Jumaat, 12 April 2013

33 Sila balik kerja tepat pada masanya

Kenapa kita perlu balik kerja on-time?



Oleh itu mari kita balik on-time, kerja sampai bila2 takkan habis. Kita haruslah menepati masa, datang kerja on-time, balik pun on-time. Kalau selalu sangat pergi kerja awal tapi balik lambat, nampaknya ada masalahlah dengan pengurusan masa kita. Dan bila dah keluar sahaja dari pejabat tu tak payah nak fikir2 sangat hal kerja dah. 

Di barat, budaya kerja mereka amat berbeza dari Malaysia di mana keluarga dan masa peribadi adalah keutamaan. Mereka bekerja bermula jam 8 pagi sehingga 4:30 petang, lepas tu balik. Ada juga pekerjaan yang masanya fleksibel. Mereka juga jarang bekerja pada hari minggu dan banyak masa diluangkan bersama suami isteri, anak2 dan rakan2.

Ramai di antara kita terikut2 sangat dengan budaya Jepun di mana kehidupan kerja adalah keutamaan. Pergi kerja jam 8 pagi, bila dah pukul 6 7 petang baru balik. Ada yang kerja sampai 12 jam dari dari 8 pagi sampai 8 malam, ada juga yang tengah malam baru balik. Hari minggu pun datang kerja, apa yang dikejarnya dalam hidup pun tak tahulah sampai sedikit demi sedikit hilang nilai kekeluargaan. Kerja lah rajin macam mana pun, bila kita nak resign atau apa2 jadi kat kita, mereka akan gantikan tempat kita dengan orang lain je pun sebab kita ni bukanlah penting sangat pada majikan.

Work is just part of life and NOT life. Oleh itu bekerjalah untuk hidup, bukan hidup untuk bekerja. Keluar sahaja dari pejabat, luangkanlah masa berkualiti bersama isteri dan anak serta bersosial dengan rakan2. Ubahlah budaya dan cara kerja kita.












.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Takpelah pergilah buat kerja semula. Teknologi dah pun mengubah gaya hidup dan kehidupan sosial kita...




tags: always leave office on time work to live or live to work is just part of life and not life kerja tugas kehidupan balik datang awal tepat pada masa sosial masa berkualiti family keluarga rakan anak hubungan suami isteri di rumah smartphone mobile phone telefon bimbit facebook twitter mengubah cara hidup kita teknologi iphone tablet android samsung galaxy note s4 tab computer komputer laptop notebook work culture budaya kerja vs negara country western eastern usa japan jepun india

33 ulasan:

  1. Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    3. Apa yg ko mengarut ni hanjeng. kalu berani sgt mai jumpa dgn aku. tak payah nak tunjuk bodoh dkt pempuan.

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    5. kesian ko!cik lynn xlayan ko lah setan terus desperate trus mcm ni.cik lynn layan noob kan noob kan.puiii

      Padam
    6. Apa2 je la mat. sebenar nya ko dengki cik lyn xlayan ko betul x?

      Padam
    7. ko ni kanak2 riang ke nak main2 first wahai cik lynn oi.. nampak sgt iq zero.. booo

      Padam
    8. first komen la anon tanpa nama yang bodo.ko baru belajar nak komen kt blog org ker????

      Padam
  2. kerja aku kadang santai. kadang stress. masa fleksible.tanpa BN tentu aku takda kerja. terima kasih BN.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanpa BN, mak bapak ko merempat tepi jalan....

      Padam
    2. betul tu mat. tanpa bn mak pak aku kekal dungu duduk pprt. takpun merempat dalam felda. aku plak jadi mat pit dan mat rempit ahli putra umno.

      syukur ada BN. aku dijauhi anasir jahat. terima kasih BN.

      Padam
  3. teknologi mengubah kehidupan. manusia jadi sibuk membaca. amalan membaca suddah berjaya diterap

    BalasPadam
  4. banyak rakyat malaysia yg cabut balik awal dari kerja sebab nak main ps kat rumah......noob kunyit, ko hidup kat dimensi mana? alam bunian ke??

    BalasPadam
  5. mana macai2 umno?? tengah solat ke?? la....buat apa solat....buang masa je....kata ulama tersohor pok nik ajiss solat orang umno tak diterima tuhan.....so kita orang umno tak payah solat......

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko dah tengok dosa dan pahala ko?

      Padam
  6. puak pr muka pecah rumah pun xpayah solat....undi pas je terus otomatik masuk syurga.....

    BalasPadam
  7. Dkt u.s gaji besar noob. menganggur pun dpt duit. dkt malaysiA kalu nk harap gaji basik alamatnya xckup blanja mkn minum dan keperluan bini anak2. so terpaksa kerja lbih masa. terpaksa keja 15jam sehari. keja ari minggu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gaji diaorang tak besar mana tapi compare 1,:1 cost of living balance deangan gaji. Makan minum serta keperluan harian tak membebankan..

      Boss dari US pernah tanya aku mcmana orang Malaysia boleh survive dengan cost of living yang mahal? Dia kata contoh harga kereta 3x ganda daripada harga pasaran dunia tapi tengok ramai yang masih mampu pakai kereta mewah..

      Padam
    2. Mampu sebab hutang, segala gala nya hutang. nak kawen hutang, bli keta hutang, nak belajar hutang, beli rumah hutang, nak meniaga hutang... rakyat kaya dgn hutang bukan kaya byk duit.

      hakikatnya hidup mewah tapi berhutang. useless termasuk aku sendiri, berbini pun kena hutang. ini boleh land..

      Padam
    3. tu la midnight, dolu masa kecik2 ko malas nak menabung.. kan dah hutang keliling pinggang.. lain kali bila dpt je duit or gaji, spend sikit untuk menabung or invest. mmg la kite rasa duit tu x cukup, tp tu kite just rasa je, klu ko btl2 komitment n betul2 disiplin, mmg ko akan dpt menabung.

      Padam
    4. kalau ko menabung dari lahir mesti dah dapat beli cincin berlian cam kah mah rm24juta....

      Padam
    5. betul tu belajar menabung dr akak rosmah, pasti anda mampu :)

      Padam
    6. asal berbelanja kurang dari pendapatan, dapatlah kamu menyimpan... sikit2 lama2 jd bukit, dan jgn kacau simpanan tu...

      Padam
  8. masa keje kampeni us dulu kalo aku x balik after kol 6, bos tanya asal x balik lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. dan dalam hati bos, menambah bil letrik aku je bebudak ni balik lewat la hai.. hehehe

      Padam
  9. hmmm... aku keje 9-5... so kalo aku dtg seawal kul 8 pagi boleh la aku nak balik kul 4 ptg kan?... hohohoh... menarik jugak entri nie... :)

    BalasPadam
  10. nasib baik aku tengah tak kerja sekarang ni...

    hihi!

    BalasPadam
  11. hai.. besnya keje masuk jam 8 balik jam 4. weekend off.

    time keje aku 830-6 pm. sabtu 830-100 pm alternate. serius rasa xde life. spend masa sejam bersenam 4 kali seminggu pun dah rasa mcm amik byk masa lepas kerja. huhuhu..

    lebih bagus kerja sikit masa tp efektif dari kerja lebih masa tp byk buang masa

    BalasPadam
  12. UMNO Terus Mara
    Untuk Rakyat Malaysia

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.