Iklan Leaderboard

Khamis, 28 Mac 2013

45 Masalah dengan sistem demokrasi

Apa sebenarnya masalah dengan sebuah sistem demokrasi?


Berdasarkan wikipedia, demokrasi ialah suatu bentuk kerajaan di mana kuasa menggubal undang-undang dan struktur kerajaan adalah ditentukan oleh rakyat. Dalam sistem demokrasi, undang-undang digubal sama ada oleh rakyat atau wakil yang dipilih oleh rakyat. Sebuah negara atau kerajaan yang mengamalkan sistem demokrasi adalah dipanggil negara atau kerajaaan yang demokratik.

Sumber
Nampak macam takde masalah, bukan? Bagus apa rakyat sendiri yang menentukan undang2 yang dibentuk dan pilih pemimpin mereka. Kerajaan yang dipilih juga adalah mengikut kehendak dan acuan rakyat.


Sekarang mungkin ok lagi, kerana ramai manusia di Malaysia yang akalnya masih waras dan mahukan agama. So bila majoriti rakyatnya mahukan kerajaan yang bermoral tinggi dan menekankan agama, maka baguslah demokrasi tu. Tapi andai tiba masa di mana orang yang bodoh dan jahil JAUH LEBIH RAMAI daripada orang yang cerdik dan mempunyai pegangan agama di Malaysia, maka masa tulah kita akan nampak masalah pada demokrasi.


Bila majoriti tidak lagi mahukan agama dan menolak agama dalam urusan harian, maka masa tu golongan minoriti terpaksa terima. Bila majoriti mahukan perkahwinan sejenis dibenarkan, maka masa tu golongan minoriti terpaksa telan sahaja. Bila majoriti tidak kisah memilih orang yang korup dan jahil menjadi pemimpin mereka, golongan minoriti terpaksa ikut. Bila majoriti mahukan lebih banyak kelab2 malam berbanding masjid, golongan minoriti terpaksa akur sahaja. Kalau masa tu majoriti rakyat mahukan sebuah kerajaan yang korup dan menolak nilai2 Islam, maka yang lain terpaksa terima sahaja.

Apabila tiba masa yang jahil itu menjadi golongan majoriti, itulah harga yang perlu dibayar bagi sebuah demokrasi. Tapi nak buat macam mana, kita dah hidup dalam sistem ini. Konklusinya, janganlah biarkan orang2 bodoh dan jahil menjadi majoriti di negara kita ini.




tags: masalah dengan sistem demokrasi berpalimen raja perlembagaan monarki komunis sosialis republik khilafah khulafa golongan jahil baik pandai bodoh majoriti minoriti kebebasan hak bersuara freedom rakyat gubal undang pilih undi pemimpin pilihanraya pru13 bubar parlimen dun negeri

45 ulasan:

  1. Balasan
    1. N. Aziz babi!!!!





      N. Aziz = Nasha Aziz

      Padam
  2. saya keluar mengundi

    BalasPadam
  3. Ramai orang pandai pun susah juga semua main tikam menikam mahukan kuasa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu bukn org pandai bro tu org jahilllliah

      Padam
  4. Sekarang dah heboh, Najib tak akan isytihar pilihanraya.. Najib akan bertemu dengan Agong dlm masa terdekat utk memohon diwujudkan kerajaan sementara.. Yang diterajui oleh Dr Mahathir.. Kerajaan sementara tu plak tak tahu berapa lama.. Ramai orang2 besar kerajaan dah maklum perkara ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana sumber dpt pun x tau kesahihannya...kalau xde fakta yg kukuh atau just pendapat drpd pemimpin pembangkang xde guna. Papepun kalau x suka kerajaan Be End just undi je pembangkang time PRU nanti...

      Cuba bygkan kalau minggu depan kerajaan bubar, dah jatuh fitnah apa yg diperkatakan di atas. Rilek je...nanti PRU mesti ada.

      Padam
    2. Mana si 'Tanpa Nama 11:36'..Parlimen dah official bubar...kerje dia menghasut n memfitnah saja...skrg ni apa hukuman nak kenekan kpd org yg menfitnah ni? Kalau fitnah dosa lg besar dr membunuh, rasa2 apa hukumannya?

      Padam
  5. tidak ada yang sempurna. kita cuma mampu pilih yang baik dari yang tak baik. yang bagus dari yang kurang bagus. yang kurang mudarat dari yang banyak mudarat. atleast kerajaan demokrasi dari rakyat lebih kurang mudarat dan menjaga hak rakyat sendiri daripada kerajaan fasis yg menggunakan acuan agama ataupun tyrani yg mengagungkan kuasa minoriti pihak atasan.

    BalasPadam
  6. Malang bagi kita kerana terlalu memuja diktator ini. Terlampau asyik dihambakan sehingga kita terlupa kepada kebenaran. Projek pembodohan ala Fir'aun yang berjaya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kerajaan/pembangkang sama je. pengikut terlampau memuja si ketua.

      Padam
    2. dalam kemaluanmu ada pahala....

      Padam
    3. malang bagi kita kerana memuja peliwat itu.

      Padam
  7. jika rakyat yg bodoh memilih golongan yg salah untuk mentadbir negara, itu kesalahan pd rakyat. bukan salah sistem demokrasi. demokrasi cuma memberi ruang dan peluang. rakyat dlm sistem demokrasi adalah manusia. manusia diberi akal untuk berfikir memilih yg baik atau yg buruk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jika rakyat telah tertipu dengan kawalan media & makan suap di tahun2 terakhir sebelum pilihan raya, bagaimana ?

      Padam
  8. kita semua khalifah yang sepatutnya mentadbir alam ini dengan lebih baik..sistem hanya pemudahcara...

    BalasPadam
  9. pemimpin france sekarang nak gubal perkahwinan homolah, kes femen lah..dll

    ni lah konon2nya kebebasan bersuara yang bersifat tinja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. nanti kalau pembangkang menang pru-13, anwar nak gubal perkhawinan homo dan lesbian...

      Padam
  10. tq pon coz bagi pendedahan pasal artikel nih..sepatutnya artikel ko ni patot surat kabar muka depan bagi rakyat paham

    BalasPadam
  11. terbace blog bosan ban kamik, budaya Hedonisme sedng diterangkan pd massyarakat masa kini... ini semakin menakut kan kita kena dakwah ereka sebelum kita kena dakwah

    BalasPadam
  12. Majority is not always right...

    BalasPadam
    Balasan
    1. same goes to customers...they're not always right :)

      Padam
    2. tell to that rude customer! you tak suka, you boleh keluar dari kedai I~ hahahaha~

      Padam
  13. Lebih suka pentakbiran negara mengikut pentakbiran khalifah di mana majlis2 syura memilih pemimpin yg bakal memimpin negara, bukan rakyat yg pilih. Xde yg mengikut kepimpinan ayah-anak atau sedara2 terdekat.

    Tp ada yg akan mempertikaikan kalau ada sogokan/lobi berlaku semata2 utk dipilih oleh Majlis Syura..

    Papepun just ikut syarikat Islam..sbb demokrasi ikut agenda barat..tp x bermakna sy ni agen PAS. Pendapat peribadi sy...

    BalasPadam
  14. Piagam madinah bukan terbetuk sekelip mata ianya hasil dakwah berpuluh tahun.. kebijaksanaan dan peribadi yang mulia baginda nabi..

    Kalau mahu pentakbiran yang islamik pemimpin dan rakyat kena faham dan mengamalkan Islam dengan baik dan betul la.. dan pemerintahan Islam yang baik dapat diwujudkan..

    Ada ulama berkata pentakbiran Islam hanya akan dapat berdiri kukuh dan kuat jika jemaah solat subuh seramai jemaah solat jumaat.. Kalau hanya dua tiga orang rasanya kita hanya boleh bermimpi..

    Wasalam..

    BalasPadam
    Balasan
    1. x guna ada pemerintah islamik a.k.a ulamak klau perangai rakyatnya mengalahkan setan.....puihh.....hancur pas.......

      Padam
    2. Ahmad anda pun tak mencerminkan keislaman anda.. :)
      Adakah anda bukan Islam?

      Padam
  15. blog sampah ni makin lama makin boring.......elok tutup je.....puihh.....

    BalasPadam
  16. Kalau rakyat M'sia mcm Arab Saudi atau paling terdekat mcm Brunei mungkin xde masalah nak laksanakan pemerintahan berteraskan Islam sepenuhnya...tp sbb berbilang kaum and x semua suka pemerintahan Islam terutama kaum XXXX, so agak pening kepala utk mencapai matlamat...

    Sy fhm konsep madinah yg still berbilang kaum spt M'sia..tp Islam dipandang tinggi dan ramai memeluk Islam selepas itu. Skrg pulak mcm terbalik and byk gerakan Kristianisasi x kira Melayu, Cina atau mana2 bangsa...nama org Cina skrg pun mesti letak Mat Salleh kat depan nama.

    Tp, sy sokong sebarang agenda utk memantapkan akidah manusia...bkn letak harapan majoriti pendududk utk decide masa depan negara samata2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masalah kat Malaysia orang yang mengaku Islam yang menentang hukum Islam lepas tu tak mengamalkan Islam pulak tu..

      Hukum hakam Islam tanya pada orang yang tak ahli macamana la tak huru hara.. tu bila sebut soal hudud orang yang tak ahli ni mengomen tak masuk aqal sampai keluar kata nanti ramai orang kudung sebab hudud lol.. Kalau ilmu sikit jangan la tunjukan kebodohan sendiri.. Kat Arab ramai ke orang kudung sebab ada hudud? rasanya lebih aman orang tingal kedai emas pi solat tak kecoh pun nak kawal.. takda orang nak curik.. kalau kat Malaysia orang tak solat sebab takut barang kena curik..



      Padam
    2. pas nk laksana kn hukum hudud? keluar dari pakatan rakyat dulu.. selagi pas dalam pakatan rakyat, selagi tu xkn boleh laksana hukum hudud.. parti-parti (PKR/DAP) yg dalam pakatan rakyat tu sendiri yang akan membantah dan jadi duri dalam daging..

      Padam
    3. Salah.. pas keluar dari pakatan pun tak dapat laksanakan hudud lagi susah..

      Satu yang boleh laksanakan hudud sebab PAS dah menguasai kelantan ialah Kelantan kena keluar dari Malaysia. Tu kalau berani la

      Padam
  17. "tidak ada satu sistem yang akan sesuai untuk semua umat manusia"

    simple~ pak Arab takkan dapat pakai demokrasi, mereka perlukan 1 leader (dictator mengikut persepsi barat) yang dpat menyatukan umat mereka, siapa King of Afrika ?~ sama macam republic china~ jika mereka cuba, maka mereka akan fail & terus fail~ dalam demokrasi, siapa majoriti dia menang~ bukan siapa benar dia menang~ dan yang majoriti tak semestinya memperjuangkan kebenaran~

    bagi aku, sebagai orang melayu, kita boleh check balik sejarah melayu dari 1000 masihi sampai ke sekarang~ bila melayu mencapai puncak kegemilangan ?
    zaman kesultanan melayu~ itulah sistem kita, itulah yang patut kita amalkan, bukan sistem ciptaan penjajah yang memecah belahkan sesama kita~

    (^_^)v

    BalasPadam
    Balasan
    1. iyea ke? tahu makna patik?
      nak jadi anjing?

      Padam
    2. bang~ belajar bahasa melayu, tapi adat istiadat macam mana ? ada study tak ? :p

      Padam
  18. Pas keluar dari pakatan Rakyat. jadi Lone ranger. insyallah pasti ALLAH akan tolong pas. bile pas join pakatan rakyat, xde beza pon dengan umno dlm BN. 2x5.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju!...perjuangan Islam yg dijadikan asas perjuangan mcm retorik semata2....sbb dlm buku jingga n manifesto PR pun x cite pape pasal isu ini. Bila DAP or PKR merupakan majoriti dlm PR utk next GE, isu kerajaan/undang2 Islam xkan menjadi keutamaan...

      Seriuosly I respect some of the pemimpin inside PAS, but they r in the wrong platform. Better work together with BN rather than PR. Seelok2nya better kepimpinan baru yg mentakbir PAS kelak...PAS perlu perubahan kepimpinan muda.

      Padam
    2. bro ayam ahli/penyokong pas team perpaduan ker? just tanya.

      Padam
  19. aku percaya klau PRU ni PR menang, pas x kn dpt buat ape yg dia perjuangkn selama ni. pas hanya seronok sebab dpt dok dlm putrajaya je. aku sokong 100% klau pas nk buat perlembagaan berlandaskan Al-Quran. tapi yang pasti bnde 2 xkn jadi kenyataan bile pas join PR. drpd undi PR dgn manifesto yg xmunasabh, baik kita undi kerajaan yg sedia ada yg sememang nye dpt kekal kn negara maju dan sebagai negara islam yg dihormati dunia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. negara maju? negara islam? klise.

      Padam
    2. mecha_praline kau islam ke?

      Padam
    3. dalam PRU, islam atau kapir tak penting. yang penting undi.

      :D

      Padam
    4. sebab 2 aku undi BN. ;)

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...