Rabu, 23 Disember 2015

16 Realiti pahit nilai sebuah hiburan dan ilmu

Hari ini lebih ramai yang mendambakan hiburan berbanding ilmu.
Hari ini hiburan lebih mendapat tempat di hati ramai orang berbanding ilmu.
Hari ini penghibur itu diangkat lebih tinggi berbanding ilmuwan.
Hari ini kerjaya penghibur itu lebih menjadi pilihan anak2 muda berbanding menjadi pakar ilmu.
Hari ini terlalu banyak lambakan hiburan bertaraf sampah dan kurangnya ilmu yang berkualiti.
Hari ini hiburan itu menjadi begitu murah dan ilmu itu menjadi begitu mahal dan eksklusif.

Tak dinafikan fitrah manusia itu perlukan hiburan dalam kehidupan mereka, namun apabila hiburan dan ilmu itu tidak lagi seimbang, maka kita tahu ada sesuatu yang sudah tidak kena dalam masyarakat negara kita.

Pelukis: Imanina Shin.


Di kebanyakan negara yang lebih maju, hiburan tidak terhad kepada lagu, drama, filem, animasi, teater, rancangan dan sebagainya, malah mereka berjaya menjadikan ilmu itu suatu hiburan untuk menarik minat masyarakat agar suka dan mencintai ilmu. Mereka terbitkan dokumentari yang menarik, game show tentang pengetahuan am, sains, matematik, geografi, menjadikan kajian2 ilmu lebih menarik dengan eksperimen dan praktikal lalu dikongsikan ke dalam Youtube.

Malangnya di Malaysia pula ilmu tidak dilihat sebagai suatu yang menghiburkan. Menuntut ilmu bukan suatu yang menyeronokkan. Pergi sekolah pun sebab kena paksa. Belajar hanya kerana mahu lulus peperiksaan dan dapat sijil. Hanya hafal teori dan ilmu tidak dapat dipraktikkan. Ada duit lebih sikit, bayar orang lain untuk memperoleh sijil. Tiada orang berminat menjadikan ilmu itu suatu rancangan yang menhiburkan di kaca TV. Jika ada orang cuba menjadikan ilmu itu suatu yang menyeronokkan di Youtube, jadilah seperti komik kat atas atau paling tidak pun kena gelar poyo.

Hard truth. Sadis.


* Komik di atas adalah sedutan daripada buku Buasir Otak: The Komik [REVOLUTION] yang baru. Ada banyak lagi komik menarik di dalam buku Buasir Otak: The Komik ini. Untuk membeli boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags: realiti pahit hiburan vs ilmu seronok paksa youtube artis selebriti segera pengetahuan

16 ulasan:

  1. betul. ilmu sekarang mana orang nak pandang. blog tentang ilmu pon irg tak masuk. blog gosip artis ramai la masuk

    BalasPadam
  2. Noob..nak tanya..kalau dah takde org nak komen kat blog ni,ko nak teruskan lagi ke nak stopkan blog ni?dah makin kurang org komen n makin ngarut je komen aku tgk..
    -lanun-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul juga cakap ko. Aku ingat nak stop je lah. Lagipun kalau aku stop pun takde orang pun yang akan kisah dan peduli. Mungkin masa untuk aku dilupakan sudah tiba dan kewujudan aku selama ini akhirnya hanya menjadi cebisan2 memori di alam maya.

      Padam
    2. bunyi merajuk noob..... jangan noob... belajar dari saitama... 'just an average blogger who serve as an average blog"............

      Padam
    3. Hehehe..aku tanya je..ko jangan la stop pulak..mana aku nak cari blog yg progresif,inovatif,amanah,peduli rakyat mcm B.O ni..
      Idok lee..aku tgk pengomen tegar mcm yg atas aku ni n ayam afrika tu dah makin kurang komennya..kalau tak hari2 ada melepak kat sini..
      Aku pun sebenarnya akan komen bila ada post yg aku rasa nak komen..kadang2 tak sempat kalau lewat update B.O ni..tapi aku suka baca komen orang..yg buat aku berfikir,yg buat aku gelak..
      Tapi kalau komen kentut je........................

      Salam Maulidur Rasul noob..selamat bercuti..tu pandangan aku je..jangan ambil ati..
      -lanun-

      Padam
    4. noob merajuk sebab sirosli duk kentut dlm blog ni... cibai sirosli kaki kentut buat noob merajuk.

      proot dmuka sirosli. legaa..

      -macai noob-

      Padam
    5. Jgn pedulik dgn komen Noob. Berlambak je silent readers.

      Padam
  3. Byk sgt komen mengarut2 skrg...tiba2 malas nak komen ilmiah sy...x habis2 prott kat muka sirosli....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy still baca lagi BO..cuma malas komen skrg sbb bila sy komen asyik dibalas komen mengarut...xde counter comment yg lebih membuka minda sy.

      Tp sy perasan noob tgk promote komik dari pelukis original, so kupasan x banyak n byk topik recycle sebelum ni..so sbb tu sy malas nak komen.

      Tp komen kentut yg byk membantutkan semangat nak komen skrg...seriously

      Padam
    2. setuju dgn ayam aperika. topik banyak amik dari buku. spoiler wei utk yg belum beli lagi huhuhu. dengar tu sirosli jgn asik nak mengentut je.aku jentik konek baru tau..

      Padam
  4. Sebab penerapan nilai hedonism tu tinggi sejak dari awal perkembangan minda lagi.
    Bayangkan, kita ajar anak-anak kita menyanyi ABC kekonon sebab nak anak kita cepat pandai, sedangkan apa yang perlu diajar ialah penggunaan ABC tu dan cara nak kenalpasti.

    Just my 2 cent.

    BalasPadam
  5. Sy juga xsuka dgn komen2 kentut yg spam tu. Menjatuhkan nilai blog ini. Harap pengomen kentut tersebt berhenti melakukannya. Terima kasih.

    - selalu membaca blog ini. Bagus.

    BalasPadam
  6. ini semua salah seriously kuat kentut. prrooooottttt sikit kat muka seriously

    BalasPadam
  7. poyo gila mamat tu letak hasil eksperimen dkt laman web berteraskan viewer mcm kat atas tu. ko penah nampak saintis letak research diorang dkt youtube? lepas tu acah2 kononnya org x suka ilmu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada la. tu testismoni melambak2 dlm fb. produk plak tah apa2 ubat nk besarkan kote la, nak ketatkan vagina la, ubat 1000014 penyakit la. yg heran ramai gak yg like. bodo punya org. haish budak ni aku kentut jugak bdk ni karang ..

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.