Iklan Leaderboard

Khamis, 17 Disember 2015

5 Apabila belajar hanya untuk sijil bukan ilmu

Berapa ramai pelajar kita yang benar2 belajar kerana ilmu bukan semata2 kerana peperiksaan? Berapa ramai mahasiswa/mahasiswi universiti kita yang betul2 belajar demi ilmu bukan semata2 hanya untuk mendapat sijil akademik? Menjadi ahli tidur dalam tugasan bukanlah perkara baru, malah mengupah orang lain untuk membuatkan projek kursus diploma, degree dan lain2 juga bukanlah perkara asing.

Jika hanya dengan wang ringgit kita sudah dapat memperolehi dan membeli degree, maka di manakah kualiti para graduan kita? Apabila tamat belajar dan masuk bidang pekerjaan, temuduga gagal kerana tak boleh jawab, bila dapat kerja pula tak reti nak buat kerja sebab masa belajar dulu pun orang lain yang tolong buatkan assignment.

Pelukis: Nazrul Ali @ Nazha Anua. Layari blog beliau di Kartunster.

Serius, kita perlukan kualiti bukan kuantiti. Kalau tiap2 tahun lahirkan banyak graduan tapi tak berkualiti tak guna juga.

Baca lagi artikel berkaitan berikut:


* Komik di atas adalah sedutan daripada buku Buasir Otak: The Komik Volume 1. Ada banyak lagi komik menarik di dalam buku Buasir Otak: The Komik ini. Untuk membeli boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik

Bagi sesiapa yang pergi Comic Fiesta 2015 pada hujung minggu ni pada 19 dan 20 Disember 2015 di Mines International Exhibition & Convention Centre, ni nak kabo berita baik sikit.

Korang boleh beli buku Buasir Otak: The Komik [RELOADED] & [REVOLUTION] (https://www.facebook.com/buasirotakthekomik/posts/1665273880384622) kat booth DE'GWET X COMICORECLUB bernombor A14 & G29.

Kalau nak beli kena cepat2 takut habis sebab stok terhad. Di samping itu korang boleh beli juga macam2 komik dan zine indie tempatan yang lain yang hebat2 belaka.

Sama2lah kita berikan sokongan kepada pengkarya tempatan kita. Jika bukan kita, siapa lagi yang hendak sokong pengkarya kita? Apa ingat orang Jepun, Korea dan US nak sokong pengkarya kita walaupun kita sokong pengkarya2 mereka? Kalau boleh sokong manga dan anime dari Jepun, drama dan artis K-Pop dari Korea, filem dan lagu dari barat, takkan tak boleh sokong pengkarya kita sendiri?





tags: belajar hanya untuk sijil degree diploma sarjana muda master phd upah bayar beli projek assingment tugasan tahun akhir graduan cap ayam 

5 ulasan:

  1. Balasan
    1. Oh Rozana

      Tanpa sapa dan bertanya…
      kilatan tatapanmu telah bercerita tentang bisjut & royi

      mengadu disaat hadir gundahku,
      menghadirkan bisjut bukan royi seperti yang kuingin…

      tanpa sedar ceritamu
      ‘tentang cintamu yang kian membara padanya’
      telah memikat jejaka bangla

      Oh Rozana

      kau tak peduli setiap kata yang kau urai
      tentang bisjut & royi
      membuat nafasku mendengus perih..

      Oh Rozana

      sekian lama jalinan kita semai,
      kini terlerai seperti bisjut & royi
      alunan lagu rindu
      menarik perhatian jejaka bangla
      dalam sepi aku bertanya…
      berapa lagi tinggal bisjut & royi?

      Nak bisjut?

      Padam
  2. cibai anon menyamar jadi sirosli. prooott d muka ko

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cibai sirosli meyamar jadi anon proott dmuka cEro

      Padam
  3. Ini baru degree..yg nak ambik PHD hampir kebanyakannya nak kejar title Dr. Kalau xde Dr. baik xyah ambil.....

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...