Khamis, 12 Julai 2012

70 Kerja yang tak sanggup kita buat

Kadang2 bila gua lepak2 minum kat kedai mamak, gua selalu terfikir macam mana mamak tu boleh hidup bekerja setiap hari tanpa cuti? Gua pergi waktu pagi ke, tengahari ke, malam ke, tengah malam ke, hari Isnin ke, hari Sabtu ke, mesti pekerja yang sama nampak je kelibat batang hidung dia. Dah la bukak kedai 24 jam sehari. Kadang2 buat gua pikir diorang tu tak cuti, tak rehat, tak tido ke? Apa yang mendorong mereka untuk bekerja segigih macam tu? Bila dipikir2kan balik aku tak pernah nampak mamak (bukan mamak Malaysia tapi mamak dari tanah besar India) melepak tepi tangga ke, pergi tengok wayang ke, main bowling ke, masuk kedai video game ke. Boleh ke orang Malaysia menandingi kerajinan mereka dalam bekerja? Topik ni mesti Zack suka...


Gua pernah pergi kedai cat kereta, owner kedai tu Cina tapi pekerja tukang cat tu orang Bangladesh. Dia cakap dia dah kerja kat Malaysia 8 tahun. Dah berkahwin, bini dan anak tinggal kat negara Bangla. Tiap2 bulan kirim wang. Dia cakap kat sana susah nak dapat kerja, even kalau ada kelulusan tinggi pun belum tentu ada kerja. Sebab tu rakyat negara diorang berhijrah negara lain untuk carik kerja. Tapi yang paling gua kagum dia cakap sepanjang dia kat Malaysia, tak pernah sehari pun dia cuti. Setiap hari dia nak bekerja, sebab dia pernah hidup menganggur begitu lama kat Bangla. Kalau orang Malaysia aku jamin takde orang sanggup woooo.

Negara kita ni dah dibanjiri dengan pelbagai warga asing yang datang untuk bekerja di negara kita secara halal atau haram seperti Indonesia, Bangladesh, India, Myanmar, Vietnam, Nepal, China, negara2 Afrika dan lain2. Kenapa kita perlukan warga2 asing ini untuk bekerja di negara kita? Adakah kerana negara kita tak cukup man power walaupun ada lebih dari 28 juta penduduk? Ramai rakyat di negara kita yang menganggur kerana takde kerja tapi sebaliknya negara kita merupakan syurga pekerjaan bagi warga2 asing, seperti contoh:

1. Indonesia
Kebanyakannya yang lelaki bekerja sebagai buruh dan pekerja di kawasan2 pembinaan, bina rumah, bangunan, even bangunan KLCC yang kita bangga2kan pun hasil titik peluh pekerja Indonesia. Manakala yang wanita pula datang bekerja sebagai pembantu rumah dan juga buat cleaning services. Adakah orang2 Malaysia ni tak minat dan tak sanggup nak kerja berat2 dan tak suka bekerja sebagai pembantu rumah? Andai kata suatu hari kerajaan Indonesia melarang warganegaranya pergi ke Malaysia untuk bekerja, rasa2 chaos tak negara kita? Mungkin kita ramai pekerja profesional seperti arkitek yang hebat mereka bangunan di atas kertas, jurutera2 yang hebat merancang, merangka, membuat kajian dan mempunyai idea2 baru, semua tu tak guna kalau tiada orang yang hendak melaksanakan semua perancangan tu kerana negara kita sangat kurang tenaga buruh.

2. Bangladesh
Orang Bangladesh boleh dijumpai di mana2 di Malaysia, selalu di stesyen minyak, bengkel kereta, kilang2, car wash, kedai mamak pun ada, macam2. Tahap kerajinan diorang pun melampau2.

3. India

Kebanyakan orang India muslim atau mamak yang datang dari negara India sudah semestinya ramai yang bekerja di restoran2 mamak. Biasanya mereka tinggal kat tingkat 2 restoran mereka, so mereka boleh dikatakan bekerja 24 jam sehari kerana rumah kat atas je. Sebab tu jangan nak merungut kalau restoran melayu tak ramai orang dan suam2 kuku, sampai bila2 pun siapa yang sanggup kerja 24 jam macam diorang. Diorang siap boleh letak projektor subscribe Astro nak tayang bola atau wrestling, kadang2 HBO pun ada untuk menarik minat pelanggan datang ke kedai mereka.

4. Siam
Ni sama la jugak macam orang India datang Malaysia bukak restoran kedai seafood la, tomyam la, ikan bakar la. Walaupun beroperasi bermula jam 6 petang sehingga 3 pagi, tapi restoran mereka masih lagi laku berbanding restoran melayu. Apa diorang ni masak lebih sedap ke dari orang melayu masak? Mungkinkah kalau diorang masuk Masterchef Malaysia tu setakat Ezani tu diorang boleh tapau je? Yang bestnya bila time hari raya ke raya haji ke, 2 minggu tutup kedai balik siam, yang mana orang bujang atau yang malas masak tu kebulur la jawabnya, terpaksa la pergi kedai mamak yang bukak 24 jam.

5. Myanmar
Warga Myanmar yang datang Malaysia pun macam Bangla juga, boleh jumpa di mana2. Pasar borong ada, stesyen minyak ada, kilang ada, ladang kelapa sawit, yang buat roti canai pun ada, cleaning services dan lain2.

6. Vietnam
Yang ni kebanyakannya hat yang lelaki boleh jumpa bekerja di kilang2 dan sektor pengeluaran seperti di kilang elektronik, kilang perabot dan lain2. Hat yang perempuan boleh jumpa di sarang2 pelacuran.

7. Nepal

Orang Nepal yang datang Malaysia dah pun menguasai sektor kawalan keselamatan yang kebanyakannya menjadi anak2 buah Zack iaitu security guard bank, kilang atau premis2 dan juga di sektor perladangan seperti kerja di kebun2 sayur dan lain2.

8. Negara2 Afrika
Yang ni kebanyakannya datang Malaysia bukan nak kerja tapi nak belajar kat Universiti2 swasta tempatan. Tapi sebenarnya ramai warga2 Afrika nigga ni datang sini sebab nak buat onar, jual barang tiruan, buat penipuan scam, edar dadah, ganggu bini orang, pancing gadis2 tempatan jadi kaldai mereka, dan macam2 lagi kes jenayah. Mereka juga dah menguasai banyak kawasan2 perumahan dan apartment2 kos rendah dan juga mendominasi kemudahan awam. Geng2 nigga ni merupakan warga asing yang paling patut disekat dari masuk Malaysia.

9. China
Orang2 dari tanah besar China yang kebanyakannya perempuan pun ramai yang datang ke Malaysia untuk bekerja, tapi bukan bekerja secara halal tapi secara haroom. Dah la datang pun dengan cara yang haram, kerja pulak dengan kerja haram jadi pelacur dan GRO di kelab2 malam. Walau kadang2 premis mereka dah diserbu dan pelacur semua dah ditahan, 2 3 hari lepas tu beroperasi semula. Kepada ibu bapa yang ada anak lelaki dan juga para isteri, mohon pantau2 sikit kegiatan anak atau suami anda di luar, jangan sampai esok keluar kat berita kena tangkap sekali kat sarang2 pelacuran.

Persoalannya, tidak mengapakah warga2 asing ini terus menerus mengambil kerja kita sedangkan kadar pengangguran dikalangan rakyat negara kita sendiri masih tinggi? Tidak mengapakah kita terus menerus miskin sedangkan warga asing dapat membuat kekayaan di negara kita? Salah siapa bila berlaku kebanjiran warga asing di negara kita? Salah siapa tauke2 cina lebih suka ambik pekerja asing dari ambik pekerja melayu? Salah siapa anak2 muda kita tak minat nak bekerja seperti mereka dan lebih rela menganggur di rumah menghabiskan boreh mak bapak ataupun pergi merempit?

Contoh macam ni, daripada korang menjilakakan diri kat kelab malam, baik korang belajar cara2 bancuh simen atau kerja kat kedai mamak (gambar gua cilok dari Jilaka Betul).

Sekarang ni semua kerja2 yang tak sanggup kita buat, mereka sanggup buat, hatta kerja angkat sedut najis kita kat Indah Water pun mereka sanggup buat. Tapi tidak mustahil jika mungkin satu hari nanti pekerja asing ini akan membanjiri dan mendominasi Malaysia sebagai tenaga profesional pula bila anak2 muda kita dah tak minat dan tak sanggup nak buat kerja2 profesional dan akhirnya kita pula yang bekerja di bawah mereka...


tags: kebanjiran warga pekerja asing negara luar indonesia bangladesh india siam myanmar vietnam nepal afrika nigeria china restoran mamak tom yam seafood tukang masak kilang industri ladang jaga security guard pak gad buruh binaan stesyen minyak gaduh samseng jenayah dadah pelacuran samcheras5.blogspot.com queen's club jilaka betul

70 ulasan:

  1. kita asyik melaungkan globalisasi tapi pabila globalisasi mengetuk pintu kita,mula menggelabah dan bertanya,dorang rampas kekayaan la..ambik keje la..itu ini...

    jangan disebabkan lama sangat spoon-fed,kita nak mengibarkan bendera putih dan xbermaya nak bekerjasama untuk membuktikan yang kite ni competitive jugak.

    tapi kalau yang bijak pandai dikalangan kita, kita xappreciate dan dorang pilih untuk bekerja diluar, salah siapa pulak tu? :)

    BalasPadam
  2. Penin ngna kebanjiran warga asing dan makhluk asing..

    BalasPadam
  3. i like this entry... sangat betul... tahap kerajinan kite blum smpai level mcm diorang lg...

    BalasPadam
  4. orang melayu terlalu sibuk berpolitik 29 jam sehari
    mereka amat mendedikasikan hayat mrk utk berbakti pada parti politik
    dengan politik ini income bulanan mereka meningkat sehingga 29 kali ganda

    BalasPadam
  5. nampak macam prince of noob takut nk bincng pasal isu Ketaksuban yang membawa padah memandangkan zack dah komen balas dia kat situ kata tuan tanah buat tuduhan melulu.. hahaa.. rileks la prince of noob.. patut bagitau la apa yg ko pikir... kalau x nnt jd fitnah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ??????

      apa yg gua takutnya? tang mana yang gua buat tuduhan melulu? gua tak komen pun apa motif diorang punya tindakan, aku cakap tindakan dia berkemungkinan disebabkan dia terlalu taksub dengan kepercayaan teori konspirasinya... gua pun dah jawab komen zack so apa masalahnya?

      Padam
    2. Tuan Rumah Kedaung,ko jangan termakan provokasi dia..dia cuba nak merosakkan hubungan kita yang aman damai ini.. ^_^

      Dia tu sakit jiwa..Nampak je Nickname aku pasti sawan :P

      Padam
    3. ooo.. ada hubungan baik... padan pun.. paham la aku skrg ni... hahahaha..

      Padam
    4. kikikikikik,woi..taruk ler nickname..payah nak mention banyak bebenor "Tanpa Nama" ni.

      Baru best nak "Berantem" nanti bila ada nick khusus xD

      Padam
    5. selagi boleh berhujah, hujah je la zack... nak bernickname2 bagai.. tp isi kosong xguna jugak...

      bila berhujah kita nak fahamkan org lain yg ada pandangan lain lagi yg boleh dilihat, tidak beku kat pandangan sendiri saje.. bukan nak jadi best berantem ke hape... itu dh lari dr tujuan... jd sia2 je... maka kekal la ko dgn idea ko bersama tuan rumah yg ada hubungan baik dgn ko tuh..

      Padam
    6. uhuk uhuk saper ngumpat aku nih??? Zack ni mcm korang jugak pembaca dan pengkomen kat sini, bezanya yang lain pakai tanpa nama, dia pakai nick so boleh la aku buat reference kat entry aku... aku pun pernah jugak buat reference kat pengkomen2 yg lain dalam entry aku contohnya "Lelaki pilihan mengikut kategori wanita" aku buat reference pada seorang pembaca cik Nurul Syuhada. dan aku juga berhak untuk berbeza pendapat dengan sesiapa sahaja termasuk zack, tanpa nama, atau sapa2 je kat sini, so chill ok :)

      Padam
    7. so, chill sudah... ingatkan sekapal... nampak mcm sama je pemikiran.. sbb tu jadi salah paham.. sorry tuan rumah (bukan kedaung)

      Padam
  6. hari ni.. gua pg basuh kete.. bangla basuhkn.. gua isi minyak.. bangla yg isikn.. gua minum kedai mamak.. bangla layankn.. gua pg tesco.. bangla ngah potong ayam ikan.. gua msuk keje jd engineer.. bangla bukak kn gate bancuh simen cat bangunan keje smpai kerani tak tau kire ot diorng..

    pastu baru2 ni diorng beli emas bergram2 nk simpan katenye..

    BalasPadam
  7. masalah org luar byk dinegara ini bukan boleh lihat pada tahap kerajinan semata2... kena lihat juga siapa mereka tu... org susah akan berusaha, dah senang sikit, lepak2 tu biasa sbb dia blum ada tanggungan apa2...

    bila kita selalu memuji mereka seolah2 mereka tu la bangsa yg paling rajin sedangkan macam la mereka tu xde yg pemalas... ada dah jumpa berapa ramai bangsa asing yg pemalas ni... terutamanya bangla dan indonesia...

    masalah rajin or malas ni apa yg ada pd pemikiran diorng, semangat diorg.. latar belakang diorg... org2 malaysia pun ramai yg rajin2... sbbkan kita duduk dikalangan org2 malas, kita assume la org2 malaysia ni malas...

    lagipun negara kita kurang terpengaruh dgn sistem kasta... walaupun ada tetapi tidaklah terlalu kuat... jadi, agak sukar nak cari org malaysia yg 'nmpk' rajin..

    BalasPadam
  8. org yg keje angkat sampah kawasan rumah gua xde sorang pun warga asing.. semua melayu... banyak kali angkat tangan... lebih sopan la.. berbanding bangla yg sengih2 kat anak dara, kat lelaki wat tak pandang... tu kurang ajar namanya..

    BalasPadam
  9. http://www.sinarharian.com.my/edisi/johor/helah-isteri-buat-laporan-dirogol-tutup-aib-1.65356

    BalasPadam
    Balasan
    1. kes bini curang ni bukan je berlaku dengan org bangla, afrika, indon, malah lebih ramai yg curang dengan lelaki melayu. even suami yg curang pun bukan sahaja faktor cari pelacur chinadoll, tapi ramai juga yg curang dengan wanita melayu dan bini orang lain. kesimpulannya ada benda yg kita boleh contohi daripada warga2 asing terutama dari segi kegigihan dan kesanggupan mereka utk bekerja demi sesuap nasi. tapi yg tak elok2 tu takkan nak ikut sekali. sbb tu aku harap golongan2 muda sekarang yg menganggur dan takde kerja tu, ambil alih kerja2 warga asing ni, at least dapat mengurangkan kadar jenayah dikalangan mereka. btw thanx for the link

      Padam
    2. good comment.. itu salah satu isu2 kecil dari beribu2 kes... mereka dtg ke negara ini mula2 nmpk ok, lama2 bila dh selesa berani buat perangai... kita xkenal pun diorang sampai 15 tahun... takat claim ckp dh 15 tahun duduk malaysia, pastu citer susah sana sini.. blkg kita tak tau padahal baru 5 tahun je dtg malaysia..

      pasal rajin tu xnafi... tp xdela rajin mana.. takat kena paksa buat keje tu ramai la... nk mengadu xde tmpt, nk lari takut duit xde..akhirnya menurut je la... lainlah org kita, sedara mara ramai... aku pun sepasukan jugak keje ngan diorg ni... kenal sgt la..

      Padam
    3. masalah suka kacau bini org ni melampau sangat.. sampai satu kes aku terajang je sorg bangla tu... dah tau laki dia ada, ko duk cakap lebih2, sengih2, ayat2, laki dia duk jeling semacam je... ko ingt ensem sgt... pas diorang blah... aku sound... pastu ada ati nk jawab.. mcm la ko jambu sgt.. kene penerajang sekali baru ko diam.. member dia pun senyap xkata apa...

      itu nasib baik ko makan penerajang aku... kalau ko kena tibai ngan laki dia, mau mampos.. aku geram pun sbb dia tak hormat org.. kalo laki dia rasa2 mesti lagi bengang sbb libatkan maruah..

      dtg negara org, hormat org... org malaysia duk luar negara xde la melampau sgt smp xreti hormat org.. nak kata rajin, tak jugak... mengelat jugak kejenya..

      Padam
  10. like this entry. Ade benarnye, memang terlalu ramai pekerja warga asing diMalaysia smpaikan gi mane2 boleh jupe. Dorang memans sgt rajin,byangkan if siang tu dorang keje construction or stesen minyak, malam dorang akan kutip segala kotak, tin, botol dan paper. Memang banyak pal tu dia kutip. Tapi dalam kerajinan tu msih de keburukan dorang, ade yang gatal, ade yang pecah umah orang. If prince noob datang sunway, anda boleh nampak kebanjiran pendatang dari indonesia n negro. Indonesia di sunway memang mewah sebab mereka boleh bukak kedai, majoriti kedai ownernye adelah indon, saya rase dorang beli permit kedai dari orang Malaysia kot.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan warga asing di 1malaysia jer, di mesir siang jadi pensyarah malam driver public cab. begitu juga di jepun suatu masa dulu. siang clerk malam part time driver.

      Padam
  11. kalo kita kt negara luar pun akan bekerja mcni jgk pcaya la tak caya leh cuba..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup.. betul... bila kita kat luar, memang kita rajin... sbb tu org kata hujan emas di negeri org, hujan batu dinegeri sendiri...

      bila duduk negeri org, kutip segala benda yg emas tu... agak2 dah cukup utk hidup selesa di negara sendiri... balik la ke negeri hujan batu tu..

      Padam
    2. terbaeeek hujan emas..wa sokong

      Padam
  12. setuju kalau bab kerajinan mmg dorang superb

    BalasPadam
    Balasan
    1. sbb ko xkeje dgn dia... cuba keje dulu ngan dia, baru citer..

      Padam
  13. Wah! Tuan Rumah Kedaung buat Entry Khas untuk aku!

    Terharu weyh :))

    Hihihihihihi.. Sebenarnya setiap kerja tu ada setiap Levelnya..tak semestinya kita kerja Indah Water kita kena sedut taik,tapi kita kerja lah sebagai Orang2 Atasan bagi pekerja2 bawahan tadi tu.

    Dalam setiap pekerjaan pasti menjanjikan peluang untuk maju yang tersendiri..Hanya tunggu kita sahaja untuk dirembat.

    P/S - Budak2 Nepal ni antara pendatang asing yg paling bagus ATTITUDE dia berbanding mana2 pendatang asing dari Negara lain..Kebanyakkan berpelajaran dan fasih berbahasa English.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu menunjukkan tuan rumah kedaung ni sayang kat ko... lepas ni jadi pengunjung setia la ko..hahaha.. terbaiklah tuan rumah

      Padam
    2. Korang tak nak pakai Nickname masa komen,sebab tu Tuan Rumah Kedaung tak leh nak mention korang,cuba pakai Nickname and buat komen berapi2..Nanti ada lah satu Entry khas untuk korang kikikikikikikik :DD

      Padam
    3. tuan rumah suka kat ko pun dah ok... kita follow je... hahaha..

      Padam
  14. dah follow sini..ada baju baru di blog kami..klu ada kesempatan singah ya ;-)
    http://queensbox.blogspot.com/

    BalasPadam
  15. malaysia truly asia lah katekan...hahahaha...satu persoalan..siapa zack..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. zack satu nickname yg disebut2 oleh tuan rumah atas hubungan baik mereka (itu zack yg ckp).... mungkin sbb zack dh glamerkan blog ni..

      Padam
    2. hahaha... aku sokong Tanpa Nama 12 Julai 2012 2:35 PTG.. baru je nak jawab.. dh ada org jawab..

      ada jugak org yg nak kenal zack... zack mcm yg tertulis kat komen dia tu la... ada hubungan baik dgn tuan rumah... zack je panggil tuan rumah sbg tuan rumah kedaung... mungkin ada hubungan something yg buatkan mereka rapat.. kalau tak macam mana zack tau dia tu kedaung...

      Padam
    3. Yelah,aku dah kawan dengan Tuan rumah kedaung sejak aku dengan dia duduk dalam rahim Mak masing2 lagi :P

      Itupun nak kecoh! aparaaaa! :DD

      Padam
    4. pergghh.. eratnya hubungan... boleh imagine tk? hahahaha..

      Padam
  16. Zack adalah seorang Komentator di sebuah Entry Tuan Rumah Kedaung yang bertajuk "Apabila kerani ada degree" yang paling lantang mengutuk budak2 degree yang kemaruk nak keje gomen sehingga menjadi seorang pengunjung Blog Tuah Rumah Kedaung yang paling dibenci Seteru2nya yang akan sawan bila membaca komen2 dari Zack yang sangat menyakitkan hati sesape yang mempunyai degree tapi ada niat nak keje gomen.. :P

    sekian ulasan dari saya yang menjawap pertanyaan anda ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan paling lantang, tp paling tak beradab... kalau nak ikutkan lantang, lagi ramai lantang, malah diterima dgn tangan terbuka... jadi xperlu angkat bakul sendiri kata paling lantang... hihihi...

      Padam
    2. awas dengan kelibat si zack ni
      tapak2 komen yang ditinggalkan dia, penuh dgn selumbar2 setajam taring2 senggama yang runcing menghunus hati dan limpa pembacanya.

      jaga2 mata tu bila menelaah bait hurufnya, takut2 terluka bergaris pula
      kalau nak reply ulasannya, sy nasihatkan berhati2, takut2 putus pula kepala kamu terbilah oleh tujahan jarinya

      Padam
    3. ko nyer kata2 tu boleh terima.. tp xde la sampai tputus kepala... malah dia yg xmjawb soalan... byk kes dia tinggalkn mcm tu sambil buat muka perasan konon2 sape lawan ckp dia jadi sawan... pastu bangga2 sampai tuan rumah pun buat entry khas utk dia sbb dia dan tuan rumah sokong kena rajin kerja mcm bangla, nepal, dsb.. amik yg baik katanya..

      Padam
    4. Mak aihh,canggih gila komen dari saudara Taufik kita ni ^_^

      Tanpa Nama,tak beradab or terkesima plus terkejut mengigil2 baca komen aku sampai urat saraf ko terbelit menahan marah :P

      Padam
    5. tengok tu... sekali lagi... perasan.. walhal persoalan xbjawab..

      Padam
  17. nak tau..cleaner tmpt kilang aku keja dulu kt penang..cleaner bangla tu pun ada diploma..

    BalasPadam
  18. ayu ada buat segmen,jemputlah join ;-)

    http://coratcoretkuini.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari.html

    BalasPadam
  19. Balasan
    1. syurga pebendanya?

      Padam
    2. syorga vs syurga
      ulang dua kali, dan huraikan isi perut kamu dalam satu nafas sahaja

      Padam
    3. ko mengarut apa ni taufik? dh berjangkit dgn dhada ke?

      Padam
    4. kau ni boleh tak pakai nama sendiri
      payah aku nak bermesra dgn org tanpa nama ni
      susah2 mak ayah bagi nama elok, harap2 kejadian ini tak berulang kepada generasi kamu yg mendatang

      Padam
  20. zack, rmi betul butthurt dgn ko nmpknya..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ramai BUTTHURT adalah satu petanda yang sangat baik untuk atmosfera minda Makhluk2 Melayu yang berfikiran jumud. ^_^

      Padam
  21. malah membenci ko nampaknya tapi tuan rumah suka takde hal.... hihi..

    BalasPadam
  22. Bangla yg saya agak kenal. Dia dah 5 tahun kerja di Malaysia. Berjaya beli tanah dan siapkan Rumah besao gila di sana.
    Sebulan saja gaji dia hantar, da penuh rumah dengan perabut. katanyalah.

    Skang dia cadang nak keja lagi 5 taun kumpul modal buat kedai pulop. tapi yg paling menakutkan dia ari2 ckp bagaimana nak melempiaskan nafsu dia.

    BalasPadam
  23. wahhh... i like ur article so much. serious... otak tuan sidek sigaraga. hihihi. btw thanks singgah ke blog i, and... i saw u everywhere la. but on blog orang la.. haha.. ;)

    BalasPadam
  24. ni semua salah UMNO, kata budak2 taksub politk pembangkang..

    BalasPadam
  25. org malaysia ni mmng ske memilih je kje,susah la cmnih,kite crmin dri kite je dh dpt jawapannye kenapa jd gini...

    BalasPadam
  26. yelah bro konfir org asing dtg ke negara lain mesti bekerja.. kalu tak mana nak cari duit.. klu kita still boleh lagi tak bekerja.. kita dkt sini banyak sedara mara.. bantuan kebajikan.... PATI tak kn dpt semua tu...

    BalasPadam
  27. warga asing gaji rm10 sehari ambik..orang kita minta rm20..u org agak2 mana satu tauke mau ambik..

    BalasPadam
  28. yg mls blaja kt skolah ni pun satu sombong x mau kerja buruh2 ni sanggup menggangur duk rumah myusahkn mak bapak atau adik beradik

    BalasPadam
  29. Yg xde name sume pendekar.
    PENDEKAR TANPA NAMA
    atau
    memang xde i.c

    BalasPadam
  30. pendapat aku, adalah normal bila kita minoriti di tempat orang rajin bekerja. cuba baca kisah2 warga malaysia yang strugle jadi pendatang haram di australia.

    BalasPadam
  31. warganegara Malaysia especially Melayu jarang yang nak menceburkan diri dengan kerja-kerja macam nie... sebabnya ada kelulusan tinggi... bila ada kelulusan, maka wujudlah pemilihan kerja... nak kerja standard... kerja kerajaan, swasta dan sebagainya... :)

    BalasPadam
  32. aku pergi singapore itu hari, aku tengok pak guard orang cina, cleaner tandas airport changi cina, ada juga india, jaga kaunter tiket mrt orang cina, kaunter tiket kereta kabel orang cina, cleaner di taman belakang muzium cina, pak guard muzium ada cina ada melayu, driver bas aku naik pun cina, cashier 7e berhampiran M hotel di tanjung pagar cina, pekerja subway/kfc di front habour pun cina dan ada juga melayu, dan ada juga pinoy aku jumpa. penyanyi kelab sebelah M hotel. yang aku tak jumpa pakistan, bangla, nepal, myanmar, vietnamese, indon dan siam macam di kota raya.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.