Isnin, 22 Julai 2019

7 Pakcik dan makcik pencen lubuk duit orang MLM

1. Ada seorang pakcik aku baru sahaja pencen beberapa bulan lepas. Aku takde la rapat sangat dengan pakcik aku ni, tapi aku hormatlah dia sebagai seorang adik kepada mak aku. Jumpa pun kadang-kadang setahun sekali masa raya.

2. Tiba-tiba ada satu hari dia Whatsapp aku, cakap dia jual produk supplement yang dikatakan boleh mengubati pelbagai jenis penyakit kronik. Lepas tu dia bagi la aku pamphlet, testimoni, video dan segala jenis material tentang produknya.



Ahad, 21 Julai 2019

1 Bahaya aplikasi FaceApp yang anda tidak tahu?

1. Sejak kebelakangan ini ramai orang main aplikasi FaceApp balik untuk ubah gambar muka sendiri jadi tua. Selain dari tua, ia juga boleh ubah muka jadi senyum, muda dan tukar jantina. Trend apps ni dah macam Beyblade pulak, pernah popular beberapa tahun lepas, tapi tiba-tiba sekarang dia jadi popular balik.

2. Namun dalam kegembiraan orang menggunakan apps tersebut, timbul kontroversi berkaitan privasi dan keselamatan apabila berdasarkan terms of service apps tersebut, gambar anda akan diupload di storan Cloud dan mereka berhak menggunakan imej anda untuk apa jua aktiviti tanpa royalti sampai bila-bila. Kontroversi ini dibangkitkan oleh laporan media dari US seperti Forbes, CQ dan TechCrunch.



Sabtu, 20 Julai 2019

0 Bawalah pulang ilmu dari luar negara ke tanah air

1. Sejak zaman tok nenek moyang kita lagi, kita macam ada satu kekaguman terhadap bangsa kulit putih. Sebab itu masa mereka datang Tanah Melayu, kita terima dan layan mereka dengan tangan terbuka, malah menjadikan mereka gabenor dan menguasai pentadbiran.

2. Zaman dulu biasanya golongan bangsawan dan hartawan yang berpeluang untuk menghantar anak mereka belajar ke luar negara atau belajar di sekolah Inggeris untuk mendapatkan pendidikan terbaik. Zaman sekarang pun mereka yang cemerlang akan diberi biasiswa melanjutkan pengajian ke luar negara.



Jumaat, 19 Julai 2019

1 Menjadi pengasas skim piramid dosa dengan troll

1. Aku memang suka menulis ulasan atau kritikan tentang isu politik, tapi bukan dengan kutuk, kecaman, hinaan, fitnah atau troll ahli politik. Kalau yang dah follow aku lama, sejak dari zaman BN jadi kerajaan lagi aku dah kritik kerajaan, tapi kalau ada pemimpin yang dijadikan bahan fitnah atau troll, aku akan beritahu benda tu tak betul dan tak baik.

2. Antara yang popular masa tu, ada orang edit akhbar Utusan Malaysia letak gambar isteri DS Najib dengan tajuk "Beli cincin sendiri guna duit menabung dari kecil - Rosmah". Sejak dari tu semua orang percaya dan troll Rosmah pasal menabung dari kecil sedangkan dia tak pernah pun cakap macam tu. Itu belum lagi bersepahnya gambar pemimpin politik yang diedit dengan hidung babi.



Khamis, 18 Julai 2019

1 Pelaksanaan PPSMI langkah mengundur ke belakang

1. Pemimpin politik ni tak habis-habis nak naikkan balik isu PPSMI. Isu ni sepatutnya dah tak patut dibangkitkan lagi untuk selama-lamanya. Benda ni simple je sebenarnya.

Kenapa kat Jepun murid belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Jepun?
Kenapa kat Jerman murid belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Jerman?
Kenapa kat Indonesia murid belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Indonesia?
Kenapa kat China murid belajar Sains dan Matematik dalam bahasa China?



Rabu, 17 Julai 2019

5 Tahap intelektual warga FB, Twitter dan Instagram


Mutakhir ini ramai warga FB menganggap budak Twitter dan bodoh berpisah tiada kerana posting warga Twitter dilihat banyak merepek dan tidak berilmiah. Warga Twitter pula menggangap warga FB acah-acah elitis tapi loser sebab selalu screenshot status kat Twitter bawa masuk ke FB.



Sabtu, 13 Julai 2019

1 Sikap anak-anak adalah cerminan ibu bapa

1. Baru-baru ini tular gambar dua orang murid perempuan bersekolah rendah sedang menghisap vape di tepi jalan. Dulu pun pernah tular video budak perempuan sekolah menengah hisap rokok dalam bas. Ada juga budak yang dengan selamba hisap rokok di kedai makan.

2. Kemudian ramai guru turut berkongsi cerita betapa ramai pelajar sekolah rendah terutama di kalangan darjah 4 - 6 sudah pandai menghisap vape. Ada yang turut membawa vape ke sekolah dan telah dirampas guru apabila dibuat spot check. Malah ada cikgu yang turut berkongsi ada murid membawa vape di asrama sekolah menengah, dan ia lebih sukar dikesan berbanding rokok sebab baunya wangi seperti buah-buahan, boleh jadi bau perfume.



Jumaat, 12 Julai 2019

1 Kategori orang kaya dan tahap respek masyarakat

Di Malaysia ramai orang kaya dan juga yang tak berapa kaya tapi acah-acah kaya. Orang kaya ini pula ada yang sangat low profile merendah diri sampai kalau orang tengok perwatakan dan imej dia kita tak tahu pun dia orang kaya, tapi ada juga yang jenis suka tayang segala bentuk kemewahan di media sosial, kalau boleh nak semua orang tahu yang dia kaya. Boleh jadi dia mahu orang lain mengiktiraf kekayaannya, mahu orang lain menjadikan dirinya sebagai ikon yang harus dicontohi atau dia memang perlukan publisiti kerana ia adalah sumber kekayaannya.


Berikut adalah jenis-jenis dan kategori orang kaya yang biasa terdapat di Malaysia dan 'respect level' mereka secara umum dari sudut moraliti dan juga di mata masyarakat.


Rabu, 10 Julai 2019

0 Membuang organ badan atas dasar hak asasi manusia

Lelaki lembut, itu biasa.
Wanita lasak, itu biasa.

Yang luar biasa apabila lelaki mahu merubah diri menjadi wanita, dan juga sebaliknya.

Doktor dan klinik/hospital (biasanya di luar negara) yang membantu mereka merubah jantina juga bagi aku suatu yang tidak beretika.



Selasa, 9 Julai 2019

1 Kesilapan apabila mendapat tahu masalah orang lain

Dalam hidup ini banyak perkara baik dan manis yang kita lalui, namun kita juga pasti tidak terlepas dari segala bentuk ujian, masalah, musibah dan sebagainya. Kalau tak kena pada diri kita, mungkin pada orang lain yang dekat atau yang jauh dari diri kita. Jadi dalam menempuh liku-liku kehidupan ini, amat penting untuk kita mempunyai sifat empati dan tidak menyakiti orang lain, agar dunia ini menjadi tempat yang aman dan harmoni untuk kita semua tinggal bersama.



Isnin, 8 Julai 2019

3 Orang yang sedang bersedih tidak perlukan hinaan

Ada sebuah perkongsian yang berlaku pada tahun lepas namun kembali tular di media sosial baru-baru ini. Kisah ini tentang seorang lelaki yang berjalan kaki berpuluh kilometer membawa diri dan tumpang tidur di kedai 7-Eleven akibat kecewa dimaki dan dimalukan isteri di depan keluarga isterinya.



Jumaat, 5 Julai 2019

3 Penderaan mental dan fizikal dalam hubungan toksik

1. Penderaan atau abuse dalam hubungan ini memang biasa berlaku di dalam masyarakat kita dan juga di mana-mana sekalipun. Penderaan boleh berlaku dalam bentuk penderaan fizikal dan juga penderaan mental/emosi.

2. Biasanya orang yang mendera ini orang yang dominan dalam suatu hubungan. Lelaki atau perempuan, kedua-dua boleh jadi mangsa dera dan juga pemangsa, cuma kebiasaannya orang lelaki yang lebih banyak jadi pemangsa kerana kelebihan lelaki dari sudut kekuatan fizikal serta hierarki kekeluargaan.



Khamis, 4 Julai 2019

2 Persatuan komuniti komik menindas pelukis komik?

1. Minggu lalu Persatuan Penggiat Komik Malaysia (Pekomik) membuka sumbangan orang ramai untuk menyumbangkan karya komik mereka untuk dicetak dalam sebuah kompilasi zine yang bertemakan Malaysia. Pelukis yang komiknya terpilih akan menerima senaskah zine tersebut dan juga sijil penyertaan.

2. Malangnya ada segelintir yang mendakwa dan mengecam Pekomik menindas pelukis komik apabila mahu pelukis melukis secara percuma dan tidak memberi gaji serta bayaran kepada pelukis komik yang terpilih.


Selasa, 2 Julai 2019

4 Kenapa ada orang tidak suka hadir reunion sekolah?

1. Biasanya setelah beberapa tahun tamat sekolah, bekas-bekas pelajar atau alumni sekolah tersebut mengadakan majlis perjumpaan semula atau reunion/gathering sekolah sama ada secara rasmi atau tidak rasmi. Kadang-kadang semudah berjumpa lepak di kedai mamak atau berkumpul untuk berbuka puasa bersama-sama.

2. Namun setiap kali ada reunion sekolah, terutama sekali bagi sekolah berasrama, tidak semua yang hadir, malah boleh kata ramai juga bekas pelajar sekolah itu tak hadir. Balik-balik orang yang sama je yang datang. Ajak lepak kedai mamak orang yang sama, majlis berbuka puasa orang yang sama, acara main futsal orang yang sama, reunion kat sekolah pun orang yang sama.


Isnin, 1 Julai 2019

5 Sisi cerah sekolah berasrama yang diketahui ramai

1. Selepas aku menulis tentang sisi gelap sekolah berasrama, ramai yang turut berkongsikan pengalaman yang sama. Pengalaman hitam yang pernah aku dan kawan-kawan aku lalui, ada juga yang pernah dilalui oleh orang lain. Aku yakin ramai yang yang turut pernah merasai titik hitam ini, namun tidak mahu menceritakan secara terbuka kerana mahu melupakannya terus atau tidak mahu dikecam, kerana ia seolah-olah membuka pekung di dada sendiri dan juga memburukkan nama sekolah.

2. Namun dalam ramai-ramai yang pernah melalui pengalaman sama, ada juga yang membantah dan mengatakan yang sekolah asrama lebih banyak kebaikannya. Mungkin sama ada mereka tidak pernah melalui pengalaman buruk dan tidak pernah duduk di pihak mangsa, atau pun mereka adalah pemangsa yang dominan di sekolah dahulu. Dan mereka suruh aku tulis pula sisi baik sekolah berasrama, jadi aku tulislah. Ya, tak dinafikan sekolah berasrama juga banyak sisi cerahnya, maka berikut adalah antara sisi cerah sekolah berasrama yang aku rasa ramai pun dah tahu.


Ahad, 30 Jun 2019

7 Sisi gelap sekolah berasrama yang jarang diketahui

1. Kali ini aku nak cerita sedikit pengalaman dan pandangan peribadi aku, tentang sisi gelap sekolah berasrama. Sekolah berasrama ini ada kebaikan dan ada keburukan, namun secara peribadi, bukan untuk mempengaruhi sesiapa, tapi kalau aku ada anak yang dapat keputusan cemerlang dalam UPSR sekali pun, aku tidak akan masukkan dia dalam sekolah asrama, tidak kisah sama ada asrama sekolah harian biasa atau sekolah berasrama penuh. Aku tak mahu dia lalui apa yang bapa dia pernah lalui suatu ketika dahulu.

2. Aku masuk sekolah asrama sejak Tingkatan 1, masa tu dalam sekitar tahun 90-an. Berbekalkan keputusan UPSR yang baik, aku ditawarkan masuk ke salah sebuah sekolah berasrama penuh (SBP). Untuk makluman, SBP ada 2 jenis iaitu SBP satu jantina (lelaki atau perempuan sahaja) dan SBP dua jantina (campuran lelaki dan perempuan). Biasanya SBP satu jantina ini sekolah yang lebih elit berbanding SBP campuran, contohnya seperti MCKK, STAR, SDAR, SAS, TKC, SSP dan STF. Aku pula masuk SBP campuran di kawasan luar bandar.



Jumaat, 28 Jun 2019

1 Jamuan raya di jabatan kerajaan susahkan rakyat

1. Baru-baru ini Mufti Perlis ada meminta kerajaan melihat semula keperluan jabatan kerajaan mengadakan jamuan hari raya Aidilfitri setiap kali tiba bulan Syawal.

2. Beliau berkata program jamuan raya yang dianjurkan oleh sesebuah jabatan kerajaan biasanya melibatkan penyertaan sebahagian besar kakitangannya untuk menampakkan kemeriahan, sehingga menjejaskan operasi dan menyukarkan rakyat untuk berurusan kerana ketiadaan kakitangan berkaitan di pejabat.

3. Kemudian TPM menolak tanggapan yang melihat penganjuran jamuan Aidilfitri oleh jabatan-jabatan kerajaan pada waktu pejabat menjejaskan operasi kerajaan, sebaliknya, ia dapat menjimatkan masa dan wang. Malah dimaklumkan ada pihak bergilir jaga kaunter jamuan raya.



Khamis, 27 Jun 2019

3 Murid, guru, ibu bapa dan netizen melampaui batas

1. Isu cikgu hukum murid nakal, ibu bapa serang cikgu dan buat laporan polis bukan isu baru. Dalam setahun mungkin akan ada satu atau dua kes, dan lepas lama sikit isu dah reda, berlaku lagi di tempat yang lain pula.

2. Biasanya bagi kes seperit ini, majoriti netizen akan menyokong dan mempertahankan cikgu. Tak ramai yang akan mempertahan murid dan ibu bapanya.

3. Namun dalam kes pelajar cina yang dirotan guru baru-baru ini kerana memanggilnya cikgu pondan, aku lihat banyak kesalahan yang telah dilakukan kerana telah bertindak melampaui batas.



Selasa, 25 Jun 2019

4 Apabila transgender mula menguasai sukan wanita

1. Di negara US antara isu yang sedang hangat diperkatakan adalah golongan transgender lelaki ke wanita mula menguasai sukan wanita. Atlet lelaki ini pada asalnya bertanding dalam kategori lelaki namun kurang berjaya. Mereka tukar jantina dan bertanding dalam kategori wanita lalu terus menang jadi juara.

2. Malah ada beberapa negeri di US yang tak memerlukan atlet membuat pembedahan penukaran jantina pun, cukup sekadar seorang lelaki itu kata diri dia wanita, dia dah boleh bertanding dalam kategori wanita. Trend ini telah meresahkan ramai atlet wanita kerana sukar bersaing dengan transgender yang dilahirkan sebagai lelaki. Mereka sebenarnya terpaksa bersaing dengan lelaki dalam kategori wanita.



Isnin, 24 Jun 2019

2 Bagaimana perubahan membuka dan menutup peluang

Kemas-kemas rumah tadi terjumpa buku peta jalan Lembah Klang yang dibeli sekitar tahun 2007 dengan harga RM34.90. Dengan buku peta ni senang nak cari tempat pergi mana-mana

Namun buku peta macam ni dah tak relevan lagi sejak munculnya aplikasi GPS Garmin, lepas tu Waze dan Google Maps.

Betapa teknologi memudahkan kita dan membuka peluang bisnes baru, dalam masa yang sama memusnahkan bisnes yang lama. 



Jumaat, 21 Jun 2019

1 Jangan malu meminta bantuan ketika terdesak

Setiap manusia pasti diuji dengan pelbagai jenis ujian, dan kadang kala ada manusia yang diuji dengan sangat berat dan dahsyat. Ada yang ditimpa dengan musibah, kemalangan, masalah kesihatan, keretakan rumahtangga, kehilangan kerja dan sebagainya.

Orang yang menghadapi ujian berat ini biasanya menyebabkan mereka mengalami masalah dari sudut wang ringgit.

Rumah dilanda banjir, perlu wang yang banyak untuk baiki kerosakan dan beli barang keperluan.
Terlibat dalam kemalangan jalan raya, perlukan duit untuk baiki kenderaan.
Menghidap penyakit teruk, perlu wang ringgit untuk biayai kos rawatan.
Isteri tidak bekerja kena tinggal suami, perlu cari duit untuk teruskan kehidupan.
Orang hilang kerja, perlukan duit untuk tanggung makan minum anak bini.

Bila dalam keadaan terdesak, ada yang akhirnya guna cara yang salah untuk dapatkan duit.



Sabtu, 15 Jun 2019

5 Merungkai kemungkinan kes semburit profil tinggi

Kalau tahun 1998 dulu, bila DS Anwar didakwa meliwat dan dipecat, ramai orang turun memberi sokongan padu dan melawan kerajaan.

Kali ini DS Azmin pula terkena dakwaan yang sama, tapi kurang orang nak pertahankan apatah lagi nak turun ke jalanan menyokong beliau.

Yelah, kali ni nak lawan siapa pun tak tahu, beliau masih dalam kerajaan, yang terlibat-terlibat pun dalam parti memerintah, pembangkang pun relaks makan pop corn je.

Aku sendiri walaupun aku ada pandangan dalam isu yang berprofail tinggi ini, namun biarlah aku simpan sendiri sebab perihal ini tiada kaitan dengan aku. Biarlah orang-orang yang berkaitan menyelesaikan masalah mereka sendiri.



Jumaat, 14 Jun 2019

5 Mentaliti cheapskate terhadap seni kreatif

1. Pejabat aku nak buat event raya. Aku cadang upah sewa je orang luar buat deko sebab mereka mesti dah biasa buat dan tahu apa nak dibuat. Ahli jawatankuasa nak tahu berapa kos.

2. Sebab tahu pejabat aku ni cheapskate dan kedekut nak mampos, aku try cari member aku yang buat deko, kawtim-kawtim dapat RM500 untuk hasil yang takde lah gah sangat, takdelah nampak lekeh sangat.

3. Bila beritahu harga kos kat ahli jawatankuasa, diorang cakap kenapa mahal sangat, buat deko je pun. Dah la peralatan semua sewa je, rugi je belanja hangus macam tu.


Isnin, 10 Jun 2019

0 Duit raya sikit dan himpunan isu hangat raya 2019

Sepanjang minggu raya tahun ini, macam tahun-tahun sudah juga Malaysia tak pernah lekang dengan pelbagai isu viral, antaranya:


1. Duit raya sikit

Ada makcik tak puas hati post kat Twitter anak saudara dia yang berkereta besar bagi duit raya RM5. Tak dinafikan berapa jumlah pemberian duit raya ni ikut seikhlas hati pemberi, tapi ada beza bagi duit raya kat budak-budak dengan orang tua.


Jumaat, 7 Jun 2019

1 Diari Ramadan BO 35 - Syawal 03: Salam

Diari Ramadan BO 35
Cabaran Inkramadan
Syawal 03: Salam


Khamis, 6 Jun 2019

0 Diari Ramadan BO 34 - Syawal 02: Silaturrahim

Diari Ramadan BO 34
Cabaran Inkramadan
Syawal 02: Silaturrahim


Rabu, 5 Jun 2019

1 Diari Ramadan BO 33 - Syawal 01: Kemenangan

Diari Ramadan BO 33
Cabaran Inkramadan
Syawal 01: Kemenangan


Selasa, 4 Jun 2019

0 Diari Ramadan BO 32 - Ramadan 30: Setia

Diari Ramadan BO 32
Cabaran Inkramadan
Ramadan 30: Setia


Isnin, 3 Jun 2019

0 Diari Ramadan BO 31 - Ramadan 29: Langkah

Diari Ramadan BO 31
Cabaran Inkramadan
Ramadan 29: Langkah


Ahad, 2 Jun 2019

1 Diari Ramadan BO 30 - Ramadan 28: Kesedihan

Diari Ramadan BO 30
Cabaran Inkramadan
Ramadan 28: Kesedihan


Sabtu, 1 Jun 2019

0 Diari Ramadan BO 29 - Ramadan 27: Persaudaraan

Diari Ramadan BO 29
Cabaran Inkramadan
Ramadan 27: Persaudaraan


Jumaat, 31 Mei 2019

1 Diari Ramadan BO 28 - Ramadan 26: Istiqamah

Diari Ramadan BO 28
Cabaran Inkramadan
Ramadan 26: Istiqamah


Khamis, 30 Mei 2019

1 Diari Ramadan BO 27 - Ramadan 25: Keampunan

Diari Ramadan BO 27
Cabaran Inkramadan
Ramadan 25: Keampunan


Rabu, 29 Mei 2019

0 Diari Ramadan BO 26 - Ramadan 24: Ibu Bapa

Diari Ramadan BO 26
Cabaran Inkramadan
Ramadan 24: Ibu Bapa


Selasa, 28 Mei 2019

1 Diari Ramadan BO 25 - Ramadan 23: Amal Jariah

Diari Ramadan BO 25
Cabaran Inkramadan
Ramadan 23: Amal Jariah


Isnin, 27 Mei 2019

1 Diari Ramadan BO 24 - Ramadan 22: Tawaduk

Diari Ramadan BO 24
Cabaran Inkramadan
Ramadan 22: Tawaduk


Ahad, 26 Mei 2019

0 Diari Ramadan BO 23 - Ramadan 21: Hikmah

Diari Ramadan BO 23
Cabaran Inkramadan
Ramadan 21: Hikmah


Sabtu, 25 Mei 2019

0 Diari Ramadan BO 22 - Ramadan 20: Kasih Sayang

Diari Ramadan BO 22
Cabaran Inkramadan
Ramadan 20: Kasih Sayang


Jumaat, 24 Mei 2019

1 Diari Ramadan BO 21 - Ramadan 19: Masa

Diari Ramadan BO 21
Cabaran Inkramadan
Ramadan 19: Masa


Khamis, 23 Mei 2019

0 Diari Ramadan BO 20 - Ramadan 18: Kejujuran

Diari Ramadan BO 20
Cabaran Inkramadan
Ramadan 18: Kejujuran


Rabu, 22 Mei 2019

0 Diari Ramadan BO 19 - Ramadan 17: Kesihatan

Diari Ramadan BO 19
Cabaran Inkramadan
Ramadan 17: Kesihatan


Selasa, 21 Mei 2019

1 Diari Ramadan BO 18 - Ramadan 16: Seimbang

Diari Ramadan BO 18
Cabaran Inkramadan
Ramadan 16: Seimbang


Isnin, 20 Mei 2019

1 Diari Ramadan BO 17 - Ramadan 15: Ketenangan

Diari Ramadan BO 17
Cabaran Inkramadan
Ramadan 15: Ketenangan


Ahad, 19 Mei 2019

0 Diari Ramadan BO 16 - Ramadan 14: Bekerja

Diari Ramadan BO 16
Cabaran Inkramadan
Ramadan 14: Bekerja


Sabtu, 18 Mei 2019

0 Diari Ramadan BO 15 - Ramadan 13: Hati-hati

Diari Ramadan BO 15
Cabaran Inkramadan
Ramadan 13: Hati-hati


Jumaat, 17 Mei 2019

0 Diari Ramadan BO 14 - Ramadan 12: Berkongsi

Diari Ramadan BO 14
Cabaran Inkramadan
Ramadan 12: Berkongsi


4 Apabila lelaki tak guna diangkat jadi Hero

Lelaki arrogant, playboy, baran, lelaki yang kasar dengan isteri/perempuan, layan isteri/perempuan dengan teruk, yang suka buli isteri/perempuan, patriaki, pukul isteri/perempuan, herdik isteri/perempuan, layan isteri macam orang gaji, kahwin paksa, menyamar, menipu, kahwinkan perempuan baik dengan lelaki tak guna dengan harapan lelaki tu berubah, pasrah/sabar dengan suami/lelaki tak guna, rogol, dan berbagai lagi tipikal dan kebiasaan jalan cerita novel sampah dan drama sampah bukanlah sesuatu yang manis dan patut diangankan.

Semua itu bukan sweet ya tuan-tuan dan puan-puan. Semua itu adalah satu bentuk penindasan terhadap wanita.


Khamis, 16 Mei 2019

0 Diari Ramadan BO 13 - Ramadan 11: Keamanan

Diari Ramadan BO 13
Cabaran Inkramadan
Ramadan 11: Keamanan


0 Remaja bunuh diri disebabkan undian Instagram?

1. Dua hari yang lepas dilaporkan dalam berita tentang kes seorang remaja perempuan membunuh diri dengan terjun bangunan di Kuching, Sarawak.

2. Dilaporkan juga sebelum mangsa membunuh diri, mangsa telah membuat poll di Instagram dengan catatan 'Really important, help me choose D/L'. 69% rakan Instagram mangsa memilih D. Mangsa turut memuat naik status 'WANNA QUIT F**KING LIFE I’ M TIRED' dalam Facebooknya, serta menulis status WeChat yang mengucapkan sayang kepada kawan-kawannya, yang ditulis dalam bahasa Cina.

3. Polis melaporkan bahawa remaja tersebut dipercayai tertekan selepas bapa tirinya berkahwin dengan wanita Vietnam di Singapura dan jarang pulang ke rumah mereka.

4. Aku sebenarnya tak nak ulas isu ni memandangkan ia agak sensitif, malah akhbar pun tak melaporkan siapa mangsa tersebut. Namun bila sebuah akhbar mendedahkan identiti mangsa, dan ramai pula yang nak acah-acah jadi hero, aku terpaksa juga menulis sesuatu.



Rabu, 15 Mei 2019

0 Diari Ramadan BO 12 - Ramadan 10: Ekonomi

Diari Ramadan BO 12
Cabaran Inkramadan
Ramadan 10: Ekonomi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...