Selasa, 19 Mei 2015

21 Apabila sikap buruk menjadi lambang sesebuah kaum

Seorang wanita Thai bernama Duangjai Phichitamphon (Jhaky Maxim) telah merakam klip video mengenai sikap pelancong Cina dari negara China yang memotong barisan dan menolak orang lain di sekeliling mereka di sebuah lapangan terbang luar negara. Klip video ini juga telah menjadi viral di negara China dan telah mencetuskan perdebatan di kalangan orang2 Cina di negara Tanah Besar tersebut.



Kita adalah duta kepada negara, bangsa dan agama kita. Walaupun perkara yang buruk dan jahat itu adalah masalah individu bukan negara, bangsa atau agamanya, namun apabila dah terlalu ramai orang dari suatu negara, kaum atau agama itu berbuat perkara yang sama, orang akan generalize atau membuat tanggapan umum yang ia adalah identiti, lambang, simbol dan budaya kepada bangsa dan agama tersebut.

Sebab itu penting untuk kita menjaga keperibadian, akhlak dan tatasusila kita terutama apabila berdepan dengan orang asing dan berada di negara asing kerana kita adalah duta kepada suatu kumpulan masyarakat. Kita adalah duta kepada negara Malaysia, duta kepada kaum Melayu, duta kepada agama Islam.

Seperti mana video di atas, mungkin orang Cina di negara China tiada sistem beratur. Berebut2, tolak menolak mungkin sudah menjadi budaya, amalan dan kebiasaan mereka, sebab itu mereka langsung tiada secebis pun rasa bersalah dalam hati mereka sebab mereka tak rasa pun yang benda tu salah.

Ambil pengajaran daripada video tersebut.

Adakah kita bangsa teragung dan terulung altar terahsia bani jawi tamim bani Melayu mahu dilihat dan dipandang serong dengan pelbagai budaya, amalan dan kebiasaan yang negatif dan buruk oleh orang2 kita sendiri dan orang asing?


Adakah kita ini bangsa teragung jika sampah sendiri pun malas nak buang?
Adakah kita ini bangsa terulung jika nak masuk simpang pun tak bagi signal?

Jangan jadikan sikap dan mentaliti2 buruk ini sebagai identiti, lambang, simbol dan budaya kepada bani Melayu.




tags: warga thailand awek cun comel complaint komplen klip video clip airport lapangan terbang chinese china mainland pushing cut queue potong barisan beratur

21 ulasan:

  1. jimat bateri kalu masuk simpang x bg signal.... bateri kereta akan tahan 30 tahun.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya la bro. Lampu kete aku x pernah tukar. Pukul 8pm pun blom on lagi. Ini kat KL bro. Jimat sungguh. Lampu kete boleh tahan 50 tahun kalo x on ketika maghrib dan waktu gi keje awal pagi.

      Padam
  2. Kencing pun merata2 orang kat China ni.. Makan babi banyak, macam ni la jadi perangainya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Melayu yang tak makan babi banyak je perangai yang macam babi? Dahlah kuat kencing sesama sendiri.

      Padam
    2. komen quat khen chin china mainland detected

      Padam
    3. butthurt meLAYU detected

      Padam
    4. Orang Kristian, Islam dan Yahudi tidak makan babi..

      Padam
  3. aku pernah pergi beijing. pagi2 aku tgk orang sana naik bus pagi2 beratur baik je. satu line. panjang straight. tiap2 bustop. tak pernah aku tgk benda ni jd kt malaysia. siap masa beratur aku tgk ada baca buku, paper. tapi masa aku pergi kedai dia ada yg suka maki2 kalau atk beli. so its depends on the individual actually. kalau setakat seorang tourist yg buat hal tak melambangkan pn keseluruhan kaum tu. china kan ramai penduduk. kalau contoh org jepun baik la, punctual la, hormat each other la kira org respect la bangsa jepun ni. tapi tak kan la dalam satu negara jepun tu tak ada langsung yg perangai abdul rani kulup pulak kan.setiap negara ada je org baik dan ada je org douchebag. biasa la tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yeap...
      Bengong dan assholes ada di mana2...
      Tapi di zaman serba it and social media ni...
      Senang jek nak bangkitkan benda2 yang kecik2...

      Pandai2 lah memasing menilai...

      Padam
    2. "kalau setakat seorang tourist yg buat hal tak melambangkan pn keseluruhan kaum tu."

      ko dh tgk video yg noob bg tu belum?? dlm tu ada sorg tourist ke? argumen invalid

      Padam
    3. 946...kalo x pernah experience..dok diam2 dah la.. bukak utube..bersepah2 orang dok sembang dan bagi contoh tourist cina mainland punyer keje. Invalid?? Haha.. get a life bro..

      Padam
  4. Slm.. Patut kita adalah wakil agama kita. Buruk perangai buruk lah agama.

    BalasPadam
  5. Salam 1rasuah ,

    Bagaimana acuan begitulah kuihnya.

    Belajar lebih kurang result setakat 3A SPM dahhh dapat masuk IPT.

    Di IPT pun lebih main daripada belajar, banyak install game, download lagu dan movie daripada buat asignment. Banyak consult balak daripada lecturer. Banyak pergi tomyam daripada library. Grad result super senior pun dapat tempat dalam kerajaan, kesian murid murid dan hamba rakyat.

    Dah dapat kerja bukannya kerja sangat pun, lebih kepada hobi kameralah, keretalah, bot kontrollah helikopter kontrollah, ada pula buat bisnes luar dan ada yang asyik online 90% kerja 10%.

    Dah pencen, makan duit pencen pergi masjid lebih mengumpat daripada buat ibadat, lebih menyombong asyik nak pulau orang tu orang ni daripada rendah diri, lebih banyak marah budak budak daripada mengajak mereka mendekati masjid, lebih banyak bersyarah daripada dengar syarahan sebab perasan ilmu banyak.

    Bila bangsa lemah dan miskin, salahkan cina, guana demer. Heee

    KEDEPAN ( KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian , SPM 5A degree dan guru , 3A -4A diploma , 1A -2A sijil , 0A buruh amah dan pekerja am ) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.heee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cina amik SPM gak,, result diorang manyak dapat A, kena la salahkan cina. Sapa suruh bagi cina amik SPM. heee

      Padam
    2. SPM cemerlang jadi pedo.heee

      Padam
    3. Off topic sikik..Pernah tinggal di USM, UTM, UM, UKM, UUM sbb terlibat sukan antara universiti.

      Bila masuk tandas uni jer, paham2 slps anak2 cina masuk. Banyak yg tinggal taik. Punyer pemalas nak flush. Ini realiti bro. Sudah berzaman. Calit lubang jubo, siap tinggal taik ngan tisu dlm bowl kasik next member tulung flushkan. Bullshit la.. yg pompan pun 2x5..haha.. wtf!!!!

      Dari segi belajar, mmg derang rajin..Ini aku x nafikan. Tapi untuk jadi pembersih, mmg payah. Jenis pengotor nak wat camana. Kalo dah pengotor asalnya, camana nak lahirkan/jadi manusia yg baik?

      Padam
    4. Bab kencin berak xflush nie bdk2 uitm pown de wat larhhh..muntah dlm sink bnyk gile pstu tggl gitu aje pown ade kau..situ ade cine ker??

      Padam
    5. Ooo..spm teruk la tu, sbb tu perangai teruk. Kalau spm ok tak jadi perangai camtu. Masuk u tp taik tak flush terus tau result spm dia..

      Padam
  6. Only in chingchingland dimana bangsa chingchongland sendiri buat suka hati depa sahaja!

    BalasPadam
  7. Org malaysia pon 20% perangai lebih kurang je xreti nak beratur. Nak plak warga2 emas bajet otai.main serbu je xreti nak bratur... phui..

    BalasPadam
  8. Just ambil pengajaran..sape betul atau salah dlm video 2 hal lain...yg penting mcmana kita bwak diri kita sebagai org Malaysia, org Islam dlm setaipa tindak tanduk kita...zaman skrg benda kicik boleh jadi viral jika ada org buat vidoe...so berhati2 every1

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.