Sabtu, 30 Mei 2015

10 5 sebab belajar di luar negara tidak best

Lepas SPM biasanya ada yang lebih suka belajar di luar negera, malah kebiasaannya rata-rata orang akan cakap study luar ni seronok dan fun, malah sebelum ditawarkan study di luar negara pun pasti akan membayangkan semuanya indah, namun ada juga yang merasakan belajar di dalam negara sendiri lebih best daripada belajar di oversea setelah mereka pergi melanjutkan pengajian di negara orang. Berikut adalah perkongsian dan pandangan daripada seorang pelajar dalam bidang Medical yang sudah 3 tahun menuntut di Russia.

Gambar hiasan

1. Study luar negara sukar bersosial dan tidaklah fun mana

Mesti korang bayang kitorang bergaul mesra berparti dengan omputeh2 kat sini. Haha. Dalam mimpi la, sebab diorang punya lah sombong. Kalau nak tengok diorang tegur kita cuma pada hari2 diorang ada festival je, masa tu mood diorang happy kot. haha. Rasanya kat Malaysia lagi best, bebas berkawan, orang2 yang ramah mesra, kira senang la, budaya kita sama, kita senang nak faham antara satu sama lain. Kalau kat sini, buat salah sikit memang kena maki. Jadi memang kena kuatkan semangat sikit lah.

2. Terpaksa berjauhan daripada orang2 tersayang

Dulu zaman duduk sekolah asrama yang boleh dikatakan sebulan 2 kali balik rumah pun dah cukup rindu, hari2 call ibu gayut ngan ibu. Sekarang jarak yang beribu2 batu ni adui lagi la mencucuk2 rindu, tambah2 kalau dah ada pasangan, ada suami, atau ada anak2. Terpaksa berpisah jarak dan masa. Pastu, dengan masalah time zone tak sama lagi, macam Malaysia dengan Russia je beza 5 jam dah. Kita baru semangat nak online nak mesej, orang2 kat Malaysia dah dibuai mimpi. Jadilah kita pungguk rindukan bulan kat sini. Sob sob ;(

3. Sukar menyesuaikan diri dengan komuniti kecil Malaysia kerana beza latar belakang berbeza

Adat merantau, terpaksa bergantung pada komuniti kecil. Kalau ada apa2 berita atau khabar, memang dapat daripada komuniti kat sini, ada masalah kecik nak tak nak kena share dengan kawan2 sekeliling. Tapi agak susah contohnya kita ada masalah kewangan tapi sekeliling kita adalah kawan dari keluarga senang. Kadang2 orang tak faham masalah kita, naya kalau dipandang sinis kan. Kalau duduk dekat dengan keluarga lain la, sebab kita membesar dalam environment yang sama. Jadi memang kena betul2 pandai pilih kawan dan jangan sampai tersalah cakap benda2 yang tak patut cakap, takut tak semua orang boleh terima.

4. Setiap gerak geri diperhatikan

Okay this thing paling stressful especially bagi Fara yang quite secretive and tak suka kalau orang amik tau apa yang Fara buat. Well, bila dalam komuniti kecil biasa lah, senang sangat orang nak tau apa yang kita buat, even kita nak kawan dengan siapa, kuar ngan siapa semua diorang boleh tahu, jadi memang agak stress la. Tambah2 komuniti girl yang suka cakap belakang, ouhhh bahaya sungguh. Tak faham la kenapa nosy sangat, chill la. Setiap manusia kan berbeza beb.

5. Segala masalah2 perkauman

Okay, this thing memang sangat cliche dan tak perlu kot Fara nak ulas panjang2. Tambah2 lagi duduk di negara omputeh yang mostly pandang rendah pada Asian. Tak cerita lagi kisah Islamophobia dan segala perkara2 bias. Kadang2 bila nampak pakai tudung, pemandu bas tak nak amik, kadang2 sambil jalan kena kacau.


Okay, tu saje lah perkongsian sedikit sebanyak. Tapi, Fara share bukan bermakna Fara tak bersyukur dengan apa yang Fara dapat, dan diakui memang banyak perkara2 manis dan peluang yang Fara dapat rasai di bumi asing ni. Cuma Fara nak berkongsi saje, mungkin ada kawan2 yang berminat untuk further study di luar negara, skurang2 nya Fara ada bagi gambaran sikit kan :) Sekian, terima kasih.

Sumber daripada blog Farah Hanim atau Fara dan sedikit olahan.




tags: 5 sebab belajar dalam negara lebih best daripada menuntut melanjutkan pengajian further study luar negara oversea medic student russia

10 ulasan:

  1. Sebab2 kat atas tuh Kita boleh lihat sendiri dekat pelajar2 international yang study kat sini...

    Melainkan!!!

    Kalau kau rupa dah macam omputih and bahasa kw sebijik speaking cun ngam2 British macam queen... American macam mat saleh negro.. German macam hitler...

    Senang gila kau adapt nanti...

    Cuma masalahnye mereka2 yang ade masalah ni bila bahasa ibunda negara tempat kw study pun kw tak paham... Camne nak masuk kamcing.... Duduk lah sorang2 jadi tenuk beku kat russia tuh...

    -Sumber dari budak2 international dekat ipta aku

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu... bahasa pun penting gak... tapi sebelum tu... nak tanya sikit la... "kw" tu apa? bahasa planet mana?

      Padam
  2. Exstudent uni kandang kambing30 Mei 2015 pada 8:43 PTG

    Aku dulu jem pasal rindu makanan Malaysia jer. Mana nak dpt cendol tepi jalan kat oversea tu haih... Yg lain2 tu adaptable, ye la masuk kandang kambing...

    BalasPadam
  3. aq dulu pon mcm ni, pernah menetap dekat australia. keja je. kutip epal. memang betul apa yg fara cakap. duk dekat luar negara memang indah khabar dari rupa. orang sana kebanyakkannya memang sombong. Nak buat mcm2 terasa segan. lepastu x da life lah duk dekat sana. Walaupun duit masyuk tapi kena sabarlah. Skrang dh balik penang lagi best semua ada.

    BalasPadam
  4. Biasa yg amik medik kat luar ni macam *(#&*@ kualitinya. Yg dari UM UKM jgk yg ok nye.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Medik di nizhny medical academy kat moscow tu power, yg siot tu kat ukraine...ko xtau bende xyah nk bising la der..medik um ape barang? Kalo medik ukm tu ok lar...

      Padam
    2. Low class mentality btul 2 org atas ni..nmpk sgt bljr medik nk glemer jer..jd doctor lum tentu lg phui...

      Padam
    3. padanla servis hosp kerajaan lembap..puak2 amik doktor sbb nk glemer je rupanya..keje lembap,,,

      Padam
    4. Ko lagi la dari skolah rendah smpai skolah menengah lembap,tercorot dan bongok.Ko layak ke jd student medic dengan berbekalkan otak lembap yg 'consistent' ko ada skarang ni?

      Padam
  5. Belajar kat luar negara la best, boleh merasa cuaca 4 musim, sejuk, panas, luruh dan musim bunga. Boleh belajar dan faham slang ataupun "foggy speech" orang luar. Macam kat Malaysia kita guna bahasa rojak. Lagi satu, bukan senang dapat peluang ke sana, Cuma 100 orang sahaja yang terpilih setiap tahun, jadi bersyukur sangat-sangat bila terpilih.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.