Rabu, 12 Februari 2014

26 Asal-usul bangsa Melayu, induknya di alam Melayu

Kajian dalam bidang Arkeologi dan Genetik hari ini membuktikan bahawa masyarakat Melayu-Proto yang mendiami Benua Sunda merupakan nenek moyang kepada populasi manusia hari ini. Kira2 75,000 tahun yang lalu, sekumpulan 10,000 yang terselamat daripada letusan gunung berapi Toba telah berpindah dari Afrika ke Benua Sunda (Asia Tenggara). Mereka terselamat kerana berlindung di kawasan yang Benua Sunda yang tidak dicemari debu radioktif gunung berapi. Mereka merupakan asal-usul kepada perjalanan manusia moden hari ini.

Kumpulan itu bagaimanapun, terpaksa berpindah daripada India, China, Jepun, dan Amerika Syarikat ekoran daripada pemanasan global pada 25,000 tahun lalu yang menyebabkan banjir besar yang merubah Benua Sunda menjadi kepulauan2 kecil.

Kenyataan tersebut menolak teori sebelum ini yang menyatakan Melayu berasal daripada Yunan atau "express train" yang menyatakan mereka berasal dari Taiwan yang melakukan penghijrahan.

Menyokong teori tersebut adalah Pakar Genetik daripada Oxford Genetic Anthropology, Stephen Oppenheimer yang menyatakan bukti genetik yang menunjukkan orang Melayu dan Orang Asli merupakan penduduk asal Asia Tenggara.

Ia sama ada daripada Kepulauan Indonesia mahupun Filipina, atau tanah besar Asia seperti Vietnam, Kemboja, Thailand, dan wilayah IndoChina.

Menurut kajiannya, termasuk ujian DNA terhadap masyarakat Semang, Senoi, dan kumpulan  Orang Asli lain termasuk Melayu, ia menunjukkan 44 peratus mempunyai moyang yang hidup di kawasan ini sejak sebelum 25,000 tahun lagi.

Sementara 36 peratus lagi menunjukkan moyang mereka menetap di kawasan tersebut sejak 5,000 ke 25,000 tahun, manakala hanya sejumlah 6 peratus mempunyai susur galur Taiwan yang berpindah ke sini sejak 5,000 tahun lalu.

Tambahnya, terdapat juga bukti arkeologi yang menyaksikan industry peleburan besi antara 6,500 ke 8,000 tahun lalu yang disebarkan dari Indonesia ke seluruh dunia.

Baca sepenuhnya lagi di sini.

Berikut adalah video infografik mengenai Asal Usul Melayu yang lebih mudah difahami:

Video asal dengan kualiti yang lebih baik - Part 1 | Part 2

Hebat, memang begitu hebat sejarah ketamadunan Melayu ini. Harap orang Melayu sekarang dapat mewarisi kehebatan dan keagungan nenek moyang kita, bukan sekadar mengenang dan berbangga dengan kehebatan zaman silam.

Cuma mohon jangan search perkataan "melayu" dekat Google Images jika anda mahu mencari gambar2 bersejarah bagi menyingkap ketamadunan dan keagungan bangsa Melayu, kerana anda pasti akan kecewa.




tags: video asal usul bangsa melayu induknya di alam melayu kajian ahli arkeologi genetik melayu proto nenek moyang populasi manusia hari ini moden benua sunda lembah bujang sejarah agung hebat maju tamadun melayu boleh awek nakal tudung 3gp google image

26 ulasan:

  1. Balasan
    1. Melayu tidak ada ketamadunan yang boleh dibanggakan seperti tamadun China dan India.

      Padam
    2. UMNO bukan melayu. cuma propaganda dan konspirasi jahat!

      Padam
    3. ko sorang je yang tak bangga dengan tamadun melayu macam langkasuka dulu ni

      Padam
  2. AQ terkent0t DLM bas tadi

    BalasPadam
    Balasan
    1. contoh melayu spastik yg xtau mengeja, AKU ditaip dgn AQ

      Padam
  3. habis nabi adam tu siapa? orang melayu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. ghahaha2 kantoi noob nama firdaus haha2

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    4. Hahaha..owh..itu nme noob rupenye.thanks mad.cari nama plain lak leh?

      Padam
    5. eh, itu dah di luar kepakaran aku...aku jumpa nama firdaus ni pun kat apps buasirotak kat google playstore tu..

      Padam
    6. wei mad, ko ingat aku pandai dan ada masa ke nak buat android apps? dah tentu aku upah orang lain buatkan. ko jangan nak carik pasal lagi, kes lama ko pun tak setel lagi, segala screenshot komen2 lama ko masih aku simpan.

      Padam
    7. hahaha..siot je, masing2 main ugut2.

      Padam
    8. cheers la noob...apa marah2 ni...aku buat salah apa? aku cuma nmpak nama tu kat google store tu je....aku sendiri pun xpasti itu ko ke sebab ramai lagi penulis lain kat buasirotrak ni...rilek2 sudah la...shamsul adli pun pkai nama sendiri....ada aku ugut ko ke?? ko pun aku x kenal....

      Padam
    9. k...sori noob...aku minta maaf...

      Padam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. www.youtube.com/watch?v=tFaX5IesvFs

    BalasPadam
  6. http://www.youtube.com/watch?v=ouTIWa5VRyU -> Usztaz Don

    http://riwayatmelayu.blogspot.com/2010/08/alter-terahsia-bangsa-melayu-bhg-1.html - > Penerangan

    BalasPadam
  7. Abis dipadam.haha.noob menymbunyikan asal usulnya

    BalasPadam
  8. Bagus...inilah blog yg di cari2... :) :) :)

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.