Khamis, 8 November 2018

5 Gunakan kentang untuk menggantikan bateri

Tahukah anda, kentang boleh menghasilkan tenaga elektrik dan boleh dijadikan bateri? Kalau tengok kat Youtube, ramai orang telah menghasilkan video eksperimen tentang bateri kentang boleh menyalakan lampu, malah

Persoalannya betul ke boleh kentang boleh hasilkan tenaga elektrik?

Betul ke kentang boleh menyalakan mentol lampu?


Cuba tengok video ini dulu:



Hebatkan?

Dengan menggunakan 2 biji kentang sudah boleh menyalakan sebuah mentol 220 volt. Lepas ni kalau bateri korang habis, boleh la ganti dengan kentang masuk dalam remote TV atau jam dinding.

Tapi, betul ke video tu?

Secara saintifiknya kentang memang boleh menghasilkan tenaga elektrik, tapi adakah ia cukup kuat untuk menyalakan lampu mentol?


Jom tonton video geng Hypoxia Syndicate melakukan eksperimen bateri kentang ni untuk membongkar sama ada betul ke tidak kentang boleh jadi bateri.






P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik (ENIGMA) yang baru di sini - http://bit.ly/buybotk6.

https://buasirotak.blogspot.com/p/buasir-otak-komik-enigma-sambungan-1-2.html

https://buasirotak.blogspot.com/p/blog-page_84.html




tags: eksperimen bateri kentang potato battery nyalakan lampu mentol light bulb 220v experiment hypoxia syndicate sciencebuster

5 ulasan:

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.