Halaman

Sabtu, 20 Februari 2016

Lambakan drama murahan tragedi kecelakaan TV melayu

Kita selama ini merasakan rancangan dan drama melayu di kaca TV sangat murahan dan sampah dengan cerita cinta khayalan yang tidak kesudahan tentang lelaki kaya, anak Dato', kacak, sado, belajar luar negara, jadi bos di syarikat besar, dipaksa atau terpaksa kahwin dengan perempuan cantik, kawan dari kecil, atau bekas mangsa yang dirogolnya dan pelbagai lagi skrip dan jalan cerita yang sangat cliche.

Namun kenapakah semua hal ini berlaku? Adakah para pembikin drama melayu ini tidak pernah terfikir akan lambakan kesampahan itu? Baca perkongsian oleh mereka yang berada dalam industri seni hiburan ini sendiri tentang hal ini.

Kartun karya Dilla Ismail.


TRAGEDI KE'CELAKA'AN TV MELAYU

Tanpa sedar kita hidup setiap hari dengan hiburan masakini. Bunyian, nyanyian & drama murahan disumbat bernanah telinga kanan & kiri. Belum kira program komedi.

Hidup majoriti berkiblatkan TV. Ustaz dok ceramah pasal zina mata pun balik rumah bukak news pemberita masih ber'bogel' lagi.

Radikal sangat beragama pun tak dapat ubah dah tragedi ni. Teknologi tetap ke hadapan mengheret manusia sampai mati.

Jangan salahkan teknologi, tapi salahkan Intisari.

Siapa yang cipta intisari? Mereka inilah manusia Stesen TV.

Kat sini saya nak bukak rahsia Tragedi Ke'celaka'an TV Malaysia yang ramai orang industri sembunyik dari kita.

APA KATA KREW DRAMA TV?

Saya krew penggambaran drama tv, ahli Professional Film Workers Association of Malaysia ( PROFIMA).

Kalau viral kritikan penonton terhadap kualiti drama Melayu - anak dato' balik oversea, gadis kampung ke kota jadi pelacur lagi - itu skrip biasa bagi kami.

Next job shooting, apa lokasi dah tahu dah - banglo mewah, pejabat murah, Kampung Kemensah - padahal skrip tak siap lagilah.

Tengah shooting, sambil pegang kamera pun, dalam hati ada semacam "...apehal lah aku buat cerita bodoh nie, takdak idea lain ka industri..."

Kami pembikin ibarat manusia bertali lembu. Diheret hidung kiri kanan tanpa mahu. Terpaksa mengalah padahal idea bertalu-talu. Tapi taktau nak ubah yang mana dulu.
"...Abang kerja tolak track, masuk shot ni dh 3,000 kali adegan yang sama abang buat seumur hidup dik oi..."
Template, setup sama, copy-paste jaa..
Director Malaysia kaa yang takdak idea nie.

[ Ini pulak kata Director, Scriptwriter & Producer sebab 3 watak inilah yang pergi jumpa stesen tv untuk pitching ]

APA KATA DIRECTOR?

Saya Director ahli FDAM (PERSATUAN PENGARAH FILEM MALAYSIA).

Depa kata Pengarah Malaysia kurang bagi. Asyik cerita murah takda isi. Sebenarnya, akal Tuhan bagi berlambak lagi.

Tapi bila kami pi syarikat TV. Depa tendang kami ke tepi. Depa kata idea ni penonton tak kering gusi.
"...kita kena bagi penonton kering gusi. Barulah sponsor masuk iklan tak renti-renti..."
** Fakta : jika anda menonton sesuatu rancangan, iklan tak berenti-renti, bermakna ratingnya tengah tinggi. cuba tengok RTM, satu iklan ja keluar sekali.

Inilah realiti. Kisah rakyat miskin, politik tirai besi, semua dari kepala otak orang industri, abis stesen TV tolak tepi.

Kami pun ada cerita berinspirasi, kisah makcik jual roti, sampai anak masuk universiti. Tapi apa jadi?

STESEN TV yang aturkan apa CERITA itu ini.

STESEN TV yang aturkan selebriti mana yang WAJIB diisi.

Sebab apa? Sebab depa kata, depa tau apa yang buat rating tertinggi. Masyarakat suka, nak tengok lagi. Sebab tu asyik muka dia-dia jaa kat skrin TV.

Artis yang dibenci masuk peti ais sampai takdak gigi. Yang mana dulu muda, tenggelam timbui dah jadi watak mama daddy.

Jadi kami terpaksa akur, bagai lembu diikat tali. Buatlah kerja kami, asalkan terisi perut anak bini walau hati nafsi-nafsi.

Producer nak kata apa...

APA KATA PRODUCER?

Saya producer. Saya ahli PERSATUAN PENERBIT TV MALAYSIA (PTVM).

Saya dapat satu proposal sinopsis lengkap dari tuan pengarah & scriptwriter - depa bagi idea yang sangat best, boleh memberi inspirasi buat masyarakat, mendidik & mendorong kemajuan diri dan negara.

Lalu syarikat saya pergi pitching kat stesen TV. Ini feedback depa :

RTM : Reject! katanya cerita rakyat miskin, kisah negatif government takleh gambarkan kat TV. Takleh buat kisah realiti. Biarlah semua fantasi asalkan bukan negatif. Janji ada 3 kaum dalam itu isi. Khurafat syirik tolak tepi.

MEDIA PRIMA : Depa tendang kisah yang BUKAN cinta. "...hampa ni present idea untuk slot Akasia kaa atau Majalah 3. Kami takmau kisah rakyat miskin tak gosok gigi dibuat drama. Kami nak buat masyarakat berangan-angan bercinta. Makcik kat rumah tu nak tengok laki bini bergaduh dijadikan drama.

ASTRO : Depa nie berpuluh channel pun memilih lagi. Penerbit TV depa pun kena jaga poket sendiri. Depa kena keringkan gusi orang yang bayar siaran depa ni. Artis depa dah ramai sederet lori. Kena rotate sampai muntah nasi basi.

AL HIJRAH : Depa plak cakap, kami takmau buat cerita murah orang miskin ni, apa ingat kami ni stesen murahan sangat kaa. Agama ni digambarkan rendah martabat sgt kaa? Kami pun nak nampak GAH jugak.

** Ini belum cerita duit tepi dari salah satu stesen TV tadi. Dah bayar duit tepi, sampai muntah satu company dapat projek setahun lagi, tak tau nak shoot cerita apa dah, buatlah kisah apa pun asalkan keluar TV.

Stesen TV beli produk drama/telemovie nie taklah besar mana. Try calculate fakta jual-beli :

Telemovie : RM100,000 (purata)

bayar pelakon utama gred A (RM12,000 x 2 orang)
bayar krew belakang tabir & pelakon tambahan (RM40,000)
bayar kos sewa barang technical, art department (RM15,000)
bayar kos penggambaran - lokasi, makanan etc. (RM15,000)

TOTAL : RM94,000#
UNTUNG : RM6,000#

Producer untung sikit jak. Dia ada staff & office perlu dibayar tak tertunggak. Jadi disekatnya segala idea yang mahal, kos tinggi, kisah gempak-gempak.
RM6,000 jee beb! Tak lekat celah gigi siak!

Alaaah buat kisah dato, datin, suamiku tunangmu dah laaa. Kos rendah. Banglo mewah, Office murah. Sesuai dengan budget yang stesen bayar lah. Boleh

Nak tengok fakta http://www.buzzera.net/…/kadar-pembelian-program-tv-di-mala…

*** Kalau stesen mampu bayar lebih tinggi, naikkan harga barulah industri ubah rupa cerita dan isi.

*** Padahal Stesen TV terima iklan masuk, RM500,000 setiap satu. Ko rase berapa banyak iklan kat TV tu?

Nak salahkan scriptwriter?

APA KATA PENULIS SKRIP?

Saya ahli PERSATUAN PENULIS LAKON LAYAR KUALA LUMPUR DAN SELANGOR (PENULIS)

Kami nie sikit punya banyak dah tulis cerita bagus-bagus. Idea dah naik langit bintang dah nak bagi ummat Malaysia percaya kat industri Filem TV Malaysia nie berkualiti.

Dapat kat orang TV, depa kata "...tak mau yang ni, mana cerita CINTA..."

Cuba saya petik IDEA ni, tengok apa alasan depa bagi :

1. Kisah drama episod orang Malaysia panjat Gunung Kinabalu, tersangkut gempa bumi.
"...eh budget besaq tu, pakai helikopter lagi. apa kata hampa buat movie jaa idea nie..."

2. Telemovie kisah orang Malaysia terperangkap jatuh gaung sampai bawah kerak bumi.
"...mana logik akal nak buat cerita macamni. masuk peti besi! Next..."
3. Kisah para perajurit - tenggelamnya kapal perang TLDM di Lautan Hindi.
"...encik rasa, TLDM nak bagi kaa kita shoot kapal depa tenggelam...?"
4. Kisah rakyat Malaysia terperangkap di tingkat 88 KLCC.
"...eh, kejap nak shooting di kaki lima air pancut Suria KLCC tu pun charge RM8,000 sejam. Inikan plak nak buat drama satu bangunan KLCC terbakar... Stesen TV takdak budget nak beli...."
5. Kisah gerabak Keretapi Tanah Melayu (KTMB) takleh berenti, brek putus dari Johor sampai Kedah.
"...sekejap, idea nie dah tanya pihak KTMB? depa mau kaa tunjuk benda negatif perkhidmatan depa nie...?"

".....Dei macha, negara India sana pun berani lakonkan polis terima rasuah. Kat Malaysia nie lepas ka digambarkan PDRM tu sejahat alam. Polis Metropolitan Cicakman boleh la..."

"...Ya, saya Perdana Menteri Malaysia. Saya isytiharkan darurat setelah makhluk asing menyerang selatan tanahair. Rakyat diminta bersembunyi dalam lubang bawah tanah..."

"...Tuan Guru, saya ingin mengenali Allah dengan sedalam-dalamnya. Di manakah Allah, Tuan Guru. Tolong tunjukkan saya. Jadikan saya seorang Sufi..."

"...Awal penciptaan makhluk sebelum diturunkan ke bumi, kita semua telah berjanji di hadapan Allah dalam keadaan Ruh Mulki..."

Brader, kita takkan jumpa dialog-dialog ni di TV rumah anda brader. Di TV rumah anda hanya ada tajuk-tajuk novel cinta yang laris di pasaran & diangkat menjadi drama episod. Itupun kalau hampa sedar brader.

Akak yang minat novel, depa sedar la benda nie. Depa punya pasal drama TV ada tajuk geli-geli.

Televisyen tu lidah kerajaan. Rakyat semua sembah TV. Jadi kena gambarkan yang suci. Berita pun depa tapis nak siar malam satgi.

Mana tindakan persatuan yang kami bayar ahli tahunan tadi? Mana GAFIM (Gabungan Persatuan Karyawan Filem Malaysia)

Nak harap kerajaan melalui Filem Nasional (FINAS) pun tak leh pakai. Orang industri (Switch Off) buat berpuluh tuntutan suruh kerajaan & FINAS campurtangan minta stesen TV naikkan harga, apa Finas jawab?
"...Ini bukan bidang kuasa FINAS, itu kena berbincang dengan stesen-stesen TV..."
Siapa yang control siapa?

Kalau stesen mampu bayar lebih tinggi, naikkan harga barulah industri ubah rupa cerita.

Kerajaan tak suka ubah minda rakyat Malaysia?

Penonton Malaysia tau bunyi ja. Orang industri suruh boikot tutup TV bagi rating jatuh menjunam buat satu hari, hampa buat tak peduli. Gi mampus dengan nasib ideologi, mentaliti anak cucu cicit hampa nanti.

Siapa yang melariskan? Siapa yang mencatat rating tertinggi? Sampai semua orang TV tunduk ke bumi? Sampai kami kena jadi lembu ikat tepi. Sapa punca tragedi ini?

Bukan kami pembikin filem & drama tv, tapi ANDA di seluruh negeri. Jangan salahkan teknologi, salahkan Intisari.

*saya luah rahsia ni, kompom lepas ni saya takleh makan nasik lagi.

*kalau dah ada nama, saya terpaksa diamkan diri macam orang ada nama yang lain. takkan nak tabur nasik atas pasir lagi.

Sumber daripada FB Shuhaimi Zulkefli


Baca lagi artikel berkaitan berikut:


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik. Cara pembelian boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags: tragedi kecelakaan tv melayu lambakan drama rancangan siri cerita intisari sampah tahi murahan

12 ulasan:

  1. busy2 busy2 semua just dont care what evarr~

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  3. Apalah noob , biarlah tv nak buat bende sekali pon . Asalkan rakyat bersatu mengekalkan keamanan negara terutama melayu daripada penjajah komunis DAP . Kalau negara kena jajah lagi sape nak tanggung ? Engkau ke ?

    Cool Guy Barua Kerajaan

    BalasPadam
  4. Beza antara berita sukan dengan berita hiburan. Berita sukan kupas tentang kemahiran pemain, magis yang ada pada jurulatih, ataupun kemampuan sesebuah pasukan untuk menang piala. Kita yang sebagai penonton ni, macam terpanggil nak ke stadium tengok sendiri walaupun ada siaran langsung kat tv.
    Berita hiburan pulak cerita tentang kain artis yang terlondeh. Kita yang sebagai penonton terpanggil nak tengok drama tv yang ada artis tu, tengok dalam 5 minit, tutup tv, pergi tandas cari sabun.

    BalasPadam
  5. Sbb demand ada iaitu penonton suka cite benda yg indah2 sedangkan hampir mustahil berlaku...semuanya mcm angan2 mereka..so prodeser xde pilihan buat cite mcm tu utk keep going bisness dgn byk tajaan n viewers.

    Bg sy mentaliti rakyat still sukakan benda yg disuap tanpa perlu berusaha kuat...so benda hiburan yg melalaikan ni akan buatkan hubungan yg pentingkan tanggungjawab bertukar kpd nafsu n nak hak masing dpt terbaik je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak puas kene kentut ke ayam . Prooottt kat mat selan dan najib razak

      -sirosli feat mat bashah-

      Padam
  6. Tanpa perlu disuruh..aku mmg boikot cite sampah tv3 pukul 7 dan pukul 9..astro dah stop langgan..asyik ulang cite sama je..pukul 7 on ntv7..pukul 9 tgk la ape2 pun selain drama melayu..
    -lanun-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  7. All my respect belong to admin BO Prince of Noob n encik Shuhaimi Zulkifli. TQ for highlightkan isu ni. U wei Shaari,Zulkifli M.Osman,Eman Manan,A.Aida,Norman KRU,Saiful Apek n several org industri yg 'hungry to be creative' pernah jgk timbulkn isu ni sekitar 2006 - 2009.tp market demand (kononnya) penentu segala termasuk pengiklan2 yg memilih utk pop their ads semasa waktu perdana penonton tv (10 a.m - 12 p.m, 7 pm - 10 pm, holiday pack) etc. Diorg x peduli psl nk corakkan pemikiran org kita termasuk (terutamanya) org muda Melayu. Alasannya mudah, hiburan kena ringan,senang hadam.org dh penat balik keje... ! Tp yelah, mrk2 yg berfikiran commercial based takkan nk bertanggungjawab utk mencorakkan pemikiran masyarakat.malangnya diorg ni dan legasi mereka masih menguasai di atas sana. Sampai sekarang. True story.

    BalasPadam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh kau la anon yang selalu komen letak nama orang mengarut2 tu ya? Guna lagi nama orang aku delete je komen ko.

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.