Khamis, 24 Disember 2015

7 Bangkit dari kegagalan bukan dengan cakap sahaja

Kegagalan itu perkara biasa dalam hidup. Gagal dalam peperiksaan, gagal dalam pertandingan, gagal temuduga kerja, gagal dalam percintaan, gagal dalam rumahtangga, gagal dalam kerjaya. Boleh kata semua orang pernah merasai kegagalan, bezanya sama ada besar atau kecil kegagalan itu, dan bagaimana kita menempuh dan mengatasi kegagalan itu.

Gagal itu bukan bermakna tidak boleh bangkit memasang cita-cita untuk berjaya, namun cita-cita akan terus gagal jika tidak disertai dengan semangat kesungguhan dan usaha keras. Janganlah hanya pandai cakap sahaja untuk sedapkan hati tetapi langsung tiada usaha untuk ke arah itu.

Pelukis: Kawa. Layari blog beliau di blog Kawa Ain.


Seperti yang kita tahu, ramai tokoh2 dalam dan luar negara yang bangkit dengan kegagalan dan menjadi seorang yang luar biasa seperti Bill Gates, Steve Jobs dan Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary. Maka ramai jugalah orang yang gagal mengambil inspirasi daripada kisah mereka dengan mengatakan;
"Bill Gates, Steve Jobs, Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary boleh berjaya tanpa pendidikan formal, mesti aku juga boleh berjaya!”

Namun tidak guna jika kita hanya menjadikan kisah mereka hanya sebagai penyedap hati untuk mengatasi kegagalan kita tetapi tidak pula mahu berusaha dan bangkit dari kegagalan seperti mereka. Malah jangan pula berhenti belajar hanya kerana terdorong dengan cerita mereka. Mereka itu adalah seperti 1 dalam seribu, atau mungkin sejuta. Berapa ramai lagi tokoh yang anda kenal gagal dalam bidang akedemik tapi akhirnya menjadi seorang usahawan yang luar biasa? Tentu tidak ramai.

Dan tidak semestinya semua yang berjaya itu adalah seorang yang pernah gagal dalam bidang akademik. Ada ramai je orang yang berjaya dalam akademik malah berjaya juga menjadi tokoh yang luar biasa di masa depan.

Kuncinya adalah semangat kesungguhan dan usaha keras. Gagallah macam mana pun, tanpa semangat kesungguhan untuk bangkit maka tiada apa yang akan berubah. Berjayalah macam mana pun, tanpa usaha keras kita tidak akan terus berjaya.

Baca artikel yang agak menarik ini - "Usahawan Berjaya Tidak Memerlukan Pendidikan Formal?"


* Komik di atas adalah sedutan daripada buku Buasir Otak: The Komik [REVOLUTION] yang baru. Ada banyak lagi komik menarik di dalam buku Buasir Otak: The Komik ini. Untuk membeli boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags: kegagalan gagal berjaya kejayaan bangkit bill gates usahawan kaya tokoh usaha kerja keras semangat kesungguhan passion

7 ulasan:

  1. biasala meleis. kuat berangan. malas berusaha. bkn senang nk kaya mcm bill gate tu suma. byk cabaran dlm idup. stakat pung pang3 dlm fb baik xpyh. tapi yg aku nampak. org jenis suka berniaga senang nk kaya..

    sapa yg komen kentut kote dia itam ..

    -wakil sirosli-

    BalasPadam
  2. Meleis kuat berangan..usaha ada..tapi tak sepenuh hati..sentiasa takut gagal..tak berani mencuba sesuatu yg besar..tak semua meleis tapi mostly mcm tu..
    Tak cakap kat orang..aku pun masih dalam kategori tu..walaubagaimanapun aku masih berusaha utk keluar dari safezone yg dicipta oleh pemimpin2 kita agar meleis terus lalai..
    Banyakkan berkawan dengan bangsa lain..banyakkan membaca..banyakkan berusaha..insyaallah pintu rezeki terbuka luas..lagipun 9/10 punca rezeki adalah dari perniagaan..
    Hahaha..sampai je rumah terus layan BO..dari pagi takde masa melayan blog kegemaran aku ni..
    -lanun-

    BalasPadam
  3. haha. true. org gagal yang jadi feymes mostly sbb ceburkan diri dalam bidang business. bukan tetiba ckp 'oh, takpelah.. si polan dlu mcm ni jugak. berjaya je.'

    :) the true hardship is to go through something on your own, falling down and raise up on your own.

    BalasPadam
  4. eorang budak yang berusia 7 tahun ingin
    sekali mengetahui apakah maksud
    BEROMEN... kOTE, CIBAI. Lalu dia terus
    bertanya kepada ibunya... Aiman: Mak
    apa maksud BEROMEN?? lalu c ibu
    menerangkan...BEROMEN itu maksudnya
    MEMASAK nak.. (Kerana c ibu tidak mahu
    c anak mengetahui maksud sebenar
    perkataan kotor tu). AIMAN: KOTE tu apa
    mak? IBU: KOTE tu PAYUNG. AIMAN:
    CIBAI tu apa mak? IBU: oh.. CIBAI itu
    KETUA KAMPUNG. Esok pagi harinya ketua
    kampung ke rumah mereka dengan
    membawa payung lalu ketua kampung
    memberi salam.. KETUA KAMPUNG:
    assalamualaikum AIMAN: Walaikumsalam
    CIBAI.. KETUA KAMPUNG: (trkejut berok
    ketua kg tp dia fikir mgkin dia salah
    dengar)mana mak bapak kau? AIMAN: ada
    BEROMEN di dapur. (Ketua kampung
    terkejut dengan kata2 c AIMAN) lalu
    bertanya lg.. KETUA KAMPUNG: Tolong
    panggilkan mereka. AIMAN: Mak !!! CIBAI
    datang. (ketua kampung bertambah
    marah dengan kata2 c AIMAN lalu ketua
    kampung pun balik tergesa-gesa tanpa
    membawa payung). AIMAN: CIBAI... KOTE
    kau tertinggal... KETUA KAMPUNG: kurang
    ajar!!!!

    BalasPadam
  5. Proootttt...aaahh lega baq hang

    BalasPadam
  6. bill gates, mark zuckerberg, tu diorang dari kecik diajar tentang programming secara private tutor jd bila masuk U diorang ada basic dan advantage dari budak2 lain yg baru mula belajar tentang komputer programming.

    BalasPadam
  7. Sy tau...kebanyakan melayu jenis yg banyak sembang..outputnya x seberapa je. Susah nak cari org melayu yg rajin berusaha mcm org cina...jgn smpi terlambat, nanti jd mcm singapore.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.