Iklan Leaderboard

Jumaat, 30 September 2016

10 Kisah benar maduku itu sahabat baikku

Atas dasar kasih dan sayang terhadap sahabatnya yang juga dianggap kakak, ahli perniagaan, Ida Nirwana Marzuki memutuskan untuk merisik, meminang seterusnya menjadikan wanita itu sebagai madunya.

Ida, 26, berkata, madunya, Norinie Rahmad, 35, yang juga yatim piatu disifatkannya sebagai pilihan terbaik untuk berkongsi kasih dengan suaminya.

Katanya, dia sendiri memujuk suaminya, Nurul Hakim Mohd Kusaini, 32, menerima Norinie.



Khamis, 29 September 2016

2 Netizen jadi hakim bagi masalah rumahtangga anda

Baru-baru ini banyak betul masalah dan hal berkaitan rumahtangga viral di media sosia. Tentang video isteri seorang pelawak kantoi berkhalwat di rumah lelaki lain, video seorang wanita yang memukul skandal suaminya yang dalam keadaan berbogel dengan botol araklah, video rebut anak oleh bekas isteri SM Faisal Nasimuddin di mahkamahlah, macam-macam.

Belum campur masalah-masalah rumahtangga yang dikongsikan di media sosial oleh suami atau isteri sehinggalah statusnya itu menjadi viral lalu dicedok oleh portal berita dan page popular untuk dijadikan bahan cerita dan sumber duit melalui iklan yang sangat banyak.



Rabu, 28 September 2016

3 Batu bagi kita mungkin emas bagi orang lain

Ada perkara yang kecil dan biasa bagi kita...
Mungkin sangat besar dan amat bermakna bagi orang lain...
Kerana kita sudah amat biasa dengannya...

Sedangkan ada orang lain yang tak pernah merasainya sepanjang hidup mereka...
Dan mungkin takkan berpeluang merasainya sampai bila-bila...
Kerana ia hanya mimpi dan khayalan yang tidak akan menjadi nyata...


Selasa, 27 September 2016

6 Ciri-ciri seorang ketua yang bangsat

Ketua.
Bos.

Dalam dunia pekerjaan, kita pasti akan ada ketua, dan suatu masa kita pula yang akan jadi ketua yang  mempunyai anak buah atau pekerja bawahan. Sepanjang kita bekerja, kita mungkin pernah mendapat bos yang bangsat. Maka andai suatu hari kita menjadi bos, maka ingatlah, janganlah sekali-kali menjadi ketua yang bangsat. Apalah guna jadi bos di tempat kerja tetapi dibenci orang lain.



Isnin, 26 September 2016

18 Kembalikan gaya Melayu dan buang penjajahan Arab

Ada orang post gambar wanita Melayu memakai baju kebaya ini di Facebook dan berkata kembalikan gaya dan stail Malaysia dan buang penjajahan Arab. Post ini setakat ini memperoleh 2000 perkongsian dan 3 ribu Like. Aku percaya orang yang post dan menyokong ini adalah orang yang anti dan membenci asimilasi budaya Arab ke dalam budaya orang Melayu terutama dari segi pemakaian. Mereka tidak gemar segala bagai fesyen dari Arab yang di'Melayu'kan seperti tudung, jubah, purdah, kurta, serban dan sebagainya.


Ahad, 25 September 2016

6 Pelajar IPT disaran miliki lebih satu ijazah

Penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) disaran menggunakan kaedah pembelajaran secara dalam talian untuk memiliki lebih daripada satu ijazah, kata Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh.   

Menurutnya ia bagi memudahkan mereka memasuki pasaran kerja berikutan terdapat pelbagai pihak termasuk sektor industri dan majikan mengakui graduan yang mempunyai satu ijazah lebih sukar mendapat pekerjaan.  

"Sistem pendidikan tinggi kita sedang berubah untuk membina jenama pendidikan Malaysia dan dengan itu kita laksanakan pendekatan yang lebih fleksibel supaya rakyat dapat memiliki sekurang-kurangnya dua ijazah.


Sabtu, 24 September 2016

2 Kehidupan ini ibarat permainan video

Kehidupan ini ibarat permainan video.
Ada kalanya kita menang.
Ada kalanya kita kalah.
Ada kalanya kita perlu berhadapan dengan pelbagai risiko dan bahaya.
Bezanya...
Kehidupan ini tiada butang "Restart"... atau "Pause".


Jumaat, 23 September 2016

5 Henti viralkan kebodohan dan kesalahan sendiri

Dah banyak kali berlaku hal seperti ini. Bila berlaku suatu benda yang kita rasa salah atau tak kena di mata kita, perkara pertama yang kita buat adalah ambil gambar atau rakam video, lepas tu upload di media sosial untuk diviralkan, dengan harapan orang akan mempertahankan kita dan menghukum orang yang kita rasa salah.

Walaupun suatu perkara itu hanya melibatkan kita dan seseorang yang lain, tapi kita rasa kita perlu libatkan netizen lain yang langsung takde kaitan untuk menjustifikasikan tindakan kita itu adalah betul dan kebenaran berpihak kepada kita. Malangnya, kebanyakan isu yang diviralkan hanya akhirnya memperlihat dan menyerlahkan kebodohan sendiri sahaja.



Khamis, 22 September 2016

6 Drama syok sendiri penyumbang pereputan minda

Suamiku Encik Sotong.
Abang Bomba I Love You.
Sayangku Kapten Mukhriz.
Tunangku Encik Inspektor Penjara.
Suamiku Jururawat Isteriku Doktor
Si Kolot Suamiku.

Antara beberapa drama yang disebut oleh Presiden SENIMAN iaitu Zed Zaidi sebagai drama syok sendiri. Drama cinta orang Melayu kaya yang merapu, tidak berilmiah dan dan tidak mendidik masyarakat. Aku jangan kata tengok, baca judul sahaja dah berasa jelek.


Rabu, 21 September 2016

4 Anda gembira dengan kehidupan anda sekarang?

Ada orang mahu gembira, ada orang suka hidup dalam kesedihan dan kemurungan.

Adakah anda gembira dengan kehidupan anda sekarang?
Jika anda gembira, teruskan dengan apa yang membuatkan anda rasa gembira.

Jika anda tidak gembira, tanya diri anda sendiri adakah anda mahu gembira?
Jika ya, maka ubah dan buatlah sesuatu agar ia dapat memberi kegembiraan dalam kehidupan anda.
Jika tidak, maka teruskan sahaja untuk hidup seperti biasa dalam kesedihan dan kemurungan.


Selasa, 20 September 2016

10 Kasih dan pengorbanan ayah yang tidak terungkap

Seorang ayah...

Biarlah sesusah mana seorang ayah itu, dia pasti tidak akan kisah untuk menahan lapar, asalkan ahli keluarganya tidak dalam kelaparan.

Ayah yang baik pasti sanggup untuk berkorban demi anggota keluarganya, yang sentiasa mendahulukan kepentingan isteri dan anak-anak sebelum kepentingan dirinya sendiri.



Isnin, 19 September 2016

12 Dengan kuasa wanita akan menghukumku!

Hari tu jadi wedding photographer untuk perkahwinan pelakon Saharul Ridzwan dengan pasangannya Qaabila Deena Emir. Tengah aku syok-syok ambil gambar ada pula orang rakam gambar aku. Mungkin kerana tidak tahan dengan ketampanan wajahku, ramai gadis-gadis Melayu viralkan aku di Twitter. Kuasa wanita katanya...

Tapi nasib baiklah gambar aku dalam ni blur, harap diorang tak cam sangat dan tak jumpalah akaun media sosial aku. Aku tak nak famous-famous ni. Rasa rimaslah dikelilingi gadis-gadis ni.



Ahad, 18 September 2016

10 Hina kematian orang lain macamlah kau takkan mati

Selepas pemergian Datuk Dr Haron Din 2 hari lepas, ramai orang Melayu yang kongsikan respon dan komen segelintir orang Cina termasuk yang bertaraf pemimpin terhadap kematian tokoh Islam ini di media sosial yang rata-rata sangat menyakitkan hati apabila membacanya. Komen yang penuh dengan prejudis, sindiran dan kebencian terhadap orang Melayu, orang Islam dan parti PAS. Dan walaupun aku tulis segelintir orang Cina, aku percaya segelintir itu bilangannya agak ramai.



Sabtu, 17 September 2016

5 Belasungkawa: Datuk Dr Haron Din

Pada Hari Malaysia semalam, negara kita dikejetukan dengan pemergian seorang ulama dan tokoh Islam yang nama dan pengaruhnya sangat besar dalam negara kita. Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din meninggal dunia ketika menjalani rawatan akibat komplikasi jantung di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Stanford San Francisco, California, jam 10.10 pagi semalam waktu Malaysia.



Jumaat, 16 September 2016

2 Negaraku Malaysia tanah tumpahnya darahku

Sempena sambutan Hari Malaysia 2016 ini, kami ingin mengucapkan Selamat Hari Malaysia buat semua rakyat Malaysia tanpa mengira agama, bangsa dan negeri. Semoga ikatan perpaduan dan keharmonian yang telah kina bina sejak tarikh 16 September 1963 di antara kita akan terus utuh dan kukuh.



Khamis, 15 September 2016

8 Bau ketiak lelaki mampu hilangkan tekanan wanita

Dulu pernah ada artikel di akhbar dan media sosial tentang bau badan dan bau ketiak lelaki mampu menghilangkan stress wanita. Maka masa tu ramailah lelaki yang acah-acah suruh isteri atau teman wanita mereka bau ketiak mereka malah sampai jadi trend di Indonesia suatu ketika dulu.

Menurut artikel tersebut, sesetengah daripada kita sangat alah pada bau-bauan. Sama ada busuk mahupun wangi, boleh membuatkan kita berasa rimas dan tidak selesa. Tambahan pula pada pasangan yang sudah berkahwin, hampir seharian tinggal bersama dan kalau pasangan mereka mempunyai bau badan memang boleh menghilangkan mood. Tetapi tahukah anda, sebenarnya bau ketiak lelaki mampu menghilangkan stress bagi wanita?



Rabu, 14 September 2016

9 Betapa ramainya anak luar nikah lahir setiap hari

Secara purata kira-kira 140 bayi luar nikah dilahirkan setiap hari oleh ibu yang beragama Islam pada tahun lalu.

Menurut laporan Berita Harian hari ini, statistik Jabatan Pendaftaran Negara menunjukkan sejumlah 159,725 bayi luar nikah dilahirkan oleh ibu yang beragama Islam sejak 2013.

Daripada jumlah itu, 53,492 dilahirkan pada 2013; 54,614 pada 2014 dan 51,169 pada 2015.

Bagaimanapun tidak ada sebarang data mengenai anak yang lahir tanpa ikatan perkahwinan dalam kalangan ibu-ibu yang bukan beragama Islam.



Selasa, 13 September 2016

11 Kejayaan dan simbolik di sebalik Sukan Paralimpik

Dalam kejohanan Sukan Paralimpik 2016 di Rio, Brazil, 3 atlet Malaysia telah berjaya mencipta sejarah mengharumkan nama Malaysia dan berjaya membuatkan lagu Negaraku berkumandang sebanyak 3 kali di bumi Rio apabila mereka memperoleh pingat emas dalam 3 acara malah melakar rekod dunia iaitu Mohamad Ridzuan Mohamad Puzi dalam acara 100m T36 (celebral palsy), Muhammad Ziyad Zolkefli dalam acara lontar peluru F20 (masalah pembelajaran) dan juga Abdul Latif Romly dalam acara lompat jauh kategori T20 (kurang upaya intelektual).

Kejayaan memperoleh pingat emas ini melayakkan mereka untuk memperolehi imbuhan RM1 juta serta pencen bulanan RM5,000 daripada kerajaan, malah mereka turut mendapat ganjaran kereta Kia Sportage dan unit kediaman yang dihadiahkan oleh syarikat Naza Corporation Holdings serta tiket penerbangan percuma seumur hidup oleh syarikat Air Asia atas kejayaan luar biasa mereka ini.



Ahad, 11 September 2016

4 Hikmah di sebalik sambutan Aidil Adha

Bersempena Hari Raya Aidiladha yang akan disambut pada esok hari, kami dari blog Buasir Otak ingin mengucapkan kepada semua umat Islam selamat menyambut Hari Raya Aidiladha serta selamat mengerjakan ibadah haji dan korban bagi mereka yang menunaikannya. Berhati-hati ketika memandu di jalan raya untuk pulang ke kampung dan kembali ke rumah. Sempena Hari Raya Haji atau Hari Raya Korban ini juga kami ingin kongsikan sebuah artikel tentang hikmah di sebalik sambutan Aidil Adha.



Sabtu, 10 September 2016

8 Melayu paling ramai tak daftar sebagai pengundi

Dalam beberapa hari ini aku ada menerima mesej yang sama dalam beberapa group Whatsapp aku seperti berikut:

Mengikut satu laporan tak rasmi:
Rekod daftar pengundi baru di Selangor:
Melayu - 49,000
Cina - 115,000



Jumaat, 9 September 2016

6 Janji palsu perkhidmatan kurier yang lembab

Aku nak cerita sikit. Aku ada beli barang secara online minggu lepas. Hari Selasa baru-baru ni penjual tu mula pos barang aku guna satu perkhidmatan kurier dari Petaling Jaya. Dia bagi aku tracking no. Malam Selasa aku semak kat website kurier tu, barang aku dah masuk dalam sistem dia.

Hari Rabu aku semak, barang aku dah dihantar ke pejabat kurier cawangan Shah Alam, lepas tu sangkut kat situ seharian. Hari Khamis aku semak, barang aku baru dalam perjalanan untuk pergi ke pejabat kurier cawangan Kajang. Aku dah panas. Petang tu aku telefon hotline customer service courier tu, mereka berjanji akan hantar esok.



Khamis, 8 September 2016

9 Di sebalik alasan awak terlalu baik untuk saya

Awak terlalu baik untuk saya...

Alasan klise seorang perempuan yang mahu menolak cinta daripada seorang lelaki. Aku rasa ramai pun orang lelaki pernah kena reject dengan perempuan yang dia suka dengan ayat ini. Aku pasti pasti ramai juga lelaki yang tak puas hati bila kena reject dengan alasan ini. Ada yang merasakan "aku kena jadi jahatkah baru dia nak terima aku?" Atau "aku ini bukannya baik sangat, kenapa dia cakap aku baik, adakah dia sekadar nak jaga hati aku?"



Rabu, 7 September 2016

14 Anak nakal dan biadab berpunca daripada ibu bapa

Nakal.
Biadap.
Kurang ajar.
Kuat Buli.
Kaki pukul.
Gangsterisme.
Lucah.

Ini adalah antara perangai segelintir kanak-kanak dan remaja, bukan hanya di zaman ini, tapi juga dari zaman dulu lagi. Bezanya zaman dulu tiada Internet, telefon pintar berkamera, Facebook, Tumblr, Instagram dan sebagainya.

Ada beberapa isu viral sejak kebelakangan dan juga tidak lama dulu ini yang melibatkan sikap budak-budak seperti di atas. Budak kecik nakal baling buah kat kereta orang lain sampai kena marah dan tengking oleh pemilik kereta, budak sekolah rendah agama pukul rakan sekelas, kes buli di sekolah berasrama, remaja baling batu dari atas jejantas ke jalanraya, pelajar sekolah memukul dan mencalarkan kereta cikgu dan sebagainya.


Selasa, 6 September 2016

10 Hitam putih dunia komik indie/amatur tempatan

Kali ini aku nak berkongsi sedikit pandangan aku tentang dunia komik tempatan terutama dalam komuniti komik indie dan amatur. Walaupun aku suka membaca komik dan melukis untuk suka-suka dah lama, tapi aku memang sangat baru dalam bidang ini. Aku berkecimpung dalam dunia komik tempatan indie/amatur dan mainstream ini baru hampir 2 tahun.

Komik indie pertama Buasir Otak: The Komik (BO:TK) keluar pada awal tahun 2015 dan dicetak semula untuk pasaran mainstream oleh Alaf21 pada awal tahun 2016. Pada tahun 2016 ini juga kami terbitkan lagi 2 buku indie iaitu BO:TK Reloaded dan BO:TK Revolution. Setakat ini sudah ada 3 buku indie dan 1 buku mainstream diterbitkan di bawah tajuk Buasir Otak: The Komik.



Isnin, 5 September 2016

8 Aku yang hari ini adalah kerana aku yang dulu

Aku yang hari ini, adalah kerana usaha aku yang dulu.
Aku yang hari ini, adalah kerana jasa aku yang dulu.
Aku yang hari ini, adalah kerana penat lelah aku yang dulu.
Aku yang hari ini, adalah kerana susah payah aku yang dulu.
Aku yang hari ini, adalah kerana pengorbanan aku yang dulu.
Aku yang hari ini, adalah kerana cita-cita aku yang dulu.
Aku yang hari ini, adalah kerana aku yang dulu.



Ahad, 4 September 2016

10 Hukum orang lain dengan memalukannya di Internet

Ada seorang lelaki, hadir ke pejabat kerajaan untuk membuat urusan rasmi. Sampainya dia di pejabat kerajaan tersebut, pak guard memberi kertas nombor giliran yang dia dah siap-siap tekan. Lelaki itu pun duduk kerana ingatkan nombor gilirannya lambat lagi, tapi bila dia tengok di skrin nombor giliran, nombor dia dah pun keluar.

Dia pun terus bergegas ke kaunter yang berkaitan, dan petugas wanita yang menjaga kaunter tersebut pun menegur "Tadi nombor panggil encik tido ke?" dengan nada sinis dan mimik muka yang menjengkelkan. Lelaki itu pun membalas, "Cakap baik-baik la. Aku baru je sampai, pak guard depan tu bagi kat aku nombor ni". Kemudian petugas wanita itu buat muka dan tidak meminta maaf pun.


Sabtu, 3 September 2016

10 Budaya minat terhadap kartun lucah semakin parah

Watak 'Ros', kakak garang dalam siri animasi Upin dan Ipin, dikesan menjadi mangsa eksploitasi oleh pihak tidak bertanggungjawab yang memaparkan watak itu dengan ilustrasi seksi melampau.

Tujuh keping karikatur Kak Ros dimuat naik ke dalam sebuah laman web perkongsian seni reka grafik yang telah diubah dan dilukis semula secara digital dengan menggambarkan wataknya berpakaian seksi, malah ada seolah-olah tidak mengenakan sebarang pakaian dengan keterangan tidak senonoh.



Jumaat, 2 September 2016

10 Apa sebenarnya sumbangan anda kepada negara?

Kita sering dimomokkan dengan ayat keramat "Jangan tanya apa negara boleh sumbang untuk kamu tetapi tanyalah pada diri apa yang kamu dapat sumbangkan pada negara" terutama bila berhadapan dengan macai politik.

Ya, ayat ini tidak sepenuhnya salah, cuma ia perlu dilihat dalam skop yang lebih luas. Seperti mana yang dinukil oleh cEro, kini semua orang telah pun ada sumbangannya kepada negara setiap kali mereka membeli belah dengan membayar cukai GST. Aku tak rasa ada orang boleh lari dari bayar GST setiap kali mereka membeli belah.


Khamis, 1 September 2016

5 Erti sebuah kemerdekaan dalam diri kita

Tarikh 31 Ogos 1957 adalah tarikh merdekanya Tanah Melayu daripada penjajahan British. Tarikh keramat di mana Tanah Melayu bebas daripada penjajahan negara luar menjadi sebuah negara yang berdaulat.

Namun apakah pula erti merdeka bagi diri kita? Adakah merdeka itu sekadar kebebasan? Adakah bebas daripada persekolahan? Bebas daripada tanggungan ibu bapa? Bebas daripada hutang? Bebas daripada masalah kewangan? Bebas daripada percintaan dan hubungan yang sakit? Atau bebas untuk berbuat apa sahaja yang kita mahu?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...