Sabtu, 28 Disember 2013

32 Sejak bila Hari Krismas jadi perayaan orang Islam?

Aku tak faham. Hari Krismas adalah perayaan untuk orang yang beragama Kristian, tapi kenapa ada orang2 melayu Islam yang sibuk2 pulak menyambutnya macam ia adalah perayaan kita? Siap letak pokok Krismas dengan lampu kat rumah, letak stokin, bagi2 hadiah, majlis makan malam sempena Krismas tu dah kenapa?


Lagi gambar boleh tengok sini.

Kalau setakat mengucapkan selamat Hari Krismas atau Hari Natal kepada rakan2 yang beragama Kristian atau sekadar pergi rumah kawan2 yang buat open house sempena Hari Krismas, Tahun Baru Cina, Deepavali atau lain2 perayaan bukan Islam atas dasar persahabatan, hormat dan perpaduan dalam masyarakat tu boleh terima lagi. Ini siap kita pulak yang menyambut bagai macam itu adalah perayaan kita tu dah kenapa?

Sumber Majlis Fatwa Kebangsaan.

Sementara itu Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin pula mengatakan yang akidah tak terjejas jika ikut sambutan Krismas dengan mengambil contoh pengalaman beliau ketika bersekolah di luar negara.
Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin percaya bahawa tindakan umat Islam mengikuti sambutan Krismas – seperti yang pernah disertainya sebelum ini – tidak akan menjejaskan akidah penganut agama tersebut.

Menteri belia dan sukan itu dalam ucapan hari Krismasnya menceritakan pengalaman beliau bersekolah di sekolah rendah Katolik di Jepun yang diuruskan mubaligh Katolik dari Kanada.

"Kami semua menyanyi dalam koir. Bila tiba Krismas, mereka yang bukan Kristian turut menyanyi lagu yang tidak berunsur keagamaan. Saya fikir beberapa kawan juga menyanyi lagu keagamaan tapi mendiamkan diri dalam ayat tertentu.

"Saya pergi ke rumah kawan untuk (merayakan) Krismas. Saya diberi hadiah. Ibubapa saya juga bersedia, jadi saya bawa hadiah bersama untuk diberi kepada tuan rumah.

"Semua ini tidak menjejaskan kepercayaan saya... tiada apa di sekolah Katolik saya yang boleh mencabar dan menurunkan iman saya!," kata beliau.

Tambah Khairy, terdapat banyak tanda salib diletakkan di setiap bilik darjah malahan gurunya, Brother Raymond menggantung tanda salib yang besar di leher.

Kalau seseorang tu tinggal di luar negara, bersekolah di sekolah mubaligh Kristian, ada pula sambutan Hari Krismas di sekolah, nak tak nak kena pula libatkan diri kerana dah jadi aktiviti sekolah so nak buat macam mana terpaksa la ikut, lepas tu pergi rumah kawan2 Kristian untuk meraikan mereka pun semua atas dasar persahabatan. Namun sambutan2 itu dibuat sendiri oleh orang2 Kristian dan kita cuma hadir dengan niat sebagai tetamu sahaja. Tapi kalau tiba2 kita pun menyambut di rumah sendiri macam mereka, tu dah seperti kita mengiktiraf dan iktikad kepercayaan mereka dan sedikit sebanyak boleh menjejaskan akidah.

Aku faham mungkin diorang takde niat pun nak ikut ajaran agama lain, cuma kejahilan yang membuatkan mereka terikut2 dengan budaya barat yang meraikan Krismas, cuma harap2 lepas ni orang Islam di Malaysia lebih berhati2 dan sensitif dengan perkara ini.  Hukum Islam dan perintah Allah pun kita masih tunggang langgang dan liat nak laksanakan, ajaran dan budaya agama lain mudah pula nak ikut.




tags: selebriti melayu islam malaysia sambut hari krismas merry christmas day hari natal adik scha marissa alyahya zahida rafik azwan ali azah aziz shila amzah anak sheila majid marion caunter zubir berita harian shasa saidin amanda misbun anak sofea jane noniswara jahil hukum sambut ucap tahniah selamat perayaan agama lain majlis fatwa kebangsaan

32 ulasan:

  1. pfftt , ta tau nak cakap apa =='

    BalasPadam
    Balasan
    1. noob ulas ni

      Papa Gomo

      8 jam yang lalu
      SELEPAS isu jet kerajaan, Datin Seri Rosmah Mansor diheret sekali lagi oleh media pro pembangkang, kali ini tentang anak lelakinya, Riza Shahriz.

      Malaysiakini semalam melaporkan Riza membeli satu unit kondominium berharga USD33.5 juta (RM110 juta di West 63rd Street di Park Laurel, New York.

      Laporan yang memetik Sarawak Report itu merujuk kepada laman web syarikat hartanah New York, The Real Deal, yang menyatakan Riza membeli hartanah dengan tujuh bilik itu pada 19 November tahun lepas.

      Menurut sumber yang rapat dengan isteri Perdana Menteri itu, Rosmah tidak terkejut apabila diberitahu mengenai laporan berita tersebut kerana Riza memang telah lama terlibat dalam perniagaan jual-beli hartanah.

      Oleh itu kata sumber berkenaan, pembelian aset tersebut oleh Riza bukan satu perkara yang luar biasa kerana ia sebahagian daripada urusan yang membabitkan perniagaannya.

      Namun, kata sumber itu, urus niaga tersebut tiada kaitan langsung dengan diri Rosmah jauh sekali membabitkan Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Sehubungan itu, kata sumber tersebut, Rosmah mengucapkan terima kasih kepada portal-portal berita yang memaparkan kejayaan anaknya itu.

      Riza, kata sumber itu, tidak pernah mendapat tender atau apa-apa projek di Malaysia atau dengan kerajaan Malaysia.

      Apa yang dicapai itu didorong oleh usaha sendiri bersama rakan-rakan yang berminat dalam bidang perfileman di Hollywood.

      "Beliau berbangga dengan kejayaan anaknya. Beliau juga berbangga kerana ada pihak yang berminat memaparkan kejayaan Riza walaupun tidak tahu apa niat sebenar mereka," kata sumber itu kepada MalaysiaGazette.

      Katanya, tindakan mengaitkan diri Rosmah dan Perdana Menteri dengan pembelian hartanah di New York oleh Riza ternyata satu lagi cubaan untuk memburukkan imej kepemimpinan negara.

      "Sedangkan ia sama sekali tiada kaitan jika difikirkan oleh orang yang menggunakan akal.

      "Riza dan rakan-rakannya mempunyai keupayaan untuk membeli hartanah. Mereka berniaga di sana. Di New York, hartanah yang anda beli hari ini akan melonjak harga keesokan harinya," katanya.

      Satu laporan New York Times menyebut unit megapuri (penthouse) itu yang terletak di Central Park West, dibeli Riza menerusi syarikat dengan liabiliti terhad dikenali sebagai Park Laurel Acquisition.

      Riza, menurut laporan Sarawak Report pula, memulakan kerjaya perbankannya sebaik sahaja tamat pengajian di London School of Economics pada 2000.

      Laporan itu menyebut Riza pernah bekerja dengan firma perunding terkemuka dunia, KPMG sehingga 2002 dan kemudian di HSBC London sehingga 2008.

      Menurut sumber itu, sebagai ibu, isteri Perdana Menteri itu sering berpesan kepada anak-anaknya supaya sentiasa memanjangkan langkah mereka ke negara orang untuk mencari rezeki.

      Sumber itu berkata, selesai tanggungjawab mendidik anak-anak dan memberi pelajaran secukupnya, Rosmah mahu mereka meneroka dunia yang lebih luas dan jangan hanya melihat Malaysia, jauh sekali mahu menggunakan pengaruh politik Najib untuk meraih keuntungan sendiri.

      "Rosmah percaya kepada pesanan orang tua iaitu di mana ada kemahuan di situ ada jalan," kata sumber itu lagi.

      Sementara itu rakan rapat Riza ketika dihubungi MalaysiaGazette di Amerika Syarikat memberitahu, sebagai menyahut cabaran ibunya, Riza mula berkecimpung dalam bidang pelaburan dan perbankan di luar negara termasuk di London sesuai dengan latar belakang pendidikannya. Beliau memperoleh nama-nama besar sebagai pelanggan.

      Minat yang mendalam dalam bidang perfileman mendorong anak muda itu bersama rakan-rakannya memulakan perniagaan perfileman di Hollywood sehingga berjaya menerbitkan beberapa filem terkenal.

      Malah katanya, pembabitan Riza itu juga berjaya memecahkan monopoli Yahudi dalam dunia perfileman di Hollywood.



      Padam
    2. nak ulas apa lagi, tu papa gomo dah ulas tu. nak ulas lebih2 bukan aku kenal riza aziz tu. boleh baca wiki dia kat sini -> http://en.wikipedia.org/wiki/Riza_Aziz

      Padam
  2. kalau d negeri sy itu hal biasa....dan kepercayaan mrka x luntur pun...I respect them so much ! cheers.

    BalasPadam
  3. Biar la diorang nak sambut apa pun. Itu HAK PERIBADI diorang ape diorang nak buat dengan duit dan mase diorang. Kalau diorang nak murtad sekalipun, itu HAK PERIBADI diorang.

    Aku cukup tak suke orang yang suke jage tepi kain orang lain ni. Sebab bagi aku orang yang suke jage tepi kain orang lain adalah orang yang PALING SUKA BERPURA-PURA.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau anak lelaki ko nak jadi gay, biarkan... itu HAK PERIBADI dia
      kalau anak perempuan ko nak berzina dgn pakwe dia, biarkan... itu HAK PERIBADI dia
      kalau bini ko nak main dgn jantan lain, biarkan... itu HAK PERIBADI dia

      bila semakin ramai org melayu islam yg berpemikiran liberal mcm ni, xmustahil islam di malaysia akan hancur satu hari nanti

      ''Barang siapa menyerupai suatu kaum, maka ia termasuk dalam golongannya." (HR Abu Dawud, Ahmad)

      Padam
    2. aku nak bunuh bapak kau....itu HAK PERIBADI aku!!

      Padam
    3. Ak nk main dgn bini dia....ITU HAK AKU!!

      Padam
  4. biarlah diorng MERAIKAN krismas bkn MERAYAKAN pun

    BalasPadam
    Balasan
    1. MERAIKAN kawan Kristian yang menyambutnya dgn org Islam MERAYAKAN sendiri tu berbeza...

      Padam
  5. Balasan


    1. pungkoq ko lah dh lama aq tunggu ni

      Padam


    2. aku dah basah ni, cepat la woi!!

      Padam
  6. Mmg btol pkok pgkalnye hati..kj pn smbut christmas psl trut sm2 mghrmati smbutan mrk..ini budaya..bl dh msuk bab2 agama so avoid, ckup stakat turut sm mraikan je..tp klau dh thp de pokok kt umah, bell, present etc mmg dats juz being 2 dumb..bangang..rmai meleis xcmni, suke budget cool bl wat smethng sm cm omputih..I admit on some part yes n xslh pn, cntohnye dr segi dressing yg xktrlaluan n syariah compliant (cm suar bieber or hoppers yg srba londeh), looks cool n xslh pn tp bl dh msuk bab agame mmg kbodohan agk jelas d situ..dh mcm xde otak nk pkir mn baik mn xbaik..alahai..

    BalasPadam
    Balasan
    1. I mean rmai meleis cmni..typo suda..

      Padam
  7. bila agaknya aq bleh baca entry shamsul adli ni noob?

    BalasPadam
  8. Balasan
    1. Lebih parah bila langsung tak boleh terima teguran, dah terlampau bijak dan advanced lah katakan... sighhh ("-___-)

      Padam
  9. Liberisme - meletakkan hak asasi manusia melebihi agama mereka anuti sendiri. Cerita pasal Liberisme bukan sahaja pada islam, tp pada agama lain spt buddha, hindu even Kristian sendiri di mana agama tolak tepi n kepentingan hak peribadi mengatasi segala2nya asalkn x langgar undang atau jenayah.

    Mungkin salah fhm satu malaysia jd mcm ni..papepun xyahlah nak follow trend modern skrg smpi perayaan mereka nak smbut siap beli pokok letak rumah. Kita selalu perasan yg ramai org2 muda sibuk nak follow apa budaya barat buat..baru nmpk updated. Kalau follow stail islam nanti xde sape dpt like byk kat fb atau xde sape nak puji n dpt kawan byk. Itu la penyakit manusia skrg nak harapkn perhatian manusia..bukan perhatian Allah sbb perhatian manusia dpt dilihat depan mata..perhatian Allah mcm lmbt dpt di akhirat. .belum cite sibuk kejar pahala dunia sbb dpt on da spot.

    Papepun. ..as muslim kita letakkan agama sbg perkara pertama diambil kira...iaitu Al-quran n sunnah nabi..kalau letakkan pengaruh barat/fb sbg panduan utama..maka rosaklah manusia ikut nafsu hati semata2

    BalasPadam
  10. Hasil daripada nyanyian dan sambutan krismas di sekolah katolik yang sedikit pon tidak menjejaskan iman nya.. KJ sekarang telah menjadi ulamak terkenal di malaysia. Dan menjadi idola para pendakwah yg ada dimalaysia ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama gak nurul izzah ckp pasal dia study kat sekolah yg ada gereja..sedikit pun x gugat iman dia even hari2 dgr nyanyian gereja. Tp isu skrg kita nak elakkan sbb x ramai org muda kuat iman mcm kj n izzah...belum lg gereja bg duit kat muslim bantu masalah kewangan dgn syarat peluk kristian.

      Padam
    2. iman ustazah nurul izzah memang sangat kuat...saya kagum sangat...beliau mengajak orang melayu meninggalkan islam...

      Padam
  11. santa clause pun ciptaan imaginasi je tu pun boleh plak nak sambut macam ianya perkara betul

    BalasPadam
  12. Ada orang Islam yang kata sambut maulud nabi tu Bidaah hihi

    Santa Clause tak wujud pon dalam kristian :) bahkan dalam Agama Kristian takd apon cerita pasal Santa Cluas semua hohoho tapi orang yang sambut krismas kebanyakannya percaya adanya santa clause turun dari north pole huhu..

    Aku tanya kawan Kristian, diaorang kata krismas tu sambut hari kelahiran Jesus, lebih kurang sama macam maulud nabi yang orang Islam sambut.. Sebenarnya ianya bukan hari kelahiran yang tepat pon.. cuma diterima meluas dan diraikan sebagai budaya.. infact diraikan bukan kristian juga sebagai budaya sesetengah tempat..

    Sebab ianya menjadi budaya ianya mudah meresap masuk sama maca Holoween, hari ibu, hari bapa, hari krismas dan pelbagai jenis perayaan meresap masuk dan diterima diraikan oleh mereka yang mengangapnya sebagai budaya.. sama seperti depavali.. hara cina dsb.. :)

    Jadi terpulang la kepada akidah masing-masing dalam membersihkan diri.. memang benda kecik nampak remeh tapi kalau sudah jadi adat dan budaya diterima payah nak buang.. macam tepak sirih dalam hantaran kawin yang diambil dari adat hindu.. dah jadi macam wajib pulak padahal benda tu takda pon dalam Islam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. W.A.R.I.S With All Respect I Spit29 Disember 2013 pada 11:05 PG

      banyak bidaah yg menjadi budaya...

      Padam
  13. Sebenarnya teman pun agak pelik, tahun ni teman asyik terlihat orang islam sambut krismas seolah2 perayaan diorang.. siap sebut may santa bring u joy.. arghhh.. apekah???

    BalasPadam
  14. sejak bila krismas jadi perayaan orang kristian? hari krismas wujud sebelum kelahiran yesus...orang kristian menciplak perayaan ini dan sekarang orang islam pun nak ciplak...bagaimana pula dengan cecair??

    BalasPadam
  15. Org putih dkt amerika xgila nak sambut raya puasa raya aji. meleis bengap bleh sambut krismas. ayoyo apsal xsambut ari yahudi skali.

    BalasPadam
  16. lepasni mohon pm najib harga naik buat rumah terbuka hari hanukkah 1meleis....

    BalasPadam
  17. jesus tak lahir 25 disember. maka krismas bukanla perayaan besday jesus mcm maulud nabi. asalnya perayaan ni disesuaikan daripada perayaan winter solstice; salah satu kepercayaan pagan. sesetengah mazhab kristian pun tak sambut krismas dan menganggap perayaan ni bidaah.

    bila zaman berlalu, krismas semakin kurang tentang merayakan kelahiran jesus atau winter solstice, tp lebih kepada perayaan consumerism/ kapitalis. time2 mcm ni la org sibuk tukar2 hadiah, bli hiasan bagai; suma duit tu.

    sekian info.

    BalasPadam
    Balasan
    1. heh aku sebenarnya dalam dilema.

      kekasihku beragama kristian, aku (yang beragama islam) dalam dilema sama ada perlu sambut krismas atau sekadar ucap "happy holiday"?

      oh amat rasa berterima kasih kepada mereka, kerana keluarga kekasihku tidak hidang daging babi serta wain ketika pada malam krismas. mereka baca doa mereka, ku baca doa makan lepas tu masih memerhati bacaan doa2 mereka. rasanya mereka minta benda2 baik saja.

      Yang jadi permasalahanku adalah, konsep bertukar2 hadiah ni, adakah ianya menyalahi nilai2 agama kita? ku sedikit terlibat, dengan beli hadiah utk ibubapanya, dan bertukar2 hadiah. adakah penukaran hadiah itu boleh langgar akidah? kalau nak ikut kemampuan logik akal aku serta pengetahuan agama aku (yang boleh tahan cetek), macam tak langgar akidah.

      Cumanya aku tak keterlaluan nak bergambar secara megahnya yang aku menyambut krismas. Bab imej sebegitu mmg aku jaga sgt.

      Dilema terakhir adalah, adakah aku perlu beritahu kekasihku ini serta keluarganya yang krismas ini diraikan bersandarkan tradisi pagan serta tarikh lahir nabi isa bukanla 25hb Dec?

      Ku dapat bayangkan pembalasan dari mulut mereka adalah, "It's really based on the bible" "25th Dec is merely symbolic" "We should have a reminder day of our saviour" "It's a tradition way before you were born to this world" "Your religion is also celebrating Muhammad's birthday too"

      Maka inilah dilemaku

      Padam
  18. Kalau setakat tukar-tukar tuh ok lagi tapi kalau dengan aksesori lagi ni memang dah melampau. muslim yang sambut tuh serius akar imannya KELIHATAN hampir tercabut dari dasarnya.kalau dia cakap saja jer nak rapatkan hubungan memang aku gelak sakan. kebodohan tahap ke laut.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.