Khamis, 16 Mei 2013

39 Sistem pendidikan dan sekolah aliran tunggal

Pertamanya aku ingin mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru, cikgu, pendidik, pentadbir, kerani, office boy dan baby sitter seluruh Malaysia. Terima kasih kepada para guru yang telah banyak berjasa mendidik kita semua menjadi orang. Namun aku rasa kasihan juga kepada para guru kerana tugas mendidik anak murid semakin lama semakin mencabar dengan perangai budak2 sekarang yang pelik2, ditambah pula dengan sikap segelintir ibu bapa budak yang sama bangang juga, pentingkan diri dan suka salahkan cikgu kalau anak mereka tak pandai atau jahat.


Oh tak lupa juga kepada cikgu2 yang pernah melempang aku di jamban sekolah dulu, nak baca kisahnya baca di entry "Selamat Hari Sifu" setahun yang lepas.

Dan bila bercakap pasal guru, sekolah dan pendidikan ni, seperti yang aku pernah cakap sebelum2 ini, aku amat setuju kalau diwujudkan sistem sekolah aliran tunggal sahaja di mana hanya ada satu sekolah kebangsaan sahaja untuk kaum Melayu, Cina, India dan lain2 bagi mewujud dan memupuk semangat perpaduan antara kaum sejak kecil lagi.

Ini kerana dengan sistem sekolah vernakular yang diamalkan sekarang, dari kecil lagi kita dah pisah2kan antara orang Melayu dengan orang melayunya, orang Cina dengan orang cinanya, orang India dengan orang Indianya, so what to expect? Macam mana kita nak harapkan semangat perpaduan tu semakin rapat bila dah masuk sekolah menengah, IPTA/IPTS dan seterusnya ke alam pekerjaan? Malah sebenarnya ia semakin mencapah jauh dan semakin jauh. Itulah hasil buluhnya apabila rebungnya sudah dilenturkan mengikut acuan sebegitu.


Cuma sistem sekolah aliran tunggal ini sepatutnya sudah patut dilaksanakan sejak dahulu lagi semasa negara mencapai kemerdekaan. Ini kerana bila ia baru nak dibangkitkan setelah 55 tahun merdeka, lebih2 lagi bila masa selepas pilihanraya majoriti orang Cina tidak lagi menyokong BN, tu yang ramai orang bising kerana berunsur politik. Dan ayatnya "Hapuskan SJK kerana perlembagaan tak iktiraf" juga mungkin tidak sesuai. Kita bukan hendak hapus SJK, tapi transformasikan Sekolah Jenis Kebangsaan ini kepada Sekolah Kebangsaan. Boleh baca juga artikel encik BanKami yang juga mempunyai pandangan yang hampir sama dengan aku dalam hal ini.

Dan mengenai sistem pendidikan kita pula? Mungkin kartun di bawah dapat memberi gambaran tentang sistem pendidikan kita di mana semua murid dianggap sama rata dan perlu dinilai menggunakan tahap penilaian yang sama. Memang tak dinafikan sistem pendidikan kita terlalu exam-oriented, tapi bagi aku mungkin ada bahagian yang boleh ditambah baik. So sila beri pandangan dan pendapat anda.

Our Education System

Akhir sekali, sekali lagi buat semua guru2 di Malaysia, Selamat Menyambut Hari Guru...





tags: sambutan selamat hari guru 16 mei cikgu sifu sifoo warden sekolah rendah jenis kebangsaan cina tamil hapus sistem vernakular aliran tunggal menengah pengajian tinggi ipts ipta universiti kolej politeknik alam pekerjaan kerja swasta gomen kerajaan our education system cartoon animal lagu najwa latif upin ipin terima kasih cikgu exam examination test oriented vs quality oriented happy teachers day

39 ulasan:

  1. btw, sekolah satu aliran tidak mampu untuk memupuk semangat bersatu padu...buktinya??? time aku sekolah dulu, sekolah kebangsaan, semua bangsa campur2.....ada sorang budak cina nak kawan ngan aku, tapi aku x layan.....malahan aku maki hamun dia sampai nangis....aku jugak pernah maki hamun budak keling kelas sebelah....kawan aku kat sekolah semua budak melayu je.....cikgu pun yg aku respek cikgu melayu je.....klau cikgu bukan melayu yg mengajar, aku x tumpukan perhatian dan sengaja kasi fail subjek itu.....tapi aku berusaha lulus klau subjek yg diajar cikgu melayu....ini bukti sekolah satu aliran gagal mendidik murid berbilang kaum untuk bersatu.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu kau je mat, org lain tak.....

      Padam
    2. Pon, aku rasa sekarang baru nak standardize sistem pendidikan macam nak gali kubur sendiri: gov.. Smakin benci lah org2 cina dgn gov..Atau mmg gov nak sakitkan hati mereka? Kuasa punys pasai, dendam sana sini. Tp kalau niat gov tak betul, confirm smakin teruk racism kelak.

      Ahmad? Ko ni tak habis dgn perangai sewel ngko.. Dulu tak sesewel ni? Kalau aku ada saham sekali dalam menyebabkan ngko jd sewel cam ni.. Aku sgt menyesal teramat sgt..cukup2 lah saudara

      -beruk thehell

      Padam
    3. better benci sekarang dari terus benci selamanya?

      Aku pun tak paham dengan sesetengah perangai Melayu ni,nak jaga hati bangsa lain buat apa padahal benda yang dicadang untuk kebaikkan?

      Isu satu sekolah bukan sekarang baru up,dah berkurun benda sama duduk jadi Polemik.

      Nak Keistimewaan Melayu dihapuskan,tapi Keistimewaan bangsa sendiri tak sanggup korbankan macamana?

      Ko jawab sendiri sampai bila KILANG2 Rasis ni nak dibuka.

      Padam
    4. ko melayu atau melayu ada agama islaM? bodo mcm lembu kita baik ngan diorg x abis patut berbaik ajak masuk islam, bodo piang

      Padam
  2. saya setuju , sekurang-kurangnya semua bangsa dapat belajar matematik dengan kaedah yang sama dan mereka share bahasa ibunda mereka dgn pelajar bangsa lain !

    BalasPadam
  3. dulu pun ada amoi cun syok kat aku, tapi aku x layan.....aku layan awek melayu je......aku memang rasis gile walaupun pendidikan sivik selalu dapat A+......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak nampak pulak sivik ko A+, cetong yo yo oo

      Padam
  4. tapi pasal pendidikan, aku rasa setiap sekolah, mesti ada pembahagian kelas, kelas depan untuk pelajar pandai, kelas belakang untuk budak bodoh dan bermasaalah.....sampai satu tahap wujud animositi antara budak kelas depan dan budak kelas belakang, macam pernah jadi kat sekolah aku dulu.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko mesti asik kene masuk kelas belakang skali kan?

      Padam
  5. noob umur 32 ye sekarang??? hehe....nampaknya gua muda sikit......tapi u buat post hari guru ni, gua memang bengang gile.....banyak gile kenangan hitam masa zaman persekolahan.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ads aku ksah...

      Aku xksah la syialll !

      Padam
    2. tengok gaya kau komen pun boleh tahu kau banyak gile kenangan hitam mat.....

      Padam
    3. kenangan yang dicarik atau direka

      Padam
  6. Terima kasih kpd cikgu adib yg menghempuk
    kepala saya menggunakan papan kayu ketika saya darjah6 subject kemahiran hidup..

    Terima kasih juga kpd cikgu zul yg menghentak belakang saya menggunakan tangan nya. Serta menyebat bontot saya kerana fail mathematic.

    Terima kasih kpd cikgu rosli kerana mendenda saya ketuk ketampi 100kali kerana membuat bising dlm kelas serta merotan tapak tangan sayA 6das kiri kanan kerana xsiap kerja sekolah.

    Terima kasih kpd cikgu hasan kerana mengunting rambut saya style ala skinhead kerana berambut panjang.

    Terima kasih kpd cikgu usop kerana merotan menampar sedas dua dimuka serta mencubit perut saya kerana ponteng subject math(alasan g solat dkt musolla)

    tu zaman dulu... zaman skrg? ko tunggu aku repot dkt polis.. ko igt anak aku ni apa. punch bag? jentik pun aku x pernah...sial punya cikgu

    Kah kah Kah

    BalasPadam
    Balasan
    1. keburukan cikgu je yg ko kenang.....ko tau x betapa susah payah cikgu mendidik ko sampai ko boleh menulis komen ni????

      Padam
    2. cian kau mat, tak paham maksud komen.....

      Padam
    3. mat ni reti baca jek..tp x faham ape pun

      Padam
  7. setuju dgn hanya wujudkan satu sek keb aje tp jgn dibuang subjek bahasa mandarin dgn bahasa tamil. subjek ini dibuka utk semua pelajar yg berminat. melayu india boleh belajar mandarin, cina india boleh belajar bahasa jawi@ arab. itu yg terbaik.

    BalasPadam
  8. aku sarankan hapus bahasa tamil dan bahasa cina.....dua2 bahasa nampak x berguna dan membuang masa pelajar.....dan kekalkan bahasa arab......dan jugak pendidikan islam WAJIB untuk semua pelajar muslim dan non-muslim.......mohon jangan gantikan pendidikan islam dengan subjek lain......

    BalasPadam
    Balasan
    1. bahasa cina guna tu bayangkan pasaran cina kalau rakyat malaysia excelent masuk pasaran cina leh jadi billioanire woh.. jual barang rm1 pun leh kaya raya..

      Padam
  9. aku teringat lagi kata2 kawan aku "ramai cikgu kat malaysia ni jadi cikgu sebab TERPAKSA jadi cikgu, hakikatnya mereka x ingin jadi cikgu".......

    "bila x ikhlas jadi cikgu, x ikhlas mendidik murid, tu yg murid jadi setan...."

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaa yg ni aku setuju...
      golongan 'cikgu terpaksa' ni mmg ramai kat malaysia, cikgu yg benar2 nak jd cikgu adalah diorang yg berkelulusan UPSI dan mana2 yg study pasal education, bukan mcm golongan yg amik KPLI....yg tu kebanyakannya terpaksa semata mata.....kebanyakannya la, bukan semua........

      Padam
    2. mase aku skolah rendah dulu ade sorang chegu tu suke sgt kaco sorang budak pempuan ni, budak tu kira paling lawa la, rmbut pnjang ikat tocang...

      ade satu mase tu chegu tu bagi cincin kat budak pempuan tu, kekonon propose laaa...tegedik sane tegedik sini, waktu rehat pun sempat lg nak bercanda, chegu lain lain tu pulak buat dekkk je, biar je....

      nasihat aku kat chegu chegu pedo luar sane, udah udah ler buat perangai cam sial gi ngorat budak bwh umur centu, tanggungjwb korang tu mndidik & mngajar, bukan makan budok...amanah la skit, korang nak ke anak anak pempuan korang nnt kene kacau? iye la walopun korang tu terpakse je jd chegu pn, tlong la amanah dgn keje korang, jangan jadi pedo....

      selamat hari guru....

      Padam
    3. Tanpa Nama16 Mei 2013 8:35 PTG

      sebelum ada upsi, agak-agak dari mana bakal pendidik kat malaysia ni keluar?

      Padam
    4. yang masuk upsi pun ada terpaksa.. mak bapak suruh jadi cikgu la apa selain jadi cikgu je mudah hidup lol.. yang diraong nampak la dah kerja separuth hari je.. tapi bila jadi cikgu menyesal pulak hahaha

      Padam
  10. Boleh je buat kalau non-Melayu sanggup nak hapuskan keistimewaan dorang so apa alasan Melayu untuk tidak hapuskan keistimewaan dorang sendiri.

    Masalahnya masing2 tak nak membaur sesama sendiri.

    Soal Keistimewaan Melayu tu sebenarnya Bayaran Balik orang melayu terhadap bangsa Non-melayu ialah STATUS Warganegara yang diberikan kepada mereka dahulu..itulah yang dinamakan Kontrak sosial..memang tak leh sentuh pun coz itulah perjanjiannya.

    Tapi bagi aku tak kisah jika keistimewaan Melayu mahu dihapuskan(Aku sampai sekarang tertanya2 apa istimewanya Keistimewaan Melayu tu?) tapi orang kata Melayu SPM gred 3 tapi boleh masuk universiti itulah keistimewaan Melayu..istimewa kepala bapak mende kalau course dapat pun course Paling Low class dalam Universiti..istimewa kepala bapak mende?

    Oklah,sekiranya orang2 Melayu sudi hapuskan hak istimewa mereka yang langsung tak istimewa tu..sudikah mereka orang2 Non melayu menghapuskan hak istimewa mereka seperti sekolah dan monopoli dalam perniagaan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh baru dapat Info,Baru aku tau apa sebenarnya HAK ISTIMEWA ORANG2 MELAYU tu..Rupa2nya KUASA politik..Benda yang selama ini ANWAR dengan NAJIB duk berebut.

      Menurut undang2..PERDANA MENTERI dan MENTERI BESAR(Negeri2 punya Sultan) hanya dibolehkan kepada Rakyat Malaysia yang berbangsa Melayu/Bumiputra dan Beragama Islam.

      Oh Patutlah dok dengor2 RASIS sangat....Baru ku paham..Kuasa politik+Kuasa ekonomi...Memang Power ler....owhhhhhhh

      Padam
    2. ko baru tau???? ciannye....

      Padam
    3. zack yg lejen pun baru tahu benda basic mcm ni??? xlejen mana la si zack ni

      Padam
    4. zack hang biaq betoi wakakakakakak!

      Padam
    5. Kan aku tau sendiri tu,tak payah korang tolong gitau pun kehkehkeh

      Padam
    6. ingat selam ni dah tahu lol..
      rupernye masih tak tau tau..

      Padam
  11. blog cikgu suraya---inibelogcikgusuraya.blogspot.com

    mohon noob masukkan dalam segmen terjah blog awek.....oh ya, dah lama noob x buat segmen terjah blog awek.....mohon noob sambung semula segmen kegemaran ramai tuh.....

    BalasPadam
  12. Noob ko xnak wujudkan fanpage dkt fb ke utk buasir otak. aku rasa mesti ramai yg akan follow ko.

    Lagi pun blog ni dah macam blog ko sorang. Penulis lain x menyumbang apa2 entry pun.

    BalasPadam
  13. Tak sesuai kot skolah tunggal ni? Masalahnya skrg orang yg dianggap rasis bukan pendidikan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bodoh,Melalui pendidikkan lah baru penyakit2 rasis ni boleh hilang..

      Sampai bila ko nak tengok Melayu cina india beza2 sekolah?

      Dalam Malaysia ni mana wujud perpaduan,masing2 hidup dalam kotak masing2.

      Padam
  14. erk...sy dtg sni sbb ade tengok kt referrers traffic dtg dri sni...kt komen upenye..huhu..

    *pada pendapat sy, guru tu sendiri jg perlu menguasai n memahami budaya dan pembelajaran...agar dpt mwujudkn bilik drjah mesra budaya dan tidak membezakan hak pendidikn...ni pndpat prbdi sy je :)



    jemput la singgah : http://inibelogcikgusuraya.blogspot.com/

    BalasPadam
    Balasan
    1. wow... andalah Cikgu Suraya rupanya!!!! hebat!!

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.