Selasa, 7 April 2015

29 Teori spekulasi terhadap kedudukan PM sekarang ini

Semenjak dua menjak ni saya tengok laju je wall feed Facebook saya di update. Kebanyakannya berita pasal GST. Dan pada minggu lepas pula, secara terang2 Tun M mengkritik keras pemerintahan Najib Razak sebagai PM. Dulu Tun M kritik Pak Lah, turun Pak Lah sebagai PM. Sekarang dia kritik Najib lak. Apa yang akan terjadi?!


TEORI 1 : NAJIB DIPAKSA TURUN DARI JADI PM

Tun M sekarang sungguh2 suruh Najib letak jawatan sebagai PM. Kalau korang semua buka hati dan bersembang le kenapa orang tak suka Pak Lah dulu, kebanyakannya akan memberi jawapan : Khairy Jamaluddin. Terlebih sudu dari kuah. Padahal beliau menteri biasa sahaja. Mentang2 menantu Pak Lah. Walaupun dinafikan oleh Pak Lah sendiri dan beliau sendiri, tetapi mentaliti masyarakat kita begitu.

Katalah anda ni anak menteri, walaupun anda tidak mahu layanan istimewa. Jika anda pergi ke tempat2 perkhidmatan awam dan mereka tahu anda anak menteri, gerenti anda akan dilayan lebih daripada orang lain. Sebab anda anak menteri. Orang tolong pun berkepentingan. Macam mak saya. Dulu pernah pegang jawatan besar juga dalam satu badan kerajaan. Selalu dapat hamper sewaktu raya walaupun beliau tidak pernah pilih kasih dalam memberikan projek kepada kontraktor. Lepas dah pencen, jangan nak kata hamper. SMS ucapan raya pun tak ada.

Sebab itu, kalau ditanya pula apa salah Najib? Tepuk rambut tanya selera. Saya tak tulis di sini pun anda dah tahu jawapannya. Berbeza dengan Pak Lah pula, Najib tak mahu berundur. Penulis blog Tuan Kadir Jasin dalam tulisannya berkata, sebab ramai orang yang bergantung kepada Najib yang tidak mahu dia berundur. Ye lah kalau dia berundur, tukar PM, semua projek bawah dia mesti la lambat laun terkubur. Dah la memang banyak projek bawah dia yang dinaungkan dengan nama 1Malaysia.

Dan yang pasti kalau Najib turun, saya berani jamin barulah cerita macam2 tentang dia akan keluar dari mulut orang2 politik. Contoh di Selangor. Khir Toyo. Khalid Ibrahim. Lepas turun je, laju je macam2 kes orang bawak keluar. Macam Pak Lah, tak sangat cuma orang selalu kata beliau tidur dalam meeting. Mungkin sebab beliau tidak sihat dengar khabar. Dan mesti ramai yang nak jadi PM sebab Tun M berkata beliau tak mahu cadangkan siapa PM seterusnya. Takut nanti salah pilih lagi sekali pulak.

Calon PM Malaysia 2020

Tetapi kalau dia turun, siapa yang gantikan dia pula? Dulu sewaktu orang ramai sibuk mintak Pak Lah turun, Dr MAZA dah kasi warning awal2. Kita perlu tengok siapa yang naik jadi PM baru. Kalau tak, masalah sama berulang kembali atau lagi teruk. Jadi kalau Najib turun, dan pengganti ikut adat Muhyiddin Yasin naik, maka kepercayaan rakyat kepada BN neutral balik. Dan BN akan menang PRU seterusnya. Lepas tu PM baru kata berilah peluang untuk dia jadi PM atas dasar menang PRU. Lepas tu buat polisi bukan2. Lepas tu turun. Lepas tu PM baru naik. Ulang sampai kiamat....


TEORI 2 : NAJIB TAK TURUN DARI JADI PM

Rakyat Malaysia <3 PM

Kalau Najib degil jugak tak nak turun, Tun M kata BN akan kalah menjelang PRU nanti. Dulu saya pun fikir BN akan kalah. Setelah baca entry buasir otak:

Saya tahu bahawa BN akan tetap menang walau apa terjadi walau rakyat kesusahan tahap daif sekalipun. Sebab utamanya sistem pengundian kita kira ikut bilangan kerusi parlimen. Jadi kalau hampir seluruh rakyat Malaysia sokong PR sekalipun, BN menang majoriti kerusi parlimen, BN jugak yang akan kekal berkuasa. Dan Najib pun kekal sebagai PM. Dan penuh la wall feed saya "Tunggu la PRU seterusnya saya tak nak undi BN dah!" Drama ulang tayang sangat...

Lagipun sebagai orang Melayu, kita tak boleh undi parti lain selain BN. Kalau BN kalah, nanti orang cina akan memerintah dan mereka akan gabungkan Singapura dan halau semua kaum Melayu keluar dari Malaysia. (kalau saya tak letak #sarkastik kat sini, rasa2 ada tak orang ingat ni bukan sarkastik?...)

Apa2 pun saya hanya boleh tunggu, lihat dan spekulasi sahaja sambil merancang perbelanjaan dapur saya seterusnya untuk elak GST...


29 ulasan:

  1. apa kata kita bawa nuar masuk umno balik..pastu lantik jd pm..sapa setuju

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku suka tengok Tun M serang Siti Najib. Aku sedang menanti Siti Najib dan macai-macainya untuk menyerang balas. Yang ini bocorkan rahsia yang itu. Yang itu bocorkan rahsia yang ini. Kill two birds with one stone...

      Padam
  2. Blum tentu BN kalah cina yg perintah. Kelantan BN xpernah menang ... Tapi yg perintah tetap melayu. dkt sana majoriti 95% melayu. Ekonomi pun melayu yg pegang ... Rumah tinggi2 rumah flat hampir xda. Rumah atas tanah rata tanah sendiri..

    X semestinya BN kalah rakyat melayu akan merempat ... Mind setting perlu di ubah. Utk anon baghal bawah aku ni(kalu ada). X payah nak komen rasis kenegerian sangat.. Kita sama2 org islam yg bersaudara ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dap perintah penang..hang tak nampak ka..

      Padam
    2. Aku xkisah pun sapa perintah parti mana yg naik dap ke parti otak bersatu parti bulan sabit ke . Yg penting parti tu x menyusahkan rakyat mcm skrg ..

      Padam
    3. Parti otak bersatu kah kah kah.... (y)

      Padam
  3. kemalangan helikopter arwah jamaluddin jarjis telah memberi petunjuk beberapa perkara:

    1. hubungan baik umno dgn taikun2 cina kaya di malaysia
    2. misteri siapakah wanita aidana baizieva dari kyrgystan? adakah dia juga mempunyai hubungan dgn politik umno sprt altantuya??

    jangka hayat politik umno sudah hampir berakhir... adakah korg masih xsedar2 lg?

    BalasPadam
    Balasan
    1. jgn la duk buat fitnah bukan2 pak lebai oii..nak masuk neraka ka

      Padam
    2. point no.1 kau aku setuju. macai amno kasta rendah, no mingles, no interaction antara kaum jer banyak yang racist. kawan sesama melayu. boss boss amno relax jer kawan dengan taikun cina, jho low, vincent tan, michael chia, ananda krishan. macai no speak english. kawan kampung jerlah.

      Padam
    3. nuwar berahim kawan dengan cinadoll dan sepol sampai termeliwat tapi macai pr buta kayu je tak nampak

      Padam
    4. hang ni org dah arwah,hang dok fitnah2. kalau menteri tu pi keluar mana2 dlm group. pastu ada pulak pmpn dalam group tu, xkan ada hubungan terus kot? org dah meninggal dah oi..dah la citer pasai dia. citer elok2 ja. Tgk dari sudut dia bangunkan UNITEN semua tu. apa la melayu..hati mesti bau busuk. x boleh ka sekali skali wangi2 sikit

      Padam
    5. Aku kagum ngan Melayoo Dumno yg sanggup kene kencing ngan pemimpin Melayoo Dumno lain sampai mampus asal Melayoo terus memerintah. Diorang ni ade satu karakter yg Melayu lain takde iaitu - BODOH NAK MAMPUS.

      Padam
  4. Kelantan cbi merempat negeri negeri bn, pkr, dap yg lbh maju utk cari mkn, buat onar dan maksiat. Balik undi pas tapi merempat negeri orang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anon baghal detected ..

      Padam
    2. anon macai peliwat detected

      Padam
    3. Anon macai rambut gerbang palsu sentap sanggup kene pijak ngan pemimpin yang sentiasa menipu asal Melayu memerintah detected.

      Padam
  5. pasaipa pak2 lebai suka buat fitnah dan pikir bukan2?..tara tu ja ka mentaliti puak depa? ..pompuan misteri la..skandal la..jgn mcm alim..tapi hati busuk

    BalasPadam
  6. bila mahatir kata anwar liwat azizan, semua macai umno setuju.
    bila mahatir kata najeep rasuah dan perlu jawab isu altantuya, macai amno diam tersipu sipu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila nuwar tibai cinadoll semua tak caya..perlu ada saksi ikut Islam
      bila nuwar liwat sepol semua tak caya..perlu qazaf ikut hukum Islam
      tetiba.....hudud Islam PKR tak sokong
      bila kena kat nuwar berahi sibuk pasal hukum Islam...
      bila nak buat hukum Islam tetiba tak sokong plak
      kena kat nuwar berahi je baru boleh pakai hukum Islam..

      Padam
    2. Kesimpulannya.. bn dan pr dua2 tak betul...kan?

      Padam
  7. Orang2 kat Malaysia umpama dah didoktrinkan bahawa politik partisan boleh mengubah keadaan hidup mereka, sehingga semua benda mahu dikaitkan dengan politik, walhal untuk mengubah hidup mereka memerlukan usaha, keberanian dan kerja keras. Kerana adalah lebih senang untuk menyalahkan orang lain dari menerima kelemahan diri sendiri lalu mengatasinya. Orang Islam dari keturunan Melayu khususnya, seperti hanya nampak politik, politik, politik sahaja dalam kehidupan mereka. Seolah-olah mencari jalan pintas mudah untuk menyelesaikan semua masalah mereka, sedangkan ianya hanya dapat menyelesaikan masalah pada peringkat permukaan sahaja. Sikap dalaman Islam-Melayu negara ini masih lagi malas dan lemah. Malas segala-segalanya; berfikir, bekerjasama, bekerja, belajar, mengkaji, mencipta dan apa-apa jua. Lemah; ketahanan mental, semangat, daya fikir, daya bersaing, fizikal, kreativiti, inovasi. Diterukkan lagi dengan sikap-sikap buruk seperti tidak amanah dalam menjalankan tugas, dengki, khianat, batu api, serkap jarang, label melabel dan semua itu.

    Kelemahan ini telah ditangguk sepenuhnya oleh orang yang mahu menguasai tanah ini kerana mereka tahu kelemahan Islam-Melayu ini. Menggunakan politik partisan sebagai senjata, mereka dengan mudah menjalankan taktik pecah dan perintah untuk menguasai. Ditambah pula dengan mereka telah berjaya menguasai ekonomi (kerana kerajinan dan tolong bantu sesama mereka tetapi menekan sesiapa yang bukan dari kalangan mereka), dengan senang mereka memanipulasi pasaran untuk menimbulkan suasana yang menekan ekonomi dan melemahkan umat Islam ini. Provokasi ekonomi ini berjaya. Melayu-Islam bertengkar sesama sendiri. Mereka tekan lagi dan pertengkaran semakin berapi. Parti politik bagi mereka hanya alat, bukan anutan, bukan betul-betul pun mereka memperjuangkan label parti mereka.

    Malah kelemahan Islam-Melayu ini juga diambil peluang oleh kuasa asing untuk menguasai negara ini. Tali barut mereka berkeliaran di Malaysia. 'Bantuan' kewangan diberikan kepada tali barut2 berkenaan.

    Malas berusaha, tidak berani dan sering menuding jari menjadikan Islam-Melayu makin mundur. Politik partisan ini berjaya menyempitkan, merosakkan dan memundurkan fikiran orang Islam-Melayu. Malangnya mereka tidak sedar-sedar. Terus menyalahkan orang lain untuk menutup kelemahan diri sendiri.

    Buang politik partisan dari diri. Hidup dengan jelas, bebas dan kuat. Jangan malas dan perkuatkan diri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam 1 rasuah ,

      Tadi saya ke bank nak ambil duit, selalu apa yang saya lihat ada melayu bersongkok atau bertudung akan tunggu di depan pintu bank minta derma untuk sekolah atau surau atau tabung kebajikan yang ntahdimanantah.

      Tapi kali ini saya lihat ada india di depan bank, dia buat apa, dia jual muruku untuk menyara keluarganya.

      Dari situ kita sudah boleh lihat gambaran bangsa melayu berbanding bangsa lain. Bangsa lain jika mereka nak sesuatu mereka terpaksa berusaha dan bergadai untuk dapatkan.

      Manakala bangsa melayu, mereka nak free, short cut dan mudah. Itulah yang berlaku sekarang dalam pendidikan, penjawat awam dan perniagaan.

      Dalam pendidikan mereka ada kuota spm serendah 3A boleh ambil degree, ada yang pakai credit je A tak ada, bangsa lain 10A baru pandang. Dalam penjawatan awam berapa ramai yang datang goyang kaki kerana jawatan yang diwujudkan lansung tak diperlukan contoh ft17 di sekolah-sekolah. Dalam peniagaan pun begitu tapak niaga yang dikhaskan kepada mereka disewakan kepada pendatang asing, syed bukhari meniaga untung sapu rugi kerajaan tanggung. Hakikat bro heee.

      KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya

      Padam
    2. kedepan, ko dapat brim x aritu?

      Padam
    3. TLDR. Aku Melayu yg straight to the point cam Madey. Ko tulis lain kali buat point cam Madey tulis dlm blog die. Kalu pnjg2 camtu baik pi tulis novel cinta remaja.

      Padam
  8. Anwar Ibrahim ni lalang.. Boleh pulak Benz Aliff Malik ni nak dia jadi PM. Habisla Msia klu dia jadi PM.

    BalasPadam
  9. DAP penang diam2 naikkan tarif air ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najibun Babun diam2 songlap duit bawak pi Cayman Islands atas nama 1MDB...

      Padam
  10. Bg sy..dua2 parti xleh pki...BN dgn gst, Selangor dgn naik cukai pintu, Penang dgn naik tarif air...semua cari kesalahan masing2 n takde sape yg boleh setelkn masalah rakyat.

    Tp PRU14 lmbt lagi. ..mcm2 leh berlaku. Maybe mahathir xde lg, anwar xde lg, kit siang xde lagi masa 2018..masa 2 kita akan buat decision sapa layak jd PM n takbir negara. Kbykn antara kita adalah pengundi atas pagar...ikut last minit keadaan nak undi sapa kita nak. Yg macai umno n PR mmg sentiasa forever dgn perjuangan masing2..n they just represent 20-30% je.

    Maybe 1 May gov announce gov gaji naik..so masa 2 kata gov bagus plak, pas2 maybe mahathir jd ketua pembangkang, gov jatuh saham plak, pas2 PM x panjang umur n ganti new PM n hapuskn GST, diff scenario plak...so mcm2 leh berlaku in 3-4 years time

    Masa ni noth we can do..maybe paling dekat result PRK permatang pauh n rompin sbgi penanda ukur BN compare dgn result PRU lepas. Tp still xleh ubah gov dlm masa terdekat.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.