Khamis, 14 Mac 2013

62 Cikgu dan Mejar yang sakit otak

Aku tahu tugas seorang guru, cikgu atau pendidik itu adalah sangat mulia dan disanjung tinggi, tapi itu bukan bermakna kau boleh menganjing2kan orang lain seperti cikgu Mohd Lofti Nor ni. Jangan kerana kau tu seorang pencacai yang sakit otak, habis busuk nama guru. Kredit to cik Lynn Si Pipi Merah untuk info ini.


 Berikut adalah antara komen dan status2nya yang kurang hajar di Facebook dia:







Mungkin cikgu ni pernah ada masalah dengan polis, kena pukul dengan polis masa Bersih, atau kena pau dengan polis masa kena saman langgar lampu isyarat atau lain2, sebab tu berbulu semacam dengan pasukan keselamatan kita.

Kalau istilah yang dia pakai iaitu "doggie" merujuk kepada anggota polis dan tentera kerana hanya menurut perintah dan arahan daripada majikan seperti anjing menurut arahan tuannya, bermaksud dia juga adalah "doggie" kerana bekerja sebagai cikgu yang hanya mengikut arahan daripada guru besar, Kementerian Pelajaran dan makan gaji dengan kerajaan. Semua penjawat awam juga adalah "doggie" yang hanya menurut perintah orang atasan kerajaan, semua pekerja swasta juga adalah "doggie" yang hanya menurut perintah majikan mereka. Pendek kata, semua orang yang makan gaji adalah "doggie". Even yang kerja berniaga sendiri juga adalah "doggie" kepada pelanggan mereka yang terpaksa menurut apa yang pelanggan mahukan, jika tidak duit takdak.

Tiada orang sebenarnya yang layak digelarkan sebagai anjing walaupun sejahat atau seburuk mana orang itu. Ini kerana anjing itu hanya seekor binatang yang tidak berakal dan sebenarnya mereka lebih mulia daripada segelintir manusia yang ada pada hari ini. Gelaran syaitan lebih sesuai digunakan untuk manusia2 yang perangainya macam syaitan.

Dan sebelum ini pun ada kes seorang anggota TUDM iaitu Mejar Khalid Ahmad yang sangat celupar mengutuk dan menghina pasukan keselamatan yang sedang berjuang menentang pengganas Sulu di Lahad Datu, dan pihak TUDM juga telah memberikan maklumbalas rasmi mengenai perkara itu.


Andai kata setelah disiasat, kedua2 mereka ini memang didapati bersalah dan memang mengeluarkan sendiri kenyataan2 kurang ajar tersebut secara awam di Facebook (bukan sebab Facebook mereka kena hack or whatever tipikal reason), bagi aku mereka menghadapi suatu masalah kesihatan mental yang sangat serius. Dan aku harap tindakan tegas dapat diambil terhadap kedua mereka.

Cikgu Mohd Lofti itu haruslah dipecat daripada menjadi seorang pendidik kerana kredibiliti beliau sebagai seorang pendidik anak bangsa sudah hilang, manakala Mejar Khalid itu haruslah disingkir daripada menjadi salah seorang anggota pasukan keselamatan kerana kredibiliti beliau sebagai seorang penjaga keamanan telah musnah sama sekali dan mungkin akan menjadi liabiliti dan bak "api dalam sekam" bagi pasukan pertahanan negara. Menyimpan orang2 sebegini hanya akan menjatuh dan mencalarkan imej guru dan tentera.

Kita memang mempunyai hak untuk bersuara. Dan kita juga mempunyai hak untuk berfikir. "Freedom of Speech" bukan bermakna kita bebas melakukan "Hate Speech" atau "Freedom of Insult" atau "Kebebasan menyebarkan fitnah". Tonton video ni untuk memahami apa itu Free Speech, Hate Speech dan sebagainya yang dibuat sebagai respon kepada filem anti-Islam yang pernah menimbulkan kemarahan umat Islam seluruh dunia tahun lepas.





tags: insiden lahad datu cikgu pendidik guru mohd lofti nor hina pejuang tentera polis vat69 komando anggota keselamatan pertahanan negara anjing doggie komen status penulisan facebook mejar khalid ahmad qarlead achmad kutuk caci maki respon maklumbalas rasmi hukuman tindakan free speech vs hate speech freedom of insult response to anti islam movie filem sam bacile innocent of muslim

62 ulasan:

  1. bakor..kita bakor..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan salahkan mereka, salahkan UMNO-BN untuk sandiwara ini..

      Padam
    2. cikgu gilo ni da kne tangkap...wuu wuu sape yg doggie skarang? menyalak ler dari dlm lokap....kesian weh bini n anak die dpt org mereng cmtu, malu syiallll......

      Padam
  2. copy dari blog cik lynn ni...bangang nye noob....ko x layak duduk atas muka bumi ni......




    -Midnaik-

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh makhluk buduh lg huduh! kn noob da tulis "Kredit to cik Lynn Si Pipi Merah untuk info ini." ..

      tu la orang ckp bodoh jgn tnjuk... bodoh xabes la kau ni...kau da boleh g mmpus!

      Padam
    2. haha..adoi,ni kes tak baca ni..tau nak komen hentam noob je.kan dah tertunjuk kebodohan.

      Padam
  3. Ada juga anjing yg lebih mulia dari manusia. anjing ashabul kahfi. anjing pun reti bahasa xmau ikut org sesat. kalu mnusia tu ikut org sesat.. mungkin lebih bodo dari anjing. wslm.

    BalasPadam
    Balasan
    1. so ko nak cakap ashabul kahfi tu anjing?

      Padam
    2. Bengong lh ko ni..cerita ashabul kahfi tu ada 7 org pemuda & seekor anjing..anjing yg seekor tu yg dia mksd kn..tu pun xtau ke..

      Padam
    3. midnight cuma cakap anjing dari peristiwa ashabul kahfi...

      Padam
    4. tanpa nama, anjing ashabul kahfi same dengan ashabul kahfi anjing?
      sekolah kat mana ni?


      Padam
  4. Diorang ni saja nak popular, mana tau dapat jadi calon bidan terjun last minute. Ada parti yang berminat?

    BalasPadam
  5. Datuk Seri Najib Razak masih enggan membubarkan parlimen sekalipun tempoh hayat kerajaan BN sudah semakin dekat. Malah mandat yang kerajaan BN terima sejak lima tahun lepas juga sudah terlepas pada 8 Mac lalu.

    Ini bererti sudah genap lima tahun kerajaan BN memerintah dan kini seakan-akan memerintah tanpa mandat dari rakyat selepas dari tarikh itu.

    PM perlu mandat baru selepas mengambil tampuk pemerintahan dari Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 2009. Mandat baru penting supaya beliau dapat membuktikan kepimpinan beliau benar-benar direstui rakyat atau sebaliknya.

    Namun demikian tarikh pilihan raya umum (PRU) ke-13 terus menjadi teka-teki di kalangan rakyat, berlalu dari satu tarikh ke satu tarikh yang diramalkan ramai.

    PM pula seperti biasa mengambil sikap membisu apabila ditanya mengenai tarikh pilihan raya umum dijalankan. Baginya ia seperti tiada apa-apa kesan kepada rakyat. Namun bagi rakyat, sikap berdolak-dalik PM ini suatu deraan yang berpanjangan.

    Mungkin PM mendapat petunjuk bahawa keadaan sekarang tidak memihak kepada dirinya dan BN lagi. Sudah banyak kajian dan hampir kesemua kajian tersebut menunjukkan beliau berkemungkinan besar akan tumbang.

    Nampaknya segala macam insentif dan imbuhan yang dilemparkan kepada rakyat tidak cukup untuk meyakinkan Najib untuk membubarkan parlimen.

    Tangguh PRU bukan jawapan

    Apakah perlu PM umumkan beberapa projek mega atau hadiah lumayan yang lebih menyeronokkan untuk rakyat supaya beliau berpuas hati dan memenangi PRU ke-13?

    Dalam kegelisahan Najib mencari tarikh PRU, beliau perlu bersikap realistik dan menyedari nilai dirinya pada perspektif rakyat.

    Beliau tidak boleh melarikan diri dari kenyataan dengan mengelakkan diri dari berhadapan dengan suasana dan mood semasa rakyat. Menangguhkan PRU bukan jawapan kepada masalah yang dihadapinya.

    Sedarilah wahai PM, fenomena penolakan rakyat terhadap BN adalah suatu lumrah kepada mana-mana kerajaan yang sudah sampai tarikh luput mereka.

    Hakikat pemerintahan ada pasang surutnya, dan takdir tersurat beliau memimpin sebuah kerajaan dalam keadaan rakyat menolak beliau.

    Apa yang penting, beliau perlu menerima keputusan dan kehendak rakyat dengan reda, kerana sindrom penafian yang selama ini beliau cuba elakkan akan memakan dirinya dan BN kembali.

    Beliau perlu mempositifkan dirinya, penolakan rakyat pada dirinya bererti rakyat mahukan yang lebih baik untuk negara. Beliau telah berusaha sedaya mungkin, namun rakyat mahu pemimpin yang jauh lebih cemerlang memimpin negara.

    Ini juga aspek positif supaya negara kekal kompetitif, cemerlang serta dipimpin oleh pemimpin yang bersih, berintegriti dan amanah yang tidak ada pada dirinya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pilihanraya sblm ni buat awal sblm sampai tempoh pun kau org bising sebab buat awal. Bila buat lambat sikit pun bising juga. Manusia ni mmg ada je salah org dia cari. Macam la dia sempurna sangat.Bawa bawa la bersabar. Tiba masa dan ketentuannya nnt pangkahla mana yg awak suka.

      Padam
    2. Biase la 2...kerje pemimpin n penyokong tegar PR mmg suka cari kesalalahan BN..senang cite bersangka buruk seburuk2nya terhadap BN, bersangka baik dgn PR. Bg sy...itu hak kerajaan memerintah utk nak bubar lepas 4 tahun atau genapkan 5 tahun sebelum bubar. Jika ditakdirkan PR memerintah pun last2 sama gak lepas 5 tahun baru bubar...x kisah pun.

      Ingat lagi masa tahun lepas diramal bubar masa bulan 5 2012..pemimpin PR bising supaya tarikh bubar parlimen ditentukan bersama, bkn hak PM sorg. Bunyi mcm nak tangguh lama lg sbb nak setelkn manifesto yg belum ditunaikan.

      Semua ni just nak modal politik je. Awal sikit bising, lewat sikit bising...skrg ni dah tau nak pangkah mana just tunggu masa. Kalau ditakdirkan PR menang pun x kisah sbb mmg majoriti rakyat M'sia sokong PR. Tp jgn pulak kalau BN menang PRU kata sbb berlaku penipuan SPR...tp PR menang kata SPR telus.

      Suara anda x semestinya mengambarkan suara kebanyakan rakyat M'sia...itu fakta yg perlu tau. Apa jua keputusan PRU just terima je. Semua ni takdir Allah swt n ada hikmahnya.Sapa menang congtarz n usaha lebih ambil hati rakyat...sapa kalah cuba lagi next time.

      Padam
    3. bro ayam, masalah sekarang dah due date. kalau orang nak beranak dah kena masuk hospital. bila nak bubar parlimen? SPR dah boleh amik alih kot. PM sekarang bukan lagi di bawah mandat rakyat. nampak BN macam tak konfiden nak hadapi PRU13. or what say u?

      Padam
    4. camna nak bubar jibby telur xda.
      puak pekasam dah guna byk telur2 utk baling org

      Padam
    5. Due date official (secara automatik) ialah 24 April 2013 selepas 5 tahun dr Persidangan Pertama Parlimen, bukan dr tarikh last PRU. Dah undang2 kata mcm 2..xleh kata apa.

      Papepun DUN paling awal bubar ialah DUN Johor pd 21hb Mac x silap...so secara logik Parlimen kene buar dulu sebelum DUN utk menyenangkn SPR adakan PRU. Selalu kalau Parlimen bubar, DUN lain akan ikut sama...so tunggu je la.

      Lain la lepas 21 Mac atau paling teruk 24 April still xnak bubar gak (dengan menggunakan segala helah undang2 yg ada)...nmpk sgt nak kuasa lagi...jgn risau, kalau ramai x suka BN, InsyaAllah PR menang....jgn kata PR CONFORM menang...byk benda kita x tau dr hati org lain.

      Padam
    6. Pembetulan..DUN awal bubar ialah N9 pada 26 Mac 2013, parlimen pd 28 April 2013.

      Dgr cite nak bubar minggu ni atau minggu depan. Papepun mesti sebelum 26 Mac.

      http://www.sinarharian.com.my/politik/najib-temu-komponen-bn-halusi-senarai-calon-petang-ini-1.139418

      Padam
    7. Tahniah kerana berjaya tidak mencarut dan memaki hamun dalam melontarkan kritikan. Namun, siapakah pemimpin yang dikatakan 'bersih, berintegriti dan amanah' tersebut? Mohon senaraikan calon-calonnya untuk pertimbangan awal.

      Padam
    8. Personal opinion utk ciri2 'bersih, integriti dan amanah'....utk Malaysia mmg xde, x kira dlm BN atau PR. Mmg susah nak cari pemimpin sebaik Rasullullah swt...tp at least ciri2 utama sikap Nabi kene ada sbb kita x sempurna orgnya, bkn maksum (terpelihara dr segala dosa). Kalau nak letak calon pun mcm presiden Iran atau Mesir skrg.

      For now, sy lg suka pentingkn pemimpin yg betul2 ikhlas nak membantu rakyat dan pada masa sama x mengambil kesempatan dalam mengambil harta dunia. But for this coming PRU, faktor parti lebih penting dr faktor pemimpin.(Pandangan peribadi)

      Action always better than words...ckp je tp xde tiada usaha yg cepat n berkesan x guna gak.

      **Dah lari topik asal ni. Sorry Noob.

      Padam
    9. Bn dah ada 54 tahun dan sekarang kan masa menepati janji-janji.. :)

      Sabarla ada janji dan habuan lagi tu kot..
      BRIm BRAM SW1M SWAm ka L1M la LAM ka apa.. lagi.. dan lagi..

      BN banyak lagi duit dia eh duit rakyat nak bagi dan tepati janji tu..

      sabar yea sabar..

      Padam
    10. Tukar je kerajaan (dgn cara mengundi) kalau anda x suka...senang cite. Tp kalau majoriti kata x suka BN bagusla..selari dgn pendapat anda. Tp kalau majoriti kata still suka BN, jgn melenting pulak...ni negara demokrasi, kepimpinan negara dipilih oleh seluruh rakyat malaysia...bkn anda seorang.

      Padam
  6. tak salah membandingkan manusia dgn haiwan. cuma perlu kena dgn konteksnya. al quran membandingkan manusia yg corrupt/zalim/pekak/tuli terhadap ajaran al quran dgn haiwan ternak.

    tgna membandingkan manusia perokok dgn lembu.

    dan ramai juga yg membandingkan polis yg jahat. ya. polis yg jahat dan menurut arahan membabi buta dari pihak tertentu spt kata bekas kpn ada tgn ghaib yg memberi arahan pd anggota pdrm dgn membandingkan mereka sbg anjing.

    BalasPadam
  7. Orang2 mcm ni terlalu taksub dgn politik..otak pun dh jadi bangang..orang mcm ni klu x kena buang akan ditukarkan ke ceruk2 dunia mcm tempat orang asli ke, biar orang asli je layan biul cikgu ni.

    BalasPadam
  8. harap baka dan genetik bodoh mereka tak diwarisi oleh generasi akan datang..amin~

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku rasa dalam kes dorang ni, bukan genetik bodoh yg diwarisi tapi saka yg diwarisi...kne panggil ustaz harundin tolong keluarkan saka dorang nih kalo tak nahas anak cucu dia pulak buat gila mcm bapak2 dorang nih jugak nnt....fuuu parah2......

      Padam
  9. Pelik...nape skrg rmi org taksub politik dimana suka tabur fitnah / info yg xde bukti2 kukuh n suka cakap yg x elok didengar...

    Kan best kalau ada org taksub agama..x byk bercakap, tp byk lakukan amal ibadat. X perlu sibuk kafir mengkafir org n menghina org lain yg ilmu agama x sehebat dia.

    Pernah baca satu hadis Rasulluah:

    Ada seorang lelaki A yg telah membunuh ramai manusia sebelum ini...tp terdetik utk insaf dan kembali ke jalan Allah. Ada seorang lelaki B yg kuat ilmu agamanya n byk menghafal byk ayat Al-Quran.

    Pada suatu ketika pembunuh ini (A) terjumpa lelaki (B) di tengah jalan..lelaki A ingin sgt berdampingan dgn lelaki B dgn harapan dia dpt memberi pentunjuk n ilmu supaya menjadi insan yg lebih baik. Tetapi lelaki B tidak suka lelaki A rapat dgnnya dan berkata 'awak ialah pembunuh, tiada gunanya kamu bagiku, hanya bala sahaja yg bakal menantiku'. Lalu lelaki A sedih dan beredar dr situ.

    Lalu kebetulan Rasulluah ada di situ n dtg kepada lelaki B n berkata 'Allah telah memberitahuku yg segala amal ibadat kamu kepadaNya sebelum ini tidak diterima Allah lg..maka sia2 amalan kamu itu'. Selepas itu Rasulluah dtg berjumpa dgn lelaki A dan berkata 'Allah telah mengampuni segala dosa kamu yg lalu, maka kembalilah kepadaNya dengan melakukan amal kebajikan n cegah kemungkaran'. Menangis teresak2 lelaki A sbb dia mengetahui Allah Maha Pengampun n Maha Memahami.

    So, renung2kn la...disebabkn niat n tingkah laku kita menyebabkan segala amal ibadat kita yg lalu tidak diterima Allah.

    *Harap maaf kalau ada kesilapan di dalam hadis di atas, byk lg kekurangan yg ada pd sy. Just menyampaikan ilmu yg ada. TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syabas ayam afrika.... saya sokong pandangan anda. Perlu ramai lagi individu seperti anda di alam cyber ni. Bukan beri komen2 yg merapu je tanpa isi. Teruskan usaha anda.

      Padam
    2. Kebanyakan Anon/Tanpa Nama suka bg komen yg merapu/emosional/merepek/mencarut yg terlintas di hati dia...in other words komen tanpa rasa tanggungjwb.

      Apa kita komen dlm internet pun boleh dihisap di akhirat kelak, x semestinya dgn mulut sahaja.

      Padam
    3. apa yg kena hisap?hisap ke hisab?

      Padam
    4. Sorry bro..DIHISAB...tq sbb bgtau error. Part dihisap kalau di syurga kelak...hehe

      Padam
    5. nak isap nenen

      Padam
    6. Ayam Afrika,walaupun nick kamu Ayam Afrika,pandangan kamu bernas beb!

      Padam
    7. Actually thanks to Noob for sharing the main topic...sy just tmbh garam n gula je...

      Padam
    8. Kerana hati Abang Ayam Afrika..
      Kalau hati tak baik maka perkataan yang keluar juga tak baik.. :)

      Padam
    9. Ape terlintas di hati perkara yg difikir x baik (bisikan syaitan) x dianggap dosa..tp bila kita lakukan/katakan sudah dianggap dosa...(petikan UAI)

      Padam
  10. Balasan
    1. biskut cap dacing ade x? nak yg plastik dia ade muka jibby + kakmah.

      Padam
  11. sakit ati bace komen2 cam 2..salah sorg askar kat sane 2 sepupu saye..sedih sgt ble bce camni..die yg kat sane b'juang utk m'pertahankan negara..yg kat sni plak b'juang utk m'jatuhkan pejuang.. :(

    BalasPadam
  12. Mati perjuangkn negara dipertikaikan...

    Mati bunuh diri/dibakar dijulang dan berarak....

    Politik M'sia kdg2 mcm kartun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan mcm kartun lg dah, dah jadi kartun pun...tu mr.mansuh superman...

      Padam
  13. sorry 2 say tp cikgu2 skrg mmg ramai yg bangang2 mcm cikgu doggie ni.jd cikgu pn sbb xdpt kerja lain.ajar budak2 pn xikhlas stkt nk gaji je.dhla kerja senang ajar budak je pun,bkn kena masuk hutan berperang ke apa.masuk pagi tengahari balik,ptg dh boleh membuta kt rumah.bila tiba cuti sekolah boleh holiday lama2.tau ckp bulan gaji masuk.bila kena kerja lebih skt hari sabtu komplen.gaji sikit,komplen.naik pangkat lambat,komplen.budak dlm kelas nakal,tkt nak tegur sbb nnti kena marah dgn mak bapak.lgsg xmcm cikgu2 dulu yg betul2 ikhlas jd cikgu utk mendidik & memartabat anak bangsa dgn ilmu2 pengetahuan.mana2 cikgu yg bangang tu,sila letak jwtn dari jd cikgu.ramai lg org yg betul2 ikhlas nk jadi cikgu & berkelayakan tp tak dpt sbb jwtn dh dipenuhi dgn lambakan cikgu2 doggie cap ayam neh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ape yg ko merapu ni setannn!! Aq jentik telo ko baru tau

      -kakbedah-

      Padam
    2. Akak cikgu doggie butthurt?

      Padam
    3. ramai lg org yg betul2 ikhlas nk jadi cikgu & berkelayakan...? ...

      har har har har har har.........IYE2 LE TEWWWW........

      Padam
  14. Labah-Labah Yang Sangat Menakutkan Dan Mengelikan.
    Seekor labah-labah telah ditangkap di dalam sebuah bilik. Pada
    belakang tubuh labah-labah kelihatan terdapat ratusan anak labah-
    labah. Semua anak-anak ini kemudian mati semuanya kerana
    sama-sama berjuang untuk melepaskan diri mereka.

    BalasPadam
  15. X tahan everytime bukak page ni kat monitor 1366 x 768 pixels ni...mula2 gmbr pertama nmpk ialah LUBANG HIDUNG En Lufti...huhu

    BalasPadam
  16. Sudin baring di-sofa di-ruang tamu sambil merenung siling
    rumah sewa kami yang telah tiga bulan tidak di-jelaskan
    bayaran sewa-nya. Wajah-nya muram memikirkan hari-hari
    yang mendatang yang kelihatan tidak menjanjikan apa-apa.
    Gelap bak malam yang gelap gelita tanpa cahaya bulan mahu
    pun
    bintang-bintang yang yang berkelipan.
    Tipah yang bertubuh kecil sedeng menetekkan bayi pertama
    mereka yang di-lahirkan seminggu sebelum Sudin di-
    berhentikan kereja, kerana kilang tempat beliau kerja dulu
    sudah memberhentikan operasi-nya.
    Sudin merenung ke-arah Tipah dengan penuh sayu. Demi
    cinta, Tipah sanggup membelakangkan keluarga-nya dan lari
    ikut Sudin bernikah di-Selatan Thai. Untuk membawa Tipah
    pulang ke-kampung tak mungkin kerana keluarga Tipah
    sudah membuang-nya dan tak mengaku Tipah anak mereka.
    Kini timbul satu penyesalan yang tak mungkin di-perbaiki
    lagi.
    Ada juga Sudin memcuba mencari tapak untuk membena
    gerai dengan tujuan hendak menjual kuih-muih dan goring
    pisang. Tetapi dia takut kerana beberapa hari lepas sedang dia
    merayau-rayau dia terserempak dengan pehak penguatkuasa
    Majlis Daerah sedang merobohkan beberapa gerai yang
    konon-nya HARAM tanpa belas kasihan.
    Kini wang pampasan yang ada sudah makin susut. Satu hari
    tanpa berfikir panjang Sudin pernah menyuruh Tipah
    mengadai maruah diri untuk sesuap nasi. Tipah membantah.
    Untuk melepaskan tension dan akal yang pendek Sudin
    hilang pedoman untuk terus hidup. Kini dia mula berjinak-
    jinak dengan dadah tanpa pengetahuan Tipah. Satu
    perbuatan yang samesti-nya di-elakkan.
    Satu pagi sedang mereka tiga beranak berada di-dapur,
    Sudin mendengar ada orang memberi salam. Salam di-
    jawab, daun pintu di-buka, tetamu yang datang ada-lah Pak
    Aji Abdullah dan Mak Aji Fatimah, tuan rumah yang mereka
    sewa.
    Dengan hormat Pak Aji dan Mak Aji masuk dan terus duduk
    di-sofa atas pelawaan Sudin. Sudin ke-dapor untuk
    memanggil Tipah. Tipah datang sambil mendukung bayi
    pertama mereka. Mak Aji minta untuk memangku bayi
    tersebut, kerana Tipah hendak ke-dapur untuk mengambil air
    minuman.
    Pak Aji bertanya berkenaan dengan wang sewa yang sudah
    tiga bulan tak di-jelaskan. Mendengarkan itu Sudin dengan
    nada sedih menceritakan segala yang menimpa diri-nya dari
    awal hingga akhir.
    Mendengarkan penjelasan dari Sudin, Pak Aji menampakkan
    reaksi sedih dan berjanji akan cuba membantu dengan
    menyuruh Sudin sekeluarga berpindah ke-kebun-nya yang
    kata-nya dalam beberapa minggu lagi penjaga yang sedia
    ada akan berhenti kalau kena cara-nya.

    BalasPadam
  17. Balasan
    1. 'button' tu ada pada badan cik lynn.....nak saya tolong picit kan 'button' tu?? hehe.....

      Padam
    2. doggie la lu tanpa nama pegi main "butang" ko la lanz berambus

      Padam
    3. Tanpa Nama14 Mac 2013 7:16 PTG ko suku sakai mat lotfi.perlu ke komen ko tu.komen bior beradab sikit la sakai.

      Padam
    4. kiut juge ye muka cikgu tu kena gari n pakai baju turple kena tahan ngan polis? rase mcm nak kasi penyepak je kan... lol

      Padam
  18. noob doggie menghina golongan guru yg amat mulia dgn menggelarkan mereka doggie.sial punya noob

    BalasPadam
  19. kalau jumpa cikgu luthfi kat mana2, mohon ramai2 doggie lobang bontot beliau sampai koyak.......

    -AhmadGangster-

    BalasPadam
  20. kadang2 bila aku risaukan adik remaja aku yg meningkat dewasa tu update status yg remeh2 kat fb, aku akan ingtkan semula org2 dewasa yg update status lagi meraban.

    BalasPadam
  21. tu la.patutnye jadikan kakaknye sebagai contoh.letak gambar posing2 gedik sikit.terbaik.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.