Sabtu, 24 November 2018

4 Bagaimana masyarakat maskulin menilai kaum wanita

Ramainya isteri meminta cerai sebagai petanda akhir zaman, ramainya suami abai nafkah tidak mengapa.

Ramai isteri tidak mahir memasak sebagai petanda akhir zaman, ramai suami tidak mampu menjadi imam solat tidak mengapa.

Ramainya ibu 'suka' berada di lapangan awam kerana bekerja berbanding berada di rumah sebagai petanda akhir zaman, ramainya suami 'tidak suka' bekerja tidak mengapa.

Ramainya ibu tunggal meninggalkan anak-anak sendirian di rumah kerana bekerja sebagai petanda akhir zaman, ramainya para wali enggan bertanggungjawab tidak mengapa.


Ramainya wanita menuntut hak dalam perkahwinan dan selepas perceraian sebagai petanda akhir zaman, ramainya lelaki melupakan tugas hakiki tidak mengapa.

Ramainya wanita mengandungkan anak luar nikah sebagai petanda akhir zaman, ramainya lelaki memperkosa tidak mengapa.

Ramainya wanita menolak berkongsi suami sebagai petanda akhir zaman, ramainya lelaki menzalimi wanita dan kanak-kanak atas nama poligami tidak mengapa.

Ramainya anak-anak mengabaikan ibubapa apabila mereka sudah tua sebagai petanda akhir zaman, ramainya ibubapa mengabaikan anak-anak semasa mereka kecil tidak mengapa.

Ramai ibubapa memilih hibah untuk mengadili hak anak-anak perempuan yang bertanggungjawab sebagai petanda akhir zaman, ramainya ibubapa memberi hak yang banyak kepada anak lelaki yang langsung tidak bertanggungjawab tidak mengapa.

Semoga wanita dipanjangkan usia dan dikurniakan aafiyah (perlindungan Allah) untuk terus berjasa dan berbakti.

Sumber dari FB Nik Salida Suhaila.

* * * * * * * * * *

Kita terlalu sibuk didik anak perempuan supaya jaga maruah diri sampai terlupa didik anak lelaki untuk menghormati dan melindungi kaum wanita.

Kita terlampau sibuk mengajar anak perempuan jadi isteri yang taat dan patuh sampai terlupa nak didik anak lelaki jadi suami yang bertanggungjawab dan penyayang.

Kita terlampau sibuk ajar anak perempuan uruskan rumahtangga, memasak, membasuh, mengemas, sampai tak perasan anak lelaki cuma tahu goyang kaki sebab semua dah terhidang depan mata oleh orang perempuan di dalam rumahnya.

Kita terlampau sibuk persiapkan anak perempuan dengan ilmu pertahankan diri, tutup aurat, jaga pergaulan sampai tak ingat nak ajar anak lelaki jangan sentuh jangan tenung anak perempuan orang sembarangan.

Perasan tak perempuan sentiasa diberi tunjuk ajar macam mana nak lalui zaman remaja (akil baligh) mereka supaya tak mengandung whatsoever? Perasan tak lelaki kena deal sendiri sepanjang proses akil baligh mereka dan tak ada yang approach?

Kita rasa bela anak perempuan seorang lagi susah dari jaga lembu sekandang. Kerana tak terdidiknya kaum lelaki lah kaum perempuan tertindas. Kerana tak terdidiknya orang lelaki lah orang perempuan automatik berdikari.

Wahai ibu wahai bapa. Didiklah anak-anak lelaki dan perempuan anda sebaik-baiknya. Kasihanilah anak lelaki anda yang 'terabai' dan disuruh belajar sendiri erti tanggungjawab. Kasihanilah anak perempuan anda yang dibebani dengan tanggungjawab yang sepatutnya lelaki laksanakan.

Komen oleh Laila Khan.


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik (ENIGMA) yang baru di sini - http://bit.ly/buybotk6.

https://buasirotak.blogspot.com/p/buasir-otak-komik-enigma-sambungan-1-2.html

https://buasirotak.blogspot.com/p/blog-page_84.html




tags: bagaimana masyarakat maskulin lelaki menilai kaum wanita hari ini pandang rendah buruk hina salahkan hamba abdi

4 ulasan:

  1. Huhhhh..entahlah nooob..kurang ambil tahu hal sebegini..

    BalasPadam
  2. Kebosanan...

    😀😁😂😃😄😅😆😉😚😙😗😘😍😎😋😊☺🙂🤗😇🤔😐😑😑😶😪😯🤐😮😥😣😏🙄😫😈😑🐷👿😝😵😛🤐🤐🤔😊🤗😵⬇😂🍍↙↙😶😆🍤🐈🐗🐽💨💨🛫🛩🛣🚤🚢🚢🚘🚘🚗🐵🐒🐶🐕🐩🐺🐈🐈🐮🦄🐎🐴🐆🐅🦁🐂😜😝🙁🍇🍏🍈🍐🍉🍑🍊🍒🍋🍌🍅🍍🍎🍔🍔🌰🍄🌶🍱🍲🍿🌯🌮🍕🍟🍘🍚🍛🍝🍠🍠🍀🌷🍁🌱🌸💐💮🏵🌳🍃🌴🌹🌺🌼🌼🌿🌾🔮🛢🗿🚬🔗💊🗡🔪🔫🛡🗜🛠🔨🗝🔑🔐🔏🔓🔒🗑🗃✂📐📉🏍🏏🏆

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.