Rabu, 19 Jun 2013

59 Membuat keputusan dalam sekelip mata

Kita biasanya perlu mengambil masa yang lama dalam membuat suatu keputusan untuk kita berfikir dan memilih keputusan yang terbaik. Namun ada satu situasi yang memerlukan kita mempunyai skill untuk membuat keputusan dalam masa singkat atau split second decision yang kadangkala menentukan hidup dan mati kita.


Antara situasi yang selalu memaksa kita membuat split second decision dan tak boleh ragu2 untuk membuat keputusan adalah ketika sedang memandu atau menunggang kenderaan ataupun bila di atas jalanraya. Bila kita membawa kenderaan di jalanraya, kita tidak diberi banyak masa untuk berfikir dalam membuat keputusan, contohnya

  • Bila nampak traffic light sudah berwarna kuning dan anda sudah dekat dengannya, masa tu anda kena buat split second decision untuk sama ada nak brek untuk berhenti atau tekan minyak untuk terus.

  • Bila nak memotong kenderaan di depan dan nampak ada kereta di arah bertentangan dalam jarak lebih kurang 200 meter, masa tu kena buat split second decision sama ada nak potong atau tidak.
  • Bila nak tukar lane kat highway, tengok ada kereta agak laju dari belakang tapi macam masih jauh, kena buat spilit second decision sama ada nak tukar lane atau tidak. 

  • Bila nak masuk simpang, ada kenderaan dari depan dalam jarak lebih kurang 100 meter bergerak dalam kelajuan sederhana, kena buat split second decision sama ada nak masuk simpang atau tidak. 

  • Bila nak susur masuk jalan yang sibuk, kena buat split second decision sama ada nak masuk atau bagi laluan dulu kepada kenderaan lain.

  • Bila nak melintas di jalanraya yang sedang sibuk, kena buat split second decision sama ada nak melintas terus, berhenti dahulu di tengah2 garisan atau gunakan jejantas kalau ada.

  • Dan kadang2 bila berlaku situasi yang tidak diduga seperti tiba2 ada anjing atau biawak melintas di sebuah jalan yang sibuk, kena buat split second decision sama ada nak elak masuk ke lane sebelah, tekan brek mengejut atau langgar sahaja.

Perlu diingat, di atas jalanraya anda wajib ada skill split second decision yang sangat baik. Kadangkala keraguan dan teragak2 dalam membuat keputusan boleh menyebabkan anda gagal, dan kegagalan membuat keputusan yang betul dalam sekelip mata boleh menyebabkan anda dan orang disekeliling susah dan menanggung akibatnya dalam tempoh sehari, seminggu, sebulan, setahun dan paling teruk selama2nya.


Seperti contoh, hanya kerana anda terlambat atau tercepat satu saat membuat keputusan, akibatnya kereta anda atau kereta lain melanggar kereta anda, maka terpaksalah kena buat report polis, hantar kereta ke bengkel, buat urusan nak claim insurans, dah amik masa 4 5 hari. Kalau tercedera tu nak kena masuk hospital untuk rawatan, kalau ada patah2 nak masuk wad kena simen pulak, dah ambil masa 3 4 bulan untuk sembuh. Itu pun kalau hidup, kalau mati? Hanya disebabkan kegagalan kita membuat keputusan dalam beberapa saat, kita terpaksa menanggung akibatnya selama2nya.


Menurut kajian saintifik yang dilakukan oleh saintis barat iaitu Dr. Ezekiel Yitzchak yang menyatakan orang yang mempunyai lebih banyak pengalaman memandu di atas jalanraya mempunyai skill membuat keputusan yang lebih baik. Sebab itu para pemimpin mereka dan orang2 berpangkat tinggi disaran untuk memandu kenderaan mereka sendiri tanpa menggunakan khidmat pemandu atau drebar kerana ia dapat mempengaruhi mereka dalam membuat apa jua keputusan dengan betul dan lebih baik.




tags: teknik skill buat pilih keputusan sekelip mata cepat mungkin segera sejenak ringkas split second decision making last a lifetime kemalangan ngeri pejalan kaki kena langgar lintas highway tak pakai jejantas undang peraturan kemalangan accident ngeri jalanraya lebuhraya

59 ulasan:

  1. Balasan
    1. tahniah lah ye susah2 je hahahaha.....

      Padam
    2. dah berlaku apa lagi terus lah buat report untuk claim insurans ini dia orang lagi mau banyak cerita

      Padam
  2. yang last sekali tu aku suka. HAHHHA

    BalasPadam
  3. baca doa (menaiki kenderaan)sebelum memulakan perjalanan. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Doa Menaiki Kenderaan


      سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ . وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ

      Maksudnya : Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya. Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali.

      (Az-Zukhruf : 13-14)



      Padam
  4. damn kna spam...

    BalasPadam
  5. kebanyakkan yg mudah gabra atas jln raya pempuan. n skill driving diorg sgt teruk n menyusahkan org lain. aku penah follow keta dari belakang. last2 Keta tu masuk simpang tanpa bg signal nak belok. damn celaka. kelam kabut aku dibuatnya hampir nak telanggar bontot keta...

    midnite

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeke...setau sy pemandu lelaki yg xreti guna signal...xmacho katanye guna signal...

      Padam
    2. tanpa nama di atas, tak payah nak cover pompuanlah, memang terbukti driver pompuan lebih teruk secara umumnya.

      kesalahan biasa pemandu lelaki
      1. memandu laju dan melulu

      kesalahan biasa pemandu pompuan
      1.x bagi signal
      2.kadang-kadang terlalu perlahan
      3.sukar tukar lane tanpa sebab
      4.pandu slow di lane kanan
      5.cepat panik menyebabkan driver lain terjangkit panik
      6 dan seterusnya : sila isi

      Padam
    3. 7. suke main brake. tekan brake kalau boleh nak bg kete stop trus.

      Padam
    4. 8.fail parking.. aku pernah tgk diorang parking kereta tayar depan masuk longkang. nasib longkang kecik.. heheheh

      Padam
    5. Jgn nak mengata perempuan sgt. bini2 hangpa tu bukan pmpuan ke. aku ada kenal lelaki tak reti parking keta sisi. n tak penah nak try sbb takut n malu kalau org tgk dia fail.

      Padam
    6. Ala ada perempuan yang cekap sampai jadi pelumba track juga tapi tak ramai huhu :P Sama macam lelaki ada juga tak cekap tapi tak semua lol..

      Padam
    7. manusia yang bawak laju dan cekap mereka adalah seorang yang cerdik tak kira lah lelaki ke wanita...sy pun sama klu bawak laju fokus tapi time bawak slow tu mesti tgh berangan dan melayan perasaan.

      Padam
    8. Apa yang membezakan kecekapan memandu individu bukanlah terletak pada samaada kamu ada 2 biji bola kecil di bawah paras pinggang atau 2 biji bola besar di atas paras pinggang. Ianya bergantung pada pengalaman memandu individu itu sendiri, pemikiran dan kematangan individu tersebut, daya tumpuan individu, koordinasi tangan-mata-kaki yang spontan, serta tindakan reflex individu yang baik dan pantas. Ciri-ciri yang telah disebutkan ini tidak terhad kepada majoriti jantina manusia yang mempunyai 2 biji bola kecil di bawah paras pinggang.

      Padam
    9. Tapi daripada pengalaman memang selaulnya terserempak dengan pemandu wanita yang agak menjengkelkan di jalanraya.. bukan pemandu lelaki tidak ada tetapi saya katakan lebih ramai pemandu wanita..

      Padam
    10. 2 biji buah yg sedap...:)

      Padam
    11. tapi racer2 ternama adalah golongan bola kecik bawah paras pinggang..

      well u know why...

      Padam
    12. wanita mempunyai banyak halangan dan kekangan luar untuk menceburi bidang racing mobil...

      well of course you don't know because you're awfully ignorant...that's why :)

      Padam
    13. Gaduh la pulak..

      Ala apa susah pi tengok kat jalan raya then survey sendiri..
      tak payah gaduh2..

      Setiap kali nampak kereta yang bermasalah cuba check.. driver lelaki ke perempuan..

      nak lagi sahih pergi balai polis minta statistik rekod kemalangan yang ada.. :)

      Padam
    14. Tanpa Nama19 Jun 2013 1:00 PTG & Tanpa Nama19 Jun 2013 2:46 PTG

      esok bila kau kena langar dengan perempuan baru ko tahu hohoho

      Padam
    15. Dah bertahun-tahun saya memandu, belum pernah lagi kereta saya dilanggar pemandu wanita, tapi pernah dilanggar pemandu lelaki. Problem?

      Padam
    16. dia langar ke ko langar lol..

      Padam
    17. Selain kebanyakan perempuan yang tak kira masa skill dan peel driving dia..

      selalunya yang aku jumpa orang tua pun satu hal juga.. adeh... dah la bawak slow keluar simpan suka-suka dia .. hmm apa nak buat kena hormat la orang tua walau dalam hati ada juga menyumpah hahaha..

      nak berlaku adil ada juga lelaki pulak yang aku salu nampak bila bawak awek ka dating dalam kereta banyak macam lupa dunia orang sekeliling dia.. mungkin ada orang tangah main gear dia ke apa.. ni pun satu hal.. adoi.. nak borak nak makan angin drive ler kat lorong yang sepatutnya..

      Padam
    18. Dia yang melanggar kereta saya secara tiba-tiba dari belakang semasa tengah que untuk keluar, depan saya ada kereta lain yang juga sedang que untuk keluar dari parking lot premis. Kenapa? Awak tak dapat menerima hakikat ke dengan kenyataan saya pada jam 7:43 PTG? Problem?

      Oh ya, lagi satu kelemahan lelaki dalam memandu - kurang sabar :)

      Padam
    19. yg pastinya 90% pemandu yg memberi masalah dlm idup aku atas jln raya adalah pempuan.

      pengalaman aku
      xcaya bleh jeling sbelah kau tgk jantina driver. ko akan dapati ckp aku betul..hehe

      Padam
  6. Ni slah UMNO-BN la.. buat jalan raya raya bagus sangat.. kan dah banyak yang mati kat jalan raya.. baik kita kembali menggunakan kenderaan sungai untuk pengangkutan utama.. jarang berlaku kemalangan berbanding jalan raya. statistik menyatakan kematian di jalan raya lebih banyak berbanding kematian kemalngan di sungai.. jom ubah! Ini karilah!

    BalasPadam
  7. YOLO...you only live once and you oughta look out...

    BalasPadam
  8. Kena yakin serta kena ada aqal yang dapat membuat analisa dengan baik.
    bukan saja memandu bersukan main game dan sebagainya dapat melatih otak menganalisa dengan baik dan membuat keputusan dengan cepat.

    BalasPadam
  9. tak berani nak follow motor dekat2, sebab motor selalu ngelak lubang/lopak last minute..

    BalasPadam
    Balasan
    1. patut la tayar kereta teruk lubang pun ko langar yea.. lol

      Padam
    2. yela, sebab lubang suka muncul tiba2.. hehe

      Padam
    3. lubang jalan ko elak..lubang yang satu lagi tu tak elakkkk...hehehe..pompuan kalau bawak keta semua lupa...hehehe

      Padam
    4. lubang yg satu lagi tu ko akan jumpa bila dah kawin. xperlu elak just terjun je kui3...

      Padam
    5. Woi woi apa nih..
      jangan main-main terjun lemas karang takda sape boleh tolong..

      Padam
    6. Biasalah, tu cara orang yang dah kahwin bertegursapa, macam itulah gayanya, kepala masuk air...

      Padam
    7. pakcik tua pun suke bawak kereta slow-slow kat lorong tengah.

      Padam
    8. biase la dah tua..slow-slow je la..janji 'sampai'..

      Padam
    9. ye betul nak laju2 xbleh nanti pancit... org muda pun pancit awal. org tua lg la cepat semput..slow2 sudah..

      yg penting sama2 dpt rasa... hehe

      Padam
    10. 'lorong tengah' je la yg paling best bg 'pemandu2' ni..sebab tu ada yg 'bawa' slow je..

      Padam
    11. Slow n steady... confirm best hahaha.. bak kata pepatah "biar lambat, asalkan sampai" hehe

      Padam
  10. Dah byk kali jd kat aku. Dan tak dinafikan sesetengah golongan hawa memandu skill memandu sgt teruk. Klu tetiba terjadi sesuatu mereka akan panik dahulu baru buat keputusan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sbb tu aku slalu potong keta pempuan. biar aku didepan dia di blakang....kalo boleh elakkan follow belakang diorg..

      honestly..bkn nak mengata dkt org pempuan... wife aku sendiri pun pnah langar bontot keta org dua kali..panik punya psl..

      hahaha..

      Padam
    2. wife aku cekap lagi memandu dari aku :) pun selalu kutuk pemandu perempuan haha kalau ada kereta slow atau len macam salu dia kata driver perempuan la ni.. lepas potong kereta tu memang driver perempuan lepas tu dia cakap kan dah kata.. aku senyum je..

      aku salu kata tak baik aa.. kan awak pun perempuan.. dia kata saya lain :) haha Walau dia cekap bawak kereta sebab dah lama drive dari aku tapi kadang ada juga langar tiang lol.. :)

      Satu sebab aku rasa perempuan ni selalunya banyak fikir dan stress so bila otak penuh kadang tak sedar keadaan sekeliling.. radar dia tak berfungsi dengan baik.. so drive ikut suka dia aje.. :) lelaki pun kadang kalau stress fikir banyak sangat kadang tak sedar sekeliling gak.. So nak drive ni kena ada aqal yang waras.. perihatin keadaan sekitar kebolehan menganalisa jarak dan kelajuan serta skil pemanduan yang cekap..

      aku sarankan pergi ke advance driving skills.. belajar skill pemanduan untuk keselamatan kita dan orang lain..

      Padam
    3. perempuan ni bg dorg lebih kerap memandu..insyallah nanti mesti dorg drive lg bagus..

      Padam
  11. http://johanharith.blogspot.com/2013/06/oh-yeah-bangunan-masonic-hall-in.html#more

    ak bc ni best haha2 lawak mcm bce komik lawak

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg ni ak xtau, tp selalu ak terperasan perempuan bwk keta sambil sebelah tgn pegang hp wth, jarang2 xpe gak ni dah kadang2 gak la ak jumpa ak bwk moto ari2 berenti terus tepi jln risau zzzzz,haiz ni perempuan yg dah pro bwk keta ka hp pegang sebelah tgn??

      Padam
    2. ala motor tayar 2 pun orang boleh bawak lepas tangan lagi kereta tayar 4.. kemana sangat nak perginye.. hioh

      Padam
  12. patut la byk pemimpin2 negara kita jenis xda otak. rupanya byk pakai driver sendiri. Damn !

    BalasPadam
  13. sorry ye hawa semua..pendapat akula kan,,pompuan memang x berapa cekapla drive ni lagi2 makcik2 tua yang patut dok kat uma je instead drive/paking atas jalan raya pastuh emo sendiri..ade seko paking sesuke ati bakang kete aku dea pegi kedai mane tah dekat 1/2 jam aku tunggu pastuh datang dengan muke toye xde mintak maaf langsong tros blah..aku sound dea jerit2 kat aku kate aku kecoh...kalau cun takpe ni muke indon..ade seko lagi makcik tua belagak bawak kete besa tapi lalu lorong sempit aku lalu jalan tuh dulu dea soh aku reverse..dahla bakang aku ade kete..bakang kete tuh ade kete dan ade kete lagi..adoyla..nasib bek mak aku x reti drive..

    BalasPadam
  14. aku teringat lagi kes yg heboh dkt u tube psl drive ah soh tua bawak keta wira n melanggar beberapa buah kdai termasuk kdai superbike.

    totally failed...

    BalasPadam
  15. aku pernah pergi satu kedai mamak ni,ada satu kereta woman driver 4 5 kali ke depan,undur,ke depan,undur nak masuk parking,last2 keluar balik blah...dan aku dgn machonya ambik parking tu dgn sekali masuk je.padahal parking biasa je bukan side parking pun...woman driver go back to kitchen

    BalasPadam
    Balasan
    1. ape kelassss makan kedai mamak....

      Padam
    2. Typical low class people fikiran die macam inilah, tengok gaye bahase tu mesti forever alone takde perempuan nakkan die, alahai kesiannye

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.