Iklan Leaderboard

Rabu, 23 Disember 2015

5 Teknologi yang boleh membaca fikiran manusia

Perasan tak bila kita taip kat enjin carian Google, kadang2 baru taip 3 4 huruf dia dah bagitau perkataan apa yang kita nak taip? Ya betapa canggihnya teknologi kita yang ada pada hari ini sehingga boleh baca fikiran kita dan tahu apa yang kita mahu taip dan cari di Internet. Mungkin lepas ini kita tidak perlu taip pun lagi kerana komputer sudah tahu niat kita dan terus carikan maklumat untuk kita.
Pelukis: Prince of Noob.


Kartun di atas itu adalah antara pengalaman aku suatu ketika dulu ketika mengajar kursus komputer dan ICT bagi warga emas. Masa tu komputer dan Internet masih agak baru lagi, maka banyaklah kursus komputer yang diadakan untuk warga emas sejajar dengan kempen kerajaan untuk meningkatkan tahap kecelikan IT di kalangan masyarakat.

Banyak gelagat dan telatah yang melucukan terutama ketika mengajar warga emas yang tidak pernah melihat komputer, menekan keyboard dan menggerakkan mouse seumur hidup mereka. Ada yang menampung mouse dengan tangan mereka kerana gerakkan mouse hingga terkeluar dari meja dan tidak tahu mouse itu boleh diangkat, ada yang takut nak tekan keyboard sebab risau tersalah tekan dan macam2 lagi.

Namun kini rasanya banyak dak berubah. Jangan kata warga emas, kanak2 yang belum bersekolah lagi sudah pandai menggunakan komputer, internet dan segala gajet ICT.


* Komik di atas adalah sedutan daripada buku Buasir Otak: The Komik Volume 1. Ada banyak lagi komik menarik di dalam buku Buasir Otak: The Komik ini. Untuk membeli boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags:teknologi boleh baca fikiran google taip autocomplete perkataan huruf internet warga emas

5 ulasan:

  1. Betul ke ko lukis noOb?








    ProoooooooooTTTTTTT creeeeeeeeeeeeeeeeTTTTTT arghh lega baq hang

    BalasPadam
    Balasan
    1. cibai anon atas aku meyamar jadi noob pastu sirosli meyamar jadi anon. prooottt d muka sirosli & ayam aperika

      Padam
  2. cibai ayam aperika meyamar jadi sirosli. prooootttt d muka sirosli. legaa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cibai sirosli admin blog rupanya proott dmuka cEro

      Padam
  3. pas taip resipi makcik taip perkataan buah pulak tgk apa yg kuar ghahahah

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...