Sabtu, 31 Ogos 2019

0 Buasir Otak TV: Erti Hari Kemerdekaan

Erti kemerdekaan haruslah dihayati, bukan sekadar di bibir sahaja. Selamat menyambut Hari Kebangsaan ke-62. Jom layan animasi ini.



Jumaat, 30 Ogos 2019

0 Wajah di sebalik setiap perkhidmatan IT

1. Hari ini kita hidup di zaman teknologi digital. Boleh kata lebih 90% kehidupan seharian kita menggunakan peralatan elektronik dan perkhidmatan digital ICT untuk pelbagai jenis urusan seharian.

2. Teknologi elektronik ini ada di mana-mana di sekeliling kita, dari jam loceng, jam tangan, telefon bimbit, peti ais, mesin penapis air, fungsi elekronik kenderaan, radio, pengimbas kad prabayar tol, perakam waktu pejabat, komputer, kamera CCTV, mesin wang, televisyen dan sebagainya.

3. Kita juga banyak menggunakan perkhidmatan IT setiap hari, dari menggunakan media sosial, perkhidmatan strim lagu dan video, urusan menempah tiket bas, kapal terbang dan wayang, cari perkhidmatan teksi/e-hailing, membuat bayaran secara cashless, online banking, membeli makanan dan sebagainya.



Khamis, 29 Ogos 2019

0 Buasir Otak TV: Bila bos buta IT

Bila ada bos yang buta IT, apa akan jadi? Jom layan animasi ini.



Rabu, 28 Ogos 2019

1 Buasir Otak TV: Kawan lama tiba-tiba ajak lepak

Apa jadi bila kawan yang dah lama kau tak jumpa tiba-tiba ajak lepak? Jom layan animasi ini.



Selasa, 27 Ogos 2019

3 Pekerja IT bukan anak tiri dan kambing hitam

1. Beberapa hari lepas telah berlaku suatu malapetaka yang menjadi igauan dan mimpi ngeri setiap orang yang bekerja dalam bidang IT terutama di bahagian operasi. Sistem lapangan terbang KLIA telah mengalami gangguan kritikal sehingga menyebabkan banyak penerbangan terjejas dan tergendala. Semua prosedur terpaksa kembali kepada kaedah manual. Puncanya, kegagalan sistem rangkaian.

2. Aku yang turut bekerja dalam bidang operasi IT boleh merasai perasaan mereka yang terpaksa menghadapi dan membaik pulih insiden tersebut. Gementar, marah, takut, penat, semua ada. Tambah pula terpaksa kerja lebih masa dalam tempoh yang panjang sehingga masalah tersebut selesai yang tidak tahu bila.



Isnin, 26 Ogos 2019

2 Buasir Otak TV: Cerita tentang kawan baik

Beza kau bercerita tentang kawan baik kau dengan kawan baik kau bercerita pasal kawan baik. Jom layan video ni.



Ahad, 25 Ogos 2019

0 Buasir Otak TV: Benda lebih berharga dari berlian

Nak tahu apa benda yang lebih berharga dari berlian yang bernilai RM1 billion? Jom layan video ni.



Selasa, 20 Ogos 2019

3 Kemelut Utusan Melayu suatu pengajaran

1. Akhbar Utusan Malaysia dan Kosmo! terbitan syarikat Utusan Melayu (M) Bhd. dikhabarkan akan mula dihentikan penerbitan bermula Khamis ini untuk satu tempoh yang tidak ditetapkan. Walaubagaimana pun Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Abd Aziz Sheikh Fadzir berkata, operasi Utusan Malaysia dan Kosmo akan terus diterbitkan seperti biasa, namun harga jualan kedua-dua akhbar berkenaan akan dinaikkan.

2. Lebih 100 kakitangan yang mengambil Skim Pemisahan Sukarela (VSS) dan bekas kakitangan telah melancarkan piket di luar ibu pejabat Utusan di Jalan Chan Sow Lin, antaranya menuntut pihak pengurusan menyelesaikan segera tunggakan gaji kakitangan hampir 2 bulan.

3. Ada kakitangan Utusan dilaporkan terpaksa memberi sirap kepada bayi bagi menggantikan susu kerana tidak mampu membelinya, selain ada yang mendapatkan pinjaman ceti haram serta dikejar bank kerana gagal membayar pinjaman.



Ahad, 18 Ogos 2019

4 Zaman pemimpin dan ahli politik hilang kepercayaan

1. Ahli politik dan pemimpin kerajaan ini kadang-kadang rasa macam hebat dan banyak sokongan, padahal dia naik dan dapat jawatan sebab kena "carry" je.

2. Pemimpin BN selama ini memerintah kerajaan pun sebab kena carry dengan sentimen parti Melayu dan parti komponen kaum.

3. Ahli politik PH boleh jadi pemimpin kerajaan sekarang ni pun bukan sebab banyak penyokong apa pun tapi sebab kena carry dengan Tun Mahathir masa PRU14.

4. Untuk masa sekarang yang aku nampak cuma tinggal 2 pemimpin je yang betul-betul nampak ramai penyokong iaitu Tun Mahathir dengan DS Najib.



Jumaat, 16 Ogos 2019

4 Isu perkauman dan kenegaraan yang tiada kesudahan

1. Lagi beberapa hari kita akan menyambut Hari Kemerdekaan yang ke yang ke-62, namun minggu ini berlaku banyak isu yang berkaitan dengan perkauman, keagamaan dan kenegaraan.

2. Bermula dengan insiden pergaduhan di lebuh raya antara warga Melayu dan Cina sehingga menyebabkan kematian.

3. Ahli korporat Cina berpangkat Tan Sri yang menghina jalur gemilang dengan menukar warna putih ke hitam kerana memprotes pelaksanaan tulisan khat dalam subjek Bahasa Melayu di sekolah jenis kebangsaan.

4. Ahli perniagaan Cina yang menghina angkatan tentera Malaysia dengan menyifatkan anggota pasukan keselamatan negara itu hanya makan dan tidur sahaja dan sepatutnya mengganti pekerja asing yang diupah di ladang Felda.



Selasa, 6 Ogos 2019

0 Kebebasan melampau merosak tamadun manusia

1. Baru-baru ini di negara US terdapat 2 kejadian tembakan rambang di Dayton, Ohio dan El Paso, Texas yang menyebabkan ramai orang mati dan cedera. Tahun ini sahaja sudah terdapat 255 kes tembakan rambang di US. Kebanyakan kes tembakan rambang di US dilakukan oleh lelaki berkulit putih. Negara US mempunyai lebih banyak kes tembakan rambang berbanding negara lain.

2. Antara faktor yang mempengaruhi penembak rambang ini melakukan jenayah sedemikian adalah kerana tekanan hidup, masalah kesihatan mental, balas dendam akibat dibuli, mahukan kemasyhuran, budaya individualistik yang mementingkan diri, jenayah copycat di mana pelaku mendapat inspirasi dari kes jenayah yang pernah berlaku, pergaduhan, meniru babak filem dan permainan video, masalah perkauman dan juga memperjuangan suatu agenda, ideologi dan kepercayaan secara radikal dan ekstrem.

3. Malah sejak kebelakangan ini, banyak kes tembakan rambang dilakukan oleh orang kulit putih yang didorong dengan sifat perkauman dan juga ideologi "white supremacy" atau ketuanan orang kulit putih, di mana mereka percaya bangsa mereka adalah superior berbanding kaum lain di muka bumi ini. Itulah yang berlaku pada kes tembakan rambang di masjid di New Zealand bulan Mac 2019 tempoh hari, dan juga yang di El Paso, Texas.



Ahad, 4 Ogos 2019

1 Salah faham drama mak nyah masuk sekolah tahfiz


1. Kecoh tentang drama Demi Tuhan Aku Bersaksi di RTM apabila ada orang muat naik beberapa poster dan gambar sedutan dari drama tersebut yang berkisarkan tentang pengamal BTLG yang belajar di sekolah tahfiz.

2. Lalu ramai yang mengecam dan mengutuk drama tersebut kerana merasakan ia memburukkan institusi tahfiz dengan gejala liwat, gangster dan mengangkat lelaki gay. Ramai yang ingatkan drama ini sedang dalam siaran, namun rupa-rupanya ia belum lagi ditayangkan. Gambar sedutan yang diambil mungkin dari iklan trailer sahaja.

3. Lalu penerbit drama memberi penjelasan yang filem ini bukanlah mempromosikan budaya BGLT mahupun memburukkan sekolah tahfiz, sebaliknya sinopsis ceritanya hanyalah tentang seorang mak nyah yang ingin bertaubat dan kembali ke pangkal jalan, lalu masuk sekolah tahfiz untuk mendalami ilmu agama, namun jalan taubatnya tidaklah mudah kerana pelajar lain sukar untuk menerimanya yang merupakan bekas mak nyah.



Sabtu, 3 Ogos 2019

1 Punca pelajar takut lapor kes buli dan salah laku

1. Sebelum ini aku pernah tulis tentang "Sisi gelap sekolah berasrama" yang kebanyakannya berkaitan budaya buli yang berbentuk penderaan fizikal dan juga mental. Ia mendapat hampir 3,000 perkongisan di Facebook. Aku juga ada tulis 2 artikel susulan berkaitan "Sisi cerah sekolah berasrama" dan juga "Kenapa orang tidak suka reunion sekolah".

2. Artikel aku ini mendapat banyak respon, kebanyakannya turut berkongsi kisah dan pengalaman pernah menjadi mangsa buli ketika di sekolah asrama, namun tidak kurang juga yang mengecam dan merendahkan mangsa buli ini betapa lembik, anak mak dan manjanya mereka.

3. Apa yang aku perasan, orang yang mengecam ini sama ada dia lah pembuli, atau dia pernah jadi "bullies survivor", jadi disebabkan itu dia rasa dia layak untuk menghina dan merendahkan orang lain yang tidak boleh jadi kental macam dia.

4. Dalam ruangan juga ada yang mempersoalkan kalau dah tahu kena buli, kenapa tak lapor pada cikgu, warden, ibu bapa? Kenapa tak pindah sekolah?

Kalau lah ia semudah itu.



Jumaat, 2 Ogos 2019

5 Kenapa tak pernah jumpa bangsa Cina jual burger?

“Aku tak pernah nampak bangsa Cina jual burger. Kau pernah nampak?”

Ramai yang jawab,

“Tak pernah.”

Tapi kita selalu nampak orang Cina jual durian kan? Kenapa? Sebab pasti menguntungkan!

Kaum Cina sudah dikenali mempunyai “root of civilization” yang baik dalam dunia perniagaan. Jadi mereka pasti melakukan perniagaan yang pastinya berlipat ganda menguntungkan.



Khamis, 1 Ogos 2019

1 Punca orang tidak suka melancong ke luar negara

Pergi bercuti berjalan-jalan dan melancong lebih-lebih lagi ke luar negara memang menarik. Kita dapat tengok negara orang, kenal adat tradisi dan budaya mereka, dapat belajar cara hidup mereka, dapat merasai makanan mereka, merasai suasana baru yang tidak pernah kita rasa di negara sendiri seperti iklim 4 musim, suhu dan kelembapan yang rendah atau tinggi dan sebagainya.

Namun tidak semua orang suka pergi melancong ke luar negara walaupun ada kemampuan untuk berbuat demikian. Berikut adalah antara faktor kenapa ada orang tidak suka pergi berjalan ke luar negara (termasuk aku):



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...