Iklan Leaderboard

Sabtu, 19 Disember 2015

13 Lebih semangat mengejar duniawi daripada ukhrawi

Selalunya kita ini bila hal2 yang melibatkan duniawi memang cepat bersemangat, sanggup bangun awal, luangkan banyak masa dan sangat tekun melakukan perkara tersebut, namun bila hal2 melibatkan hal akhirat kita sering malas, lambat, kurang semangat, tidak khusyuk dan lalai sehingga rasa macam tak berapa penting sedangkan ia sangat penting sebagai bekalan kita di akhirat kelak.

Alangkah baiknya jika kita boleh bersemangat juga tentang hal2 ukhrawi seperti mana kita sering bersemangat tentang hal2 duniawi. Peringatan ini untuk kita bersama termasuk juga aku yang sering alpa ini.

Pelukis: Yura Yu. Layari blog beliau di Zexta Tales.


* Komik di atas adalah sedutan daripada buku Buasir Otak: The Komik Volume 1. Ada banyak lagi komik menarik di dalam buku Buasir Otak: The Komik ini. Untuk membeli boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik

Bagi sesiapa yang pergi Comic Fiesta 2015 pada hujung minggu ni pada 19 dan 20 Disember 2015 di Mines International Exhibition & Convention Centre, ni nak kabo berita baik sikit.

Korang boleh beli buku Buasir Otak: The Komik [RELOADED] & [REVOLUTION] (http://buasirotak.blogspot.com/2015/11/buasir-otak-komik-reloaded-revolution.html) kat booth DE'GWET X COMICORECLUB bernombor A14 & G29.

Kalau nak beli kena cepat2 takut habis sebab stok terhad. Di samping itu korang boleh beli juga macam2 komik dan zine indie tempatan yang lain yang hebat2 belaka.

Sama2lah kita berikan sokongan kepada pengkarya tempatan kita. Jika bukan kita, siapa lagi yang hendak sokong pengkarya kita? Apa ingat orang Jepun, Korea dan US nak sokong pengkarya kita walaupun kita sokong pengkarya2 mereka? Kalau boleh sokong manga dan anime dari Jepun, drama dan artis K-Pop dari Korea, filem dan lagu dari barat, takkan tak boleh sokong pengkarya kita sendiri?





tags: semangat tak guna mengejar duniawi hal dunia ukhrawi akhirat bekalan kebahagiaan mencari cari seimbang seronok

13 ulasan:

  1. tu la pasal hurmm .............Creeeettt kat muka Tanpa Nama oppsssie...sowieee >.<

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cibai sirosli admin blog rupanya proott dmuka cEro

      Padam
    2. cibai noob meyamar jadi sirosli. proott d muka ayam nigga

      Padam
    3. Oh Rozana

      Saat matahari mulai terbenam
      Jejaka bangla melihat bisjut & royi
      mereka tak berkedip menatap bisjut & royi
      Hari itu
      kau merasakan bisjut & royi
      Detakan keras jantungmu
      bau nafasmu
      Juga bau sosok jejaka bangla

      Oh Rozana

      Kini tentangmu kujadikan bisjut & royi sebelum tertidur
      Ku membeli bisjut & royi sebelum terlelap
      Bisjut ini, royi ini, jejaka bangla merindukanmu

      Nak bisjut?

      Padam
    4. Tlg stop post nyanyi lagu rozana bisjut ni. X kelakar la

      Padam
    5. oh rozana

      nak bisjut? wakakaka..

      -sirosli-

      Padam
  2. Cambest je komik buasir otak nie

    BalasPadam
  3. elakkan diri kita jadi macam tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh Rozana

      keheningan malam ini yang membuatku sedih
      sembilu rasa mengiris bisjut & royi di relung hati
      bangla teriak dan ingin tumpahkan segudang tangis
      mengapa jadi bisjut & royi terasa miris

      Oh Rozana

      Bisjut & royi berkecamuk di dalam jiwa
      Galau dan gundah mengelayuti sukma
      Meradang dan Kecewa akibat bangla
      Pandanganku melayang jauh ketatapan hampa
      Imajinasi melayang bersama bisjut & royi

      Oh Rozana

      Pedih…Hati ini
      mengapa jadi pedih yang kurasakan
      Mengapa jadi sepi dalam hiruk pikuk keramaian jejaka bangla
      mengapa berubah jadi bisjut & royi
      mengapa semua menjadi tak indah tuk kupandang

      Oh Rozana

      Aku terpaku sendirian dalam pekat malam .
      Terkurung dalam dekap risau kegalauan
      Terkungkung dalam kepedihan dan kesedihan
      Terpasung di sudut kedai bisjut & royi

      Oh Rozana

      Kegundahan telah membunuh rasa kantuk
      mungkin kuterjaga semalam suntuk
      mencari seketul bisjut & royi
      dalam hening sunyi ku berlari membawa bisjut & royi
      dalam duka ku cuba memakan bisjut & royi
      coba bertahan dan temukan seketul bisjut
      dalam asa kuberharap dapatkan bisjut & royi

      Nak bisjut?

      Padam
  4. Sama sama kita saling mengingati Allahu Rabbi :'(

    Cool Guy

    BalasPadam
  5. "5 min, 5 min" tu memang ayat legend org malas bangun.
    Hahahaha

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...