Iklan Leaderboard

Ahad, 3 Mac 2013

108 Krisis Lahad Datu diceroboh tentera Sulu: Part 1

Seperti yang semua orang dah tahu, Malaysia kini sedang mengalami krisis keselamatan terbesar selepas peristiwa 16 Mei 1969 iaitu pencerobohan kumpulan bersenjata dari selatan Filipina yang menggelarkan mereka Askar Diraja Kesultanan Sulu di Lahad Datu, Sabah, untuk menuntut semula Sabah dikembalikan kepada sultan Sulu, dan ini juga merupakan cabaran terbesar bagi DS Najib Razak sepanjang menjadi Perdana Menteri dalam menangani krisis ini.


Berikut adalah Kronologi pencerobohan kumpulan bersenjata di Lahad Datu:
9 Feb - Kumpulan penceroboh memasuki perairan negara menggunakan bot pancung dan berkumpul secara berperingkat di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu.

11 Feb - Sebahagian daripada anggota kumpulan itu dikesan sekumpulan nelayan tempatan pada waktu malam dan nelayan tersebut membuat laporan polis mengenai lebih 100 lelaki berpakaian ala tentera dan bersenjata api berkampung di Kampung Tandou.

12 Feb - Kumpulan itu dikenal pasti berpecah di beberapa lokasi di kampung itu iaitu di kawasan sungai bakau kampung itu, sebuah surau di kampung itu dan rumah Ahmad Malandi atau dikenali Mad bon.

14 Feb - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan Malaysia akan melakukan yang terbaik termasuk melalui perundingan, bagi menangani isu pencerobohan tersebut sebelum mengusir mereka keluar dari kawasan itu.

14 Feb - Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata polis telah mengenal pasti kumpulan warga Filipina yang mendarat di pesisir pantai Lahad Datu, Sabah sebagai pewaris berketurunan 'Raja Sulu' dari Selatan Filipina. Ismail berkata kumpulan terbabit menuntut mereka dikenali sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu dan mereka tidak mahu rakyatnya berketurunan Sulu dihantar pulang ke negara asal. Ismail berkata rundingan dengan pihak bersenjata masih dijalankan bagi mencari jalan penyelesaian yang terbaik tanpa melibatkan pertumpahan darah.

14 Feb - Laporan memetik salah seorang anggota tentera Filipina yang merupakan pengikut setia Raja Muda Sulu, Raja Muda Azzimudie Kiram sebagai berkata kedatangan kumpulan tersebut selepas mendapat jemputan pihak pembangkang untuk membincangkan isu tanah di Sabah.

16 Feb - Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan kumpulan tersebut bukan kumpulan militan atau pengganas sebaliknya penyokong kuat 'Kesultanan Sulu' dan menegaskan situasi di Kampung Tanduo adalah terkawal. Kumpulan itu yang mahu dikenali sebagai 'Askar Diraja Kesultanan Sulu' antara lain menuntut Sabah dikembalikan ke wilayah kesultanan Sulu, kerana sebelum ia diambil British ia di bawah kerajaan Sulu.

18 Feb - Hishammuddin berkata kerajaan Malaysia dan Filipina sentiasa bekerja rapat dalam menyelesaikan konflik ini dan memberitahu ia akan dilakukan secara diplomasi tanpa sebarang pertumpahan darah.

24 Feb - Kerajaan Filipina menghantar sebuah kapal dalam misi kemanusiaan untuk membawa pulang kumpulan 180 anggota termasuk 30 pengawal bersenjata yang bertahan di Lahad Datu, Sabah sejak 12 Februari lalu.

26 Feb - Tempoh pengusiran mereka tamat namun rundingan masih dijalankan terhadap kumpulan penceroboh itu.

28 Feb - Kerajaan Malaysia digesa mengadakan rundingan secara terus dengan Sultan Jamalul Kiram III di Manila untuk menamatkan konflik perebutan kawasan di Lahad Datu, Sabah yang berlanjutan selama lebih tiga minggu. Gesaan tersebut disuarakan adik bongsu Jamalul, Agbimuddin Kiram yang menegaskan hanya abangnya boleh mengarahkan kira-kira 180 'tentera diraja' meninggalkan Felda Sahabat 17, Lahad Datu.

1 Mac - Pertempuran tercetus antara pasukan keselamatan dan sekumpulan kecil kumpulan penceroboh ketika kumpulan terbabit cuba keluar daripada kepungan polis di Kampung Tanduo, menyebabkan dua anggota pasukan keselamatan terkorban serta tiga lagi cedera. Dua belas penceroboh bersenjata terbunuh.

Sumber Bernama.

Berita mengenai insiden ini lagi korang boleh baca sendiri kat suratkhabar atau Internet. Cuma sedikit pandangan dan komen aku mengenai insiden ini:
  • Macam mana tentera2 ini boleh masuk ke perairan Malaysia dengan begitu mudah?
    Seluruh sempadan negara bukanlah dikelilingi kawat dan dawai besi sampai orang luar tak boleh masuk langsung secara haram. Macam sempadan Kelantan - Siam pun, orang sana keluar masuk relaks je, lintas je Sungai Golok dah boleh sampai negara lain. Begitu juga di Sabah, banyak je nelayan2 dan penduduk2 pulau2 warga Filipina yang duduk di pulau2 berdekatan keluar masuk Sabah untuk berniaga, tangkap ikan dan sebagainya. Bagi penduduk tempatan, benda ni bukan asing bagi mereka sebab dah biasa dengan orang luar keluar masuk ni. Diorang jadi pelik pun bila nampak sekumpulan orang dengan berpakaian tentera berkumpul dan mereka pun buat laporan polis.

 
  • Kenapa kerajaan lambat bertindak dan cuba berunding dulu dengan mereka?
    Yang ni hanya pihak berkuasa sahaja yang tahu. Cuma aku assume yang ini adalah sifat orang Melayu. Orang Melayu memang sangat terkenal dengan sikap toleransi dan tolak ansur. Orang Melayu sangat bertoleransi dengan kaum2 lain di Malaysia sendiri seperti kaum Cina dan India. Kita mencapai kemerdekaan dulu pun juga melalui rundingan bersama pihak British. Dalam kes pencerobohan ini juga, kita masih lagi kalau boleh hendak selesaikan dengan cara diplomasi tanpa melibatkan pertumpahan darah. Tapi mungkin sebab terlalu bertoleransi sangat, pihak lain senang ambil kesempatan atas kebaikan kita.

  • Kenapa tiba2 Sultan Sulu nak tuntut Sabah?
    Mungkin kerana kalau ikut sejarahnya, Sabah atau Borneo Utara memang asalnya kepunyaan Sultan Sulu. Namun pada tahun 1878, Overbeck telah berunding dengan Sultan Sulu untuk menandatangani perjanjian serah hak tanah di bawah kuasa Sultan Sulu kepada Syarikat Overbeck. Sultan Sulu bersetuju untuk menyerahkan haknya dengan bayaran $5,000 setahun. Sehingga kini, Sabah masih membayar sewa kepada Sultan Sulu sebanyak $5000 di sebabkan terdapat klausa dalam perjanjian tersebut yang berkata “Sekarang ini saya berikan ini kepada kamu sebagai sewa sehingga tidak ada matahari dan bulan”. Baca lagi sejarah Borneo Utara di Jari Merdeka.

    Antara sumber yang menyatakan Sabah masih membayar sewa kepada Sultan Sulu sehingga kini boleh rujuk keratan akhbar Daily Express dan juga surat rasmi bayaran sewa di sini. Dan disebabkan ini Sultan Sulu masih beranggapan Sabah merupakan hak miliknya dan hanya disewakan kepada Malaysia.

    Bagi aku negeri Sabah dah pun merdeka di bawah Malaysia, so sekarang ia adalah hak milik Malaysia dan rakyat Sabah, bukan datuk moyang Sultan Sulu. Kalau nak cerita sejarah, mungkin lepas ni Thailand akan tuntut Kelantan, Malaysia akan tuntut Singapura, Brunei akan tuntut Sarawak, Indonesia akan tuntut, Jepun dan British akan tuntut Malaysia.

    Namun aku tak pasti kenapa kita masih lagi kena bayar sewa kepada keturunan Sultan Sulu walau Sabah dah di bawah Malaysia. Kalau ia disebabkan perjanjian lapok tahun 1878 yang dah lebih satu abad, aku rasa boleh je kita buat perjanjian yang baru, kerana perjanjian itu manusia jugak yang buat. 
Surat perjanjian penyerahan Borneo Utara kepada British
  • Kenapa berita mengenai pencerobohan ini seakan2 ditutup pada mulanya?
    Mungkin kerajaan tidak mahu mencipta suasana panik di negara kita sehingga boleh menimbulkan ketegangan. Namun bagi aku, kalau zaman dulu mungkin boleh nak tutup2 cerita, tapi di zaman sekarang di mana maklumat hanya di hujung jari, aku rasa tak perlu nak tutup2 cerita sangat, lambat laun rakyat pasti tahu juga, malah akan keluar juga cerita yang pelbagai versi. Sepatutnya pihak berkuasa beritahu keadaan sebenar, at least orang awam boleh ambil langkah berjaga2 dan tak buat cerita bukan2 dan khabar angin. Tak perlu beritahu maklumat yang sulit seperti maklumat dan operasi ketenteraan, hanya berita umum sudah cukup. Kerana bagi aku isu pencerobohan ni bukan benda kecik sampai nak kena nyorok2 situasi sebenar dari pengetahuan umum. Tengok sekarang Lahad Datu dah diisytihar darurat dan keluar perintah berkurung.

  • Kenapa tugas mengawal pencerobohan ini ditugaskan kepada polis dahulu bukan tentera?
    Ini juga mungkin strategi pasukan keselamatan negara kita, aku tak tahu kerana yang pasti setiap operasi ketenteraan adalah sulit, tapi yang pasti aku amat bangga dengan pasukan polis dan tentera yang bertungkus lumus berusaha untuk menyelesaikan masalah pencerobohan ini, dan aku percaya yang mereka semua adalah anggota2 elit yang amat terlatih yang sanggup menjadi benteng utama, sanggup mengorbankan jiwa raga mereka demi mempertahankan negara kita. Oleh itu aku harap jangan ada orang mempertikai tindakan perwira2 negara kita. Sebelum mencemuh dan mengutuk mereka, cuba fikir kita ni nak nak angkat senapang pun tak berani, apatah lagi nak pergi masuk hutan untuk memburu musuh.

  • Adakah insiden ini merupakan konspirasi UMNO ataupun Anwar Ibrahim yang menjadi dalangnya?
    Aku rasa cukup2 la dengan pelbagai teori konspirasi politik yang mengarut2 ni. Takkanlah semua yang berlaku kat Malaysia ni adalah konspirasi UMNO atau Anwar. Takkanlah Najib dan Anwar teruk sangat sampai sanggup menggadaikan kedaulatan negara. Aku percaya masing2 sayangkan negara walau apa pun ideologi politik mereka. Sepatutnya dalam hal keselamatan negara ni masing2 bersatu padu dan bekerjasama antara satu sama lain, ini masing2 nak tuding jari salahkan orang lain. Kepada yang bising2 dan asyik mengutuk, apa kata korang bangun dari kerusi depan komputer korang, pergi ke Sabah, angkat senjata dan pergi berperang sama.


Itu sahaja yang aku boleh fikir dan komen setakat ini. Nak komen lebih2, aku pun takde kat sana, dan aku pun bukannya dalam pasukan keselamatan negara. Namun pada awalnya aku juga terfikir kenapa bila dah tahu kumpulan bersenjata ini dah berada di Lahad Datu, pihak berkuasa tak terus bertindak dan tembak je mereka2 ini. Mereka dah ceroboh perairan dan mencemar kedaulatan negara kita, takkan kita masih lagi nak berunding?

Tapi bila fikir2 balik, jauh di sudut hati aku masih berharap penceroboh ini akan pulang semula ke tempat asal mereka dan masalah ini dapat selesaikan masalah ini tanpa sebarang pertumpahan darah. Tak sangka aku ada juga peperangan berlaku di negara kita yang merdeka ini. Yang lebih menyedihkan, kalau dulu kita menentang tentera Jepun, Komunis dan British, namun kini tentera kita terpaksa menentang penceroboh yang juga orang Islam.

Semoga krisis ini dapat diselesaikan dan doakan yang terbaik buat pasukan keselamatan kita dan juga rakyat Sabah. Takziah juga buat wira2 negara yang telah gugur di medan perang.





tags: kronologi penceroboh tentera kumpulan senjata militan sultan sulu lahad datu sabah filipina tuntut borneo utara perjanjian sultan jamalul kiram moro mnlf bayar sewa berita media usah layan dengar khabar angin hishamuddin hussein darurat perintah berkurung situasi sebenar anggota pasukan keselamatan polis pdrm vat 69 angkatan tentera atm konspirasi umno najib anwar ibrahim dalang twitter komen abby abadi tian chua pegawai maut terkorban mortar zulkifli mamat sabaruddin daud jenazah kebumi cedera balu anak azman ampong mohd tarmizi hashim mohamed qaiyum'aiqal zolkifli wira negara tembak menembak semporna

108 ulasan:

  1. ngantuk plak aih...........................................Maunah dulu pun cepat settle...Baling pun sama.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Slmt malam teddy

      Padam

    2. Setelah mengikuti ‘thread’ dari mula keluar sampai hari ni, aku nak kemukakan satu rumusan yang pada analisa aku adalah seperti berikut;
      1) Kedatangan puak ni ke Lahad Datu adalah untuk melawat Ahmad Malandi @ Mat Bom yang sedang sakit dan bukan bertujuan untuk berperang. (Ada laporannya pada post pertama dulu)
      2) Kebanyakannya yang datang bersama-sama Haji Musa @ besan Mat Bom adalah para oportunis dan pengiring yang punya sedara mara di Kampung Tanduo.
      3) Mereka mungkin dijanjikan (laporannya ada dalam post awal dulu) oleh samaada Haji Mussa atau Mat Bom bahawa sebelum mati Mat Bom akan membuat pembahagian tanah milik beliau (yang tuntutunnya telah kalah di mahkamah sebagaimana dalam post the_killer_ash)
      4) Mat Bom dan anaknya telah menipu Haji Musa dan suku sakat Sultan Sulu bahawa beliau telah berjaya dalam tuntutan keatas tanah Felda dan mengundang sedara-mara dan suku sakat Sulu untuk menandakan plot tanah bahagian masing-masing.
      5) Tujuan asal Mat Bom dan anaknya Mohd Ali mengarahkan suku sakat Sultan Sulu dan Haji Musa datang bersama-sama pengawal bersenjata adalah untuk menggertak pihak berkuasa Felda.



      6) Besar kemungkinan bahawa anak Mat Bom (Mohd Ali) dan Mat Bom sendiri telah menipu Haji Musa dan menyuruhnya memberitahu suku sakat Sultan Sulu bahawa tuntutun keatas tanah Felda (dulunya tanah milik Kesultanan Sulu) telah berjaya (sebab tu Sultan Sulu berkeras bahawa tanah tersebut adalah hak milik beliau) dan enggan keluar dari situ.
      7) Setelah tembelang Mat Bom dan anaknya Mohd Ali pecah, puak ni mula bergaduh sesama sendiri dan menyalahkan satu sama lain. Tak diketahui siapa yang telah mati tertembak, mungkin Haji Musa, atau Mat Bom atau Mohd Ali.
      8) Ianya tiada kaitan pencerobohan kedaulatan Malaysia sebab tu ianya lebih banyak dikendalikan olih pihak Polis Sabah sahaja.
      9) Ada dalam post yang lalu menyatakan bahawa kedatangan puak ni ke Lahad Datu adalah untuk melawat saudara yang sedang sakit dan ada pihak yang menjanjikan tanah kepada mereka. Biasalah kat Malaysia pun kalau ada cerita pasal ceroboh/pembukaan tanah baru, orang akan datang/serbu ramai-ramai.
      10) Kunjungan puak ni nampaknya tiada kaitan dengan politik di Malaysia sama sekali.

      11) Tindakan lambat diambil keatas mereka kerana kebanyakan yang datang tu berkemungkinan besar memiliki saudara-mara di Lahat Datu (ada dalam post yang lepas) dan kita lebih bersifat berperi kemanusiaan.
      12) Besar kemungkinan adik sultan sulu dah termalu sebab diklentong oleh Mat Bom dan anaknya Mohd Ali, telah memberitahu cerita sebenar kepada abangnya (Sultan Sulu) dan Sultan Sulu dah termalu, maka mengerahkan adiknya agar jangan balik selagi tak dapat geran tanah dan mula mereka-reka cerita tentang tuntutun keatas Sabah.
      13) Media arus perdana tak berminat membesarkan cerita ‘rombongan melawat saudara yang sedang sakit) ni sebab tiada unsur-unsur untuk ‘menceroboh’ dan ‘berperang’ pada mulanya.
      14) Pihak tentera tidak mengambil tindakan ‘menghapuskan’ mereka kerana tujuan asal puak ni adalah untuk melawat saudara yang sedang sakit.
      15) Dalam post asal ada menyatakan bahawa Haji Musa adalah orang kanan adik Sultan Sulu, oleh itu, menjadi kebiasaan “aku nak melawat besan aku kat Lahat Datu, ko nak ikut tak?” (besan aku kan member ko jugak, kan ke masa aku kawinkan anak aku dulu ko dan abang ko ada datang meraikan sama).



      Padam
    3. 16) Dalam post awal ada menyatakan kebanyakan ahli rombongan yang bersenjata adalah anggota MNLF. (biasalah askar, takkan nak tinggalkan senjata, itukan kebanggan mereka).
      17) Besar kemungkinan anggota rombongan yang bersenjata ni juga adalah kawan-kawan ataupun orang-orang yang pernah dibantu oleh Mat Bom ataupun mereka merupakan pengikut Haji Musa ataupun pengiring kepada adik Sultan Sulu.
      18) Kesimpulannya, mereka-mereka (penceroboh) ini telah ditipu oleh sesaorang (besar kemungkinan Mat Bom) dan orang yang menipu mereka telah memberitahu mereka bahawa Kerajaan Malaysia telah enggan menyerahkan tanah yang telah dijanjikan kepada orang yang telah menipu mereka yang juga telah menjanjikan tanah-tanah tersebut kepada mereka.
      19) Sebenarnya mungkin tiada niat langsung kisah Sultan Sulu nak menuntut Sabah, tapi dek kerana dah tertipu oleh mamat ni (penipu yang telah menjanjikan tanah) maka kes ini dah menjadi semakin bercelaru dan Sultan Sulu sendiri pun dah mula bengong.
      19) Disini nampaknya pihak kita lebih bersimpati kepada ‘penceroboh’ ini sebab telah kena tipu dan tak tergamak nak ‘menghapuskan’ mereka.
      20) Kita tunggu episod akhir kepada ‘pencerobohan’ ini dan apa yang terjadi kepada Ahmad Malandi @ Mat Bom, anaknya Mohd Ali dan tak lupa juga Haji Musa (yang dah mati ditembak?) Dan siapakah orang yang telah menjanjikan tanah kepada ‘pencdroboh-penceroboh’ ini.

      Padam
    4. anwar ibrahim4 Mac 2013 11:58 PG

      Semua ini hanya konspirasi dan sandiwara jahat UMNO-BN untuk menjatuhkan karier politik Anwar Ibrahim. Tanpa Anwar Ibrahim sebagai PM yang suci, malaysia tidak akan aman seperti yang berlaku di lahad datu.. jadi undilah PR pada PRU13 nanti..

      Padam
  2. Untuk lebih lanjut mengenai persoalan mengapa polis dan buka tentera boleh baca dekat sini : https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=541437079223566&id=114607018573243. Pasal sulu tu, nak tahu kenapa bolehlah baca di sini http://tausug-global.blogspot.com/. Semoga dapat di selesaikan secara aman. Kalau berlaku peperangan antara kita dengan penceroboh itu, itu dah jadi lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tambahan mengenai persoalan mengapa polis dan buka tentera?

      Counter-Guerrilla Warfare, Classic Guidelines, Economy of Force..

      The counter-insurgent regime must not overreact to guerrilla provocations, since this may indeed be what they seek to create a crisis in civilian morale. Indiscriminate use of firepower may only serve to alienate the key focus of counterinsurgency- the base of the people. Police level actions should guide the effort and take place in a clear framework of legality, even if under a State of Emergency. Civil liberties and other customs of peacetime may have to be suspended, but again, the counter-insurgent regime must exercise restraint, and cleave to orderly procedures. In the counter-insurgency context, "boots on the ground" are even more important than technological prowess and massive firepower, although anti-guerrilla forces should take full advantage of modern air, artillery and electronic warfare assets.

      Baca selanjutnya disini -> http://en.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_warfare

      Padam
    2. aku orang LD dan aku tetap rasa takut dengan keselamatan rakyat sekarang .. masa kan tidak,pihak keselamatan polis pga ada bercerita tentang pencerobohan ini .. saya tak tahu apa motif tapi yang pasti pegawai keselamatan terbabit seakan2 nak menakutnakutkan penduduk ..
      kampung aku akan dirompak laa dan sebab itu tentera berjaga dihilir kampung .. dia juga ada menceritakkan,beberapa malam lalu, kediaman pga berhampiran kampung aku ni diceroboh 5orang .. bila seorang tertangkap,dia mengaku mendapat upah rm500 dari seseorang ..
      aku tak pasti cerita polis pga tu betul atau tidak .. dia jugak cakap,banyak fakta dirahsiakan dari pengetahuan rakyat ..

      dan bagi pendapat aku mengenai insiden pencerobohan ni, aku rasa sultan sulu dan konco2nya telah tertipu .. mereka bukan pengganas jadi kerajaan tetap berunding dengan mereka .. mereka nak balik tetapi mereka takut ditipu oleh pihak berkuasa malaysia dan filipina ..
      mengenai serangan di semporna, mereka bukan askar sultan sulu tapi mungkin abusayyaf, M.I dll .. mereka adalah pengganas yang ingin membuat huruhara di sabah .. mereka2 ni takkan pulang selagi tak dapat "modal" mereka datang ke sabah .. merompak dan memenggal kepala adalah kegemaran mereka ..

      satu perkara aku pelik,kenapa anggota keselamatan yang terkorban disemporna lambat diumum berbanding di LD haritu???

      -ulunkito-

      Padam
  3. Ni smua keja illuminati

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh well, british mmg terer divide and conquer dalam bab memerintah nih.

      Padam
    2. Betul tu, apa pandagan anda di bawah

      Padam
  4. pasal sulu, memang dorang tak ada hak ke atas sabah~
    sumber : "Tarsilah Brunei" (by Pehin Jamil Al-Sufri)

    https://www.facebook.com/brunei.oldbanknotes/posts/295501983909562 for images~

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk pengetahuan tambahan, boleh rujuk garis masa ringkas sejarah north borneo atau sabah.

      www.quezon.ph/2013/03/01/north-borneo-sabah-an-annotated-timeline-1640s-present/

      pada September 12, 1962, kes sabah ni mula jadi isu nasional pada rakyat filipina. patut la rakyat diaorg macam bersatu nak ambik sabah.

      Padam
    2. ini semua slaah kerajaan BN bukan saja isu IC malah menganakritikan Sabah menyedut hasil kekayaan sabah tapi membiarkan Sabah terus miskin.

      Padam
  5. Lol..

    Aku pun pelik bin ajaib masa bersih 2 siap kerahkan bom asap fru semua pancut air tu ke atas orang tak bawa senjata..

    Ni bawak senjata war deq pulak?

    Bukan sekali dengar pasal kehebatan MARIN kita tumpaskan lanun etc.. Tapi sampai mendarat ke tanahhair dengan senjata berat mcm pelik pulak polisi Kita?

    Apa dah jadi? Patut awal2 lagi dah serang halau mereka.. Ni masih nak berunding? Come on ni bukan hantar orang tapi dah menceroboh terang2an

    Perompak boleh tembak mati bahkan adik yang bawak kereta langar sekatan polis pun kena tembak? Tapi bila penceroboh lengkap senjata boleh berunding-runding lagi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Keyboard warrior..ckp saja lebey..kah kah kah

      Padam
    2. ko nganga jer lebey

      Padam
    3. Adakahkah maksud ko
      pedulikan je lahat datu mari berganam style ke?

      Patut la orang Malaysia bodo2 bila orang tanya info putar belit
      sini cakap camtu sini cakap camni..

      Cuba menteri pertahanan buat sidang khas perjelas


      Padam
  6. walayehhh...da la tu anon oiiii..ini pn nak dipolitikkan. adoyaiiii

    BalasPadam
  7. Black Bladerz3 Mac 2013 8:13 PG

    salam noob, aku skrg ni th ikut perkembangan pasal lahad datu, n sebenarnya macam2 versi cerita yg aku dapat tau

    1)ada orang nak sabotaj perjanjian damai yg telah dibuat antara filipina dan MINF(ambil kesempatan untuk menghalang kestabilan di mindanao)

    2)the so called Sultan KIram ni sultan palsu sebenarnya, mcm nak cari publicity atau kuasa yg dan lama x de(sultan Kiram berani buat pencerobohan kerena didorong olek pihak di belakangnya)

    3)dibuat oleh sebagai mengalih perhatian dari situasi sebenar(khabar angin mengatakan terdapat askar/perisik negara asing seludup masuk ke sabah)

    berbalik kepada kenyataan noob yg kenapa tugas mengawal pencerobohan ini ditugaskan kepada polis dahulu bukan tentera?

    pasal bila tentera urus, mereka dianggap tahanan perang bukan penceroboh, jadi mereka dikenakan hukuman pun paling berat pun membunuh atau membawa senjata bila bawah kawalan polis bertukar jadi isytihar perang dgn Malaysia yg hukumannya gantung atau ditahan seumur hidup. malaysia nak kurangkan casualty antara polis dgn peberontak tapi susu dibalas tuba skrg. bila tindakan kekerasan diambil, MAlaysia secara x rasminya berhadapan dgn militan yg bersimpati dgn so called tentera Sulu dan wujud ancaman terrorism di kawasan sabah dan Malaysia seperti Nur Mahsuri kata kalau setitik darah tentera sulu tumpah, dia akan isytihar perang ke atas Malaysia.

    Jadi noob ni jelah setakat yg aku tau berdasarkan bacaan blog, secara terperinci mmg aku x tau sgt cuma nak bagi pencerahan kepada yg x tau lagi

    BalasPadam
  8. bangsamoro dan sulu dua benda yg berbeza.....mohon jangan keliru......aku tengok ada yg terkeliru antara dua2 ni........

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama je..nama je berbeza..macam kita juga lah..ada orang minang,ada orang jawa..hakikatnya?mereka adalah salah satu komponen bangsa Melayu.

      Macam orang pinoy,tausug dan moro..mereka satu bangsa..dan dibawah komponen bangsa Melayu jgk..pi mai pi mai tang tu jgk.

      Padam
    2. camtu tak sama lah zack, mesti ada sentimen etnik atau puak punya. mana sama org minang dan og jawa

      Padam
  9. klu kt singapore dh lama puak2 ni kena head shot. kt malaysia je komando kita yg ko

    BalasPadam
  10. Bila sebut soal insiden lahad datu ni,ramai yang mempersoalkan kaedah yang dipakai oleh pihak keselamatan kita.

    pertanyaan aku,adakah peristiwa MEMALI dan Al-maunah Pihak keselamatan kita terus menyerang mereka sebaik sahaja mengetahui mereka mempunyai senjata berbahaya?Anda CONFIRM pihak keselamatan tidak BERUNDING dengan mereka dahulu sebelum mengambil tindakkan?(aku tak mahu melalut ke arah lain,aku cuma nak tahu dalam kedua2 peristiwa diatas..ada atau tidak pihak keselamatan buat rundingan sebelum menyerang?)

    Aku tak paham cara pemikiran korang,cara pemikiran korang.."tembak mati masalah pun selesai"..betulkah??

    Ada korang pernah fikir tak isu2 lain sekiranya pihak kita ambil tindakkan drastik?contohnya macamni "Oh,lu bunuh geng2 wa ye..takpe2..lu tengok wa kacau lu punya negara sampai bila2"..Atau "Aktivis hak asasi manusia-Malaysia negara kejam kerana mengebom kubu penceroboh tanpa mencuba kaedah lain dahulu sebelum tindakkan kekerasan diambil".."atau.."Setiusaha hillary clinton berkata..Amerika dengan pakej anti-keganasannya akan ikut campur dalam situasi terrorist di lahad datu"..atau"negara malaysia sekarang bukan lagi negara aman,terdapat perang di malaysia"..cuba bagitahu..anda mahukan situasi begini???

    BalasPadam
    Balasan
    1. projek ic tun mahathir membuahkan hasil

      Padam
    2. Peristiwa Memali dan Al-Maunah ada rundingan damai, cuma di Memali akan berlaku pembunuhan dan di Al-Maunah, kita dah cuba sedaya upaya untuk berunding dan akhirnya di Al-Maunah tiada pembunuhan yang berlaku... kita ni manusia, tak sempurna, jangan asyik cakap konspirasi, kne ingat kami ni duk kat pantai sabah tu bukan dalam jarak 1 meter ke berbaris tunggu pencerobohan... jadi, jangan kata kelengkapan tidak cukup, ataw polis tidak membuat kerja, tapi lebih kepada benda nak jadi...

      dan kenapa tidak ditembak terlebih dahulu saja kerana terang2 menceroboh, jawapan die senang saje, ia umpama 1 orang polis masuk ke kawasan PATI seramai 1000 orang... adakah kamu ingat polis itu akan selamat dan PATI itu akan ditangkap, jawapan dia, polis tu terus tak akan dijumpai... same juga di sana, kita tak tau siapa yang akan menyokong dan siapa yang akan menghulur bantuan pada pihak sulu, jadi lebih baik rundingan di adakan... dan lagi 1, ia adalah kerana modus operandi mereka yang serupa dengan lanun... kita tak mau perkara ini berpanjangan dengan mereka menyerang pulau2 yang lain... kita tak mau kepentingan syarikat asing seperti SHELLL dan Exxon Mobil diserang oleh mereka... jadi pahamla, bukan kerajaan tak mahu terus membunuh, rundingan adalah perkara pertama, andai perkara ini berlanjutan, mungkin tentera akan masuk campur dan keadaan akan jadi lg teruk dengan pembunuhan beramai2 akan berlaku... jadi fikirla, nak yang bagaimana...

      Bak kata 1 komen di facebook, andai baru menang men counter-strike di cybercafe, janganla memandai nak beri arahan taktikal seperti jeneral perang kita... andai tidak pernah menjadi duta, ataw wakil negara, janganla memandai hendak memberitahu kerajaan apa yang kita patut buat dan tidak patut buat... kerana ia memalukan diri kita, bercakap bagaikan tin kosong...

      Padam
    3. andai baru jadi pdrm jangan sombong nak lawan askar sulu!

      Padam
    4. Patut la isu Mamali tak habis2 supanya kaedah yang salah digunapakai dulu..

      Padam
    5. dah polis lawan askar yang ada latihan tentera..
      bravo gak la dapat tembak 12 orang..

      kalau komando elit yang uruskan musti takda pertumpahan darah semua lenyap tanpa dapat dikesan

      Padam
  11. noob. ada beberapa fakta nak tambah. puak puak sulu ni bukan baru dgn suasana sabah. dorang da lama keluar masuk. sama mcm puak puak lain samada pati ber ic atau tak ber ic kaum visaya pilipino, jawa, bugis, dr kalimantan dan pakistan. 200k pati yg ada di sabah jika di bendung bila2 masa sajak bole buat havoc. apa pun bagus juga ada isu ni. baru la satu malaysia tau keadaan disabah cm mana. owh ya. ini bukan kali pertama dorg bikin kacau. kes tembak rambang rompak bank pun dorg perna buat. apa pun ini kalilah!

    #mecha x login

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh ya. lupa lagi. itulah. dulu baik sgt dgn puak ni. dorg bg rasuah pun polis pga amik. skarang peluru dorg bg ko

      Padam
    2. Tanpa Nama 3 Mac 2013 9.32 PG, amboi sedap mulut mak pak ang cakap ya... abis yang kami duk bertugas sana, dapat gaji yang biasa saje, nk cakap kami amik rasuah pn berpada la weyh... kalu camtu, biarla kami pulang dari sana, ang g bertugas kat sana plak yeh... cakap kat sini boleh la, suka2 ati cakap rasuah, ape ko ingat kami kasi anak bini kami makan duit haram ke sial.....

      Padam
    3. Yea banyak kes kat Sabah tak didedahkan..
      pemberian IC tu lama dah orang tahu orang sabah tahu.. tapi camna nak lapor pihak berkuasa yang buat

      Bagi IC, sape peluk Islam bagi status Melayu bagi tanah dsb. projek Ayahanda T.M. Mungkin atas alasan Melayu..

      Rupanya Melayu ni tidak la original banyak dah dilacurkan dengan cara memeluk Islam.. Banyak bangsa mengaku "Melayu" hanya dengan memeluk Islam..

      Padam
    4. tun dr mahathir pun mengaku projek ic segera disabah tapi divert isu kpd tunku abdulrahman pula org cina dan india pun dpt ic dibawah tunku dulu. tapi soalnya org cina memberontak mcm org sulu ker?

      Padam
  12. Tian chua ngetot

    BalasPadam
  13. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Nasib baik aku sempat baca apa yang kau tulis sebelum ko padam apa yang kau tulis.

      Dari gaya kau,macam seorang SIMPATISAN kepada geng2 sulu ni..Mungkin berketurunan sulu kau ni.

      Baik aku akan menjawap isu "bayaran sewa" kepada Sultan sulu tu..Baca betul2..

      Benarkah Malaysia Membayar Sewa Kepada Filipina Untuk Sabah?

      Tidak.

      Malaysia membayar ‘cession money‘ sebanyak USD5,000 setiap tahun kepada waris Sultan Sulu.

      ‘Cession money‘ ialah bayaran penyerahan, dan bukan bayaran sewa. Selain Sabah, terdapat wilayah-wilayah lain di dunia yang diserahkan (ceded) dengan bayaran, contohnya:

      1. Louisiana, diserah oleh Perancis kepada Amerika Syarikat dengan bayaran berjumlah USD15 juta, atau kurang USD0.03 seekar.
      2. Alaska, diserah oleh Russia kepada Amerika Syarikat dengan bayaran USD7.2 juta, atau USD0.02 seekar.

      Padam
    3. komen yg kedua tu aku tulis, aku nak baca balik sejarah sabah. sbb terkomen sebelum study dulu. bila dah tau, terpaksalah delete balik.. hoho..

      Padam
    4. okeh TQ zack atas info ko.. kehkehkeh.. aku ni buta sejarah betul. kena gali balik sejarah2 lama..

      Padam
    5. mar kita gali dan belajar sejarah
      kita pastikan sejarah yang Asli bukan yang direka british atau sesiapa demi kepentingan mereka..

      Padam
    6. cession money tu datang dari kefahaman british semasa tu zack.

      dalam kontrak bahasa jawi tuh perkataan yang digunakan adalah pajak (= sewa). british salah faham maksud perkataan tu.

      Padam
    7. sama jelah biskut,macam perjanjian sewa beli..tarikh tamat pajakkan tu bulan 3 ni..

      itu yang dorang gelabah..cuba ko check artikel dekat ameno world.

      Padam
    8. sewa beli dengan pajak benda sama?

      Padam
    9. bodoh punya zack. sewa beli dengan pajak pun x tau beza

      Padam
  14. Macam2 cerita akhir2 ni yea.. :) Hebat juga sultan sulu ni yea..

    Kalau penceroboh boleh masuk Lahad Datu dengan mudah sempadan perairan kita tidak la dikawal dengan baik.. sama macam insiden lanun beberapa tahun dulu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh tak bagitahu macamana nak jaga dengan baik tu?pasang tembok macam dekat israel tu ke?

      dan adakah rumah kita dijaga dengan baik?adakah dengan dimangga sahaja rumah kita telah dijaga dengan baik?

      bukan senang nak menjaga sesuatu(apatah lagi anak dara,jaga lembu lagi senang),security bank pun tak dapat menjaga banknya dengan baik apabila perompak gali terowong dibawah banknya untuk merompak.

      Moralnya..jangan asik nak menyalahkan sesuatu.

      Padam
    2. Salah? dah tugas tangungjawab mereka kan?

      Memang susah mengawal perairan tapi benda ni dan 3 minggu la brother..

      takan koman dan huduh sangat pertahan dan perisikan kita yang dikenali sebagai terbaik didunia?

      Mohon pencerahan.. supaya tiada khabar angin fitnah dan sebagainya..
      Dah la Al-maunah dulu boleh rampas senjata dari Kem tak sampai 15 minit.. sekarang penceroboh boleh tawan Sabah dengan hanya 100 orang askar?

      Nampaknya bajet pertahanan yang sudah dibelanjakan tidaklah berbaloi malah mungkin kita kena tambah lagi perbelanjaan macam ni..

      Padam
    3. komando vas 69 adalah mentee dan pernah dapat training dari SAS United Kingdom dan antara group yang dikitiraf terbaik. tapi masih gagal menumpaskan puak sulu. menteri pertahanan patut malu dan letak jawatan. andai perkara begini berlaku di jepun, sweeden, belgium, bukan menteri pertahanan jer, PM pun akan minta maaf pada rakyat dorang.

      Padam
    4. Hello, VAT69 di bawah kementerian dalam negeri.. di bawah kuasa PDRM, bukan ATM.. study dulu..

      Padam
    5. VAT69/UTK

      VAT 69 atau 69 Komando merupakan pasukan Operasi khas Polis Diraja Malaysia berpengkalan di Markas Briged Utara Ulu Kinta, Perak dan manakala "Unit Tindak Khas"di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Kuala Lumpur, diletakkan dibawah arahan Timb. Jabatan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri/Ketenteraman Awam.

      Dia ni SWAT Malaysia cuma tak pasti adakah latihan VAT69 merangkumi hutan atau taktik gerilla..

      Padam

  15. The Moro National Liberation Front (MNLF) warned that the use of force by Malaysia in Lahad Datu yesterday may escalate hostilities in Sabah and this may result in a civil war.

    "Up to now, sniping continues. Do we want more bloodshed or do we want this bloodshed to stop? We pose this question to the Malaysian government."

    She added that her uncle Azzimudie Kiram "decided to go to Lahad Datu with 234 men with the firm belief to settle there peacefully and to defend their right to live in their homeland."


    Diaorang kenapa tak kauwtim dengan BN
    Mintak IC leh settle down aman tanpa perlu nak perang2..
    Tamak sangat la nih nak balik sabah pulak..

    Kalau betul ada perjanjian tu officially bawak ke international court
    Kalau singapura boleh dapat batu puteh mungkin sultan Sulu boleh dapat Sabah..

    BalasPadam
  16. semoga segala-galanya kembali pulih seperti biasa
    amin

    BalasPadam
  17. bapak tiri zack3 Mac 2013 11:33 PG

    alaaaaa........nanti klau govt pasang benda2 canggih nak halang penceroboh, dikatakan bazir duit rakyat.....x pasang, cakap govt x buat apa2........bodoh piang anjing2 pr ni......

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada prospek beli senjata baru ni..
      komisen 20% ke 100%?

      Padam
  18. insiden ini menunjukkan sempadan negara kita sangat mudah ditembus org luar. boleh bawak senjata bagai masuk malaysia lepas tu buat ancaman. apapun alasannya, insiden seperti ini tidak sepatutnya berlaku. apa guna peralatan canggih, latihan mantap terhadap anggota tp boleh jadi insiden mcm ni? buat malu je.

    aku kurang setuju dgn kerajaan malaysia berunding dgn pasukan askar penceroboh ni. tp mungkin ianya perlu. rundingan x jalan, senjatalah jadi makanan.

    manusia akan sentiasa berbunuhan, x kiralah apapun alasannya. agama, fahaman politik dan bangsa bukanlah alasan utk tidak membunuh atau dibunuh. ini suatu fakta hidup; umat Islam contohnya ramai yg mati bukan sebab dibunuh org bukan Islam, tetapi saudara seagama sendiri atas pelbagai sebab.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Senangnya jari anda mengetuk keyboard.... nak mengawal perairan negara bukan tugas yg mudah. Awak kenala faham situasi di sana. AWAK dah pernah sampai sana ke? Adakah awak ada ilmu ketenteraan? Negara mana yg boleh menghalang 100% pencerobohan sempadan? Jgn taip ikut sedap jari. Guna akal dgn mendalam.

      Padam
    2. Betul ke negara kita ada peralatan canggih?bukan ke bila ATM usulkan nak beli sesuatu kita cakap itu hanyalah suatu pembaziran tak perlukan semua benda2 alah itu?

      Anda nak semua anggota keselamatan di Malaysia buat barisan panjang mengelilingi sempadan Malaysia ke baru sempadan negara kebal dari ancaman?

      Amerika syarikat negara super canggih pun sering bolos sempadannya,apakah peralatan canggih dan latihan mantap pasukan keselamatannya hanyalah sekadar useless?

      Ko tak berapa setuju Kerajaan melakukan kaedah diplomasi,madsud ko adalah lebih baik mengebom mereka dan masalah akan selesai?kau pasti tak akan ada efek rantaian selepas musnahnya kumpulan penceroboh tu?

      Sekarang,ko cuba nak bawakan teori asas kehidupan "siapa paling kuat dia akan hidup'??ko ingat kita ni binatang ke?dah ramai manusia jadi binatang sebab suka bunuh orang?Ko nak kita jadi macam hitler,stalin,genghis khan,sunni-syiah,amerika yang suka bunuh membunuh atas faktor ideologi?

      Manusia akan sentiasa berbunuhan,itulah adalah kalimat ko..betul tapi perlukah kita menlestarikannya?

      Padam
    3. ya, canggih. baca artikel dan ucapan panglima TLDM kat bawah.

      "Kita ada kapal dan bot kita yang ditugaskan di sana, jadi tidak ada sebarang masalah dan kita sentiasa bersedia jika diperlukan lagi kekuatan TLDM yang lain untuk bantuan. Kita ada kapal dan helikopter selain mempunyai sistem kawalan radar.

      tak canggih?
      :)

      Padam
    4. Ape2 hal kita ngetot dulu..diaorang xceroboh tpi nuar yg undang

      Padam
    5. dorang ada ic la. siap ble skola lg ank2 dorg kat sabah nie

      Padam
    6. persoalannya?CUKUP canggih kah wahai anon 12.43???dan bilangannya cukupkah untuk mengawal SATU MALAYSIA??

      Ada tapi cukupkah?Canggih..tapi secanggih mana?ibarat ada iphone dan iphone 5..perkataan CANGGIH tu rasional untuk tahun mana?tahun 1980-an??


      Padam
    7. Dah kata lahad datu dah 3 minggu tak cukup dah ke Zack kerah pi sana?
      Awat lambat sangat nak bertindak? Padahal sejam saja dari tawau?

      Katanya hanya 100 orang ada kata 234 orang..

      Tapi tak mustahil juga kan kalau Al-mAunah boleh rampas senjata dari Kem hanya 15 minit.. Enjin Kapal terbang jet boleh hilang.. Kes ini mungkin tidak la pelik juga..

      Sebab kita tidak CUKUP cangih..

      Padam
    8. zack, kalo panglima tldm ckp takda masalah nak jaga perairan negara dgn kekuatan yg ada pd tldm, ko nak kata ape? nk kata panglima tu tak tahu pasal inventori tldm? atau ko nk kata puak sulu lg cekap dr tldm?

      Padam
    9. Mungkin msalah komunikasi Zack lebih faham keadaan di lahad datu dari Penglima kita. Panglima ni tak turun padang check betul2 dengan teliti atau saje nak kawal keadaan dengan fakta yang mententeramkan..

      Padam
    10. o...komunikasi zack lagi mantap dr panglima tldm.

      Padam
    11. Dasar keyboard warrior.. mehla datang Sabah kalo berani!

      Padam
    12. la pelawat mat bom je

      Padam
  19. Perairan Sabah dijamin selamat

    KOTA KINABALU 19 Okt. - Kawasan perairan Sabah dalam keadaan selamat dan terkawal daripada sebarang pencerobohan daripada mana-mana pihak termasuk oleh pejuang Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF).

    Panglima Wilayah Laut Dua, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Laksamana Pertama Syed Zahiruddin Putra Syed Osman berkata, semua pihak tidak perlu ragu dengan tahap keselamatan perairan negeri, meskipun dilaporkan berlaku pertempuran antara pejuang MILF dan tentera Filipina, baru-baru ini.

    Katanya, kekuatan dan tahap kesiagaan TLDM Sabah, mampu menangkis sebarang cubaan oleh mana-mana pihak untuk menceroboh ke negeri ini.

    "Keselamatan kita tidak boleh diragui kerana seperti yang kita tahu salah satu operasi berterusan yang sering kita laksanakan ialah Ops Pasir.

    "Selain itu memang ada unit-unit seperti polis, tentera dan juga TLDM yang sentiasa membuat rondaan pemantauan di kawasan tersebut, jadi kalau ada kemasukan unsur-unsur terlibat kita akan dapat kesan," katanya ketika ditemui pada Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri TLDM, di Pangkalan TLDM Sepanggar, dekat sini semalam.

    Baru-baru ini, sekurang-kurangnya 13 orang pejuang MILF terbunuh selepas kubu mereka di selatan Filipina digempur oleh pesawat tentera Filipina.

    Operasi berkenaan dilancarkan bagi menghalau keluar pejuang yang bersembunyi di sebalik kubu konkrit di kawasan Datu Piang.

    Menurut Syed Zahiruddin, setakat ini beliau tidak menerima sebarang laporan kes percubaan menceroboh perairan negara oleh mana-mana pihak.

    Katanya, kekuatan TLDM juga mencukupi dan sentiasa bersedia menggerakkan kekuatannya itu untuk menangani sebarang kejadian tidak diingini.

    "Kita ada kapal dan bot kita yang ditugaskan di sana, jadi tidak ada sebarang masalah dan kita sentiasa bersedia jika diperlukan lagi kekuatan TLDM yang lain untuk bantuan. Kita ada kapal dan helikopter selain mempunyai sistem kawalan radar.

    Selain itu katanya, Pasukan Khas Laut (Paskal) TLDM yang ditempatkan di Semporna juga sentiasa bersedia bagi menangani apa sahaja keadaan jika diperlukan.

    Tambahnya, dengan kawalan ketat dan keupayaan TLDM Sabah, beliau yakin tiada pihak yang berniat dan mampu mengancam dan menceroboh perairan negara.

    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1020&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sabah_%26_Sarawak&pg=wb_04.htm#ixzz2MOv5qKKE

    BalasPadam
  20. Dalam keadaan penuh curiga, orang awam sukar bekerjasama dengan pihak berkuasa yang disifatkan sering menyalahguna kuasa dan bertindak kasar dan menuduh pemberi maklumat sebagai penjenayah yang bersubahat.

    Saya terpaksa menahan ketawa membawa segala komen dan ulasan daripada semua pihak; apatah lagi 'kependekan akal' pihak berkuasa yang menghantar satu batalion tentera berkubu di Kampung Tanduo, Kampung Sungai Nyamuk, Kampung Sungai Merah untuk mengawal dan memantau 'Tentera Sultan Sulu'; sedangkan pada hakikatnya hanyalah 'Tentera Upahan' Ahmad Malandi @ Mat Bom.

    Mengikut risikan Sabahkini.net hanya 76 orang sahaja 'Tentera' yang berjaya mendarat di Tanduo termasuk enam wanita untuk mempertahankan tanah adat yang didakwa milik Ahmad di FELDA Sahabat 18 setelah Ahmad menjanjikan mereka akan mendapat tanah yang telah ditanam kelapa sawit seluas beribu ekar di Felda Sahabat 18.

    Dikhuatiri Ahmad dan Mohd Ali yang membiayai pembelian senjata api berkenaan di pasaran gelap di Tawi-Tawi dan segala makan minum mereka setelah kecewa dengan keputusan mahkamah yang memenangkan FELDA dalam kes tuntutan tanah beliau.

    Kelicikan Ahmad berjaya mengaburi mata pihak berkuasa yang menyangka memang benar Tentera Sulu setelah Datu Ibrahim @ Datu Kuin berjaya mempengaruhi saudaranya, Sultan Jamalul Kiram III mengakui kumpulan tersebut sebagai 'Tentera Sultan Sulu' yang mendapat suaka sementara kerana Kerajaan Filipina sudah pasti akan menangkap mereka dan dibawa ke muka pengadilan.

    Setelah tidak mempunyai harapan mendapat tanah yang dijanjikan Ahmad kerana dalam keadaan fizikalnya yang nazak; maka berlaku pertengkaran dan berselisihan pendapat sehingga Haji Musa dan Majid terbunuh dalam kejadian tembak menembak sesama mereka.

    Sabahkini.net mendapat tahu bahawa Datu Ibrahim @ Kuin Jamalul Kiram turut tercedera terkena peluru sesat; malah mereka berbalah dan tidak sehaluan lagi setelah perunding dengan pihak berkuasa melalui jalan buntu.

    Setelah membuat pertimbangan dan siasatan rapi, saya menganggap 'Drama' Ahmad Malandi hanya merupakan gertakan dan dalam keadaan fizikalnya sekarang, Mohd Ali tidak mampu melakukan apa-apa, malah terpaksa menggadai nyawa jika rundingan tamat. Lazimnya, jika mereka boleh masuk dengan senyap, maka sudah pastinya mereka akan keluar dengan lebih senyap daripada mereka masuk; sekalipun ketika pigak berkuasa sedang berkawal!

    Mungkin tiba masanya Menteri Pertahanan, Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara, Ketua APMM, Panglima Angkatan Tentera dan pihak berkuasa untuk bermuhasabah diri dan meletakkan jawatan kerana kejadian ini merupakan 'kemaluan' yang tidak dapat disorok daripada mata dunia yang melihat betapa rapuhnya sistem pertahanan Sabah; sehinggakan Ahmad Malandi @ Mat Bom boleh merancang 'Pintomen' serangan yang menyebabkan seluruh negara terpinga-pinga dan ketakutan.

    Masa untuk berunding telah tamat. Bagaimanapun 76 tentera palsu Sultan Sulu yang terpedaya oleh 'Janji Terang Bulan' Ahmad Malandi ini wajar diberi peluang menyerah diri secara sukarela dan perlu diadili di mahkamah Malaysia kerana masuk secara haram dengan niat untuk menderhaka kepada yang DiPertuan Agong.

    Sabahkini.net akan membongkar institusi Kesultanan Sulu dan apa relevannya lagi dengan Sabah dapat episod akan datang.

    (NOTA : Sabahkini.net telah menarik keluar Pasukan Perisikan di Tungku kerana hanya membuang masa dan keringat melaporkan 'Drama' yang mahu menyebarkan dakyah Sultan Palsu dari Sulu)

    Sumber: Sabahkini.net

    http://shalehudin.blogspot.com/2013/03/terhot-anda-kenal-orang-dalam-gambar-ini.html

    http://sabahkini.net/index.php?option=com_content&view=article&id=17868:apakah-insiden-tanduo-2-2-5&catid=40:laporan-khas&Itemid=49

    BalasPadam
    Balasan
    1. apmm bersama bot-bot lajunya mengabihkan boreh je

      Padam
    2. berjuta beli bot cangih ni
      itu la orang bising beli peralatan berjuta 100 orang penceroboh tak dapat ditangani

      Padam
  21. three weeks is too much.

    BalasPadam
  22. Balasan
    1. sy pn tkt gk..sembunyi bwh ktiak awa la..eee bau mashem :P

      Padam
  23. Aku susah2 pg sabah sbg rajimen bantuan korang sini sembang je lebih, meh ah turun sini tolong aku!

    BalasPadam
    Balasan
    1. nampak sangat mengulor

      Padam
    2. pegi lawan askar sulu la. yg lepak sini buat pe

      Padam
    3. ntah korang ni, kitorang kat Sabah ni tak gelabah cam korang. sibuk je.. silap2 tak penah pun datang Sabah. sembang ja lebat... huh, Si Noob pun sama.

      Padam
  24. yang org pandai2 kat sini kenapa nak samakan situasi lahad datu dengan al-maunah & mamali?

    sama sosiologi kah?
    sama sentimen sejarah kah?
    sama bentuk geografi kah?
    bilangan org terlibat tu sama besar kah?

    motif mungkin la sama kut. sekurang2nya kes al-maunah & mamali tu boleh jadikan rujukan. tapi mana mungkin modus operandi tiga peristiwa nih serupa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. x kisah la ape jenis nama. memali ker. al maunah ker. lahad datu ker. malaysia xde skuad anti pengganas mcm swat ker? at least kena ada plan n skuad cmni. da la nk guna atm x bole.

      Padam
    2. memang kena la sepatutnya dikawal dari masuk..
      tapi dah penceroboh masuk polis la pulak kena bertindak..

      sian polis nak lepak2 kena kerja keras menangani penganas

      Padam
    3. UTK dengan VAT69 tu skuad anti-terrorisme ler..ngok betul ko ni

      Padam
    4. VAT69 dalam bahasa melayu UTK -> komando unit polis dari zaman british..

      Padam
  25. bila aku tgk berita semua ckp keadaan terkawal. tp setiap hari, setiap malam kawan2 aku di lahad datu dan semporna kol menangis2 sebab takut. dan kami semua yang posting di sabah ni dalam ketakutan. aku dapat tau semua perkara yg berlaku drpd kwn2 aku yg ada di sana dan terus terang aku cakap mmg kami di sini rasa sangat tidak selamat. tidak dapat tidur lena langsung.

    i just.. wanna go home... :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. keluarga dan saudara2 sy pun di sabah. semoga org semenanjung yg ada di sabah memahami situasi org sabah yg setiap hr berhadapan dgn ratusan ribu warga asing ber ic ini.

      Padam
  26. KORANG SEMUA BODOH!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang semua di bodokan media masa je..

      Padam
  27. yeah!bagus..bagus.inilah masanya.biar filipina takluki malaysia disebelah sana.disemenanjung pula biar indonesia yg jajahi.mampus malaysia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kepala abah ko..nak aq jentik telo ko ke setan..

      -kakbedah-

      Padam
    2. Kepala abah ko..nak aq jentik telo ko ke setan..

      -kakbedah-

      Padam
  28. sebenarnye noob...sebenarnye...dn sebenarnye...degan ball ade 7 b¡J¡ semuanye.

    BalasPadam
  29. Cubala ambil pengajaran dari ape yang berlaku. Risau pulak aku kalau 'pendatang2 asing' pulak dok pakat ramai2, seludup masuk senjata (bkn tak ada cuma belum secara besaran) lepas tu buat tuntutan yg tah ape2. Dahla diorang ni sekeliling kita je.
    Baik diselesaikan dgn cpt, mungkin kena keras dan drastik, sementelah rundingan terbukti tak berkesan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu
      masa cuti umum cuba jalan kat ibu negara rasa macam melancong ke luar negara..

      Padam
  30. bnyak negara tak puas hati dengan malaysia.sebab melayu 'best' sangat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana tak best Melayu ni satu-satu bangsa yang mempunyai banyak genetik dari cina india asia eropah semua ada bila pencampuran genetik maka akan lahir satu manusia superb.. hasil genetik terpilih dan terhebat.

      Padam
  31. Aku kesal bila parti politik kat Malaysia ni tak habis-habis bergaduh pasal semua isu termasuk isu ni..

    Pada aku, ni isu keselamatan pure yang tulen..tiada kaitan dengan parti politik kat malaysia ni pun..teori konspirasi bodoh yang direka-reka oleh semua orang ni buat aku muak..

    Aku ingat, dengan isu keselamatan ni, semua parti politik kat malaysia dan rakyat berbilang kamumnya akan menjadi lebih bersatu padu, tapi makin bodoh dan teruk rupanya..

    paling bangsat bila mencemuh dan anggota keselamatan yang bertugas kat sana..diaorang sebelum pergi dah tahu dah misi ni berisiko hilang nyawa..aku rasa dengan anak bini pun dia dah pesan siap-siap ada kemungkinan tak kembali lagi..bagi aku diorang ni WIRA NEGARA..yang semua rakyat kena sanjung pengorbanannya..

    setakat dok depan komputer jaja jaja fitnah cemuh sana sini bagi fakta tak betul putar belit, baik korang angkat senjata pergi lahad datu sana!

    pendapat aku - rakyat muak

    BalasPadam
  32. Yang ni aku memang x boleh blah...
    !@#$%^&*%@#$_**(%%*@##%@$#W$^
    ni komen paling celaka aku dalam blog noob.
    Adik aku kerja kat Kunak ( terletak antara Lahad Datu dan Semporna) stuck!
    Lokasi dia 6km jer dari Royal Sulu tent yang baru (kunak).
    Sangat amat risau okay~

    BalasPadam
  33. keturunan sulu ni banyak kat sabah. anak-anak murid mak aku di batu 4 tawau pun ramai keturunan sulu. banyak benda akan jadi tanda tanya semua rakyat malaysia. stand off kepada 200 orang sulu tu dah habis belum? lepas keluar berita 2 komando pdrm kena tembak mati, sampai sekarang tak dengar berita pasal kepungan 200 orang tu. dah terlepas keluar? kalau terlepas keluar alamatnya ramai saudara saudara dorang yang ber ic tak ber ic akan bagi bantuan perlindungan. dorang ni dah lama cuba di hapus tentera filipino, tapi masih tak berjaya. jadi janganlah underestimate kekuatan dorang. pendapat peribadi aku malaysia juga patut guna tentera. hanya askar lebih faham taktik gerila berbanding polis.

    dan mungkin ramai yang tak tahu, orang orang sulu ni dah jadi ahli umno kat sabah pun macam ahmad malandi. malah sultan dorang pun pernah jadi ahli umno dan orang kanannya pun hadir perhimpunan agung umno 2012.

    apa pun, aku anggap ini hasil projek ic tun mahathir kononnya untuk meramaikan orang islam disabah. ini balasan orang sulu.

    Sultan Sulu” letak jawatan sebagai ahli UMNO-UTUSAN

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin juga takan perairan yang dikawal dan dipantau oleh 4 badan keselamatan utama negara amat lemah.

      Mungkin ini masalah warganegara (orang sulu yang bermautautin di Sabah) sebab itu dikendalikan oleh polis. Sultan sulu juga pengererusi PEKIDA juga ahli UMNO?


      Bekas Ketua Staf Logistik Markas Armada TLDM, Laksamana Pertama (B) Imran Abd Hamid tidak menolak kemungkinan pencerobohan 100 lelaki bersenjata di Lahad Datu, Sabah sebagai sandiwara.

      “Ini kes yang dirancang. Saya tak percaya TLDM tak efisien. Kita ada bot laju, CB90 (combat boat) Saya tak fikir mereka (penceroboh bersenjata) boleh terlepas.

      “Ini semua untuk manfaat politik. Sama macam Al-Maunah. Tak masuk akal satu Land Rover boleh bawa ratusan rifle, orang tak perasan dan masuk (kem) buka armory.

      “Fikir punya fikir, macam sandiwara,” katanya melalui kenyataan akhbarnya. Imran berkata, perairan negara dikawal empat agensi penguatkuasa iaitu Polis Marin, Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM), Kastan Diraja Malaysia dan TLDM.

      “Kita ada ‘Operasi Pasir Laut’ antara tentera dan polis. Tak malukah tentera sudah jaga, orang lain boleh masuk?” katanya. Ops Pasir Laut ialah operasi keselamatan perairan dan kepulauan pantai

      Padam
    2. punye lah ramai yang mengaku "Sultan Sulu"......

      Padam
  34. Semua ni sandiwara & konspirasi terancang UMNO-BN untuk membunuh karier politik Anwar Ibrahim. Mana ada polis terbunuh dan orang sulu terbunuh.. semua tu sandiwara politik jahat UMNO-BN sama seperti insiden al-maunah di bukit jenalek perak.. mana ada kopral Iban yang terkorban..

    BalasPadam
  35. Yea.. kes di tanguh.. SPR tarik nafas lega.. :)
    kalau pihanraya Mac ini sebelum RCI untuk BN menang adalah besar.. :)


    RCI Sabah Ditunda Ke 18 Mac

    KOTA KINABALU: Sesi keempat Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang dijadualkan pada 5 hingga 9 Mac ditangguhkan.

    Sesi seterusnya bagi pendengaran mahkamah terbuka RCI untuk menyiasat mengenai “pemberian” kewarganegaraan kepada sejuta pendatang asing sebelum kemerdekaan dijangka akan diadakan sekali lagi pada 18 Mac.

    Lima anggota panel RCI dipengerusikan oleh bekas ketua hakim bagi Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Shim, terdiri daripada empat pesuruhjaya – bekas Naib Cancelor Universiti Malaysia Sabah, Prof Datuk Dr Kamaruzaman Ampong, bekas timbalan ketua menteri Sabah dan peguam negeri, Tan Sri Herman Luping, bekas setiausaha kerajaan negeri, Datuk KY Mustafa dan Presiden Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Datuk Henry Chin.

    Sesi pendengaran mahkamah terbuka yang pertama pada 14 Januari.

    BalasPadam
  36. Dah makin serius ni..

    Bila la Askar nak masuk ni Polis dah habis kena bunuh gerilla Sulu..
    Semua orang kat sana dah takut.. kampung dah kosong.. semua lari.. lari selamatkan diri.. :(

    SEMPORNA — Puluhan penduduk membelasah hingga mati seorang lelaki bersenjata M16, yang dipercayai terlibat dalam serangan hendap yang mengorbankan lima anggota polis, di Kampung Sri Jaya, Siminul, Semporna malam tadi.

    Dalam insiden awal pagi ini, seorang lelaki berbadan besar, berpakaian serba hitam dan bersenjatakan M-16 turun daripada sebuah bukit dan melepaskan beberapa das tembakan ke arah sebuah surau di Kampung Senallang Lama, Semporna di sini.

    Seorang penduduk, Abdul Hani Samaullah, 44, berkata selepas melepaskan tembakan, lelaki itu turut menjerit di hening pagi bahawa “saya yang menembak polis malam tadi”.

    “Lelaki itu kemudian membuka setiap pintu rumah penduduk dan mengarahkan mereka berkumpul di satu kawasan lapang,” katanya yang turut berkumpul bersama penduduk di dalam keadaan ketakutan.

    Abdul Hani berkata penduduk menyerang lelaki terbabit apabila dia bertinggung dan memasang api rokok serta meletakkan senjatanya.

    Beliau berkata lelaki itu dibelasah hingga mati dan mayatnya diletakkan berhampiran sebuah pokok di kampung itu.

    Pesuruhjaya Sabah Datuk Hamza Taib pada sidang akhbarnya mengesahkan kejadian itu dan berkata dalam kejadian kira-kira pukul 5 pagi itu, penceroboh menyelinap masuk ke kampung itu melalui jalan pantai.

    “Penceroboh itu bersenjatakan M-16 dan membawa pelancar roket,” katanya sambil memberitahu bahawa siasatan mendapati lelaki itu berbangsa Sulu dan berumur dalam lingkungan 60-an.

    BalasPadam
  37. Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon every day.
    It's always useful to read articles from other writers and use something from their web sites.

    Here is my website - iphone 5 nano

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...