Sabtu, 23 Ogos 2014

294 Segmen Sesi Soal Jawab bersama Buasir Otak

Untuk segmen ni, aku akan adakan sesi soal jawab bersama aku dan penulis2 lain di Buasir Otak, itu pun kalau diorang nak jawab. Dalam sesi soal jawab ini, aku akan buka ruang kepada pembaca sama ada pembaca tegar, atau pun pembaca jarang2, pembaca yang dapat menerima pandangan aku dengan terbuka,  pembaca yang anti kat aku, anon yang masuk Buasir Otak hanya semata2 nak tulis sajak Oh Rozana nak royi dan bisjut, anon yang tujuan hidupnya hanya untuk buat troll kat komen, anon pejuang melayu, anon anti cina, anon macai pro-BN atau pro-PR, anon presiden KEDEPAN, otaku anime, janda yang ditinggalkan suami miang, para pahlawan papan kekunci atau siapa2 sahaja, untuk bertanyakan apa2 sahaja soalan, tak kisah la pasal apa2 pun dan kami akan cuba jawab setiap soalan korang si ruangan komen.


* Sesi soal jawab ini tiada had tempoh. Korang boleh tanya bila2 masa pun boleh selagi korang nak tanya. Juga tiada sebarang hadiah.

** Disebabkan komen terlalu banyak melebihi 200 komen, kalau nak baca komen terbaru, korang kena klik link "Muatkan lagi..." kat bahagian bawah tu selepas kotak komen.


294 ulasan:

  1. Apakah pendapat anda tentang sistem pendidikan negara di bawah BN mampukah ia menghasilkan tenaga kerja yang mencukupi untuk keperluan negara dari pemimpin ke pekerja am, buruh dan amah atau sistem ini sekadar wayang yang menjual ijazah, diploma dan sijil memberi harapan palsu kepada rakyat agar BN terus berkuasa hingga kiamat?

    Apakah pendapat anda, adakah kita perlu kepada buruh warga asing untuk menjadi pekerja am di Malaysia, sedangkan ramai rakyat kita menganggur, ada kerana memegang ijazah wayang, ada kerana teraniaya graduan pandai tetapi tempat dirampas oleh graduan ijazah wayang?

    Apakah pendapat anda, A akademik teruk tetapi menjadi ahli akademik, adakah ia akan jadi seperti yang disebut dalam hadis ini, “Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya, maka tunggu saat kehancurannya.” (Hadis riwayat Al-Bukhari) ?

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. soalan ni terlalu complicated, sel2 otak aku tak mampu lagi nak berhubung tengah2 pagi buta ni, so nanti2 la aku jawab

      Padam
    2. pendapat saya sistem pendidikan negara mampu hasilkan tenaga kerja yang mencukupi malah terlebih2 pula sampai menganggur untuk menjadi pemimpin dan pekerja professional kelas atasan, namun kurangnya orang tempatan yang berminat untuk bekerja di sektor kelas bawahan bukan masalah sistem pendidikan dan BN semata2, tapi lebih banyak faktor lain seperti gaji yang sedikit serta sikap dan mentaliti orang kita.

      ramai je orang kita yang tidak berapa cerdik dan takde A dalam SPM, tapi mereka tak kerja sebagai buruh, amah dan pekerja am, kenapa? kerana mentaliti kita pekerjaan tu dianggap seperti kerja yang hina dan low class. gaji yang dibayar pula sangat sedikit. walaubagaimanapun mereka lebih sanggup kerja di McD atau kerja kilang yang kerja tidak terlalu berat dan gajinya lebih tinggi serta ada socso, kwsp, medical claim dan lain2 faedah.

      disebabkan orang kita terlalu kisah bab2 tu, maka warga2 asing yang tak kisah sangat bab2 tu ambil la peluang untuk buat kerja yang orang kita tak nak buat walau upah tak la tinggi mana tapi masih lagi tinggi dari kadar purata negara mereka.

      namun menggunakan alasan ini untuk menyalahkan BN dan menyokong PR atas konsep Asal Bukan Umno (ABU), aku tak rasa pun ia akan menyelesaikan masalah ni, kerana PR sendiri pun tak pernah merangka draf dasar pendidikan yang lebih baik atau dasar pekerjaan seperti haramkan terus warga asing cari kerja di Malaysia, atau rangka dasar yang menghalang orang yang dapat 5A ke bawah dari ambil degree. sebelum nak berjuang pasal KEDEPAN ke apa, benda pertama kena perjuangkan adalah betulkan dulu mindset, mentaliti dan sikap orang2 Malaysia ni.

      btw kalau guna hadis “Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada bukan ahlinya, maka tunggu saat kehancurannya.” tu, boleh aku kata yang Wan Azizah tidak layak jadi MB Selangor kerana dia bukan ahli, malah dia sendiri mengaku yang dia tiada pengalaman untuk mentadbir kerajaan negeri, sedangkan ramai lagi yang lebih layak menjadi MB dan mentadbir kerajaan negeri atas kapasiti mereka pernah berada dalam tampuk pentadbiran kerajaan negeri sebagai Exco?

      Padam
    3. Terima kasih tuan noob,

      Bukankah membentuk mindset dan mentaliti termasuk dalam sistem pendidikan. Jadi kenapa pula sistem pendidikan BN tidak boleh dipersalahkan?

      TSKI adalah seorang yang korup dan ingkar arahan parti. Pihak atasan ada perancangan yang lebih besar yang memerlukan semua ahli parti untuk bekerjasama tapi kerana sesetengah nya enggan perancangan tidak dapat dijalankan. Masuklah mereka dalam golongan yang ingkar seperti Zulkifli Nordin, Zaharin, dan TSKI.

      KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

      Padam
    4. Aku tolong tambah sikit. Anda meminta hanya 5A ke atas sahaja layak memiliki ijazah. Adakah anda melihat kualiti 5A tu atau janji 5A cukup? Aku pasti yang 7B dalam subject penting lebih berkualiti dari 5A yang subject mengarut. Subject penting semua masuk kubur dan tidak dinyatakan dalam sijil SPM.

      Kemudian kualiti A dalam SPM sekarang patut dipertikaikan. Silibus dimudahkan pun korang tak leh nak score lagi? Kualiti A SPM sekarang sama taraf C6 SPM awal dan sebelum tahun 2000 serta sama taraf lulus MCE dulu. Tak main la kalkulator saintifik time exam. Sila guna buku sifir empat angka. No objective question. Sila tunjuk jalan kira.

      Warga macam ini ko nak jadi pakar Akedemik? Bersusun A dalam sijil SPM tapi tiada perkembangan minda. Ko nak belajar orang yang hanya tahu dan mengajar base on buku semata-mata tu pun dimudahkan atau ko nak belajar dari orang yang ada pengalaman dan pengetahuan luas, tidak terbatas buku sahaja?

      Mengenai ko tak puas hati peluang pekerjaan dikebas oleh Graduan Ijazah Wayang lak. Ko sepatutnya paham, super cerdik yang ko sanjung majoriti adalah nerd. Tidak pernah joint apa-apa aktiviti. Kalo ada pun 1 2 je tu pun dipaksa. Kekasih dieorg adalah study dan buku. Bidang pekerjaan tak sama macam apa ko belajar. Kebanyakkan Majikan lebih suka pekerja yang active dan multipurpose. So ramai Graduan Ijazah Wayang nih active, tak kisah apa activity pun. Ko tak active salah ko sendiri. Jangan salahkan orang lain.

      Kalau ko betul pandai, ko tak akan ada masalah nak cari kerja. Banyak company besar nak budak pandai tapi mengunakan Ijazah kelas 1 ye. Bukan guna SPM 10A ye. SPM hanya sekadar bukti tahap pembelajaran ko selama 11 tahun. Tak guna ko ada 10A pun tapi Ijazah ko kelas 3 or gagal dipertengahan jalan.

      Padam
    5. boleh kalau nak salahkan sistem pendidikan BN, tapi setakat ini PR sendiri belum pernah merangka apa2 draf dasar untuk mengubah sistem pendidikan menjadi ke arah yang lebih baik. sama juga anda kata pihak atasan ada perancangan yang lebih besar, namun kita rakyat perlu tahu apakah perancangan itu dan biar kami yang nilai sama ada perancangan itu bagus atau tidak, baru ia akan diterjemahkan di peti undi. kalau pihak atasan tak nak bagitau apakah perancangan itu kepada rakyat atau tiada apa2 draf untuk dasar pendidikan yang lebih baik, ia sama seperti langsung tiada perancangan di mata rakyat.

      Padam
    6. Sy sokong statement BB..nak2 lg brkenaan bil A dlm SPM.Brapa byk A tu xmenjaminkn ape2.subjek elektif y diorng fokus utk tentukan hala tuju lps SPM.subje kwajibn r am tu bkn la mengarut.penting jgk utk basic n pengetahuan.

      Padam
    7. Alasan-alasan mereka yang gagal,

      1. Soalan mana-mana tahun selepas tahun SPMnya senang, soalan tahun SPMnya dan sebelum itu susah. Jawapan: bila disuruh ambil semula SPM sekarang takut pula sebab tak akan skor punya.

      2. Rezeki. Jawapan: benar hasil mencuri pun rezeki apatah lagi hasil rampas hak orang yang penting bagaimana kita mencarinya.

      3. Tuition: jawapan kami dulu harapkan tution sekolah dan prep di asrama je.

      4. Gred diturunkan: jawapan sama dengan nombor satu.

      5. Kami science stream ko sastera: jawapan: ye ke mana ko tahu? Sastera stream pun tak boleh skor ko tu gebang lebih.

      6. Akhlak orang pandai teruk: jawapan habis akhlak orang malas belajar, tak dengar cakap ibubapa dan guru selalu tak buat kerja rumah dan dapat markah sedikit itu baik sangat ke.

      7. Pandai on paper: jawapan kalau on paper pun gagal do you expect hands on nak cemerlang?

      8. Dulu aggregate sekarang jumlah A: jawapan: 5A < sekarang = > 15 aggregate dulu ok.

      masih nak tegakkan benang basah?

      KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.

      Padam
    8. aku tak kata perjuangan ko salah, aku still boleh terima contoh2 alasan yang ko tulis kat atas tu, cuma kalau betul kau ada satu perjuangan atau cause, rangkakan draf cadangan dan dasar pendidikan kau dan bawak kepada kepimpinan atasan PR dan kemukakan kepada rakyat dan jadikan manifesto pilihanraya. kalau rakyat setuju dengan cadangan tu, tiada sebab untuk kenapa rakyat tidak memilih sesuatu yang lebih baik.

      Padam
    9. Aku sahut cabaran ko, tungguuuu

      KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

      Padam
    10. Konsep utama kerja ialah - kelulusan pendidikan ialah satu syarat utk apply mana2 kerja, spt syarat anda sihat tubuh badan n x gila utk syarat bekerja..selepas itu saringan terakhir utk dpt kerja ialah pengalaman bekerja n skill2 yg berkaitan. Utk frash grad...mmg anda tiada pengalaman bekerja, so personaliti anda serta keupayaan anda utk bekerja sbg satu pasukan yg efektif sgt penting.

      Kalau anda jd boss, anda nak ada staff yg pandai/ da sijil phD lagi tp bila bekerja ikut kepala sendiri, asyik emosi n xleh ditegur. .compare dgn pekerja yg education biasa yg lepas syarat tp efektif bekerja n bagus berkomunikasi. .anda sendiri yg tentukan. Sama je konsep kat sekolah anda buat tugasan pengakap, so budak pandai belum tentu lagi dihormati/digemari utk join buat 1 kumpulan.

      Padam
    11. Jadi orang orang ini tak bagus dan tak berkomunikasi dengan bagus macak awak lah?
      Rafizi Ramli dilahirkan pada 14 September 1977 diBesut, Terengganu tetapi membesar di Kemamandan Kuala Kangsar. Beliau bersekolah di Sekolah Rendah Sultan Ismail, Kemaman (1984 – 1989) ;Kolej Melayu Kuala Kangsar (1990 – 1994) . Semasa di MCKK beliau menerima Anugerah Carey/Bolkiah sebagai Pelajar Terbaik Keseluruhan , Pingat Emas Presiden Kesatuan Pelajar Anugerah Pelajar Terbaik SPM 1994 (Fizik, Bahasa Melayu), Anugerah Pelajar Terbaik SRP 1992 Johan Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh,Pembahas terbaik Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh. Beliau juga Johan Pertandingan Bahas Piala Sri Paduka Sultan Perak 1993. Bersambung. .

      Pemimpin umno ado?

      KEDEPAN (gerakan kembalikan degree berasaskan kepandaian, 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am)

      Padam
    12. Dia ini pun tak bagus dan tak berkomunikasi dengan bagus ke?
      Zuraida Kamaruddin

      Beliau memulakan persekolahan rendah di Jalan Eunos Primary School dan seterusnya ke peringkat menengah di Tanjung Katong Girls School, Singapura. Keputusan cemerlang G.C.E ‘O’ Levels dan rekod kecemerlangan aktiviti luar darjah melayakkan beliau melanjutkan pelajaran di Raffles Institution.[1]

      Beliau menyambung pengajiannya dengan mendapat Ijazah Sains Sosial dari Universiti Singapura dan Ijazah Sarjana Muda dalam Sales and Marketing (UK MITD). Beliau juga telah menyelesaikan pengajian dalam Management Excellence Program (AIM Filipina) dan Marketing Research Advance Program (Taiwan).

      YB umno ado?

      KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am)

      Padam
    13. 1. Soalan mana-mana tahun selepas tahun SPMnya senang, soalan tahun SPMnya dan sebelum itu susah. Jawapan: bila disuruh ambil semula SPM sekarang takut pula sebab tak akan skor punya.

      Jawapan : Ni alasan budak kurang bijak macam ko. Tu sesama korang yang sama2 benggap saja compare dengan result tahun terdekat. Kalau ko nak tau ko bijak ke tak, try lah soklan SPM tahun sebelum 2000 dan jangan guna kalkulator saintifik ko tu.

      2. Rezeki. Jawapan: benar hasil mencuri pun rezeki apatah lagi hasil rampas hak orang yang penting bagaimana kita mencarinya.

      Jawapan : Ko nerd yang hanya tau apa dari dalam buku. Majikan tak mahu staff cuma reti buat 1 kerja saja. Aku tak pelik kalau ko jadi boss, ko akan "mendera" mereka yang aktif or graduan wayang.

      4. Gred diturunkan: jawapan sama dengan nombor satu.

      Jawapan : Gred naik ke turun. Silibus korang tetap suck. A with no value. Apa kualiti A untuk Math Moden dibantu kalkulator saintifik dan soklan objective? Budak yang gagal Math Moden before SPM 2003 lagi bijak la sebab guna kalkulator apek sayur n buku sifir empat angka.

      5. Kami science stream ko sastera: jawapan: ye ke mana ko tahu? Sastera stream pun tak boleh skor ko tu gebang lebih.

      Jawapan : Sah ko tak tau fungsi science stream, art stream n technical stream kan. Time kami dulu, siapa saja dari science stream dapat Add Math or Fizik or Kimia or Bio dengan result B pun orang dah kata pandai sebab tahu susah. Masa tu kalo ada 4A aliran sains dan 4A aliran Sastera, orang dah tau yang mana lagi pandai. Bukan macam korang sekarang. Hanya A tuk buktikan korang pandai.

      6. Akhlak orang pandai teruk: jawapan habis akhlak orang malas belajar, tak dengar cakap ibubapa dan guru selalu tak buat kerja rumah dan dapat markah sedikit itu baik sangat ke.

      Jawapan : Aku malas belajar, tak buat keje sekolah dan tak dengar cakap cikgu. Tapi hasilnya aku lagi pandai dari ko. Dapat markah sikit tu menjadi kesalahan ye bagi ko? Atau sebab ko jadikan diri ko benchmark kepada semua orang?

      7. Pandai on paper: jawapan kalau on paper pun gagal do you expect hands on nak cemerlang?

      Jawapan : Ini buktikan ko jadikan diri ko as benchmark. Ramai orang belajar jahanam tapi mempunyai kemahiran luar biasa. Tak perlu aku sebut siapa. Education kat sekolah dan SPM ko tu setakat syarat tuk mulakan hidup.

      8. Dulu aggregate sekarang jumlah A: jawapan: 5A < sekarang = > 15 aggregate dulu ok.

      Jawapan : Ni aku nak kata ko buasir otak. Ko tak leh kira macam tu. Tuk dapat 15 agg. Ko ada syarat kena penuhi dulu. Sekarang ko dpt 5A dalam sejarah, pendidikan islam, pendidikan seni, bahasa melayu dan perdagangan. Tak kuat 5A ko. Tak akan dapat lawan 5A subject lagi kritikal. Untuk kira agg, 6 subject terbaik termasuk Bahasa Melayu, dua mata pelajaran elektif dan tiga lagi yang terbaik dari semua subject. Jangan sesekali nak kata nilai SPM ko sama macam dulu.

      Point yang ko nak tegakkan tu semua lapuk. Kitaorg dah jumpa alasan tu dah lama. Loser je ulang balik alasan2 tu

      Padam
    14. Pirah ko. Klu ulang UPSR pun ko tak dapat 5A. Stupid :)

      Padam
    15. chicken tak berani ulang SPM23 Ogos 2014 pada 4:52 PTG

      Nik Nazmi Nik Ahmad -PKR

      Bersekolah di SRK La Salle Petaling Jaya dan Kolej Melayu Kuala Kangsar. Seterusnya belajar di King’s College, University of London dalam jurusan undang-undang.

      Di sekolah aktif sebagai pembahas Bahasa Melayu, Kolej Melayu Kuala Kangsar, Kuala Kangsar 1997-1999 . Pernah menjadi wakil ke Nadwah Kepimpinan Islam, Labu, Negeri Sembilan 1998 . Seterusnya menjadi Presiden, Majlis Perwakilan Pelajar, Kolej Yayasan UEM, Lembah Beringin, 2001

      Semasa di luar negara , beliau menjadi Naib Pengerusi. Majlis Tertinggi Pelajar-Pelajar Malaysia United Kingdom (UKEC), London, 2003 . Seterusnya Presiden Persatuan Alumni Kolej Yayasan UEM, Lembah Beringin 2003 . Pernah menjadi AJK Politik Mahasiswa, Federation of Students’ Islamic Societies United Kingdom (FOSIS), London, 2003-2005 dan Perwakilan King’s College London, National Union of Students, London 2005

      KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.

      Padam
    16. Bukan kerana 5A atau 10A itu menjamin pekerjaan dan rezeki yang bagus. Kalau di murahkan rezeki dari tuhan ada juga hamba allah yg kerja makan gaji bergaji 5 angka USD sebulan.

      Sifat manusia ada naik turunnya, ada masa ia malas tetapi boleh berubah menjadi cerdik, ada masa ia cerdik tetapi boleh berubah menjadi kurang cerdik atau bangang. Kejayaan itu terlalu subjektif dan tergantung pada matlamat masing2.

      Ada orang gagal untuk ke menara gading tapi boleh maju dan bergaya dengan kemewahannya.

      Dulu zaman aku sekolah rendah satu A pun tarak.

      Padam
    17. Sape yg membela ni?? Suhaila ni apehal? kau ckp psl ape ni? tetibe kona jauh ni pasai pa ha. Nampak x tuan puan?

      Padam
    18. Saudara BB, hujah counter-attack ko dh kira ok..tp "joint" tu xsama maksud dgn "join" ye, sila ambil perhatian.

      Padam
    19. Cik suhaila nk explain even dia dlu skolah apapun tarak A,dia mampu idup dgn mewah skrg..msa dpn seseorg tu brgung pd matlamat n sifat manusia..konklusinya,dia seorng y rajin berusaha even xpandai.;-).

      Padam
  2. Gua ada satu soalan utk noob. Bleh sy tau Nama sebenar noob?

    BalasPadam
    Balasan
    1. nama sebenar aku... err... next!!!

      Padam
    2. haha.. aku dh agk msti akn ada soklan bodo mcm ni nyer, ko ingt noob nk jwb bebetul cam mantot CM jwb ke? bace bebetul post noob ni, ade dia janji nk jwb dgn jujur n ikhlas? xde pun, ni cuma post SEO.. hnya pmbaca BO yg lurus betul bndul je yg mgharapkn jwpn yg tulus.. bodo punya olang..

      Padam
    3. Nama pun apa saja soalan,sukati dia nk tnya apepun.mana tau kot2 noob dgn bngganya nk gtau nama sbnr dia..i like..aww..haha..hg duk meroyan lbh pasaipa..apa daa

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    5. Agak2 anon 0201 bodo ni xbaca ke apa noob tulis. Kan noob dh tulis boleh tanya apa je soalan. Suka2 je nak cop org bodo tapi xsedar diri sendiri otak letak dkt kote.

      Padam
    6. Anon 0904@midnight, hahahaha..skurg2nye anon 0201 tu ade kote, bnding dgn ko tu yg xde kote, pstu telur lak kne rebus 3suku. Dh elok2 tulis komen gne id sndri, pstu cpt2 gi padam, guna tanpa nama utk balas maki anon yg kutuk ko..hahahah, gile loser woi kahkahkah! Gile sakit perot aku gelakkn ko pg2 nie!!! Kahkahkah

      Padam
    7. So you got any problem with me anon bodo 945?

      Padam
    8. Sembang lebih la lu ni.. Sibuk duk cop org xda telor tapi xsedar diri sendiri xda kote telor maki org guna id anon. Kalo bran guna id register user la Bingai ..Xpyh nk bajet bagus sgt... Mmg betul kata si lejen zack puak2 anon mmg bodo abadi ..

      Las word sila simpan gila kau tu utk anak cucu nanti.

      Padam
    9. dah anon jangan provoke lagi. aku tak kisahlah orang tanya soalan apa2 pun, ko pulak yang lebih2. dari ko provoke orang lain. aku tak nampak soalan tanya nama orang tu sebagai soalan yang bodoh. kalau begitu apa kata kau bagi soalan yang 'cerdik'?

      Padam
    10. I respect ur privacy, as long u give/share good info n respect other people. Thanks

      Padam
    11. Bajet good lak dia nie..

      Padam
  3. kenapa aku suka sangat tulisan ko ni noob, setiap artikle mesti aku baca,ak d kena buasir tahap cipn nak beranak ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin kerana kau terlalu ohsem? tapi kalau kau kena buasir aku sarankan kau pergi jumpa doktor haiwan sebab dah bertahap cipan beranak.

      Padam
    2. aku mngaku tulisan ko noob mmg best dan jiwa ko mmg jiwa kebanyakan pembaca tegar blog ni yang igin meluakan apa yang berlaku mengenai isu semasa.

      Padam
  4. Mohon segmen ni dijadikan sticky post.. letak kat atas sekali jadi senang aku nak baca

    BalasPadam
  5. Yg ko post psl ko gi jepang ats urusan keje slame sbulan tu, ko gi bandar mane kt jepang tu?
    Der beli byk sovenir x? Next contest/giveaway BO nnt, kasi la hadiah sovenir made in jepang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku gi tokyo duduk kat edogawa. sovenir tak banyak beli sebab barang2 kat sana semua mahal2. nak kasi hadiah pun, takde sovenir dah yang tinggal semua dah kasi orang huhu. btw cakap pasal sovenir ni, nanti aku tulis entry pasal ni.

      Padam
  6. ko ni aku musyikil btol laa pon..ko da kawen lom? kalu lom aku nk kenalkan ngan jiran aku ni, dia janda hot kalah cheTa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pasal bab2 kahwin ni ia terlalu peribadi untuk diceritakan, tapi kalau nak kenalkan jugak janda hot tu, aku takde masalah

      Padam
  7. hai noob, bila nk tunjuk muka?

    BalasPadam
  8. Noob, sbnrnye ko pernah xbuat artikel kisah diri ko sndiri, misalnye mcm mne n sejak ble berkecimpung dlm dunia penulis ni atau ni blog yg kebrpe ke hape. Tp yg TRUE story arr.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada juga beberapa entrt yang aku tulis berdasarkan kisah atau pengalaman aku sebelum ni, contohnya pasal kerja, pasal kawan, pasal pengalaman pergi kedai melayu, pasal crush aku kat game arcade, pasal kisah zaman sekolah dulu dan lain2. kena carik balik lah entry2 lama tu.

      btw aku start tulis sebenarnya lepas aku stress ramai sangat kawan aku ni macai politik yang tak boleh nak dibendung lagi sampai kadang2 tak boleh nak fikir dengan waras.

      mula berkecimpung dalam dunia penulis tahun 2012 dan ini blog pertama aku.

      Padam
    2. wow? bakat baru tp kualiti mcm ko ala legend, bertaun aku jd follower ratusan blog org, yg beryahan xsmpai 3 yg pd aku berjaya pikat aku, maklumlah tulisan2 karya penulis baru kbnyknnye penuh dgn ketahian yg cuba memalit serta heret org lain sekali dgn hal2 yg sia2. Senng cte bhse pendek utk puji tulisan kau adlh WIN. Semoga Tuhan merahmati.

      Padam
  9. Noob popsoul gi mne? Idup lg ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pop-soul hidup lagi dan tak gi mana2, cuma mungkin dah tak nak menulis. btw pukul 4 pagi tanya soalan ni, kau kerja malam ke?

      Padam
    2. Aku sahur smbil bc blog ko la noob, ko dh pose 6 lom?

      Padam
  10. noobbb..ko single lg tak?? kalo single,aku serius nk kenal ngn ko..sbb pandangan kita byk yg samaaaa laaa...mcm sesuaiii jekkk..hehe

    ko ada guna mandrem siam kee?? aku hari2 mesti kena buka blog ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau double, tak boleh kenal ke hehe. tapi nak kata sesuai ke tak sebab berpandangan sama tu susah sikitlah sebab aku ni bukannya baik mana pun in real life, dah lah nerd, loser, pemalas, tak kaya, perut boroi, muka hensem sikit je dari izzue islam, nanti ko jugak kecewa sebab aku bukan seperti yang ko aspect... i mean expect.

      btw aku tak percaya sangat mandrem2 ni. aku cuma tulis apa yang orang nak baca, bukan apa yang aku nak baca. apa2pun, thenks sebab hari2 bukak blog ni.

      Padam
  11. raksasa apa kat background tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. cover album weezer yang terbaru yang akan keluar awal bulan oktober ni

      Padam
    2. Zaman dulu aku mmg minat weezer.... sekarang pun ok ok je cuma sekarang aku kureng sengat sikit

      Padam
  12. Noob..adakah ko pernah lepak ngn plain kat luar? Adakah ko pernah lepak dgn obepig kat luar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku kenal plain kat alam maya sahaja, dan tak pernah lepak kat luar, lagipun jarak terlalu memisahkan kami...


      ...untuk lepak sama2. dengan obe pun tak pernah, dan aku tak rasa dia kenal dan ambil kisah pun pasal kewujudan aku walau aku selalu buat semak kat blog dia.

      Padam
  13. Noob umur ko berape? Ko guna kereta apa? Ko duduk dgn parent lagi ke..atau dok sendiri2?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku lahir 1981, so kiralah umur aku. aku guna kereta buatan malaysia beli 2nd hand 10 tahun lepas, buat loan 7 tahun dan dah habis bayar 3 tahun yang lepas, rasa bebas sangat tak perlu nak bayar loan kereta. belum bercadang nak tukar kereta baru kerana belum ada keperluan walau ada kemahuan.

      aku duduk sendiri.

      Padam
    2. Eh sbjik cm abg aku.tp dh kwen.ko mcm xkwen lg.keta pun smpai la xtkar2 n bngga loan dh abis..tp xmgkn abg aku..dia ska membca xska menulis n agk mysterious..noob ko ada adk pompuan x?chomel x.?kalo ada n comel,sah la ko abg aku..heee

      Padam
    3. aku ada adik perempuan, tapi dia tak comel. maaf, ko bukan adik aku hahaha

      Padam
    4. Adakah alia eresphia tu adk ko?

      Padam
    5. bukan, aku tak kenal pun dia in real life. mungkin dia awek hot jilboobs, atau mak orang anak 8.

      Padam
  14. adakah kau ni seorang wartawan?mungkin kan dah biasa dlm dunia penulisan....sebab cara penulisan kau cukup teratur dan berpengalaman...kau pernah x masok pertandingan berdebat masa sekolah atau masa kau jadi student dulu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku bukan wartawan, aku cuma seorang pekerja IT yang makan gaji yang tiada cita2 besar. aku cuba untuk tulis dengan teratur sebab aku tak mahu dilihat sebagai perosak bahasa seperti kebanyakan budak2 sekarang buat yang suka suki ubah ejaan aku jadi aq, buat jadi buad, korang jadi korunk dan itu jadi itewww. sebelum nak membetulkan orang lain, aku kena betulkan diri aku dulu. lagipun aku rasa sia2 aku belajar subjek BM selama 11 tahun dati darjah 1 hingga tingkatan 5 kalau akhirnya aku tulis guna ejaan dan bahasa yang cambangang.

      btw masa sekolah dulu aku paling tak suka melibatkan diri dengan aktiviti2 yang memerlukan aku bercakap seperti berdebat sebab aku terlau pemalu dan hidup dalam dunia sendiri.

      Padam
  15. Noob, mana penulis lain? Aku nak bersoal jawab dgn dorang jg..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko tanya je penulis lain, kalau diorang rasa nak jawab diorang jawab lah, sebab sejujurnya aku pun tak kenal dan tak pernah jumpa dalam dunia nyata beberapa penulis kat sini.

      Padam
    2. ok..soalan aku kepada penulis lain, kenapa kurang aktif menulis seperti noob?

      Padam
    3. Kenapa aku tak aktif sgt? Jawapannya adalah sibuk dengan kerja hakiki dan malas post topik remeh/tolol. So bila ada perkara perlu diisukan, baru aku post.

      Lagipun kalo post banyak pun bukan korang baca semua.

      Padam
    4. lagi2? aku tertungu-tunggu jwpn penulis lain plk. ✌

      Padam
  16. Noob kalau diberi pilihan 2 pilihan iaitu yg free hair dan bertudung, tapi free hair itu tersangat hot dn yg bertudung tu biasa2 ja...tetapi kedua2 pilihan itu sangat sopan dan baik, mana yang ko pilih

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku akan pilih siapa yang boleh hormat dan dengar cakap aku. kalau dia freehair sangat hot ke, bertudung biasa2 je ke, dia sopan dan baik ke, tapi kalau terlalu ego, tak nak hormat dan dengar aku malah aku je yang nak kena ikut cakap dia, apa point kau nak ambil dia jadi isteri kau?

      kalau dia tu memang hormat dan dengar cakap ko, kalau ko pilih orang yang freehair pun, kalo ko suruh dia bertudung dia akan ikut, betul? so bertudung atau tidak bagi aku itu kriteria tambahan. kalau dia memang dah pakai tudung dan boleh ikut cakap aku, itu satu bonus, pulak tu hot... peehhhh.

      malangnya itu cuma kalau, sebab dalam kehidupan sebenar aku tak pernah pun lagi diberi 2 pilihab awek macam tu.

      Padam
    2. Adakah ko sexist?

      Padam
    3. Sexism or gender discrimination is prejudice or discrimination based on a person's sex or gender. Sexist attitudes may stem from traditional stereotypes of gender roles, and may include the belief that a person of one sex is intrinsically superior to a person of the other.

      aku tak sexist, aku tak diskriminasikan wanita, cuma aku percaya lelaki dan wanita wujud di muka bumi ini dengan tujuan dan fungsi tertentu. ada benda yang lelaki boleh buat perempuan tak boleh, begitu juga sebaliknya. lelaki dan wanita wujud untuk saling melengkapi, bukan untuk bersaing dan menjadi sama rata dalam semua aspek. sebab itu dalam Islam ada konsep adil iaitu meletakkan sesuatu ditempatnya.

      Padam
  17. Apakah soalan yang ko nak tahu dari aku sebagai anon yang paling bijak? Btw serius aku mmg smart..ko boleh tanya apa2 saja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku ada soalan, antara ayam dengan telur, mana yang ada dulu?

      Padam
    2. Telur noob..next question?

      Padam
    3. kenapa telur yang ada dulu? sila kemukakan hipotesis anda

      Padam
    4. Musykil..ko jwb telur ayam ke telur noob..sory n00b..

      Padam
    5. Kedua2 jenis telur lah...telur noob jg hihi...fakta dn bukan hypothesis iaitu telur terjadi dulu sblum jd anak ayam atau anak noob..next question?

      Padam
    6. haha soalan yg smpai skrg aku musykil. mne anon cerdik pandai dari KEDEPAN tu. tolong bantu jelaskan pada aku.

      Padam
    7. Jawapan yg betul adalah ayam dahulu. aku x ingat ayat lengkap (sila tanya student genetik/biak baka). ini kerana telur ayam tidak mempunyai/menyimpan susun atur genetik/protein/ DNA/ kromosom yang lengkap@boleh berkembang dan diwariskan.

      Padam
    8. Ayam jgn guna sesuka hati..sensitif

      Padam
    9. ok next question, apakah jawapan kepada soalan matematik berikut dan huraikan bagaimana boleh dapat jawapan tu?

      6 ÷ 2(1 + 2) = ?

      Padam
    10. anon smart, haha chaiyok2 keh2

      Padam
    11. anon smart, please la jwbb
      kemonn kemonnnnn haha
      chaiyok chaiyokkk hihih

      Padam
    12. Ko mane smart.lena ke..kalau xbleh jwb,mai pas kt aku

      Padam
  18. Noob ko xnak ke bergerak solo buat blog sendiri. Mesti akan ramai follower termasuk aku sendiri ... Sbb aku tgk yg aktif menulis ko sorang je... Yg lain hanya menempel. Selain ngam dgn jiwa gua, gua suka blog ni sbb tulisan idea hasil adalah penulisan sendiri bkn blog copypaste cam blog obesetan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat masa ni inilah blog aku sendiri. yang lain tu ada yang memang dijemput untuk memeriah dan mengvariasikan blog ni, sebab kadang2 kita kena baca pandangan dan pendapat orang lain walau ia tidak sehaluan dengan kita, barulah pemikiran kita boleh berkembang.

      Padam
    2. Ini adalah blog milik PON. Bukan aku atau pihak ketiga punya. So kami hanya post bila ada kelapangan dan bantu meriahkan BO ini.

      Padam
  19. noob..ko tak wat group BPL fantasy football ke season ni?

    BalasPadam
  20. Noob,antra sahabat n kekasih y mana lbh utama?.aku tringat dlu2 ada 1 lgu tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sahabat, melainkan kekasih itu adalah sahabat dan juga isteri aku, maka itu lebih utama

      Padam
    2. Yang mana lebih lama ko kenal dulu? Yang mana sanggup bersusah payah ngan ko dulu? Yang tu la patut ko utamakan.

      Padam
    3. Tp kalo cite bab laki n girl,mostly girl lbh utamakn kekasih drpd shabat n laki lbh utamakn sahabat drpd kekasih..kan?kan!

      Padam
    4. xjgk bro, sebenarnya 2 kali 5. maaf, aku rasa mungkin faktor persekitaran kau dikotorkan oleh perempuan2 sedemikian. ape pon, teruskan buat yg terbaik untuk mencari, hihi.

      Padam
    5. aku tak pernah jadi perempuan so aku tak tau macam mana pergaulan dan perhubungan antara kawan sesama perempuan macam mana, yang aku tahu dari kawan2 aku biasanya hubungan kawan orang perempuan dengan orang perempuan ni complicated sikit sampai kadang2 benda kecik pun boleh emosi dan makan dalam, sebab tu biasa orang perempuan lebih utamakan kekasih dari sahabat perempuan mereka sendiri, lagipun mereka perlukan lelaki untuk menjadi pelindung dan tempat untuk peroleh perhatian.

      orang lelaki pula sebaliknya, mereka menganggap hubungan dengan perempuan ni complicated, lebih2 lagi kalau orang perempuan tu jenis susah nak faham perangai dan minat lelaki tu, sebab tu diorang lebih senang kongsi minat dan masalah dengan sahabat lelaki. bagi diorang hanya lelaki yang memahami masalah lelaki lain. hakikatnya, lelaki cari perempuan bila mereka perlu sahaja, manakala perempuan mencari lelaki kerana mereka memang perlukan lelaki.

      baca ini dan korang akan faham:
      - Lelaki dan wanita sangat berbeza
      - Tips cara2 menggembirakan lelaki dan wanita

      Padam
    6. Shrek is love,Shrek is life23 Ogos 2014 pada 2:27 PTG

      KEBANYAKAN perempuan tidak mempunyai semangat setiakawan setinggi lelaki.perasaan dengki/suka bersaing lebih mudah berlaku antara perempuan.lelaki mempuyai keperluan dan daya fikiran yg hampir serupa serta lbih mudah bertoleransi. sebab tu ada term brotherhood & bro code

      Padam
    7. Anon 0136
      xphm knp kta prsekitaran dkotori prmpuan cmtu.means pmpuan y utamakn kekasih drpd shbt?tu lbh pd fakta.xda kena mengena ngn cite sape2..
      fakta y noob explain tu mmg sy setuju..
      Plus sy seorg wanita

      Padam
    8. kah2, jumpa pun satu jenaka utk hari ini. nk bisjut?

      Padam
  21. Abg noob mesti kje sbg Pegawai Teknologi Maklumat kan. Dulu belajar kat mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya keje IT biasa2 je bukan pegawai apa pun. dulu belajar kat sebuah universiti tempatan yang paling berteknologi

      Padam
  22. noob peliaq ko besar tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. peliaq besar atau kecil bukan pengukur kebahagiaan seseorang wahai fake plain.



      btw peliaq aku besar

      Padam
    2. Shrek is love,Shrek is life23 Ogos 2014 pada 2:29 PTG

      peliaq noob kira besaq la kalau banding dengan peliaq baby

      Padam
    3. Anon 1044, nape ko ske komen letak nm plain83 & samsul adli? Adkh ko ni sorg khunsa yg tlh kecewa dgn dorng, ngorat plain xdilayan, ngorat samsul kne maki?

      Padam
  23. Noob selain dari menulis apa lg hobi kau. Boleh bg petua nak berjiwa kental mcm kau kena tahan maki/counter dgn anon2 bodo/keybod warrior dkt blog/fb ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hobi aku berubah mengikut peredaran masa. dulu kat sekolah dan universiti aku suka main bola keranjang, bila dah makin dewasa takde geng aku dah stop main. aku juga suka melukis, lepas tu aku pernah jadi hardcore gamer, hantu anime, ada satu tika aku ikut member aku main basikal, pernah gila kumpul model gundam, main gitar dan macam2 lagi. cuma sekarang aku dah slow down sikit, masa lapang aku cuma jadi casual gamer, baca manga, main internet dan dengar muzik, itu je.

      nak petua berjiwa kental? entah, mungkin ko perlu ada hati yang sangat kering dan jangan ambil kisah dan peduli sangat apa orang kata sebab at the end ia takde apa2 effect dan kesan pun dalam kehidupan kau. hidup terlalu singkat untuk pening kepala memikirkan apa yang orang kata pasal diri kau, just ignore them, keep moving forward and do your own things.

      Padam
    2. Main bola keranjang menunjukkan noob tnggi orgnya..

      Susunan ayat noob sgt cntik n jelas.tp pointnya ttp sma dgn blackberry..buat bodoh..

      Padam
    3. tq noob sudi jawab soalan merapu aku hahah

      Padam
  24. Prince of Noob, harap dapat menjawab persoalan saya

    Sejauh manakah perpaduan dan integrasi direalisasikan melalui pembentukan identiti nasional dalam kalangan penduduk pelbagai etnik di Malaysia.

    TQVM

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak realisasikan perpaduan dan integrasi antara pelbagai kaum dalam membentuk indentiti nasional?

      buat asimilasi kaum, tubuhkan negara yang beridentitikan 1 bangsa sahaja iaitu bangsa malaysia, seperti mana negara indonesia, thailand, jepun, korea, us, china, russia dan lain2. gunakan 1 bahasa utama dalam sistem pendidikan dan urusan rasmi, hapuskan sekolah2 mengikut kaum, semua kaum perlu berkorban sesuatu untuk memperoleh sesuatu.

      kalau semua kaum masih lagi kekal dengan sentimen perkauman yang terlalu kuat dan menebal, sampai bila2 pun akan wujud isu perkauman di antara kaum dan apa yang kita lihat hari ini, benda yang sama juga anda akan lihat semula 10 atau 20 tahun akan datang, so tiada apa perubahan yang kita boleh nak harapkan sangat melainkan berharap yang semua orang kekal memakai topeng yang baik bila di depan masing2.

      boleh baca lagi di artikel2 sebelum ni:
      - Kesamarataan antara kaum yang mustahil
      - Isu perkauman yang tiada penghujungnya
      - Sistem pendidikan dan sekolah aliran tunggal
      - dan lain2 artikel yang berkaitan, boleh check link2 kat dalam artikel2 di atas

      Padam
    2. Boleh contohi Indonesia, tp ada something in return sbb takut hilang identiti islam n susah nak beza mana islam ke x. Xde istilah anda org melayu cina india, tp we all indonesian n xde istilah kaum dlm ic.

      Berbeza mcm kat US, ada puak kulit putih n hitam, tp still integrasi bagus sbb agama still sama. Kat malaysia kaum x sama, n pada masa sama agama pun x sama dgn perbezaan pengamalan agama sgt berbeza antara satu sama lain. Tp kat US pun isu perkauman still wujud jugak secara senyap.

      Kalau nak kekal kaum yg ada, sgt susah, tp jika konsep toleransi n hormat menghormati kuat, still perpaduan wujud, tp susah nk dpt integrasi yg perfect.

      Padam
  25. engko asal negeri mana noob?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pahang i guess

      Padam
    2. aku orang negeri mana? entah, aku tak pernah kisah pasal negeri mana aku asal, malah aku nak define aku orang negeri pun susah, sebab sebagai orang nomad aku pernah membesar di 5 buah negeri. nak berbangga dengan negeri kelahiran aku pun tak boleh sebab aku hanya tinggal di negeri kelahiran aku sehingga umur 4 tahun sahaja, lepas tu terus berpindah dan bermaustatin di negeri lain mengikut ayah aku bekerja.

      cuma aku leh cakap yang aku sekarang tinggal di negeri selangor.

      Padam
  26. En Noob, terima kasih sebab terus menulis, semua entri memang best, lantang menyuarakan pendapat daripada sisi berbeza dan yang paling penting apa yang ditulis adalah daripada idea sendiri (original). Setiap pagi kena baca BO dulu dah jadi rutin harian.

    No question to ask, for me your blog was almost perfect.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih, saya juga manusia biasa yang banyak kelemahan, andai ada kesilapan atau terkeluar dari landasan, sila tegur dan bawa saya kembali ke landasan yang betul.

      Padam
  27. Mana dapat inspirasi untuk post post baru? Celah mana hang dapat material2 untuk article? Kot kot la ada web/fb/newsfeed yang hang follow... nak follow jugak

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasa dari blog2 yang ada dalam bloglist aku kat bawah tu, dari newsfeed kawan2 FB serta group2 merapu meraban seperti ameran fans, khk, friends of bn, malaysiangags, sukanstar, ohmedia, najib razak, saifulnang, dr agus, dr maza, dan lain2 lah lagi.

      selain dari tu dari pengalaman hidup sendiri hari2 dan google.

      Padam
  28. Apa hobi Noob? :v

    BalasPadam
    Balasan
    1. soalan yang sama macam anon 11:05 di atas, tapi takpe aku kopipes jelah:

      hobi aku berubah mengikut peredaran masa. dulu kat sekolah dan universiti aku suka main bola keranjang, bila dah makin dewasa takde geng aku dah stop main. aku juga suka melukis, lepas tu aku pernah jadi hardcore gamer, hantu anime, ada satu tika aku ikut member aku main basikal, pernah gila kumpul model gundam, main gitar dan macam2 lagi. cuma sekarang aku dah slow down sikit, masa lapang aku cuma jadi casual gamer, baca manga, main internet dan dengar muzik, itu je.

      Padam
    2. Kan dia dh terang dkt atas tu?

      Padam
  29. Kau fap berapa kali seminggu noob? Sila jawab dgn jujur

    BalasPadam
    Balasan
    1. entah, tak pernah lak aku kira kekerapannya

      Padam
    2. Shrek is love,Shrek is life23 Ogos 2014 pada 2:32 PTG

      sambung soalan: ko start fap umur berapa?

      Padam
    3. tak pastilah, sebab dulu aku sekolah asrama so tak terdedah sangat kepada benda2 yang merosakkan minda lelaki aku. mungkin form 4, atau form 5, aku tak ingat

      Padam
  30. Kdg2 bila buay QnA..byk budak2 hingusan yg buat taik tanya soalan bodoh n x membuka minda. Ni belum masul dewan rakyat lagi. Maybe byk anon yg baru nak up atau budak form 1-3 yg havoc kat pavi ni. Mcmana mereka pimpin negara kelak, lgpun tuan rumah bukak entry yg baik utk pastikan anda prihatin pasal isu2 semasa, tp sibuk jg tepi kain org n fikir bukan2. Sigh....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni lg sekor ayam terlepas dari reban mna ni. Ko xbaca noob tulis ... Soalan xkisah apa2 pun. Ee aku sembelih jugak ayam buat kari.

      Padam
    2. Shrek is love,Shrek is life23 Ogos 2014 pada 2:34 PTG

      damn babi afrika! dah noob kata boleh tanya soalan apa pun sukahatilah nak tanya apa. ni blog ko ke babi!

      Padam
    3. its ok ayam, segmen ni pun saja suka2 for fun je, nothing serious :)

      Padam
    4. Ok je noob jwb..xperlu la nk serius sgt..serius sgt pun jd mcm prof KEDEPAN.xmove frward mana pun..y lucah2 tu tau la cmna noob nk jwb..y pnting kita enjoy dgn geng2 dunia maya ni..

      Padam
    5. Oh...yeke. boleh ask personal Q? Ingatkan selalu open QnA ialah tanya isu2 semasa. Maaf ku pinta

      Padam
  31. wahai noob yg budiman,klau aku nk jd penulis kt BO ni atau nk share artikel boleh ke? nk kena hantar resume kat mane??

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak payah hantar resume, boleh emel je artikel ke emel aku princeofnoob[at]gmail[dot]com. kalau artikel ko sesuai, aku akan post kat sini. kalau lagi banyak artikel yang bagus2 ko hantar, aku boleh pertimbangkan untuk jadi penulis kat sini, cuma takde gaji la.

      Padam
  32. Noob ko dah ada makwe blom. Kalo blom aku ada member sorg ni forever alone nk bkenalan dgn ko. Baik punya cam emma mambong.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau aku dah ada awek pun, boleh je perkenalkan awek tu kat aku. bagi profile fb dia, tapi make sure memang baik macam emma makembong ok?

      Padam
  33. Sahabat maya ku noob...kenapa org mati dlm MH17 dipuja bagai perwira sedangkan org lain mati juga tapi tak dihirau..macam kes pekerja bangladesh yang baru2 ni mati kena hempap konkrit jambatan, tak da pulak orang berkabung...yang hari tu di Sarawak 2 mat salleh dibunuh, hebat sungguh berita dan rakyat sarawak meratapi kematian mereka, tapi semasa pekerja indonesia mati dalam kebakaran di hopsital Kuching, orang macam tak ambil kisah...double standard betul manusia bukan...ada aku kisah nak pakai baju hitam, berkabung dan bertafakur untuk yg mati dalam MH17 tu...tak aku memang tak kisah...lantak lah...cukup sekadar aku tahu esok hari turn aku pulak yang akan mati...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lupa plk, soalan aku adalah, patutkah kita meratapi pemergian penumpang MH17?

      Padam
    2. soalan berulang menghantui..

      Padam
    3. diaorg mati dgn cara yg istimewa dan jarang sgt dijumpai. jgn persoal leh x? sehari 2 ni je. nanti kisah diaorg akan dilupakan juga mcm MH370. lainla kalau ko ahli keluarga mereka

      Padam
    4. Sbb yg mati utk kita berkabung semalam ialah org malaysia, bkn bangla...tp sy pun terfikir benda sama, jika yg mati terhempam org malaysia, ada ke buat berkabung mcm mh17? Maybe sbb ini isu global n yg mati pun ramai, sbb 2 terpaksa buat mcm 2. Tp apa beza yg byk org mati dlm bas jatuh gaung kat genting?

      Maybe sbb negara lain buat berkabung, xkan malaysia x buat? Nanti x buat jd isu, buat pun jd isu..serba salah sbb semua benda x betul. Nanti ada keluar statement yg kerajaan membazir duit rakyat utk majlis berkabung sbb dpt bonus ciput tahun ni kpd penjawat awam.

      Padam
    5. hari berkabung untuk mangsa MH17 tu bukannya memuja mangsa bagai perwira pun, mayat mereka cuma disambut dengan penuh istiadat sahaja kerana kematian mereka sangat tragik disebabkan kapal terbang ditembak pengganas. mayat mereka pula sukar untuk diambil kerana konflik antara negara yang tengah dalam peperangan, lepas tu kena buat pengecaman pula kerana keadaan mayat yang sukar dicam dan dikenalpasti.

      sudahlah mati dengan sangat tragik, proses penerimaan mayat pula sukar dan ambil masa yang lama. so bagi menunjukkan rasa sedih dan simpati kita terhadap mangsa2 ini, maka kerajaan buatlah hari perkabungan, bukan untuk memuja atau menyanjung mereka sebagai wira, tetapi sebagai penghormatan kepada mereka dan ahli keluarga mereka, itu sahaja. yang mati dan dianugerahkan sebagai wira negara itu biasanya perajurit seperti anggota polis dan tentera yang kecundang ketika sedang bertugas.

      tak dinafikan setiap hari juga orang mati sebab penyakit, kemalangan dan lain2, tapi mati beramai2 disebabkan kapal terbang kena tembak lalu jatuh dari langit setinggi 33,000 kaki tu bukan berlaku tiap2 hari. ini bukan masalah double standard ke apa, sebab at the end, ko mati macam mana pun, semua mayat pun akan diuruskan dengan baik dan sempurna. tak pernah lagi aku dengar sebab yang mati tu bangla, mayat dia dibiarkan mereput kat tepi jalan atau dicampak ke dalam sungai.

      apa2pun, hari perkabungan tu bukan wajib atau paksaan pun, ko nak pakai baju hitam ke apa ke takde masalah pun, itu hak individu. ia bukan ritual agama ke apa, ia cuma istiadat dan simbolik yang bersifat kenegaraan je. nak ikut, ikut, tak nak ikut sudah. sama macam pada hari raya orang pakai baju melayu lengkap bersamping bersongkok semua. itu cuma simbolik menunjukkan kegembiraan kita pada hari raya je, takde orang paksa pun ko pakai baju melayu lengkap, atau kalau ko pakai t-shirt dengan seluar jeans dianggap berdosa atau salah di sisi undang2. nak buat, buat, tak nak buat, sudah, takde masalah apa2 pun.

      kesimpulannya, ia bukan satu isu yang besar yang perlu dibangkitkan pun, dan takde keperluan pun untuk dibanding2kan dengan kematian orang lain. kalau masih tak cerah lagi, boleh baca la komen2 kat artikel sebelum ni - Hari Berkabung Malaysia untuk MH17

      Padam
    6. Terima kasih kerana menjawab...aku hormat pandangan ko....betul juga at the end of the day, the ceased will eventually be forgotten..hatta perkara serius sekalipun manusia akan lupa, isu palestin akan dilupa jg, tuhan pun manusia banyak lupa...tapi aku boleh katakan yang kita masih lagi ada favoritism dalam menilai, kita lebih sayangkan orang Malaysia sbb kita sendiri Malaysian dan bukan "Bangla"...Dengan mengatakan "Bangla" dan "Indon" sdh cukup membuktikan yang mereka dibawah status hierarki berbanding kita dalam benak pemikiran...kadangkala mungkin biologi yang memain peranan, tentulah kita akan sayang keluarga sendiri, anak2 daripada keluarga orang lain walaupun mereka berhak mendapat bantuan dan simpati kita...tapi biologi adalah satu alasan, masakan anak angkat yang tidak pernah bertemu dengan keluarga kandung tahu akan kasih sayang yang bersandarkan biologi...bagi aku banyak orang masih lagi tidak tahu akan diri sendiri, bersandarkan fahaman yang salah, pemikiran sempit dan penilaian tak rasional, tapi akur dengan keadaan persekitaran yang dinilai betul tapi tak tepat malahan salah...

      Padam
    7. nk kata psl favoritism, kalau kau mati dekat negara us pun kau xkan dpt layanan istimewa mcm rakyat negara diorg sendiri... kalo ko dekat indon pun diorg pndg ko sebelah mata je... ntah apa punya perbandingan laa ko ni... kalau nk xde favoritism, xperlu la wujud negara2 kt dunia ni, buat je 1 dunia ni 1 negara je, nama dia negara bumi... kaum pun 1 je... xde org panggil ko melayu, xde org pggl ko cina, india, bangla, indon, nepal, nigga & yahudi...

      Padam
  34. Ape pendapat ko tentang MH17? Sape tembak? CIA? RUSIA? Ape teori ko?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku igt ada seorang noob yg baru blaja operate missile. sekali dia tertekan.. jd missile tu tertembak dan terkena MH17

      Padam
    2. susah sikit nak jawab sebab takde hint, klu atau sebarang petunjuk yang kukuh. kalau teori pasal one piece tu boleh la jugak aku cari

      Padam
    3. Mmg susah buat kesimpulan skrg sbb xde bukti kukuh. Pihak ukraine, pemberontak n rusia mesti tarik tali sbb xde bukti sahih nak dipersalahkan. Tp apa yg penting skrg adalah tindakan kita selepas ni, perubahan yg perlu dibuat n perpaduan kita menempuhi tragedi ini. Sedekah alfatihah conform pahala dr buat andaian sendiri yg boleh jd fitnah yg boleh dpt dosa free.

      Ada kala sesetengah rahsia dunia hanya Allah yg tau. Kita hanya terima takdir seadanya.

      Padam
  35. Soalan saya...adakah noob merasakan yang memeriahkan blog BO ini adalah anon2 yang ohsem sekali...kalau nak harapkan follower yang lain beribu riban tu, setakat nampak batang hidung masa contest ja, time lain senyap dan tak supporting dan tak happening?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya anon memang ohsem, walau banyak juga komen2 yang cambang. dan pasal follower ribu riban tu biasanya tak baca pun blog ni sebab kita follow satu sama lain atas dasar "i follow you, you follow me back", thats all. kalau ada follower yang nak komen pun, diorang akan komen pasal komen sebab tak nak kena bahan dengan anon2 ohsem macam korang

      Padam
  36. Noob las question dari aku. Mcm mana ko bleh terfikir nak namakan blog ni buasir otak. Dah xda nama ohsem lain kew?(maaf soalan sedikit merapu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. unik lah, aku hampir nk bt nickname muntah urat, tp pk blk ape kejadahnya nk ikut2 org, terus cancel huhuh

      Padam
    2. Yg sy nmpk kat blog2 lain guna nick name yg sempoi2...mcm rendangkari, arnabputih..semua org ada keunikkan sendiri..tp sy faham kenapa panggil buasirotak, maybe nak panggil segamaotak mcm terlampau common, so panggil buasir otak supaya otak kita berfikir2 isu2 semasa yg boleh kita bincang n bahas secara sihat

      Padam
    3. ini sesi soal jawab dgn penulis buasir otak ke sesi soal jawab dgn ayam afrika?? semua soalan ko nk jwb, semak la woiii... aku nk noob yg jwb bkn ayam afrika la kimaakk... tanya soalan sudahlaa sibuk nk jwb kenapa??

      Padam
    4. asalnya nama blog ni lain iaitu Fools Syndicate, tapi lepas kantoi dengan mak aku, terus aku tukar nama lain. nama buasir otak ni pun idea dari pop-soul dia ambil dari blogserius jugak, sebab rasa macam ohsem je nama ni so kitorang pun guna la untuk nama blog ni

      Padam
  37. noob, ko keja bidang IT kan? Bleh tak ko cita sket ko kerja sebagai apa? Lagi satu, ap nasihat mr noob bleh bg untuk aku yang bru nak grad bidang IT ni? Apa yang aku bleh expect dalam bidang IT kat mesia ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekarang aku kerja sebagai network admin, dulu pernah jadi server admin, system developer dan sebagainya. nak nasihat dan apa yang ko boleh expect dalam bidang IT kat malaysia ni?

      ok baca artikel bawah ni dan bagitau balik ko dah jumpa ke belum jawapannya:
      - Mitos dan realiti kerja dengan komputer
      - Sebab kenapa aku menyesal belajar sains komputer

      Padam
  38. Shrek is love,Shrek is life23 Ogos 2014 pada 2:39 PTG

    soalan: berapa pendapatan ko sebagai penulis blog(x termasuk kerja tetap ko) ni. baru-bru ni aku baca berita penulis obepig memohon dikurangkan denda beliau (kes hina agong dlm twitter) berikutan cuma gaji rm3000 sebulan.mcm x logik sebab blog beliau popular

    BalasPadam
    Balasan
    1. popular x semestinya byk fulus bro. mcm artis jugak. ko nampak je dia glamer, dressing hebat etc. tapi... tu suma sponsor je. nk bli sendiri x mampu

      Padam
    2. Sy rasa noob gunakan platform blog utk share whatever isu2 semasa yg menjadi perbualan kat malaysia. Mcm org2 lama yg suka mengeteh kat kedai kopi n mamak, cuma kali ini lebih global. Kalau ada rezeki dr hasil iklan, itu semua rezeki masing2. Tp personally dr sy layan beautifulnara yg berpuluh2 dpt iklan smpi bloger boleh beli bmw, better sy layan BO yg lebih positif hasilnya dr cerita pasal aib org lain n dpt rezeki x berkat.

      Padam
    3. pendapatan aku sebagai penulis blog? entah. nuffnang aku tak pernah cash out sebab takde orang pun nak klik iklan tu, jumlah yang terkumpul pun tak melayakkan aku untuk cash out lagi. iklan sewa tapak pun ada la kadang2 dalam 4 bulan sekali ke dapatla satu penyewa baru. aku sebenarnya tak kisah sangat dapat duit ke tak dari tulis blog ni, sebab tujuan aku buat blog pun bukan kerana duit pun tapi sebab passion aku untuk berkongsi apa yang ada dalam kepala otak aku ni je.

      btw obe tu dapat gaji rm3000 bukan tu pun dah kira hebat la tu dengan hanya menulis blog je. tapi aku rasa pendapatan utama dia tu bukan dari blogserius tapi sebagai penulis di amanz.my.

      Padam
  39. aku ada 2 soalan:

    1- aku perati ko dulu attention seeker kt blog2 yg sedia famous utk tarik orang baca blog ko. sekarang, ko sudah ada brand tersendiri yg dikenali ramai. jadi, adakah dgn cara post link blog kt blog popular merupakan punca utama blog ko popular juga?

    2- apa perancangan ko lagi 5 tahun akan datang? (mcm soalan interview keje lak)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy nmpk BO mcm stail mat lufti..tp cara2 yg berbeza. Maybe mat lufti lebih hensem n x kisah share muka dia melalui video kat youtube, cara penyampaian lebih kurg sama, cuma kat BO boleh komen direct dgn noob dan maybe noob ni mcm dark knight, batman yg x perlu didedahkan identiti tp berjuang menentang kejahatan..tp noob berjuang share good2 info

      Padam
    2. 1. ya, tak dinafikan melacur link di blog2 popular lain adalah salah satu teknik pemasaran dan cara yang paling cepat untuk menarik orang lain datang ke blog kita. kalau aku buat pemasaran cara tradisional yang lain, ia mungkin lebih lambat, so makin lambatlah idea dan pemikiran aku nak sampai kepada orang lain.

      2. perancangan aku 5 tahun akan datang? ntah takde perancangan yang hebat dan bombastik apa pun, just stay calm and go with the flow.

      Padam
  40. ko tak letih kah menjawab soalan2 di atas?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko pun penyumbng kpd soalan..haha..
      Noob siap pesan kt last ayt dia,pd bila2 masa tanya n trus tanya
      smpai cirit otak beliau

      Padam
    2. letih jugak, so aku ingat nak stopkan dulu la jawab soalan bila dah sampai 500 komen ke huhu

      Padam
  41. gua tak nak soal dekat sini, soal jawab dekat PM Fb boleh ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh je, bila2 pun boleh PM je kat FB, tapi janganlah PM soalan2 yang terlalu peribadi sangat huhu

      Padam
  42. noob ko ada id dota 2 x? kalau ada mohon kongsi sy nk add.. makaseh

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry tak pernah main dota 2, dulu pernah main dota lama yang custom game kat warcraft 3 je tu, itu pun aku gila noob asyik kena pwned dengan triple kill je

      Padam
  43. aku nak tanya soalan kenapa laman web kerajaan kadang kadang macam haram berbanding laman web laman swasta, apa sebab nya dan kenapa kerajaan tak pernah nak bagi betul walaupun dikritik orang ramai

    Apa pendpat ko pasal industri filem malaysia

    Boleh tak malaysia sebagai negara membangun, hidup tanpa ada kaitan dengan israel

    kenapa negara singapork lagi maju dari malaysia, yng aku tau singapork keluar dari malaysia, so negara dia lambat merdekala, sebab aq dengar cerita negara ni semuanya sempoi kecuali kaum cina yang suka berbogel..


    esok ada lagi, Aq nak pikir dlu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa pendapat noob, sempat tak malaysia maju menjelang 2020, sebab aq tak pon tanda2 negara ni nak maju

      Padam
  44. Noob ko duk selangor area mana? Mana la tau kot2 boleh ajak ngeteh dkt kdai mamak sambil borak isu semasa. Psl mkn aku blanja hehe..

    BalasPadam
  45. noob, kenapa kote aku kecik?

    BalasPadam
  46. noob adakah kau peminat karton spongebox...terutamanye watak partrick yang biol tu?

    BalasPadam
  47. Nak tanya....apa komen pasal harga rumah kat klang valley? Pas2 x nmpk cara efektif utk setel lg2 jd modal politik yg x beri kesan apa2. Tp sy nmpk bnda ni normal berlaku di mana2 negara maju..cuma baru terasa kesan kenaikkan harga yg sgt pantas n kesedaran umum utk pelaburan rumah.

    BalasPadam
  48. Noob, aku da ikut blog ko ni dr 2012. Dr xde backgroud, background ala2 supermario smpaila skrg.
    Soalan aku lak, ade prancangan x pd masa akn dtg, ko akan tunjuk muke sbnr ko? Mgkn pd masa ko da xnak mnulis lg atau bile2. Nak buat bahan utk fap fap

    BalasPadam
  49. noob..boleh ko ulas ka pasal kemerdekaan malaya. gagasan malaysia. perjanjian perkara 20. pasl pemimpin sabah yg mati akibt konspirasi malaya tun abdul rahman tragedi double six. sbb org2 semenanjung bnyk x tau pasal ni. apa malaysia ni malaya sahaja ka? hmm.. kalau mau info lanjut. boleh pm..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nk info tanya prof google le broo..

      Padam
  50. Bila ko nak kawen noob? Dh jumpa calon blom...Umur pun dh 3series. Nnti kenduri jgn lupa jemput.

    BalasPadam
  51. 1 - noob bila nak lantik ayam afrika jadi penulis kat blog ni?

    2 - sejujurnya ko join boikot mcd ke tak?

    3 - apsal ko tak buat bahagian komen ni ada like n dislike macam beautifulnara?

    4 - slalunya time bila ko update blog? pagi? petang? tgh mlm? kat opis?

    5 - apsal tak block je anon bisjut royi tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy teringin nak dijemput buat entry bersama mcm noob n psycic zero..tp apakan daya, sy ni just suka me'reply' komen dr buat entry, sbb way of thinking kebetulan hampir sama dgn apa noob fikir. Popular gak ye sy ni...mcm mr fapson. Haha!!

      Padam
    2. ekceli,gmbr ayam tu y wat ko fames

      Padam
  52. noob ada koleksi terkini anime one piece?

    BalasPadam
  53. Noob, bagaimana caranya awk membahagikan masa dgn efektif atr blog, hobi, kerja dn tggungjwb hakiki dlm kehidupan harian awk? Rajin update blog hari hari berkenaan isu semasa dgn ulasan sendiri, balas komen, promote blog di blog obe, dn tetap fokus dlm pekerjaan utama awk? Apa pendapat awk tentang pemikiran kebanyakan org yg fikir, org spt awk yg bnyk luangkan masa dgn blog ni sbnarnya xde life, penganggur, loser dan lain lain keadaan hidup yg serba negatif?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mudah je jwpnye....org yg berfikiran mcm tu adalh dari kalangan spesis melayu terkuncup n kuno, x tahu mengoptimumkan penggunaan smartphone waktu tgh lunch break atau tgh lepak kat kopitiam sambil tuggu bini abis shopping kat mall....

      org yg cpt nk cop org lain gitu gini just based on pemerhatian dia kt media sosial ni mostly ada msalah mental, selain x mahir dlm multi-tasking n membahagikan masa 24jam/sehari dia dgn baik. org yg mcm tu terkuncup otaknyer, dia fikir org lain smua x reti multi-tasking n uruskan masa dgn baik, mcm dia. org mcm tu x mampu trima fakta yg mmg ada org yg mampu membahagikan masa antara hobi, kerja n tggungjwb harian dgn baik.

      penyakit tu tiada ubatnya, kerana ianya merupakan suatu bentuk kebodohan yg diwarisi secara turun temurun. dia yg x reti multi-tasking, dia anggap org lain pun x reti multi-tasking. kalu dia hidup susah, dia anggap org lain pun smua hidup susah. kalu dia suka fap fap fap dpn porn, dia anggap smua org pun smua suka fap fap fap dpn porn.

      Padam
  54. Gaji ko brape sebulan?

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.