Jumaat, 5 Februari 2016

7 Kawan bukan untuk dibuang bila tidak diperlukan

Pernah tak kau ada kawan yang baik dengan kau, yang rapat dengan kau, yang sama minat dengan kau, yang kau selalu luangkan masa bersama, tiba2 menjarakkan diri dan membuang kau dengan begitu sahaja hanya kerana kau menegur kesilapan dia, atau kerana dia cemburu dengan kau bila kau naik pangkat, atau kerana dia jeles dengan kau bila mencapai suatu kejayaan, atau sebab dia benci dengan kau hanya kerana kau lebih popular daripada dia, atau lain2 sebab yang remeh temeh?

Pelukis: Dayang Deno


Kawan itu bukan sesuatu yang wujud bila kau rasa perlu sahaja yang bila kau rasa dah tak perlu kau boleh buang macam sampah. Kawan itu bukan seseorang yang hanya untuk kau guna semata2 demi memenuhi keinginan, masa, kepentingan dan selera kau sahaja. Kawan itu bukan wujud semata2 untuk diri kau yang kau mahu mereka sentiasa ada untuk kau bila diri kau susah tapi kau jauhkan diri bila dia susah. Kawan itu wujud atas dasar toleransi, tolak ansur, pengorbanan dan ikatan persaudaraan.

Hormati dan hargailah kawan anda seperti mana anda mahu kawan anda menghormati dan menghargai anda.



P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik. Cara pembelian boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags: kawan bukan untuk dibuang bila tak diperlukan macam sampah rakan sahabat baik bff best friend forever

7 ulasan:

  1. sejak aku kahwin, bini aku je jadi kawan.....
    -deadpool-

    BalasPadam
    Balasan
    1. preeEttT prOooO0o0tT creEtT

      -gula gula aka sirosli-

      Padam
    2. preeEttT prOooO0o0tT creEtT

      -zyra coxx-

      Padam
  2. Aku pun ada kawan (sekarang jadi kenalan atau musuh dimatanya) yg mcm ni..kerana ego yg tinggi,aku dibuang dari phonebooknye..hahaha..aku dah cuba utk berbaik tapi tak dilayan..aku pun ada ego jugak..so aku katakan padanya....pegi mampos sama luu..
    -lanun-

    BalasPadam
  3. Kita memang perlu behati-hati dalam memilih kawan, kerna bukan semua mahu berkawan ikhlas dengan kita.. Terima kasih nub atas dorongan dan nasihat2 nub

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.