Isnin, 25 Jun 2012

25 Jangan pandang ke timur sangat

Tun Mahathir cakap Dasar Pandang ke Timur masih relevan. Negara timur yang dimaksudkan adalah Jepun dan Korea. Bab2 disiplin, etika kerja dan semangat patriotisme tu aku setuju sangatlah kalau kita belajar dan mencontohi mereka, tapi bab kebudayaan tu kureng sikit termasuk la dengan tabiat2 mereka yang kalau boleh jangan diikut sekali.



1. Hiburan

Bab ni terutama K-Pop tu tak payah nak ikut sangatlah. Cukupla setakat kalau minat, tapi kalau dah sampai nak tubuhkan kumpulan K-Pop sendiri, baik tak payah. Muka sikit punya Jawa, kulit hitam, muka menggurutu, badan gemuk ada hati nak dye2 rambut dan dressing2 macam K-Pop. Peminat K-Pop tegar pun menyampah tengok klon2 K-Pop Malaysia ni. Jilaka betul geli la bodoh!





2. Otaku

Orang Jepun memang terkenal dengan Otaku iaitu orang2 yang telalu fanatik, taksub dan obses sangat terhadap sesuatu seperti anime, manga dan video games. Mereka sanggup berhabis duit hanya untuk membeli dan mengumpul koleksi2 benda yang mereka minat dan kehidupan sosial mereka diluar sangat kurang serta biasanya tak ramai kawan dan takde awek. Mereka hanya menghabiskan sisa2 kehidupan mereka di dalam bilik sambil menikmati hobi mereka seorang diri. Ni satu lagi tabiat yang jangan dicontohi. Tapi aku rasa kat Malaysia ni kalau ada orang mengaku Otaku pun, takkan sama dengan Otaku sebenar di Jepun, yelah koleksi anime/drama/movie pun beli cetak rompak/download, koleksi model pun beli yang cap ayam dari China ada hati nak mengaku Otaku. Jilaka punya poser!




3. Pelik

Orang Jepun memang sangat pelik, weird, freak. Ni pun salah satu benda yang jangan dijadikan contoh. Mereka suka buat benda pelik2, pakai benda pelik2, makan benda pelik2, buat game show pelik2 dan macam2 lagilah benda yang pelik2 dan tak masuk akal.







4. Lurus bendul

Orang Jepun ni walaupun kuat bekerja, rajin, berdisiplin, tapi ramai antara mereka yang ada sindrom lurus bendul. Ramai diantara mereka yang terlalu "suci" dan naif. Seperti contoh kat sini walaupun diorang bawak kereta dah lalu lumpur dan laut, diorang redah jugak sebab GPS mereka suruh jalan.



Ok ni bukan berlaku kat Jepun, tapi di China. Kat China sindrom ni lagi teruk. Nasib baik Dr. Mahathir tak suruh kita pandang sekali ke China. Sebuah kampung kat China telah menemui sejenis cendawan jenis baru yang tidak pernah lagi ditemui oleh sesiapa pun di dunia, maka datanglah wartawan berita China buat laporan. Ingatkan cendawan rupa2nya fleshlight kekekekeke lawok gila. Tapi tak boleh salahkan orang kampung tu jugak, kalau benda ni orang Malaysia jumpa pun mungkin diorang ingat cendawan jugak, lepas tu confirm masuk Harian Metro. Baca lagi laporan di sini dan sini.

Cendawan baru



Kesimpulannya, boleh nak pandang ke timur ke barat ke utara selatan ke mana2 sahaja, tapi ambil benda yang baik je lah, benda2 yang buruk dan negatif tu tak payahlah dijadikan contoh. Dan juga jangan percaya sangat dengan GPS.


tags: tun dr mahathir mohamad dasar pandang ke timur masih relevan japan korea china disiplin etika kerja patritisme budaya hiburan k-pop j-pop m-pop gula gula 24:7 prince of pop otaku game anime manga cosplay hentai koleksi gundam doll action model pelik weird freak makanan lurus bendul naif suci gps kereta laut cendawan baru mushroom reporter news mistake kampung villagers fleshlight sex adult toys dildo rubber vagina asshole anal silicone silikon xi'an up close tv video youtube maria ozawa jav

25 ulasan:

  1. cool ! mmg betul pun.. tak payah nak K-POP sgt.. group yg sedia ada kat malaysia ni pun tak laku sgt, dah bawak masuk klon..

    BalasPadam
  2. orang melayu kita memang mudah terpengaruh,menyampah tengok spesis melayu yang korea-jepun nya lebih dari orang korea-jepun sendiri..

    gila noob! xD

    BalasPadam
  3. selagi kat negara ini ada dasar-memandang-negatif-lebih-daripada-positif. jangan haraplah nak advance. bagilah dasar pandang yahudi sekalipun.

    BalasPadam
  4. Balasan
    1. hye cik suriz....order tahi lalat sekilo...ada stok lagi tak?

      Padam
  5. Itulah mslh Bangsa Melayu yg aku kasihi kita mudah mengikukt dan mengambil apa saja dari luar tanpa ingin menapis dahulu samada benda itu baik atau buruk...
    Kenapa kita malu pada budaya kita sendiri?????? Apakah budaya kita tidak cukup bagus??? Bangsa lain dok sibuk pertahan bangsa dan budaya sendiri tapi kita dok lupakan budaya kita.. Pejuang-pejuang kita yg digeruni oleh bangsa asing sebaliknya kita lebih cenderung pd budaya dan kehebatan bangsa lain sdgkan terus merasakan kita tiada kehebatan........
    Cubalah kita bangga dgn budaya kita dan hanya 'absorb' apa yg baik sahaja dr luar tu jgn main pulun je x tntu arah...

    manentertainment.blogspot.com

    mai singggah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ah! Dasar Malingsia dorh! gak ada punya budaya.. jiblak aja orang punya..

      Padam
  6. Jadi, maksud Encik Noob ialah kita mestilah memandang ke arah yang Positif lah kan?hehe

    BalasPadam
  7. terima kasih kerana me-refer-kan saya ke sini
    ada benarnya jugak seperti dikata
    timur bukannya paksi syurga
    pandanglah mana2 sekali pon takpa
    cuma kena pandai sempadankan yang negatif
    dan jadikan ikutan yang mana positif

    BalasPadam
  8. jilaka letak gambar miyabi... horny betul!!!

    BalasPadam
  9. dasar indon dongo kesurupan tanpa sebab.

    BalasPadam
  10. ish2 timur2.. btw kalau nak beli clarinet tu, harga boleh nego :) nak cari buyer dalam waktu terdekat. nak promotekan pn boleh :) terima kasih.

    BalasPadam
  11. kita yg terlalu terikut dgn mereka. kenapa?

    BalasPadam
  12. group klon k-pop comfirm x laku kat sini. lol

    BalasPadam
  13. Dasar pandang serong atau pandang sebelah mata ok la kot..hakhakhak

    BalasPadam
  14. Apa yang Tun maksudkan tu bukanlah pandang pada budaya-budayanya yang tidak sihat, apa yang saya lihat setelah 8 bulan bermaustatin di Jepun adalah, budaya masyarakat jepun adalah lebih islamik daripada orang islam di negara islam,

    di sini, jika kita terlupa kunci pintu rumah/kereta atau tertinggal barang berharga di mana-mana, tidak akan hilang sebagaimana utopia islam sebenar. Cuma yang selalu hilang adalah payung dan basikal sahaja.

    dalam jual beli pula, terdapatnya seperti sistem akad jual beli yang dianjurkan islam dimana para peniaga akan menyebut setiap satu harga barang yang kita beli semasa di cashier, sebut berapa nilai wang yang kita bagi dan sebut pula bakinya...

    dari segi jujurnya pula, sangatlah jujur, jika anda ada nak makan makanan dari sesuatu kedai, boleh lah tanya ada daging atau tidak, ada arak atau tidak, mereka akan bercakap benar, ini amat berbeza dengan budaya mencetakrompakkan sijil halal JAKIM di negara yang saya cintai.

    banyak lagi perkara-perkara yang boleh kita teladani, jadi saya berharap tuan princenoob tidak menghujah tanpa mengalami kehidupan disini terlebih dahulu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bang..apa pasal jumud sangat otak? apa pasal ko cakap lebih islamik dari orang islam negara islam? negara islam mana anda pernah pergi?

      Cuba pergi abu dhabi, kalau tinggal kereta start kat luar kedai g shopping 1/2 jam pon orang tak curik. Sebab di sana hukum islam di pakai.

      Ini la.. bila otak dah jumud, selalu generalkan orang islam sama mundur macam kamu.

      Padam
  15. makanan diorang mmg pelik2.. ade tu dpt email ckp diorang makan janin.. nta btol ke tak

    BalasPadam
  16. itu dekat negara china la sayang.

    BalasPadam
  17. saya suka maria ozawa,tiap-tiap malam saya tengok videonya.lepas tu saya akan menembak.kemudian baru saya boleh tidur dengan tenang.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.