Khamis, 17 Januari 2013

108 Hak bukan Melayu/Islam yang lebih istimewa

Semalam ada komentar mintak aku ulas pasal isu yang membabitkan pelakon berbangsa Cina, bukan Patrick Star ya tapi Patrick Teoh yang dikatakan menghina agama Islam dan Al-Quran.


Ini adalah kenyataan dia yang berbaur penghinaan kepada Islam dan Al-Quran yang dia tulis di Facebook dia kerana tak puas hati dengan garis panduan 1Malaysia Chinese New Year Celebration 2013 (oh pakai 1Malaysia jugak, ingat Pakatan Rakyat allergic dengan slogan tu) yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Kedah yang diterajui PAS. Tak tau samada dia tulis ni dalam keadaan mabuk, tapi kalau dia bengang hanya kerana garis panduan tu suruh penyanyi dan para pegawai berpakaian yang sesuai, sopan serta digalakkan menyanyi lagu berunsur motivasi, dan melarang segala bentuk nyanyian dan tarian yang ekstrim (tarian tiang atau tigershow, mungkin?), apa masalahnya? Adakah orang Cina tak boleh disuruh memelihara nilai2 murni dan menjaga moral?
Sumber
Ini adalah reply dia lepas kena bash.


Dan ini adalah kenyataan maaf atas kenyataan dia sebelum itu dan telah pun memadam post tersebut.


Kemudian Dato' AC Mizal yang pernah berlakon dengan dia dalam Baik Punya Cilok, Buli dan Sumolah turut mengutuk tindakan Patrick ini.
Sumber
Banyak lagi artis2 muslim lain dah bersuara termasuk Presiden Seniman Zed Zaidi yang super agresif tu. Tapi aku tak pasti sama ada adakah pemimpin politik atau NGO seperti PERKASA, JATI, SW1M, SIS akan bersuara? Biasanya kalau isu melibatkan artis, geng2 artis yang akan bersuara sesama sendiri. Kalau isu melibatkan pemimpin politik, geng2 pemimpin politik yang akan bersuara sesama sendiri.

Tapi apa2 pun seperti yang sedia maklum seperti yang aku dah pun tulis kat sini, jarang orang kaum bukan melayu dan bukan Islam yang menimbulkan sebarang isu yang menyentuh sensitiviti kaum atau agama dihukum. Adakah Patrick Teoh ini akan digam atau di'ban' dari berlakon? Aku rasa tidak mungkin, sedangkan Namewee dahulu pun yang pernah mencetus kontroversi tidak pernah kena apa2 malah boleh berlakon dan mengarah filem lagi, tapi tak tahulah kalau Zed Zaidi ni tegas sikit. Kalau dahulu sedangkan berambut panjang lebih paras bahu pun boleh kena gam, kini menghina agama Islam pun langsung tiada apa2 tindakan.


Bagaimana dengan Faizal Tahir? Beliau pernah buka baju atas stage, kemudian minta maaf, namun masih kena gam untuk suatu tempoh. Adakah buka baju atas stage lebih teruk dari menghina agama Islam? Serius aku harap Patrick Teoh dikenakan hukuman at least menjadi pengajaran pada orang lain.


Sama seperti kes Halal Elevator dulu sepertu yang dah dijelaskan oleh Amenoworld, adalah menjadi kebiasaan kaum bukan muslim di Malaysia lebih suka membuat kelakar dan merendah2kan perkara berkaitan agama Islam berbanding meminta penjelasan dari rakan muslim atau orang Islam yang lain.


Mengapa benda ini terjadi? Apa lagi yang kita boleh buat untuk menangani masalah ini? Adakah konsep perpaduan dalam masyarakat majmuk, hormat menghormati di kalangan masyarakat bebilang kaum dan agama lain serta slogan 1Malaysia telah gagal? Adakah non-muslim masih gagal memahami yang agama Islam adalah agama rasmi dan agama persekutuan negara Malaysia, malah mempunyai kedudukan paling tinggi dalam Perlembagaan Negara? Nampaknya 'hak keistimewaan' orang Melayu dan Islam dalam Perlembagaan hanya tinggal nama sahaja, kerana orang lain nampaknya lebih istimewa.

Walau sekarang dah jadi trend suruh orang lain keluar dari Malaysia, namun menyuruh mereka berambus dari negara kita bukanlah satu penyelesaian yang baik.

Sumber




tags: patrick teoh hina kutuk islam facebook garis panduan guideline 1malaysia chinese new year celebration 2013 kerajaan pas negeri kedah dato ac mizal mengamuk marah tomok zed zaidi kejutan presiden seniman kenyataan media rambut panjang tok mat faizal tahir buka baju kena ban gantung gam namewee berlakon pengarah filem halal elevator lift lif komen memperlekeh merendah melawak balik negara asal keluar malaysia berambus 1malaysia completely fail

108 ulasan:

  1. kayakan diri dengan ilmu insyaAllah akan dapat melihat antara yang bathil dan yang benar serta dapat melakukan tindakan yang baik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perkara ini sengaja dibesar-besarkan oleh media perkakas UMNO-BN. Patrick Teoh tidak langsung menyentuh sensitiviti orang Islam. Semua ini salah UMNO-BN.

      Padam
  2. noob, siapa cakap takda campur tangan politik? cuba selak paper cina. isu ni hangat.

    hasilnya, kerajaan negeri kedah da tarik balik garis panduan macam appropriate attire tu semua. now non-muslim baca patrick ni dalam kedudukan yang betul.

    #the power of unity

    BalasPadam
    Balasan
    1. lagi satu noob, nilai moral antara kaum tak semestinya sama. contoh, pakai baju t dan seluar pendek bagi orang melayu mungkin di lihat rendah moral, tapi tidak bagi orang cina. begitu juga minum arak di majlis keraian, bagi orang melayu sudah pasti sangat buruk. tapi tidak bagi orang cina. aku rasa benda ni kena saling memahami. apa pun cubalah cari titik persamaan. mungkin ada beberapa nilai yang bersifat sejagat boleh di guna pakai.

      bila majlis cny tu di buat secara bersama yang di hadiri oleh bangsa dan penganut agama lain, maka perlulah kepada attire rule dan peraturan2 lain yang dikira sesuai tu semua supaya tetamu yang hadir tidak terguris hati.

      tapi benda ni boleh jadi retorik juga. sebagai contoh himpunan 1juta belia. KPOP tu tak seksi ker? dah tu majlis tu penuh dengan muka melayu plak tu. ok bai.

      Padam
    2. Assalam noob moga sihat sentiasa

      pada pendapat saya, ya memang pandangan moraliti bagi setiap orang berbeza tetapi kena ingat bersikap TOLENRASI kepada orang lain.

      Mungkin kerana mereka kurang pemahaman? Macam artikel pasal lif halal,pada pendapat mereka, ini semacam satu diskriminasi kepada non-muslim sedangkan mereka x tau bertapa pentingnya asingkan halal dan non-halal food bagi muslim. saya rasa mereka(kebanyakan) anggap halal itu selain khinzir sahaja.

      dan mereka x faham muslim and batas2 tindakan yg perlu diambil bagi menjaga hati muslim. something wrong with understanding and tolerance among Malaysians?have a strict law or unsuccessfull impliment of action?

      rasanya kalau buat survey, apa padangan mereka tentang muslim, amalan ibadat islam, budaya melayu dan sikap muslim Malaysia?sesuatu yg menarik untuk dibuat.

      Padam
    3. 1juta belia tu BN la mecha..
      Kedah ni PAS..

      ntahnye kalau dah semua hadir kena la ikut garis panduan..
      tapi yeala majlis mereka.. takan nak ikut kehendak tetamu..
      tetami kalau tak selesa jangan hadir la..

      apapun memang kena give and take ler..
      ramai orang cina tolak ansur dan faham budaya setempat
      tapi ramai jenis macam patrick.. dia nak orang accept budaya dia tanpa hormat budaya orang lain ni lebih kurang Kak Pah tu la..
      this kind of people exist averywhere.. dia nak orang hormat dia tapi tak hormat orang ceh..

      Aku ada juga kawan geng orang cina.. tapi takda macam ni..
      kalau dia jemput orang Islam dia sediakan makanan halal dsb.
      dan bagitau kalau ada benda yang tak sesuai awal-awal..
      So orang Islam tahu la.. kalau tak sesuai minta diri hadir sekadar menghormati undangan.. Kadang kita pulak yang rasa serba salah macam menyusahkan dia pulak..


      Padam
    4. Tanpa Nama17 Januari 2013 1:04 PG

      bukan soal pas atau BN, tapi nak bagi tahu kita orang islam buat rule itu ini, tapi bila turn majlis kita sendiri, non muslim lihat tak jauh beza pun dengan majlis dorang.

      Padam
    5. Dah patrik tulis siap2 Kedah State PAS bang.. tak nampak ke?
      PAS memang sedikit2 cuba nak buat garis panduan dalam majlis nih supaya lebih sesuai dan sopan bagi budaya malaysia.. yang selama ini telah dilacurkan..

      Kat putrajaya tu anjuran BN la.. ada KPOP bagai..
      Yang PKR tu pon dengarnye ada tarian jugak..

      Padam
    6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    7. yup, aku faham yang si patrick tu fokus kepada kerajaan negeri kedah. tapi aku nak kita lihat dalam skop yang lebih besar bagaimana non muslim tengok gelagat kita yang mengaku muslim. sikap double standard sesetengah pihak berkuasa dikalangan orang Islam, menyebabkan Islam yang dijadikan sasaran oleh non muslim. bukannya individu atau pihak berkuasa yang terlibat.

      sebagai contoh, kes patrick ni lah. patutnya di hantam pentadbiran kerajaan negeri kedah. kenapa dia attack Islam dan Quran?

      sebab pemimpin-pemimpin Islam yang kita sokong itu sendiri talam dua tiga muka.

      Padam
    8. Kalau mcm tu mecha, kenapa si Patrick ni tak nak direct to the point je kat pemimpin2 tu.. pemimpin yang salah kan? kenapa mesti nak attack Islam dan Quran? berani kerana benar la weh. tak payah nak lencong2 sampai umat Islam yang lain pun terkena tempiasnya

      Padam
    9. Masih Tak paham? Atau masih tak nampak?

      Secara psikologinya sebab dia nampak Islam itu pada PAS dia rasa PAS nak kongkong nak suruh berjubah nak suruh ikut Quran :) PAS kan parti Islam Semelaya :) Lagipun PAS dan Islam telah banyak dimainkan diburukan dalam media dari isu hudud contohnya sampai MCA pon dengan lantang menolak hudud padahal dia tak paham pon apadia hudud..

      So bila PAS suruh bersopan sikit terus dia nampak Islam dan Quran yang suruh. Instead attack PAS kedah dia attack Islam.. :)

      Cuba kalau UMNO yang tulis dia takda la attack Islam..
      Sebab selama ni banyak majlis yang ada state pakaian sopan..
      Dan kesopanan dan kesusilaan ni pon ada dalam rukun Negara bah..

      Yea sapa yang tak sopan dan bertatasusila ni sebenarnye menghina Rukun Negara.. Sedar tak? Eleh takda orang pedulikan.. mungkin rukun negara sekadar dimulut..


      Padam
  3. Modus operandi,hina kaw2 after that minta maaf..simple..nampak tak benda ni?ini adalah satu trend..korang terima tak lepas aku hina mak bapak korang kaw2 pastu selamber je aku minta maaf setelah dinasihatkan member sekampung?

    Kalau korang nak cakap si pelaku2 bangsat yang tak habis2 nak kasi umat islam dalam negara ni butthurt tak tahu pape soal sentimen masyarakat islam dalam negara ni,ini fuking bullshit nonsense!woi kita bukan hidup berbilang bangsa dan agama bukan baru setahun dua..dah beratus tahun lamanya!

    Seperti biasa,masyarakat negara ni tak boleh nak pandang isu ni secara general..pasti sentimen politik memainkan peranan penting umat islam negara ni tak bersatu dalam menangani hal2 ehwal agama islam direndahkan orang lain.

    Dan hell yeah!"Saya sebenarnya nak melawak je dengan main2kan agama lain" waw!kaki aku rasa nak pijak2 je kepala keparat2 yang tak pernah sensitif dengan sesuatu yang sememangnya sangat sensitif.

    Zack yang hebat-melalui blackberry

    BalasPadam
    Balasan
    1. yep~ yang start buat keje ni namewee, babi2 lain just follow the leader....bagi aku, kalau ada masalah pada pihak kerajaan @ undang2 malaysia sekalipun, tak perlu nak hina2~
      matlamat tak menghalalkan cara~ minta maaf lepas maki orang sama seperti aku paku kat pokok, pastu aku cabut balik paku tu~ parut kat pokok tu boleh hilang ? kamon....

      Padam
    2. Betul tu beb,kalau macam tu lemak dan enak lah beb..lepas kita buat onar terus kita minta maaf..kepala bapak kau!senang lah hidup macam tu.

      Macam tu para penyamun,perompak dan perogol pun leh guna kaedah ni..lepas buat segala kejahatan minta maaf and then sokong kempen 1 malaysia,wakaka!terus lepas..cam haram!

      Hanya di Malaysia..dengan minta maaf segalanya boleh settle..siap boleh jadi glemer dan buat duit lagi..Kalau dekat negara lain..mampus kau!samaada bangkrup kena saman,dipenjara,hilang reputasi,dipulau atau dibunuh macam katak oleh assasin.

      Zack yang hebat-melalui blackberry

      Padam
    3. yang start hina name wee, yang start bagi pengampunan?

      Padam
  4. Noob orang yang mengaku islam hina agama islam lagi teruk..
    Cuma orang tak perasan aje.. atau buat-buat tak tahu sebab sebangsa..
    atau tak sensitif..

    Patrick ni dah tua tapi kurang matang kalau tak paham tanya la..
    pi luahkan dan bodohkan diri kat tweeter buat apa..
    sampai nak hina orang Islam..
    encorouge tu bukan ke makna digalakan.. bukan diwajibkan..
    tu pon nak jadi isu benda boleh bincang kita bincang..
    ni tak bincang dok melalak2 merepek kat tweeter facebook bagai..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sokong anon 1:24. tapak sulaiman ni mungkin tak faham maksud "appropriate attire". bukannya nak suruh perempuan-perempuan non-muslim pakai jubah. tapi at least tak de la pakai baju yang tetek tersembul or skirt pendek punye sampai sikit lagi nak nampak punggung mcm hanis zalikha tu. just pakai baju cover dada dan tak jarang, skirt paling2 atas sikit je drpd lutut. dah ok kot kalau untuk non-muslim

      Padam
    2. Kenapa nk kena sebut nama hanis zalikha?

      Padam
    3. Kenapa nk kena sebut nama hanis zalikha?

      Padam
    4. sebab dia orang islam tapi pakai baju renang sikit lagi nak nampak punggung. fatin liyana is much much much better

      Padam
  5. Sama seperti kes Sharipah, Patrick juga adalah hasil acuan pemerintahan yang melahirkan golongan rakyat tidak sensitif dan bertolenrasi dengan orang lain.. mereka rasa mereka saja yang betul..

    Memang agak payah nak terus2 minta mereka bersopan sebab selama 55 tahun ini kita terlalu bertolenrasi hinga orang melayu yang katanya Islam pon lebih teruk dari mereka.. extreme dan seksinya.. jadi bila kerajaan kedah pas keluarkan garis panduan mengalakan moral yang lebih sopan sedikit menyentak emosi mereka.. dan terus menghina agama Islam sebab itu yang mereka nampak pada Pas.. tanpa berbincang dan meminta penjelasan yang lebih jelas..

    Apapon setiap yang berlaku harap dapat membuka mata semua pihak dapat menilai baik dan buruk dan lebih bertolenrasi dalam menjaga perpaduan..

    BalasPadam
  6. Tp kerajaan negeri Kedah ni pun agak2 la. Itu Chinese New Year Celebration kot. W'pun kite kene jage adab & tatasusila dlm acara2 publik, kalu die nak pakai cheong sam belah peha pun, itu adat die. Kite kalu nak org hormati adat kite, kite kene hormati adat org jugak.

    Kalu kau kate ini negara Islam, aku nak tanye satu benda: yg kedai no. ekor bersepah2 kt M'sia ni apehal plak? Kalu M'sia ni betul2 negara Islam, kedai no. ekor TAK PATUT ade, mcm kt Arab Saudi sane.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko pernah pergi majlis cina buat ke?

      Tarian mereka seksi siot.. ada yang cuma macam pakai 2 piece je
      lol..

      Ini masalah kalau semua perayaan nak dimalaysiakan nak disambut semua kaum.. lepas tu garis panduan awal-awal dah longar so bila nak ketatkan sikit agak susah lor.. orang dah biasa seksi nak suruh pakai sopan.. panas bang.. :)


      Padam
    2. Aku tau. Cume point aku kerajaan pusat/negeri tak payah la nk bg syarat2 yg terlalu ketat utk acare2 yg tidak brkaitan dgn adat org Melayu/Islam (CNY/Deepavali/Krismas/dll). Kite kan 1Malaysia. Perlu ade toleransi.

      Padam
    3. Apa dia tolenransi atau tolak ansur atau sebenarnye kita ajer yang kena tolak dan beransur pergi ke gaung?

      Kata sambutan/perayaan untuk SEMUA datang? nak semua tolerate? tapi tak nampak pun mereka boleh tolerate?

      Cuba baca status tweeter dia appropriate dan ada encourage
      maknanya persembahan dan pakaian yang bersesuaian kalau boleh digalakan yang bermotivasi mungkin membina mengalakan semua turut sama pada paras yang semua boleh terima. Bukan suruh pakai cara Islamik. hanya pakaian yang bersesuaian dan sopan.

      Sejujurnya, yang aku nampak kat Malaysia ni orang kita SAJA yang bertolerate sampai level gila babi melampau... Sampai Arak yang haram tapi sebab tolenransi kita siap ada kilang arak sendiri dan siap ada surau lagi dalam kilang arak sebab ada pekerja Islam? Belum lagi judi yang orang islam pun ada saham sekali.

      Owh bertapa tolenransinya kita tapi itu pun kena kondem lagi.. Mungkin kita kena jadi macam mereka baru tolerate?

      Padam
    4. oh meleis muslim, jgn jadi bodoh la. takde sapa paksa kamu pergi ke sambutan CNY. diaorang nak buat apa, pakai apa lantakla asalkan ikut peraturan yg dah sedia ada. ni nak tambah itu x bole, ini x bole... bukankah itu usaha meleis memaksa non muslim menerima peraturan Islam?

      kalau dah tau sambutan tu dianjurkan oleh non muslim, jgn pergi. dok rumah diam2. peliharalah mata dan nafsu kamu yg suci tu.

      Padam
  7. too much display of 'double standards' yg jelas telah menyebabkan ramai memberontak... bukan senang nak maintain harmony dan perpaduan dlm sebuah negara yg banyak double standards.. n for patrick teoh to be saying something like that, i'm sensing ada udang di sebalik batu karang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btl ckp tuan hamba..somting fishy about his statement..n also his apologize..ada unsur2 provocation yg d sengajakn..

      Padam
  8. Bodoh betul komen2 dalam ni,aku peduli hape itu adat ke,anak haram ke,pas parti ajaran sesat ke,umngok ke,cina kulup ke,melayu cibai ke.

    Tapi asal ko nak hina AGAMA aku?kalau nak marah,marah dekat PAS kenapa tak kasi non-muslim nak bogel tunjuk celah kangkang..kenapa harus target secara total terhadap AGAMA orang lain?

    Nak marah ke ko nak rasis ko buatlah apa aku kisah tapi WTF agama orang lain yang diserang?

    Wahai semua manusia yang mengaku sebagai umat islam,ko paham tak masalah anak haram bernama patrick ni?dia ni hina islam..tak payah melalut kearah lain..fokus kepada isu..dia hina islam and then seperti biasa kita umat islam hanya jadi tukun batu melongo cam sial tak buat apa2.

    -Zack-

    BalasPadam
    Balasan
    1. BZZT!!

      Taliban di kesan!!!

      -Y-

      Padam
    2. HAH apa lg kau pegi ajer la bunuh dia kalu cam tue demi berjuang utk AGAMA kau,sambil mengharapkan MATI SYAHID sekali,jangan la ikut melongo cam sial skali kat sini................puiiih

      jenis yg senang gila BUTTHURT bila kna jolok skit cam ni mmg sng gile nak umpan keluar sarang,provoke skit kne nganjing skit jek psl AGAMA dah meroyan...........

      Padam
    3. Tanpa Nama 17 Januari 2013 3:53 PG

      WIN

      Padam
    4. ape ke bodohnye zack ni.dia ingt kita semua takde perasaan pun pasal isu ni.kita pun marah la jugak.kita dah ada pihak2 yg boleh bersuara untuk kita.ok la tu.abis tu kau nak org2 yg komen kat sini semua gi buat rusuhan depan rumah patrick?.kau pulak buat ape?apa tindakan kau?stakat meroyan,melakak memaki org kat sini.bajet kau sorang yg berperikemanusiaan,yg berfikiran waras,yg berfikiran luas.come on la zack,kalau lu hebat sngt..tunjuk la video ke,sebarang bukti yg kau dah amik tindakan kat patrick tu.

      Padam
  9. Malaysia sebenarnya negara islam sekular..bkn islam tulen..pd pndgn aku shj..tq.

    BalasPadam
  10. Alhamdullilah ada sensitiviti nak jaga agama dari dihina orang bukan Islam

    Tapi cuba kita fikir yang katanya Islam tapi hina dan lacurkan agama islam? Macamana pulak?

    Antara contoh (terlampau banyak nak disenaraikan korang fikir la sendiri):
    - Kata Islam tapi tak tutup aurat ada lebih seksi dan menjolok mata dari bukan
    - Kata Islam tapi bercouple mengalahkan orang bukan Islam
    - Kata Islam tapi tak faham orang pasal Islam orang tak solat dibiarkan tapi bil orang ada khilaf sedikit dalam ibadah solat kecoh bagai takda panduan nak rujuk
    - Kata Islam tapi konsert tak kurang hebat dengan bukan-muslim KPOP/Juaralagu/dangdut pon jadi pujaan terkinja-kinja
    - Kata Islam tapi perangai lebih teruk dari bukan-muslim
    - Kata Islam tapi bila nak laksanakan hukum Islam kata tak boleh pulak?

    Jadi bagaimana bukan Islam nak hormat agama islam sedangkan orang yang katanya Islam sendiri yang hina tak ambil tindakan dalam memperbaiki imej agama Islam itu sendiri.

    Jagalah Islam bukan hanya jaga nama "Agama" saja sebaiknya jaga Islam dengan menjaga Imej Islam dalam diri kita jika kita benar-benar sayangkan diri

    Quran dan Islam Allah akan jaga tetapi Allah takan dapat jaga kita kalau kita tak jaga yang lebih penting iaitu imej Islam dalam diri kita sendiri

    Renung-renungkan dan ambil tindakan

    Wallahualam.


    BalasPadam
    Balasan
    1. ini lah yg dikatakan islam hanya pd nama.. ic islam prangai mcm kapir laknat.. mcm xda nabi xda rasul.

      Padam
    2. contoh seperti "rebecca nur al islam"?

      Padam
    3. Kata Islam tapi bila nampak saudara sendiri beramai ramai mainkan agama Islam secara terang terangan kat stadium tak berani pulak nak tegur,malah marah pula bila ada pihak seagama yang menegur dan menyoal perbuatan itu.....sudah terang lagi bersuluh sifat pencacai politik


      Syabas kepada saudara mazidul atas sifat pekanya terhadap agama Islamku

      Padam
    4. Tanpa Nama 17 Januari 2013 9:02 PTG

      +1000

      CubaFikir, sila fikir lagi dengan lebih jauh.................

      Padam
    5. 17 Januari 2013 9:02 PTG

      Aku pun heran kenape Mufti takda tegur kan? Memang tak buat kerja mereka ni makan gaji buta aje..

      Mari kita lantik Mazidul jadi mufti dan Imam besar ajer la..

      Mufti Mazidul sila selamatkan rakyat Islam Malaysia ni

      Padam
    6. Memang tengah fikir ni..
      Mana tak rosak bila orang awam jadi mufti dan sumber rujukan..
      Mufti dan ustaz tolak ketepi..
      Al-Quran dan sunah jadi perhiasan..


      Padam
    7. tu la kan,'org atasan' msia seagama ngan kite sambut besday minum ar*k kat london siap fesen show bagai,x de pulak mufti ke jakim ke nak tegur yek?...................lalala

      Padam
    8. Tanpa Nama17 Januari 2013 9:02 PTG

      Pasal komen mazidul pasal solat kat stadium?
      lol orang macam ni ko nak jadikan Imam/sumber rujukan?

      Kalau ada valid point aku yakin setiap hari keluar kat RTM/TV3 belasah kaw kwa PAS/PKR dan pendemo ni.. Siap Ustazah Masitah pun akan keluar kat Utusan Malaysia komplen punya.. macam hukum hudud percaya la. Akan kata orang demo perhimpunan shamsidar buat ajaran baru.. lol... laporan polis akan dibuat dan JAKIm akan pangil orang yang solat banyak jemaah juga salah kiblat tu..

      Tapi ada tak? lu fikir la sendiri

      lol..

      Padam
    9. tanpa nama 17 Januari 2013 10:15 ptg,

      itu lain bang non,yg tu mmg tak bley disentuh.....samala ngan dorang yg hadir perhimpunan shamsidar tu,dorang tak bley disentuh juge.......tinggi darjat mereka ni bang non.........

      Padam
    10. Tanpa Nama 17 Januari 2013 10:24 PTG

      Valid ke tak point tu kalu bab psl agama mmg biasanya mufti dan jakim akan pilih utk berdiam diri saja,sbb benda tu sensitif...macamlah kau tak tahu...mereka diam dan tak bising,x semestinya benda tu betul...hal patrick ni pun kalau mereka tak bising,maka kesimpulannya apa yg patrick ni ckp tak salah ker?

      lol..

      Padam
  11. menghina agama dan kaum dan apa benda yang sensitif semua sampai trending dan nama jadi kontroversi dan meletop bagai kemudian minta maaf dengan selamba adalah trending sekarang..

    apa pun, patrick teoh + kak pah ni sama spesies je..
    hujah noob memang betul pun!

    contoh pepatah "cina tepuk tangan" dah terbukti?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah lama terbukti especially di Penang.

      Padam
  12. Sesungguhnya org kafir terdiri dari ahli kitab, penyembah berhala dan musyrikin dulu kini dan selamanya dlm neraka.

    Islam xpnah ajar penganut dia hina agama org lain. Bg aku agama ku.. bg mu agama mu. Kmuliaan ummah hanya dgn islam. takda islam hina lah kamu.

    Bila ada kapir laknat hina agama mu. Bangkit!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok, mulakan langkah pertama anda wahai panglima zack. kami follow up.

      Padam
    2. ya,mulakan.kami semua follow lu.lu anjurkan perhimpunan,sediakan bajet makan minum,settlekan urusan dengan pihak berkuasa..dah ready semua,kami turun join.lu kalau melalak kat sini je,kami pun boleh melalak jugak.

      Padam
  13. Btw mukmin yg sejati dan bijak adalah dia akan butthurt, gaduh n mrh krn allah. aku xkisah if ko nak hina sapa pun. tapi ingat kami sanggup mati kerana dua nama ni. 1.Allah 2.Muhammad

    btw kali ni aku sokong zack. dulu org duk kutuk kau, kau steady. tapi bila ada malaun kutuk agama kita xbleh dibiarkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya sentiasa mendatangi mereka2 yang menghina ini dengan senyuman,
      "meh, kita lepak2 yumcha....kita sembang2 la"

      ada diantara mereka yang benar2 boleh bawak bincang~ ada cina dok kondem2 hudud kat tempat kerja aku, aku datang kat dia, senyum dulu (penting senyum tu, kalau tak senyum, memang kaki yang sampai kat muka dia dulu)

      "ok lengzai~ you mau tengok hudud, you jangan tengok law malaysia~ kita sekular tak jadi, islam pon tak jadi~ you jangan tengok video afrika, indonesia, itu bukan negara membangun, itu negara rakyat IQ low ma~ kita tengok la saudi~ dalam setahun berapa orang kena potong kepala ? tukang potong kepala pon ada 6 orang je, berapa kepala mereka boleh potong?"

      bla bla bla bla & so on~ mereka menghina kerana jahilnya mereka, tanggungjawab kita lah untuk explain pada mereka~ dah terangkan baik2 lagi dia hina, baru bagi kaki....kikiki....

      Padam
  14. Dr pemerhatian sy...sbg pekerja swasta di syarikat majoriti cina, boleh kata hampir semua cina x suka undang2 Islam dilaksanakan, dr segi pemakaian, pemakanan, gunting rambut etc...boleh kata diaorg suka compare dgn indonesia. Pasal isu nama Allah dlm kitab mereka pun compare dgn indonesia gak. Dgn kata lain, kaum cina dlm negara ni suka negara M'sia menjadi negara spt Singapura atau Indonesia sbb bebas nak lakukan apa sahaja tanpa batasan dr undang2 islam.

    Itu yg kadang kala sy pelik kenapa PAS boleh bekerjasama dgn DAP. Sedangkan PAS yg paling fokus utk menjalankn undang2 Islam di mana bagus utk negara M'sia sbg negara Islam. Org Cina skrg mmg x suka pun konsep Islam dlm kehidupan, just gunakannya utk kepentingan sindiri atau politik.

    Lebih suka PAS standalone je next time. Just my 2 cents.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pas bekerjasama dengan DAP PKR yang utama untuk menumbangkan BN kerana BN telah tidak adil dalam pembahagian kekayaan negara juga dari urustakbir. Selain PAS juga bertangungjawab besar memulih imej Islam yang lebih baik selama ini dikelirukan oleh orang yang hanya menjaja Islam.

      Alhamdullilah orang masih mahu dekat dengan Islam mendengar ceramah2 Islam.. ceramah beribu hadir dan konsert2 yang dulu dihiasi dengan hiburan mengarut sedikti demi sedikit diganti dengan cara yang lebih baik yang boleh diterima semua.

      Ingat semua ni boleh buat kalau join tak PR dan menang menguasai beberapa negeri di Malaysia? Kalau dapat buat pun mungkin hanya di Kelantan.

      DAP dan PKR pun sedar akan pengaruh besar PAS terhadap orang Islam orang yang masih mengharap keadilan Islam.. DAP dan PKR tak akan boleh menang tanpa PAS begitu juga PAS tak boleh menang tanpa DAP dan PKR kerana bukan semua orang suka pas dan bukan semua orang suka PKR dan bukan semua orang suka DAP. PAS pun semakin diterima bukan Islam yang memahami sehinga ada kelab penyokong PAS.

      Walaubagaimana pun dalam setiap parti atau organisasi biasanya atau selalunya ada spoiler, golongan ekstream atau agen yang memburukan.. mereka jenis menghasut dan menimbulkan isu yang kadang memburukan keadaan.. dan memecahbelah. baik dalan BN atau PR.. Sama seperti dalam sebuah keluarga kebiasaannya ada adik beradik yang spoiler..

      Padam
    2. Jadi betullah Malaysia ni negara Islam..

      Padam
    3. bro...nak ulas skit bab PAS standalone. main game pun pakai strategi, apatah lagi dalam politik kenegaraan.

      nak lone ranger boleh, tapi tak dapat kuasa lah kalau setakat bertanding 60 kerusi parlimen.

      fsa di syiria pun gabung dengan kristian lawan basyar.

      Padam
    4. Sbb itulh d indonesia org nya x malu2 nk murtad..amalkn kawen cmpr sesama agama yg dh jelas2 d tegah dlm islam..xkn kt pun nk ikut mcmtu..

      Padam
  15. PAS Kedah memang tak patut buat peraturan macam tu. yg sambut CNY org cina yg kebanyakan non-Muslim. apa barang nak ban tiger show ke tarian tiang ke bila perayaan tu dibuat oleh non-Muslim? memanglah Patrick Teoh marah sbb kebebasan dia nak berparti disekat. cuba perarakan maulidur rasul disekat macam kt penang tahun lepas. tau pulak muslim nak marah2, bertempik sana sini. padahal berarak tu x wajib pun.

    aku x terperanjat bila patrick teoh keluarkan statement menghina. meleis x payahla nak butthurt sangat. korang bila di provoke pun keluar kenyataan menghina kaum dan agama lain jugak kan? jadi apa beza melayu muslim dgn non-malay non muslim?

    noob, kecelaruan sekarang ni bukan sebab non-muslim x paham Islam. muslim sendiri pun ramai yg x faham.

    bab halal elevator tu, aku tgk dah jadi macam praktik kosher yahudi. kita selalu cakap kosher yahudi tu lebih susah dan bukti yahudi suka tokok tambah hukum sampai jadi susah. aku tgk umat Islam pun nak jadi mcm Yahudi jugak. ayat Quran cuma cakap diharamkan makan khinzir, daging busuk, daging yg x sembelih ikut syarak. ni dah masuk sampai lif pun kena halal, memang padanlah kena kutuk dgn non muslim.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bab halal elevator tu aku setuju dgn pandangan ko...mmglah tujuannya untuk tidak ada percampuran brg halal dan bukan halal tapi Jakim kenalah buka ruang sekiranya pihak hotel boleh buktikan barang yang naik lif sama tu tidak akan campur aduk contoh macam pakai scan barcode ke chip etc...islam itu mudah jgn susahkan..ini baru bab makanan jakim belum bab ubat lagi...

      Padam
    2. ada Pas Kedah sekat dan ban perayaan dorang ke? Pas Kedah cuma menggalakkan dorang berpakaian sopan.. ko ni faham ke idak statement drpd Pas Kedah ni??

      Padam
    3. Orang nak menyeru kepada kebaikan pun ada yang bangkang.. pelik betul lah aku. Entah2 si Patrik ni mmg minat dengan tarian bogel kot, tu pasal dia hangin satu badan bila Pas Kedah suruh ber"appropriate attire". sebab tak dapat nak tengok tetek2 amoi nanti.. hahaha.. rumah kata pergi, kubur kata mari daaa

      Padam
    4. lol pelik kan..

      kalau nak tgk tetek amoi tgk la ni nak suruh orang awam join sama tengok pulak kalau tak suka suruh kita tutup mata pulak adeh..

      Dah nak sangat buat 1Malaysia tapi taknak buat yang sesuai untuk semua golongan kat Malaysia sunguh selfish.. Ni jenis kalau tak suka halau keluar Malaysia lol.. tak boleh tolerate.. :)

      Padam
    5. Annakholat Atastokhdevishizar

      setuju dengan ko bro. dah buat garis panduan tu, kena kondem skit terus revise lah, tarik balik lah, belum di kuat kuasa lah, nampak sangat flip flop. atleast defend la dulu. kasi hujah mantap skit.

      PAS Pusat plak play safe, keputusan kerajaan negeri kedah tidak ada kaitan dengan pendirian PAS pusat dan pakatan rakyat.

      Padam
    6. @annakholat

      ya memang itu hak mereka nak parti bogel ke tiger show ke, dan takde sapa paksa seseorang individu pergi parti CNY ke apa, masing2 jaga hal masing2. tapi bila seseorang dah jadi pemimpin, mereka dah tak boleh fikir hal periuk nasi sendiri dan fikir pasal diri sendiri saja. diorang kena laksanakan amanah dengan menjaga hal semua rakyat mereka. mungkin kerana selama ini kerana takde orang nak tegur atau peduli, maka kebanyakan orang2 cina dah biasa dengan segala jenis hiburan dan tarian yang melampaui norma2 kita sebagai orang timur yang penuh dengan adat dan susila. adakah adil kita hanya menjaga orang Islam sahaja jangan melakukan maksiat itu ini tapi di suatu lokasi parti2 yang dipenuhi maksiat berleluasa. dan kerajaan negeri kedah larang pun, hanya mintak diorang bersopan sikit, itu sahaja, takkan itu pun tak boleh? kita sebagai rakyat yang beragama Islam sepatutnya menyokong tindakan tu, bukannya menentang.

      dan bab halal elevator tu, aku tidak membangkitkan isu tu sebagai isu besar, cuma aku membangkitkan respon orang2 bukan Islam terhadap isu itu yang dilihat begitu mudah menjenakakan agama kita. tak dinafikan ada juga diantara kita bila melenting dan turut menghina agama lain bila diprovoke, tapi itu bila diprovoke. rasanya jarang aku tengok ada orang Islam yang saja2 nak kutuk kitab agama lain atau Tuhan agama lain, sebab dari kecil kita dah dididik dan dalam Islam sendiri ada larangan meghina dan mengkeji agama lain.

      Padam
    7. noob. aku xtau perayaan CNY tu diaorang buat macam mana. so aku pun x berani nak kata diaorang selalu buat tiger show atau tarian tiang. barangkali apa yg mereka buat x lebih dari nyanyi2 dan aksi pentas sambil memakai baju seksi (yg rasanya x byk beza dgn persembahan artis luar yg melayu suka g). utk kepastian, ada sesiapa yg pernah atau biasa g function CNY? share di sini apa yg mereka buat di parti2 tersebut?

      kita ada undang2 sivil yg x benarkan buat bising, yg lucah keterlaluan. aku percaya undang2 sivil yg sedia ada dan penguatkuasaan boleh mengawal parti2 non muslim dari jadi tidak terkawal. x perlu buat undang2 tambahan.

      tau kenapa isu elevator halal di provoke oleh non muslim sesuka hati? samalah macam isu innocence of muslims, kartun nabi muhammad dll. itu yg kita faham sbg TROLLING ikut resmi internet. TROLLING akan fail jika takde orang ambil port.

      sama juga jika umat Islam x bagi reaksi yg diharapkan terhadap isu2 kecil (spt marah, hina kaum dan agama lain, protes, mintak gomen ban sana sini), maka diaorang pun bosan nak guna isu sama.

      provokasi bermakna provocateur membuat target marah. provokasi tanpa kemarahan target akan jadi kata2 merepek. then, y so angry at nonsensical statements?

      Padam
    8. tambahan, mengikut info beberapa peraturan dikenakan selain berpakaian sopan.

      1- digalakkan menyanyi lagu motivasi
      2- perempuan dihalang dari membuat persembahan
      3- menyanyi dan menari keterlaluan x boleh

      'sopan' dan 'keterlaluan' itu subjektif mengikut fahaman agama dan sosial setempat. bagi kita, pakai tshirt dan seluar seteng bagi perempuan x sopan tp bg mereka itu biasa.

      bagi kita perempuan haram buat show atas pentas, tp banyak je artis perempuan melayu islam dlm pertandingan nyanyi dan lakonan. macam mano tu?

      keterlaluan bagi kita mungkin bermaksud lelaki dan perempuan x boleh menari bersama dalam apa jua majlis tp bagi mereka setakat tarian ikut rentak cha cha, samba, tango itu hiburan biasa.

      btw aku x paham apsal dia suruh nyanyi lagu motivasi mahupun lagu motivasi apa yg disuruh nyanyi. mungkin kena nyanyi lagu 1Malaysia dan wawasan 2020 sebelum berparti.

      bila ada peraturan yg tertakluk pada fahaman satu pihak saja, memanglah pihak yg terkena peraturan tu marah.

      samalah jika perarakan maulidur rasul ditiadakan sebab nak jimat bajet. bagi yg memberi peraturan, dia pk membazir. bg kita, itu dah tradisi mesti buat wpun mungkin x grand mcm sebelumnya.

      Padam
    9. 2- perempuan dihalang dari membuat persembahan

      ni betul ke? kalau betul, mmg no wonder la non-muslim marah.. ce noob update sikit apa sebenarnya peraturan yang telah dikeluarkan oleh Pas Kedah tu

      Padam
    10. aku tak tau pa citer pas kat negeri org lain,tapi kat kedah ni..sejak pas pegang,cukai pintu naik mendadak,harga air naik mencanak,pembangunan tak dak..hutan tarah abis.pulun..

      Padam
    11. pe lagi anon 7:22, tukar kerajaan lah!

      Padam
    12. Tanpa Nama17 Januari 2013 7:22 PTG

      ko patut ikut demo anjuran Ibrahim Ali 12hb lalu di Kedah.

      kasi jatoh!la itu kerajaan negeri kedah!

      setakat menyalak tak puas hati tanpa apa apa tindakan, lagi 50 tahun pun takda makna!

      inb4 orang kelantan lebih care nasib orang kedah? har har har

      Padam
  16. kerajaan negeri kedah flip flop. kater lagi kat najib.

    kalau di pihak yang benar, kenapa revise semula garis panduan tu?

    now non-muslim nampak kerajaan negeri kedah yang tak betul.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahai politik....mcm kartun pun ada. Cuma zaman IT skrg ni semua benda rakyat tau, kalau ada video kat youtube lg la bukti kukuh wujud.

      Kalau zaman 80-90an..benda2 ni celah gigi je, xde hal nak cover oleh org politik. Mmg zaman skrg rakyat lg berkuasa dr pemimpin,apa pemimpin buat semua org tau. Kalau pemimpin korek hidung time majlis rasmi, esok kuar muke depan portal "Pemimpin XXX syok sendiri korek hidung, pemimpin pengotor!! wajib ditolak next PRU!!"

      Padam
  17. yup ak burthurt ini Chinese too kasi denda sama dia, bnyk pengaruh amareka kah?

    BalasPadam
  18. Aku muskhil sepanjang aku duduk kat Malaysia tak pernah nampak lift macam tu..

    Lift tu kat mana? Pasar ke?
    Apakah motif sampai lift dibuat macam itu?

    Adakah kerana orang bawak arak/khinzir atau barang lain yangtak halal secara tak bertangungjawab? sampai terpercik sans sini dalam lift? Nak tahu juga apa alasan dia..

    BalasPadam
  19. Aku dah agak dah,mesti mangkuk2 dalam ni tak leh stick on topix.

    Mesti nak melalut kearah lain merapu meraban ke arah sosio-budaya,ekonomi kapitalis,projek sains tingkatan 5 bla,bla,bla tak leh nak pandang isu sebagai "seseorang telah menghina agama islam what we should do?boleh kita lupakan dan terima permohonan maafnya itu?itu perkara pokok bukan melalut ke arah lain bagi menonjolkan diri kau tidak rasis,berpandangan jauh dan moden,tolerate,bersikap pluralisma,apatis terhadap pihak sendiri dan bla,bla,bla perkara yang tak ada mengena dengan topic asal.

    Perkara simple..si mangkuk tu hina agama orang lain..boleh ko paham isu?soal menghina agama bukan perkara main2..di indon kerapkali isu melibatkan agama berakhir dengan kematian..jangan jadikan benda ini trend dekat malaysia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mudah je kembali kepada al-quran dan sunnah.. ada panduan untuk menanangai segala permasalahan.

      Padam
    2. ya, soal hina agama bukan perkara main2.

      jadi berdoalah kepada tuhan agar mereka yg menghina Islam itu dipanah petir.

      oh, mungkin x perlu tunggu mereka dipanah petir. sekian lama umat Islam dah membunuh sebegitu ramai non muslim dan juga muslim atas nama Allah. ironinya, kebanyakan yg terbunuh tu bukanlah mereka yg mula2 buat pasal.

      skrg apa nak buat? bunuh patrick teoh? bunuh semua org cina? bunuh semua non muslim?

      Padam
  20. Noob! apa kata kau buat article pasal bahasa sms !
    Aq minx sume aram jadah tu.. makin menyampah pula aku tengok sekarang pembahasaan sekarang ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang yang kerap guna bahasa sms cenderung memberi pandangan tidak bernas dan tiada kekuatan fakta serta buah fikiran yang cetek atau tak membina.

      bukti? bandingkan blog-blog yg digunakan sebagai diari/jurnal dalam bahasa melayu dengan bahasa inggeris. perbezaan utama adalah kosa kata / tatabahasa.

      Padam
  21. Semakin merebak dan bertambah sbb umat islam suka membodohkan diri sendiri dalam kaca TV. itu jer jawapan.BANkami

    BalasPadam
  22. Bagi aku Patrick xleh disalahkan 100%.Mmglah ada salah dia x sensitif dgn agama Islam tp masalahnya kefahaman dia ttg Islam berbeza dgn ajaran Islam sbnr.Puncanya akhlak umat islam sdr yg tak mencerminkan islam.Dlm dunia Patrick itu sdr,artis wanita ISLAM pakai baju separuh bogel,takde sapa pun yg tegur/halang atau bg guideline camne nak berpakaian sopan,anjurkan realiti show hiburan sejak dr peringkat kanak kanak lg mcm Idola Kecil,AF,Mentor etc.Konsert dan hiburan melampau adalah perkara biasa.Makanan haram bg muslim ikut kefahaman dia maybe babi jer kut,arak takde masalah sbb berlambak org islam yg minum.Kalo nk sebut byk,sekadar bg contoh.Jadi,mcmmana dia nak faham apa itu Islam?Dia anggap kemungkaran itu dibenarkan kut dlm Islam sbb sekeliling dia tak byk yg tunjuk contoh org islam yg amalkan ajaran Islam.Jadi,bila PAS Kedah keluar guideline mcm tu,dia anggap itu ekstrem/bidaah,walhal bende tu adalah bende plg asas yg bkn saja umat islam saja patut amalkan tp semua org.Salah ke suruh org bersopan?Fikirkan,kita umat Islam sendiri yg menghina agama kita,cuma bkn melalui perkataan tp perbuatan.Itu lebih dasyat lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju. sebelum nak rage kat patrick tu, berlaku jujurlah pada diri sendiri masing masing. dengan majlis cny kita sibuk nak attire protocol guideline, dalam majlis majlis anjuran orang islam sendiri lintang pukang segala adab sopan tata susila. pui

      Padam
    2. practice what u preach first la. umat Islam sendiri pun tunggang langgang, nak kawal org lain.

      tgk je majlis PDRM. siap ada lelaki yg berkelakuan mcm perempuan (ada yg kata penari perempuan asli), pakai separa bogel, buat tarian lucah atas pentas. rasanya majlis tu bukan anjuran cina non muslim. bila dah kantoi, masing2 xmau bertanggungjawab.

      korang umat islam x marah ke?

      Padam
    3. rasa ramai jugak yg marah kes pdrm tu,isu sambutan tahun baru,isu konsert kpop hari belia,isu tarian di majlis bn dan pr dan mcm2 lagi...so? xboleh nk marah ke dgn isu patrick ni?

      Padam
    4. tanpa nama 329, isu pdrm tu baru minggu lepas atau minggu ni je.. tp dah jadi suam2 kuku kalau x dilupakan. skrg org sibuk nak marah non muslim pulak. mulalah timbul soal hina agama, non muslim ancam org islam bla bla bla

      bab muslim sendiri pun belum setel dah sibuk non muslim

      Padam
    5. marah tu satu hal. ingat kami yang islam tak marah ker? nak berjihad dah ni ko tau tak?

      yang di persoal guide line sempena majlis cny tu.

      da tu, timbul isu terus tarik balik, alasan itu ini. nampak seolah olah kerajaan negeri kedah buat secara ad hoc. tanpa kajian menyeluruh.


      Padam
    6. standard la tu,mana2 isu pun kejap je lepas tu terus jadi suam2 kuku dan dilupakan,masa awal2 je hangat2 taik ayam.sama la isu apa pun,isu listen ke,isu palestin gaza ke,sama dgn la dgn isu ni pun,kejap lagi minggu depan org lupa la lepas ada isu baru,kau ni mcm la baru hidop kat muka bumi ni

      Padam
    7. now org yang beriya-riya boikot MCD pun dah start makan MCD balik. fenomena je semua ni

      Padam
  23. kata-kata kau ada point...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kata2 ko lak satu pun x de point. ulas la sikit

      Padam
  24. ajl, anugerah skrin, jom heboh, himpunan 1juta belia kpop, takda guideline adab susila?

    jadi bahan lawak non muslim jer. islam dihina bukan islam itu tak bagus, tapi penganut islam yang bagi gambaran serong pada islam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahniah BN.. propaganda yang berjaya..
      tu pasal la Islam mudah dijaja dan ditakutkan kat non-muslim..

      Jangan undi pas nanti dia bagi guideline kena potong tangan kena pakai jubah , tak boleh judi tak boleh minum arak etc..

      Undi BN semua boleh buat.. nak beli arak kat 7-11 pon ada jual 24 jam tanpa halangan.. kondom pun ada di jual.. lol.


      Padam
  25. Allahuakbar....kebenaran di pihak islam.......kebenaran pasti menang.......jangan sia2kan hidup untuk mempejuangkan KEADILAN, tapi berjuanglah untuk KEBENARAN.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sementara lu dalam mod:alim ni,wa puji lu.bagus2.kang klu lu dah bertukar ke mod:illuminati...wa kena maki lu pulak.

      Padam
    2. tu aku cakap si Ahmad ni 2 alam

      Padam
  26. kita je yang nak kena jaga hati orang non-muslim ni... woittttt apahal ni?? tolong hormat sikit agama islam..kalau kita nak kutuk agama diorang boleh sangat laa wey..contoh: kaedah tuhan ramai dia tu..kaedah tolong2 angkut tuhan dari atas ke bawah...eh tuhan dia tak boleh jalan sendiri ker? kata tuhan kan!!!!!

    kalau dah byk sangat makan ba*i tu pasal perangai pun mcm bab*

    BalasPadam
    Balasan
    1. jgn nak marah org bukan islam je sbb tak hormat agama kita.tgk sendiri org kita yg dok cemarkan nama baik agama islam.perangai mengalahkan org kafir,kau nak org kafir respect?.

      Padam
  27. JAKIM tak bising pun
    MUFTI tak bising pun
    Ketua Agama pun tak bising juga

    Yang korang bising2 maki2 sampai nak membunuh buat apa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin mereka tak tahu lagi agama kita dihina.

      Bukti dah ada
      Mari kita buat laporan polis.
      Minta Polis/JAKIM ambil tindakan.

      Sapa lawyer kat sini boleh tolong?


      Padam
    2. Ketua Agama nak bising?

      lol...

      Padam
    3. ketua agama islam negeri & negara kenyang terbongkang dalam istana~

      Padam
  28. minta orang kelantan bersuara


    korang kan hebat


    puii

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.