Isnin, 13 Julai 2015

29 Tragedi Low Yat: Jangan bakar lagi api perkauman

Rentetan daripada kejadian 7 orang Melayu menyerang kedai Cina di Plaza Low Yat kerana dikatakan ditipu ketika membeli telefon pintar berjenama Oppo, malam tadi dianggarkan lebih 200 orang Melayu bertindak merusuh hingga menyebabkan keadaan di pusat membeli belah berkenaan menjadi tegang dan panas sehingga menjadi tragedi.


Mereka yang dianggarkan lebih 200 orang tidak mengendahkan nasihat polis yang berkawal di situ agar bersurai sebelum bertindak ganas.
Dalam kejadian pada pukul 12.05 tengah malam itu, dua kumpulan berkenaan saling membaling topi keledar dan turut bertindak memukul seorang jurugambar manakala seorang wartawan yang cuba membantu juga menerima nasib sama.

Beberapa jam sebelum ke­tegangan itu berlaku, sekumpulan kira-kira 100 orang yang diketuai oleh sebuah badan bukan kerajaan (NGO) berhimpun di pusat beli belah itu kira-kira pukul 6.30 petang.

Perhimpunan itu yang berlarutan sehingga 8.30 malam adalah susulan kekecohan yang berlaku semalam dan didakwa bertujuan membantah penipuan penjualan telefon bimbit di salah sebuah kedai di situ.

Polis yang telah bersiap sedia di situ dapat mengawal keadaan dan berjaya menyuraikan kumpulan tersebut yang masuk ke dalam pusat beli-belah tersebut.

Sementara itu, berdasarkan komen-komen di media sosial, kekecohan semalam didakwa bermula apabila seorang pemuda datang ke salah sebuah kedai menjual telefon bimbit di pusat beli belah tersebut kerana merasa tertipu selepas menyedari gajet yang dibeli dengan harga sebenar rupanya tiruan.

Bagaimanapun, aduannya didakwa tidak dilayan oleh penjual di kedai telefon bimbit tersebut hingga menyebabkan pemuda itu berang dan mengambil telefon bimbit yang tulen dan meninggalkan yang tiruan.

Menyedari perbuatan remaja itu, dia kemudian telah dipukul sebelum ditahan oleh pengawal keselamatan pusat beli belah berkenaan dan seterusnya diserahkan kepada pihak polis.

Tidak lama kemudian sekumpulan lelaki datang ke kedai telefon bimbit berkenaan dan melakukan kekecohan di situ sehingga menyebabkan berlaku kerosakan di kedai gajet berkenaan.

Sumber polis pula membe­ritahu, kekecohan semalam sebenarnya bermula apabila dua lelaki warga tempatan telah datang ke kedai alat telekomunikasi di plaza itu untuk membeli telefon bimbit kira-kira pukul 4.30 petang.

Menurutnya, ketika urus niaga itu, salah seorang suspek telah melarikan telefon bimbit yang mahu dibeli namun perbuatannya dilihat oleh jurujual kedai terbabit yang kemudiannya mengejarnya.

“Sewaktu dikejar, suspek yang mencuri telefon bimbit terjatuh dan ditangkap orang ramai. Bagaimanapun seorang rakannya datang untuk menghalang dan berlaku sedikit ketegangan namun kedua-duanya ditahan oleh pihak keselamatan dan diserahkan kepada polis,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Mengulas lanjut, sumber menjelaskan, dalam proses pengecaman suspek, saksi hanya mengecam salah seorang daripadanya dan menyebabkan polis melepaskan seorang lagi lelaki.

“Selepas itu barulah terjadi serangan di kedai telekomunikasi di plaza itu apabila rakan-rakan suspek datang dan menyerang serta membuat provokasi,” katanya sambil memberitahu seorang suspek yang ditahan polis telah direman selama tiga hari bermula semalam.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya akan mengambil tindakan terhadap kedua-dua pihak yang terlibat dalam insiden pergaduhan dan kekecohan di Plaza Low Yat semalam dan hari ini dan menegaskan kejadian itu tiada kaitan dengan kaum sebaliknya cuma membabitkan dua pihak yang bergaduh.

“Keadaan di situ sedang dikawal oleh anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi dan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur. Jangan percaya khabar angin,” katanya melalui akaun Twitternya.

Sementara itu, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Tajudin Md. Isa berkata, setakat ini sebanyak empat individu berusia 22 hingga 25 tahun telah ditahan untuk membantu siasatan manakala empat lagi dipanggil untuk memberi keterangan.

Ujarnya, siasatan dibuat mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan kerana merusuh dan pihaknya percaya akan ada tangkapan susulan selepas ini.

Sumber Utusan Malaysia.

* * * * * * * * * *

1. Aku perhatikan ramai pula orang Melayu kat Facebook bangga dengan tindakan Melayu2 ini kerana dikatakan pejuang bangsa yang hebat dan berani, malah gembira kerana melihat tindakan ini sebagai sesuatu yang menyatu padukan bangsa Melayu.

2. Aku suka bangsa Melayu bersatu padu, tapi orang Melayu patut bersatu di bawah payung Islam, payung ekonomi, payung ilmu, payung keamanan, bukan bersatu di bawah payung keganasan.

3. Kita yang takde kena mengena ni, anggap sahaja kes Low Yat itu kes di antara pembeli dan peniaga, isu individu, bukan isu antara orang Melayu dan Cina secara keseluruhannya.

4. Aku tahu ramai juga Melayu Fesbuk yang menyokong tindakan Melayu Low Yat dan ramai juga Cina Fesbuk yang mempertahankan tindakan Cina Low Yat, tapi kita yang takde kena mengena ni mohon jangan nak menambah2 dan bakar lagi api perkauman.

5. Jangan sampai akhirnya kita mempertahankan orang yang salah hanya kerana orang itu satu bangsa dengan kita. Biar pihak berkuasa buat kerja mereka. Sama ada peniaga Cina atau pembeli Melayu itu yang salah, biarlah undang2 yang menghukum mereka.

6. Korang nak sangat Melayu Cina 1 Malaysia ni bergaduh? Ya, kau mungkin hebat boleh menang bila bertumbuk dengan Cina, tapi boleh ke kau jamin keselamatan mak bapak kau kat kampung? Anak2 kau yang sedang pergi sekolah? Kakak kau di tempat awam? Adik perempuan kau kat tempat kerja?

Kau suka bila tiba2 ahli keluarga kau tengah jalan2 tiba2 kena tetak? Kau pulak lepas tu nak balas dendam tetak je mana2 orang Cina yang kau nampak kat tepi jalan? Sampai bila nak habis?

Adakah kau memang boleh jamin keselamatan keluarga kau? Kau ingat NGO2 melayu dan melayu2 yang merusuh tu boleh jamin keselamatan ahli keluarga kau? Jangan hanya disebabkan orang lain, tak pasal2 orang yang tak terlibat jadi mangsa.

Cuba tengok video ni. Serius, korang ada rasa bangga ke dengan tindakan anak bangsa kita ni? Andai kalau yang di luar itu orang Cina dan yang di dalam kereta itu pula ahli keluarga kau yang takde kena mengena dengan hal tu, apa pula yang kau rasa?


Dengar pesanan bro Scuba Jeff ni berkaitan insiden ini:


Jadilah bangsa yang matang dan rasional, bukan bangsa yang ganas dan beremosi. Semoga Malaysia terus aman makmur hendaknya.

Baca kesinambungan Tragedi Low Yat: Kita mempertahan orang yang salah.




tags: tragedi low yat lowyat #tragedilowyat jangan bakar lagi api perkauman bangsa kaum racist rasis gaduh rusuhan merusuh panas tegang keamanan hormat menghormati scuba jeff

29 ulasan:

  1. kenapa video virus lak ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf, tersalah copy. Sila refresh semula page ni huhu.

      Padam
    2. video dah ok. lokasi n kenapa berlaku boleh sy tau x? nk cri info xjumpa.. teruk lah video ni .adeh

      Padam
    3. ty patrick.. eh prince noob..ggwp..

      Padam
    4. Oh Rozana

      kota Dhaka ini berjarak seribu kilo dari matamu
      tapi tak secenti pun pernah kau tempuh aku
      dari angan-anganmu
      mengenai bisjut & royi semalam
      Oh Rozana

      di sini ada pikiran mengenai bisjut & royi,
      gedung-gedung bisjut & royi, senyuman jejaka bangla
      dan bintang jatuh kunikmati sendiri di taman kosong

      Oh Rozana

      waktu membeli bisjut
      di tampah tua milik
      ibu di kota Dhaka

      juga cinta, ia memberiku satu ketul bisjut, tiga ketul royi

      biarkan aku simpan bisjut & royi
      dusta dan mimpi-mimpi di bawah bantal
      biar kubawa dalam tidur
      Bersama kenangan menjamah bisjut & royi

      Nak bisjut?

      Padam
  2. Ape kne mengena dgn maharaja lawak mega?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saja nak bagi korang yang tengah stress2 ni terhibur sikit haha.

      Takdelah, aku tersalah copy code tadi. Sila refresh semua page ni.

      Padam
    2. gaduh sbb ape abg noob? apsal polis xtlg pn.

      Padam
    3. Oh Rozana

      kota Dhaka ini berjarak seribu kilo dari matamu
      tapi tak secenti pun pernah kau tempuh aku
      dari angan-anganmu
      mengenai bisjut & royi semalam
      Oh Rozana

      di sini ada pikiran mengenai bisjut & royi,
      gedung-gedung bisjut & royi, senyuman jejaka bangla
      dan bintang jatuh kunikmati sendiri di taman kosong

      Oh Rozana

      waktu membeli bisjut
      di tampah tua milik
      ibu di kota Dhaka

      juga cinta, ia memberiku satu ketul bisjut, tiga ketul royi

      biarkan aku simpan bisjut & royi
      dusta dan mimpi-mimpi di bawah bantal
      biar kubawa dalam tidur
      Bersama kenangan menjamah bisjut & royi

      Nak bisjut?

      Padam
  3. Meleis bodoh.. ko nk takbir time tu utk apa? kenduri besar nmpk..racist kt semenanjung dah xda ubat..

    BalasPadam
  4. bangang punya melayu! perangai buruk di bulan ramadhan... apalah yg melayu yang kononnya islam ni blajar drpd ramadhan.. ramadhan dan islam ajar kita apa? bergaduh, bertumbuk, menerajang orang?
    the chinese reputation preceeded them as rich and diligent, the malays???? lazy selfish stubborn race. these traits have been proven true, no matter how much malays tried to deny....
    berubah la melayu, berubah. bukan zaman tok nenek ni wahai pahlawan melayu.
    BERUBAHLAH MELAYU!

    BalasPadam
  5. Melayu yang islam la ni? takbir semasa belasah orang? x pyh tunjuk islam tu semasa mempamerkan perbuatan bongok anda. these malays are not muslim. Jangan memalukan agama saya dengan perbuatan anda, wahai melayu. Islam tidak mengajar keganasan. Islam tidak mengajar kebodohan.
    Semoga Allah swt membalas perbuatan anda, melayu. Amin amin ya Rabbal alamin.

    BalasPadam
  6. Setuju dengan abang otai tu.. hanya yang vengong saja racist.
    Kesian orang yang tak bersalah menjadi mangsa.
    Melayu bersatulah dengan cara yang betul bukannya membuta tuli.

    BalasPadam
  7. melayu sengal bermaharajelela di malaysia...dari menteri sampai rakyat....polis pun tengok je ..apa sop bila berlaku macamni.....x mustahil...akan berlaku rantaian balas dendam jika bangsa lain tengok video ni..hp punya pasal...

    BalasPadam
  8. Beza perjuangan bangsa dan perjuagan agama..bila bangsa yang diagungkan,jadilah racist.Sibuk dengan ketuanan melayu,tapi yang aku nampak yg perjuangan melayu,yang bertumbuk bagai tu..xnmpk mcm orang yg cerdik pon..nampak macam penyangak je..pastu nk bertakbir,ntah2 maksud takbir ko x faham.

    BalasPadam
  9. Akum noob,kaum tsebut telah didoktrin oleh their parents n ancients supaya mnipu klu nk kaya n dlm kes ini, di negara ini,maaf ckp klu kt indo (terdekat) n bnyk negara lain tmasuk negara maju x bagi diorg kembangkn bahasa,budaya n attitude mrk apatah lg edu system. Baby boomers dh lama sedar potensi mrk bila 'bermastautin' di mana2 negara krn itulah tjadi 13-5 ... Bukan Rasis Semata. Aku gen x 70's dh ada sikit2 pengalaman ttg mrk krn itulh SEMUA KAUM N BANGSA beragama Islam jarang diorg tak tipu. Senang cakap google mcmn China layan rkyt Muslim mrk wlu China jauh lebih dulu ada Islam sejak zaman Rasulullah. Bab kedatangan Islam melayu kita kemudian bro. To diorg keep blocking. -anak adam





    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam sedare, bende isu racist ni da lame dimainkan,bukan sejak zaman sedare je..sejak british memerintah lagi..kalau nak tau p bukak google,bace pasal sistem pecah dan perintah. Sistem ni dibuat sebab memang tak nak rakyat bersatu..bangsa diasingkan mengikut ekonomi.Senang,bile ade ape2,isu perkauman dimainkan supaya rakyat tak bersatu. Yang bermasalah ni bukannyer semua,cuma individe je..klau individu tu bermasalah,kenapa kite juga kena buat masalah...kalau kite pun buat masalah,ape beza kite dengan mereka. Percayalah tak semua bangsa cina tu jahat,dan tak semua melayu itu baik.Aku cakap sebab aku melayu..

      Padam
    2. Is that noob? Jwb slm wajib utk semua muslim je,semuanya saudaraku. Ini pndangan ttg perangai kaum tsebut, tidak brsifat mghukum sbb sy xde KT sana sedara,wlupun "tertuduh" diakui polis ada resit,polis hold utk siasat lanjut je n rakannya released early. Sy yg kurang ilmu ni telah diajar ms sklh menengah ttg Divide n rule ialah ialah this n that, tp pd masa skrg,klu kita bercakap maknanya kits rasis,klu mrk buat Onar ITU hak mrk,their premises,barang diorang knp kita gatal nk beli DLL. Semua bangsa ada prangai Hitam n putih, tp bg sy ini bkn individual anymore since bukan kes pertama@terpencil. Sistem sosial usah dipersoal, kalau yg asal sentiasa dicabar. Klu yg street wise mgkn sedar, klu bcampur dgn semua bangsa n lapisan masyarakat.

      Padam
    3. Salam. Anon kat atas bukan aku. Aku takde apa nak ulas lagi, semua point aku dah sebut kat atas. Cuma kalau korang nak berperang sangat, ingatlah pasti akan ada orang yang tak bersalah akan menjadi mangsa, dan Islam tak pernah mengajar kita ke arah keganasan.

      Padam
  10. Dlm hidup di Malaysia dlm kepelbagaian kaum...sikap toleransi kena ada walaupun ada antara kita dah hot semacam dgn certain kaum from previous personal issue. Tp xkan nak tertulis dal buku sejarah masa hadapan yg kejadian 13 Mei berlaku lagi pada waktu skrg sbb isu handphone je? Walaupun sy fhm jika sy beranggapan ker tipu kualiti hp berlaku, benda boleh bincang elok2..x perlu nak tunjuk power nak merusuh mcm ada anak melayu kena sembelih mati kat low yat, bukan sembelih harga. Kalau aku jadi agen jual hp, bagi je la hp baru...habis cite. kalau pentingkan ego n api perkauman..smpi bila x habis.

    So, apa anda dapat lepas gi berdemo kat sana? yg sy tau sure terlepas tarawikh n possible malam lailatul qadar. Yg sy nmpk just nak tunjuk melayu sbnrnya kuat n akan gempur ramai2 kalau ada anak melayu kena tipu..mcm 2? Bg sy...still ada melayu yg belum matang untuk hidup dalam masyarakat majmuk, melainkan dah hampir 100% penduduk malaysia ialah Islam mcm Arab Saudi atau Brunei...

    Ini just pandangan saya...semua org ada pendapat berbeza n berhak memilih/memyokong pendapat org lain yg dirasa bersesuaian...

    BalasPadam
  11. Nak jadi pembela kena la ada ilmu,bukan setakat kudrat tenaga je.Ko kuat macam mana pun,kalau tak dak ilmu..kau akan sentiasa di bawah,takde sape yg akan hormat.Itulah pentingnye ilmu..contoh mudah,ko kuat,pandai berlawan,pandai guna senjata,dan ko keje sebagai bodyguard..ko masih di bawah orang..ade org di atas ko,iaitu bos ko. Tak guna kau nak tunjuk samseng tendang sane tendang sini..orang masih pandang ko lemah.

    BalasPadam
  12. Dah tau industri ni dimonopoli oleh bangsa tertentu,kenapa kite tak bangkit kuatkan ekonomi kite sendiri. Contohnye,kite bukak kedai telefon,adakan persatuan ekonomi kita dan yang penting bersatu. Bukan pi bertumbuk,ape yang dapat,tnjuk hero je...tp dapat lebam2 nak buat ape. Bina perniagaan,tingkatkan ekonomi..barulah melayu gempak

    BalasPadam
  13. Siapa yang selalu melaungkan pasal ketuanan melayu? Selagi melayu ekonomi tak kukuh,selagi melayu sibuk nak jadi gangster,takde ilmu,kena pijak ni negara sendiri,jangan kau laungkan pasal ketuanan melayu...buat malu je. Kalau selagi perangai dan pemikiran tak berubah,pergilah kemana pun...ke ceruk negara sebelah mana dunia pun,melayu akan sentiasa dipijak..mundur dari semua segi. Semuanya bermula dari cara kita berfikir..cara kita melihat dunia.Bukan kita satunya2 bangsa yang ada didunia..Jadi melayu tak menjadikan kita istimewa,jadilah bangsa apa pun,asalkan kita ada ilmu..itulah yg istimewa. Dari sudut pandangan saya,orang yang berilmu tak akan buat perkara yang macam tu..

    BalasPadam
  14. Oh Rozana

    kota Dhaka ini berjarak seribu kilo dari matamu
    tapi tak secenti pun pernah kau tempuh aku
    dari angan-anganmu
    mengenai bisjut & royi semalam
    Oh Rozana

    di sini ada pikiran mengenai bisjut & royi,
    gedung-gedung bisjut & royi, senyuman jejaka bangla
    dan bintang jatuh kunikmati sendiri di taman kosong

    Oh Rozana

    waktu membeli bisjut
    di tampah tua milik
    ibu di kota Dhaka

    juga cinta, ia memberiku satu ketul bisjut, tiga ketul royi

    biarkan aku simpan bisjut & royi
    dusta dan mimpi-mimpi di bawah bantal
    biar kubawa dalam tidur
    Bersama kenangan menjamah bisjut & royi

    Nak bisjut?

    BalasPadam
  15. Melayu ni ada satu tabiat.main suke takbir tak tentu pasal tak kena situasi dan tmpat. Nmpak mcm memalukan agama. Nak gaduh bntai org..pehal lak takbir. Bajet dapat keberkatan dlm membantai org ke? Ramadhan ni oiii..bawak2 la berbincang..mana imannye? Jgn suka main takbir tak tentu pasal.kang nak membunuh takbir..nak mencuri takbir..nak mengamuk pasal bola pun takbir.

    BalasPadam
  16. Setuju dengan apa yang dituliskan di atas... benda kecik punya hal, sangkut semua habis, canang cina tipu la apa la...las last budak tu mencuri.. so cam ner? kalau cina tu menipu sekali pon tak kan sampai merusuh cam tu? settle situ sudah.. bukan semua cina jahat bukan semua cina penipu.. cam tu juga melayu..bukan semua melayu bagus. terkenal dengan PHD. aku ada member melayu buka kedai vape.. selalu lepak kedai dia.. yang aku perasan siapa yang selalu tolong dia, advice apa segala...cina beb.. bukan nak angkat melayu dalam ni... tapi siapa salah, tanggung la.. melayu ke cina ke india.. yang aku hairan apasal takbir?? ingat ni berjihad ke?

    BalasPadam
  17. Aku kalau boleh pun tak mahu juga bunuh berbunuhan. Aku kalau boleh nak kaum cina dihalau dan dibuang dari malaysia, sedikit demi sedikit.
    Mula mula mansuhkan sekolah aliran cina, bahasa serta surat khabar bahasa asing selain melayu dan english, lepastu buang kewarganegaraan kaum cina yang tinggal dan melancong ke luar negara. Jangan berikan taraf warganegara, berikan saja taraf penduduk tetap atau Ic merah dahulu. Kena kan cukai yang tinggi terhadap kaum ni. Hentikan pembinaan tokong dan tempat kaum ni. dan kalau boleh cuba tekan kaum ni dan akhirnya mereka dengan rela hati akan belah ke luar negara. Dan akhirnya, buat saja undang2 seperti ditanah besar cina dengan mengehadkan seorang cina hanya satu anak.

    #Hentikan pembiakan kaum cina
    #lagi banyak lagi susah
    #boikot saja mana cukup
    #cina pupus
    #Impian aku dan kebanyakan bangsa melayu lain

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.