Rabu, 9 Mei 2012

250 Perjuangan ganja

Di mana2 pun di dunia ini, walaupun sesuatu cause, kempen, perjuangan atau persatuan tu tersangatlah lame ass dan stupid, still akan ada jugak org yg nak ikut. Tgk sahaja parti2 politik seperti BN, PR serta NGO, badan atau persatuan lain seperti Jati, Perkasa, Pekida, Sisters in Islam, Kelab Isteri Taat, Bersih, Patriot, Hindraf, SMM, Tibai, Abu dan macam2 lagi even yg stupid asshole dan dah sah2 songsang seperti ajaran Ayah Pin pun still akan ada pengikut. Tu belum perjuangan dan kempen2 bodoh yg kononnya berpaksikan kepada hak asasi manusia seperti LBGT, seks bebas, tuntutan hak kebebasan agama bagi orang Melayu Islam dan sebagainya.


Ni yang terbaru ni, satu lagi gerakan atas nama human right telah digerakkan di Malaysia... iaitu Gerakan Edukasi Ganja Malaysia. Buat masa ni ahli tegar ada la beberapa orang... tapi follower, penyokong dan pengikut senyap di Facebook dah semakin ramai. Salah satu kerja mereka adalah utk memberi pendidikan terhadap kebaikan ganja a.k.a cannabis a.k.a marijuana dalam bidang perubatan dan menuntut utk kerajaan menggubal undang2 utk menghalalkan atau legalize penggunaan ganja di negara kita dan memansuhkan hukuman mati bagi org yg memiliki ganja.

Seriously... WTF??? No, aku terpaksa kasar sikit, WHAT THE FCUK? Walaupun ganja dikategorikan sebagai 3rd class drugs atau dadah kelas ketiga kerana tidak melibatkan proses chemical utk proses weed ni, malah ada value dalam bidang medical, tapi utk menghalalkan ramai orang malas, tak produktif, khayal, weng, high, otak pusing, hilang kewarasan sebab hisap dan ketagihan ganja di Malaysia adalah amat fakap sama sekali. Even kalau kata tak patut hukuman mati bagi seseorang yg memiliki ganja dgn alasan utk kegunaan sendiri, tapi kalau dah ada kebun ganja, dalam beg pun sampai 4 5 kg ganja, ni bukan utk kegunaan sendiri dah tapi nak mengedar. Dahlah diri sendiri kaya sbb jual ganja, merosakkan orang lain bagi hisap ganja, lagi kata tak patut kena hukuman mati? Apa beza dengan edar heroine, mophine dan dadah2 yg lain?


Korang ni mmg dah takde benda lain sangat ke nak perjuangkan sampai terpaksa memperjuangkan penghalalan ganja? Terpengaruh sangat dengan Jamaican Rastafarian Bob Marley reggae ke? Yang mana orang2 Islam yg pun sama memperjuangkan benda ni, shame on you. Korang rasa kalau kepala dah weng hisap ganja tu solat sah ke? Even kalau kerajaan benarkan dengan kawalan, ingat senang ke kerajaan nak control, confirm lepas ni sape2 pun boleh tanam ganja belakang rumah dia. Adakah kerana nak menyelamatkan 10 ribu org, kita bayar harganya dengan mengakibatkan 1 juta orang bakal ketagihan ganja.


Badan berkuasa tak tahu ke pasal gerakan ni dah mula bertapak di Malaysia? Takde rasa2 nak ambil tindakan ke? Jangan sampai dah merebak meluas macam LBGT sampai buat demo menuntut hak bukan2 dan melampaui batasan undang2 dan agama. Lepas ni tah apa benda pulak orang akan perjuangkan atas hak asasi manusia... kebebasan utk bogel di tengah jalan, kebebasan utk hisap gam, kebebasan utk bunuh diri, kebebasan utk seks sebelum nikah... semuanya atas nama hak asasi.

Aku tak nak anak aku jadik mat gian hisap ganja. Korang nak ke? Kalau anak aku hisap rokok pun aku rasa nak tempeleng, apatah lagi ganja.


tags: gerakan edukasi ganja malaysia smoke hisap weed marijuana cannabis kanabis jamaica rastafari bob marley reggae dadah heroine morphine drugs global marijuana march medical perubatan kempen campaign legalize halal

250 ulasan:

  1. huhuhu... bab ganja nie, masa teman ke Amsterdam hari tu... ramai jugak orang kita nie mencubanya... termasuk la golongan wanita... and golongan wanita yang bertudung juga cuba... atas alasan nak try... kalau di benarkan di Malaysia nie, tentu berlambak terjerumus...

    Actually, masa kat Amsterdam hari tu... teman pun follow gang nie kat port hisap ganja nie... They hisap laa... tapi teman tak koseee... dah laa busuk... itu pun nak disedutnya... Kat Amsterdam, benda nie di halalkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahahhahahhaha...kena lah dengan otak orang yang tulis blog ni buasir~

      Padam
    2. saya betul2 terkejut dengan blog ni....saya adalah salah seorang yang berfikir seprti anda 3-4 tahun lepas...saya membenci ganja..seperti mana saya membenci dadah2 yang lain...saya juga membenci arak kerana saya adalah budak lelaki normal yang biasa duduk di ibu kota yang tidak mendapat maklumat yang tepat seperti anda~saya melihat rakan2 saya berseronok seperti budak2 bandar yang lain...untuk pengetahuan pihak encik buasir saya mengalami dua penyakit disebabkan oleh berat badan yang berlebihan iaitu :

      1)tekanan darah tinggi(pada waktu pagi yang tidak aktif tekanan darah saya sekitar 156/130)
      2) back pain yang sangat dasyat(sehingga saya rasa tidak boleh berdiri lebih dari 30 minit~

      Padam
    3. saya mendapat rawatan susulan daripada doktor hospital besar kuala lumpur hampir setiap bulan dan klinik2 swasta,saya kerap mengambil cuti sakit kerana penyakit saya ini dan pihak pengurusan merasakan yang saya ini mengada2 dan pernah diberi amaran bertulis kerana kerap mengambil cuti sakit(walaupun daripada kerajaan mereka tidak percaya)...doktor tidak berani memberikan ubat tekanan darah tinggi kepada saya kerana saya terlalu muda katanya...umur saya ketika itu adalah sekitar 25 tahun...oleh kerana saya kerap komplen kepada doctor saya dia memberikan ubat yang sangat kuat kesannya kepada saya dan memberikan saya amaran supaya menelan ubat itu adalah JALAN TERAKHIR kerana kesannya amat kuat..
      sehingga saya diperkenalkan kepada saya tumbuhan ganja kering yang tidak enak dan busuk baunya...oleh rakan saya.
      saya merasakan yang dengan menggunakan ganja(meminum rebusan,menghisap rebusan,meminum minyak ganja dengan mencampurkan daun kaduk, dan madu kedalam air suam serta berselawat dapat merendahkan tekanan darah saya kepada 120/80 dalam masa enam bulan...selera saya kepada rokok dan makanan fastfood yang ternyata beracun(peracun jangkamasa lama yang efektif)ternyata berkurang..tapi sakit belakang saya masih ada lagi dan saya masih berusaha untuk emncarik ubat kepada sakit belakang saya walaupun ganja berjaya mengurangkan sakit belakang saya...dan sejak itu ganja telah saya testimonikan untuk diri saya...hanya Allah swt saja yang tahu betapa sakitnya penyakit saya...

      namun begitu orang yang kerap mengambil ganja seperti saya terpaksa membuat urusan dalam gelap...saya terpaksa membeli dalam keadaan takut2...saya pernah ditahan oleh pihak polis kerana memiliki ganja seberat 10gram untuk kegunaann perubatan peribadi dan terpaksa mengeluarkan rm 900 untuk melepaskan saya daripada tindakan lanjut undang2...oleh kerana saya merasakan apa saya yang saya sedang alami ini adalah mengancam keselamatan saya...saya cuba minta secara bertulis kepada Pihak Hospital supaya membenarkan penggunaan ganja untuk membantu saya mencegah penyakit saya tapi tindakbalas yang diberikan terhadap saya adalah sangat2 negative,,,sejak itu saya menjadikan youtube,blog2 dan forum kesihatan sebagai guide untuk saya menghilangkan penyakit saya...dan saya beriman yang ganja ini tidak mendatang kaan keburukan meskipun digunakan dalam jangkamasa panjang..kerana saya sendiri telah merasainya...

      p/s: kita tidak perlu mennjadi penghisap ganja untuk menghapuskan kezaliman HUKUMAN MATI MANUSIA...kerana adakah kita perlu ada penyakit barah payudara untuk menyokong gerakan anti barah payudara????

      Jika Fatwa Qardhawi mengatakan ganja dan opium ada lah haram...saya bersetuju kerana Qardhawi adalah ulama yang unggul dengan Ilmu2nya...dan majlis Fatwa kebangsaan mennjadikan qardhawi sebagai panduan...tapi saya percaya disini ada sedikit ralat...

      mengapakah pokok ganja dan daun kering ganja yang nampak macam bodoh tak berguna diharamkan menanam???tetapi apabila diproses dicampur dengan bahan kimia yang merbahaya seperti chlorine dan plastic merah dan kuning selepas itu menjadi halal dijual???saya amat ragu2 terhadap perkara ini/...saya harap tuan mempertimbangkan dulu apa yang akan ditulis oleh pihak tuan kerana apa yang masih lagi didlam minda en buasir jika belum dipost adalah milik tuan..tetapi setelah dipost adalah milik orang ramai...jika apa2 yang tuan tulis ini salah info..kami berhak comment dan en buasir berhak membalas dengan ilmiah....

      Allah jadikan pokok ganja~~
      manusia menjadikan ubat2 prescription moden...

      siapa anda percaya?????

      Jazakallah khair~~~

      Padam
    4. Allah juga jadikan babi, adakah Allah suruh kita makan babi?

      Ok saudara macam ni lah... kalau saudara percaya ganja tu sangat berkhasiat dan majlis fatwa ada sedikit ralat, saya cadangkan kepada saudara...

      1. Tulis memorandum kepada Majlis Fatwa Kebangsaan berkenaan hukum ganja ini. Sertakan sekali sebarang dalil2 dan hujah2 yg kuat utk menyokong memorandum saudara.

      2. Hantar juga memorandum kepada Kementerian Kesihatan yg menyatakan ianya baik untuk kesihatan. Sertakan sekali medical evidence dari luar negara yg telah berjaya menggunakan ganja sebagai penyembuh penyakit.

      3. Hantar memorandum kepada Kementerian Dalam Negeri dan PDRM menyatakan yg ganja patut dihalalkan dan selepas ia dihalalkan minta pihak polis membuat kawalan terhadap penanaman dan kaedah pengeluaran ganja agar ia tidak disalahguna.

      4. Last sekali hantar memorandum kepada Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani agar meluluskan lesen penanaman ganja. Salinan boleh juga dihantar ke FELDA utk peneroka2 membuka ladang penanaman ganja yang baru.

      Kalau tak berani nak hantar memo tu, minta bantuan daripada orang2 yg berpengaruh utk buat memo. Ambiga mungkin calon yg terbaik sbb dia mmg lantang memperjuangkan hak asasi manusia. Atau mungkin boleh dapat sokongan daripada mana2 ahli parlimen dan minta dia bahaskan di parlimen.

      Padam
    5. saya sedang buat..insya Allah..

      Allah menjadikan babi dan didalam Al-quran menerangkan terang2 bahawasanya memang dilarang makan babi~saya tidak rasa ganja memabukkan saya sendiri dah merasainya....saya masih boleh bekerja,,saya cuba melakukan solat dengan cara yang terbaik..

      1)perkara 1 sudah dilakukan(jawapan negative)

      2) perkara 2 sudah dilakukan(menunggu jawapan dan saya bersangka baik yang ianya positif)

      3)terima kasih diatas cadangan ini...yang ini saya agak gementar sedikit...kerana tujuan saya menggunakan ganja adalah untuk memperbaiki kesihatan saya..selagi dia dalam akta memliki ganja dan mengancam nyawa saya..adalah lebih bijak jika saya mendahulukan keselamatan diri dan keluarga saya,kerana menurut penilaian saya..organisasi ini korup..dan ini juga melalui pengalaman...

      4)untuk pengetahuan anda,,yang ini juga sedang dilakukan...dan USM dan UTM sendiri sudah melakukan R&D terhadap perkara ini..

      5)anda sendiri boleh membuat kesimpulan mengapa orang orang seperti diatas ke jalan-jalanraya..kerana permintaan mereka melalui prosuder2 yang betul telah mendapat reaksi negative tanpa pengetahuan dAN kajian yang telah dijalankan...

      WHO=sudah pelbagai info yang disuapkan pada kementerian kesihatan,,untuk pengetahuan anda info2 sebegini sudah dihantar sekitar tahun 1992 lagi..jadi takkan sampai 20 tahun keputusan diambil...kalau kahwin time 1992 anak pun dah umur sekitar 18-19 tahun dah..hehehheh so awak sendiri bayang kan~

      saya cuma respon terhadap blog awak...terima kasih kerana post berkenaan ganja disini..sekurang2nya awak bertindakbalas terhadap persekitaran awak...

      kadang-kadang benda bodoh yang orang lain lakukan pada pandangan diri sendiri tidak bermakna benda tu memang betul2 bodoh...kadang kadang kita sendiri yang bodoh/jahil kerana tidak dapat memahami..

      maaf saya mengingatkan diri sendiri~InshaAllah

      Padam
    6. dan saya nak pesan pada saudara..kurang2kan merokok kerana mengikut kajian yang dijalankan kementerian kesihatan..merokok menyebabkan puluhan ribu orang menderita sebelum mati..ini bukan saya kata..kementerian kesihatan yang kata..saya menyampaikan sahaja..saya risaukan kesihatan awak~sebab saya lihat gambar awak merokok..saya yakin itu bukan ganja,,kerana anda sendiri membenci rokok~~~

      love,peace and harmoni

      Padam
    7. ralat=sebab saya lihat gambar awak merokok..saya yakin itu bukan ganja,,kerana anda sendiri membenci ganja~~~

      Padam
    8. Yes, saya telah berhenti merokok sejak tahun 2010. Terima kasih encik Bubu..

      saya nak sangkal WHO bagi info pada Kementerian Kesihatan http://www.who.int/substance_abuse/facts/cannabis/en/.... macam mana

      Encik Bubu kata WHO aprove ganja ada medicinal value? Boleh tgk report..WHO sendiri kata perlu banyak research unutk cannabinoids which is extract kepada cannabis..cannabis mmg dah bukan isu nya lagi..

      USM buat RND ? Pusat Racun Negara tak kluar kan sebarang report khas berkenaan RESEARCH AND DEVELOPMENT terhadap kesan cannabis .Yang ada cuma kesan overall substan lain..

      UTM ? Tak jumpa pun.. Atau Enckk BUbu boleh bagi mana-man info berkenaan hal tersebut dan disahkan benar leh organisasi tersebut?
      http://www.prn.usm.my/index.php

      Kalau betul Encik Bubu sembuh penyakit dengan usaha encik mengguna ganja sebagai medium perubatan..Maka Encik Bubu boleh menyertai Gerakan Diatas dan buat satu publikasi disertakan dengan bukti- bukti kukuh..Insa Allah diterima. Buat masa sekarang..keterangan Encik Bubu..masih boleh dipertikaikan....

      Padam
    9. Betul tu saya setuju dengan pendapat POP-Soul tu. Jangan komen tanpa bukit yang kukuh. Sy benci dadah n ganja. Mungkin dgn tgk citer perang ko klu cedera guna ganja bole tahan lama idup. hehe...

      Padam
    10. Ganja tidak membawa kesan buruk,tapi ganja memberikan pilihan kepada penggunanya..samada mahu menjadi malas atau rajin,seseorang manusia akan lebih tumpuan ketika/selepas mengambil ganja(dalam tempoh tertentu)

      Padam
    11. Betol2........ak amat skong ko dgan abg bubu! ...Ganja bkan dadah spatotnye..ia ubt kanser..

      I LOVE GANJA !

      Padam
    12. """TAPI"""... ganja memang mengkhayalkan tapi macam mana kalau khayal untuk tujuan tertentu, contohnya ada orang cakap "dia berasa fokus dan bersemangat untuk bekerja apabila mengambil ganja malah ganja mendorong dia untuk sentiasa bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara??? anyone?

      Padam
    13. http://www.youtube.com/watch?v=5cK3rTXnj7Q

      Padam
    14. damn...baca blog nie sungguh mengkhayalkan...opss semayang zohor dah nak terletak...memacam benda buleh mengkhayalkan....so apa pendapat anda? nak kene fatwa gak ker?

      Padam
  2. yearkk. macam bodoh je budak yang involve dalam gerakan camni -_-

    BalasPadam
    Balasan
    1. ape ko taw pasal pohon ganja???... bkn semua ilmu korang tahu.. dan jgn pikir dengan sedikit ilmu yg setitik nak dibandingkan selautan korang da boleh ckap org lain mcm2.. ko rasa bila ko ckap org lain bodoh ko da cukup pandai???

      Padam
    2. aku suka baca statement kau. "yearkk. macam bodoh je budak yang involve dalam gerakan camni".

      orang bodoh je ckp orang lain bodoh.

      anyway i'm a stoner. nice to meet you.

      bagi aku ganja x menghalang apa2 aktiviti yg aku nk buat.
      even bila aku stone, aku jadi lg fokus.
      pendirian aku satu. kita control dia, bkn dia control kita.

      aku skrg student. bru habis diploma. tp aku belum bjaya lg.
      end of next year aku mungkin smbung blajar welding kt UK. private pnye.
      cmne aku bleh dpt pegi sne? sbb org yg bwk aku ni pun stoner jgak.
      dia dlu dip pun tak habis ;)skrg monthly income RM30k+

      so aku rasa ganja ni x salah sbb MARIJUANA IS A FRIENDLY DRUG.

      ~keep calm. peace, love and music~

      Padam
    3. mat gian nk mempertahankan ganja haha

      Padam
  3. Mmg macam takder keja lain dah dierang nie..

    BalasPadam
  4. its been 9 years i know this and thanks to god for creating it..now im 22 and im already have a good job and my own house...thanks cannabis for motivate me and make think like no others especially not like u guys

    BalasPadam
    Balasan
    1. and 1 more thing.THANKS CANNABIS for saving my brother life by killing the tumour on his brain. kalo kt malaysia munkin da lama kot abg aku mampos.

      Padam
    2. hahaha sengal!

      Padam
    3. yup. all u say was a FACT. you can't compare others with us stoner.
      our mentality was different. we keep calm in any matters. plus my father died because of cancer and if he was a stoner, i'm sure my dad were still living.

      aku akn terus kn perjuangan utk menghalalkan ganja di malaysia.

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  5. Kau tak tau pasal kebaikan ganja senyap la! kau pernah hisap ke? kau pernah selidik tak kebaikan ganja? jangan nak menjatuhkan hukum tanpa menyiasat bro. pasal arak kau tak nak tentang pulak. mabuk-mabuk bawak keta langgar orang. orang yang lepas hisap ganja ni lagi berhati-hati bawak kereta bro. lagi okay dari orang yang tak hisap ganja ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok mat ganja tegar dah mula komen. aku tak tulis pasal arak tak semestinya aku menyokong arak... bahkan kau boleh tengok byk post aku pasal melayu minum arak ni.

      dan sorry aku takkan menjatuhkan hukum tanpa menyiasat, dan ilmu aku pasal ganja dan agama tak begitu tinggi. tapi majlis fatwa telah mewartakan bahawa ganja itu haram:

      "Abu Sari’ Muhammad Abdul Hadi berpandangan bahawa Hasyisy (ganja) dan opium, dua jenis dadah daripada daun yang boleh menyebabkan ketagihan dan khayal dan tahap merbahaya bahan kimia ini adalah melebihi arak. Justeru kedua-duanya perlu diketegorikan sebagai haram sama seperti arak."
      - sumber dari portal rasmi fatwa.

      so kalau kau ada bantahan bolehlah kemukakan pada majlis fatwa...

      Padam
    2. tak cuba mana nak tau. org skema macam gini la. dgr ckp org itu ini, pastu cuak, pastu terus nak jatuh hukum. cuba dulu, baru tau. pasal khasiat? internet banyak. lab banyak. buatla kajian. manjang ikut ckp org. kalau ulamak tu bodoh, bodohla rakyat islam msia ni keseluruhannya. bangang.

      Padam
    3. sebenarnya saya ni ada gaut...tapi selepas amalkan ganja
      saya rasa kesakitan kerana gaut dah berkurang


      terima kasih bob marley!

      Padam
    4. Gua sokong lu brader...bdak yg xpnah main ganja mng la diorng kate gitu..bhaye la ape l..mmang btol kalo men ganja kite jdi brhati2..haha..aku main ganja kt dpan rumah mlam2 mase parent aq dh tido..slalunye bile ak nk msok rumh(mase xstone)je mlam2 msti parent ak dngar aq bjalan..aq dh brhti2 pn dngar jgak..mmang tlinge lintah parent ak..tpi ble aq stone je mlm2 haha hebatnye..smpi ak ketok pintu blek pn parent aq xsedar haha..mmang aq btol2 jdi brhati2..

      Padam
    5. sokong 100%...im still breathing with herbs, aim high! bro prince of noob, sy suggest ko amik ganja then ko nilai sendiri...mujur la Allah s.w.t tidak bagi ko penyakit yg melibatkan ganja jln terakhir ko...

      Padam
    6. betul2 ganja paling best dalam dunia,nak hisap baik lepas solat isyak.tak gangu time solat.kalu pagi2 tu lepas subuh.masa yang amat sesuai untuk memulakan hari anda.tapi ingat.....nak solat kena normal la bro baru best solat.

      Padam
    7. Abu Sari’ Muhammad Abdul Hadi tu salah seorang rasul ka?xtau la kalau abu ni doktor perubatan waktu zaman sahabat dulu. Ada sebut dalam kitab al-quran ka? ada dalam hadis ke pasal ganja? babi mmg confirm haram ada firman lagi dalam quran, tapi ganja (secara spesifik) ada sebut x? ganja ni wujud sebelum 4000thn lepas, Nabi kita pun hidup 1436 tahun yang lepas... fikir2kan

      Padam
  6. Who's feels it knows it..well said.
    Its not about rastafari stuff so whatever..its about human and herbs.
    Medical, mind theraphy..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau LSD tuh herbs, ko makan tak? Psychedelic Effects brother.. Kalau kau seorang Muslim ..itu macam kau makan Xanax dan try solat...Kalau kau bukan Muslim...i rest my case..

      Padam
    2. tiap2 benda yang allah cipta. .''bukan hasil tangan manusia'' ade tujuan nyer. . betol atau tidak?

      Padam
    3. Betol2 ganja adlah ubat penawar kanser! It fact !

      Padam
  7. Para doktor tau bahawa ganja ialah ubat. Dan setiap ubat ada dos-dos tertentu untuk penyakit2 berbeza dan tahap penerimaan masing2. Apa-apa perkara pun, perlu bersederhana dan mengikut keperluan. Didalam kitab Ibnu Sina 'Qanun Fit-tibb' yg menjadi rujukan para doktor seluruh dunia, ada menyenaraikan tumbuhan ini didalam senarai ubatannya. Malah kitab-kitab perubatan oleh ilmuwan Islam yg lain juga menyenaraikannya.....ini bukan dongengan atau rekaan...ini adalah fakta!
    Kalau nak cerita pasal hikayat ganja ni, mmg tak habis dan perlu baca buku atau buat rujukan sendiri, maksud saya secara ilmiah. Teknologi maklumat kini ditangan anda...
    Cubalah buat ulasan berdasarkan fakta, bukannya ikut rasa marah, emosi, salah faham atau kedangkalan ilmu. Sekian dahulu, terimakasih.

    BalasPadam
  8. Cuba lihat link ini dahulu...
    http://www.medicalnewstoday.com/releases/12088.php

    then kita bole story. Ini pun baru sikit ni...banyak lagi manafaatnya dari segi perubatan. Ok, sekarang cuba bayangkan ANDA diserang penyakit cancer...dan ada alternatif lain yg jauh lebih baik, tidak ada kesan sampingan yg negatif, serta tidak merosakkan sel2 lain seperti chemotherapy...ALLAH dah sediakan ubat ini untuk kegunaan hambaNya...sejak zaman berzaman lagi...sehinggalah mula diharamkan oleh USA pada 1937. Apakah sebab-sebabnya(real reason)? Siapakah org2 yg bertanggungjawab melakukannya? Jawapannya ada ditangan anda...Do your own research...supaya tidak menjadi manusia yg jahil, dan menyalak tak tentu hala tanpa tau apa-apa...sungguh malang org2 seperti itu.

    BalasPadam
  9. Yeah tanpa nama, begitu berminat nampaknya utk memperjuangkan ganja, komen2 begitu informatif. Maaflah kerana salakan ku ini mengganggu pemikiranmu, tapi kecewa juga kerana cerdik pandai dan researcher seperti anda ni tiada nama... kalau guna profile blogger atau at least letak nama samaran, dapat juga menarik minat aku utk berdiskusi.

    "Dr. Yusuf al-Qaradhawiy di dalam kitabnya “Halal dan Haram Dalam Islam” menyatakan “Hasyisy adalah bahan yang haram, baik orang yang mengambilnya mabuk ataupun tidak, Hasyisy ini hanya dipakai oleh orang-orang yang jahat kerana di dalamnya ada unsur-unsur yang memabukkan dan menyeronokkan malah sering dicampur dengan arak."

    Senang cerita mcm ni la, antara researcher bernama Dr Manuel Guzman dan Yusuf Qaradawi, aku akan follow kata2 Yusuf Qaradawi, dan selagi mana dia fatwakan ganja itu haram, aku tetap dengan pegangan aku.

    Dan serius kalau kau still lagi nak memperjuangkan ganja, kemukakan pada Majlis Fatwa Kebangsaan... bukan kat sini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe...baguslah maacam tu jadi anda mempertimbangkan perkara yang baik..anda neo-kebaikan,,,saya suka dengan membandingkan perkara-perkara begini anda menulis
      "Senang cerita mcm ni la, antara researcher bernama Dr Manuel Guzman dan Yusuf Qaradawi, aku akan follow kata2 Yusuf Qaradawi"
      balik pada soalan saya "

      Tuhan menjadikan Pokok Ganja
      Manusia menghasilkan pil pil dan ubatan modern..
      siapa anda percaya??
      soalan tauhid simple~

      Padam
    2. Ini tak relevan dengan isu...Please...In bukan soalan Tauhid..ini nak menjustifikasikan kehalalan ganja...

      Padam
    3. bro bubu tgh high tuu..hahaha

      Padam
    4. org high saja yg ble jawap soalan tauhid tu...

      Padam
    5. apa maksud ulama? ulama bererti sekumpulan ilmuwan/orang yang berilmu (tanya org arab).Yusof Al-Qardhawy memang xdapat dinafikan seorang ulama, tapi ulama ilmu apa? ilmu fekah dari hadis & al-quran. Qardhawi ada ilmu pasal ganja x? zaman tu ada lab equipment utk buat research x? tapi pada abad 21 ni kita dah ada pelbagai peralatan utk research. Siapa yg kaji & ada pengetahuan tinggi tentang ganja? Dr Manuel Guzaman, Jadi mana satu yg lebih relevan tentang kandungan ganja? renung2kan dan selamat beramal..

      Padam
  10. Anon,,,,

    Ganja adalah herba. Itu betul. Ada kebaikan. Dan ada keburukan. Banyak keburukan dari kebaikan.
    Nak kata arak pun ada medicinal value brother...tapi berapa banyak dari korang takkan abuse GANJA?
    Tanpa Nama sekalian...Buktikan abang ko cure dari brain tumor sebab ganja. Sertakan medical proof..nak cerita abg ko cure sebab ganja tak ada evidence..SEMUA ORANG BULEH!!

    Already 22 bermakna ko hisap ganja dari umur ko 13.Bermakna ko ketagihan ganja sejak dari ko sekolah menengah lah kan?

    Been there , done that la brother...And im being sober for 10 years...

    BalasPadam
    Balasan
    1. well. . saudara pakai for fun. . bole la citer pasal sober. . tapi memandangkan saudara bekas penguna. . ape rasa nyer masa tu? bole cerita?

      Padam
    2. nak cerita memang panjang....dan tak sesuai untuk pembaca yang saya tak kenal macam Tuan Kucing...

      Padam
    3. ok jom berjumpa pop-soul~
      saya tidak mahu berjumpa anda sebagai pegawai kerajaan..mari berjumpa sebagai sahabat..sebagai pengikat silaturrahim~

      setuju??

      Padam
    4. Boleh...nk bincangkan isu ganja..saya tak ada masalah...Sebagai sahabat dan tiada provokasi politik..saya setuju..

      Padam
    5. kalau 10 years sober dulu mesti pernah rabak. kenapa abg pop soul berhenti and sober? mesti ada pengalaman yang mengubah abang secara drastik

      Padam
    6. Aku berdoa dan berharap korang yg percayakan synthetic dari herba akan mendapat cancer.. Demi Allah, aku xpernah was-was dengan penawarnya.. FYI, bukan fatwa yg mencipta ganja.. Allah S.W.T yg berhak ke atasnya..

      Padam
    7. Nampak sgt otak ko dah x betul...boleh makbul ke doa mcm ni bang?
      ceh...kesian ko.. mesti ko x pernah pakai minyak masak yg beli kat kedai time ko nk menggoreng kan? mesti ko goreng ngan biji kelapa sawit skali time ko goreng ayam...

      Padam
  11. Hah skarang hidup pakai fatwa,,fatwa sana fatwa sini,,konspirasi je pada aku semua tu,

    BalasPadam
    Balasan
    1. wow... now fatwa adalah konspirasi... konspirasi sape pulak kali ni? illuminati? freemason? umno?

      Padam
  12. Yg di hukum penjara,di gantung kepalanya hanya kerana GANJA??sedangkan ramai y merogol,minum arak,di kenakan hukuman y lebih mesra..law apa ni???bole pakai ka??hmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dude, LAW kena faham, Kalau kau disabitkan kesalahan mengedar ganja, baru kena hukuman gantung. Itu pun boleh rayu lagi. Kalu kau kantoi hisap,memiliki kena pusat serenti atau pun penjara atau sebat atau kedua-duanya sekali. Sama la juga kalau merogol, Cuba bagi kes kat gua seorang perogol kena hukuman tak berat? minum arak pun kena sebat...wink3

      Padam
    2. mana ada kena rayu. ni depa tak pi wat research ni. . hang cuba tgk statitisk kat mahkamah rayuan. kesalahan melibatkan 'ganja' yang paling berat kena hukum. padahal yang minum mabuk2 langgar orang. bunuh orang. liwat. rompak. semua tu dapat rayuan siap penajra makan bulan je. . . ganja pulak. . langsung. . takda kasi chance trus la.

      Padam
    3. ok..tuan nak justify hisap ganja atau edar ganja? Tuan pakar undang-undang kan? Cuba tengok balik kes. Yang MEMASUKKAN dadah ke dalam tubuh badan hukumannya apa? Kalau disabitkan tanpa keraguan munasabah MENGEDAR dadah yang diwartakan berbahaya hukumnya apa? Abis kalau hisap ganja macam tuan claim boleh self control, atas justifikasi apa? Pernah tuan overdose hisap ganja dan bawa kereta dan tidak langgar orang? Tak kiralah dadah jenis apa Tuan Kucing...heroin ka metafemin ka ..syabu ka...

      Same goes dengan arak.Alkohol kekal dalam badan 24 jam saja. Dalam court bila2 boleh tukaq statement bersalah kepada tak bersalah kan?

      Padam
  13. Salam..rasa saya kesan dan ketagihan ganja ni sama jer dgn arak..bahkan yg saya lihat arak lebih teruk..apsal double standard?

    BalasPadam
    Balasan
    1. segi hukuman. minum arak. terbukti merosakkan badan. . hilang pertimbangan. . mmg takde selfcontrol. . kena ape? kena penjara 14hari. . pandu mabuk langgar orang mati. kena gantung lesen 3 bulan. . ganja. . 5 gram. . selfcontrol ade. . nak buat jahat mmg takleh la. . lunyai kena gantung.

      Padam
  14. nak tanya kepada peyokong ganja, will you guarantee that they will be no ganja addict if it is allowed in malaysia..

    to used it in medical is 1 thing but to possess the ganja and distribute it to others will it be considered ok by you people, the thing here is that here we have a group of people protester that ganja should be allowed but would they vow that they also will help the police to prevent mis used of this ganja???

    oh 1 more thing please also do remind that because of some small group of people like YOU that so called fighting for the human right is the cause that why perogol and alcohol addict is not given a harsh punishment that you think they deserved..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mak datuk. kejadahnya ganja bulih addict? aku isap on off, rasa ndak, baru carik. aku rasa dh dekat setaun aku x isap sbb malas nk isap, xde rasa nak isap. dia sng je, org skema ni suka dgr cakap2 orang. suruh buat taknak. semua base on theory, practical? sampah. poyo kuat.

      Padam
    2. tak addict langsung

      Padam
    3. im stoner too...nda jua rasa addict, bila nak saja baru on...

      Padam
  15. For fuck sake,

    untuk medical, memang terbukti tapi tak bermakna boleh dihalalkan kat malaysia. hisap dibawah pemantauan untuk tujuan menyembuhkan penyakit aku boleh terima.

    malangnya, orang kita ni bukan hampa semua tak paham. lagi tak stone, tegolek tak sedar diri, lagi tu la dok toron batang betik tuh. pakat lawan dengan member siap. rokok pon tak boleh nak control dose, tensen sikit hisap banyak. kalau pekena dam, sen lancau ni, sampai stone la depa balon.

    bila dah stone, apa jadi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila dah stone, khayal la. lepak2 dgn kawan sambil balun kuaci ke, roti ke, kalau lu belanja kenfucky time tu pun cara gak. gelak2, santai, tak cukup dos, henjut lagi. rasa2 dah lembab sangat, tido je la. lps stone layan main game pun cara gak. main muzik pun best. kalau ade gf kat sebelah, sdp jugak berzina. orang2 skimak mana nak rasa nikmatnya. pandai cakap je.

      Padam
    2. " kalau ade gf kat sebelah, sdp jugak berzina.." Anda mmemang Rakyat Malaysia yang marhean!!

      Padam
    3. kalau mcm tu gayanya seorang mat gian penghisap ganja tegar... aku rela jadi orang skima yg hanya pandai cakap.

      Padam
    4. Ni la org skema xtahu ape2!wei saudare kau ingat kalu tgh stone tu nk mrah,mngamuk,nk cri gdoh dgn orng ke??..lu silap bro..orng hisap gnja xkcau orng la bro,ape ko kesah sgat,..

      Padam
    5. roll dlu bro, bru faham apa ertinya stoner...setakat cakap saja, bedasarkan teori...tiada guna...

      Padam
  16. http://www.medicalnewstoday.com/releases/12088.php

    Researchers in Spain have discovered that a cannabis extract makes brain tumors shrink by halting the growth of blood vessels that supply the tumors with life. Cannabis has chemicals called cannabinoids, these are the chemicals that could effectively starve tumors to death, say the researchers.

    researcher said CANNABIS EXTRACT can kill cancer...CANNABIS EXTRACT!!! makna nya ganja tu kene la menjalani proses utk mendapatkan cannabis extract kan? kalau hisap ganja camtu je blh gak ke membunuh cancer? hmmmm just curious

    BalasPadam
    Balasan
    1. buleh...u can eat it...u can drink it but the best way for medical marijuana is to inhale it

      Padam
  17. bodoh. kalau ganja di legal kan. macam mana datuk2 nak buat bisnes??

    BalasPadam
  18. salam alaykum, to all my muslim brothers.
    have u guys ever heard of the forbidden tree?
    if u hasnt, please go check it out.
    for some reason, i just feel like commenting on your post,
    the words that you've chosen to describe all the true facts that you believe in is not that appropriate,
    people with another point of intellectuality might get touched by those words,
    as you know the THC makes you sensitive, im very sure you've encountered many or maybe a few of " ahli tegar" as what you've described, and sadly theres none of them that shows the positive outcome of it.
    im very sure if you live in my circle you'd be glad to know that the existence of it has such benefits.
    and im sorry if this post is against whats before your eyes, but people choose what to believe afterall.
    salam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Never heard of the forbidden tree my muslim brother. So why dont you enlighten us all? Or you just too afraid to show your true identity?

      Padam
  19. salam,

    aku dapati diskusi ini suatu yang baik. andai ganja akan dihalalkan penjualan dan penggunaannya di Malaysia, aku berpendapat ianya hanya boleh dibeli di farmasi. penjualan ganja wajar dikenakan cukai kerajaan kepada pembeli. hanya farmasi sahaja yang dibenarkan menjualnya. tidak boleh dijual dilorong2 gelap. pemantauan juga wajar dilakukan seperti jualan rokok. aku pasti pendapatan kerajaan akan meningkat. agensi yang mencegah penyeludupan juga akan bekerja keras memastikan ganja yang baik, tulen dan tidak dicampur racun tikus sahaja bakal dijual di farmasi. individu yang tiada lesen menjual ganja mesti di kenakan hukuman berat sampai tiada individu berani menjual secara haram. farmasi juga wajib memastikan ganja yang dijual tidak dicampur dgn ebarang racun tikus, ridsect, dan kimia lain. hanya ganja yang tulen sahaja dijual kepada pengguna.

    maaf andai pandangan enteng aku ni mengganggu ataupun kelihatan stupid.
    #akutakpenahhisapganjatapisokonggerakanini

    BalasPadam
  20. haduii gila ke korang nih! aku tuju pada yg umat ISLAM shj ye. suma bnda yg mengkhayalkn adalah harammmm...termasuk la rokok. sape yg isap termasuk diri aku renung2kan la walopun rokok x lentok tp yg pasti memudaratkan kesihatan in long terms haha! tp mkin hari mkin rmai perokok tegar smpai bdk2 skola rendah pn isap jgk. cam nk terajang je walopun aku sndr perokok. nape? sb kita yg perokok pun akui rokok lgsung x membawa kebaikan. perokok tegar pun kalo boleh nk quit sb rkok mkin mahal ataupun sb dpt kanser. bdk2 isap rkok sb sng sgt nk beli janji de duit walopun xde income bulanan. ok kita tahu rkok ni haram tp isap jgk sb ketagih. kalo la weed ni dibenarkan rosak le masyarakat. skrg ye la dipantau segala bagai. lame2 x mustahil bdk2 thun 5 pun da pndai balut sebatang. dlu blaja isap rkok baru ganja. pasni x mustahil terbalik plak. biala mcm skrg sorok2 baru syiok! nikmatnye lbh dihargai. sekian assalam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Israel ada buat research untuk ganja for medicinal purpose. dan ianya x high..tapi aku x setuju langsung, sebab being altered by human and not pure anymore..so, in this case ianya x high..so .. what do u say about it?

      Padam
  21. univesiti al azhar mengeluarkan fatwa harus penggunaan ganja utk perubatan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sumber pls... saya nak rujuk jugak. cari kat google tak jumpa pulak.

      Padam
    2. http://www.adnkronos.com/IGN/Aki/English/Religion/Egypt-Top-Sunni-Muslim-authority-moots-support-for-medicinal-cannabis_311308832594.html

      Padam
  22. NAMA PUN BUASIR KAT OTAK! BODOH.

    BalasPadam
  23. Ganja tak ketagih macam Nikotin. Kalau lu orang campur banyak nikotin & substitute ganja dengan nikotin, ya ketagih. Cuba hisap neat. Sebab gua jaga kesihatan, gua prefer buat Cana Oil. Buat masak spaghetti, sapu pada roti & banyak lagi. Gua akan kata dari isap tembakau hisaplah Ganja.
    Lembap otak? Makan banyak pun lembap otak. Biasanya lembap bila stone adalah akibat diet tak betul seperti kurang zat seimbang dalam badan.
    Tar? Cuba makan atau minum ganja, tak payah hisap. Jadi kurangkan tar.
    Cancer? Itu cuma ada bila kamu hisap Tembakau. Ganja terbukti mengubat Cancer.
    Ganja tak seperti Arak & Orang biasanya tak campur arak dengan ganja. Sebab Qardhawi bukan ulama zaman salaf & sebelumnya, tak berdosa kalau gua tolak pandangan dia. Sekian, wasalam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. that right dude...
      gua stoner tak lembab pun...gua stone sambil skate lg...feel high bro...try laaa...gerenti sebulan, pandai main skate

      Padam
  24. nanti jadi macam Ali baba,sindiran terbaik sepanjang zaman "Ganja,Candu, semua ada lesen" "tapi belacan xda lesen" kah..kah..kah..

    BalasPadam
  25. PERTAMA DI TANAH MELAYU......5 PEJUANG KEBENARAN

    BalasPadam
  26. Ingatlah...kebenaran akan terungkai jua akhirnya, insyaAllah. Dan jika sekiranya kita2 semua yg komen kat sini masih hidup pada masa itu, pastinya kita akan berterimakasih dengan pejuang2 yg 5 org ini.

    BalasPadam
  27. Assalammualaikum..
    kt sini aku nk kongsi pendapat dgn korang semua,aku ni bekas penagih marijuana&shabu..pd pndapat aku kt negara kita nie da mcm 50%,dalam srat kabar ke dalam tv ke radio ke,berita mesti ade tngkapan dadah yg dibuat tp benda same gak,x pnah yg pupus..makin belambak ade la,,,cuba korang pkir ea klau LAW halal kn pn xbermakna dlam kitab suci AL-Quran menghalal kn nya,tuhan melarang kita berkhayal kerna kita di ingat kn dunia ini hnyalah smentara akhirat jualah tempat kita slame nya,utk itu kite di ingat spya mencari amalan yg baik2 utk bekalan kita ke alam yg seterusnya,,tuhan jd kn pokok ganja utk ubatan,cuma kita manusia tlah slah guna kn utk sbagai bahan ketagihan same la dgn dadah2 yg len tu,doktor wat ubat ilang penyakit ade org tnjuk lgi pndai digunakan utk cari penyakit ketagihan plak sbagai bahan utk berhibur,,zaman nabi dlu ade ganja ade arak,tpi diorang guna dgn care yg betul,ade waktu utk mengambilnya,tpi apabila yg wajib tlah diabaikn disebabkn itu diharamkan..dlu aku x pkir tntang alam yg sterusnya tpi bila aku slalu renung2 kn bru aku prasan kenape diuji sbegini,hisap ganja yg sedap nya nk tido senang,wat keje sedap,pale pun xde pkir msalah2 yg tau nya nk rileks je dan sterusnya jd pemalas..

    BalasPadam
  28. dulu aku hisap gak ganja.... sampai tahap submarine da.... tapi skang da stop da.... ganja tidak akan buatkan ketagihan... tapi seelok2 nya jauhi la ganja.... kerana membazir..... kecik mata kurang2 nya rm10, tu pon dapat berapa balut ajer???? hukum kalo memabukkan adalah haram.... arak diharamkan adalah kerana memabukkan... kita ikut mazhab shafie..... kalo org mazhab lain kata halal, biar lah sebab mazhab diaorg.... sebab satu umat guna satu mazhab ajer......

    BalasPadam
  29. fikir lah sendiri. kita labelkan ganja tu sebagai dadah bahaya dan menjatuhkan hukuman gantung, tetapi pada masa yg sama, pokok ini adalah sumber kepada industri berbilion dollar di dunia.

    http://2.bp.blogspot.com/-hDRG9mJt1uQ/T1UqtSJlcaI/AAAAAAABnDA/rExXQ7iVGfU/s1600/423298_379071588778218_129666530385393_1403506_1845310630_n.jpg


    Macam mana nak jadi negara maju bila beratus beribu rakyat digantung tiap tiap tahun kerana adanya undang tidak relevant.
    Jangan senang terpengaruh tanpa membuat prenyelidikan sendiri. ada google, pakailah.

    Legalize or not, terpulang kepada pemimpin dan ketua negara.
    But to remove cannabis from death penalty in Malaysia is every human right.
    sekian assalam

    BalasPadam
  30. ibnu sina ataupun dikenali avicenna pernah menulis tentang kebaikan biji ganja dan daun daun ganja. bukannya ibnu sina mengajar kita utk hisap ganja ni sampai barai. sebaliknya dia mangajar kita tentang kelebihan kelebihan yang ada pada bahagian tertentu di pohon ganja. seperti minyak biji ganja boleh menbuang angin dalam perut etc.

    BalasPadam
  31. Salam....bagus ade entry mcm ni...kita share2 pendapat je la ye.Ikut hukum , ganja tu xharam...kalau tgh solat ade dalam poket,solat tu tak batal pun.Akan tetapi,jatuhnya hukum haram itu kepada 'perbuatannya' yang hingga 'khayal' berserta niatnya sekali atau tujuan die hisap sebab nak khayal.Yg tertanya2 nya, letaknya khayal tu dimana??maksudnya andaikata org tu hisap tapi xstim atau die masih mampu memelihara dan mengawal pertimbangan diri yakni dari segi akal,hati,roh dan jasmani adakah ianya termasuk dalam kategori khayal dan jatuhla jua hukum haram disitu.

    Ataupun, jatuhnya hukum haram itu hanya pada ketika hilang pertimbangan diri dari keempat2 faktor yg td??

    sebab mmg benar setiap perkara yg memabukkan itu adalah haram termasuklah penggunaan barang2 terlarang yg boleh membuat hilang pertimbangan diri cumanya itu adalah asasnya.....huraian setiap perkara tu ada huraian huraiannya.....huuu....senang citer setiap yang syariat kena ada hakikatnya....wallahualam....sama2 kita bermuzakarah.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak pernah pulak aku dengar orang hisap ganja hilang pertimbangan.sebab biasanya orang khayal lupa apa yang dia buat.orang hisap ganja bukan setakat tak lupa malah bertambah peka dengan sekelilingnya.

      Padam
    2. GENGGAM ditubuhkan utk edukasi kebaika n ganja bro, bukan ajar khayal isap ganja.. Bijaklah sikit..

      Padam
    3. dalam bebanyak tumbuhahan tuhan cipta ganja jugak yg ko perjuangkan mati matian...aq tau la ganja tu ade benefit dye kpd tubuh badan..instead of ajar org pasal kebaikan ganja, why not ko educate orang tentang cara nk extract ganja n tumbuhan lain aq pasti ko ni AHLI KIMIA KUNO yg pakar dalam bidang sains.. aq tau memiliki ganja tu boleh dikenakan hukuman mandatory.. dan aq rasa memang patut pun sebab kalau x buat cam ni cane nk kawal penyalah gunaan ganja? ko rase kalao org tanam belakang rumah ko boleh pastikan ke dye x guna ganja untuk berkhayal?

      Padam
  32. http://www.adnkronos.com/IGN/Aki/English/Religion/Egypt-Top-Sunni-Muslim-authority-moots-support-for-medicinal-cannabis_311308832594.html

    BalasPadam
  33. -Ibn Masawayh (857 M) & Ishaq b. Sulayman (abad ke-10) – Minyak biji ganja untuk menyembuhkan sakit di telinga.
    -Ibn al-Baytar (1291) – Minyak biji ganja untuk menyembuhkan gas (‘rih’) pada telinga.
    -Al-Antaki (abad ke-16) – minyak biji ganja dapat membunuh cacing dalam telinga & mengeluarkan benda-benda asing dan kotoran.
    -Al-Dima (abad ke-9) – Ganja untuk obat cacing perut.
    -Al-Firuzabadi (abad ke-14 – 15) – Obat cacing kremi / habb al-qar’.
    -Sabur ibn Sahl (abad ke-9) – Menghilangkan rasa sakit kronis, sakit kepala, migrain, mencegah keguguran, gagal melahirkan, mengurangi sakit pada rahim, & menjaga bayi tetap pada abdomen ibunya (kitab “Al-Aqrabadhin Al-Saghir”).
    -Ibn Wafid al-Lajmi (abad ke-11) – Biji ganja untuk menambah produksi air susu ibu & menyembuhkan sakit amenorrhea.
    -Avicenna/Ibnu Sinna (abad ke-10) – daun dan biji ganja u/ mengobati & mengeluarkan gas dari perut.
    -Al-Biruni (abad ke-12) – Menyembuhkan rasa sakit kronis
    -Al-Masi (1877) – Daun ganja untuk mengeluarkan gas dari rahim, usus & lambung.
    -Al-Mayusi (1877) – Daun ganja untuk menghilangkan dahak dari perut.
    --Ibn Habal (1362) – Biji ganja untuk mengeluarkan cairan empedu dan dahak.
    --Ibn al-Baytar (1291) – Ganja untuk melancarkan buang air kecil.
    --Ishaq b. Sulayman (1986) – Ganja bisa menghangatkan badan.
    --Jabir ibn Hayyan (abad ke-8) – Ganja memiliki sifat psikoaktif (kitab al-Sumum).
    --Umar Ibn Yusuf ibn Rasul (abad ke-13) – Ganja sebagai obat sakit kepala.
    --Ibn al-Baytar (1291 AH) – Minyak biji ganja untuk mengurangi sakit syaraf.
    --Al-Qazwini (1849) – Jus ganja untuk mengurangi rasa sakit pada peradangan bola mata.
    --Tibbnama (1712) – Tumbukan batang dan daun ganja untuk mengobati wasir.
    --Al-Masi (abad ke-10) – Ganja untuk pengobatan epilepsi.
    --Al-Badri (1464) – Ganja untuk mengobati epilepsi.
    --Abu Mansur ibn Muwaffak (abad ke-10) – Ganja untuk mengobati sakit kepala (Kitab al-abniya ‘an haqa’iq al-adwiya).
    --Avicenna (1294) – Jus dari daun ganja untuk obat panu di kulit.
    --Al-Razi – Jus daun ganja untuk merangsang pertumbuhan rambut.
    --Ibn Buklari (abad ke-11) – Jus daun ganja untuk menyembuhkan abses (tumor) di kepala.
    --Muhammad Riza Shirwani (abad ke-17) – Minyak biji ganja untuk mengobati tumor pada rahim.

    BalasPadam
  34. http://www.youtube.com/watch?v=pS56K6xCV2Y&feature=channel&list=UL

    BalasPadam
  35. http://www.youtube.com/watch?v=wAIPl-baPAM&feature=relmfu

    BalasPadam
  36. Siapa Jerry De Grey @ Haji Abdurrahman ?http://www.youtube.com/watch?v=9WcNuZR1-EQ

    BalasPadam
  37. budak2 ganja tolong senyum jangan nampak gigi heh

    BalasPadam
  38. Saya seorang medical student, dan saya setuju ganja memang ada medical benefit. Amphetamine dan morphine pun! Alcohol pun ada medical benefit! Tapi saya hanya akan bersetuju kalau penggunaannya limited untuk pesakit, dan bukan untuk suka-suka stone dan abuse. Negara perlukan lebih ramai rakyat yang produktif, bukan asyik stone layan ganja.

    Bila dah melekat kat benda tu yang kerja semua tak jadi. Saya ada pesakit yang tak sedar dia concussion kat kepala under influence of ganja. Bila tengok CT tengok ada hematoma besar. sampai lumpuh sebelah badan. Dan dia pun tak sedar bila dia jatuh sampai macam tu sekali. Ini yang kita tak nak. Sampai diri sendiri pun tak terurus.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju.Ada yang setahun-dua baru sekali pekena.Tak ketagih pun.Ketagihan memang buruk akibatnya.Bekerja amat baik tapi kalau ketagih kerja dah tak elok kesannya.

      Padam
    2. aku sokong kau

      Padam
  39. so maksudnya bleh la kalau nk isap ganja?? heheheh.. :-p

    BalasPadam
  40. stone ak elok je .. bercakap terkawal je .. buat kerja okay je .. boleh je sembahyang .. khusyuk je .. tpi mmg aku tak pernah ler stone lepas tu sembahyang .. aku biase dah 2-3 jam stone then baru solat .. tpi okay je .. lagi hebat dari aku yg normal , asyik tergesa2 je .. isap ganja ketagih ? aku lagi ketagih isap rokok .. smpai sekarang aku nak isap rokok ... dah berenti 6 bulan .. masih ade lagi rindu .. tapi kat ganja aku pernah berenti 3 bulan .. tak rindu tak ape pun .. aku isap pun sebulan 2-3 kali je .. as medical treatment .. blog ni lembu laa .. takdek edukasi ... pernah buat cannabutter cookie ? .. itu lagi best .. tak yah isap .. stone dia lebih hebat dari sebatang joint .. its not wrong you buasirotak .. otak ko tu buasir teruk sangat .. pergi isap ganja .. biar ubat Allah sembuhkan otak kau ... lagi satu Tuhan cipta babi tak bg makan sbb dalam Al-quran ade tulis .. tentang hashih .. sebuah tumbuhan .. ape lah salahnye untuk dibuat ulam makan bersama ... teruskan perjuanganmu brother ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. a'ah la kan. aku lagi disiplin la kalau stone. makan elok, tidur elok, kerja elok. Beragama elok. Disiplin tu la pentingnya.

      kadang-kadang tu sakit kepala juga memikir soal hidup ni. nak tidur pun payah. nak makan pun tak selera. Hisap je la ganja. Takkan aku nak pergi jek heroin pulak kan.

      semayang... tu cara orang islam. tapi tak de la aku nak jadi moralis agama dengan guna point agama. tu sama macam Hasan Ali. Aku hidup real der.

      Padam
    2. org yg buat blog ni nerd...xtaw pa2 khasiat ganja..yg dia tw keburukan ganja sj..meh sy buat kn ko sebatang joint...

      Padam
  41. Seorg pakcik yg sy kenali merupakan seorg pengusaha syarikat pest control..beliau mengatakan kpd sy bhw,jika die dpt psg 1 alat utk mengawal perosak ini sebelum contractor membuat tapak rumah,maka semua org dpt menjimatkan duit utk mengawal perosak ini...tetapi usul nya telah ditolak oleh pihak kementerian yg berkenaan kerana, nnt contractor2 cls A xleh carik mkn...contractor kls A yg membaiki2 rumah2...
    begitu juga dgn ganja utk perubatan...jika ia dihalalkan,maka syarikat2 pharmaceuticals akan mengalami kerugian besar...itulah alasan yg diberikan oleh kerajaan!

    Btw,otak buasir,do some reasearch sblm kondem org...jgn sama kan ganja dgn LGBT atau murtad ataupun arak...drpd buat entry2 mengarut ikut kepale otak buasir kau tu,lg bagus kalau kau buat entry ttg bnde berfaedah cth Masa depan Malaysia yg berpaksikan system Barat..atau, bank islam yg menjalanankan riba...ahahahahaha...tp buat research dulu...info biar tepat,dan berkualiti,baru nnt tak mendatangkan fitnah atau info2 yg tidak tepat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry... kalau ko ni mat gian dan penghisap ganja tegar, silakan hisap. kena tangkap sendiri mau ingat. ganja tetap boleh disalahguna menjadikan org khayal, stone dan high, full stop. apa? ada orang buat kerja lebih hebat dari waktu normal? kalau mcm tu aku takkan ambik org yg perlu hisap ganja baru boleh buat kerja betul untuk kerja dengan aku.

      Padam
    2. ko tu yg sengal wahai prince of noob lagi bahlul ikot ckp org..
      sedap2 ko..ni lah die manusia yg otak nye berjaya dimanipulasi yahudi...bodoh...abehtu makbapak ko makan ubat beli kt klinik hospital tu elok ke..?? ko ade amik tau ke psl propaganda who atau ape2 agensi anti dadah sekali pon..sume nye demi menjatuhkan islam..yg pasal arak tak pulak ko beria2 nak bahas dlm blog ko yg buasir ni..aku rase ko ni kemurungan sebab buasir tu psl ko tulis bab ni..pastu memutar belit kan fakta..wahai manusia jajahan yahudi..sedar lah ko...

      Padam
    3. for ur info, aku tak merokok, tak minum arak, tak hisap gam, ganja, dadah dan yang sewaktu dengannya. ooo apa yg berlaku semua tu demi jatuhkan islam rupanya. tak sangka pulak aku ada negara2 yg bukan islam haramkan ganja sebab nak jatuhkan islam juga. ko ni byk sangat hisap ganja ni bro, dah fikir yang bukan2.

      lagi satu buat apa aku nak bahas pasal arak, dah tentu arak tu terang2 haram. lagipun ada ke muslim kat malaysia ni buat demo atau tubuhkan pergerakan "Legalize arak di kalangan umat Islam"? Kalau ada beritahu, baru aku tulis kat sini.

      Padam
    4. Ko salah sorang yg bodoh yg aku jumpa dalam blog bodoh ko.. Wahahaha..

      Padam
    5. rilek brade...asl la.. lu isap ganja pepagi bute ni, kan dah mcm2 bende bodo lu buat...

      Padam
  42. What the fish. .dri korang sibuk ngn skema nie baek..gie tgk bola kew, .jln2 tgk wayang..taw cuci bju yg dh brbakul..dripde ikut benda ape kejadah nyew isu niew.(qku lqk skli terjoin)hqhqhq. .!qlert!!!ini hnye gurauan,.tiada kaitan ngn yg dh mati taw un yg ngh komen. .live rasta.

    BalasPadam
  43. ada dua perkara yang tak ada limit..

    1 - kebodohan orang yang tak tahu
    2 - kebaikan ganja...

    by the way, i keep that fayya burnin dan i tak letak link blog i kat blog orang lain kat ruangan komen..itu adalah sangat murahan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. salah,ada 2 perkara yg x ada limit,

      1. kebodohan kau
      2. keluasan alam semesta

      yg no.1 tu dpt dipastikan infinitinya, yg no.2 tu nasa pon tak pasti...
      - kredits to blog serius

      Padam
  44. wahai blogger..ilmu anda tentang ganja sgt lah cetek..so tak payah la nak bahas psl ni kalo ilmu didada tak cukup bro...kesian lah aku tgk ko..ilmu tu kene cari bukan kene tunggu majlis fatwa bagi ilmu kt lu bro...kalo majlis fatwa tu bodoh maknanya dengan ko2 la bodoh sekali...bukan ko je bodoh..termasuklah dengan makbapak ko sekali bodoh sbb dpt anak mcm ko...

    BalasPadam
  45. En Buasir (hamboi buruknye name!), klu diberi pilihan untuk membuat keputusan mana satu yg lebih baik,berfaedah dan selamat,mana satu anda pilih. ROKOK atau GANJA?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni sorang lagi, apa punya soalan da. kalau diberi pilihan ROKOK atau GANJA, aku ada akal yang cukup waras untuk memilih tidak MEROKOK atau menghisap GANJA.

      Padam
    2. Kalo org skema tgok cite spngebob mcm kau meme la due2 xambek

      Padam
    3. abg prince of noob ni mesti straight edge. dia tak ambil substance terlarang atau pun yang haram, kecuali nasi beriyani bercampur dengan kas kas atau pun nasi vanggey ipoh sahaja dijamu dengan air coca cola. klu dia tak straight edge, memang confirm abg prince of noob ni, skema, se-noob nama dia, UPSR, PMR, SPM straight A's, First degree pangkat 1 CGPA 4.00, baca quran tiap malam. betul?

      muhasabah diri bro, semua orang tak perfect. jangan benci jangan judge orang bro. terkena di batang hidung sendiri baru tahu.

      Padam
    4. En.buasir, gua bg lu nama baru... XbuasirX...kn ko straight edge...hahaha...apa2 pn keep high bro2 skalian..

      Padam
  46. mana ada org stone hisap ganja yg stone tu sebab dia campur2 ngan bahan lain sama macam air ketum.. ketum + ganja = raja herbal..

    apa2 pun ikut pada niat.. aku hisap ganja utk berubat sama gak mcm minum ketum..

    apa2 hal jangan overdose itu je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ganja x mungkin overdose..ni ak tgk dlm you tube..

      -mungkin sebab nama dia ganas sgt-GANJA-, sama la mcm awek x lawa...org x pandang. kah3

      Padam
  47. actually.. ganja bukanlah last opinion untuk merawat dan mengubat kesakitan, kanser, barah otak, ketumbuhan..
    sebenarnya banyak lagi perubatan moden lagi halal dan berkesan serta tak membahayakan, tak mengkhayalkan, tak stone! kat luar sana..
    kadang kadang mata tu buta untuk melihat walaupun berada didepan mata.. telinga tak mampu nak mendengar walaupun dah korek sampai pecah gegendang telinga..
    dunia perubatan ni luas.. bukan hanya ganja yang boleh merawat penyakit.. jadi sila sila lah peka dengan dunia perubatan moden atau pemakanan kesihatan.. sebab dah banyak testimoni yang berjaya dan diiktiraf kerajaan dalam dan luar negara..
    kalau ada cara yang lebih elok untuk mengubat penyakit kenapa perlu pilih cara yang akan mendatang kan kemudaratan.. lainlah anda berada dlm keadaan darurat yang hanya ada khinzir dan ganja sahaja untuk diminum dan dimakan..

    BalasPadam
  48. Hello Kawan,

    Nama saya adalah Sherry Wayne, dari Amerika Syarikat (AS). Saya adalah seorang pesakit kanser kira-kira 3 tahun dan saya telah didiagnosis dengan kanser payudara.

    Saya telah melakukan kemoterapi tetapi kanser datang kembali selepas seketika dan i mendapat bosan dengan membelanjakan wang untuk kimo dan radiasi yang tidak menyembuhkan kanser sepenuhnya jadi saya memutuskan untuk mencari satu alternative.i melakukan beberapa penyelidikan dan saya mendapati bahawa minyak hem penawar kanser jadi saya memutuskan untuk membeli carian it.my untuk sumber yang boleh dipercayai untuk membeli minyak hem dari adalah tidak berkesan sehingga saya mendapati Dr Calligan Lottie yang menjual minyak hem kepada saya dan memberitahu saya bagaimana untuk menggunakan melalui email calliganlottie_cannabiscurescancer@outlook.com

    Saya mengikuti arahan beliau, sekarang i am bebas kanser.

    BalasPadam
  49. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  50. semoga suatu hari nanti ganja boleh digunakan di malaysia..
    insyaAllah..itu doa kami

    BalasPadam
  51. saya ambil ksempatan untuk bkongsi info..saya medical staff. saya tjebak dengan ganja ketika mgenali teman lelaki saya 7 tahun lps...dia work alcoholic.rajin.alert dan sgt talkative stim ganja bbeza dari sstgh pdgn ganja mdtgkn kesan stone dan mgantuk..
    saya sndri mcubanya bg merawat insomnia yg teruk di mn sy tlalu sukar tidur mgkin faktor jadual tugas syif yg tidak mnentu.sblknya blaku, saya masih dgn insomnia yg sama.saya mghabiskan waktu mlm saya dgn mdirikn solat2 sunat.mbaca yasin shingga mmpu hafal dgn baik dan mgaji smpai ke subuh.itu lh rutin saya sehari2.slps subuh saya melelapkan mata sketika dan tghr saya bsiap sedia utk bkerja hingga ke malam.itu lh rutin saya.saya masih mneruskn pgambilan ganja tetapi tidak lh setiap hari.saya bukan perokok tegar.saya skadar suka2 dan boleh bhenti dan penah tputus bekalan bberapa minggu..saya tidak mgelupur mencari.saya mdapat secara percuma dr teman lelaki saya yg smemangnya pghisap ganja yg tegar. positif memikirkan tentang manfaat kebaikan ganja pada tubuh badan.memberi tenaga extra dengan jadual kerjanya yang on call dan tidak tidur berhari2.bekerja seorang diri sepanjang malam di unit yang paling horror dan di geruni oleh ssiapapn. mjadikan ganja ini sbgai salah satu terapi kepada penggunanya....tpulanglah pada masing2 untuk mnilainya..

    BalasPadam
  52. aku rasa buasir dah start isap ganja balik lepas kena basuh kaw2 kat ruang komentar ni. buasir kau dah elok ke lepas amke ganja balik? wkwkwkwk

    BalasPadam
  53. Baca konspirasi ganja.Banyak kat Google.Percaya atau tak terpulang.bagi aku lebih baik ganja daripada arak.

    BalasPadam
  54. jika org cina boleh minum arak,org india kerajaan boleh sediakan kedai tuak,apa salahnya kerajaan halalkan ganja kerana banyak org melayu menggunakan ganja.bagi saya ganja tidak mendorong utk melakukan kejahatan.ganja adalah dadah yg paling cool.tapi sygnya banyak org melayu yg tinggal dipenjara hanya kerana ganja,malah ada yg dihukum mati.kerajaan haruslah memberikan kelonggaran kepada pengguna ganja.kajian haruslah dibuat segera.dengar pandangan org yg menggunakannya.

    BalasPadam
  55. Salam, says mengenali ganja baru jee.., btw I am 21. Says Ada depresi yang teruk, hampir bunuh diri, says amalkan solat sunat taubat everyday, ganja is like supplemental meal. Takde salahnya ganja legalized. It is a good therapy tho. Cuba duly baru tahu!

    BalasPadam
  56. Bagus ganja ni . Org yg xtau pape pasal ganja akan salahkan benda hijau ni . Dlu aku selalu ludah berdarah,pastu buasir . Lepas amek benda hijau tu alhamdulillah darah tu dah tak keluar . Buasir aku pon lama gila tak datang . Jadi kalau otak buasir try la dengan izin Allah pulihlah otakmu itu.

    BalasPadam
  57. assalammualaikum..
    akupun suka ganja gak..nk citer panjang2 agak susah dan rumit..jd,aku terus-terang sajalah untuk perkongsian kita sesama sahabat semuanya ye xkirala yg suke ke atau x suka ngan kurniaan Allah swt nie..nk tau ape yang selalu aku rasa bila tgh sedap?
    -Kata2 aku,akan dapat aku lebih pelihara supaya tidak menyakiti ht org len..
    -bila bersuara,azam aku sentiasa untuk manfaat bersama,bukan sembang yang sia2..
    -aku akan lebih suka dan peka menjadi pendengar...sambil bermuhasabah diri..
    -setiap perbualan antara aku dan sahabat ketika ini,menjadikan aku fokus menilai positif dan negative mengenai diri aku sendiri dalaman dan luaran...
    -perjalanan darah di otak kanan dan otak kiri aku,sentiasa membawa kalimah Allah dan Persaksian akan rasulnya..
    -tingkah laku aku,bergerak seiring dengan kehendak Allah swt telah tetapkan dalam Al-quran supaya kedua ibu bapa aku redha pada aku,dan manusia lain secara sukarelanya berkata serta berfikir yang baik lagi mendoakan kesejahteraan utk aku..

    jd,itulah sebahagian dari perkara2 yang aku rasai sewaktu tengah sedap...akupun teringin jugak nk kongsi ngan sahabat2 yg len tentang ape2 lah pengalaman sahabat yg ada..
    sebagai rumusannya,ganja ni bagi aku adalah xbole..contoh:-jika seseorang itu kalau kena automatik jadi lupa diri pada Allah swt dan tanggungjawabnya..ataupun bila kena terus jadi alim gila dalam buat amal dan beribadat..
    itu macam yang jadi xbole.dan ganja ni boleh bagi aku,ialah sebab:-
    -xkira samaada waktu ko tengah sedap ke tidak.....kau tetap adalah dirikau yang sebenar...

    Wallahua'lam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. brooo.. kite serupa broo.
      time aku high aku slalu terigtkn mati.. bnde ni boleh menghisafkan aku..
      aku slalu bnyk fikir pasal dosa aku dgn tuhan. n bnde ni laa yg bg kesedaran supaya aku bertaubat kepada allah..
      sumpah aku tak tipuu..ganja ni buat kite berfikir di luar kotak. bila aku isap aku blh bg banyak idea.. bnde ni ade baik ade buruk.

      setiap ciptaan allah mesti hikmah.. tapi manusia salah gune bnde ni. ade sesetengah ganja manusia bodo ni pegi spray dgn chemical. chemical ni blh buat orang ketagih n ade bad effect. barang yg mcm ni biasanye nigger yg jual.

      actually bagi aku ganja ni sebenarnye berguna jugak la. aku bg contoh mcm motor. orang yang salah guna motor jd la mcm mat rempit. same jugak yg salah gune ganja jadi mat gian. tapi tak smua orang gune motor die tu mat rempit. and tak smua orang hisap ganja die mat gian.

      aku just nk share ape yg aku rase.. sorry kalau ade tersilap kata. yg buruk dtg dari diri aku sndri yg baik datang dari maha pencipta..

      so hisap la ganja jika perlu sahaja..
      aku harap orang malaysia lebih berpikran terbukaa.

      Padam
    2. aku ni dulu party people so korang faham2 la bdk2 party people ni mcm mane kn. boleh di katakn smua bnde aku telan.. at last ganja jugak yg boleh menghisafkan aku n aku tinggal kn dunia aku yang dulu...

      so wahai rakyat malaysia.. jangan kamu pandang hina kepada stoner seperti kami.. kami bukan sampah masyarakat... kami hanya hamba allah yang mungkin akan jadi insan yg berguna satu hari nnt..

      aku harapkn kite sebagai orang islam jgn la dok kutuk sama islam. jgn la hidop berpuak2. kalau kite mcm ni sampai bile2 allah takan bantu org islam. so fikir2 kan laa.

      satu lagi aku nk pesan. tolong doakan keselamatan kepada mujahidin2 yg sedang berperang untuk menegak kan agama islam..

      wsalammmm...

      Padam
    3. Kalo ganja boleh tanam kt belakang umah, duit yg aku spent utk beli ganja boleh la aku guna utk keperluan lain n kesihatan ak pn terjamin sebab dpt yg ori pnye bkn spray pnye.

      Padam
  58. Ganja ganja ! I love ganja

    BalasPadam
  59. SALAM SEMUA,

    1. saya bukan aktif bloger dan saya tiada akaun livejournal, wordpress, dan sebagainya. sebab itu saya komen sbg TANPA NAMA. Harap maaf.
    2. JGN mudah percaya dgn apa2 yang dibaca di internet, kecuali ianya pengalaman first hand anda sendiri
    3. JGN gaduh2 pasal ganja, sampai saling maki memaki antara muslim.
    4. JGN saling hukum menghukum sesama manusia...bak kata2 dlm lirik satu lagu ni...'ku dihukum masuk neraka oleh manusia.."
    5. Kepada semua yang anti GANJA, sesungguhnya EXPERIENCE IS NOT THE BETS TEACHER, ITS THE ONLY ONE>..kalau anda belum cuba, maka anda belum tahu(utk ganja shj, bukan arak,babi,anjing,zina, dan sebagainya.)
    6. Apa yang saya belajar hasil dr 5 tahun mengguna ganja, a) kalau nk lihat perangai sebenar anda/rakan anda, lihatlah mereka ketika dibawah pengatuh ganja, samada mereka rajin atau malas, rendah diri atau sombong, baik atau nakal, dan sebagainya...kerana Ganja mengeluarkan perangai sebenar2nya setiap orang yang mengambilnya. b) JGN guna sebelum SEMBAHYANG, haram dan tidak sah solat. c) DUNIA ini adalah habitat yang korup, sangat korup. Yang kaya semakin kaya, miskin semakin papa, siapa yang berduit, dialah berkuasa, mengawal semua media dan mengubal undang2 demi kebaikan mereka dan mereka2 yang boleh memberi kebaikan kpd mereka. RENUNG2 kan lah.

    6. Lastly, kepada para stoners, aku ada bende sikit nk nasihat..a) JGN HISAP GANJA SEBELUM SEMBAHYANG.HARAM, WALAU APA PUN ALASAN ANDA b) JGN bawa stok anda berjalan2 di jalan raya, melainkan anda kaya raya C) JGN layan orang yang memang anti Ganja, kerana sesungguhnya IGNORANCE IS BLISS. KNOWLEDGE IS POWER

    BalasPadam
  60. Satu lagi, saya memang tiada akaun wordpress dan sebagainya, jika anda ingin reply post diatas, sila email ke amirihsan_rx7@yahoo.com
    Maaf utk post yang panjang diatas, maaf juga jika salah ejaan/fakta dan sbgainya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau bookmark je lar page nie, rase2x kalau ada org akan reply komen kau nie, bukak jer page nie, tengok komen kau sendiri yg bajet bagooosh sgt neh..... har har har~~~

      Padam
  61. LASTLY...GANJA BUKANLAH SEJENIS DADAH. MISCONCEPTION NUMBER 1. HISAP DADAH/HISAP GANJA adalah seperti TIMUR DAN BARAT. PENGGUNA DADAH DAN GANJA JUGA IBARAT PUNCAK EVEREST DAN DASAR MARIANA, MEREKA SANGAT BERBEZA DAN MANA MUNGKIN BERSATU. RENUNG2KAN LAH, PEACE ONE LOVE

    BalasPadam
  62. Ilmu yg ada pada manusia terbijak didunia pun masih dikira setitik lautan ilmu yg luas dan mendalam. Menghukum itu kerja Allah. Wallahu'alam.

    BalasPadam
  63. Insomnia-dah berbelas taun aku dok tanggong..
    Ganja-sekali pakai settle masaalah nak tido..dah nak msuk 7 taun aku pakai produk dari tanah Allah ni
    Jahat-perbuatan 'jahat' yg aku buat- TIDUR
    Gian-gian tu camne..yg aku tau ganja tu setakat rindu2 bile xde..tu pon 2-3ari..tp xla nak mengamok bagai kalo xde pon

    BalasPadam
  64. Am Nichole dari Perancis dan saya tidak akan percaya bahawa suatu hari nanti i akan
    berkongsi hidup saya dari kanser dengan sesiapa sahaja kerana kanser hampir berakhir saya
    kehidupan.

    Saya memberkati hari itu setia i pergi dalam talian untuk mencari bantuan dan saya mendapati saya
    pembantu Dr George yang membantu saya melalui e-mel beliau untuk mengalahkan kanser yang mempunyai
    hampir menghisap kehidupan daripada saya dengan minyak ganja beliau yang berkesan
    kerana beliau berkata ia adalah.

    Saya juga akan suka menggunakan medium ini untuk menghargai Dr.George
    contacthospital_eastern.george@yahoo.com untuk penjagaan, sokongan dan
    tentu minyak ganja itu kerana saya akan menjadi sejarah jika tidak kerana anda saya
    wira terhebat Dr George.

    Terima kasih anda supaya banyak Sir dan Allah akan memberkati anda lagi.

    BalasPadam
  65. Satu je. Ikutlah sunnah RASULULLAH SAW. Ak bekas pengguna. Ak twu cmne rse dia. Bg yg still layan kalo boleh brenti lah. Bila korg dah brenti n muhasabah diri btul2 insya Allah korg akn sedar selama korg hisap ganja korg byk abaikan byk perkara d sekeliling tanpa disedari. Keseronokan hanya sementara sahabat2. Fikirlah masadepan n hdup selepas mati. Salam

    BalasPadam
  66. assalammualaikum..sy brusia 21 taon..sy pngisap ganja..sy sudah lame mngenali ganja ini dari skolah lg..sy akui ganja membuat saya brpkiran panjang dan membuat saya fokus trhadap ssuatu..memang betul dcc undang2 itu salah dan ia akan jadi bersalah bila ditangkap..selagi tidak dtngkap so tidak dikira besalah..di malaysia undang2 nya telah ditetap kn oleh orng putih dan diprsetujui kerajaan mlysia sndiri pada tahun 1957 sewaktu prjanjian kemerdekaan dahulu..so bkn senang nk bubal kn seksyen undang2 yg telah ditetap kn..sebagai perkongsian kenapa rokok dijual secara meluas didunia disebabkan pengeluarnya british dan tembakau ditanam di british..belainan pula dngan ganja..ganja hanya hidup di iklim panas seperti asia..orng putih dorang sblum buat law dorang dh kaji dah ape yg boleh mnguntung kn dorang..cube korang kaji siapa yang buat law dimalaysia ni?? korang akan tahu knpa ganja diharamkan..orng british tak mahu orang asian maju..mereka tahu tanah di asia subur..jika negara kite boleh menanam tembakau negara dorang tak akan maju disebabkan tanah mereka tak subur sbb tu mereka buat kan kite akta tembakau 1957 mereka tak bagi kite jadi negara pengeluar tembakau hanya negara mereka shaja boleh..renung renung kn lah rakyat2 yg dibawah telunjuk british..sekian..(kisah ini hanya lah sekadar renungan waktu sy stoner) maaf jika tersalah..

    BalasPadam
  67. Aku punya pengalaman... Lepak bersama kawan yg hisap ganja... Merepek yg bukan bukan.. Ketawa seperti hilang akal.. Sampai aku beristifar panjang melihat gelagat mereka... Inikah yang patut dijadikan contoh kepada masyarakat dan keturunan kita kelak?? Sedarlah... Bila kita berhayal, maka jatuh lah hukum haram.. Hukum tetap hukum...sedangkan nabi kita tak pernah menyuroh umat nya menghancurkan dirinya??
    Dari segi perubatan memang tak salah.. Tapi kalau kita mengikut sukatan/dose yg ditentukan... Sebab diharam kan kenapa?? Manusia.. Nafsu.. Syaitan.. Menyalah guna.. Hisap berlebihan.. Kalau nak sihat, pergilah makan makanan yg sihat, berdoa, jogging.. Amalkan kehidupan yg sihat... Bukannya merosakkan diri.. Fikirlah... Allah jadikan kehidupan di dunia ini untuk kita menilai baik buruk... Semuanya untuk menguji hamba hamba nya... Seperti allah menguji adam dan hawa.. Mereka termakan buah di pohon yang Allah juga ciptakan.. Tetapi Kenapa Allah melarang juga adam memakannya sedangkan Allah yang menciptakan pohon itu??? Fikirkanlah wahai teman sekalian...

    BalasPadam
  68. This malay society or I rather call sick society sure know how to blame. Stoner, let them be a judgmental freak while we being a fucking liberal. I don't listen to stupid talk. The reason why this dope is illegal because there's no taxes same goes to hookah, vapor and "rokok seludup". This is Malaysia, you can't expect more. There's no hell this thing going to be legal here. Work your ass and leave this sick society. To haters, don't act mighty if you still viewing something based on cultural relativism. Just remember one thing, I'm a stoner who still study about culture and not a lazy cunt who point out some stupid fact. Narrow minded people will never understand.

    BalasPadam
  69. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  70. banyak penyakit boleh ubat ngn ganja.barah,kanser ,penyakit kronik.,asma.semue dah terbukti.tak caye?try tanye penagih ganja,diorng ade sakit kronik?banyak negara dah legalized ganja ni,washington,amsterdam.jamaica.bnyk lagi.kerajaan pun boleh kaye kalau jual ganja,dapat naikkan ekonomi malaysia,dari jual rokok yg bnyk racun tu,baik hisap herba asli tanpa bahan kimia,lagi bgos kerajaan kenekan tax tinggi kat ganja,mesti ramai beli,untuk ubat,untuk release tension.

    BalasPadam
  71. Entry mcm jahanam! Admin kalau nak kondem biar la dgn rsa hormat.. ok maybe isu ni agak sensitif dlm kalangan msyarakat kita.. tapi itu lah fungsi gerakan ini.. untuk m'EDUKASI msyarakat dgn kegunaan pokok semulajadi ini dgn cara yg positif.. sy ulang.. EDUKASI.. bukan dorg bw join skli sap ganja..
    tujuan dorg nak buka mata dan fkiran org2 yg otak buasir mcm admin ni.. nak berkongsi secara positif kebaikan2 ganja serta kegunaannya yg betul.. stiap bnda ada kgunaan.. tp jgn smpai salah guna... so fkir2kan lah.. peace!

    BalasPadam
  72. Entry mcm jahanam! Admin kalau nak kondem biar la dgn rsa hormat.. ok maybe isu ni agak sensitif dlm kalangan msyarakat kita.. tapi itu lah fungsi gerakan ini.. untuk m'EDUKASI msyarakat dgn kegunaan pokok semulajadi ini dgn cara yg positif.. sy ulang.. EDUKASI.. bukan dorg bw join skli sap ganja..
    tujuan dorg nak buka mata dan fkiran org2 yg otak buasir mcm admin ni.. nak berkongsi secara positif kebaikan2 ganja serta kegunaannya yg betul.. stiap bnda ada kgunaan.. tp jgn smpai salah guna... so fkir2kan lah.. peace!

    BalasPadam
  73. Aku baru baca blog ni. Lets agree to disagree. Penerimaan dan persepsi sudah tentu berbeza kerana pengalaman, persekitaran dan masalah. Segala perlakuan ketika high adalah pilihan. Xsemestinya kena high baru nak zina dsb. Enough said, i choose to be stoner.

    BalasPadam
    Balasan
    1. alasan lu ni sama mcm alasan org2 pompuan bodoh yg x pakai tudung tp selalu ckp org pakai tudung pun ada yg buat jahat jg, berzina & sbgnya, ada org yg x pakai tudung lebih baik dr org yg pakai tudung... kita cerita psl halal haram, pakai tudung tu wajib, hisap ganja tu haram, sama mcm rokok, arak & dadah... apa susah sgt nk paham mat2 ganja ni

      Padam
  74. orang bodoh je yang bagi seribu alasan utk hisap benda haram ni. benda2 yg mengkhayalkan kan hukumnya haram. sama je mcm minum arak. aku tak nafikan ganja ni maybe ada kebaikannya dalam perubatan. Tapi mengikut hukum islam, bila darurat seperti sakit je dibolehkan pengunaannya. Bukannya saja2 suka2 hisap2 pastu canang2 konon ubatlah ape la. aku dulu pun bekas stoner. mmg buruk kesan hisap ganja ni. kwn2 serumah aku mmg kaki. hari2 hisap. kesan dia pelajaran memang bersepai tah kemana. kelas malas nak pergi, budak2 rumah aku pun ada yang dah kena buang universiti. pastu diri tak terurus, pengotor, tak reti nak hormat orang. sifat malu tu hilang. respect orang pun dah tak. macam orang tak beragama pulak. sebelum aku pun ikut sama kena buang uni, hancur masa depan, baik aku stop hisap benda haram bodoh najis ni. kat akhirat pun nanti kena azab lagi. taubatlah, insyaallah pintu taubat sentiasa terbuka. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. mengarut je ko ni. takdelaa orang sampai tahap tu.

      Padam
  75. if you cant manage your life its your problem...not the ganja...unfair man..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul, hisap ganja x hisap ganja itu pilihan sendiri..kalau mmg bodoh, malas..xperlu hisap ganja pun hidup mmg hancur juga..tp bg kami yg pandai regulate dan memanfaatkan penggunaan ganja tidak adil jika tidak diberi hak untuk mggunakan tumbuhan ciptaan tuhan ni..

      Padam
  76. Senang cerita Malaysia memang payah nak hisap ganja. Hisap maybe okay tapi kalau tak bawak barang macam mana nak hisap. Sekali police dapat point yang kau ada ganja diaorg akan psycho macam ( kalau aku urine ni lepas tak soalan paling common dan bodoh ) . Time tu memang korang akan risau cari duit kopi (rasuah) nak bagi kt diaorg sebab ternyata dalam undang undang Malaysia ganja ni haram lagi lagi nak bawak walaupun dgn kuantiti yang kecil. I believe Malaysia would be a better place if ganja will be legalized. Confirm polis malaysia susah nak cari rasuah lepas ni. Nasihat gua kepada pengguna ganja. Hati hati membawa ganja merata rata dengan usha sekeliling. Aku rasa bukan ganja merosakkan hidup aku, polis malaysia yang merosakkan hidup aku. Total gua dah bagi diaorg rm800. Susah susah gua kerja bagi duit mcm tu je. Aku tak buat salah tak kacau orang pun kena bayar kat polis. Pelik tapi benar. Welcome to Malaysia.

    BalasPadam
  77. Do what u think its right to do... well c who win...
    dh byk dh product asas thc ni kt malaysia... org dh xhisap cm dulu la... its a new schools... now kita ad products thc in food. Vapors. Liquid. N many more... Thanks 2 education...

    BalasPadam
  78. according to ibnu sina ganja can heal cancer. medicine also drugs but we still use it. oh law. law doesnt always right.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes thats right. Formula ni digunakan oleh Pakar perubatan Moden Islam Ibnu SInar, memang die ada manafaatkan ganja dalam perubatan, termasuklah dalam menyembuhkan penyakit Kanser. hurrm. I hope this will bring a good evidance for us

      Padam
  79. according to ibnu sina ganja can heal cancer. medicine also drugs but we still use it. oh law. law doesnt always right.

    BalasPadam
  80. Hmm... Tukang Merepek: Prince of Noob... Hmmm... Nampak dah...

    BalasPadam
  81. Fatwa manusia yg ubah,undang2 pn manusia yg ubah,jd xhairanlh kalau setiap maklumat sbnr alquran pn blh diubah.atok nenek aku umor dh 131thn.dari ak kecik pengambilan ganja utk kesihatan adlh jalan yg terbaik selama hidupnya,sbbnye hospital jual ubat yg mengandungi dadah dn chemical,so??think about that.sampaikn dlm nasi pn sdp dtmbh ganja,so..whatever u talk i dont care.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana lbg baik.
      Dalam rokok ad tar,nikotin dn ad dadah.Ganja hanya skdp tumbuhan cptaan tuhan,so?

      Padam
  82. Encik buasir.. aku dulu pun mcm kau jugak.. aku assume yg main ganja nie x baik.. ade yg marah2 le pas ambik..gaduh.. mcm2 lagi bnda negative aku pkir.. aku jnis suka mncuba.. so aku try ngam jugak la aku tgh migrain mse tu.. skali sit ok.. xde pape2 2 kali try migrain aku hilang.. cmtu je la.. kalu ko nak ko cuba dulu.. sme jugak dgn rokok.. org kate x bgus bhaya.. last2 ko cuba jugak so ape jadi?msih mcm biase kn.. ko dh try jdi ko bleh komen la skati ko nak..kalu blum try mcm mane la org nak cye kat ko skrg aku xnak fikir negative la dgn ape org nak buat org nak try tu ke ni ke.. bnda tu akan berbalik kat kte jugak.. ko kate ko benci la x bgus la tpi mungkin sedare tdekat ko yg main yg jual.. kte x tau.. aku dh try aku dh tau n aku tau camne prasaan nye.. kalu tkena kat sedare mara aku.. aku dpt nasihat.. aku tau ape yg dia nk buat.. sesape kate aku nie penagih tegar ke ape ke..aku x duli.. tu mulut korang janji aku ok.. kalu aku migrain.letih aku ambik.. kalu x.. xde effect pape2. Member aku smpai boring dh isap.. pnh ke ko dgr org boring isap dadah?slalu nya skali ambik nak lagi Pembetulan ganja bkn dadah..
    Semua bnda d dunia nie perlu cuba dulu.. cth ny mcm blog nie.. dulu mmg ko x pandai buat kan..tpi ko TRY ko STUDY camne nk buat blog nie menarik.. tak pun kau bleh "copy paste layout ke pebende kat org msok kat blog kau..mcm yg kau tgh buat skrg..hasil nya mcm nie la haha..nak buat sesuatu mesti cuba.. tak cuba tak tau dgr org ckp bkn smua nya betul

    BalasPadam
    Balasan
    1. i love ganjaa.. mne yg skema2 was2 pnuh teori 2 jom try dluu... kamonnn... jgn risau skema anda xkn hlng..malah lagi skema pas kne.. pufff pufff puff pastt... kikiki

      Padam
    2. ganja ni najis....haram makan najis woi....try cakoroi dulu la....

      Padam
    3. klu cakoroi pun ko x bleh angkat, lupakan ganja....

      boleh tahan jugak hot isu ni...mcam2 respon menarik.....mat2 ganja tiba2 jadi doktor bertauliah...

      Padam
  83. aku tak rasa pun benda ni boleh buat orang addict, and aku rasa tak kacau pun waktu solat aku sebab aku smoke dope ni lepas isyak lah mostly, kalau siang pun pada waktu2 yang tak menggangu solat fardhu aku plus aku ni jenis orang yg cepat panic/kalut tapi dgn dope ni, insya allah aku rasa semua tu dah kurang n aku boleh perform anything in public tanpa rasa gugup.
    compare dgn smoke rokok yg mmg wasted, arak, or dadah tu semua jenis yang ta*i so aku tak layan.
    Sekian, Assalamualaikum.

    BalasPadam
  84. Tak Peduli Apa Kau Nak cakap tengang GANJA. Kau Tahu Apa Pasal Ganja? Tak tahu papa. Contoh ko update post ni Sintuasi die mcm ni, Kau Seorang Mekenik, tetiba orang datang jumpa kau, orang tu tanya pasal komputer, susah lah kau nak jawab, mungkin boleh jawab berdasarkan knoladge. tapi ia mengambil masa yang lama, oleh kerana kau tidak mempunyai Pengatahuan yang Pakar dalam sesuatu perkara yang ditujukan. Kau tak pernah amik , tak pernah nak kaji, tak pernah nk turun padang. ujung-ujung terus pakai bedal update dkt blog. ni usaha kau kata benda tu tak bagus? wtf man...tolong lah brother..keep your eyes open. dorang boleh turun padang. lu yang rasa ganja tak bagus, lu brerani dengan bukti lu evidance lu. Lu turun padang mcm dorang turun la jahanam biawak hidup ! Bawak Lu punya Bukti! Lawan Dgn Bukti gerakan dorang buat! tapi lu apasal tak buat !!! sebab LU BAPOK! lu punya semua FUCKTA! FUCKTOR! haramjadah punya KEYBORD WORRIOR!

    BalasPadam
  85. Aku dah cakap, ngn Kau Bob, Blogger Ni ade otak, tapi sel sel otak die tersumbat tersepit dik permodenan android. Masih Lagi Pakai Symbian ! Orang dah pakai Adroid dah ! Bebal. Ni lah manusia masih guna formula Symbian 3310. Memang Parah lah jawapan die. Play Store pon xde nak instaal. Nak buat mcm mana? pakai brwoser je lah nk cari softear yang valid. Phuui..dasar otak keparaatan durjana. kau ni bagus ada idea, tapi idea kau tu bodoh. sekian terima kasih

    BalasPadam
  86. En Buasir aka Prince of Noob tulis sekali baca mcm budak tadika, 2 kali baca macam budak sindrom down, 3 kali...ohh cukup 2 kali je baca. tulis ikut sedap rasa bukan fakta.

    BalasPadam
  87. jangan lah hisap ganja,biar aku sorang je yg hisap.nanti stok habis.nak cari plak dah habis stok.ni yg gua angin ni.jangan hisap2.faham

    BalasPadam
  88. put down this article. u are spreading false information. do your study, and research before u write some bullshit fact. tu lah, jangan guna internet untuk porn je, be informative. nampak sangat writer article ni gagal defend arguements that he stated on this article. so kindly request, please put down your article.

    BalasPadam
  89. hmm yela, aku pun pernah rasa ganja ni, lama juga guna, stoned semua tu rutin, pernah jugak terfikir betapa bagusnya ganja ni, tak ganggu kehidupan seharian aku pun, pernah google/youtube and research sana sini, macam-macam dah aku baca, kadang-kadang ada logiknya, tapi bila aku fikir betul-betul kenapa mesti hisap ganja? kenapa tak guna tumbuhan yg Allah cipta contohnya habbatus sauda? dah terang lagi bersuluh dlm al quran ada cakap habbatus sauda penyembuh segala penyakit kecuali mati, sumber rujukan :-

    Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,”Sesungguhnya di dalam habbatus sauda (jinten hitam) terdapat penyembuh bagi segala macam penyakit kecuali kematian” (HR. al Bukhari no. 5688 dan Muslim no. 2215, ini lafazhnya Muslim, dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu)

    Dari Abu Salamah ra dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Gunakan habbatus sauda' kerana di dalamnya terdapat ubat dari segala macam penyakit kecuali As-Sam (maut)".

    "Sesungguhnya, Habbatus Sauda' dapat menyembuhkan segala macam penyakit, kecuali As-sam." Saya bertanya: "Apakah as-sam itu? "Baginda menjawab: As-sam (maut) !"

    Abu Hurairah r.a. berkata bahawa dia pernah mendengar Rasullah S.A.W. bersabda : "Tetaplah kamu dengan habbatus sauda' kerana sesungguhnya ia mengandung ubat bagi segala penyakit, kecuali as-sam atau mati."

    Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Rasullah S.A.W telah bersabda: "Pada al-Habbah al-Sauda' terdapat ubat bagi segala penyakit, kecuali as-sam." Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Muslim, Bukhari dan Ibnu Majah. Dan hadis ini tercantum dalam himpunan hadis-hadis sahih nombor 857.

    Sebenarnya, kita yang guna ganja ni lah yang "brainwashed" tapi kita cakap orang lain pula yg kena brainwash. Kalau nak proof atau medical evidence tentang habbatus sauda ni boleh search sendiri, jangan bias asyik research pasal ganja je.

    Fikir-fikirkanlah, kenapa mesti ganja?

    Assalamualaikum.




    BalasPadam
  90. I love weed sebab bnyak dah hdup ak brubah dari hyperactive,party people hidup tk aman and etc to someone yg benar2 meneliti aspek stiap perkara dri stiap sudut.tidak sama sekali diminta Genggam untuk menghalalkn hukum haramnya khayal.tetapi tujuan penggunaannya trhadap diri individu itu sendiri. . Berani menilai kena brani mencuba.

    BalasPadam
  91. Buasir, kalau xde ilmu dalam sesuatu bidang tu sila rujuk pada yang punya ilmu. Kebodohan berkata2 tanpa ilmu yang menyebabkan masyarakat tu mundur. Bukan bermakna nak legalize semata2 nak stim/rentung/bla2 tapi lebih kepada perubatan. Makan panadol sampai 5 biji sekaligus kira hukum dia halal ke camne? owhh sungguh bijak.

    BalasPadam
  92. WOIT! admin bodo hahahahahaha aku hisap ganja makan babi main bontot laki pompuan binatang suma yg berlubang akussss balas....hahahahah........................................bontot paling sedap pakai kondom adalah bontot amoi sbb dia jerit saya ada asyuuuukkkkkkkkkkkkkk...hahahahahahahahahahahahahahahahahah admin bodo ye.yeadmin bodo ye.ye admin bodo ye.ye admin babi anak haram mak men dgn pari## ha ha admin bapak babi kuiiii ,,,kuii soeh!!soeh!!! ahrghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!hahah

    BalasPadam
  93. bg sya rokok lebih bahaya dari ganja,ramai rakyat di malysia yg merokok dari isap ganja,rokok di benarkan sbb gov ada cukai tp ganja x da cukai,cukai ganja penjara o gantung smpi mati.x penah lg sya dngr org kene cancer isap ganja tp rokok dh bertan2.fikir2 kn lh.

    BalasPadam
  94. ikut pembawakan masing2.. akhirat nnti tuhan xtnya kt ganja.. tuhan tnya kt kite.. bg ak ble stone ak lebih ingatkan tuhan ak.. ingat kematian.. dan ak rase lebih baik ak isap ganja dri isap rkok yg lngsung xde kebaikan yg still malaysia nk jual.. pdhal haram.. bley je jual.. ganja yg bley sembuh pnykit xdijual.. dari situ kite bley nmpak agenda yg t'sirat.. p.ramlee pn dlm cite ali baba die jual ganja..hahaha

    BalasPadam
  95. khayal ganja masih berakal saudara....mabuk arak tu da status hilang akal..

    yg buat fatwa tu pon xpernah try ganja dan xwajar nak qiaskan dengan arak...patut bnde mcm ni bole rujuk dgn kajian sains...baru agama dgn sains bergerak sejajar...skrg ni yg pisahkan agama dgn ilmu tidak lain tidak bukan adalah anda dan anda...pastu nak label org sekular

    tp kegunaannya standardlah kene bersederhana...kalau mudarat jauhi...kalau smpai weng dan xproduktif besederhanalah dalam pengambilan...makan gula bnyk pon kalau mudharat berdosa...

    ignorance is a choice zaman ni...da ade google...bnyk artikel tntang kebaikan penggunaan ganja...bole cari jugak penggunaan hashish ni dalam ketamadunan islam...

    ....gua tenang

    peace(y)

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.