Sabtu, 15 Februari 2014

14 Perbezaan karya lagu parodi, cover dan plagiat

Muzik itu bersifat universal. Sebab itu kadang2 banyak karya lagu yang kita dengar irama dan melodinya lebih kurang dan hampir sama. Namun tahukah anda perbezaan antara lagu parodi, cover dan plagiat?


Lagu Parodi

Biasanya lagu parodi ni liriknya diubah agar lebih kelakar dan lawak, dan bila orang dengar je dah tau lagu ni diparodikan dari lagu lain. Yang berikut adalah contoh lagu parodi yang lawak, terutama bagi orang Kelantan.


Lagu yang asal:



Lagu Cover

Lagu cover pula adalah apabila seseorang menyanyi atau merakamkan semula lagu orang lain dalam versi, irama dan bahasa yang sama atau lain dan memberi kredit kepada penyanyi asal. Berikut adalah contoh sebuah lagu cover, atau mungkin parodi sebab lawak tahap jamban.


Lagu asal yang dicover:



Lagu Plagiat

Lagu plagiat adalah lagu yang mengambil rentak dan melodi daripada lagu yang lain, kemudian liriknya diubah menjadikannya seperti lagu sendiri tanpa memberi kredit atau menyatakan siapa pencipta asal lagu. Biasanya lagu2 plagiat ini menggunakan lagu2 daripada negara lain yang kurang popular di negara sendiri sebab tak ramai yang tahu lagu asal tersebut. Berikut adalah contoh lagu plagiat yang semakin popular di Malaysia.


Berikut adalah lagu asal:


Lagi malang bila lagu2 plagiat ini meletup dan menjadi hits di sesebuah negara serta keluar di corong2 radio dan televisyen, hanya untuk diketahui akhirnya ia adalah sebuah lagu yang diciplak daripada lagu negara lain. Seriously, kalau lagu plagiat boleh mudah2 masuk radio dan jadi hits, siapa2 pun boleh jadi komposer. Tiru sahaja lagu dari negara lain yang kurang terkenal di negara sendiri, ubah lirik dalam Bahasa Melayu, buat video klip dan tadaaaaaaaaa, anda dah boleh jadi komposer, pencipta lagu dan penyanyi sekaligus.

Btw kalau nak plagiat pun jangan la plagiat lagu dari Indonesia, orang Malaysia ramai yang dengar lagu Indonesia, memang kejap je la kantoi. Lagu WARIS - Botingkek tu pun boleh kantoi disampling dan diinspirasi dicedok dari lagu seorang rapper nigga YC - Racks yang langsung tak terkenal kat Malaysia, apatah lagi lagu Indonesia. Disebabkan ini tak pasal2 kena kutuk maling lagi oleh orang2 Indonesia. Lain kali nak plagiat tu, plagiat la lagu2 dari negara Sweden ke, Uruguay ke, Nigeria ke, Sri Lanka ke, Pakistan ke, lagu2 dari negara yang orang Malaysia jarang dan langsung tak pernah dengar, at least kebarangkalian nak kantoi tu rendah.




tags: karya lagu muzik musik universal parodi cover plagiat tiru ciplak dikir moden kelantan kelate man khan adik wani rosalinda gi alah mano selena gomez the scene love you like a love song baby megaboys berjalan seperti rihanna the wanted walks like rihanna erry putra ft syasya solero macam cantik macam comel je radja call me lagu asal penyanyi pencipta komposer lirik lyric music video klip mv kantoi

14 ulasan:

  1. Balasan
    1. UMNO memerintah yang menyebabkan rakyat malas untuk berfikir. Kalau PKR memerintah Malaysia, tak mungkin perkara ini akan berlaku. Rakyat mungkin lebih kreatif & inovatif.

      Padam
  2. weird al yankovic tu kategori ape noob? klu ko pndai la. klu ko tak jawab ko bodoh.

    BalasPadam
  3. Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan,
    mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari
    berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin
    menggunakan Tanpa Nama , mohon letakkan Nickname
    untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan
    kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan
    dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen
    akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

    ▐▀▀▀▀████▀▀▀██▀▀███▀▀█▀▀▀▀▀▀▌▐█──███▀──▄──▀█─▀█▀─███──▀█▄▌▐█──██▀▄──▀──▄█▄─▀─▄███──██▀▌▐▄▄▄▄▄▄██▄▄▄█████▄████▄▄▄▄▄▄▌

    BalasPadam
  4. ooo baru tahu lagu mcm cantik tu plagiat.huhu... tak patut,tak patut.

    BalasPadam
  5. Tapi, aku suka lagu lagi botingkek berbanding racks...
    Plagiat tapi sedap...hahaha

    BalasPadam
  6. komposer plagiat no 1 malaysia = adik beradik KRU terutamanya edry

    BalasPadam
  7. dasar maling malashial lah org malai, semua nya mau diamaling kan

    BalasPadam
  8. tak suka kalau parodi yang over. lebih2 pulak macam bobo. grrr

    tumpang iklan ye en.pon. sapa2 yang tak suka pakai kain pelikat. boleh la try seluar pelikat original dari Afdlin Shauki. Boleh usha blog MaSyGhuL OnLine http://masyghulonline.blogspot.com/

    Thanks ye PON, nanti kalau de rezeki, aku beli bahagian penaja tu :)

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.