Jumaat, 5 September 2014

49 5 pengajaran cinta dari drama Rindu Awak 200%

Drama yang menjadi sebutan ramai, lakonan pelakon kacak Zul Ariffin dan Ayda Jebat baru saja berakhir. Penulis pasti, ramai yang mula rindu ternanti-natikan drama itu, kan?

Penulis pun sama. Tetapi tahukah kamu, ada banyak pengajaran dalam percintaan dan perhubungan yang boleh kamu pelajari dari drama keluaran TV3 tersebut? Kami kongsikan lima pengajaran yang boleh kamu pelajari dari drama bersiri Rindu Awak 200%.


1) Waktu Maghrib masa untuk berkhayal

Waktu Maghrib adalah waktu untuk menonton drama cinta melayu sambil berkhayal dan berangan. Waktu untuk para gadis sekolah dan emak budak bertenggek di depan TV untuk menghayati kisah percintaan yang suci murni serta wajah tampan pelakon lelaki dan berharap mereka ada kekasih atau suami seperti itu.

2) Melatih untuk mentepati masa

Drama ini melatih kita supaya lebih menepati masa kerana ia disiarkan setiap hari Isnin sehingga Khamis tepat jam 7.00 malam di Slot Akasia. Ini bermakna dalam seminggu, 4 hari kita dilatih untuk belajar menjadi lebih menepati masa dan menyusun waktu dengan lebih efektif. Kita perlu merancang masa untuk pulang dari tempat kerja, ambil anak kecil di rumah pengasuh dan selesaikan dulu apa2 urusan agar dapat sampai rumah sebelum jam 7.00 malam.

3) Yang haram boleh menjadi halal

Lelaki dan wanita sama ada yang masih bujang atau yang telah menjadi suami atau isteri orang lain boleh berpegangan tangan dan berpelukan sebagai sebuah pasangan suami isteri hanya jika ianya di dalam lakonan drama. Yang haram di dunia nyata menjadi halal di dunia lakonan.


4) Sumber inspirasi untuk memilih pasangan

Memberi harapan, impian dan sumber inspirasi kepada gadis2 melayu di luar sana agar mencari lelaki yang kacak, anak orang kaya atau yang banyak duit seperti pilot untuk dijadikan teman hidup dunia akhirat till jannah. Dan jika kekasih atau suami kita tidak seperti watak hero dalam drama itu, kita boleh menjadikannya sebagai modal untuk dibanding2kan dengan pasangan kita.

5) Memberi banyak pengajaran mengenai percintaan dan kekeluargaan

Menunjukkan kepada masyarakat melayu Islam yang dengan menonton kisah cinta dongeng, rekaan, fantasi, khayalan dan tidak realistik seperti ini juga kita boleh dapat banyak pengajaran. Tak perlu kita pergi dengar tazkirah atau kuliah maghrib kat surau, masjid dan TV Al-Hijrah atau rujuk kepada para ustaz lagi untuk mendapatkan nasihat dan pengajaran dalam hubungan cinta dan kekeluargaan, hanya dengan penghayatan terhadap drama cinta melayu sahaja sudah banyak memberi kita pengajaran.


Walau drama Benci Awak 800% dah tamat, tapi jangan risau, kerana kita akan terus dihidangkan lagi dengan drama2 cinta melayu tipikal lain yang turut dapat memberi banyak penghayatan dan pengajaran kepada kita semua.


* Diinspirasi dari artikel Roti Kaya - 5 Pengajaran Cinta Untuk Anda Semua Dari Drama Rindu Awak 200%.




tags: 5 pengajaran cinta untuk anda semua dari drama rindu awak 200% zul ariffin ayda jebat dowload tonton online streaming 3gp artis melayu

49 ulasan:

  1. wah2 noob layan citer 200% puihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh fuuuuuuuuuuuuuuuu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. kira double standart eh, dulu citer kartun kol 7 mlm dh kena ban xleh tengok sebb waktu maghrib, nak mandi, nak solat lagi haha2 pastu sekang trend kartun kol 7 dh kurang trend drama melayu kol 7 yg best pastu boleh plak mak2 , gadis malays layan drama puihh ni

      Padam
    2. Proo000ooottT !! Atas muka siRosli. Ahh lega nya...

      Padam
  2. aku langsung tak layannnnnnnn citer romantisss camni.... cam tambah dosa sangat je bila kutuk2 dalam hati.... yang gilakan citer ni memang sesengal banyak kot.. eh.. ntah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. peduli hapa aq ko tgk atau tk, poyo je ko ni

      Padam
    2. Hai ayu, nak berkenalan boleh x da

      Padam
    3. mulut muncung ko tu lg sengal..poyo la ko niiii..proootttt kt muka kooo...arghhhh leganyaaa..hahaha

      Padam
    4. ishhh kowng nie, mulot muncung tu kiut hokeyh! kowng sumer hape taw??jeles lettew huh!

      Padam
    5. terangsang 200%...

      Padam
  3. Ko ni brckp mcm xtgk keliling.ko xlayan.tp ko sure ke fmly r kwn2 ko suma mcm ko..kesian,diorng tu ada y sengal kot.hmm ntah

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup sebb geng yg layan lagi ramai dari geng yg xlayan drma tu...itu la industri seni kita mcm bangang... apa pun BoBoiBoy dah ikat kontrak ngan TOMY syarikat permainan jp wow nmpknya same lvl ngan produk upin ipin

      Padam
    2. ko diamlh sirosli, proooottt dmuka ko arghh! Leganya

      Padam
  4. Tengok trend drama masa kini,
    semua nak guna idea kahwin paksa....

    BalasPadam
  5. sarcasm level over 9000000000

    BalasPadam
  6. Bapak: man..bila besar nak jadi apa? Kalau boleh bapak nak man jadi pilot ke..doktor ke..engineer ke..tp kalau jadi ustaz pun bapak suka jugak..
    Anak: eh..taknak la bapak..semua tu man tak nak.
    Bapak: la..abis tu man nak jadi apa?
    Anak: man nak jadi pelakon la bapak.
    Bapak: aik? Nape pulak?
    Anak: bila jadi pelakon..semua man boleh jadi. Nak doktor ke, pilot ke..ustaz ke..sampaikan tok imam pun boleh. Siap dpt peluk2 dan kiss pmpn..tak payah kwin pun org tak kisah la bapak.

    BalasPadam
  7. Skrip wajib dlm cerita melayu---> ada gelaran dato atau tan sri. " dato..bagaimana dengan projek kita yg rm20 juta tu?".." Owh...bagus, semuanya berjalan lancar..i ingt nak sruh anak laki i tu handle..dia pun baru tamat belajar di over sea".

    Tak kira la macam mana sekalipun..hero mesti kaya atau berjaya dlm idup. " wah..faiz, makin berjaya kau sekarang".. " eh..tak de la..ni semua berkat atas kepercayaan bapak i bagi i handle bisnes dia".

    Dah la kaya..muka mst hensem. "I cintakan u tak semenjak sepenuh hati i, bg i harta dan rupa paras tak penting", kata awek kepada pakwenye yg berkereta bmw dan muka tampan.

    Lepas tu ada babak mak bapak cari calon utk anak. " mak nak is kawin jugak dgn anak tan sri tu".." Tak nak. is dah ada pilihan hati is..dia gadis kg yg penuh sopan santun dan naik basikal kat tepi sawah"

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha lawak..ni kes dh khatam abis crita melayu ni.

      Padam
    2. Shrek is love,Shrek is life6 September 2014 pada 12:41 PTG

      penulis cerita melayu x kreatif, malas membaca. hidup angan-angan nak kawin anak raja,anak bisnessman. tu yg asyik tulis skrip cliche semuanya

      Padam
  8. eei kowng nie..jgn kutuk citer peberet aku hokeyh??sweet sgt zul ariffin tu taw, bkn cm kowng tu boroi jer! huh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. i lagi sweet.buktinya i ade kencing manis.
      Bukan boroi..i cuma ada tangki simpanan makann yg besar. Mknyenye i boleh idup lagi lame dari zul kalau takde makann.

      Padam
  9. Geng2 staf pmpn kat opis.." Esah..ko tgk tak episode smlm? Hensemnye zul tu..romantik lagi".." Tu la..kalau la aku dpt husband mcm tu..tido malam pluk je memanjang..jgn jeles tau kalau betul2 dpt"..."haha..nak harap dak laki opis kite..adoiiii..tolong la".

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe.. Btul tuu.. Kecoh 1 opis citer nie.. Masing2 dok b'cter pasal nie.. Xkan laa diorg xperasan yg cter cinta melayu nie selalunye b'dasarkan konsep yg sama.. Hermm, citer nie xde la romantik mane berbanding dgn cter twilight..

      Padam
    2. laki kalau sembang bab perempuan akan dituduh gatal nak kawin lg, pervert, otak pikir lucah je, kl perempuan sembang pasal laki takpe

      Padam
  10. Pengajaran ke 6 : drama ini juga boleh dijadikan motivasi utk pempuan2 mcm mana cara efektif utk Melawan ckp suami, melatih bercakap dgn cara kasar dgn suami, juga melatih cara2 meminta cerai dan menjadi isteri yg derhaka ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lu bengkek smcm ni pehal? Bini lu da mnta cerai ke? Takziah la ye..

      Padam
    2. Ni de masalah umahtangga la ni..kesian..bini mintak cerai ke? La...ko buat apa?

      Padam
    3. ko sedih xdpt puaskan bini ke? itu salah satu punca bini minta cerai

      Padam
    4. sabo je le midnight anon loser memang mcm tu kehkeh ... kentut sket kat muka2 anon prottttttttttttttttttttttt arghh lega~~~

      Padam
  11. Drama2 bersiri gini sesuai untuk tontonan mak bapak babi, babi2 dan anak2 babi dan seluruh keturunan babi... Juga sesuai untuk mereka yang berak kemudian makan tahi mereka semula dengan lahapnya...

    BalasPadam
  12. Kenapa masih nasi goreng cina, walaupon melayu yang masak.. Haktuih.

    BalasPadam
  13. Kimaknye noob.. mana entry baru utk hari ni?? lembab nak mampos

    BalasPadam
    Balasan
    1. Noob p melacur kt blog org..noob kn suka mencapap kt blog2 glamer.budget bleh glamer cpt tp menyorok mcm tikus..ko msti boroi mcm patrick..huhu..tetiba

      Padam
  14. " man..bagaimana dgn projek kita di london tu?"
    " ok papa..stakat ni we already suntik 200 million ke dlm projek..hujung tahun ni sepenuhnye siap..malah ada company jepun nak melabur half a billion utk projek tu"
    "Owh..bagus la man. Hah..mcam mana pulak dgn hanis anak tan sri yazid tu? Papa tgk kamu bukan main mesra lagi"
    " kami kawan je papa. Lagipun man nak fokus uruskan company kita dulu..ok la papa, man nak keluar jumpe kawan sekejap"..

    Lalu man pun keluar rumah dan masuk ke dlm kereta supercarnye..masa dalam kereta..man terbayangkan gadis kg yg selisih dgnnya siang td..gadis tu anak ketua kampung..bapaknye ada kebun pisang...rumahnye tepi sawah padi"

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak tan sri tak penah nama man..slalunya mesti nama johan, tak pon tengku khairyl zafryl iskander yg kena paksa kawin dgn anak tengku zarina atau syarifah khalisya

      Padam
    2. Fuh..rumitnye nama kau bg.hahaha.aku letak man je la. Tak terpikir aku nak letak nama watak serumit tu

      Padam
  15. br tengok citer P.I(Personal Investigator) kt TV3... nmpak la ckit kmajuan dlm industri kita... dh nk muntah dh tgok citer2 cnta ni...

    BalasPadam
  16. X layan cerita mcm ni. Kadang2 jr tupun 106 tanah kubur..

    Masa bz untuk uruskn anak2
    Jemput blogworking
    www.yatiadam.com

    BalasPadam
  17. pelakon berpegangan tangan atau bersetubuh sekalipun adalah semata-mata ikut skrip...dorang mana boleh bantah..kebanyakannya tak dibenarkan berfikir atau malas menghubungkan sel-sel otak sendiri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. biar betul, aku pun pelakon juga, bila masa ada skrip suruh bersetubuh! ko jgn buat citer!

      Padam
    2. Agaknya dia asik tengok cite porno kot.

      Padam
  18. aku memang tak faham kenapa ramai blogger benci betul dengan siri TV Maghrib cenggini...tapi tak kisahlah...sampaikan laki pompuan bukan muhrim berpeluk pun nak jadi cerita? serious memang aku tak faham...tak suka tengok, kenapa tengok...err..tak mungkin akan berlaku skrip pelakon disuruh bersetubuh dalam citer tv, mungkin kalau akan datang ada cable tv ala-ala porn xxx kat Malaysia nih mungkin akan berlaku rasanya! ha ha ha!! come on laaa...aku tak nampak pulak salahnya pompuan lelaki berpeluk...apa kita rasa tergugat ke tengok pompuan lelaki berpeluk? nafsu kuda betul kita nih...senang terangsang! tapi aku ada cadangan, untuk memuaskan hati manusia suci mulia cenggini apa kata kita suruh produser filem gandingkan pelakon laki bini untuk melakonkan watak laki bini? depa nak bersetubuh dengan kamera pun tak ada hal...halal...ye tak? he he!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa kata kami amik ko sbg watak permulaan. Bercinta dgn 8 lelaki.. kendian gangbang ramai2.. alhamdulillah.. duit masyuk.. satu scene USD1200.00 cash.

      Kalo setuju, sila jawab ya. Atau just reply post ni..

      Padam
  19. hahaha. sebab tu aku tak suka tengok drama melayu. sooo cliche dan tak berkembang. rasa bersalah kalau tengok dan support org peluk-cium-guling-atas-katil.

    BalasPadam
  20. Smpi skrg pelik tyngan cerita cintan cintun jam 7-8 mlm....pas2 xde ilmu yg berguna, just mainan emosi semata2.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.