Rabu, 1 Mac 2017

3 Penyelesaian kepada kesesakan trafik jalan raya

Jalan-jalan di Malaysia trafiknya selalu sesak dan padat sehingga seringkali mengakibatkan traffic jam. Kadangkala lebuhraya yang banyak laluan pun boleh sesak. Ada juga jalan yang jaraknya hanya beberapa kilometer yang masa perjalanannya sepatutnya 10 minit tetapi boleh memakan masa sehingga 30 minit.

Antara faktor penyebab jalan raya sesak ini adalah seperti banyak kenderaan di waktu puncak, halangan seperti lampu isyarat, simpang, bulatan, laluan mengecil, kemalangan, sikap pemandu memotong laluan dan sebagainya. Namun pernah tak anda menempuh kesesakan jalan raya juga walaupun tiada kemalangan mahupun halangan?


Fenomena ini dipanggil phantom traffic seperti yang ditunjukkan dalam video berikut:


Tonton video ini untuk penyelesaian kepada masalah phantom traffic ini:


Untuk mengelakkan phantom traffic ini, pemandu harus memandu dengan jarak satu buah kereta dengan kereta di hadapan agar dapat pemandu dapat ruang untuk memperlahankan kereta tanpa membrek dengan kuat sehingga mengganggu aliran trafik. Namun ia berbalik kepada sikap pemandu juga. Kalau pemandu pertama dah menyebabkan phantom traffic, susah dah untuk trafik kembali lancar.

Baca juga artikel ini - "Tips menyemak keadaan trafik jalan dan lebuhraya".



tags: phantom traffic trafik jam jem jalan sesak lebuhraya jalanraya penyelesaian solusi

3 ulasan:

  1. potong Q lagi laa...

    BalasPadam
  2. Dah beberapa kali mengalami phantom traffic ni.. berjam terperangkap, ingatkan ada accident, rasa sakit and stress.. bila sampai at one point.. eh jalan clear jer.

    BalasPadam
  3. Tahun ni dah tak buat review maharaja lawak ka?

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.