Selasa, 5 Mac 2013

40 Jadikan pengaturcaraan komputer subjek di sekolah

Apa benda yang tak diajar di kebanyakan sekolah?


Video berikut merupakan sebuah kempen oleh Code.org, sebuah badan tidak berasaskan keuntungan, bertujuan untuk mengembang dan meluaskan computer programming atau pengaturcaraan komputer dalam sistem pendidikan. Video yang menampilkan ramai tokoh2 IT seperti Mark Zuckerberg - pengasas Facebook, Jack Dorsey - pengasas Twitter, Drew Houston - pengasas Dropbox, Gabe Newell - pengasas syarikat permainan komputer Valve serta dan selebriti bukan IT seperti Bill Gates Chris Bosh - pemain NBA dan Will.i.am - seorang douchebag penyanyi popular dan ahli kumpulan Black Eyed Peas


Di US dianggarkan daripada 10 sekolah, hanya 1 sekolah yang mengajar pelajarnya bagaimana hendak membangunkan kod. Di Malaysia sekarang ini aku tidak tahu, tapi masa zaman aku sekolah menengah dulu, kelas komputer hanya ajar MS Office seperti Word, Excel dan Powerpoint. Ada juga kelas khas yang mengajar BASIC bagi sesiapa yang berminat, tapi biasa dalam kelas hanya ada 3 4 murid sahaja, aku salah seorang daripadanya. Aku teringat lagi aku buat animasi roket terbang guna language BASIC ni.


Aku juga pernah belajar buat programming untuk lukis bentuk objek guna software LOGO. Dan disebabkan itu, aku mula berminat kepada pengaturcaraan komputer dan jadilah apa yang aku sekarang.


Mungkin setiap sekolah di Malaysia juga pelajar harus diberi peluang untuk belajar bagaimana hendak membangunkan kod. Mungkin pengaturcaraan komputer boleh dijadikan salah satu subjek teras atau elektif dalam pendidikan, di samping subjek2 sains dan matematik yang lain seperti biologi, kimia, fizik, matematik tambahan, teknologi kejurteraan, lukisan kejuteraan dan sebagainya. Barulah kita boleh melahirkan lebih ramai Bill Gates dan Mark Zuckenberg tempatan, bak kata Steve Jobs

“I think everybody in this country should learn how to program a computer because it teaches you how to think.”
Sama seperti subjek2 lain, tak semestinya anda akan jadi doktor bila belajar biologi, jadi jurutera bila belajar fizik, jadi ahli kimia bila belajar kimia, jadi saintis bila belajar sains, anda juga tak semestinya jadi programmer bila belajar bagaimana untuk mengaturcara komputer. Tapi bagi aku, pengaturcaraan komputer akan melatih anda bagaimana untuk berfikir menyelesaikan suatu masalah dan menjadikan anda lebih kreatif.


Satu lagi masalah yang aku nampak sekarang, jangan kata orang yang tak pernah belajar komputer secara formal, malah ramai juga graduan lulusan Sains Komputer dan IT yang langsung tidak tahu bagaimana nak bangunkan kod walaupun yang asas. Kadang2 budak2 sekolak yang ada blog tu lagi pandai tulis kod berbanding mereka walaupun sekadar copy paste. Sebab tu ramai graduan IT yang lepas grad saja, cuba mengelak untuk mencari kerja yang melibatkan pembangunan sistem dan aplikasi yang kena buat programming, tetapi lebih ramai yang memilih dalam bidang2 operasi dan teknikal seperti rangkaian, server, database dan sebagainya.

Will.i.am juga belajar coding
Cuma bagi aku, walau kat celah mana bidang IT yang korang kerja, at least basic programming tu kena tahu dan korang tahu macam mana sebuah sistem/aplikasi tu berjalan, kalau tidak buta2 je dijadikan kambing hitam dipersalahkan oleh para programmer bila ada masalah timbul. Baca lagi "Mitos dan realiti bekerja dengan komputer".


Kalau dahulu hanya orang yang nerd dan geek sahaja yang belajar code, sekarang ini doktor, jurutera, artis, PTD, mat rempit, pelajar sekolah juga belajar code. Bagaimana dengan anda? Mahu belajar code?




tags: code.org code org learn to code bill gates microsoft founder mark zuckerberg facebook jack dorsey twitter drew houston dropbox gabe newell valve elena silenok clothia.com ruchi sanghvi female engineer tony hsieh ceo zappos bronwen technical artist hadi partovi vanessa hurst steve jobs apple lost interview youtube google amazon computer science programming language coding belajar aturcara sains komputer ict it pengaturcaraan programmer

40 ulasan:

  1. Balasan
    1. Cikgu pun pening lagi nak ajar anak murid hew hew hew
      :)

      Padam
    2. wooff....wooff....wooff......(gatalnye badan aku)

      Padam
    3. Ini semua hanya konspirasi, sandiwara dan fitnah jahat UMNO-BN!

      Padam
  2. Balasan
    1. i see second

      Padam
    2. noob gay abadi....ko ni memang sah xda nafsu kat perempuan.....

      Padam
    3. ko jeles dengki ke ahmad? cik lynn x layan ko. ko cuba mcm noob ni.sbb tu cik lynn care dia. kahkahkah.abe noob sihat tak hari ni? updated jgn x updated.

      Padam
  3. kat msia ada ICT class..tapi macam xberapa nak masuk je programming neyh...mmg patut kena add-on subjek ne.....

    BalasPadam
  4. Dulu blajar subjek QBasic je masa degree sem 2... memula agak pening la nak paham (aku bukan org IT), pastu lama2 nmpak gak la pattern dia cmna... ya aku stuju sangat la kalo coding ni dijadikan subjek kat skolah, start dari form 2 or 3, ok gak tu.... takdak la merangkak sgt bila masuk uni nnt, heheh ^^

    BalasPadam
  5. Mode : tengah layan da vinci Code channel astro hew hew hewhew

    BalasPadam
    Balasan
    1. panda the hell? hew hew hew....

      Padam
  6. skrg ni tgk kejar deadline Group project Programming C mmg agak susah
    noob kau dgn coding ni kira terer ke?
    pernah buat project yg buat coding masa keje?

    BalasPadam
    Balasan
    1. noob mana terer coding....dia tau melancap je......

      Padam
    2. aku tere coding dan tau melancap, problem???

      Padam
  7. Kat sekolah dah ada yg tawar elektif IT la noob.Ini utk form 4 n 5. Kalau kat kampung kampung biasanya bebudak yg kelas 1st n 2nd dpt pilih opsyen ni. Dalam selibus dia ada ajar visual basic. Sekarang bidang pendidikan kat malaysia dalam transformasi, bukan semata mata exam. Tapi proses perubahan ambik masa la sikit. Tapi tak taula kalau kerajaan lain pula memerintah nnt. Lazimnya mesti berubah lagi, yg jadi mangsa pelajar n guru. Kat malaysia setiap kali menteri lain naik maka sistem yg lama pun semua nak tukar.

    BalasPadam
  8. benda ni ikut cara berfikir murid bukan semua berfikir cara logik..

    macam tak semua boleh buat lukisan atau minat lukisan

    tak semua orang boleh buat math atau minat math..

    tak semua orang juga boleh menghafal..

    So aku rasa dalam peringkat awal ialah kenalpasti kebolehan murid dan kembangkan potensi mengikut kebolehan masing-masing...

    baru la ajar subjet yang berkaitan lukisan ke mental aritmetik ka lukisan ke apa

    BalasPadam
  9. antara kod2 yg popular utk di pelajari :

    code gear
    code breaker
    major code
    mega code
    da vinci code

    BalasPadam
    Balasan
    1. code pantat
      code tetek
      code umno
      code kak mah
      code bontot
      code liwat

      Padam
    2. bodoh punya anon

      Padam
  10. pendidikan seks bila nak dijadikan subjek? semua pelajar melayu berminat dan berkemahiran dalam subjek ni.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gila seks ke?

      Padam
    2. saya nak buat praktikal seks depan kelas..

      Padam
    3. bestnya dapat praktikal seks dengan cikgu hensem....

      -taniesya-

      Padam
  11. nak buat segmen baru pasal programming ke noob?boleh jugak heh heh heh..aku memang zero knowledge pasal programming ni..masa kelas komputer ida ajar cara nak buat emel je..ceh!

    BalasPadam
  12. 1st know coding = game edit/crack install, friendster theme and bgrnd edit
    1st formal code learning = stpm sains komputer (html, C lang)
    1st web = Rumah sukan skolah

    pd aku prog ni biar je underground bru ad thrill..haha..bile dh domestic smua org pn jdi hacker nnt..hmm..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belajar programming bukan suruh jadi hacker..

      Padam
    2. belajar programming untuk jadi hacker jer? lol

      Padam
    3. macam susah je? Berapa lama kena belajar supaya jadik expert?

      Padam
  13. owh will i am belajar coding? hebat

    BalasPadam
  14. seronok blajo kod....:)

    BalasPadam
  15. Nak kaya belajar SAP ABAP

    BalasPadam
  16. AHMAD JIMAK POWER!!!5 Mac 2013 pada 6:16 PTG

    bila ko nak tutup anon wahai gay noob?? selagi ko x tutup anon, aku akan terus melucah kat blog ko ni.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku tutup anon pun ko masih boleh komen guna id ko. lagipun buat apa aku nak percaya orang hipokrit cakap tak serupa bikin macam kau ni?

      Padam
    2. hantar ahmad gi lahad datu ni pun bagus jugak.biar dia menggila kat sana.boleh jadi gila tentera penceroboh tu layan perangai dia.ekstrem betul bertukar-tukar perangai.

      Padam
  17. coding best..tp da ngadap lame2 bengong lak..hehe..lagi2 bile tgh syok wat program compile error..ah..lantak..hehe..:)

    BalasPadam
  18. Will.i.am - seorang douchebag ? Aku tak paham la, Noob

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.