Khamis, 2 Ogos 2012

29 Arak di bulan Ramadhan

Umum dah tahu agama rasmi/persekutuan negara kita adalah Islam. Negara kita dah 55 tahun merdeka. Dah 55 tahun negara kita berpuasa dan berhari raya bagi umat Islam sejak merdeka. Dah 55 tahun kaum selain Melayu yang beragama bukan Islam hidup bersama orang Melayu yang beragama Islam. Dan umum dah tahu arak itu merupakan suatu yang haram dan amat sensitif dikalangan umat Islam. Dah 55 tahun kot kita merdeka, takkan mereka masih tak tahu, atau sengaja buat2 tak tahu?


Beberapa minggu sebelum Ramadhan, kecoh isu sebuah pasaraya The Store di Sri Petaling menjual tin minuman keras Carlsberg atas nama promosi sempena Ramadhan Sale seperti di sini. Kejadian tu mengguris hati ramai umat Islam di Malaysia lantas disebar2kan di blog2 dan juga Facebook. Beberapa hari lepas tu The Store telah memohon maaf atas kesilapan mereka di Facebook dan menarik balik label Ramadhan Sale pada arak tu seperti di sini. Ada juga pihak yang ambil kesempatan menyalahkan kerajaan negeri Selangor yang diterajui Pakatan Rakyat kerana kejadian ini berlaku di Selangor, namun bagi aku nak cakap salah kerajaan negeri pun tak boleh jugak sebab benda ni berlaku di dalam sebuah pasaraya dan pengurusan pasaraya tu yang salah.


Itu berlaku sebelum umat Islam berpuasa, tapi baru2 ni muncul pula sebuah replika botol arak terbesar di tengah2 pusat bandar George Town, Pulau Pinang dan dibuat bersebelahan dengan replika perhiasan untuk sambutan Hari Raya Aidilfitri seperti di sini.


Seriously, apa yang diorang tengah fikir buat replika arak besar2 tengah bandar masa umat Islam lain sedang menjalani ibadah puasa? Motif buat replika besar tengah2 alam? Yang ni bolehlah diletakkan kesalahan pada pihak berkuasa tempatan (PBT) dan kerajaan negeri kerana replika arak tu bukan diletak dalam premis yang tertutup tapi di tengah2 bandaraya! Nak buat benda2 kat tempat awam yang terbuka mestilah dengan kebenaran dan kelulusan PBT. Aku tahulah Pulau Pinang tu pucuk kepimpinan majoriti dipegang oleh Cina yang dulunya Gerakan kini DAP, tapi mereka dah 55 tahun kot duduk dalam Malaysia, takkan masih gagal untuk memahami sensitiviti kaum & agama majoriti di Malaysia ni? Takkan tak pernah di ajar di sekolah? Takkan tak pernah berkawan dengan orang Melayu Islam? Takkan tak pernah terbaca2 kat Internet atau tertengok2 kat TV? Memang kalau orang Islam tengok replika botol arak tu takde la sampai boleh rosak akidah dan terasa nak minum arak, tapi at least HORMAT! Dah la bulan puasa ni wei! Kita selalu belajar untuk menghormati kaum lain, tapi adakah kaum lain menghormati kita?

Nama sahaja dah 55 tahun merdeka, 1Malaysia dan Janji Ditepati, tapi masih ada yang gagal memahami dan menghormati kaum dan agama lain. Apa persamaan antara pengurusan The Store dan juga kerajaan Pulau Pinang? Kedua2nya majoriti bukan melayu dan non-muslim. Sebab tu la MCA berani hina Islam dan DAP tolak hudud.


tags: 400 replika botol arak terbesar tengah pusat bandar george town pulau pinang kerajaan negeri dap gerakan mca pihak berkuasa tempatan pbt the store iklan label carlsberg jual arak minuman keras tin sempena ramadhan sale promosi hari raya aidilfitri umat islam puasa mohon minta maaf facebook sensitif sensitiviti kaum cina india

29 ulasan:

  1. Kita kan kaum yg selalu menghormati kaum laen, lemah lembut, sopan santun dan lain2. Har har har har.

    Btw macam mana nak contact PON eh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak contact kenapa ye huhu. Bolehlah emel ana kat princeofnoob[dot]gmail[dot]com

      Padam
    2. Alamat "princeofnoob.gmail.com" dalam medan "kepada" tidak dikenali. Sila pastikan semua alamat mempunyai bentuk yang betul.

      =.="

      Padam
    3. errrr silaps.... princeofnoob[at]gmail[dot]com

      Padam
  2. Serius aku cakap,aku nak tergelak baca blog2 pembangkang yang nak back-up isu ni..dorang ni bersikap double standard dan hipokrit..dorang tak berani nak kritik isu2 yang melibatkan dorang..dah tahu salah tetap nak back-up.

    Sebab itulah aku menjadi Neutral dan paling anti dengan orang yang taksub dengan politik kerana aku tahu mereka tak akan pernah jujur dari dahulu,kini dan selamanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. politikus dan politikfags emangnya begitu..janji dah jadi lauk sahur..fitnah dah jadi lauk buka puasa..

      Padam
    2. alah bace blog pro gomen pun camtu jugak.

      depa dh tau salah lg nk back up. mcm kes feedlot tu. same je 2x5..

      Padam
  3. Dan soal RASISME ni..kita tak boleh nafi Kaum2 bukan Melayu memang sangat rasis walaupun aku lihat Banyak Melayu yang cuba tidak merasiskan dirinya dan sedaya upaya merapatkan diri dengan jurang perkauman ini..Melayu Pakatan Rakyat adalah Melayu yang paling Mesra kaum,mereka sanggup kutuk bangsa sendiri demi menjaga hubungan dengan kaum2 lain..lihat betapa bertolenransinya kita.

    Tapi adakah Kaum lain sanggup bertindak macam tu sebagaimana yang dibuat Melayu PR?setakat ini aku lihat belum ada.

    Komitmen nak mendekatkan jurang antara kaum ni hanya datang dari orang2 Melayu,tapi kaum lain tetap nak menjarakkan diri..hairan aku..KENAPA? Apakah setelah kita mengikut semua kata mereka dan beri kuasa politik kepada mereka baru mereka nak bermesra dengan kita?

    Hahahaha...kita pusing balik ke zaman dahulu,di singapore..LKY sanggup nak pakai kopiah dan bermesra dgn org melayu dan setelah orang melayu disana beri mandat politik kepada dia,apa yg LKY balas?

    Sebenarnya budaya give and take tiada dalam negara ni,elemen devide et empera yg ditinggalkan british masih begitu membekas..pola rasisme ni tak akan pernah terhapus..ia akn terus subur..segala retorik perpaduan yg dicanangkan mulut2 politik still tinggal retorik dan lenyap mengikut musim.

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yang LKY balas? diaorg amik banyak foreign talent dari china & negara barat untuk memantap serta memastikan pemerintahan LKY kekal berpanjangan.

      Padam
    2. Aku bukan nak racist, tapi kita tengok la kaum apa yang suka buat bisnes yang menjadi punca utama jenayah di Malaysia. Malangnya, ramai yang salahkan BN & UMNO.
      Sapa tokey pusat hiburan? Tokey rumah urut? Tokey besar dadah? Tokey besar pil2 khayal? Tokey besar judi? Tokey besar kilang arak? Tokey besar ladang babi? Tokey besar perompak (rompak & bunuh) bank (ingat Botak Chin?? Tokey besar sarang2 pelacuran? Tokey besar pemerdagangan manusia? Tokey besar 4 nombor ekor? Hah?!! Kalau bukan orang CINA?

      Padam
    3. Kepada AntiRacist,aku tak menyudutkan Bangsa Cina sahaja je yang Rasis..semua Bangsa diatas dunia ni RASIS,aku lebih tekankan komitmen bangsa lain dalam hendak merapatkan jurang perbezaan ini.Malangnya komitmen bangsa lain terhadap jurang perkauman ini masih lagi "Low".

      Jangan memandang sesuatu itu dengan sebelah mata,sebaliknya guna 2 belah mata..macam aku cakap,Melayu PR adalah pelopor kepada mendekatkan jurang perkauman(ini yang paling bagus)..cuma aku tak berapa gemar kaedah mereka gemar menghina Bangsa sendiri disebabkan bencinya mereka kepada UMNO yang memakai slogan berjuang untuk Melayu.

      Padam
  4. Padan dengan muka kita pasal tidak benar-benar melaksanakan undang islam kena pijak dengan orang kapir pun tak berani buat apa-apa, pasalnya kita semua ini suka berurus niaga dekat orang yang kencing tak cuci, dengan mentos beli dekat orang sendiri takut disembelihi. secara tidak langsung kita telah menguatkan ekonomi meraka ini.

    BalasPadam
  5. malaysiaku..inilah malaysiaku..

    BalasPadam
  6. arak,arak,arak..dimana-mana,
    ku jalan2 di G.town,
    tugu arak ku jumpa,
    cina punya kerja,
    bila ditanya,buat2 silap dan lupa.

    arak dimana2,
    hoi,kami pose,
    ko xreti bahasa ke?
    ramadhan bulan mulia,
    arak2 ni lu sorok2 la.

    bau colok..kami tahan,
    kami paham,lu sembahyang rajin,
    time bulan pose,jgn la lu menganjing-anjing,
    please la,arak tu bau hancing!!

    arak..arak..arak..dimana-mana.

    BalasPadam
  7. Promosi arak di bulan ramadhan ada tertulis untuk org islam ke?ato pun promosi sempena ramadhan?wa xtau ape bende.

    BalasPadam
  8. Itulah yang orang panggil bodoh, belajar tinggi otak sempit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu namanya celaka,blaja bodoh otak tak ada.

      Padam
  9. Balasan
    1. BN lagi,dan lagi,dan lagi...

      Padam
  10. m'sia sndiri ada kilang memproses arak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, tokei dia cina kan? So, kalau malaysia takda cina, lama dah negara ni amalkan hukum hudud. MCA & DAP yang kaut beno tentang hudud..

      Padam
  11. Mohon semua pihak berkuasa tidak membuat sebarang keputusan atau tindakan semasa di bawah pengaruh alkohol.

    BalasPadam
  12. boleh sapa pastikan trutama org penang sejak bila menara arak dibuat? Adakah ngam2 untuk ramadhan/raya? Adakah dah lama buat dkt situ dan tiada kena mengena dgn ramadhan/raya? Mungkin sbb perhiasan raya yg br buat bdkatan tugu arak yg lama dibuat tu trus jd isu? Kalau tugu arak jd isu, napa kite x isukan bapak segala tugu(kilang) arak yg besar di bsblhn federal hghway(guiness & carlsberg)??

    BalasPadam
  13. kalu bab hubungan kaum dan memahami serta respect di antara kaum, saya rasa mereka yg bekerja dan bgaul dgn pelbagai kaum akan lebih bagus dari mereka yg bekerja ditempat2 yg hanya satu kaum saja..pengalaman saya bekerja 21 tahun di public bank yg komposisi kaum agak balance, kami lebih toleransi bab agama/kaum..terutama di bulan puasa, non-muslim agak memahami..staff baru je trutama yg dtg dr background kurang bgaul dgn org islam je yg tidak faham walau tdapat byk pendedahan puasa/islam di tv..apa yg penting kite lebih kena menerangkan kepada mereka sendiri mengenai puasa/islam..kesimpulannya, lagi dalam dan byk pgaulan serta hubungan di antara kaum, lg tinggi tahap toleransi & kefahaman antara kaum..

    BalasPadam
  14. mcm manelah agama lain nk respect dkt kita, kalau kite sendiri yg x respect dan bg cnth yg baik kepada mereka..dlm bulan puasa pun selamba je beli mknn waktu lunch malah ada yg selamba je mkn dkt tmpt awam..islam ajar dlm bulan puasa kurang kn bckp yg sia2 tp kite lg lah duk ngumpat, buat fitnah etc..kite marah kaum lain minum arak tp umat islam sendiri rmi duk tguk arak dkt pub2 biar pun dlm bulan rmdhan blum lg pusat2 maksiat tetap on je dlm rmdhn nie..kite marah bangsa lain pakai seksi dgn alasan x hormat rmdhan tp brape rmi umat islam yg pakai lg seksi trutama time beli juadah berbuka puasa..hormat lah diri sendiri supaya org lain akan hormat kita..

    BalasPadam
  15. sembang semuany. .puiii. .bengong nak bersatu sebab bangsa. .what? indian or chinese xde yg muslim ke? bila b'pegang dgn falsafah bangsa dgn terlalu kuat mcm ni la jadinya. .aku nak sngt tgok umno ngan pas b'gabung utk kebaikan semua. .ah, aku nak komen lebih2 pun bukannya aku pandai mcm korg. .pong pang pong pang sembang. .bajet dy la yg paling twu. .islam itu mudah dan aman. .in before, meleis mmg racist. .puiii. .kurang pahala aku, ntah2 burn mcm 2 je. .

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.