan merujuk kepada kitab-kitab agama lain seperti Injil dan lain-lain sebagai mengukuhkan lagi hujahnya.

Baru-baru ini beliau hadir ke Malaysia sekali lagi atas jemputan dan undangan program ceramah Dr. Zakir Lecture Tour to Malaysia 2016 yang dijadualkan bermula dari 9 hingga 20 April 2016 di beberapa lokasi di seluruh negara.



Ahad, 10 April 2016

10 Wanita berhijab bukan untuk tarik perhatian lelaki

Tudung. Hijab. Tak kisahlah apa yang korang panggil. Pada asalnya tudung ini tujuannya satu sahaja, iaitu untuk wanita menutup aurat. So kenapa beli tudung? Supaya kita boleh menutup aurat. Kenapa jual tudung? Supaya kita boleh bantu wanita untuk menutup aurat. Kenapa kena pakai tudung? Supaya kita boleh menjaga dan memelihara diri kita dari penglihatan dan pandangan mata-mata orang lelaki yang bukan mahram.

Tak salah jika nak memakai tudung yang cantik supaya kelihatan lebih kemas dan professional, namun tidak sekali-kali memakai tudung cantik-cantik adalah supaya kita kelihatan lebih cantik dan jelita agar dapat menarik perhatian lelaki. Tidak sama sekali.


Sabtu, 9 April 2016

12 Gergasi juga boleh jatuh jika lambat berubah

Maxis Bhd hari ini mengumumkan semua pelanggan pelan MaxisOne akan diberikan data percuma 3GB pada minggu depan dan memohon maaf atas layanan tidak adil kepada pelanggannya susulan reaksi negatif di media sosial berkaitan pelan datanya.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Morten Lundal berkata ketika Maxis sedang membangunkan pelan baharunya, ada sesetengah pelanggan individu ditawarkan pelan khas yang menimbulkan kemarahan kebanyakan pelanggannya kerana merasakan ia tidak adil dan tidak telus.

"Baru-baru ini pusat panggilan dan media sosial kami dibanjiri dengan pandangan negatif terhadap Maxis. Sudah tentunya kami mengambil berat tentang perkara ini," katanya dalam laman Facebook Maxis menerusi Live Service hari ini.



Jumaat, 8 April 2016

0 Segmen Maharaja Lawak Mega 2016 - Minggu 11

[TONTON VIDEO LIVE STREAMING DAN BACA ULASAN] Hanya tinggal 6 peserta lagi yang tinggal dalam Maharaja Lawa Mega 2016 minggu ke-11 ini. Malam ini ada 2 tema iaitu Parodi dan Loghat. Mungkin malam ini adalah pusingan separuh akhir dan jika seorang tersingkir pada malam ini bermakna hanya 5 peserta sahaja yang bakal berentap di gelanggang akhir nanti.



23 Biadab disanjung dan adab dikubur generasi muda

BAHASA JIWA BANGSA...

Sedikit teguran dari Dr Har untuk anak2 USAHAWAN MUDA yang sedang rancak berurusan dengan para pelanggan di atas talian & di alam siber.

1. Mohonlah gunakan bahasa yang sesuai dan profesional ketika berkomunikasi dengan pelanggan anda.
2. Ucapkanlah sedikit penghargaan /terima kasih atas kesudian bakal pelanggan menghubungi anda.
3. Baca sekali dua lagi teks yang ditulis sebelum menekan ikon `SEND'.

Sesungguhnya bahasa yang digunakan akan melambangkan keperibadian seseorang!



Khamis, 7 April 2016

8 Trend gila pasangan cium dan hidu bau ketiak

Beberapa pasangan dari Indonesia dikesan cuba memulakan trend gila mencium bau ketiak pasangan lelaki masing-masing di laman sosial dengan hashtag #ciumketekpacar.

Menurut laporan Dailymail, beberapa foto pasangan termasuk pasangan wanita yang bertudung dari negara majoriti penganut agama Islam tersebut sedang mencium atau menghidu ketiak pasangan lelaki.

"Saya tak mahu kehilangan awak, kalau tak saya tak boleh bau ketiak awak lagi," kata seorang wanita di laman foto Instagram berserta foto beliau menunjukkan simbol 'peace' dan mencium ketiak.



Rabu, 6 April 2016

10 Jual hanya sekali di Internet tetap kena daftar

Individu yang ingin menjual barangan di internet perlu berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), bermula tahun depan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata pihaknya sedang merangka peraturan melibatkan kesemua penjualan barangan termasuk secara "one-off" (sekali sahaja).

"Walaupun hanya menjual satu barangan seperti telefon secara dalam talian, harus mendaftar dengan SSM dan barangan itu perlu terjual dalam masa 30 hari.

"Sekiranya barangan itu tidak terjual dalam tempoh 30 hari, penjual perlu memohon semula untuk satu lagi tempoh 30 hari," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan cawangan Farmasi Constant di sini semalam.



Selasa, 5 April 2016

2 Hidup ini adalah Medan Ujian

Hidup ini adalah medan ujian.
Manusia akan diuji, pasti akan diuji... bukan sekali bahkan berkali-kali.

Namun adakah setelah kita diuji, kita makin mendekat kepada tuhan atau semakin hilang pedoman?



Isnin, 4 April 2016

4 Orang popular pasti betul dan tidak mungkin salah

Sebagai manusia, kita ada etika dan moraliti yang perlu diikuti dan dipatuhi agar kita dapat hidup dalam persekitaran yang sihat, sejahtera dan bertamadun. Sebagai manusia yang beragama terutama yang beragama Islam, kita ada peraturan tentang apa yang boleh, apa yang tidak boleh, apa yang benar dan apa yang salah, dan semua itu telah pun dinyatakan dengan merujuk kepada Al-Quran dan hadis.

Namun amat malang apabila hari ini manusia lebih mudah untuk membuat penilaian akan benar atau salah itu berdasarkan siapa yang menutur atau melakukan suatu perkara itu lebih-lebih lagi di media sosial. Orang yang mempunyai status, berpangkat atau popular yang mempunyai ramai peminat dan pengikut terutama yang berlevel macai, segala apa yang dibuat dan dituturkan olehnya pasti akan dilihat sebagai suatu yang betul dan benar oleh pengikutnya walaupun pada perkara yang salah.


Sabtu, 2 April 2016

4 Cipta kejayaan bukan dengan jatuhkan orang lain

Tak salah untuk mencipta kejayaan anda sendiri, namun ciptalah kejayaan dengan membuktikan dan usaha sendiri, bukan mencipta kejayaan dengan memburuk dan menjatuhkan orang lain. Hal ini biasa kita jumpa di dalam bidang politik, pekerjaan, perniagaan, pendidikan dan sebagainya. Bersainglah secara sihat. Buktikan keupayaan anda agar kejayaan anda lebih manis kerana anda memperolehinya dengan usaha dan kerja keras anda sendiri, bukan dengan cara menjatuhkan orang lain.



Jumaat, 1 April 2016

0 Segmen Maharaja Lawak Mega 2016 - Minggu 10

[TONTON VIDEO LIVE STREAMING DAN BACA ULASAN] Malam ini minggu ke-10 Maharaja Lawak Mega 2016 dengan 7 peserta akan berentap dengan sketsa dan persembahan yang bertemakan Ayat Power. Dijangka para peserta akan buat ayat pickupline chia chia chia yang sekarang ini semakin popular di Malaysia. Jangan lupa untuk saksikan power ke tak power ayat mereka dan sokong pelawak kegemaran anda.



11 Selamat ulangtahun yang pertama buat GST

Hari ini merupakan ulangtahun GST yang pertama di mana sudah genap setahun GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan di laksanakan. Tahun lepas aku pernah membuat perbandingan harga barangan beberapa hari sebelum pelaksanaan GST dengan sehari selepas GST. Maka sempena ulangtahun GST yang pertama ini, aku akan cuba membuat perbandingan harga antara barang pada setahun yang lepas dengan harga barang pada hari ini terhadap barangan yang sama dengan berdasarkan harga yang diperolehi daripada Tesco Online Apps.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...