Rabu, 19 Mac 2014

17 Zaman kanak2, dewasa dan tua yang saling cemburu

Kitaran kehidupan manusia akan melalui tiga fasa iaitu fasa kanak2, dewasa dan tua. Dalam kehidupan ini, kita sering mengagumi dan ingin menjadi seperti orang lain. Kita sering tidak puas dalam kehidupan kita. Kita sering cemburu dengan orang yang tidak sezaman dengan kita. Kita sering menyesali atas perkara lampau. Oleh itu, gunakanlah masa yang kita ada dengan sebaik dan semanfaat mungkin agar tidak merasa rugi di masa kelak.




Demi masa.
Sesungguhnya manusia dalam kerugian.
Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.


Kartun oleh Nazha Anua @ Kartunster.




tags: demi masa kitaran kehidupan manusia fasa bayi kanak2 dewasa tua muda menyesal perbuatan kesilapan lampau lalu

17 ulasan:

  1. maknanya aku berada di antara fasa 1 dan 2. heww lumrah manusia

    BalasPadam
  2. chill menunggu esok good luck semua :)

    BalasPadam
  3. Komik yang penuh seribu makna...

    BalasPadam
  4. Komik yang penuh seribu makna...

    BalasPadam
  5. bersyukur apa yg kita ada dan berusaha memperbaiki diri dan lihat 1 kebaikan orang lain walaupun dia ada 99 keburukan lol

    BalasPadam
  6. Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan,
    mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari
    berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin
    menggunakan Tanpa Nama , mohon letakkan Nickname
    untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan
    kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan
    dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen
    akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham

    T︵T ^_^ ²

    BalasPadam
  7. Setiap kesilapan di masa lalu boleh ditebus dengan jalan keadilan. Konsep keadilan ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya, kembalikan hak kepada yang berhak. Lawannya zalim. Setiap perbuatan tidak adil adalah zalim hatta ada ulama mengatakan berbogel juga zalim kerana hanya binatang berbogel jika meletakkan diri manusia di tempat binatang adalah menzalimi diri. Zalim dikeji Allah. Sekarang kita tengok kerana perbuatan zalim ramai skoree menganggur dan PATI memenuhi negara membawa penyakit dan jenayah. Ayo kembalikan degree berasaskan kepandaian skor spm bagi sesiapa yang sudah terlepas spm wajibkan ambil spm calon persendirian dan wajibkan skor 5A. Bukan beri kurusus berasaskan wang ramai jumpa lecturer minta diluluskan, beritahu soalan mana nak keluar exam atau assignment upah orang. Degree akan kembali dihormati. Semua orang akan berfungsi mengikut kepandaian masing masing dalam masyarakat.

    NURKEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am)

    Fb page Nurkedepan
    Twitter #nurkedepan

    BalasPadam
  8. manusia tak pernah puas

    www.bankami.net

    BalasPadam
  9. dialog org tua tu mcm ada perkataan yg tertinggal...

    BalasPadam
  10. Sokong KEDEPAN...

    BalasPadam
  11. Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara...demi masa, sesungguhnya manusia sentiasa dlm kerugian, kecuali mereka yg beriman & beramal soleh, & berpesan2 dengan kebenaran dan sabar (surah AL-Asry 1-3)

    Walau di peringkat mana umur anda, jika agama n sahsiah x kuat berasaskan Islam, kita akan sentiasa rasa menyesal kpd perkara yg lepas.

    BalasPadam
  12. sebab itu selagi kita hidup, x kirala usia mana pun kena selalu berfikir sebelum berbuat sesuatu. takut nanti menyesal sampai bila2.

    masa muda x semestinya enjoy dan bertindak melulu. kena seimbangkan hiburan dan usaha membina masa depan. jaga hubungan sesama makhluk terutama mak ayah dan adik beradik.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.