Khamis, 17 Disember 2015

9 Buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat

Ramai orang suka mengejek, mengutuk dan menghina orang lain seperti mereka itu sangatlah sempurna dan darjatnya lebih tinggi daripada orang lain. Kutukan dari segi fizikal seperti gemuk, hitam, bantut, pendek, botak, hodoh serta dari segi emosional seperti bodoh, lembab dan dungu itu sudah sangat biasa bagi sesetengah orang hanya kerana mereka tidak gemuk, putih, tinggi, kacak dan sedikit bijak daripada orang lain.

Namun mereka tak sedar yang setiap perbuatan itu pasti ada balasannya, kalau tak kena pada diri sendiri, siapa tahu segala kutukan itu akan kembali pada ahli keluarga kita. Oleh itu berhentilah dari merasakan diri itu layak untuk mengutuk orang lain.

Pelukis: Dayang Deno. Layari blog beliau di Dayang Deno.


Bak kata peribahasa, buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat. Tapi peribahasa ni bukanlah bermaksud kalau orang buat jahat kita balas dengan jahat, tapi maksudnya kalau orang berbuat jahat pada kita, pasti orang itu akhirnya menerima balasan yang tidak baik atas perbuatannya, kalau tidak di dunia, di akhirat itu pasti.


* Komik di atas adalah sedutan daripada buku Buasir Otak: The Komik Volume 1. Ada banyak lagi komik menarik di dalam buku Buasir Otak: The Komik ini. Untuk membeli boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik

Bagi sesiapa yang pergi Comic Fiesta 2015 pada hujung minggu ni pada 19 dan 20 Disember 2015 di Mines International Exhibition & Convention Centre, ni nak kabo berita baik sikit.

Korang boleh beli buku Buasir Otak: The Komik [RELOADED] & [REVOLUTION] (https://www.facebook.com/buasirotakthekomik/posts/1665273880384622) kat booth DE'GWET X COMICORECLUB bernombor A14 & G29.

Kalau nak beli kena cepat2 takut habis sebab stok terhad. Di samping itu korang boleh beli juga macam2 komik dan zine indie tempatan yang lain yang hebat2 belaka.

Sama2lah kita berikan sokongan kepada pengkarya tempatan kita. Jika bukan kita, siapa lagi yang hendak sokong pengkarya kita? Apa ingat orang Jepun, Korea dan US nak sokong pengkarya kita walaupun kita sokong pengkarya2 mereka? Kalau boleh sokong manga dan anime dari Jepun, drama dan artis K-Pop dari Korea, filem dan lagu dari barat, takkan tak boleh sokong pengkarya kita sendiri?





tags: balasan kutuk hina ejek karma maki hamun fizikal hitam pendek gemuk bantut pipi jerawat botak

9 ulasan:

  1. Bab gemok-2 tu dlu selalu kena , skrg tggu masa dorang dapat balasan .haha jahatnya

    BalasPadam
  2. cibai anon menyamar jadi sirosli. prooott d muka sirosli.

    BalasPadam
  3. Ok la. Ni kartun lambok untuk korang semua.. aku tak reti nak buat alamat internet yang boleh klik tu. korang copy paste la sendiri kat internet explorer korang:

    http://2.bp.blogspot.com/_Xfrzj_ekkN0/TNEA2jwG1eI/AAAAAAAAAJc/Zqsgag-gbpY/s1600/11.gif

    Mmg lawak.. lukisan pn mmg ade identiti tersndiri dan ala2 serabai.

    BalasPadam
  4. X tau nape....typikal org melayu suka sgt part melabel2 dan mengutuk org....mmg la best buat mcm 2...tp kalau hmpir semua org mcm 2, buat org yg high potential moral down, last2 jd mcm mereka pulak. So, mcmana la melayu nak maju. Hebat/pandai kata poyo, smart dikata skema, cekap dikata ribut, comel dikata belon....last2 sangkut kat mat rempit/bohsia..rosak hidup entah ke mana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. cibai sirosli meyamar jadi ayam nigga. proottt d muka ayam nigga

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.