Rabu, 29 Januari 2014

21 Apabila kebahagiaanku adalah penderitaan buatmu

Lagu Bahagiamu Deritaku yang dicipta dan ditulis oleh LY dan Baiduri dan dinyanyikan oleh Hafiz Suip telah pun dinobat sebagai Juara dalam Anugerah Juara Lagu Ke-28. Melodi lagu ni memang best, ditambah lagi dengan vokal suara nyanyian Hafiz yang tidak dapat disangkal lagi kepowerannya yang juga pemenang Vokal terbaik sebanyak 3 kali berturut sebelum ini.


Namun kalau diamati bait2 liriknya, lagu ini sebenarnya amat sedih di mana ia menceritakan tentang perasaan kecewa seorang lelaki yang cintanya begitu mendalam terhadap seorang sahabat perempuannya namun perempuan itu mencintai insan lain. Seperti juga yang dikisahkan dalam klip video lagu ini, cintanya bukan sahaja tidak berbalas malah sahabat yang dicintainya berkahwin pula dengan lelaki yang lain yang juga merupakan kawan mereka, lalu beliau pasrah dan berlari membawa diri kerana selama ini telah di"friendzone" oleh sahabat perempuannya itu. Kesian...


Ya, itulah kisah lelaki itu bila digubah menjadi lagu, tapi bagaimana pula kisah lelaki yang dicintai oleh wanita tersebut dan berjaya mengahwininya? Mungkin lirik lagu akan menjadi kejam seperti berikut jika dilihat dari sudut dan sisi lelaki tersebut:

Lagu: Bahagiaku Deritamu 
Penyanyi: Hafuz

Ku dengar kau benci sangat padanya
Ku dengar hatimu bukan miliknya
Aku kan menjadi teman sehidup dan semati
Dia menjadi sahabatmu

Sukanya mengakui kau bukan teman biasa
Terpaksa dia terima itu hakikatnya
Yang pasti dia tak mau lupakan cinta
Kau percik api membakar hatinya lagi

Dia tak tahu menilai cintamu
Dia tak mampu pertahankan

Tinggalkannya, perlahan-lahan dia terima
Semakin dia sakit, semakin ku bahagia
Mengapakah dia jadi poyo
Sungguh dia tak malu mahu membawa jantungmu bersamanya

Yang pasti aku tak akan lupakan cinta
Kau percik api membakar hatinya lagi

Dia tak tahu menilai cintamu
Dia tak mampu pertahankan

Tinggalkannya, perlahan-lahan dia terima
Semakin dia sakit, semakin ku bahagia
Mengapakah dia jadi poyo
Sungguh dia tak malu mahu membawa jantungmu bersamanya , bersamanya

Mengapakah dia jadi poyo
Sungguh dia tak malu mahu membawa jantungmu bersamanya


Serius, kenapa kalau nak cipta lagu je mesti kena cipta lagu sedih, pasrah dan kecewa, dan kalau cipta lagu kecewa je mesti best dan ramai orang suka. Cuba buat lagu yang kejam dan batu api macam ni, baru yang dengarnya pun sakit hati dan rasa terbakar je, tapi anugerah confirm tak dapat hahaha.

Btw kepada lelaki atau wanita yang berada dalam situasi ini, tak payah la dikenang lagi benda yang bukan milik kita, dan tak payah touching2 sangat. Hidup mesti terus, lupakan sahaja dia dan Insya Allah, satu hari nanti anda mungkin akan menemui orang yang lebih baik, lebih menghargai dan lebih layak buat anda.




tags: lagu hafiz suip af akademi fantasia bahagiamu deritaku menang juara johan anugerah juara lagu 28 ajl28 #ajl28 lirik melodi komposer pencipta penulis ly baiduri lyric lagu sedih kecewa kejam sakit hati batu api parody parodi

21 ulasan:

  1. betul2 menghayati noob ni.....hahaha~~

    BalasPadam
  2. Hai noob boleh ulas sikit x pasal kes ada budak semenanjung hina sabah..tq

    BalasPadam
  3. Asalamualaikum.saya baca blog ni sebab terbaca komen2 yg lawak gile dekat blog seRius [anon2 banyak kat situ] n lain2 lagilah,tu yg terus singgah dekat blog prince of noob ni,ade fb or twitter x?? ;D

    BalasPadam
  4. Sape hafuz? Artis baru ke?

    BalasPadam
  5. lagu bodoh...entah apa best nya lagu2 yg masuk ajl tu? semua sampah belaka...

    BalasPadam
  6. Sementara itu, bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari percaya Anwar tahu laluannya untuk menjadi Menteri Besar Selangor adalah proses yang rumit.

    "Terdapat banyak faktor yang boleh menghalang Anwar daripada dilantik ke jawatan itu terutama kemungkinan tidak mendapat perkenan Sultan Selangor," jelasnya.

    Walau bagaimanapun, beliau memberitahu, Anwar berkemungkinan akan memainkan persepsi jika gagal menjadi Menteri Besar Selangor bahawa semua itu adalah berpunca daripada rayuan kes liwat yang kononnya didalangi oleh UMNO dan BN.

    BalasPadam
  7. nak menang ajl kena nyanyi lagu sedih. nak menang cerekarama pun kena cerita sedih. melayu ni suka benda sedih2. itu yg pakar motivasi cakap,melayu ni jarang nak buat cerita yang tingkatkan motivasi.pupuk pemikiran positif.

    BalasPadam
  8. "Mengapakah dia jadi poyo"

    ayat x bleh blah

    BalasPadam
  9. Aku rindukan zaman Juara Lagu ada kategori Etnik Kreatif. Masa tulah baru nampaknya meriah muzik tradisional kat Malaysia nih. Entah kenapa sekarang tak ada lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu. etnik kreatif memang persembahan dahsyat2.

      Padam
  10. saudara noob, mintak ulaskan pasal budak nama benz ali kt fesbuk dia..beliau tersesat dlm pencarian barangkali

    BalasPadam
    Balasan
    1. so kamu yang berada di siratul mustaqim da cuba dahwah dia kearah jalan yang benar? atau hanya tahu guna label sesat?

      Padam
  11. Dlm cinta masa mula2, semuanya indah, tetapi kebanyakkannya cinta itu buta...tp cinta sebenar akan terserlah selepas kawin dan ada anak...dari situ cinta kita diuji bersama pasangan n keluarga kita.

    BalasPadam
  12. lagu yg paling x bleh blah time Ajl 28 tu, pada aku lagu jack victor ngan budk pakai tudung tu....

    BalasPadam
  13. sedap lagu ni..deserve jugaklah hafiz untuk menang huhu..

    tapi lirik lagu tu memang agak kejam kalau dari konteks lelaki suami pempeuan yg dia cinta tu..

    BalasPadam
  14. Ulas pasal lagu?adoiyai.cite burung terbang ke, ikan laga ke xde ke?

    BalasPadam
  15. Kalau kau nak kejam dan zalim p dengaq Cannibal Corpse la wei...

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.