Isnin, 10 Mac 2014

50 Salah siapa warga asing mudah masuk ke Malaysia?

Aku bukan nak salahkan siapa2 dalam isu kehilangan pesawat MAS MH370, tapi sekarang ini telah didapati terdapat 2 penumpang kapal terbang tersebut yang menggunakan passport palsu yang dicuri. Walaupun kehadiran penumpang misteri ini belum disahkan mempunyai kaitan dengan misteri kehilangan MH370, namun kemungkinan mereka sebagai punca kejadian ini berlaku masih ada dan macam2 spekulasi boleh timbul seperti mengaitkan dengan serangan puak pemisah Uighurs seperti yang dilapor di blog misteri ini, malah pihak FBI juga tidak menolak kemungkinan wujud aspek keganasan dalam pesawat.


Luigi Maraldi, pelancong Itali yang passportnya dicuri dan digunakan orang lain untuk menaiki MH370

Namun apa yang hendak dibangkitkan di sini adalah, bagaimana penumpang yang menggunakan passport palsu ini boleh melepasi pihak Imigresen dan kawalan keselematan di lapangan terbang? Walaupun terdapat pegawai imigresen yang disoal siasat dan diambil tindakan, ini menunjukkan betapa rapuhnya dan lemahnya pengawalan sempadan dan aktiviti keluar masuk warga asing ke negara ini.



Itu belum kes2 jenayah lain yang melibatkan warga asing sama ada yang masuk secara sah atau yang berjaya masuk secara tidak sah. Dan seperti biasa, bila dah berlaku sesuatu kejadian atau insiden, barulah pihak berkuasa nak ambil tindakan, ketatkan kawalan, buat siasatan, buat operasi, road block dan lain2. Lepas kes dah semakin lama dan mulai dilupakan, situasi kembali kepada asal.




Persoalannya, bagaimanakah lambakan warga asing ini boleh masuk ke Malaysia dengan begitu mudah? Bagaimanakah ramai yang boleh melepasi kawalan pihak berkuasa dengan mudah? Berapa ramai pula yang masuk ke Malaysia dengan menggunakan passport palsu dan berjaya membolosi kawalan pihak Imigresen? Berapa ramai pula warga asing yang sudah berada di Malaysia yang mempunya kad pengenalan?


Pada tahun 2013, dilaporkan terdapat 1.3 juta PATI di Malaysia, bermakna terdapat 1.3 orang pendatang asing tanpa izin yang berjaya membolos masuk ke Malaysia. Itu jumlah yang mempunyai rekod, yang tidak mempunyai rekod?

Sekali lagi aku bukan nak salahkan siapa2, aku faham bukan semua yang terlibat, akan tetapi kepada mana2 pegawai imigresen, kastam, polis, jabatan pendaftaran, ahli perniagaan, ahli politik, pemimpin dan lain2 yang korup yang terlibat dan mempunyai saham dalam membenarkan lambakan warga asing tanpa izin ini masuk dalam negara kita serta boleh mempunyai dokumen palsu seperti passport dan kad pengenalan, dan jika ada warga asing tanpa izin yang korang lepaskan masuk ke negara kita melakukan jenayah dan menjadi penyebab rakyat Malaysia menanggung kesedihan dan kesengsaraan, aku harap korang semua puas hati!!!




tags: tragedi mas mh370 #prayformh370 #pray4mh370 2 penumpang kapal terbang pesawat misteri luigi maraldi warga itali passport palsu curi lepas pegawai imigresen lambakan pati pendatang tanpa izin pati jenayah statistik pegawai makan rasuah korup

50 ulasan:

  1. Dua orang tu beli tiket bersama-sama, dgn nombor tiket juga berturutan. Penerbangan mereka dari Europe lagi, bukan bermula di Malaysia. Dia TRANSIT di Malaysia sebelum menyambung perjalanan ke Beijing. Dari rekod MSS (intelligence China), dua orang itu ada beli tiket lain yang sama dari Beijing ke Amsterdam menggunakan flight KL898 (CZ767) 10 jam selepas tiba di Beijing. Memang dua orang itu cukup meragukan.

    Di airport, mereka tak perlu lalu imigresen kan jika hanya transit?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ntah aku pun xtau sbb aku xpernah naik kapal terbang transit, tp knp zahid komedi nk siasat org dalaman imigresen?

      http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SiasatandalamanterhadapJabatanImigresensusulanpasportcuridalamMH370-Zahid/Article/index_html

      Padam
    2. xperlu..sy dh experience sndri penerbangan kl-ams-london

      Padam
  2. Jenayah PATI di Malaysia,

    1. Gadis dibawa lari ke lombok jadi hamba sex.
    2. Amah sembelih anak majikan.
    3. Guard warga asing tembak mati pegawai bank.
    4. Siswi dirogol beramai2 oleh buruh warga asing.
    5. Bangla jahanam rogol rakan sekerja rakyat tempatan.
    6. Polis maut seorang cedera diserang sekumpulan warga asing.

    Jangan bersubahat. Undi PR sekarang. Kembalikan keadilan sosial. Semua orang berfungsi dalam masyarakat mengikut kemampuan intelek masing-masing.

    KEDEPAN ( kembalikan degree berasaskan kepandaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am )

    Tq bang!

    BalasPadam
    Balasan
    1. presiden kedepan,ada cipta logo tak?nak tgk sikit..

      Padam
    2. Dan kita suruh gajah n monyet lawan panjat pokok...

      Padam
  3. kan,serabut dgn warga asing kt KL. da la tak reti respek perempuan,pandang atas bawah, jalan kemain luas nak juga langgar kita. geli.

    BalasPadam
  4. yang jadi yb dalam PR pun ada geng PATI gak..macam zuraida..badrul amin...
    oo tu pasai kantoi kat bilik hotel sebab geng PATI gak..

    tapi bila ada kes,baru la sibuk nak ketatkan semua peraturan.
    sudah terhantuk baru tengadah padahal bukannya penguasa ni tak nampak lambakan pendatang

    binawe je dedua pihak baik BN dan PR

    BalasPadam
    Balasan
    1. madey mohamad juga seorg pati yg berasal dari kerala india

      Padam
    2. Jgn lupa zahid komedi org indon ..

      Padam
    3. masalah sistem malaysia memang mcm tu "sudah terhantuk baru tengadah"

      Padam
  5. 1. human traffic is a big business. that's why usa suruh warga us hati-hati jika ke malaysia. mungkin rakyat malaysia tak tahu/tak sedar melainkan ada rakan-rakan dari us yang pernah datang ke malaysia. menaiki train pada waktu malam di malaysia pun di anggap tidak selamat. itu train. yang jarang sangat kita dengar ada masalah.

    2. datang ke east malaysia if u wanna know what is a real smuggling and human traffic. this one the Dewa M masih tidak mengaku kesalahan kononnya nak ramaikan orang islam di sabah but the hidden thing is nak jatuhkan parti berjaya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju, Kristian dan Muslim di Sabah pada tahun 60an sama banyak. Kini, jumlah Muslim 3x ganda Kristian. Ketua menteri juga kekal di tangan muslim tidak seperti perjanjian asal kerusi pusing dulu. Apakah nasib Sabah selepas ini jika masih di bawah BN? Negara Islam Sabah? Minta dijauhkan.

      Padam
    2. pada pandangan warganegara maju macam us dan europe taraf malaysia ni takda beza pun dengan india, bangla, indonesia. cuma bagus skit dari negara afrika dan timur tengah yang tak habis2 perang. tu jer

      Padam
  6. Pk logik la. tgk.PRU lepas brapa ramai bangla indon dkt KLIA. Ckp2 ahli politik haram mcm cibai. langsung xbleh pcaya. keja nk menipu pg ptg.

    kdg2 gua terpikir mcm nak bhijrah duk negara lain..dgn gaji yg sama tetapi harga keta & kos idup yg afordable. malaysia is dying...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gi la pindah nak oi. Berhijrah tu satu benda yg baik. Jgn cakap je tapi takut nak buat. Kuatkan tekad di negara orang.... jgn awak pula jadi PATI di negara org sudah la. Kumpul duit dari sekarang cari jalan utk berhijrah di negara orang.

      Padam
  7. Human trafficking satu bussines yg amat menguntungkan. Bukan negara kita je ada lambakang warga asing. Negara US, Jepun, Taiwan pun ramai juga. Kenapa mereka pilih negara kita? Sebab negara kita kaya dgn segala sumber. Rakyat pula banyak yg suka goyang kaki, agak malas berusaha sebab dah dimanjakan dari kecil. La ni dapat pula Br1m, ada bantuan kalau kurang berkemampuan so goyang kaki la. Jgn salahkan sesiapa salahkan diri sendiri.
    Kalau kita nak dapat menantu adakah kita sanggup bermenantukan buruh? Tentu tak nak kan. La ni siapa yg bnyk kerja buruh? Buat kerja kotor? Kita juga yg selalu bg peluang pada warga asing. Rakyat memilih kerja, budaya kita dah macam tu nak buat macam mana.
    Satu lagi sebenarnya di negara kita taukey bangsa mana yg bnyk guna PATI ni? Sebab apa? Cuba jawab?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dulu pkara macam ni xblaku. Dulu time gua kecik arwah bapak gua buruh kasar keja kontrek dkt singapore. cuma skrg anak2 terlebih selesa dgn hidup. Xnak kerja pnat2 ... nak keja rilex ada aircon tapi sekolah xpass. dlm 10 20 tahun aku rasa malaysia bukan saja ada india dan cina. tetapi ada mcm2 bangsa bangla nepal indon & negro.

      Padam
  8. Ini sumer dalah Anwar Ibrahim. Jika xdak Anwar Ibrahim, Malaysia sudah tentu menjadi sebuah negara termaju di dunia serta berpendapatan tinggi. Orang2 Melayu merempat kerana Anwar Ibrahim. Masalah sosial pun kerana dusuk bernama Anwar Ibrahim. Anak2 bangsa xmaju dan xjoin KEDEPAN pun, kerana Anwar Ibrahim lah.. Saya xcemerlang exam pun kerana Anwar Ibrahim.. xPM Mahathir pun jadi mamak mendeliar menipu jadi Melayu tulen kerana salah Anwar Ibrahim. Musim kemarau datang bertimpa2 pun, kerana Anwar Ibrahim. Anak2 muda melawan kerajaan pun kerana salah Anwar Ibrahim. Jika tiada Anwar Ibrahim, maka sumer anak2 muda pasti hidup menyokong BN. Sekian Terima Kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sarcasm yg x power...zzzz

      Padam
    2. Ckp dlm blog mmg berani..tp ckp dpan org lain x silap kena pelempang sebijik.

      Padam
    3. tu la gunanya dunia siber ni ayam oii..membezakan dari realiti. dunia siber ni bebas nak sampaikan ape yang ko tak boleh nak sampaikan kat luar. standard la ayam.

      Padam
    4. Mmg la bebas, tp komen dgn penuh tanggungjwb la..itu nasihat sy.

      Padam
    5. Ni buasir otak.ko tak bace ke ape Ada masa kami SERIUS, banyak masa kami MEREPEK. Ada masa kami MENGUTUK, banyak masa kami DIMAKI. Ada masa kami GENIUS, banyak masa kami GILA. Ada masa kami COOL, banyak masa kami MORON. Ada masa kami PENCINTA WANITA, banyak masa kami PERVERT. Ada masa kami BERBARIS dan BERPAKAT, banyak masa kami LUDAH semuanya. Never Fear, We Are Your Friendly Stupidhood.

      Kite komen ikut tempat la..kat sini ikut suka la komen bodoh ke melampau ke. Nak komen skema2 g tempt lain

      Padam
    6. Sy merujuk statement anon 10 Mac 2014 6:56 PG....bkn 10 Mac 2014 7:13 PG

      Padam
  9. aku penah lalu kawasan kajang..kawasan perumahan blakang stesen KTM.de apartment ape ntah,aku tak ingt.tapi kawasan tu memang menyeramkan.penuh dgn mamat2 indon melepak tepi jalan..sebijik macam kawasan gengster.rasa macam aku pulak yang warga asing kat situ.tak boleh bayang kalau perempuan kita ni lalu kawasan tu..ntah ape yang jadi kat nanti. please la,cmner diorang boleh takluk kawasan tu sampi jadi cmtu sekali?mana pihak berkuasa?..semua ni mengarut!

    BalasPadam
  10. Kalau nak senang setel, suruh semua warga asing samada sah atau PATI balik semula ke negara. Biar yg bekerja semua warga Malaysia sahaja..x kira as buruh kasar n org gaji. Tp sy tau statement sy ni jenis senang cakap, tp bukan senang nak laksanakan, lg2 x praktikal.

    Sbnrnya setiap negara yg ada sejumlah besar warga asing mmg susah nak kawal, bkn sahaja Malaysia tp negara mcm UK, US even Australia pun ada hadapi masalah ni lg2 kalau melibatkan jenayah dr pendatang dr negara ketiga. Kalau jenayah dr warganegara sendiri pun byk, mcmana nak bendung utk warga asing? Jgn ckp dr indon, even org Afrika atau China yg dtg as student kolej pun last2 buat onar je dtg Malaysia.

    Maybe ada jalan terbaik utk setelkn masalah ni, tp bukan overnight solution. Maybe take few 5-10 years, tp dgn membuat system i-kad utk warga asing memudahkan pemantauan kpd warga asing n kurangkn jenayah, tp xkn setel 100%.

    BalasPadam
  11. mohon pencerahan.... 2 pasport tu.... pasport betul atau pasport palsu..??? pasport betul yang dicuri atau pasport palsu yg dicuri..??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg tau pasport mereka palsu, tp palsu mcmana x pasti...biar investigator buat siasatan mereka, when they ready to reveal the info nanti mereka bgtau. Xleh nak salahkn imegresen malaysia sbb ada yg mengatakan mereka bukan check-in kat klia, tp transit dr flight lain. Tp still x berani nak conform info 100%.

      Doa adalah langkah terbaik utk org awam mcm kita, Biar pihak bertangungjwb yg buat kerja mereka. Byk sgt tgk TV series smpi suka hati buat spekulasi, siap ada kata dah kena hijack smpi ke rusia sbb ada bwak agen musuh dlm flight MH370, xpun bala diturunkn sbb penjarakan anwar. Pening sy tgk rumors dlm internet.

      Padam
    2. aku tgk kat MHI smlm, pengacara cakap pasport betul..cuma org yg guna tu lain.maybe pasport curi.

      Padam
  12. Tak ada sesiapa pun salahnya.. semua orang bebas pergi kemana dengan kemampuan dan trick masing-masing.. cuma ikut nasib dan peluang saja boleh lepas ke idak..

    Jangankan kata orang asing saja PATI, bagaimana pula kita ke luar negara dan buat perangai seperti mcm duduk negara sendiri. Sudah tentu rakyat negara tersebut berasa tidak senang. Begitu juga dengan PATI-PATI ini, mereka cuba menyesuaikan diri dengan cara hidup asal di negara kita. Jika mereka hidup mengikut sepenuhnya adat resam kita sekalipun, masih terdapat berjuta-juta menggolan umat melayu yang tetap tak sukakan mereka. Begitu juga jika kita berada di luar negara, pasti ada benggolan-benggolan yang tidak akan suka dengan kita walaupun kita berbuat 200% mengikut adat mereka.

    Persoalan begini adalah memeningkan kepala kita sahaja. Jagalah subagus mana pun akhlak kita, tak akan dapat kita puaskan hati semua manusia. Mungkin kita perlu kembali kepada fitrah yang mana muka bumi ini tak menjadi milik sesiapa yang mana kita bebas berada di mana-mana. Ini tidak mungkin dan hampir mustahil semua negara-negara bersetuju memadamkan sempadan masing-masing. Hidup manusia bukanlah semata-mata adalah untuk kebaikan. Dalam bermuamalah, tetap ada yang terasa terancam. Apatah lagi jika keuntungan hanya berada di sebelah pihak semata. Mulalah sesama kita mencari-cari alasan untuk membenarkan serta mewajarkan apa perlakuan kita. Ada alasan berasaskan agama, ada juga berasaskan kemanusiaan dan pelbagai lagi yang menyakitkan hati sebelah pihak lagi.

    Mungkin admin boleh buat tajuk baru. "Jika tak suka bermuamalah, marilah kita hidup sendiri-sendiri di hutan, tengah lautan dan kawasan berais." Pada saya, saya menerima PATI seadanya kerana kebetulan saya juga pernah merantau di beberapa tempat orang. Jika boleh minimakan muamalat kita dengan orang, lagi bagus.

    BalasPadam
    Balasan
    1. muamalat jadah kepala lancau apa!!! nak masuk malaysia masuk la secara sah! ini masuk malaysia secara haram, pakai tongkang, lalu sg golok, pakai dokumen palsu, passport palsu, dpt ic palsu, pastu buat jenayah org susah nk cari sbb xde rekod atau byk rekod palsu. kau selama ni merantau negara org secara haram ke??? setiap negara ada undang2, kalau kau jadi pati kt negara org pun dah tentu pihak berkuasa diorg akn tangkap kalau jumpa kau. bodoh pulak aku bc komen kau, sama bodoh mcm komen presiden kedepan dgn cahayaamanah

      Padam
    2. sama bodoh dgn ayam afrika sbb like komen bodoh ni

      Padam
    3. itu la..komen ayat dah bagus..panjang lebar huraiannya.tapi salah basic bro. PATI tu pendatang asing tanpa izin,masuk secara haram..tak sah.itu bukan muamalah. and then ko cakap "saya juga pernah merantau di beberapa tempat org"..kebetulan sama dengan PATI.da fuck? ko gi merantau negara org secara haram ke? naik tongkang?.

      Noob citer pasal PATI, ko pasal muamalah..adoi..kalau itu je alasan ko terima PATI..sebab muamalah..lingkup.

      Padam
    4. yang ayam pun gi like..haha,dia terjun longkang..ko pun ikut sme.

      Padam
    5. Aku rase mamat citer panjang ni tak tau la mksud PATI tu ape.mungkin dia ingt pelancong atau bangsa asing yg menetap kat negara lain je kot.highlight pndatang asing tanpa izin! Pendatang haram bro..haram.kejadahnye muamalah.hahaha..kalau aku jadi pemberi markah..aku tulis besar2 ' ITS GODDAMN PATI, BITCH!'

      Padam
  13. Ayam juga pati dr afrika

    BalasPadam
  14. Terbaik la korang. Ayam Afrika ni dari dulu aku benci. Tapi mls nk komen. Sekarang terpanggil utk komen ucapan tahniah pada yg tibai si ayam pundek ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. bahkan presiden kedepan pun ag ok.sekurang-kurangnya isu kedepan tu je dia dok ungkit.hahaha

      Padam
  15. Ramainyer komen mcm asshole.. belajarlah terima komen org lain dgn tenang dan rasional.. komen hebat mcm asshole sekalipun, tak akan selesaikan masalah negara pun..

    Ayam Afrika ok jer dia punyer komen.. mentaliti asshole yg noob utarakan selama beberapa tahun ni.. langsung x berkesan apa-apa utk pelanggan bo.. malah nampak lagi asshole ada la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ntah ape2 aym afrika ni.guna.guna tnpa nama nak puji diri sendiri.desperate nak mampus. Lepas tu ckp ' tu bukan aku yg komen la'

      Padam
  16. teringat zaman zack dulu..bila dia kena attack ngn org lain,dia balas balik. ada fight. ni..stkt cahaya amanah,ayam,presiden kedepan..bila kena attack sikit..trus diam.takde fight la.bosannnn

    BalasPadam
  17. patut lah negara lain benci malaysia.rakyat nya bodoh dan bongkak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bodoh dan bongkak? Kami mempertahankan rakyat kami dr ancaman PATI, itu pon dikira bodoh dan bongkak ke? Kalau negara luar macam myanmar, thailand, singapura yg halau pendatang dgn cara kasar kau x kata dorang bodoh dan bongkak plak? Malaysia ni dah kira baik la kalau banding dgn negara luar.

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.