Jumaat, 15 Mac 2013

106 Salah siapa kaki bayi ini berdarah?

Baru2 ni kecoh ada orang post gambar seorang bayi yang kakinya berdarah sampai menitik2 atas katil di Fanpage Facebook Kementerian Kesihatan Malaysia yang dikatakan berlaku di sebuah hospital kerajaan di Kota Bharu, Kelantan, dan orang tersebut telah menyalahkan sikap jururawat yang bertugas. 


Selepas itu gambar dan post tersebut telah disebarkan dengan sangat meluas di FB. Maka ramailah yang aku lihat mengkondem dan mengutuk sikap para nurse di hospital kerajaan yang buat kerja sambil lewa sehingga mengakibatkan kecuaian, suka sindir orang, kurang ajar dengan pelanggan dan sebagainya, malah ada yang menggelarkan jururawat tersebut syaitan.


Dan pada masa yang sama ramailah nurse2 membuat keluhan di Facebook dan blog2 yang dilihat terlalu membebankan dengan shift kerja yang terlalu lama, work load yang terlalu banyak, kakitangan yang kurang, karenah pesakit yang macam2 dan sebagainya yang menyebabkan jururawat stress. Malah ada jururawat yang memberi penjelasan mengenai isu kaki bayi berdarah ini.


Ada juga orang mengatakan orang yang upload gambar itu iaitu Lepo San sengaja mereka cerita dan membuat fitnah. Malah Kementerian Kesihatan (KKM) juga telah mengeluarkan penjelasan yang kecedaraan bayi tersebut di kaki kanannya bukan berpunca daripada kecuaian jururawat tetapi berlaku selepas bayi berkenaan yang dimasukkan ke dalam kubikal untuk rawatan penyakit demam kuning itu cedera apabila tiub wayar darah di kakinya tercabut kerana mengerakkan kakinya.


Ada beberapa pandangan mengenai isu ini yang aku nak buat di sini:
  • Ibu bapa salahkan nurse dan hospital, nurse salahkan bayi dan beban kerjanya, masing2 salahkan kerajaan. Bayi itu tak tahu apa2.
  • Aku pun tak tahu sama ada Lepo San memang nak buat fitnah kepada jururawat yang tidak dinyatakan nama itu kerana dia dah delete postnya dan tukar nama profile, tapi aduan dan komplen pasal jururawat, doktor, kakitangan serta perkhidmatan di hospital kerajaan bukan benda baru. Terdapat juga berlaku kecuaian disebabkan pengamal perubatan di hospital2 sebelum ini. Malah aduan bukan sahaja dari orang awam, malah petugas hospital juga sering mengutarakan isu2 dan rintihan berkaitan kebajikan dan kesusahan mereka dalam tugas. Benda ni dah lama, tapi still tak nampak banyak sangat perubahan dan peningkatan, so tak hairan tiba2 ada orang yang bengang dan akhirnya meletus. Boleh tengok sendiri berapa ramai orang yang membuat aduan di Facebook KKM 1 dan KKM #2. So harap pihak kerajaan memandang serius, mendengar keluhan2 orang awam serta kakitangan hospital dan klinik kerajaan ini serta mengambil tindakan sewajarnya.
  • Terdapat 2 golongan dalam isu ini, satu yang membacking nurse tersebut dan salah satu lagi yang membacking kedua ibu bapa tersebut.

  • Tidak wajar untuk mengutuk dan menghukum profesion jururawat secara keseluruhan atau generalize. Ya tak dinafikan ada jururawat yang teruk, tapi ada juga jururawat yang sangat bagus. Kalau nak kondem, kondem individu yang teruk itu sahaja, bukan secara keseluruhan. Dan ia bukan tertakluk kepada jururawat sahaja, malah semua profesion. Sama seperti profesion seorang guru yang sangat disanjung tinggi, walau ada juga segelintir guru yang bangang, tak boleh cakap semua guru bangang. Kerjaya seorang polis yang sangat mulia membanteras jenayah, walau ada juga segelintir polis yang makan rasuah, tak boleh cakap semua polis makan rasuah. Kerjaya seorang PTD yang banyak memegang tampuk kepimpinan dalam kerajaan, walau ada juga segelintir PTD yang berlagak nak mampus, tapi tak boleh cakap semua PTD seperti itu.
  • Namun bagi aku tidak wajar juga untuk over-defend sesuatu seperti menyatakan "Kalau tak suka jangan pergi hospital kerajaan, pergi hospital swasta", "Kalau tak suka doktor bila sakit jangan jumpa doktor, rawat sendiri", "Kalau tak suka cikgu jangan hantar anak pergi sekolah, ajar sendiri", "Kalau tak suka polis bila rumah kena rompak jangan cari polis".

    Kemudian mengeluh betapa susahnya kerja anda. Kerja itu suatu amanah, lebih2 lagi bekerja di sektor awam yang salah satu sumber pendapatannya adalah daripada cukai rakyat. Kalau anda rasa susah untuk jalankan suatu amanah tu, cari kerja lain. Aku faham kerja jururawat sangat susah dan stress, tapi cuba cakap kerja apa yang tak stress?

    Orang yang kerja polis dan tentera merasakan kerja merekalah yang paling sangat susah, orang yang kerja sebagai cikgu merasakan kerja mereka sangat susah dan tertekan dengan karenah budak2, orang kerja operator kilang yang kerja shift sehari 12 jam rasa kerja mereka tak ramai yang boleh buat, orang yang kerja kat Indah Water dok korek lubang tahi tu merasakan kerja mereka paling susah dan takde orang yang sanggup nak buat. Setiap kerjaya yang halal itu ada fungsi dan nilainya dalam masyarakat kita. Bila kita kena kritik, janganlah terlalu cepat melenting. Jadikan benda tu sebagai suatu pengajaran kepada kita.
  • Menjadi lumrah manusia sangat suka kepada kesalahan dan keburukan, kalau boleh nak kongsikan kat satu dunia. Tapi tak ramai yang begitu menghargai jasa dan pengorbanan orang lain. Kalau tengok lebih banyak komen2 berbentuk aduan dan komplen berkenaan masalah di mana2 Facebook agensi kerajaan berbanding komen2 yang berbentuk penghargaan dan terima kasih kepada kebaikan yang telah dilakukan.

So dalam hal ni siapakah yang salah? Adakah kedua ibu bapa itu, jururawat yang menjaga bayi itu, pihak hospital atau Kementerian Kesihatan? Hanya Tuhan, ibu bapa bayi dan jurawat itu sahaja yang tahu. Cuma apa yang berlaku sekarang adalah masing2 mahu menegakkan hak masing2 adalah kerana masing2 hidup dalam kasut masing2. Mereka tidak cuba bawa dan lihat diri mereka dalam kasut orang lain. Pernahkah jurawat tersebut cuba duduk di tempat kedua ibu bapa tersebut? Pernahkah ibu bapa tersebut cuba duduk di tempat jururawat tersebut? Pernahkah pegawai2 tinggi kerajaan di Kementerian Kesihatan yang menggubal dasar cuba duduk di tempat para ibu bapa yang pergi ke hospital dan para jururawat? Pernahkah kita sebagai cuba bayangkan diri kita duduk di tempat ibu bapa itu dan jururawat tersebut?

Tak dinafikan apa yang berlaku itu adalah ketentuan dan takdir Tuhan, namun masih ada ruang untuk kita elak dan cegah malapetaka dari berlaku dan terus berlaku apabila kita semua ikut peraturan yang ditetapkan dan yang paling penting saling memahami antara satu sama lain. Penting bagi seorang jururawat memahami perasaan pesakit. Penting bagi seorang pesakit faham perasaan jururawat. Penting bagi seorang ibu bapa faham perasaan seorang guru dan begitu juga sebaliknya. Penting bagi seorang pekerja faham perasaan seorang bos dan begitu juga sebaliknya. Penting seorang Najib faham perasaan seorang Anwar dan seorang Anwar faham perasaan seorang Najib, kerana at the end, kita semua adalah manusia yang tidak sempurna dan tidak lari dari membuat kesilapan.




tags: nurse jururawat misi lepo san anak bayi kaki berdarah darah menitik salahkan maki hamun hina kutuk ward 2 scn pukul 6.30 pagi b/o nurul wahidah hospital besar kota bharu penjelasan kmm kementerian kesihatan malaysia moh nafi cuai bergerak gambar facebook demam kuning baru lahir inkubator aliff cullen komen status syaitan tuntut keadilan page lelaki tuduh dakwa fitnah jarum branula prosedur sop

106 ulasan:

  1. Keje jadi nurse ni perlu ketabahan hati, iman serta kesabaran.

    Pesakit ni pun macam-macam perangai..

    Tapi zaman cyber nak sebar maklumat memang mudah tak kira la palesu ke benar ke.. kadang gamabr luar negara pun boleh disebar kata dalam negara.. :)

    jadi pandai-pandai la menilai dan menyiasat.. nanti senang-senang pulak dapat saham memfitnah.


    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni semua salah UMNO-BN.. Hospital tu kepunyaan kerajaan UMNO-BN.. Kalau PR yang memerintah, kesilapan ini mustahil akan terjadi kerana pelaksaan hudud..

      Padam
    2. hello anuar berahim. amacam bontot bapak saiful kau tala? sedap tak? aku boleh bayangkan bontot bapak saiful ni tak segebu bontot saiful la sebab orang dah tua kan, kulit dah kedut. anything nanti update kat blog Noob ni ya. boleh dia buat entri baru nanti hahaha.....

      Padam
  2. td tgok tv3.. pengarah hospital ckp nurse pg sembahyang subuh time tu.. tgok2 kaki budak berdarah da.. pastu cepat2 la betulkn.. yg amik menyebarkn gmba katenye adalah kakitangan hospital.. dan telah diambil tindakan..

    wallahualam betul ke tidak ape yg sebenar yg terjd..

    BalasPadam
  3. nurse dan doktor antara keje yg aku respek. pengalaman adik aku eksiden buat aku buka mata mcm mana doktor keje terutama bahagian kecemasan yg membabitkan nyawa. negara kita 3rd class country. xde ape boleh di expect lebih lebih. kerajaan gagal suply nurse dan doktor dalam kadar yg munasabah untuk warga malaysia. di tambah lagi dgn beban kebanjiran warga asing. maka tugas nurse n doktor makin padat. same goes to cikgu. purata murid dan guru masih tinggi. kedua kedua bidang ni perlu di utamakan berbanding bidang lain yg kurang perlu.next gomen please pay attention.

    BalasPadam
    Balasan
    1. member aku keje doktor (houseman). sehari tidur 4 jam jer paling lama.. kdg2 berhari2 tak tidur. Pas satu opration, satu operation lagi. pastu tetiba ada plak emergency.

      Dpat cuti balik tidur jer. Kdg2 dia nak drve balik rumah pun x larat. Tdo tepi jalan, subuh terjaga balik rumah mandi tukar baju gerak pi kerja lg.

      Kalau aku yg keje mcm tu, bukan berdarah2 macam tu.. dgn mamai2 aku terpotong kepala budak kot.

      Padam
    2. Boring.....

      Padam
    3. Mmg patutlah tido 4 jam je..doktor gaji bnyak xpa...tak tido pun lg bagus...kalau merungut smpai tido xcukup xpayah jd doktor...keje la jual sayur...useless...

      Padam
  4. diharapkan selepas ini tiada lg kejadian seperti ini berlaku, tu je la komen aku ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak komen, komen je lah n takyah nak ckp tu je la komen aku...... Komon lah

      Padam
    2. Kau bodoh bodoh

      Padam
    3. Ko yg bodoh

      Padam
    4. korang dah buat apa kat noob ah? dah 2 hari dia tak apdet nih....lol

      Padam
  5. Venofix(jarum dkt tangan tercabut perkara biasa). even org
    tua pun bleh tanggal if byk bergerak. di hospital sudah jadi
    perkara biasa. seorang misi biasa akan jaga lebih kurang
    20 - 30 org pesakit.

    dlm kes ni biasa if baby ramai memang akan terlepas pandang.
    Sbb bukan setiap seorg baby tu ada sorg misi yg jaga.
    So bila dh nampak berdarah kena take action. kdg2 pesakit
    lain kna tinggal utk buat check pd pesakit lain.

    Ade jugak komen bingai marah2 tanya kenapa mata baby knapa
    tutup. Jgn tau nk kondem je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah nama pun budak
      musti lasak baby ni

      tapi nampak gambar macam agak lama takda orang monitor baby tu..

      Padam
  6. Najib Razak satu satunya perdana menteri Malaysia yang paling banyak skandal dan masalah peribadi diri dan bininya termasuk keluarganya.

    Kes rasuah pembelian kapal selam (2buah armada) jenis Scorpene RM7.6 billon. Najib Razak satu satunya perdana menteri yang memegang jawatan Menteri Wanita (pembangunan wanta keluarga dan Masyarakat bermual April 2012 selepas mnetrnya Datuk Shahrizat Jalil disabitkan kes penyelewengan/songlap dana awam RM250 juta bagi projet lembu NFC.

    Isterinya Datin Rosmah Mansor lebih menonjol dari kalangan menteri menteri kabinet Najib Razak dalam apa jua isu dan wajahnya terpampang dalam berita utama dan media arus perdana.

    Isterinya Rosmah Mansor pernah menjadi wakil kerajaan dalam lawatan rasmi negara luar dan dalam negeri mungkin dengan ada keizinan atau Najib sendiri membenarkannya. Dan menobatkan wanita pertama Malaysia.

    Isterinya ,Rosmah Mansor terkenal dengan sifat boros den cukup suka membeli brang mewah dan mahal sehingga mencecah ratusan juta satu satu barang. Contuh cincin RM64 juta, bag tangan berjenama dan jam berjenama mencecah ratusan ribu ringgit setiap satu . Memang angkuh dan sombong.

    Kes bunuh wanita Monglia dan skandal sex Najib Razak dengan seorang model wanita bernama Altantuya Shaariibu yang didedahkan oleh semua berita maya dan diletupka dengan peledak C4 hancur berkecai kawsana hutan di Puncak Alam, Selangor. Kesnya didedahkan oleh penyiasat persendirian P. Balasubramaniam.

    Sepatutnya Najib Razak menyaman Deepak peniaga karpet dan P. Bala jika kedua duanya berbohong atau menjaja fitanah. Namum sehingga sekarang Najib Razak menjadi peka, tuli, bisu dan menhadi buta dalam celik. ...

    Terkini Najib Razak sebagai ketua kerjaan dan perdana menteri gagal dan membiarkan isu pencerobohan Lahad Datu seribu persoalan dan menjadi tanda tanya. Sehingga "tentera sulu" yang menceroboh negara perlu dipanggil pengganas.

    Sehingga berita dan media dikawal beritanya dan terlalu sukar membuat liputan berita. MUngkin BN/UMNO mahu bersandiwara. Jangan membirakan korban perajurit bertambah hanya mahu mendapati simpati undi rakyat."

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kat sini pun nak post komen politik. Bawa bawa la beristighfar. Dah takde kerja lain ke? Org cerita pasal kejadian baby kaki berdarah dia sibuk copy paste pasal najib. Mana letaknya hati dan perasaan anda?

      Padam
    2. LOL -..-" Tak paham isi entry kot ni? :p

      Padam
    3. betul tu. .fitnah sesaje yg berlaku. .aku tak tau la camne azab kita semua di neraka. .yang nak masuk syurga 2 berapa kerat je. .kita ni merasa azab di neraka dulu, baru dapat merasa nikmat di syurga. .yang aku tau, aku nak perbaiki diri ni, & sekiranya mampu, aku xnak diazab. .tapi cukup kah amalan kita yg hidup di akhir zaman ni. .

      Padam
    4. Yeeéeeeee haaaaaaa

      Padam
    5. Nak Biskut??

      Padam
  7. kadang kadang aku pun bengang jugak dengan kakitangan kesihatan..kerja macam nak tak nak..alasan banyak sangat kerja la apa la..

    tapi aku tak pernah meluahkan kemarahan kat diorang..aku faham beban kerja setiap orang..

    kalau ada persoalan, aku akan pastikan aku bertanya dengan sangat sopan..dan aku akan pastikan ucapan terima kasih takkan terlupa untuk diberikan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku pergi klinik kerajaan jenuh tunggu mungkin sistem kena pertingkatkan bagi mereka cekap dan cepat

      Padam
  8. Manusia tidak mampu memilih dari Rahim
    mana dia akan dikeluarkan. Cukup kira
    semuanya..... 1... 2... 3....4.... 5 .. 6... 7.....
    8..... 9...... lahirlah seorang bayi. Bayi ini
    gembira ke?..... mana aku tau. Menangis
    tanda gembira ke?...entah... ketawa kan
    bagus.
    Satu soalan cepu emas. Setelah kita lalui
    semua derita hidup. Membenci... dibenci..
    alpa.. payah juga ada kasih dan sayang
    semuanya.. mahukah kamu diundurkan
    masa kedalam Alam Rahim sedang
    menghisap ibu jari... Bertanya Allah..... "
    Polan dah cukup 'time' mahu keluar ke
    tidak... atau kutukar Polan yang lain untuk
    kamu ".... Apa jawapan kamu? Aku......
    tunggu.

    BalasPadam
  9. no0b durjana, kenape ko dh x komen kt blog politik?

    BalasPadam
  10. Salam tuan noob dan para pembaca:)

    saya ada terbaca 1 ulasan dar blog seorang doktor yang suka untuk saya kongsikan:)

    pokoknya, macam noob kata, semua kena saling memahami baik ibu bapa atau nurse tu sendiri..

    http://drazwan.blogspot.com/2013/03/nuffnangbid-4525af3f6f1a579cd6284d196fa.html


    BalasPadam
  11. mende la korang nie, hidup tak habis2 pasai politik, orang ni tunding jari kat orang ni, sampai bila??
    : peace yo ! :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. slagi ada politik,slagi tu sembang politik.

      Padam
  12. Ada aku kesah....!! Janji PR menang dan membentuk kerajaan idaman ramai,semua free... Yeay!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yakin ke PR dpt m'bentuk kerajaan idaman ramai..jgn t"lalu taksub..

      Padam
    2. Hidup Mr. Mansuh! semua free, kite goyang kaki, hahaha

      Padam
  13. bg aku x kira sape salah sape betol...yg pnting haros ade sikap hormat...adab....bile rase buat salah...minta maaf dgn muka yg ikhlas...bkn minta maaf tp muke cam cilanat....sbb penah berlaku pade anak sndiri kes lbeh kurng mcm nih..cuma bezanyer, x berdarah trok mcm tuh cume bengkak...dah lar tgh mlm nurse nak msokkan ubat ikot saluran kat kaki anak...skali nurse tuh blh terkucil plak mse nak msokkan ubat..pastuh pakse gak inject anak yg tgh tido...dan2 gak anak tros merengek....igtkan xde pape...skali tgk kat kaki anak da bengkak n anak da gesel2 kaki tuh...so, kaki budak tuh mesti gosok2 kaki yg saket...tiub tercabot n darah meleleh....bile pggil nurse yg inject tuh utk tgk keadaan anak..dia blh wat x layan...n soh member dia g tgk....skalik tgk kaki anak aku bengkak, tros dia cabot tiub..rupenyer tiub tuh da bengkok....cuma ape yg aku kecewa, nurse yg wat salah tuh x minta maaf langsong....bkn mintak menyembah ker ape...salah ker ckp minta maaf....bkn aku nak maki pon....ikot ati nak je aku komplen..tp ikot akal waras..hokkeeyyy, waktu tu da pukol 11.30pm...mb nurse tuh mengntok nak tido...sbb tuh pakse gak msok ubat kat tiub yg da bengkok....malas nk tukor kang byk keje.....tp x semua nurse tuh sengal...cume segelintir je....tp mase bersalin...thumbup utk nurse2 yg jage aku...baek sgt.....pokok pangkal...kene ler beradab.....:)

    BalasPadam
  14. nasib baik aku tak komen kat fb tu. kalau tak, mesti ko print screen, noob heheh

    BalasPadam
  15. ce search google. rs mcm parent utk baby ni dah ceritakan hal sbnrnya. rakyat kita ni bila dah pernah kena selaki terus akan assume perkara yang sama sebab kelalaian.

    hal sebenar telah diceritakan oleh parent baby ni. nurse tidak disalahkan. skrg dah ad kisah sbnrnya. dan sekarang gmbr pertama yg dipost tu adalah penfitnah.

    tanggung lah dosa satu Malaysia yg share.

    BalasPadam
  16. kite manusia normal, yang akan menuding jari ke arah orang lain atas setiap kesalahan. dan kita juga manusia normal yang kadang2 mengakui kesilapan sendiri. kita manusia normal yang mengkeji sebelum menselidik perkara sebenar. kita juga manusia normal yang prefer berdiam diri dan tidak menyalahkan sesiapa sebelum perkara sebenar telah jelas dan sahih. we are normal. tapi ketahuilah, menuding jari dan mengkeji org lain adalah sifat yang tidak elok. dan aku sokong noob kerana at the end, kita semua adalah manusia yang tidak sempurna dan tidak lari dari membuat kesilapan.

    -p-

    BalasPadam
  17. Salam semua,
    Cerita pasal stressful job, mmgla boleh dikatakan semua job tu ada stres nya. Kalau di google blh tgk drpd top stresfull job 80-90% adalah di sektor kerajaan khususnya di Malaysia. So diharap kerajaan boleh mengambil lagkah sewajarnya utk mengurangkn beban tugas mereka ni & ganjaran yg setimpal.

    BalasPadam
  18. anjing babi semua pukimak tiada yg berkecuali semuanya taik bodoh.......

    BalasPadam
  19. aku tgk nurse2 lain pulak yg butthurt lebih2.dh tentu yg kutuk ckp syaitan apa semua tu ditujukan kpd nurse2 yg teruk tu,bkn dia ckp semua nurse pun.ke yg butthurt tu pn sbb diorg rs diorg la nurse yg teruk tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. terasa la orang kata kerjaya mereka..
      mungkin mereka juga ada mengulor atau buat kerja sambil lewa
      hew hew hew

      Padam
  20. aku paling bengkek bila

    1. orang cakapkalau tak suka jangan hantar hospital atau sekolah kerajaan! wei biawak ko ingat gaji ko tu umno bayar?! ko bekerja ngan kerrajaan ko bekerja untuk rakyat klu ko tak nak kerja bagus2 ko yang patut berambus bukan ko halau pelanggan!!!

    2. orang suka cabar ko apply ler kerja nurse atau guru baru ko tahu... wei kalo ko tak mampu sila berhenti biar orang lain kerja,, ko pergi berehat sepanjang masa klu nak buat kerja cincai,nak kerja kerja elok2 tak nak kerja blah! jgn susahkan org.

    dibawah ameno mereka kebal sbb itu mereka cincai! tggulah tukar kerajaan nnt kita issue exit policy atau swastakan semua bagi rakyat servis yg terbaik!

    KLIK guru hina pasukan keselamatan direman

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sapa tak mau sokong umno keluar dari Malaysia..
      lol..

      Padam
  21. Balasan
    1. betapa tak kisahnye engkau sampai eja 'ada' pun tak dikisahkan.

      Padam
    2. ads dia kesah

      Padam
  22. noob bole jadi pakar motivasi dan pakar kaunseling.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Noob yg komen sendiri ni! Buahahaha

      Padam
  23. slurp.....manusia kebanyakkannya memang bangang2 belaka. nak suroh orang paham situasi die, tp die plak macam 'bavi' je. tak paham2 situasi orang. Padan muke korang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Die die die I kill you

      Padam
    2. Yea betul cuba faham situasi bayi kalau dah lasak fragile kena la jaga betul2..

      Padam
  24. noob babi.....pemalas.....makan gaji buta.......mana entri baru????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Babi aku tau blh dimakan, tapuwei makan gaji buta tu bende?

      Padam
  25. kau buat kurasa tetek....tetek...tetek......

    BalasPadam
  26. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Noob tak da dpn lappy nak delet komen bangang hang!

      Padam
  27. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. apasal la bengong sgt si Ahmad ni.
      nak mencarut ko ko carut kat noob sudah..
      mak bapak kau x ajar?

      Padam
  28. Bila bace komen2 ni semua, 1 je nak cakap ---> Terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa yg ko nak cakapk ah? Ko suka bila anon mencarut? Ah ah ah ah? Gilllllla?

      Padam
  29. noob dan puak2 noob... korang ok ke tu?

    BalasPadam
  30. Gambar Romantik Zain Dan Rozita Che Wan Macam Laki Bini
    Wow, terkejut kami apabila melihat foto-foto aksi romantik dan mesra Zain Saidin bersama Rozita Che Wan ini. Apa tidaknya, mereka berdua sekarang dikatakan sedang hangat bercinta dan masing-masing sudah meluahkan perasaan yang terbuku di hati.

    Tak cukup disitu, kedua-dua belah pihak keluarga juga turut merestui hubungan Zain dan Che Ta dan jika benar apa yang dikatakan, mereka dijangkakan akan berkahwin pada hujung tahun ini. Tak tahulah benar atau pun tidak, yang pastinya gandingan Zain Saidin dan Rozita Che Wan untuk cover depan isu terbaru majalah Media Hiburan ini benar-benar meletup.

    Zain dan Che Ta juga kelihatan selesa dan serasi bersama jika dilihat melalui foto-foto mereka bersama. Lebih menarik apabila Che Ta memakai gaun pendek merah dan kemudian Zain duduk melutut sambil memegang lembut tangan Che Ta. Romantik gitu.-Ohbulan

    BalasPadam
  31. Mana entri baru!!!??? Puih!! Pemalas punye mangkuk hayun!!! Makan gaji buta je.......!!!!

    BalasPadam
  32. Kami mahu hak kami sebagai pengomen tegar.. mana entry baru!!!!!

    BalasPadam
  33. ayuh ramai2 warga anon, kita demo minta entri baru......mana entri baru???? kami mahu entri baru!!! we want new entry!!! hidop anon!! hidop anon!!!

    BalasPadam
  34. kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!
    kami mahu entri baru!!!

    BalasPadam
  35. saya wakil dari Persatuan Pengkomen2 Tegar Se-Dunia (PPTS), bersama wakil dari Parti Anon Se-Malaysia (PAS), wakil dari Kesatuan Anon Tanah Melayu (KOTE) dan juga wakil dari Persatuan Anon2 Negara Timur Asia Tenggara (PANTAT) mahukan hak kami untuk mengomen di sebuah entri baru diblog ini. ini kerana didalam entri ini terlalu semak dengan komen2 yang dah basi. jadi, kami meminta hak kami untuk memberi komen di sebuah entri yang baru. mohon tuan tanah sediakan entri baru untuk kami.

    1Anon!
    1Anon!
    1Anon!

    Terima Kasih.

    BalasPadam
  36. wahai tuan tanah, mana entri baru??? mohon laksanakan tugas anda dengan integriti. jangan curi tulang. jangan makan gaji buta.

    BalasPadam
  37. Pengerusi Perhimpunan Kebangkitan Anon 4.017 Mac 2013 pada 10:20 PG

    mohon sediakan entri baru atau kami akan merusuh dan mengganas.....

    BalasPadam
  38. Entri baru mana syial?

    BalasPadam
  39. Kami mahu nasik goreng ayam satu!

    BalasPadam
  40. Noob busy lepak kat pavi dgn makwe keling naru die....

    BalasPadam
  41. Cik lynn pantats merah berbulu...17 Mac 2013 pada 12:07 PTG

    Setiausaha Agung Umno, Teuku Adnan Teuku Mansor mengesahkan bahawa Umno bukan parti Islam apabila parti itu tidak mengambil satu potong ayat Al-Quran pun untuk dijadikan panduan atau pun ingatan di dalam parti tersebut.

    Kata Adnan dipetik; “Umno sebagai parti yang menyokong perjuangan kebangsaan Melayu tidak pernah menggunakan walau sepotong ayat al-Quran pun dalam urusan politik…" Kenyataan beliau itu dilaporkan oleh portal rasmi Umno, Umno online.

    Sudah terang lagi bersuluh, lihatlah ucapan pemimpin-pemimpin Umno di semua peringkat, apakah rentak politik mereka disulam atau diikat berpandukan ayat-ayat Al-Quran atau hadis?…apakah mereka beranggapan cara Nabi Muhammad SAW berpolitik tidak mengikut rentak wahyu? Atau apakah mereka beranggapan juga pendekatan yang diambil Nabi Muhammad SAW apabila berhadapan dengan masyarakat tidak berpandukan wahyu? Tersilap besarlah apabila mereka beranggapan begitu.
    SATU Dosa paling besar Umno melebihi 1000 dosa kemungkaran yang lain ialah menolak tuntutan kalimah syahadah serta dengan tegas menolak hukum Allah SWT (hudud) dengan alasan-alasan yang berbaur kekufuran dan mereka menganggap Allah SWT itu buta, tuli, pekak dan bodoh.



    Terbaru, perhatikanlah bagaimana penyokong Umno meletakkan sifat amarah mereka terhadap YB Tian Chua dek kerana dihasut oleh media kerajaan yang penuh perkauman, itukah sifat penyokong dari parti yang dikatakan maksum (tiada dosa)? Apakah pemimpin Umno mengiyakan atau membenarkan tindakkan penyokong mereka itu? Benarlah kata-kata Tun Dr Mahathir Mohamed bahawa Barisan Nasional adalah syaitan yang dikenali.

    Terima kasih Tun Dr Mahathir kerana kata-kata anda membuatkan rakyat berfikir yang mana kaca dan yang mana permata.

    BalasPadam
  42. “Aku kakak kau, bukan kekasih! Apa kau merepek ni Zeq? Nak
    kena penumbuk aku agaknya!”
    Memang aku amat marah! Marah dengan kata-kata yang Elman
    Zaquan luahkan.
    “Betul, aku sayangkan kau Ria! Aku cintakan Maria Alia! Kau bukan
    kakak kandung aku, kita bukan sepersusuan Ria, kau kena ingat
    tu! Aku cuma anak angkat dalam keluarga ni jadi tak salah kalau
    aku rasa macam ni dekat kau.”
    “Kau dah gila ni!”

    BalasPadam
  43. mana entry baru wei...

    BalasPadam
  44. Menyalak lebih pulak anon2 busuk ni. nak entry baru ko buat blog sendiri. ini blog suka ati tuan punya blog lh nk tulis entry ke x?

    BalasPadam
  45. Celako! Celako! NUAR ngetøt lagi

    BalasPadam
  46. Pro0oooo00ttTTTtttttt..

    BalasPadam
  47. Ingat lagi dengan Abang Ayob? Lepas aku lancapkan kontol dia
    kat kelas kosong hari tu, dia semakin ketagih. Kami selalu
    berjumpa selepas sekolah di tempat yang sama. Dari selalu
    melancapkan kontol dia di bontot ku, kegemaran kami beralih
    pula kepada melancapkan kontolnya di peha ku. Biasanya aku
    akan duduk rapat di sebelahnya dan mengiring menghadap
    dirinya. Kontolnya yang telah menjengah keluar dari seluar
    sekolahnya itu aku lancapkan. Biasanya ianya akan di akhiri
    dengan pancutan deras ke peha ku yang gebu. Sudah pasti kain
    uniform sekolah ku berlendir dengan air maninya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau buatku rasa ST1M, ST1M, ST1M oohoo..

      Padam
  48. Dgn ini diumumkan esok raya. Yewwewi

    BalasPadam
  49. Helllllllllooooo!

    BalasPadam
  50. Hak kami mana noob? Entri baru plssssssss

    BalasPadam
  51. Malam ni aku nak pegi carik gay lah drpda layan blog bosssssannnnn niw

    BalasPadam
  52. noob babi pemalas!!!! mana entri baru wooooi!!!

    BalasPadam
  53. wah, caring betul para anon dgn PON ye, PON kau patut terharu syial.....

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.