Isnin, 6 April 2015

24 Kisah seorang nenek, biskut kering dan GST

Pagi tadi aku pergi ke pasaraya. Masa nak bayar kat kaunter, depan aku ada seorang nenek membeli sebungkus biskut kering. Waktu nak bayar, nenek tu menghulurkan RM5 kepada cashier tu.

Cashier: Nenek, tak cukup lagi 30 sen ni.

Nenek: Yeke, sebelum ni nenek beli RM5 je biskut ni.

Cashier: Tapi sekarang ada GST nek.

Nenek: Nenek cuma ada RM7 je, lagi RM2 nenek nak guna buat tambang bas balik rumah.

Cashier: Nak buat macam mana nek? Harganya memang dah macam tu nek.

Nenek: Takpelah nak.

Nenek tersebut dengan hati sayu meletakkan balik biskut tersebut dan berlalu dari situ. Orang di sekitar hanya memandang nenek itu berjalan pergi dengan tangan kosong. Ramai yang menggeleng2kan kepala. Kedengaran suara2 di belakang mengutuk GST dan kerajaan. Begitulah zalimnya penangan GST kepada rakyat jelata.

Gambar hiasan
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Kemudian aku terus mengejar nenek tersebut dan memberikannya plastik yang mengandungi biskut kering dan juga sebuku roti sambil berkata:

Aku: Nek, ni saya belanja nenek. Duit nenek yang ada tu nenek boleh buat beli barang lain.

Nenek: Terima kasih cu ya. (Kata nenek itu sambil menitiskan air mata)

Aku: Nenek memang tak tahu ya sekarang ada GST? GST ni cukai barangan dan perkhidmatan yang perlu dibayar kepada kerajaan. Lepas ni nek kalau nak beli barang, nek bawa duit lebih sikit ya sebab memang banyak barang keperluan yang naik harga sikit lepas GST ni. Saya pun tak berapa suka dengan GST ni nek, tapi nak buat macam mana nek, kita tiada pilihan. Nanti tahun 2018, masa tu nanti ada lah pilihan.

Nenek: Terima kasih juga atas info itu ya cu. Nenek memang jarang tengok TV, anak2 pula dah lama tak balik, call pun jarang, tu yang nenek tak tahu. Nenek pergi dulu ya.

Nenek tersebut pergi meninggalkan aku.

Memang GST itu memberi beban lebih kepada rakyat, tapi janganlah kerana GST kita juga turut hilang sifat simpati dan empati.




Cerita di atas adalah sebuah kisah fiksyen berdasarkan cerita2 di bawah yang tidak diketahui sejauh mana kesahihannya.






tags: kisah nenek atuk orang tua pakcik makcik roti biskut kering pampers cashier kedai beli barang gst letak balik

24 ulasan:

  1. ayat mahathir last dia tak tau nak serahkan sapa yang sepatutnya dapat menyelamatkan malaysia, orang yang dia sangka boleh galas tangungjawab lebih baik dr pak lah pun xleh blah malah lagi teruk.... we already doom to begin with... orang baik yang disangka boleh pikul tangugjawab pun boleh pecah amanah.. haih....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni apa komen bodoh sgt apa kaitan dgn mahathir dgn komen ni?? bodoh punya juak2 fukatan dapicgggggggg

      Padam
    2. Tanpa Nama 6 April 2015 10:24 PTG, sedapnya membodohkan orang ye. So ketinggalan zaman, sila cari video Tun suarakan rasa hati dia, even di paper online pun ada. Menidakkan kebenaran takkan bawa kita kemana-mana.

      Padam
    3. macam mamat nuwar berahim la kan...ingatkan baik boleh pikul amanah sekali meliwat dan tibai cinadoll plak dah
      haramjadah betui
      yang geng pas plak mengkapirkan orang
      dap plak sibuk nak angkat cina je atas nama meritokrasi

      Padam
  2. Kononnya GST tidak membebankan... tapi apsal aku rasa rakyat makin terbeban?? najib hanya senyum je?? bahagia tinggal di Malaysia :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko sorang je yang rasa camtu jangan nak menipu la
      "kononnya" PR tak akan laksanakan GST...
      "kononnya"...

      Padam
    2. Pr cakap gst boleh dilaksanakan bile kite betul2 dah sedia dari segi pelaksaan undang2 kebajikan rakyat dan ketelusan pemerintah.ni isu topap pun tunggang langgang camane.pastu geng2 bn ni putar segala alam kate pr setuju gst.bengong

      Padam
  3. Orang komen kat Fb saya katanya kalau bertukar kerajaan belum tentu GST di mansuhkan.. bagi saya kita cuba tukar dari terus ambil risiko di kenakan bermacam2 cukai yang mungkin bakal di laksanakan di masa akan datang oleh kerajaan pemerintah yang sama.. Hidup bukan hanya kalau kita masih mampu survive terlupa orang yang tak berkemampuan. Perjuangan bukan untuk diri sendiri jer

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh tak....perjuangan untuk menegakkan keluarga anuwar berahim supaya boleh jadi PM dan menteri.
      tu je perjuangan....mana ada perjuangan lain..

      Padam
  4. Saya masih gagal memahami GST. Sat saya paham corner lain, menda lain pulak jadi. Bila faham dok corner tu, menda lain pulak tulis. Ish, pelik. Tak faham tak fahammm!

    BalasPadam
  5. juak2 fuckatan ni mmg suka reka cite lebih2 utk memburuk2kan kerajaan. apa ke bangang x lojik akal lgsg 60 sen pn xde. mana ada pampers org tua harga ngam2 rm10?? roti plak mana ada kena gst... lgpun harga roti gardenia biasa tu cuma rm2.40, kalau kena gst pn harga roti tu cuma rm2.55, naik 15 sen je. x lojik atok tu bwk duit ngam2 rm2.40 nk beli roti.. bodoh punya fuckatan dapigggggg

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cerita yag kita baca ni adalah gambaran betapa selama ni belanja harian kita mungkin RM10 sehari tapi selepas 1 April 2015 ianya meningkat RM10.60. Anda mungkin orang kaya yang berada tak pernah hidup susah. Sila lah keluar dari rumah dan kepompong kesenangan anda yang selesa. Tak perlu jadi ahli pakatan atau BN, cuma perlu ada empathy dan sedikit kemanusian.

      Padam
    2. nak menipu pun agak agak la.roti gardenia maintain je 2.40 walaupun ada GST
      beli kat speedmart siap dapat 2.25 je
      sila keluar dari kepompong peliwat negara tu pasal semua tak betul je tu

      Padam
  6. Tokey yg meniaga tu la yg zalim & pembekal n pengilang dia.

    BalasPadam
  7. Hahaha.. Btl2 fiksyen... Kantoi.. Cerita rekaan yg kantoi..

    BalasPadam
  8. rekaan je tu..nak bagi sentuh perasaan konon2..puihh..cara ni org tak pakai dah..fail!

    BalasPadam
  9. lain kalu buat cerita sorang paklong pi beli tembakau cap semut..nak beli duit tak cukup 20 sen..pastu paklong tu sedih tak bleh isap rokok..baru real

    BalasPadam
  10. Tak cukup duit nak beli Game dekat Steam
    Harga RM30 game indie...
    Nangis2 aku...

    Wait...
    Video games tak kena GST...
    Harga sama jek...
    Company murica...

    OHmergerd...

    Profit...
    Sokonglah Barisan Nasional...

    BalasPadam
  11. aku pulak pi pasaraya nak beli rokok danhill..gaya nak bayar rokok jadi rm14..aku terkesima..meleleh air mata..duit tak cukup..org kat belakang buat dek tak tolong bayar..halal haram halal haram haram jadah..

    BalasPadam
  12. aku pun nangis2 time beli topup sbb duit tak cukup 60 sen..makwe time tu plak merajuk..so x sempat nak pujuk coz topup abis..so bila tak cukup duit aku pun menangis dan terua hempuk hset kat lantai..bahana gst..pasni aku tak sokong dah pkr..biar nuar tahu langit tinggi rendah

    BalasPadam
  13. Salam 1 rasuah ,

    Tadi saya ke bank nak ambil duit, selalu apa yang saya lihat ada melayu bersongkok atau bertudung akan tunggu di depan pintu bank minta derma untuk sekolah atau surau atau tabung kebajikan yang ntahdimanantah.

    Tapi kali ini saya lihat ada india di depan bank, dia buat apa, dia jual muruku untuk menyara keluarganya.

    Dari situ kita sudah boleh lihat gambaran bangsa melayu berbanding bangsa lain. Bangsa lain jika mereka nak sesuatu mereka terpaksa berusaha dan bergadai untuk dapatkan sesuatu.

    Manakala bangsa melayu, mereka nak free, short cut dan mudah. Itulah yang berlaku sekarang dalam pendidikan, penjawat awam dan perniagaan.

    Dalam pendidikan mereka ada kuota spm serendah 3A boleh ambil degree, ada yang pakai credit je A tak ada, bangsa lain 10A baru pandang. Dalam penjawatan awam berapa ramai yang datang goyang kaki kerana jawatan yang diwujudkan lansung tak diperlukan contoh ft17 di sekolah-sekolah. Dalam peniagaan pun begitu tapak niaga yang dikhaskan kepada mereka disewakan kepada pendatang asing, syed bukhari meniaga untung sapu rugi kerajaan tanggung. Hakikat bro heee.

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

    BalasPadam
  14. hurm...alasan utk tidak bersekah mcm tu la

    BalasPadam
  15. cerita fb tu entah kenapa ramai yg suka 'forward' dan terus percaya.

    tak suka gst pun, tak perlu nak karang cerita bohong macam tu.

    BalasPadam
  16. Dgr cite 1 may ada berita baik utk gov staff..hasil dr perlaksanaan GST.tungguuuu........

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.