Khamis, 21 Ogos 2014

29 Mengaku murtad boleh menjadikan anda popular

Tidak diketahui apa punca seorang lelaki mengaku telah murtad di Twitter. Mungkinkah ini salah satu caranya untuk lariskan produk? Entahlah...

Orkid Anggerik, @phleumic atau nama sebenar, M. Faiz Syahmi mengisytiharkan dirinya telah murtad. Namun, dia mengakui bahawa dia percaya Tuhan itu wujud.


Faiz bagaimanapun memilih nama Yuen Zhou sebagai nama barunya. Namun, bimbang dimarahi oleh kaum cina, maka dia menukar kepada nama lain. Faiz mengaku, semasa dirinya masih islam, dia juga adalah seorang pendakwah dan pendekar islam.

Bagi Faiz, Islam tiada lagi fungsinya di dunia ini. Faiz juga menjelaskan dia tidak berbangga beragama Islam. Bukannya dia tidak mahu ikut, tetapi dek malas dan malas nak mempercayai islam lagi.

Dalam masa yang sama, Faiz masih belum memberitahu keluarganya mengenai status murtadnya itu dan dia menjangkakan perkara ini akan menjadi viral di media sosial dan media cetak tidak lama lagi.





Semudah itu lelaki ini mengisytiharkan dirinya murtad. Mohon pihak jabatan agama mengambil tindakan serta merta terhadap lelaki ini dan beruskan secukup-cukupnya kepala lelaki ini agar dia bertaubat dan sedar bahawa apa yang diucapkannya itu boleh membinasakan masa depannya di dunia dan akhirat.

Sumber: My Media Hub dan Amazing Nara.



1. Sekarang adalah zaman di mana semua orang mahu jadi attention seeker, menagih perhatian dan mahu popular dengan cara yang bodoh. Orang yang menagih perhatian ini biasanya merasakan diri mereka pencetus atau trendsetter.

2. Kes murtad ini bukan perkara baru. Dah ramai pun orang Melayu Islam murtad dan menganut agama lain atau menjadi atheis namun tidak diwar2kan kerana tidak mahu menimbulkan kesusahan pada diri sendiri.

3. Begitu juga dengan orang yang masih Islam tetapi tidak mengamalkan ajaran Islam dan melanggar perintah Tuhan seperti minum arak, makan rasuah, main judi, berzina dan sebagainya, ramai je orang seperti ini tapi tak ramai yang dengan sengaja nak mewar2kan kejahilan mereka kerana tidak mahu mendatangkan kesusahan pada diri sendiri. Namun mereka yang menagih perhatian tu masih ada je wujud.

4. Berbalik kepada kes lelaki di atas, dia memilih untuk menjadi agnostik. Seorang agnostik mempunyai pandangan bahawa ada atau tiadanya Tuhan itu tidak dapat diketahui dan dibuktikan.

5. Masalahnya lelaki tersebut kata dia agnostik, tapi dia percaya yang Islam tu agama yang benar, Allah itu Tuhan yang benar dan Nabi Muhammad adalah rasul, so itu bukan agnostik dah. Kalau ikut ideologi agnostik, dia tak percaya dah Allah itu Tuhan kerana ia tidak dapat dibuktikan secara akal dan logik manusia. Selepas itu dia mengatakan yang dia bukan agnostik pula, so di sini dah nampak yang dia sendiri tak tahu dia nak jadi apa.

6. Pemikiran dia lebih kurang sama macam Benz Ali, dia tak nampak apa fungsi agama Islam lagi untuk dunia sekarang. Bagi mereka, agama itu sudah mati dan sudah tiada fungsi di dunia ini selain daripada untuk mengawal orang dan menjaga kepentingan diri.

7. Juga pemikiran macam ni lebih kurang sama dengan orang Yahudi dan iblis. Orang2 Yahudi tahu yang Allah itu Tuhan mereka dan Nabi Muhammad itu rasul yang terakhir, tapi mereka tak nak mengakui dan beriman kepada Allah dan mengiktiraf Nabi Muhammad kerana ego mereka. Begitu juga dengan iblis dan syaitan, mereka tahu Allah itu Tuhan mereka yang menciptakan mereka, tapi mereka dengan sengajanya mahu melawan dan engkar terhadap Allah serta berazam untuk menyesatkan umat Nabi Adam agar dapat menemani mereka untuk bersama2 terjun ke dalam api neraka.

8. Tak dinafikan ramai umat Islam yang sudah tidak mengikut ajaran yang sebenar, sudah terpesong dari landasan, suka menghukum orang lain, menggunakan agama untuk kepentingan, fungsi jabatan agama dan lembaga zakat yang masih ada kelemahan, masih ramai orang hidup susah dan merempat sedangkan negara adalah sebuah negara Islam, ramai yang klaim sebagai pejuang agama tapi perangai tak serupa bikin, tapi itu bukan alasan untuk kita sendiri terus kecewa dengan agama Islam itu sendiri.

9. Orang seperti ini biasanya bukan orang2 yang bodoh, malah ilmu agama mereka lebih dalam dari orang lain, sebab tu mereka berani cakap dan berhujah menggunakan ilmu yang mereka ada.


Cuma mungkin pada suatu titik dalam kehidupan, mereka telah diduga dan diuji dengan begitu hebat, lalu mereka mengharapkan agama yang mereka pelajari dapat membantu mereka namun tidak memperolehinya, lantas menjadikan mereka begitu kecewa dengan agama, atau kecewa dengan orang agama yang tidak dapat membantu mereka, seterusnya merumuskan yang agama itu sudah tiada fungsi lagi untuk kehidupan.

10. So bila dikatakan agama itu sudah tiada fungsi dan tidak dapat membantu orang yang miskin, tidak dapat menjadikan manusia lebih baik, tidak dapat memberi harapan kepada kehidupan manusia, adakah dengan tidak beragama dan menjadi atheist, agnostik atau apa2 sahaja kepercayaan tiada agama, kehidupan orang miskin akan menjadi lebih baik, manusia akan menjadi lebih bermoral dan dapat membantu serta memberi cahaya harapan kepada kehidupan manusia?

11. Pada aku orang seperti ini hanyalah seorang attention seeker, yang berdiri sebaris dengan attention whore yang lain seperti batak pavi hotstuff bani evans, kaki selfie retarded, kaki rebel pijak gambar PM, bobo bubu, awek macam cantik macam comel, pondan, pengkid dan lelaki gay yang suka show off kat FB dan Instagram serta lain2 yang sewaktu dengannya.

12. Ya, segolongan orang yang mahu orang lain tahu yang kononnya mereka sangat berbeza dan unik dari orang2 biasa kebanyakan dan lain daripada yang lain, but not in the good way.

13. Bagi aku senang je, lu orang nak murtad ke, berzina ke, liwat ke, jadi bapok ke, gay ke, minum arak ke, berjudi ke, nak buat maksiat ke, itu lu orang punya pasal sebab itu masalah antara lu dengan Tuhan, so diam2 sudah, tapi kalau lu orang show off dan berbangga dengan kejahilan korang kat public dan Internet, satu je nak cakap, korang memang bangang.




tags: lelaki melayu isytihar murtad di twitter @phleumic orkid anggerik m faiz syahmi seorang tak beragama aseksual narsisis yang gila seks psikopatik sosiopatik jujur bangsat selesa single #siong @terfaktabmedia terfaktab jadah apa penagih perhatian attention seeker whore

29 ulasan:

  1. dia nak glamer la tu.. nak jadi pelakon, muka macam haram.. nak jadi penyanyi suara macam keldai.. tak tau nak jadi apa dah.. cari la apa2 isu asalkan cepat glamer

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan kejar glamer.. tapi dakyah jahat UMNO-BN..

      Padam
  2. percaya tuhan wujud dgn murtad dua benda berbeza.. org murtad masuk kristian pun masih mengaku tuhan wujud.. ini masalah mental tak selari dgn rohani

    BalasPadam
  3. dari kita bising nak suruh dia masuk islam balik atau suruh dia diam2 duduk bawah katil, ada baik kita buktikan kat dia Islam tu amat berguna.. almaklumlah dia bekas budk yg tahu byk pasal agama.. mesti ada something yg dia rasa lost pasal agama Islam.. baik kita cari titik temu kat mana dia lost dan kita ajak bincang settle.. dari kita pressure dia, glamer kan dia.. confirm dia lagi suka dgn apa yg dia pegang sekarang..

    tapi apa2 pun terpulang la kita nak buat mcm mana.. aku bg pandangan je

    BalasPadam
  4. terima kasih noob aku tersedar... sesuatu konflik mcm ko tulis tu pun ak pernh terasa dn terkesan...terima kasih...mohon aku x jadi mcm org tu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Poyo la ko seriously.. konon2 nk ckp ko dulu alim la kat sekolah.. siap bagi tazkirah.. pui.
      Serius.. ko mmg poyo si rosli..

      Padam
  5. Ayat last tu, hahahahahah!!

    BalasPadam
  6. Belajo salah kut nih... x pun ayah pin tolak permintaan die tuk jadi ketua baru Kerajaan Langit... x pun rasul melayu reject application die tuk jadi rasul melayu ke 2...

    BalasPadam
  7. Mungkin sebab dia menyampah sbb dalam islam byk sgt yg xboleh. Makin lama makin banyak yg xboleh sampai ke gerbang kahwin pon xboleh, bernazar pon xboleh, ustaz fb lagi menambah hukum2 yg itu ini tak boleh belaka, akhirnya.. Snap! Hilang seorang islam kerana melayu.

    BalasPadam
  8. Slm. Undang2 kita sekarang ni takleh hukum dia ni ke?? Kalu dah cfm murtad selesaikan le cara yg betul dan pstikan keluar kat TV.. Mintak bapak Najib sound melayu se Malaya yg hina Islam ni lagi serious dari hina Sultan... Biar poser cam ni tak berani nak main2 ngan Islam suka2 dia. Bukan bertafakur sebab kapal terbang jatuh je.

    BalasPadam
  9. ya allah..nauzubillah..terkejut ak..memg xcaye..sbb dia kan bg tazkirah time skola.. kesian dgan dia..knape jd cmtuu..mesti dia ad sbab..

    BalasPadam
  10. Die tak hina agama or ajak org lain xpercaya apa semua , korg nk beragama ke beriman ke die xde komen apa2 tapi bila dia decide utk hidup cara dia sendiri semua pakat nak hina maki siap nk nangis utk dia . Nak hukum nk rejam nk bunuh bagai , pasal tu la depa ni menyampah dgn muslim or malay to be exact , selfish nak mampos , mengarut , tahyul , exaggerate melampau2 , judgmental smpi tahap selagi org x mampos dek komen kau selagi tu kau x berenti . Sikit2 nak ugut org , klu x mental threat korg ugut dgn physical threat .mybe pasal tulah dorg ckp muslim ni xde bwk kebaikan pun , da jauh tersimpang dr kebenaran . Yg korg sakan dok amalkn skrg mostly cakap mulut turun temurun dr society , budaya dn sbginya .

    BalasPadam
  11. payah cakap dengan orang JAHIL macam nih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalo dgn org jahil pun ko payah nak cakap... habis tu ko nak cakap dgn org cerdik pandai je la? Bodo.. mcm mana org nk terima islam kalo ko sendiri xboleh nak ckp bagi terang kat org jahil

      Padam
  12. Anon 6:46 ko ni sama ngan bro Orkid tu ke. Pasal keji.. Judgemental.. Tu aku pun setuju tapi thats does not mean u can make fun of Islam dan sebagai muslim yg berpengetahuan ko dan dia patut tahu apakah hukuman yg patut dikenakan kepada mereka yg memurtadkan diri sendiri. Ke ko pun dah murtad gak cuma tak announce?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada x die make fun of Islam ? Dia ckp Allah S.W.T dan nabi itu wujud dan dia percaya kan ? Ada xdia post gmbr mcm atheist lain post gmbr lady gaga mencangkung atas kaabah ? Die x seru org lain utk join dia pun . Die cuma announce yg dia xmau follow ape yg slama ni dia duk follow.
      Thing is korg ni spesis yg suka memurtadkn org lain , asal bbeza pndapat sikit trus cop murtad wajibkan kene hukum apa sume . Sekali sekala tu cubalah dgr dn fahamkn isi hati org lain , ini asik dgn rules dan ego yg xbertempat and akhirnya mmbuatkn org anggap Islam agama yg once u get in there is no way out unless u wanna get ur head chopped off .

      Padam
    2. Ps :aku bukan brader orked , die xsuka cara hidup Islamic tapi aku xsuka dan mnyampah giladgn mentaliliti dn budaya org melayu .

      Padam
    3. @anon aku bukan brader orked

      sejujurnya aku juga tak suka dan menyampah dengan kebanyakan mentaliti yang tiada common sense dan budaya karut orang melayu, tapi aku tak menyalahkan Islam atas kekecewaan aku pada mentaliti dan budaya melayu yang merapu meraban tu, sebab aku tahu mentaliti diorang jadi macam tu pun sebab mereka tak ikut ajaran Islam dengan baik dan lebih utamakan budaya melayu dalam kehidupan berbanding Islam.

      Padam
    4. Anon aku bukan brader orked

      Dia tu dah murtad bila dia cakap Islam to useless. Dalam agama kita hukumnya nyata regardless dia ajak orang ke tidak. As muslim kita kena sama2 jalankan hukum Allah setakat mampu lagi plak dia buat tu terang2. Ada org ckp berlambak org dah murtad cam hassan ali cakap... Prove it.. Or better solved it kalu tak tu takleh nak buat apa2. Melayu Islam yg cam tak Islam ramai tp takda ke announce cam brader orked ni so susah ke nak amik tindakan. As for budaya & mentaliti melayu... Itu takda kena mengena ngan Islam. Ko suka ke tak tu ko punya hal le. Melayu ni cantik bila dia Islam yg betul. its better to be a good muslim then to be a good malay.

      Padam
    5. Ko ni totol.. tindakan apa yg boleh diambil? Ko nak pancung kepala dia? Ko nak rejam dia? Ke ko nak buat apa? Pemerintah pun takut nak buat hudud dan takzir.. jadi takde apa yg boleh buat

      Aku setuju cara noob.. patut dia tu sumbat duduk dlm bilik jgn bagi dia sebarkan dgn bangga apa yg dia dh buat.. murtad senyap2 sudah.. hormati org lain

      Padam
  13. Dia pernah memiliki
    Cahaya Islam dalam diri

    Namun entah mengapa
    Cahaya Islam itu hilang tiba-tiba

    Tapi janganlah putus asa
    Kerana Allah itu Maha Esa

    Semoga suatu hari nanti
    Dia ketemu cahaya Islam itu semula..

    BalasPadam
  14. Aku bagi tips sikit la pada sapa2 yg ada rasa keraguan pasal Allah ni terutama bila susah..tp tak dpt pun pertolongan bila kita berdoa.
    Hampa amik wuduk..mangkit solat pukul 2, 3 pagi. Wat la solat hajat atau tahajud. Lepas tu cuba hampa luahkan perasaan hampa kat Allah. Anggap masa tu Allah dok layan hampa sorang ja. Selain dari berdoa..hampa kena ingt..Allah pun suka org mengadu kat dia. Dengan cara tu..hampa akan rasa lebih yakin dan rapat dengan Allah. Sama mcm makpak kita..tak kan kita ni tau meminta ja. Kita pun mengadu jugak dan sembang dgn makpak kita. Allah pun mcm tu la jugak. Jgn tau minta itu ini ja dgn Allah. Dengan Allah pun kita boleh mengadu..boleh cerita apa yg kita buat. Percaya la. Hidup kita akn jadi yakin sangat2 yg Allah tu sentiasa backup kita. Kalau hajat tak smpai tu..hampa senyum ja ke langit..dan ckp ' Allah..kau lebih tau apa yg terbaik utk aku'. Ingt la. Silap kita ni kita solat dan berdoa sebab nak hidup kita ni elok, senang dan hajat tercapat..tapi kita lupa yg tu semua hadiah yg Allah bagi. Jgn hadkan Allah tu sebagai tempat sembah ja. Allah jugak boleh jadi tempat kita luah perasaan, mengadu dan bersembang. Kalau nak hajat tercapai...kita kena la ngam dulu dgn Allah. Jgn la bila lepas solat..tau doa pahtu harap berjaya ja. Senang la kalau cmtu..x payah cari dragonball.

    BalasPadam
  15. Komen sy senang je, byk org islam yg murtad bukan yg jenis kuat agama atau paling senang sembangyang 5 waktu selalu tinggal/x buat langsung. Jrg sgt sy dengar org Islam convert agama sbb kagum dgn agama lain n kuat mengamalkan agama baru. Apa sy nmpk, murtad spt tiket khas utk keluar dr undang2 islam n boleh buat apa mereka suka kat dunia ni tanpa dikongkong oleh sape2. Sbb 2 Islam ckp sembahyg 2 tiang agama, kalau x jaga.senang iman tergugat n lain2 yg berkaitan.

    X tau motif apa mamat ni buat profile mcm ni..samada betul2 murtad n promote, atau main2 utk dpt byk perhatian/Like/comment atau alasan kena hack. papepun FB ni still byk membuatkan manusia rosak dgn cara terlampau bebas bersuara n terdedah oleh gangguan personal lain yg boleh membawa malu jika org hack atau lupa log out kat cyber cafe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baguih idea hang kali ni ayam. Pd aku, boleh test. Suruh makan pork mee jer. Ada member aku masa blajar UK dulu. 2 tahun dok sana, dah sibuk dgn agnostik.

      Setuju. Kluar islam utk tiket hidup bebas sesuka hati.

      Padam
  16. Noob, Benz Ali dah jumpa hidayah dlm pencarian dia kepada agama sebenar.... Semoga dia istiqamah. Selama ni dia mengkaji dan membanding2kan antara agama dlm pencarian pada Tuhan yang satu... dan akhirnya terjawab sudah persoalan dia kenapa berTuhan dan Islam itu agama yang Allah memang ciptakan utk manusia....

    Selalunya Muslim yang temui Islam melalui kajian dan pemahaman akan jadi lebih taat berbanding Muslim yg malas membaca..... jadi jgn hukum siapa2 pun. Itu urusan Allah. Just my 2 cents.

    BalasPadam
  17. maaflah noob, aku panggil kau noob aje boleh ye? maklumlah kau bukan kawan aku di luar online...kang marah pulak sebut nama...adab sopan berblogging kena jaga...aku nak komen sikit...kau nak kata kau Islam ke kalau ustaz kau ajar hadith cilok Bible, ustaz kau kata air liur anjing je najis dah hari tu kata anjing najis, laa ni tak najis dah!...tukar-tukar...lepas tuh citer merepek kata Telaga Brrhut boleh dengar roh orang masuk neraka siap boleh pesan lagi tuh! kau nak mengaku kau Islam?? Aku lebih rela orang kata aku beriman kepada Allah dari orang kata aku Islam Hadhari...Islam ada jenama ye? pandaaaaaiiii!! maaf lah ye aku menyibuk, tumpang lalu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam eddeved. actually tak kisah kalau tak setuju dengan mana2 ustaz atau beberapa pandangan dalam islam, selagi kita masih islam dan beriman kepada Allah. tapi bila dah kata keluar Islam dan takde agama, itu dah tak beriman lagi dah kepada Allah. apa2pun, hanya Tuhan yang layak menghukum dan mengadili.

      Padam
  18. itu hak dia nak beragama atau tidak. org melayu islam kita yg sensitif tu yg jd viral tu.

    BalasPadam
  19. Moga dikurniakan hidayah... Buatlah apa apa yang kamu kehendaki wahai Anak Adam... tapi jangan lupa suatu hari nanti kamu akan mati... simpati dgn Si Murtad dan sangat setuju dgn pendapat blogger ini...

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.