Iklan Leaderboard

Selasa, 24 Julai 2018

7 Amalan tawar menawar aniaya pendapatan penjual

Dulu kalau aku beli barang kat gerai, pasar, bazar, tapak niaga, uptown, downtown dan yang sewaktu dengannya, mesti nak tawar menawar mintak diskaun mintak kurang. Tak dapat kurang RM10, dapat kurang 2 3 ringgit pun jadilah. Kadang-kadang barang yang kita nak beli tu pun bukannya mahal mana pun, tak sampai 50 60 ringgit pun.

Tapi yelah sebab nak bayar murah juga, kita pun berusahalah untuk tawar menawar sampailah akhirnya peniaga tu terpaksa akur untuk kurangkan harga dengan hati yang berat, memandangkan pelanggannya pun tak ramai dan jualannya pun tak begitu banyak.



Ahad, 22 Julai 2018

6 Dengar apa yang dicakap bukan siapa yang bercakap

Seorang ayah yang juga merupakan perokok tegar melarang anak lelakinya menghisap rokok, namun di dalam hati anaknya, dia mempersoal ayahnya yang kuat hisap rokok tapi ada hati nak nasihat dia.
Namun apabila ibunya yang melarang anaknya menghisap rokok, dia menerima teguran tersebut dengan hati yang terbuka.

Apabila seorang ahli perniagaan yang lahir dari keluarga yang kaya memberitahu orang agar bersyukur dengan nikmat yang ada, orang lain merasa jengkel kerana merasakan yang dia lahir-lahir dah kaya bolehlah cakap macam tu.
Namun apabila seorang yang miskin berkata kita mestilah bersyukur dengan segala nikmat yang ada, orang lain tidak merasa jengkel dan dapat menerima nasihat orang yang miskin itu.



Rabu, 18 Julai 2018

5 Hilang tempat berpaut untuk membangkang kerajaan

Apabila pembangkang terdahulu kini menjadi kerajaan, dan apabila kerajaan terdahulu menjadi pembangkang, lebih-lebih lagi ia suatu yang pertama kali berlaku dalam tempoh 60 tahun, ia sebenarnya telah menimbulkan suatu suasana dan demografi politik yang agak janggal.

Bayangkan, jika dahulu apabila rakyat dan masyarakat bising je terhadap sesuatu isu yang melibatkan kerajaan Barisan Nasional, mereka akan mengadu dan suarakan kepada parti pembangkang pada masa itu iaitu Pakatan Harapan atau PAS, lalu pemimpin parti pembangkang terus memperjuang dan menjuarai isu-isu rakyat ini.

Malah pemimpin-pemimpin parti pembangkang ini akan turut sama turun ke jalanan, berdemo dan membuat bantahan terhadap kerajaan bersama-sama rakyat.



Isnin, 16 Julai 2018

2 Utamakan janji pilihan raya, ketepi agenda lain

Sejak beberapa hari yang lalu, banyak isu tentang LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender) muncul semula dalam persada politik tanah air, lebih-lebih berita berkaitan Menteri Belia & Sukan baru yang dikatakan mengambil pegawai khas yang juga seorang aktivis dan pendokong idelogi LGBT, namun telah dinafikan dengan menyatakan pegawai khas yang rasmi belum lagi dilantik dan dipilih, manakala aktivis tersebut pula dikatakan telah mengundur diri dan meletak jawatan.

Tidak lama kemudian, seorang Ahli Parlimen DAP mempertahankan aktivis tersebut serta hak-hak golongan minoriti LGBT di Malaysia sehingga menimbulkan kegusaran dan kemarahan orang ramai terutama di kalangan orang Melayu dan Islam.



Selasa, 10 Julai 2018

8 Orang Islam memperjuangkan LGBT suatu kejanggalan

Seorang aktivis LGBT berbangsa Melayu beragama Islam berkata, "Mudah-mudahan kita dapat hidup bermasyarakat di Malaysia yang meraikan kepelbagaian tanpa prejudis".

Sememangnya masyarakat di Malaysia sudah lama meraikan kepelbagaian tanpa prejudis. Itulah kepelbagaian agama dan kaum, tetapi tidak kepada golongan LGBT, terutama oleh masyarakat Islam.

Kerana apa?


Isnin, 9 Julai 2018

6 Budaya sendiri buat tahi orang lain terpaksa cuci

Tular di media sosial, video Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman membuat kejutan sebaik tamat perlawanan akhir Piala FA antara Selangor dan Pahang di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada malam Sabtu yang lepas di mana beliau kelihatan membawa plastik hitam besar mengutip sampah yang ditinggalkan penyokong di tempat duduk seperti bekas minuman dan tisu, mengambil inspirasi daripada penyokong Jepun yang seringkali dilihat mengutip sampah sejurus perlawanan bola tamat di stadium.



Khamis, 5 Julai 2018

8 Bayi meninggal di rumah pengasuh salah siapa?

Negara kita dikejutkan dengan sebuah peristiwa tragis yang menimpa sepasang suami isteri apabila anaknya, Adam Rayqal yang berusia lima bulan yang pada awalnya dikhabarkan hilang oleh pengasuhnya di Batu Caves kerana dilarikan individu yang tidak dikenali, akhirnya ditemui telah meninggal di rumah pengasuhnya di mana mayat bayi tersebut disimpan di dalam peti ais di bahagian sejuk beku lengkap dengan pakaian dibalut dengan kain lampin serta disumbat dalam beg berwarna hijau.


Selasa, 3 Julai 2018

4 Adakah rakyat terhutang budi pada pemimpin?

Walaupun kerajaan kini ditadbir oleh parti selain BN, tapi bukan bermakna rakyat tak boleh menegur dan mengkritik kerajaan semasa hanya sebab kita rasa terhutang budi pada mereka kerana kita mengundi mereka sewaktu pilihanraya tempoh hari.

Ahli-ahli politik ini yang sebenarnya terhutang budi kepada rakyat kerana telah memilih dan menaikkan mereka menjadi pemimpin. Kalau korang rasa ada sesuatu yang tak kena dan perlu diberi pandangan, maka bersuaralah. Kita bersuara bukan kerana kita macai BN, tetapi atas rasa tanggungjawab kita yang telah mengundi mereka.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...