Selasa, 14 April 2015

22 Google Malaysia kena hack dengan hacker Bangla?

Laman sesawang Google Malaysia hari ini dipercayai telah digodam oleh pihak yang menggelarkan diri mereka sebagai TiGER-M@TE.

Insiden itu turut dikesan oleh Astro AWANI sekitar jam 9.55 pagi tadi dan sehingga laporan ini ditulis, masalah yang sama masih berlaku.

Akses terhadap laman utama enjin pencarian popular itu tidak dapat dicapai malah satu paparan berwarna hitam yang tertera perkataan Hacked dipaparkan.

Pihak yang dipercayai di sebalik penggodaman tersebut turut meletakkan satu hashtag #Bangladeshi HackeR.


Ketika dihubungi Astro AWANI, jurucakap Google Malaysia, Zeffri Yusof menafikan dakwaan godaman tersebut tetapi berhadapan masalah dengan pihak DNS dan pihaknya sedang menyiasat mengenai kejadian terbabit.
Susulan itu juga, Google Malaysia mengeluarkan satu kenyataan rasmi – “Kami sedar bahawa beberapa pengguna menghadapi masalah melayari  google.com.my, atau telah diarahkan ke laman web yang berbeza. Perkhidmatan Google untuk domain google.com.my tidak terjejas. Kami sedang berhubung dengan organisasi yang bertanggungjawab untuk menguruskan nama domain dan berharap untuk menyelesaikan isu ini. "

Ini bukanlah kali pertama kejadian yang sama berlaku. Pada tahun 2013, percubaan godaman yang seakan sama turut berlaku kepada laman Google Malaysia.

Sementara itu laman Twitter dipenuhi reaksi dari para pengamal media sosial yang berdepan masalah tersebut.

google msia hack 3

google msia hack 4

Sesetengah pengguna Twitter merasakan bahawa godaman terhadap laman Google Malaysia ini sebagai lucu.

google msia hack 1

google msia hack 2

Sumber berita Astro Awani.



Ini bukan kali pertama website Malaysia kena hack dengan hacker Bangla. Tahun 2013 dulu lagi banyak website Malaysia kena hack dengan hacker Bangla ni. Cuma hacker Bangla ni dia bukan hack direct terus pada web server website tertentu dan masuk ke dalam web server untuk buat defacement, sebaliknya diorang cuma buat DNS Poisoning atau DNS Spoofing.

DNS Poisoning/Spoofing ni secara ringkasnya aku bagi dalam bentuk kronologi yang paling mudah untuk difahami.

Bagi situasi normal yang biasa:
  1. Anda nak pergi bilik hotel seorang rakan iaitu Ahmed Razlan.
  2. Sampai di hotel, anda pergi ke kaunter hotel dan bertanyakan kepada penyambut tetamu di kaunter apakah no. bilik bagi Ahmed Razlan.
  3. Penyambut tetamu menyemak buku rekod penginap dan didapati Ahmed Razlan duduk di bilik bernombor 385.
  4. Kemudian anda pergi ke bilik 385 dan berjumpa Ahmed Razlan.

Jika web server bagi website kena hack dan defaced:
  1. Anda nak pergi bilik hotel seorang rakan iaitu Ahmed Razlan.
  2. Sampai di hotel, anda pergi ke kaunter hotel dan bertanyakan kepada penyambut tetamu di kaunter apakah no. bilik bagi Ahmed Razlan.
  3. Penyambut tetamu menyemak buku rekod penginap dan didapati Ahmed Razlan duduk di bilik bernombor 385.
  4. Kemudian anda pergi ke bilik 385 dan tengok bilik Ahmed Razlan dah kena pecah masuk dan di dalamnya ada Husin Malim.

Dalam kes DNS Poisoning/Spoofing:
  1. Anda nak pergi bilik hotel seorang rakan iaitu Ahmed Razlan.
  2. Sampai di hotel, anda pergi ke kaunter hotel dan bertanyakan kepada penyambut tetamu di kaunter apakah no. bilik bagi Ahmed Razlan.
  3. Penyambut tetamu menyemak buku rekod penginap dan didapati Ahmed Razlan duduk di bilik bernombor 6, namun yang sebenarnya Ahmed Razlan duduk di bilik 385 tapi buku rekod penginap dah ada orang curi2 edit dan tukarkan no. bilik Ahmed Razlan ke nombor 6.
  4. Kemudian anda pergi ke bilik 6 dan tengok dalam bilik tu tiada Ahmed Razlan tapi ada Ismadi Sahri. Ahmed Razlan masih ada dalam bilik 385 dan tak tahu pun yang anda datang ke bilik yang salah.

Apa2pun, hacker2 ni memang mengganggu dan menyusahkan orang ramai. Kalau nak hack pun hack la Yahoo ke, Bing ke atau lain2 website yang tak berapa nak penting dan ramai orang pergi. Janganlah hack ke Google. Taulah hanya alamat www.google.com.my je yang kena spoof, alamat www.google.com masih boleh pakai, tapi kesian lah pada orang yang tak tahu sangat pasal IT.

Ini tak pasal2 aku kena panggil dengan user cakap Internet dia ada masalah, punyalah jauh berjalan nak tengok masalah dia sekali rupa2nya keluar hacker Bangla ni kat alamat Google Malaysia.

Aku harap hacker Malaysia dapat balas balik dengan melancarkan apa2 serangan cyber terhadap Google Bangladesh pulak www.google.com.bd. Malu la dah la negara kita lagi maju dari diorang, rakyat diorang pun ramai datang Malaysia cari kerja kat sini tapi website kita kena hack dengan orang Bangla.




tags: google kena hack dengan hackers hacker penggodam bangla bangladesh

22 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Aiyoh, jangan kasi dendam la macha... itu tarra baek.

    BalasPadam
  3. Bangla kat uni aku lagi pandai programming dari budak2 melayu...

    Diorang speaking english pun beterabur... Zz......

    BalasPadam
  4. Pr000oooooootttttttTt!! Arghh!! Leganya

    BalasPadam
  5. Salam 1rasuah ,

    Jika degree berasaskan kepandaian 25 tahun lalu negara sudah maju dan kita terlebih dahulu menghacked bangla ini. Bayangkan hanya skorer yang dibenarkan ambil kos engine, medic, law, science, komputer engineering dan berkaitan pasti kita sudah merasa hasil kepandaian mereka sekarang. Tetapi mengapa semua itu tidak berlaku? Kerana sistem pendidikan Malaysia dicipta berdasarkan kepandaian guru gurunya akibat guru sekadar SPM 3A maka PPSMI tidak dapat dilaksanakan. Kedua kerana kuota kaum tidak masuk akal Melayu & bumiputera sabah Sarawak sahaja pandai kaum lain tidak. Bumiputera dapat 3A masuk IPT, kaum lain 10A baru layak. Ke3 dasar kerajaan zalim BN yang tidak mahu mengikut konsep adil- meletakkan sesuatu pada tempatnya.

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya heee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setiap tahun, UPSR hasilkan 50,000 student dgn 5A, bermakna dgn result UPSR 2013, kita sudah ada 1,300,000 student yg dapat 5A dlm masa 26 tahun UPSR diperkenalkan.

      Lagi sadis, MCE/SPM pun sama, dimulakan pd 1976, berjalan penuh pd 1980 dgn purata scorer 2 aliran dgn 5A ialah purata 5,000 pelajar setahun. (kita capped kat 5A ye, tak kesah la yg dpt 14A mahupun 19A atau 20A), maka jumlah student di sepanjang 34 tahun perlaksanaannya, yg mendapat 5A ini ialah 170,000 orang.

      Langsung x logik sbb:

      1- Yg keje gomen pun dah 1,300,000 juta orang. 5A haramjadah apa nih? Sumer yg nak keje gomen dikawal degree derang dgn CGPA 3.00 keatas..haha..akhirnya taik yg kita dapek.. negara hampas (tak suka, gi tinggal di Uganda dan Burkina Faso) ini bebudak 5A punyer kerje ker?

      2- Persatuan Perubatan Malaysia mendakwa graduan perubatan setiap tahun ialah berjumlah 4000 hingga 5000 orang termasuk uni swasta, luar negeri dan belajar sendiri. Haha.. awal2 lagi dah tertonggeng yg jika semua bebudak 5A amik medical degree setiap tahun, siapa yg amik lain2 kursus kejuruteraan?

      3. Jika 170,000 per 30 juta rakyat yg ada, dgn nisbah 1:200 (0.0056 org) yg mendapat 5A untuk menakluki jawatan terbaik negara, aku kita cadangan 5A tu langsung x masuk akal. Sbb tu guru2 adalah kerjaya bebudak SPM kelas kedua. Sbb yg 5A 5000 orang setiap tahun ini yg nak memenuhi universiti.

      Tak nak ulas lebih2 saranan KEDEPAN. Tolong buat research sikit rencam lagi bagi mantapkan cadangan.

      Negara kita ni telah PENUH DENGAN MANUSIA SEWEL DAN HARAMJADAH SERTA .... Mcm noob kata, FUCKED UP SOCIETY!!! Boleh diuruskan sbb kalo Laplace Fourier Transform pun ramai antara kita boleh selesaikan masalah, Regression pun ada yg makan kacang je buat jalan kira.. ramai maksud aku, kira lulus 40% daripada 30 juta rakyat, iaitu 12 juta mampu selesaikannya.. Ini yg dpt 10A SPM Sains pun, masih biol dgn Calculus 2, appa lagi nak maju sehasta..sedangkan seinci pun ramai yg masih berpengetahuan porno ala australopithecus melebihi yg berilmiah ilmiah.

      Dgn 170,000 ni, mampukah kita nak buat roket? Malaysia Boleh!!! Haha..kelakar la lawak level tahi ni.. baru 170,000 org dapat 5A, negara dan macam2 menganggur.. jika 1,700,000 juta yg dapat 5A sejak 34 tahun SPM dilaksanakan.. lupikiaqsenirikla apa nak jadi..

      Padam
    2. Lu yg biol dgn calculus u ckp bdk 5A...

      Padam
    3. KEDEPAN....ko ni lenggok bahasa mcm spesis edebed....adakah ko...????/?

      Padam
    4. Maaf, eddeevedderrr & sub species nya telah di ban dari masuk ke blog ini. Sebarang percubaan edebab utk komen, cuba menaip komen, atau percubaan login utk mongomen di blog ini will be immediately terminated & deleted ..

      -S/U Sulit Noob 6%

      Padam
  6. Slm baiya, my name yis mujibur baldubur. Kimpoter saiya tarak pandai. Tapi Yini yada sikit yeklan. Siyapa mau bili yini barang saiya ada jual.

    Towupap celcom
    Burus giegiey
    Tulur masin
    Pencoceyy mokka
    Biras masak
    Bisjut
    Royi

    Bole mari kedai bili. Birapa mau bili gst tiyada .. Kicik2 niaga baiya manis adik manis ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bengkek gila bangla pandai drpd ko :)

      Padam
    2. DVD game lanun ada?

      Padam
    3. Devidee tada baiya. Saiya tamo kina tangkap pulis.

      Padam
    4. Dey baiya you curik2 masuk kaunter suka2 tukar nombor bilik customer ka? Ahmed Razlan ada duduk itu bilik 385 tapi itu buku rekod penginap dah ada orang curi2 edit dan tukarkan nombor bilik Ahmed Razlan ke nombor 6. Itu you punya kirija ke baiya?

      Padam
    5. Baiya penyambut tetamu .. My name is mujibbur. Baiya ada hutang sama saiya itu tulur sama biras bila mau bayarr ... Saiya niaga mau cari uwang mau kiwin sama adee manis..

      Yitu buku saiya coreey dulu .. Kasi bayar utang baru yitu buku saiya kasi balik..

      Padam
  7. Baru blaja hacking kot.. tu test2 kat google tu..

    BalasPadam
  8. ahmed razlan, husin malim, ismadi sahri... nama watak xboleh blah

    BalasPadam
    Balasan

    1. Anda hendak pergi ke bilik hotel rakan anda bernama Ahmad Maslan ..

      Setelah sampai di hotel anda bertanyakan kaunter dimanakah nombor bilik ahmad maslan

      Penyambut tetamu menyemak buku rekod dan mendapati bilik ahmad maslan bernombor 385 .

      Anda pun pergi kebilik 385 & mendapati bilik tersebut sudah di pecah masuk di dalam nya ada hassan malek ..

      Persoalan disini... Jika anda disini adalah pembaca blog ni. Apakah tujuan anda pergi berjumpa dgn ahmad maslan?

      P/s : Ahmed razlan = ahmad maslan, husin malim = hassan malek, ismadi sahri = ismail sabri---> the three stoogess..

      Padam
    2. Anda nak ke bilik badrul amin. Nak kaunseling. Jam menunjukkan 3 pagi. Setelah sampai di biliknya. Tiba-tiba suami anda juga sampai. Ah sudah!

      Padam
    3. Kuikuikui....anon 11:27, ko mmg lejen...tergelak2 aku dlm flight menuju ke Bangkok ni...huahuahua...

      Padam
    4. Ranjauu lah lu duk dlm flight pun nak gebang... Gua selamba je duk dlm kapal selam on de way nk p burkina fasoo rilex je..

      Padam
  9. Cuma sy rasa pelik...kdg2 x semestinya hackers 2 dr Bangla...sapa2 hackers boleh letak nama Bangla kat situ..maybe saje nak mock kata org Bangla pun lg hebat dr org Malaysia. Tp sy x kata 100% bukan dihack oleh org bangla.

    Papepun..xde kaitan dgn hidup sy....tp still leh kata level security web kat malaysia x kuat lagi, lum lagi gov punya website yg possible leh ambil maklumat yg berbahaya utk disebar kpd umum.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.