Iklan Leaderboard

Selasa, 22 Disember 2015

13 Mentaliti politik Malaysia yang membantut kemajuan

Tahukah anda negara kita sebenarnya dah lama boleh maju dan jauh lebih maju daripada apa yang kita ada pada hari ini, malah mungkin lebih maju daripada negara2 membangun lain namun ia terbantut akibat sikap dan mentaliti seperti komik di bawah.

Tahun pertama, kedua dan ketiga selepas pilihanraya biasanya adalah tahun di mana rakyat ditekan dan menanggung pelbagai kenaikan harga barangan, perkhidmatan, lesen dan cukai serta bermacam keistimewaan dipotong dan dikurangkan, manakala 1 atau 2 tahun akhir sebelum pilihanraya seterusnya barulah rakyat akan digula2kan dengan penurunan harga, kenaikan imbuhan dan sebagainya. Beberapa bulan sebelum pilihanraya pula rakyat akan ditabur dengan pelbagai janji2 yang kebanyakannya hampir palsu2 belaka.

Pelukis: The Sharkox. Layari blog beliau di The Sharkox.


Kesusahan hari ini adalah demi untuk gula2 pilihanraya akan datang.

Ya, begitulah kelangsungan iklim politik di Malaysia dari dulu sampailah sekarang, baik kerajaan mahupun pembangkang, baik yang berbaris mahupun yang berbakat, masing2 hanya mahu mengisi tembolok sendiri demi survival masing2 daripada benar2 mahu berbakti dan berkhidmat untuk rakyat.

Apa2 jadi pun rakyat kena tanggung dulu, mereka bila2 masa masih boleh dapat projek sana sini, derma sana sini, jawatan sana sini, kenaikan gaji dan elaun sana sini, perbelanjaan ditanggung sana sini.


* Komik di atas adalah sedutan daripada buku Buasir Otak: The Komik Volume 1. Ada banyak lagi komik menarik di dalam buku Buasir Otak: The Komik ini. Untuk membeli boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags:projek ahli politik cukai tahi menteri janji manis harga barang cukai perkhidmatan naik kenaikan pilihanraya manifesto tipu palsu

13 ulasan:

  1. Beramanah laa ..amanah lah benda mudah dikhianati.... Proot~ kat orang bawah~ ah lega~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Proootttt kat muka org bawah lg....aaahhh...lega baq hang

      Padam
    2. Setelah aku trace alamat mmg sah sirosli menyamar JADI anon cibai ProOO00ootTt dimuka cEro

      Padam
    3. cibai noob meyamar sirosli. proot d muka sirosli & ayam aperika.

      -macai sirosli-

      Padam
    4. prroooooooooootttttttt dkt muka seriously & noob

      Padam
  2. Balasan
    1. Hai,,dah kahwin belom? Proot dmuka ayam aperika

      Padam
    2. proooottttt dkt muka aqilah

      Padam
  3. Adehhh..nape la teruk no komentator kat blog ko noob?mana yg lebih berilmiah ni?banyak kaki kentut je..hahaha..
    -lanun-

    BalasPadam
    Balasan
    1. komentar berilmiah dah habis lari sebab xtahan kena kentut dgn sirosli.

      Padam
  4. Tanggung la dosa banyak-banyak ahli politik sekalian kerajaan mahupun pembangkang... menjawab la korang di akhirat nanti...

    BalasPadam
  5. Tetiba aku terfikir, masih ada ke budak muda zaman sekarang yang bila di sekolah ditanya apa cita-cita, dia akn jawab nak jadi pemimpin?

    BalasPadam
  6. Aku dh lama lost faith dlm politikus

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...