Ahad, 3 Mei 2015

28 Doktor mengkantoikan adegan dalam drama Melayu

Di laman Twitter kebelakangan ini, saya banyak memberi komentar mengenai penggunaan alat perubatan dan medical term yang mereka gunakan.

Saya perhatikan, banyak kesalahan prosedur dan alatan serta bahasa dalam penggambaran.

Kena faham bahawa pengaruh media dan drama sangat kuat di kalangan masyarakat, dan itu yang bahaya, orang ramai secara tak sedar akan percaya apa yang mereka lihat, dan akhirnya menjadi kesukaran buat staf kesihatan untuk ubah persepsi masyarakat.

Pengarah drama dan filem kena lebih teliti, buat kajian dulu sebelum buat penggambaran, jangan hentam semberono.

Saran saya, guna khidmat doktor penasihat, supaya drama atau filem tak nampak jelek.

Biar belanja lebih sikit, asal kualiti filem dan drama kita terjaga.

‪#‎MasyarakatKenaTahu‬






Sumber Facebook Dr. Khairul Hafidz Alkhair dan Twitter beliau @khairul_hafidz.


* * * * * * * * * *

Ini baru babak2 berkaitan rawatan dan perubatan dalam drama2 Melayu kita yang telah dikantoikan oleh doktor sebenar. Mungkin lepas ni akan ada jurutera yang mengkantoikan babak2 berkaitan kejuruteraan, orang IT yang mengkantoikan babak2 berkaitan ICT, peguam yang mengkantoikan babak2 berkaitan perundangan dan lain2.

Inilah jadinya apabila orang malas nak buat homework dan fikir asal boleh je.




tags: doktor dr khairul hafidz alkhair facebook twitter kantoi babak adegan perubatan rawatan hospital dalam drama melayu

28 ulasan:

  1. He don't have to be so mean.. They all are just normal human bean...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaaahh...Jamal Abdillah solo gitar meraban dalam citer Azura tak ada pun musician bising?? Nama pun lakonan...bodo laaa doktor nih! ni laa ilmu ciput,baru tau ciput dah rasa macam Tuhan boleh hukum orang...cer sekali sekal dia buat filem try test tengok?

      Padam
    2. bean? btw,bila masa dia hukum org..at least dia ade gak ilmu.ingat seciput tu boleh jadi doktor lah.

      "nama pun lakonan"? hahaha.bersungguh ko ni back up pengarah.ade terkena ke cane?

      Padam
    3. Aku suspect anon625 jiwa kacau. P klinik nak amik mc ... Mc doctor xkasi kah3. Tu yg meroyan semacam. Get a life dude. Work hard .. Dun lazy2 k..

      Padam
    4. Betul tu.Aku sokong Tanpa Nama 1st ni.Diorang cuma bean sahaja, jadi kita tak patut mengharapkan banyak benda kepada bean yang biasa ni.Campak dalam tong sampah bean ni pun tak ada beza.

      Padam
    5. Satu lagi yg slalu jadi silap kalau ada adegan dalam Mahkamah...masuk mahkamah majistret yg si peguam beriya dok pakai robe & bib...no such thing! Mana ada rule kena pakai jubah & bib di mahkamah rendah! Kalau sesi legal advise kat opis plak lawyer slalu poyo dgn skrip yg entah apa2...malas nak point out..sebab aku melayu...so standard la melayu malas ye dakkkk.....-loyar buruk-

      Padam
  2. Kalau cerita omputih diaorg akan buat kajian dulu sebelum buat cerita. Tapi Kadang2 Ada jgk kesalah dlm film diaorg.

    BalasPadam
  3. budget kecik la doktor...

    BalasPadam
  4. bkn peminat kpop ke ape,cuma bila aq tgok drama korea pasal surgery,bawah tu siap ada description penyakit lg.baru nampak cerdik sikit.ni nak buat citer semata kaut untung menyebarkan angan2 mat jenin kpd wanita mesia.konon taknak ambik risiko budget mahal cerita tak untung,sampai bila2 drama mesia akan macam tu.tak berinfo,kosong.hiburan semata-mata.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong . Cuba tgk Emergency Couple . Walaupun jalan cerita pasal percintaan etc tapi tiap2 ep mesti ada selitkan surgery yg dorg buat . Dgn darah , luka yg nmpak real. Rasa geli smpai nk termuntah pun ada . Dorg guna real terms and bagi tahu apa maksud tiap2 terms pada penonton . Jgn pndang pada sudut negatif , ada babak kiss apa semua itu mmg culture dorg , jgnlah ikut. Cerita melayu , watak utama doktor . Sepanjang2 ep cuma tunjuk babak bercinta , gaduh sakan , berbaik . Babak jadi doktor ada , itu pun cuma check pesakit demam dgn pmpan mgandung . Bila nk berkembang industri kita ??

      Padam
  5. nak buat macamana, penonton kita pun ramai yang jenis pemalas. terima je bulat-bulat. jadi, pembikin drama buat ikut suka je la sebab takkan ada (atau kurang) yang akan komplen.

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju.. penonton pemalas.. nganga dan kangkang saja.. nak komplen pun malas..

      Padam
  6. Doktor2 sendiri pun bodoh nak mampus kat Msia ni. Xde ape la yg nak dihairankan pasal ni..

    Aku xfaham nape orang yg bengap gila pn boleh jadi doktor kat Msia ni. Salah faktor mgkin zaman skrg, ada duit je boleh jd doktor. xkira la seseorang tu bengap level ultimatum, ade duit, zusss blaja lebih kurang kat mana2, tup2 boleh jd doktor.. Tanya demam nape kena makan panadol pun dok gagap2 tak tahu nak jawab sbb ape.. Doktor kepala babi ape ntah..

    berapa ekor jer doktor yg benar2 fhm dan boleh bgnkan bidang perubatan kat Msia ni. Ramai yg jd doktor sbb nak keje makan gaji je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko sakit ker??

      Padam
    2. Kesian ko bro .. Ada tanda2 sakit mental. P jumpa doktor bro .. Doktor Bahgian psikiatri ...
      Bagus .. Ko tgk edebab dulu selalu meroyan dkt blog ni dh senyap. Tq doc ..

      Padam
    3. Memang ada sebilangan doktor yang tidak kompeten lalu sering salah diagnos. Sudah banyak kes.

      Padam
    4. Ko memang sial la.. ko tu yg kepala babi.. otak penuh taik babi

      Padam
  7. Salah satu majoriti aku nampak part fail dlm filem xkisah lah filem melayu ke hollywood ke adalah penggunaan alat defibrillator(sila google) kebanyakkan yg aku tgk asal xsedar pengsan ke lemas je bg shock dkt dada terus idup balik. Mmg failed .. Kalu dkt dunia sebenar org pengsan ko buat mcm tu. Bleh mati tau ... Xsuma org ko bleh bg karen dkt jantung dia ... Fyi kalu dkt airport, oversea alat defibrillator mmg gomen supply diletak dlm case di lokasi startegik... Berguna In case of emergency sebelum ambulans & bantuan paramedik sampai..

    BalasPadam
  8. Salam 1rasuah,

    Oleh kerana nak beri degree kepada kroni. Kerajaan turunkan syarat minima kelayakan degree buat semua untuk kaburi mata. Akibatnya ada graduan medic tak tahu mana kedudukan pundi kencing. Ada murid pandai daripada tukang ajar. Ada graduan sebenar masih menganggur.heee

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko dulu spm dapat berapa A? Keje apa sekarang? Aku dulu 9A..sekarang keje sendiri jual topup..adil ke tak?

      Padam
  9. Owh well...
    Continuity mana ade dalam drama meleis...
    Kadang2 tengok suratkhabar dalam drama tajuk ngan isi kandungan pun lain... Prop hancur

    BalasPadam
  10. Ada beberapa sebab yang aku dapat fikir kenapa hal ini berlaku:
    1) Produksi tak cukup bajet nak hire doktor utk consult.
    2) Pengarah fikir itu tak penting asalkan cerita sampai.
    3) Penerbit rasa para penonton bodoh (<--kasar ni...)

    Pada aku, gigih para penerbit/ pengarah/ pelakon kata yg drama dan filem ni sebagai cerminan masyarakat dan kehidupan.
    Kalau betul ianya cerminan masyarakt dan kehidupan, benda2 macam ni kena laa buat betul-betul.
    Kaji dan minta pendapat pakar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Xpyh hire doctor. Doktor google kan hadoo..
      Antara malas & rajin je buat research

      Padam
  11. Typical maleis..drama "sampah" convert dari novel sampah untuk masyarakat yang sampah....pengarah, produksi dan pelakon malas buat homework...hanya tunggu untuk dapat paymen yang masyuk...yela skarang tengah hype drama "sampah".

    BalasPadam
  12. Kah kah kah bila doktor dah komen.....mesti doktor annoy gile tgk drama camni

    BalasPadam
  13. kah kah kah kah.....part yang jurutera nak kantoikan tu susah sikit..biasanya projek dorang setakat tunjuk folder proposal je..kalo pegi site scene gulung A1 pastu blah...dan kebanyakanya adalah pemaju hartanah..takdenya nak tunjuk cerita pasal iks yang buat kicap atau kerepek ubi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju.. tu psl aku dah tak tengok crite melayu.. bangang semacam je.. dari pelakon sampai la ke tukang bancuh kopi..

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.