Isnin, 2 Jun 2014

25 Kronologi kisah coklat yang pada mulanya ada babi

Berikut adalah kronologi mengenai kisah coklat Cadbury yang diuji mengandungi DNA babi pada mulanya yang akhirnya kini tiada pula DNA babi dan halal dimakan.


1. Tersebar laporan ujian makmal yang telah ditandatangani oleh Pegawai Teknologi Makanan, Faizah binti Puad (C44) daripada Kementerian Kesihatan Malaysia yang menyatakan sampel coklat susu dengan kacang hazel Cadbury mengandungi DNA khinzir (porcine) atau babi.


Persoalannya;
  • Adakah ujian seperti ini memang dilakukan secara berkala atau mengejut?
  • Siapakah yang mengarahkan ujian tersebut dilakukan?
  • Di manakah integriti seorang penjawat awam yang menyebar2 dokumen sulit seperti ini?
  • Dari manakah sampel tersebut diperolehi sama ada dari kilang atau dari peruncit?
  • Siapakah yang mula2 menyebarkan laporan ujian makmal tersebut di media sosial?
  • Kenapa ujian tersebut dilakukan pada bulan Februari, tetapi bulan Mei baru orang menyebarkannya di media2 sosial?

2. Setelah penyebaran laporan makmal tersebut di media2 sosial, maka Kementerian Kesihatan pun mengeluarkan kenyataan rasmi mengesahkan kebenaran laporan tersebut di mana sampel coklat Cadbury bagi batch berikut yang diuji memang mengandungi DNA babi. 
  • Coklat susu dengan kacang Hazel - Cadbury Dairy Milk Hazelnut (batch no. 221013N01RI2 yang bertarikh luput 13 November 2014)
  • Coklat susu dengan buah Badam - Cadbury Dairy Milk Roast Almond (batch no. 22103N01RI1 yang bertarikh luput 15 Januari 2015)
Mungkin pada awalnya pihak KKM memang tiada niat untuk mengwar2kan pun kepada orang awam hasil laporan makmal tersebut dan mahu mengambil tindakan dan menyelesaikannya secara dalaman bersama pihak JAKIM dan Cadbury, namun terpaksa juga mengesahkannya kerana ia telah pun tersebar.


Sumber

3. Setelah pihak KKM mengeluarkan kenyataan rasmi, pihak JAKIM pula mengeluarkan kenyataan rasmi dengan menyatakan sijil pengesahan bagi kedua2 produk tersebut berkuatkuasa serta merta dan siasatan lanjut akan dibuat bagi mengenalpasti punca pencemaran tersebut.

Sumber



4. Pihak Cadbury juga telah mengeluarkan kenyataan di Facebook mereka dan menyatakan akan menari semula kesemua produk2 yang terjejas daripada pasaran:
Kami di Cadbury ingin memberi maklum balas berkenaan dengan laporan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia pagi ini.

Pihak kami telah dimaklumkan bahawa Cadbury Dairy Milk dengan kacang Hazel (nombor siri 200813M01H I2 yang tarikh luputnya adalah pada Nov 13, 2014) dan Cadbury Dairy Milk dengan Buah Badam (nombor siri 221013N01R I1 yang tarikh luputnya adalah pada Jan 15, 2015) telah diuji positif dengan kesan DNA khinzir. Pihak kami telah mengambil tindakan segera dengan menarik semula kesemua produk-produk yang terjejas daripada pasaran.

Produk-produk Cadbury yang lain adalah tidak terjejas dalam siri ujian yang telah dilakukan.

Pihak kami sedang menjalankan sisasatan rapi ke atas kesemua rangkaian bekalan kami bagi memastikan kualiti produk kami terus mematuhi kesemua piawaian yang telah ditetapkan. Pihak kami juga ingin menegaskan bahawa kesemua cokelat Cadbury Malaysia adalah dihasilkan di Malaysia dan dijamin Halal menerusi sijil JAKIM, dan ini termasuk sumber bekalan bahan-bahan mentah dan lokasi yang digunakan. Kami mengamalkan prosedur kawalan kualiti yang ketat dan memastikan produk kami mencapai standard tertinggi dalam keselamatan dan kualiti produk.

Kami ingin mengucapkan terima kasih ke atas sokongan yang diberikan kepada Cadbury.



5. Ramai orang yang marah dan meluahkan rasa tidak puas hati di dalam Facebook Cadbury malah ramai yang mahu memboikotnya.



6. Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mahu kilang Cadbury disita, produk diboikot dan merayu kerajaan ambil tindakan kepada Cadbury.

7. Persatuan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM) membuat laporan polis bagi mendesak kilang Cadbury ditutup.


8. Gabungan Pertubuhan Islam bukan kerajaan (ACCIN) mahu kilang coklat Cadbury yang dua produknya dikesan mempunyai DNA babi membayar kos menukar darah kepada semua umat Islam yang telah termakan bahan haram berkenaan.


9. Seorang 'lelaki' marah kepada siapa yang mengharamkan coklat Cadbury dan cakap mak korang tu yang haram.


10. Banyak pandangan daripada para agamawan seperti ustaz Dr. Asri, ustaz Azhar Idrus, ustaz Idris Sulaiman dan ustaz Zaharuddin mengenai apakah tindakan yang perlu dilakukan sekiranya telah termakan makanan yang mengandungi babi sama ada perlu sertu (samak) atau tidak. Terdapat juga pandangan yang mengatakan bahan seperti gelatin yang diperbuat daripada babi itu telah menjadi halal kerana telah berubah bentuk, malah ia juga adalah berdasarkan kepada fatwa ulama dunia yang terkenal iaitu Dr. Yusof al-Qaradhawi:
Pengerusi Persatuan Ulama Antarabangsa, guru kami (fil riwayah) Syaikhuna Fadhilah al-Syaikh al-'Allamah Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah ditanya berkenaan hukum memakan makanan yang mengandungi gelatin yang dibuat daripada haiwan termasuk babi, maka jawab al-Syaikh al-Qaradhawi:

Terjemahan: "Di sana terdapat perkara yang dilupakan oleh banyak pihak iaitu isu transformasi bahan (perubahan zat). Kami berkata: Apabila sesuatu najis ditransformasikan, ia menjadi suci, iaitu sesuatu bahan itu mungkin pada asalnya adalah babi, kemudian ia bertransformasi menjadi sesuatu bahan yang lain - asalnya ialah babi tetapi ia diambil dan ditransformasikan menjadi sesuatu yang lain - contohnya menjadi sabun.

Para fuqaha' berkata, contohnya, sesuatu perkara seperti tinja dan sebagainya, apabila ia diambil dan dikenakan api serta dinyalakan, maka abunya adalah halal kerana ia telah menjadi bahan yang lain. Mereka berkata: Jika seekor anjing masuk ke dalam takung garam dan mati di dalam takung garam itu hingga garam memusnahkannya, hinggakan apabila kamu mencarinya kamu tidak menjumpainya disebabkan anjing itu sendiri telah menjadi garam, maka garam itu boleh digunakan untuk makan, minum dan segala-galanya, kerana ia telah mengalami transformasi bahan.
Hukum ditetapkan bergantung kepada `illah (sebab) yang ada dan yang tiada. Maka `illah dalam hal ini ialah ia tidak kembali wujud.

Oleh itu, apabila daging atau tulang babi telah bertransformasi, - dan saya mendengar daripada saudara kami Dr. Muhammad Hiwari, dan dia adalah antara doktor akademik yang tinggal di German untuk tempoh yang sangat panjang, dan dia mempunyai kajian yang sangat baik dalam hal ini, - dia berkata kepada kamu: Kemuncak hal ini adalah, ia boleh diambil dan digunakan sebagai ubat gigi, dan digunakan sebagai sabun, dan digunakan sebagai gelatin (atau jeli) yang asalnya ialah babi, kerana ia telah menjadi sebatian kimia yang baru menyebabkannya tertakluk kepada hukum yang baru (iaitu halal)" .

11. Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa yang coklat Cadbury adalah halal dimakan, mengikut hukum halal yang sama sebelum didakwa mengandungi Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi kerana ia termasuk dalam kategori keadaan 'Umum al-Balwa', iaitu keadaan musibah atau kesukaran yang berleluasa dan sukar dielak.

12. Cadbury juga telah mengeluarkan kenyataan media yang menyatakan keyakinan yang coklatnya adalah halal.

Sumber

13. Pihak JAKIM yang kemudiannya menguji semula dengan sendiri di makmal mereka kedua-dua sampel produk coklat dengan kacang hazel dan coklat susu dengan buah badam diambil dari kilang pengeluar produk tersebut di Shah Alam mendapati tiada unsur DNA babi dan disahkan bebas daripada unsur haram. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom turut menyatakan untuk Kementerian Kesihatan Malaysia, makmal mereka didedikasikan bukan untuk menentukan halal dan DNA berunsur khinzir tetapi hanya penemuan sampingan, sampel mereka juga bukan dari kilang.


14. Walaupun nampak macam mengarut, kejap kata ada babi, kejap kata takde babi, tapi itulah yang terjadi, sedangkan kedua2nya KKM dan JAKIM adalah agensi kerajaan. Perkara seperti ini sepatutnya tidak berlaku kerana jelas ia hanya menunjukkan kelemahan dan integriti jabatan2 kerajaan yang terlibat.

Tak boleh ke KKM dan JAKIM duduk semeja berbincang dahulu sebelum keluarkan apa2 kenyataan yang akhirnya bercanggah antara satu sama lain? KKM uji coklat jumpa babi, JAKIM uji coklat tak jumpa babi. Ini tidak dok macam flip flop buat u-turn. Sama2 agensi kerajaan persekutuan yang sama, bukan kerajaan lain2.

Dan isu ini sebenarnya tidak akan timbul pun sekiranya orang yang bertanggungjawab tidak menyebarkan laporan tersebut ke media2 sosial.

15. Harga coklat Cadbury di pasaran telah banyak yang diturunkan. Mungkin ini masa untuk puji kerajaan?




16. Maka akhirnya tamatlah drama coklat babi untuk beberapa minggu ini dengan keputusannya, coklat Cadbury halal dimakan dan tiada babi. So sesiapa nak boikot, boleh terus boikot. Sesiapa nak makan, boleh makan kerana jika ada unsur haram pun, kita bukan tahu kerana ia dah disahkan halal oleh pihak berkuasa, dioranglah yang kena jawab nanti.

17. Lagi baik makan Cadbury yang ada babi tapi dicop halal toyyibah oleh JAKIM daripada hisap rokok yang ada babi tapi tiada cop halal JAKIM malah difatwakan haram oleh majlis fatwa.





tags: kronologi rentetan peristiwa kisah coklat cadbury dna babi flip flop u-turn kejap haram kejap halal 

25 ulasan:

  1. Kalo hang lalu, hang makan la noob.. bukan payah sangat pun..

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa itu gay?
      Gay tu adalah spesis anonymous yg suka komen bende mengarut smbil pakai nickname org lain, contohnya mcm yg kt ats ni..
      Mohon tukar darah di hospital putrajaya dgn kadar segera..

      Padam
  3. Dah macam iklan Chipsmore. Kejap ada. Kejap tak ada

    BalasPadam
  4. Sebab dia bertanggungjawab lah dia sebarkan kat media sosial.Kalo tak haram sampai sudah org tak tahu.Report keluar Feb,report leak kat media social on May...kenapa KKM tak discuss dgn JAKIM? Atau dah discuss tapi didiamkan? Bila dah kecoh baru nak umum?

    BalasPadam
  5. suka statement last... mohon yg merokok sedar :D

    BalasPadam
  6. Smpi skrg sy still sangsi insiden gambar ujian makmal yg lewat 3 bulan, lepas didedahkn secara sulit baru nak ambil tindakan. Adakah gambar berkaitan disabotaj (sbb x ambil gambar penuh laporan makmal) atau spt rmi yg beranggapan jakim cuba menutup isu ini utk pastikn kroni x rugi.

    Something fishy..papepun dlm islam kalau was2...xyah makan.simple. ramai org islam lain akan bertindak sama..cuma non muslim happy dpt mkm balik cadbury di pasaran n pd masa sama memperlekehkan sistem halal di Malaysia, siap jd ustaz lg tegur kita yg buat dosa lain x terasa tp mkn babi sikit dah kecoh. Pening2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jap aku ade satu soklan. Ayam mkn ke cekelat? Wah kah kah kah!!!

      Padam
    2. Ayam makan dedak cokelat, paling fav appolo rota (yg mcm ferrero rocher)

      Padam
    3. Silap, apollo roka....nyam2 (sila google)

      Padam
    4. kat kedai KKM jumpa babi....kat kilang JAKIM x jumpa babi...
      cadbury ckp cokelat dia xda babi...tapi kenapa kat kedai boleh ada babi pulak?
      kalau kat kedai ada babi....boleh jadi produk2 cadbury yg dijual di kedai skarang ni ada babi....asal jakim masih halalkn?x check dulu ke sample2 yg ada kat kedai?

      Padam
    5. Jakim kata dia punya lebih valid, KMM maybe ada pencemaran..so pasni kita saman KMM sbb bagi wrong info? Mcm ada org cakap...damage has done, and somebody need to be responisble (sama ada kenyataan maaf atau kena bayar saman)

      Padam
  7. muka jamil khir dah mcm cadbury hazelnut dah aku tgk. kui3..

    BalasPadam
  8. Apa statement yg confirm kat malaysia ni? Semua tak confirm. Kejap kata ada, kejap kata takde. Kejap kata jumpe, kejap kata tak jumpe. Statement kat tv3 aritu mase first2 isu coklat ni..'tak semestinya haram'.what? Tu la statement paling tak valid..paling tak menyakinkan..paling meragukan yang aku pernah dgr. Itu je yg aku aware dgn sikap media malaysia, jabatan2 di malaysia dan bdn2 yg sepatutnya jelas dgn tugas mereka. Mereka semua sentiasa menyampaikan benda yg was-was. Kejap ye..kejap tak. Semua buat kerja yg hasilnye meragukan. Dan kite semua nak bergntung harap kepada mereka utk beri kita informasi?hehh..hancus

    BalasPadam
  9. flip flop flip flop....tiada pendirian...hahahahah tu la akibat banyak sgat mkan procine....phuiiiiii.....

    BalasPadam
  10. Ni babi undetected plak.

    Pelik!!!!

    Nak explain macam mana tu bila statement "sample yg diambil bukan dr kilang"
    Maksudnya, choc yg dijual pasti akn tercemar? Maksudnya, masa faizah tu ak buat ujikaji, dia yg suntik dna babi dlm choc tu?
    Atau.... ada manusia lain suntuk dna babi pd sample choc yg didisplay kat jusco guna syringe?

    Huh....dunia dunia. Everything can turning back.

    MH370 dgn mudah boleh turning, inikan pulak babi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pelik kn....
      kt pasaraya jumpa babi....kt kilang x jumpa babi...

      noob kena tambah persoalan ke 7 ; kenapa KKM x ambil sample daripada kilang?

      Padam
  11. baik makan coklat ding dang datang lagi... bkn shj xde babi, malah ada mainan lg

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu pun fav sy....last dulu dapat mainan gasing berputar. Tp sbb mekD bagi hadiah gempak2, xde sape nak beli ding dang. Org kata siapa still mkn ding dang mmg LEGEND!! (sebenarnya old skool je)

      Padam
    2. Sebut pasal Ding Dang, Mat Sentul hidup lagi ke?

      Padam
  12. yang babinye kat sini cara diorang buat kerja. sekejap ada..sekejap tidak. macam mana diorang buat kerja ni? tak kan bnyak2 badan yang telibat tak dapat jugak buat confirmation? Ni cara kerja jenis apa ni? amat la tidak profesional dan huru-hara. aku tak pasti ada DNA babi ke tak dalam coklat tu sebab aku pun tgu report yang diorang sampaikan. tapi yang aku pasti cara kerja macam tu memang sah2 ada babi,

    BalasPadam
  13. Adakah Ketua Pengarah telah dirasuah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Diversion utk org lupa psl panda.

      Padam
  14. Aku terbaca mana entah, katanya JAKIM kena desak dgn Cadbury sendiri suruh bgtau halal sbb market place syarikat yg buat cadbury tu besar dan terdiri dr org2 yg berkuasa dan berpengaruh...
    Hmmmm.....entahlah....

    BalasPadam
  15. kes kes kt mesia ni yg ada 'nama' kebanyakan mcm katon.. mula2 itu, pastu last2 begini. kejap tu, kejap ni.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.