Iklan Leaderboard

Khamis, 22 Februari 2018

1 Keputusan Peraduan Komik Strip Media Sosial 2018

Akhirnya masa yang ditunggu sudah tiba. Keputusan bagi Peraduan Komik Strip Media Sosial 2018 telah pun diketahui. Bagi yang tidak tahu tentang peraduan ini, boleh rujuk artikel ini - Tips Berkomik di Media Sosial dan Peraduan Komik Strip. Antara tujuan utama peraduan ini adalah untuk mencungkil bakat-bakat baru, melatih lebih ramai orang membuat komik strip, membuka ruang kepada sesiapa sahaja untuk berkarya dan memberi peluang kepada penggiat seni lukis menyerlahkan bakat mereka dalam bidang komik.

Peraduan ini telah bermula pada 27 Januari 2018, tutup penyertaan pada 15 Februari 2018 serta tamat tempoh promosi komik pada 21 Februari 2018. Keputusan adalah berdasarkan komik yang mendapat Reach Facebook tertinggi (diukur berdasarkan jumlah Engangement iaitu Post Clicks, Reactions, Comments & Share) pada 22 Februari 2018.

Berikut adalah senarai pemenang daripada 240 penyertaan:



Selasa, 20 Februari 2018

6 Kesilapan pekerja baru yang mengundang kebencian

Selepas seseorang itu keluar dari alam pendidikan dan tamat pengajian di sekolah, kolej atau universiti, atau setelah seseorang itu melangkah ke alam dewasa, perkara pertama yang kebiasaannya orang fikir adalah mencari pekerjaan, atau kerja makan gaji. Maka bermulalah proses yang perlu dilalui oleh ramai orang seperti menghantar resume kepada bakal-bakal majikan, proses temuduga dan akhirnya diambil bekerja. Tak kiralah sekarang ini kita dah bekerja selama 10 atau 20 tahun, tapi pada suatu ketika kita mesti pernah menjadi pekerja yang baru di sesebuah tempat.

Menjadi pekerja baru ini bukanlah suatu yang mudah. Untuk membina reputasi, hubungan baik dan memperoleh kepercayaan di tempat baru, ia mengambil masa yang lama, serta cara yang betul. Silap langkah, kau mungkin akan menjadi orang baru yang paling dibenci di tempat kerja kau. Maka aku antara kesilapan yang biasa pekerja baru lakukan untuk mengelakkan diri dari dibenci pekerja lain.



Khamis, 15 Februari 2018

10 Kerenah orang di pawagam yang menjengkelkan

Perkara paling penting bila kita pergi menonton filem di panggung wayang adalah dapat menonton wayang dengan tenang dan aman, setimpal dengan harga tiket mahal yang kita bayar. Namun, memandangkan panggung wayang itu sangat besar dan boleh memuatkan ramai orang, pasti tak boleh lari daripada pelbagai kerenah dan ragam orang yang sangat jelik dan menjengkelkan dalam panggung wayang gambar atau pawagam.



Sabtu, 10 Februari 2018

9 Menjaga kemaluan adalah tanggungjawab setiap orang

Sekarang ini dunia komik online semakin meriah. Semakin ramai orang membuat komik dan berkongsi di media sosial. Malah sudah ramai orang yang membuat komik strip yang berbentuk dakwah dan juga kritikan sosial, yang mana ia adalah suatu perkembangan yang baik. Namun, walaupun mesej yang nak disampaikan baik, namun acapkali ia mengundang lebih banyak andaian, kekeliaruan, salah faham dan salah tafsir oleh pembaca, sehingga menyebabkan perbalahan di antara pengkarya-pengkarya komik.

Pada aku membuat komik itu mudah. Semua orang boleh buat komik. Tetapi kalau nak buat komik dakwah atau kritikan sosial, ada kalanya tak cukup untuk diterangkan dalam komik strip 1 muka surat sahaja. Kerana apabila ia melibatkan agama dan ideologi, ia memerlukan penerangan dan penjelasan yang panjang dan ilmiah.



Rabu, 7 Februari 2018

5 Peniaga perlu memudahkan urusan pelanggan

Baru-baru ini aku pergi kedai nak beli barang. Barang tu ada display kat kedai, so aku pun tanyalah kat pekerja tu pasal barang tu. Dia pun bagilah penerangan panjang lebar dengan penuh semangat sekali. Lama lepas tu aku pun bersetuju nak beli, tapi bila aku cakap aku nak beli, dia cakap barang tu stok dah habis. Kalau nak tunggu stok baru sampai, ambil masa 2 3 minggu. Aku pun menyumpah-nyumpah dalam hati.  Lain kali kalau barang takde stok tu, beritahu awal-awal, tak pun tulis je kat situ siap-siap. Jangan la bagi harapan palsu pada pelanggan. Takde lah aku nak buang masa kat situ dan boleh terus cari di kedai lain.



Sabtu, 3 Februari 2018

9 Penderaan fizikal dan emosi berakhir tragedi

Mangsa yang mati dipercayai didera, Nur Aina Nabihah Mohammad,9, pada malam kejadian telah diperlakukan dengan sangat kejam oleh suspek kes iaitu bapa kandungnya.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Zainudin Ahmad berkata, berdasarkan pengakuan awal suspek, pada malam kejadian, dia telah memukul anaknya dengan tali pinggang yang biasa digunakan oleh tentera, menendang anaknya dan memijak perutnya hingga terkencing.

"Suspek juga membuat pengakuan awal pernah memukul si mati menggunakan sebuah bangku plastik kecil.

"Pengakuan awal ini berdasarkan siasatan polis ketika membawa suspek ke lokasi kejadian iaitu dirumah kediaman suspek di Taman Vista Jaya, Lukut tengahari tadi," katanya.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...